Waar ben je naar op zoek?

Nieuws

Dit zijn de best beoordeelde energieleveranciers (en dit de slechtste)

Voor Nederlanders die op zoek zijn naar een andere energieleverancier spelen de tarieven en kosten vaak een doorslaggevende rol. Toch zijn de ervaringen die klanten hebben met een energiebedrijf vaak ook een belangrijk punt van aandacht.

Op energievergelijk.nl hebben meer dan 8.000 huishoudens een beoordeling achtergelaten over hun energiebedrijf, waarbij de cijfers variëren tussen een 3,1 en een 9,7.

In dit artikel onthullen we de energiebedrijven die voor 2024 de hoogste en laagste beoordelingen hebben ontvangen.

En de winnaar is…

Tibber!

De dynamische aanbieder scoort – voor het tweede jaar op rij – het hoogste klantcijfer van alle leveranciers in Nederland. De gemiddelde beoordeling komt uit op een indrukwekkende 9,7 op basis van 220 reviews.

De top drie wordt gecomplementeerd door Zonneplan met een 9,1 en United Consumers met een 9,0.

Het podium

Wat zeggen klanten?

  1. Klanten van Tibber zijn zeer tevreden over de dynamische tarieven, die aanzienlijk lager zijn dan traditionele vaste of variabele contracten, vooral bij gunstige weersomstandigheden. De Tibber app wordt geprezen voor zijn overzichtelijkheid en het inzicht dat het biedt in energieprijzen en het verbruik. Klanten waarderen verder de goede klantenservice en het gebruiksgemak van de app, die stimuleert en helpt om bewuster om te gaan met energieverbruik en te besparen.
  2. Klanten van Zonneplan waarderen voornamelijk voor de eerlijke prijsstelling van stroom en gas, de gebruiksvriendelijke app die inzicht biedt in verbruik en besparingsmogelijkheden, en de goede service, inclusief een effectieve chatbot. De mogelijkheid om energieverbruik af te stemmen op goedkopere momenten en de teruglevering van energie wordt ook positief beoordeeld.
  3. Klanten van United Consumers waarderen de scherpe prijzen, het opbouwen van kortingen, de klantvriendelijke en snelle service, en de overzichtelijke communicatie. Ze vinden het positief dat de leverancier proactief meedenkt voor de meest voordelige aanbiedingen, en waarderen de mogelijkheid om meerdere contracten onder te brengen bij één aanbieder, wat jaarlijks een leuk bedrag bespaart.

Ben je benieuwd naar de beoordeling van jouw energiebedrijf?

Check dan ons volledige overzicht, inclusief beoordelingen.

Top 5 – best beoordeeld

De vijf best beoordeelde energiemaatschappijen, inclusief scores per onderdeel:

LeverancierPrijsServiceAlgemeen
1. Tibber (9,7)9,79,59,7
2. Zonneplan (9,1)9,09,29,0
3. United Consumers (9,0)8,99,09,0
4. Engie (8,5)8,48,68,6
5. Delta (8,5)8,48,48,5

Benieuwd wat de tarieven zijn van deze energie-aanbieders?

Deze vergelijk je hier.

Hoe scoren de grote energieleveranciers?

Meer dan zeven miljoen huishoudens hebben een energiecontract bij één van de grote energiebedrijven, Essent, Eneco of Vattenfall, of hun dochterondernemingen. Zij hebben het overgrote deel van de consumentenmarkt in handen.

Hoe scoren zij op het gebied van prijs en service?

LeverancierPrijsServiceAlgemeen
1. Essent (8,4)8,28,48,5
2. Vattenfall (7,9)7,78,18,0
3. Eneco (7,8)7,78,07,9

Deze cijfers suggereren dat de grote energieleveranciers over het algemeen goed presteren onder hun klanten, met scherpe tarieven en een hoge mate van klanttevredenheid.

Ook de middelgrote leveranciers, Budget Energie en Greenchoice, scoren goed met respectievelijk een 8,1 en 8,2 als klantcijfer.

Slechts beoordeelde energieleveranciers

Helaas zijn er ook een aantal energiebedrijven die ver onder de maat scoren als het aankomt op klantenservice.

