Waar ben je naar op zoek?

Zonneplan

Totaalscore

Energieprijs


9,2

Klantenservice


9,4

Algemeen


9,1

Plus- en minpunten

  • Dagelijks opzegbaar
  • Wisselende maandelijkse kosten

Over Zonneplan

Zonneplan is ooit gestart als leverancier van zonnepanelen. Tegenwoordig biedt het bedrijf ook een voordelig dynamische energiecontract aan voor consumenten.

Bij dit energiecontract kan de prijs die je betaalt voor stroom en gas iedere dag, of zelfs ieder uur, verschillen. Dit hangt allemaal af van de prijzen op de groothandelsmarkt. Is de prijs daar lager? Dan profiteer je daar direct van. Andersom geldt hetzelfde: bij een hogere prijs op de groothandelsmarkt betaal je dus meer.

Via de speciale app en gratis energiemeter (bruikleen) krijg je bij Zonneplan inzicht in je real-time energieverbruik en de real-time energieprijs. Hier kun je jouw elektriciteitsverbruik dus ook op afstemmen, door bijvoorbeeld je elektrische auto alleen op te laden in de uren dat de stroom het goedkoopste is.

Kan het goedkoper?

30 ervaringen

Plaats review

Schrijf een beoordeling

Wat vindt u van Zonneplan?

Prijs
Klantenservice
Algemeen
  • LL. Meijberg – 31 januari 2023

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Zonneplan komt met geweldige beloftes, die zij niet nakomen. Bij ons werd, d.m.v. satellietfoto, bepaald dat 9 zonnepanelen geplaatst zouden worden. Er hoefde niemand vooraf te komen kijken, alles wordt geregeld. Op de dag van plaatsing kome 3 personen, en vertrekken weer omdat zij vinden dat plaatsen niet kan. De medewerkers klantenservice zeggen keer op keer dat zij terug zullen bellen, maar bellen nooit terug. Dus moet je zelf blijven bellen. Na een paar weken komt iemand kijken of er geplaatst kan worden, en volgens die persoon was plaatsen geen probleem. Toch wordt door zonneplan het contract, eenzijdig beëindigd !!!! De reden plaatsen zou gevaarlijk zijn.(ter info bij de buren heeft een ander bedrijf wel geplaatst, navraag leert dat er totaal geen gevaar bij plaatsen is/was). Schriftelijke communicatie wordt niet beantwoord. AL MET AL ZIJN WIJ ZEER ONTEVREDEN MET DE WIJZE WAAROP WIJ BEHANDELD ZIJN DOOR ZONNEPLAN!!!!!!!!Zij willen over de rug van ZZP’ers snel geld verdienen. Heel triest dat een bedrijf op deze wijze te werk gaat!!!!!!! WIJ ZULLEN NIEMAND ADVISEREN, EERDER AFRADEN, OM MET DIT BEDRIJF IN ZEE TE GAAN!!!!!!!!

    Reageren
  • TTon van den Bosch – 30 januari 2023

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Prima voorlichting en snelle reactie.
    Eenvoudig te hanteren app. Bepaal de laagste prijs en zet de wasmachine maar aan.
    Verwerkt in de factuur alle factoren, zoals plafond,zonneopbrengst ed.
    Zonder meer een aanrader en pionier in de dagprijs versie (over dec.0,23 /kwh en
    gas 1,20/m3
    Dat met weinig moeite.

    Reageren
  • EEdij – 29 januari 2023

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Zeer tevreden, doen wat ze beloven.

    Reageren
  • NNicole H – 19 januari 2023

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Erg blij met de overstap naar jullie! Goede klantenservice, wat helaas niet meer vanzelfsprekend tegenwoordig. App met all-in prijzen, dat is duidelijk en transparant, fijn!

    Zou graag zien dat automatische incasso eind van de maand zou zijn (zoals de meeste vaste lasten) dit kan helaas niet, dan maar handmatig overboeken. Ook hoop ik op een toevoeging van werkelijke dagelijks verbruikkosten, dat zou het compleet maken! Maar over het geheel, dus echt heel blij met jullie!

    Reageren
  • JJew maessen – 12 januari 2023

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Goed

    Reageren
  • GGerard – 07 januari 2023

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Sinds half november klant bij Zonneplan. Zat zelf in een flexibelcontract waarvan de prijzen elke keer werden verhoogd. Nu dus Zonneplan. Tot nu toe een bedrijf waar ik heel blij mee ben. Klantenservice is goed bereikbaar. Doormiddel van de in bruikleen te gebruiken slimme meter kan je erg goed je verbruik en de kosten per uur in de gaten houden en hierop je verbruik aanpassen. Sinds kort is er ook een ontzettend handig overzicht van het energieplafond dat is ingegaan op 1 januari van dit jaar. Je kan in 1 oogopslag zien hoeveel het plafond per maand is en hoeveel je zelf al hebt verbruikt. Ook staat er de prijs per kWh of m3. Momenteel zitten de kosten van de energie en gas nog onder de prijs van het plafond.

