Zonneplan
Kan het goedkoper?
Plus- en minpunten
- Gratis energiemeter
- Live inzicht in verbruik en kosten
- Goede klantenservice
- Dagelijks opzegbaar
- Slimme meter is verplicht
Over Zonneplan
Zonneplan Energie is een energieleverancier ontstaan uit Nederlands grootste zonnepanelenleverancier. Zonneplan vindt dat energie eerlijk, echt groen en een positieve ervaring moet zijn voor iedereen.
Deze waarden zie je terug in hun energiecontract.
Stroom en gas voor inkoopprijs
Zonneplan levert stroom en gas voor inkoopprijs, de prijs die ook energieleveranciers betalen. Gedurende de dag varieert de prijs van elektriciteit, vergelijkbaar met een piek- en daltarief, maar dan op uurbasis.
De afgelopen jaren lag het dynamische tarief zo’n 85 procent van de tijd ónder de gemiddelde vaste prijs van traditionele energiemaatschappijen.
Live inzicht in jouw energierekening
Bij Zonneplan kan de prijs die je betaalt voor stroom en gas iedere dag, of zelfs ieder uur, verschillen. Het mooie is: wanneer er veel stroom wordt opgewekt uit zon of wind, is het uurtarief het laagst.
Via de speciale app en gratis energiemeter krijg je bij Zonneplan inzicht in je real-time energieverbruik en de real-time energieprijs. Hier kun je jouw elektriciteitsverbruik dus ook op afstemmen, door bijvoorbeeld je elektrische auto alleen op te laden in de uren dat de stroom het goedkoopste is.
DDirk – 01 oktober 2024
Prijs
Service
Algemeen
sinds 1 juli zijn wij klant bij Zonneplan. de overstap werd snel geregeld. wij zijn van het gas af en maken gebruik van zonnepanelen, warmtepomp en thuisbatterij. de app is heel duidelijk en als er vragen zijn worden ze goed beantwoord. we gaan nu de koude perode in, dus volgend jaar kunnen we pas zien wat het resultaat is.
Reagerentot nu toe zijn we enthousiast
MMoeskoetie – 01 oktober 2024
Prijs
Service
Algemeen
Zonneplan is nu absoluut niet meer goedkoper dan vast contract bij sommige aan bieders
ReagerenKKarel – 27 september 2024
Prijs
Service
Algemeen
Nu een tijdje klant bij Zonneplan Energie. De app is erg overzichtelijk en alles is super duidelijk voor de klant. Ook leuk om te zien wat Zonneplan allemaal aan het doen is met Powerplay!
ReagerenMMarco – 16 september 2024
Prijs
Service
Algemeen
Ben per a.s. okt 2024 overgestapt van ANWB dynamisch naar ZONNEPLAN dynamisch, dit na diverse vergelijkingen online te hebben gemaakt.
ReagerenHier kwam Zonneplan op diverse websites goedkoper uit de bus dan de ANWB. Echter ik ben bang dat ik een slechte keuze heb gemaakt.
Op de website van ZONNEPLAN gepresenteerde prijzen komen echter niet overeen met de daadwerkelijke prijzen in de app van Zonneplan. De prijzen op de site zijn structureel ca. 2 á 3 cent lager dan in de app.
Ook de uurlijkse prijzen in de app blijken ter vergelijk ook nog centen duurder dan wat de ANWB rekent. Lijkt een gevalletje misleiding.
PPascal – 22 september 2024
Marco ik vraag me hetzelfde af. Erg opvallend hoe de tarieven van Zonneplan structureel hoger liggen dan epexspot. Benieuwd naar de reactie van Zonneplan.
ReagerenGGijs – 08 september 2024
Prijs
Service
Algemeen
Overzichtelijke app om de actuele uurprijzen in te zien. Concurrerende tarieven vergeleken met andere leveranciers van dynamische contracten. Gratis P1-meter is erg fijn.