Een overzicht van de drie slechtst beoordeelde energieleveranciers van dit moment:

  1. HEM: 3,1 uit 143 reviews
  2. DGB Energie: 3,6 uit 329 reviews
  3. Frank Energie 5,0 uit 100 reviews

Vooral bij HEM en DGB Energie stapelen de klachten zich op, wat duidt op een diepgaande ontevredenheid. Er heerst aanzienlijke boosheid onder hun huidige klantenbestand. De bedrijven worden door sommige van hun klanten zelfs beschuldigd van oplichterij.

De Autoriteit Consument & Markt greep onlangs in bij HEM, na de vaststelling dat een aanzienlijk aantal klanten nog steeds wacht op terugbetalingen waar ze recht op hebben, zelfs na vele maanden.

Vergelijken op tarieven, service en kwaliteit

Voor sommige mensen is een zo laag mogelijk energietarief de belangrijkste factor bij de keuze van een contract, terwijl anderen juist meer waarde hechten aan goede voorwaarden en een prettige klantenservice.

Gelukkig kun je via energievergelijk.nl een vergelijking maken op basis van de aspecten die voor jou belangrijk zijn, zoals:

  • Energietarieven stroom en gas
  • Terugleververgoedingen en -kosten
  • Contractduur en opzegtermijn
  • Aanbiedingen en welkomstbonussen
  • Klantenservice

Hulp nodig bij het vinden van het beste energiecontract voor jouw situatie?

Bel ons dan via: 010 – 32 20 011 of stuur ons een mail via info@energievergelijk.nl.

Over dit onderzoek

Achtergrondinformatie:

  • De ruim 8.000 reviews zijn verzameld tussen 2015 en 2024.
  • De gemiddelde cijfers zijn vastgesteld op 20 februari 2024.
  • Alleen leveranciers met ten minste 50 reviews zijn meegenomen.

Over de auteur

Koen Kuijper, al jaren actief als energie-expert, volgt dagelijks de ontwikkelingen in de energiemarkt. Met advies op maat ondersteunt hij huishoudens en is hij het vertrouwde gezicht in de media.

Meer over Koen

85 reacties

  • RRob ter Hulst

    Geld vragen voor terugleveren is ronduit schandalig. Eerst zonnepanelen promoten en als iedereen ze heeft wordt men de dupe door het terugleveren te betalen,Gangsters zijn het en Rob Jetten zn club ook.Zakkenvullers!!!

    Reageren
  • WWRM

    Ik ben weer terug na een ban omdat ik niet de mainstream media verkondig

    Ik zie hier steeds meer verkapte reclame voor dynamische contracten

    Men vergeet gaat het mis betaald u een vermogen voor energie en heeft u voor minimaal voordeel maximale schade

    Reageren
    • AAnna bel

      @WRM

      Volgens mij was jij gebanned omdat je allerlei mensen hier aan het uitschelden was en je als een idioot gedroeg.

      Je eerste reactie is dus al een leugen.

      Reageren
      • WWRM

        @Ja Toch! Ik heb nooit gescholden en van de opmerking als een idioot reageren neem ik uitdrukkelijk afstand

        Wellicht kan de beste mevrouw een voorbeeld geven en wellicht in de context zodat ik inhoudelijk kan reageren

        Reageren
    • PPerry

      @WRM
      Als je gewoon je mening gaat schrijven zonder mensen te beledigen is er niks aan de hand.

      Reageren
  • TTineke

    Ik heb mij door een callcenter over laten halen om naar DGB te gaan.Wat er niet bij gezegd werd dat ze de boetevergoeding uitsmeren over 5 jaar. Dus je zit er voor 5 jaar aan vast.
    Ga niet in zee met zo’n callcenter!

    Reageren
    • GGoel

      @Tineke

      Nooit via callcenter contracten aangaan. Altijd energievergelijker zoals deze site gebruiken. Klik bovenaan op Energievergelijk, vul je gegevens in en klik dan op bij de verschillende energiebedrijven op “check tarieven” om de juiste vergelijking te maken.