    Reageren
  • SSjong – 04 januari 2023

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Door alle abominabele prijsverhogingen bij Oxxio, waar ik al van meet af aan klant was, noodgedwongen overgestapt naar een dynamische leverancier. Was eigenlijk van plan om naar ANWB te gaan, maar die krijgen zoveel aanvragen dat ik pas in februari aan de beurt zou zijn (dit was 13-12-2022). Op basis van reviews en onderzoek bij Zonneplan terecht gekomen.
    Ik moet zeggen dat ik tot op heden geen enkele spijt heb. Aanmelden, contract, Zonneplan Connect voor slimme meter, klantenservice; alles verloopt zeer soepel. Alles transparant en de app geeft je zoveel inzicht in je verbruik en de energieprijzen van de dag/uur, dat besparen weer leuk wordt en niet per se noodzakelijk.
    Meerdere malen al contact gehad met klantenservice en altijd binnen een minuut iemand aan de lijn en uiterst correct en behulpzaam. Oxxio liet me de laatste keer meer dan 45 minuten wachten voor ik iemand te spreken kreeg.
    Kortom: tot nu toe alle lof voor deze relatief nieuwe leverancier. Nu maar hopen dat de prijzen ook navenant blijven

    Reageren
  • WWilmar – 04 januari 2023

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Ik ben sinds twee maanden bij Zonneplan. Goede service, eerlijke prijzen en transparant. Fantastische app. Ik kan niet wachten op hun slimme laadpaal waneer ik mijn elektrische auto heb!

    Reageren
  • LLisa – 02 januari 2023

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Helemaal fan van de eerlijke prijzen van Zonneplan Energie. Daarnaast altijd goed bereikbaar en de service is uitstekend.

    Reageren
  • HHans030a – 01 januari 2023

    Prijs

    Service

    Algemeen

    ik wil overstappen naar Zonneplan, dus ben aan het rekenen gegaan. Wat zie ik in mijn offerte…HANDLING FEE KOSTEN STROOM 8,70 € en voor gas HANDLING 36 €. Toch effe 44,70 € extra (per jaar) Ik zit nu nog bij EnergieDirect, maar die heeft die kosten niet. Ook zie ik dat bij Zonneplan de vaste LEVERINGSKOSTEN hoger zijn(75 euro ipv 72 bij EnergieDirect. Zowel bij gas als stroom) weer 6 eurotjes nadeel….Ik moet er nog even over nadenken om wel of niet over te gaan naar dynamische tarieven bij Zonneplan……

    Reageren
    • BBJ – 06 januari 2023

      @Hans030a beste Hans, alle dynamische leveranciers doen een opslag op stroom en gas. Voorzover ik kan zien is dit 0,25 cent voor stroom en 2,5 cent voor gas, even onduidelijk of dit incl. of excl. BTW is. Daarmee lijken ze 1 van de voordeligste, anderen reken een veelvoud. Ze noemen dit dan “onbalansvergoeding” of simpelweg “opslag” Alleen Tibber vraagt iets soortgelijks, maar die hebben alleen stroom.
      Easyenergy en Franenergie reken veel meer, 2,5 cent voor stroom en 12,5 cent voor gas.
      Tja en die vaste leveringskosten, als je goed omgaat met dynamische prijzen ben je heel veel goedkoper uit.

      Reageren
    • JJoost – 07 januari 2023

      @Hans030a

      Iets beter verdiepen Hans. Je hebt opslag en vastrecht. Bij opslag is zonneplan 1 van de goedkoopste. Vastrecht iets duurder, maar dat verdien je in principe makkelijk terug als je een gemiddelde verbruiker bent.

      Reageren
  • SSytse – 19 december 2022

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Bijna een jaar klant van Slimme Energie van Zonneplan en ik kan enkel zeggen dat ik enorm tevreden ben. Als ik in sociale kringen hoor wat sommige mensen betalen voor Energie is het echt een groot verschil. Vooral als je slim om gaat met de dynamische prijzen. De app werkt super en geeft de juiste inzichten. Hierdoor ga je ook erg op letten wat je überhaupt aan stroom verbruikt en eventueel kan besparen.

    Daarnaast is het heel fijn dat de klantenservice van Zonneplan gewoon altijd direct bereikbaar is. Dat is een uniek in de energiemarkt!