ReagerenMMaarten – 22 augustus 2024
Prijs
Service
Algemeen
Ik heb gekozen voor Zonneplan omdat ze beloven dat je via de bijgeleverde Connect inzage hebt in je stroomverbruik. Mijn contract loopt nu al een tijd en ik heb nog steeds geen Connect ontvangen. Via de AI vraagbaak krijg ik iedere keer het antwoord dat ik “volgende week” meer te horen krijg over de levering. Via de service desk en via de mail krijg ik tegenstrijdige berichten. Enerzijds beloofd men voor het einde van de maand een track en trace bericht te geven (dat is nog geen levering) anderzijds ontvang ik berichten dat er opnieuw problemen zijn omdat de Connects niet naar behoren lijken te werken. Ik heb sterk de indruk dat ik met vage beloftes aan het lijntje gehouden word en ik ben het vertrouwen aan het verliezen op een goede afloop en vrees voor een grote teleurstelling.
ReagerenFFrieda rinkens – 08 augustus 2024
Prijs
Service
Algemeen
Heel duidelijk kun je zien wat je verbruikt en de kosten , zo klantvriendelijk
ReagerenHHub Janssen – 07 augustus 2024
Prijs
Service
Algemeen
Kijk uit!
ReagerenNa ruim een maand gebruik gemaakt te hebben van zonneplan energie nog steeds de connect niet ontvangen.
Rekening is zeer onduidelijk. Gebruikte tarieven zijn niet inzichtelijk. Vast kosten zijn hoger dan gepresenteerd op de internet site.
Vooraf transparant achteraf zeer onduidelijk en niet te controleren. Kijk dus uit.
ZZonneplan – 15 augustus 2024
@Hub Janssen
Bedankt voor je feedback. Het spijt ons te horen dat je deze ervaring hebt. De Zonneplan Connect zou je inderdaad al moeten hebben ontvangen, maar helaas duurt dit wat langer dan je van ons mag verwachten. We proberen de connect alsnog zo snel mogelijk te leveren.
Wat betreft de factuur, de vaste kosten bestaan uit leveringskosten, netbeheerkosten en energiebelasting. Deze zijn altijd hetzelfde. De tarieven voor stroom en gas kun je in de Zonneplan app inzien. Deze verschillen per uur (voor stroom) en per dag (voor gas).
Als je meer details wilt over je factuur of de tarieven, kun je deze ook in de app bekijken. Mocht je er niet uit komen kan je bellen naar 088 0203011 of mailen naar info@zonneplan.nl
Met vriendelijke groet,
ReagerenZonneplan
EEmile – 16 augustus 2024
@Zonneplan
ReagerenHelaas dezelfde ervaring 26-6-24 startdatum maar op 16-8-24 nog steeds geen connect ondanks beloftes, en nu al voor de 2e keer een DHL verzendcode ontvangen maar daar blijft gewoon staan ‘Zending nog niet ontvangen of verwerkt’ en vervolgens dus weer niks! En ook al twee keer de belofte van 10 euro compensatie voor het ongemak maar ook die krijg ik niet. Of je hebt het wel en stuurt het op of je hebt het niet en zegt dan gewoon eerlijk maar dit is onduidelijk, en inderdaad niet transparant omdat je zonder connect helemaal niet kunt zien wat je per dag hebt verbruikt en daar is het nu juist allemaal om te doen. Wees gewoon eerlijk als jullie niet kunnen leveren dan kan ik de keuze maken om anders maar weer over te stappen naar een leverancier die wel zijn beloftes nakomt.
MMartijn – 17 augustus 2024
@Hub Janssen De vaste kosten zijn de verwachte energiebelasting, aan het eind van het (boek)jaar wordt dit verrekend met je werkelijke verbruik. Wel lastig dat je de connect nog niet hebt, die laat je verbruik in de app zien waardoor je weet wat de werkelijke kosten voor je verbruik zijn. Als je de connect eenmaal hebt denk ik dat Zonneplan een prima maatschappij is.