      Reageren
    • GGoel

      @Tineke

      Je hebt sowieso 2 weken bedenktijd. Dus je kan de overeenkomst ontbinden.
      Bel anders met deze vergelijkingssite voor hulp naar een gunstig contract: 010 322 0011

      Reageren
  • MMartje

    Oh wat zijn we blij met Greenchoice!
    Ik tot nu toe ook wel, maar …..
    ….. ook Greenchoice heeft aangekondigd om kosten in rekening te brengen voor zonnepaneelbezitters èn de terugleververgoeding te verlagen!!
    Ze zijn dus niet anders dan de rest.
    Hebben – hebben – hebben!!
    De spelregels tijdens het spel veranderen ……… FOEI !!!!!!!
    Die zakken wat mij betreft ook onderuit.

    Reageren
    • AAlbert

      @Martje
      De spelregels tijdens het spel veranderen. Je heb de keuze om weg te gaan dus niet zeuren als je denkt dat je benadeeld wordt.

      Reageren
    • FFrits Bleichrodt

      @Martjehelemaal mee eens.

      Reageren
    • JJan

      @Martje
      Sorry hoor. Maar hoezo foei. Ieder bedrijf, iedere verzekeringsmaatschappij enz. kan zijn voorwaarden aanpassen.
      Zit zelf hij Greenchoice, en snap dat ze geld gaan vragen voor terugleveren. Juist deze week de nieuwe tarieven voor stroom vanaf 1 april ontvangen. Met een omschakeling van goedkoopste daltarief en duurder normaal tarief naar goedkoopste normaal tarief en duurder daltarief. Ook dat snap ik, en had het eigenlijk al veel eerder verwacht.

      Reageren
      • GGerrit

        @Jan, ze hebben groot gelijk, die gluiperds doen zelf ook niets alleen zakken vullen, miljarden winsten voor de aandeelhouders, waarschijnlijk zoals jij er een van bent. Als straks 70% een electr. auto, warmtepomp etc bezit, kan het net het ook niet aan, i.p.v. te investeren in duurzame energie zoals opslag, wordt je eerst gedwongen om zonnepanelen te nemen en heb je ze dan moet je nu betalen.
        Als je zo inteligent bent, levert iedereen met zonnepanelen veel terug in de zomer, ja Jan nooit gedacht dat de zon dan meer schijnt ennin de winter als ze bijna niets doen en ook meer energie nodig heeft door eerder donker en kouder dan doen ze niets. Kortom energie transitie is voor de geldmarkt, niet voor de gewone gebruiker slimpy!

        Reageren
        • GGoel

          @Gerrit

          De grote energiebedrijven maken zulke winsten, maar de dynamische energieleveranciers niet. Oa daarom zijn zij ook zoveel goedkoper! Terwijl ondertussen duidelijk is dat met de terugleververgoeding juist dynamisch nu het meest voordelig is.

          Men kan wel b

          Reageren
    • GGoel

      @Martje

      Daarmee is het contract ontbindbaar geworden. Gebruik de Energievergelijker bovenaan deze pagina voor een gunstiger aanbieder. En kijk sowieso bij Kennisbank => Terugleververgoeding Energieleveranciers om terugleveringvergoedingen te vergelijken.

      Maar sowieso is berekend dat met zonnepanelen tegenwoordig een dynamisch contract het meest gunstig is.

      Reageren
    • Aadm747

      @Martje

      Ik ben juist superblij dat ik weg ben bij Greenchoice. Nu een dynamisch contract bij zonneplan. Ik lach ze nu vierkant uit!

      Reageren
      • BBas

        @adm747
        Dat heb ik al 2 jaar geleden ontdekt. Het probleem is dat bijna 80% van de energiegebruikers een factuur niet eens begrijpen. Ze kunnen alleen denken in maandbedragen en zijn zo blij als een kind dat ze aan het eind van het jaar een paar centen terug krijgen. Ik ben gestopt met uit te leggen hoe een dynamisch contract werkt.

        Reageren
      • GGoel

        @adm747

        Als je eenmaal dynamisch gaat … 😀

        Reageren
  • PPlayboy

    Beste Greenchoice klanten grote kans dat ik jullie klant heb gemaakt of 1 van mijn team genoten.
    En het verbaast mij ook dat greenchoice in het rijtje vd beste energieleveranciers zit, Maar fijn om te horen dat velen van jullie nog tevreden klant zijn.
    Persoonlijk werk ik daar al heel lang niet meer, maar leuk om die positieve reacties te horen van zoveel.
    Greenchoice is een super bedrijf komt natuurlijk ook door een hele aardige directeur John Appeldorn.

    Reageren
  • LLeo Gerards

    Ik ben uiterst tevreden met DGB. Ik heb sinds 2021 een 5-jaar contract. Voor gas betaal ik € 0,78 per m3 en voor elektra € 0,26 per kWh.

    Reageren
    • EErik de V.

      @Leo Gerards
      Hoi DGB Trol. Dit bedrijf heeft geen tevreden klanten. Het is namelijk geen energiebedrijf maar een vehikel om mensen zoveel mogelijk geld af te troggelen. Trap er niet in !!

      Reageren
  • HHans

    Greenchoice al jaren bevalt goed duidelijk naar klanten

    Reageren
    • GGoel

      @Hans

      Je kan het beste na elke contract periode de vergelijker bovenaan deze pagina gebruiken (en dan per aanbieder check price details) gebruiken zodat je elke keer het goedkoopste neemt. Ook vaak overstap bonus.

      Reageren
  • TTimmerman

    Ik ben al jaren bij Greenchoice en het bevalt mij tot nu toe heel goed. Goede service altijd vriendelijk en meedenkend met de klant. Verbaasd mij ook dat ze niet bij de besten staan.

    Reageren
    • BBen

      @Timmerman
      Heel goed dat ze ook een 3jarig contract aanbieden welliswaar tegen een hogere prijs maar weet jij hoe hoog de prijs na 3 jaar is

      Reageren
      • BBouke

        @Ben

        Of hoelaag na 3 jaar !!

        Reageren
  • TTimmerman

    Ik ben al jaren bij Greenchoice en het bevalt mij tot nu toe heel goed. Goede service altijd vriendelijk en meedenkend met de klant.

    Reageren
    • BBernadette

      @Timmerman

      Ik heb ook al 3jaren Greenchoice, een vast contract van5jaren,en heb altijd geld ontvangen,en ook krijg ik 1x per maand te zien hoeveel gas&stroom ik gebruikt heb.
      Mocht je erover heen zitten dan laten ze het ook gelijk weten zodat jeje termijn kunt wijzigen
      Dus m.a.w.,geen problemen hoor

      Gr.bernadette

      Reageren
  • JJeroen

    Kreeg een mailtje van Vattenfall, jammer dat u ons verlaat als klant . Ik diezelfde dag gebeld,wat blijkt, HEM heeft voor mij overstapservice aangevraagd terwijl ik helemaal geen klant bij ze wil worden. Ik heb ook niets getekend of telefonisch geflatteerd. Het zijn gewoon een stel cowboys die het proberen. Oppassen dus!

    Reageren
    • GGoel

      @Jeroen

      HEM staat bekend als een stelletje boeven. Het wordt tijd dat die eens worden opgepakt en in het cachot worden gegooid.

      Reageren
  • MMarco

    De energieleveranciers werken samen.
    Het punt nu is dat het hoofdnet van geproduceerde stroom rond 200.000 volt is om de weerstand van grote afstand te overbruggen zodat er per wijk 10 000 volt geleverd kan worden.
    Nu is het zo dat bij de uitdijende zonnepanelen en windmolens extra veel stroom geproduceerd worden waardoor er een overbelasting op het hoofdnet komt.
    Dus de energieleveranciers moeten hun productie terugvoeren en dat geeft minder winst voor deze partijen.
    Dus worden de zonnepanelen en parken uitgezet tbv winstbehoud.

    We worden belazerd en betalen de rekening terwijl we groen moeten zijn.

    Reageren
    • GGoel

      @Marco

      “De energieleveranciers werken samen.”

      Nee, ze concurreren met elkaar. Vandaar de verschillende tarieven.

      Reageren
    • ZZuid

      @Marco
      Wij moeten betalen voor achterstallige modernisering. Overheid en energie maatschappijen zijn niet voor hun burgers, maar voor hun zelf. Dit is al lang bekend dat het stroomnet verouderd is. Iedereen zonnepanelen en dan beweren dat de aanschaf in het nadeel is voor niet zonnepanelen gebruikers .
      Ik moet nog jaren gebruiken voor dat de kosten er uit zijn.