ReagerenFFrans Kilian – 06 augustus 2024
Prijs
Service
Algemeen
Was sinds 1974 klant bij mijn vorige energieleverancier, mijn reden om over te stappen was de onbereikbare menselijke klantenservice( krijg iemand uit India aan de lijn die geen Nederlands sprak) en uiteindelijk overgestapt naar Zonneplan omdat ik daar ook naar tevredenheid mijn zonnepanelen van had betrokken, of de duvel er mee speelt probeer ik nu al 3 weken iemand aan de lijn te krijgen om dat er iets niet naar behoren werkt, krijg ik alleen maar een chatbot aan de lijn en wat ik ook probeer ik krijg geen persoonlijk advies, ik ben daar heel teleurgesteld over
ReagerenZZonneplan – 15 augustus 2024
@Frans Kilian
Vervelend om te lezen dat je deze ervaring hebt. Wij herkennen ons hier niet in en komen graag met jou in contact! Je kan een mail sturen naar service@zonneplan.nl of bellen naar 088-0203011. Hierbij verzeker ik je dat je gewoon een echte medewerker aan de lijn krijgt!
Met vriendelijke groet,
ReagerenZonneplan
JJur – 23 juli 2024
Prijs
Service
Algemeen
Spectaculair goedkoper dan vaste contracten terwijl met wat je bespaard eventuele tijdelijke prijsverhogingen lekker kunnen worden opgevangen.
App is super!
ReagerenJJ. Lassche – 18 juli 2024
Prijs
Service
Algemeen
Energienota, is duidelijk / het voorschot wordt de maand erop verrekend. De app geeft de elektriciteitsprijs per uur aan. Je ziet gelijk op welke uren de stroomprijs goedkoop is. Daar stuur je je stroomverbruik op aan. Gasprijs wordt dagelijks weergegeven.
ReagerenHH Metselaar – 05 juli 2024
Prijs
Service
Algemeen
Uitermate tevreden met Zonneplan, alles werd tijdens de overstap goed geregeld. Daarnaast is alles duidelijk en kunnen we alles goed volgen in de app!
ReagerenIIrene Ostendorf – 27 juni 2024
Prijs
Service
Algemeen
Super fijne energie leverancier. Duidelijke app . Stroom per uur kosten zichtbaar. Super fijn! Ik blijf gaan voor zonne-energie!
ReagerenDD De Rooij – 20 juni 2024
Prijs
Service
Algemeen
Alles hellemaal top
ReagerenOp elk moment je verbruik zien
Geen onverwachte kosten
MMartin van de Ven – 20 juni 2024
Prijs
Service
Algemeen
Goede heldere informatie vooraf. Uitstekende app voor het actuele verbruik/terugleveren van elektriciteit en de daaraan verbonden kosten, géén terugleveringskosten! De ai bot geeft goede begrijpelijke antwoorden.
ReagerenJJaap jan Muys – 19 juni 2024
Prijs
Service
Algemeen
Ondanks een contract wat nog 6 maanden liep toch opgezegd geen moment spijt gehad heb het gevoel dat ik nu een eerlijke prijs betaal ipv oplichtpraktijken bij de grote energie leveranciers
ReagerenAA Dijkstra – 02 mei 2024
Prijs
Service
Algemeen
Begin dit jaar vrijwillig overgestapt naar Zonneplan. En heb daar absoluut geen spijt van. Ben zeer tevreden en die app werkt geweldig
ReagerenJJhk – 29 april 2024
Prijs
Service
Algemeen
Ik ben door zonneplan van mijn huidige energieleverancier ( energiedirect) daar zat ik bij.
ReagerenNu naar zonneplan gegaan zonder dat ik dat wou eenzijdig hebben ze mijn contract bij energiedirect weggehaald en naar hun zelf gezet zonder toestemming en ik had al duidelijk aangegeven dat ik dit niet wou.
Ik hoop dat zonneplan dat ook op gaat lossen want ze zouden er al 2 maal op terugkomen. En jullie raden het al…je hoort vervolgens niets meer.
RRon – 01 mei 2024
@Jhk
ReagerenDat zullen ze niet “random” doen toch?
Als je overstapt is het toch logisch dat je huidige contract opgezegd wordt? Wat moet je anders met twee aanbieders?
MMdb – 09 maart 2024
Prijs
Service
Algemeen
Ben erg tevreden alles is super duidelijk geen moeilijke berekeningen en de prijs is het alle goedkoopste ik heb dan allemaal uitgezocht
ReagerenTTon R – 08 maart 2024
Prijs
Service
Algemeen
Prijs/kwaliteit en service zijn dik in orde. De zonneplan App geeft de info die je nodig hebt en werkt uitstekend.