      Reageren
      • BBert

        @Zuid, heb je je cv ketel er ook altijd uitgehaald? Of toch maar gewoon afgeschreven? Panelen neem je toch t.b.v. het milieu.

        Reageren
      • GGoel

        @Zuid

        Als de overheid 20 jaar geleden was begonnen met het moderniseren van het stroomnet (wat zij hadden moeten doen) dan had je toen ook al moeten betalen.
        Linksom of rechtsom zijn de kosten van de infrastructuur natuurlijk voor ons!

        Reageren
  • HHendrick

    Zit al een paar jaar bij ANWB energie, bevalt goed en lage prijzen Je kan zelf voorschot aanpassen met het dynamische tarief

    Reageren
    • GGoel

      @Hendrick

      ANWB Energie € 7,01 € 0,0484 € 0,0591
      Zonneplan € 6,25 € 0,0200 € 0,0800

      Check bovenaan deze pagina op: Kennisbank => Dynamische Energie

      Reageren
      • Llinflo

        @Goel
        Welke kosten zijn dit? stroom/gas? incl. of excl btw/belastingen. levering of teruglevering?

        Reageren
        • GGoel

          @linflo

          Kijk bovenaan deze pagina zelf even: Kennisbank -> dynamische energie

          Even door scrollen

          Reageren
    • WWil

      @Hendrick
      Ben sinds een jaar ook bij ANWB energie en ben zeer tevreden. Ook prettig dat je iedere dag uurtarief van stroom kan inzien..

      Reageren
    • JJan van lagen

      @Hendrick
      Wij zitten ook bij Anwb, en dat bevalt uitstekend,we hoeven geen boete betalen voor teruglevering. Wij kunnen dagelijks kijken wat de stroomkosten per uur zijn ,en daar spelen wij op in. Dat weer beloont wordt dat we €0,00 aan gas en elektriciteit moeten betalen. We hebben zonnepanelen

      Reageren
  • LL.j.aalewijnse

    Niet alle leveranciers zijn vermeld dus onderzoek is dan ook gewoonwaardeloos

    Reageren
  • MMichel V

    Er zijn mijns inziens 3 groepen energie verbruikers waarvoor iedere groep een eigen ranking opgesteld zou moeten worden. Aan één algemene ranking heeft niemand iets.
    E verbruiker zonder panelen.
    E verbruiker met saldering.
    E verbruiker met saldering en teruglevering.

    Reageren
    • II.

      @Michel V

      Helemaal mee eens!

      Reageren
      • AAnnoeska kok

        @I.
        Greenchoice heb ik al 15jaar, telefonisch altijd bereikbaar,en zeer vriendelijk, elke maand s hriftelijk hoeveel m’n verbruik was,perfect

        Reageren
    • MMarius

      @Michel V ik weet er nog eentje!
      Wat dacht je van alleen stroom zonder panelen op het dak?
      Een warmtepomp in huis (Duits fabrikaat) 2300 kWh per jaar met een maandbedrag van 68€.

      Reageren
  • FFrank Van Oijen

    Heb slechte ervaringen met gewoon energie, onbereikbaarheid, aggressive verkooppractijken, ben snel teruggegaan naar vattenfall, maar gewoon energie probeert nog geld van mij af te troggelen voor de maand na dat mijn aansluiting bij hun al was beeindigd. Ik zag de bui al aankomen en heb incasso mogelijkheid ingetrokken zodat ze mij moeten benaderen met geloofwaardige uitleg en niet zomaar geld kunnen afhalen. Deze zaak loopt nog. Ik vind de aggresieviteit van deze energie clubs ordinair en ontzettend eng.

    Reageren
    • WWillem

      @Frank Van Oijen

      Heb het zelfde gehad met Vattenfall niet bereikbaar en onrechtmatig kosten in rekening brengen

      Reageren
  • JJ.Methorst

    Wij zijn positief over Mijndomeinenergie. Lage tarieven en duidelijke app.
    Hebben het voor 5 jaar afgesloten. Nergens lees ik andere gebruikers van Mijndomeinenergie en ze worden ook niet meegenomen in de vergelijkingen.

    Reageren
    • AArjan

      @J.Methorst

      Ik heb even geïnformeerd, maar bij die firma van jou kan ik geen vast contract afsluiten!
      Waarschijnlijk omdat ik zonnepanelen heb, dit probleem komt bij veel aanbieders voor!

      Reageren
  • HHil

    Wie heeft ervaring bij vdBron??

    Reageren
    • MM.

      @Hil

      Ja, ik. Met zonnepanelen en teruglevering en bevalt mij prima. Ze zijn duidelijk en open. Tarieven niet de laagste maar goede service

      Reageren
    • SSandra

      @Hil
      Ben een paar jaar geleden er weggegaan toen zij onder Essent zijn gaan vallen. Op zich voorheen goede ervaring. Maar ja toen was er nog geen “energiecrisis”.

      Reageren
    • TThea Schreur

      @Hil ik ben al een jaar of 6 klant en het bevalt me heel goed.

      Reageren
  • WWenda

    Ik ben al jaren tevreden klant bij Essent.
    Misschien niet altijd de goedkoopste, maar ook nooit gedoe.
    En dat is me zoveel waard!

    Reageren
  • SSiem Bakker

    Samsam energie bevalt ook prima, omdat zij altijd voor de klant bereikbaar zijn en vragen goed weet te beantwoorden. Niet de goedkoopste wel de beste, winsten worden gedeeld met goede doelen die jezelf ook nog kunt aangeven.

    Reageren
  • AAJG de Jong

    Je kunt peilen dat Frank een slechte communicatie heeft doch de prijs die je voor elektra bedraagt ver onder de de prijs van de grote leveranciers.
    Ik heb het het bijgehouden en betaal momenteel € 0,13 per kwh
    Waar kan ik dat realiseren.
    Dagelijks houd ik mijn verbruik en kostprijs bij en betaal momenteel tussen de € 25 en € 35 per maand en bij een jaargebruik van 3000. Kwh Een specificatie kan ik U geven.

    Reageren
    • GGoel

      @AJG de Jong

      Frank is een vd duurdere dynamische energieleveranciers.
      Klik bovenaan deze pagina op Kennisbank => Dynamische Energie om de goedkoopste te vinden. Vrijwel altijd Z0nneplan.

      Reageren
  • MMarjan Zijlstra

    SchakelSlim heeft een agressieve benadering om mensen te lokken bij HEM
    Ben er bijna ingetrapt, maar de 14 dagen bedenktijd blijken nu maar eens weer erg belangrijk te zijn. Kwam er op tijd achter dat HEM sterk ontraden wordt. Ze komen met een ‘kale’ gasprijs, waardoor je denkt goedkoper uit te zijn. Niet doen dus, deze HEM

    Reageren
  • Kkees

    Komt ook door de massawinsten die ze opstrijken, bij dynamische contract is het wel transparant.
    Nu zijn de mensen met zonnepanelen de sigaar, er berekend dat iemand met panelen 125€extra op jaarbasis kost.
    Je krijgt geen welkomstbonus meer van 270€,sommige verhogen zelfs tarieven op gas en stroom, en dan ook nog straffel betalen voor als je iets gesoldeerd,2 of 3 jaar vast zetten is niet meer mogelijk, en als je iets stroom over hebt, gaat dat rechtstreeks naar m’n buurman voor de volle prijs, dus driedubbel winst. Lachen zich echt rot. Waren er Geen zonnepanelen, dan betalen mensen zeker een derde meer voor hun stroom.
    Het kan allemaal in Nederland!!