ReagerenFFrank Handgraaf – 07 maart 2024
Prijs
Service
Algemeen
Probleemloos bedrijf. Ik zou nils kunnen bedenken wat er ander zou moeten.
ReagerenZZuijdendorp – 05 maart 2024
Prijs
Service
Algemeen
Zijn nog niet zo heel lang bij zonneplan ( 1 maand) maar tot nu toe zeer tevreden, komen hun beloftes na en gunstige prijs voor gas en elektra.
ReagerenKlantenservice zeer vriendelijk.
RRaymond Spronck – 29 februari 2024
Prijs
Service
Algemeen
Als je de kosten in eigen hand wil houden, ga voor Zonneplan. In de app staan de prijzen inclusief alle belastingen, duidelijker kan niet. Zet de dure apparaten aan op momenten dat de stroom goedkoop is, allemaal af te lezen in de app. Wees dus geen dief van je eigen portemonnee en ga boor Zonneplan.
ReagerenAAimee Molleman – 31 januari 2024
Prijs
Service
Algemeen
Na alle goede recensies besloten wij voor energielevering van Zonneplan. Het was allemaal eenvoudig aangevraagd. Alleen schrok ik toch wel van de maandelijkse facturen torn het winterseizoen aanbrak. Voorschotnota’s van rond de 600 tot 700 euro of soms nog hoger. Nu wonen wij met een groot gezin in een vrijstaande woning, dus ik wist dat we veel energie gebruiken. Maar zoveel?? Daarbij viel het mij op, dat wij iedere maand bijna 250 euro aan vaste leveringskosten moesten betalen. Per maand!! Bij andere leveranciers is dat rond de 20 euro per maand. Dat heeft ons doen besluiten te stoppen bij Zonneplan.
ReagerenZZonneplan – 02 februari 2024
@Aimee Molleman
Bedankt voor je review! Jammer dat onze facturering ervoor heeft gezorgd dat je bent overgestapt naar een andere leverancier. We gaan graag in gesprek om na te gaan wat er precies speelt. Mocht je daarvoor open staan – zou je dan je gegevens willen delen via energie [at] zonneplan.nl.
Wellicht dat onderstaande informatie wat meer helderheid geeft:
ReagerenOnze voorschotnota’s baseren we op basis van het opgegeven jaarverbruik in combinatie met een standaard verbruik-profiel(percentage). In de winter is die percentage inderdaad hoger.
Het kan zijn dat je een te hoog verbruik hebt opgegeven, waardoor de factuur ook hoger wordt. Daarnaast zijn onze leveringskosten €6,25 per maand per product. Wellicht heb je het over de energiebelasting of netbeheerderskosten, ook dit is op basis van je opgegeven jaarverbruik. Per maand betaal je een 1/12 deel van deze kosten. Bij de jaarafrekening, of in jouw geval bij de eindafrekening, wordt het verrekend met het daadwerkelijk verbruik.
PPaul – 22 februari 2024
@Aimee Molleman, die vaste leveringskosten van € 250 kloppen gewoon niet.
ReagerenDaarnaast is Zonneplan de goedkoopste dynamische stroom en gasprijs leverancier.
Het klopt dat je in de wintermaanden grote bedragen betaald omdat je per maand de werkelijke kosten afrekende. Dus in de omermaanden is dit een totaal ander plaatje.
Daarnaast speelt mee dat Zonneplan de enige leverancier is met een totaal energiemanagement systeem heeft als de volgende producten bij hun afgenomen worden.
1. Energie levering
2. Zonnepanelen
3. Laadstation (indien EV aanwezig)
4. Thuis batterij
Dit kan jaarlijks vele honderden euro’s besparen!
RRobin H – 26 januari 2024
Prijs
Service
Algemeen
Sinds onze verhuizing zitten we met volledige tevredenheid bij Zonneplan. De app is heel erg overzichtelijk en de communicatie (ook met chatbot) werkt soepel. Een aanrader voor dynamische energie!
Reageren