    Reageren
    • MMarry middelveld

      @kees
      Helemaal mee eens Kees, de maatschappijen doen alsof de stroom gratis is, de overheid ook maar particulieren hebben kosten gemaakt en zorgen dat vaak overdag de energie centrales niet hoeven te stoken. Of dat nu in de zomer of in de winter is maakt geen verschil in geld, wel in uitstoot van CO2, gemakshalve wordt dat vergeten, vervolgens zonnepaneelbezitters in een kwaad daglicht te zetten, die niet bezitters voor de kosten laat opdraaien, is de omgekeerde wereld. Flink framen, dat wordt het vanzelf waarheid. Subsidie op zonneweides ook stoppen, dat zijn de veroorzakers van overbelaste netten. Een strenge regeling voor energie bedrijven om hun gulzigheid aan banden te leggen waar ook streng op wordt toegezien door de overheid. Burgers moeten beschermd worden tegen leugens en ongeoorloofde kosten. Beter zou zijn dat de markt verdwijnt en het weer een nutsvoorziening wordt, veel goedkoper en hoeven gezinnen niet een soort bedrijfsvoering te houden, zou heel wat stres schelen en kosten. Wat is trouwens 750 miljoen missen aan belasting in 5 jaar tegenover 25 miljard elk jaar weggeven aan grote bedrijven met grote winsten.

      Reageren
      • GGoel

        @Marry middelveld

        Volgens een TNO onderzoek uit 2022 is de terugverdientijd van zonnepanelen zonder salderingsregeling 9 jaar.
        Sindsdien zijn de prijzen van zonnepanelen gehalveerd.

        Er is dus helemaal geen salderingsregeling nodig. Neem gewoon een dynamisch contract en je bent van alle gezeur af.

        Reageren
  • MM.C.

    Tibber is prima, maar die leveren enkel stroom en geen gas voor zover ik weet. Wel hele positieve reacties inderdaad. Zit bij zonneplan dynamisch. Gratis p1 meter in bruikleen. Elektra rond 22/23 cent, binnenkort als de zon gaat schijnen gratis of zelfs negatief! Gas zit je rond 107 cent. En dagelijks opzegbaar. Wat wil je nog meer? Je zit nergens aan vast en betaalt de laagste tarieven. De concurrentie wil je nu opeens wel een vaste contract aansmeren voor de hogere tarieven. Ik ga nooit meer terug naar een vast contract!

    Reageren
    • RRuud

      @M.C.

      Regelt Zonneplan het opzeggen en overzetten naar Zonneplan?
      Zo ja waar vind ik dat op de site?

      Vast dank.
      Mvg

      RUUD

      Reageren
      • Aano

        @Ruud

        Ben vorig jaar overgestapt en bij mij werd dat wel geregeld

        Reageren
      • GGoel

        @Ruud

        Ja

        Reageren
      • GGoel

        @Ruud

        Je krijgt die informatie tijdens het invullen van het contract bij Z0nneplan.

        Reageren
    • MMarianne Aklie

      @M.C.

      Ik zit bij oxxio en bevalt mij prima

      Reageren
      • LLouise de Vries

        @Marianne Aklie

        Ik zat jaren zeer tevreden bij Oxxio. Vorig jaar toch opgestapt omdat ik ze te duur vond worden. Nu zit ik bij Nextenergie. Binnenkort komt de jaarafrekening. Het zal mij benieuwen.

        Reageren
        • GGoel

          @Louise de Vries

          Next Energy (€ 50 bonus) € 5,00 € 0,0220 € 0,1286
          Zonneplan € 6,25 € 0,0200 € 0,0800

          Klik bovenaan deze pagina op: Kennisbank => Dynamische Energie om de voor jou meest gunstige dynamische energieleverancier te vinden.

          Reageren
  • FF. Sygersa

    Stop met die commerciële aanbieders. Energie levering dient in handen te zijn van een efficiënt nutsbedrijf.

    Reageren
    • FF.H Fijen

      @F. Sygersa

      Dit is de enige oplossing om de prijzen beheersbaar te houden!

      Reageren
      • GGoel

        @F.H Fijen

        Prijzen worden bepaald op de wereldmarkt dus dat wordt niet goedkoper.

        En ipv particuliere energiebedrijven deze nationalisten om er een log ambtenaren circus van te maken…

        Socialisme KLINKT altijd aanmerkelijk. Totdat je de slachtoffers gaat tellen.

        Reageren
  • SStefan

    Ooit kort bij DGB gezeten een paar maanden, toen snel weer terug naar Essent gegaan is veel beter en makkelijk bereikbaar

    Reageren

Schrijf een reactie

Het e-mailadres blijft prive.