    Reageren
    • PP van Dijk – 20 december 2022

      Hallo, als ik over zou willen stappen naar Zonneplan is dan een slimme meter verplicht
      Gr Peter

      Reageren
      • RRobbert – 20 december 2022

        @P van Dijk
        Ja, voor Zonneplan energie en verbruiksinzicht via de app is het nodig dat je een slimme meter hebt. De basis van Zonneplan energie wordt gevormd door de Zonneplan app en de Zonneplan Connect (gratis energiemeter in bruikleen). De Zonneplan Connect is een klein apparaatje dat je in de P1-poort van je slimme meter klikt. Deze leest live je slimme meter uit, waardoor je in de app op elk moment van de dag kunt zien hoeveel energie je verbruikt.

        Met een traditionele of digitale niet-slimme meter kun je bij Zonneplan het modelcontract afsluiten, maar dan mis je het inzicht van jouw verbruik via de app en betaal je mogelijk meer. Heb je een analoge meter en wil je een slimme meter? Neem dan contact op met je netbeheerder.

        Reageren
        • RRitsaert – 20 december 2022

          @Robbert vraagje wat is de gemiddelde teruglever prijs voor zonne-energie?

          Reageren
          • RRobbert – 20 december 2022

            @Ritsaert
            Bij een dynamisch energiecontract bepaalt de energiemarkt de uurprijs voor 1 kWh. Deze uurprijs geldt zowel voor de afname van 1 kWh als voor de teruglevering van 1 kWh. Er is dus geen vaste terugleververgoeding. Je krijgt exact terug wat de stroom op het moment van terugleveren op de markt waard was.

            Volgens de Zonneplan app heb ik sinds 1 januari 2022 2473 kWh teruggeleverd voor € 0,32 euro.

            Reageren
          • PPeter-Paul – 21 december 2022

            @Robbert:
            is het rendabel om een accu te plaatsen en deze op te laden tijdens dal uur prijzen en terug te leveren tijdens piek uurprijzen?
            dit mede afhankelijk van de snelheid van laden en ontladen.
            Stel ik laat de batterij op in de ochtend 5 kw voor 20 cent en verkoop deze in de avond voor 40 cent? of denk ik nu te makkelijk >

            Reageren
          • CCarel – 09 januari 2023

            @Peter-Paul zo ben ik ook aan het denken. Ben me aan het inlezen en van plan een Batterij te kopen. Het enige dat ik zie in alle discussiegroepen (oa fb en tweakers) is dat het nog niet zo vanzelfsprekend is dat wat je opwekt automatisch in je batterij terechtkomt. Aansluiting (fases) en aansturing(software) moet goed ingeregeld worden. Anders kan het gebeuren dat je toch gewoon teruglevert aan het net. Net zoals het niet standaard werkt als ‘backup’: bij uitval van stroomnet schakelen zonnepanelen ook standaard uit (ivm veiligheidseisen). Aparte schakeling voor nodig.

            Reageren
          • RRoger – 11 januari 2023

            @Peter-Paul
            Batterij is niet rendabel.
            Maken we je som af: Stel je kan dagelijks 5kWh overhevelen met 20ct winst per keer.
            Dan verdien je (5×0.2=) 1 Euro per dag en stel je kan dit 300 dagen per jaar doen, dus 300 Euro verdiend. Dit scenario is erg optimistisch.
            De batterij (en toebehoren) kost zeker 3000 Euro, dus na 10 jaar heb je het terugverdient, als je batterij het zo lang uit zou houden.
            Het overhevelen (oplaad/ontlaadcyclus) gaat met circa 90% rendement en als je deze verliezen meerekent ga je het dus nooit terugverdienen.

            Reageren
          • PPaul – 12 januari 2023

            @Roger

            Een accu is rendabel, als je dit doet in combinatie met een elektrische auto 62 kW, zonnepanelen en een V2G (Vehicle To Grid) station.
            In de winter laad de auto met het goedkope nachttarief (tussen 23 – 7 u) dit wordt overdag volledig uitgenut (tot 40% van de autoaccu capaciteit).
            In de zomer wordt bij overcapaciteit in de opwek eerst de autoaccu volgeladen en dan teruggegeven aan het net. Als de zon weg is of bewolkt wordt van 7-23 u de accu van de auto uitgenut.
            Afgelopen december heb ik 1730 kWh gebruikt tegen gemiddeld €0,24 cent = €428,43. Bij ENECO zou ik €1548,6 zijn kwijt geweest!!

            Reageren
          • PPaul – 12 januari 2023

            @Roger @Peter-Paul
            Ter aanvulling het huis beschikt over een warmtepomp voor de CV en het warme tapwater, vandaar het hoge elektrische verbruik, dus van het gas af!

            Reageren
          • PPeter – 24 december 2022

            @Robbert

            Ja nu weet je tenminste nog niets.
            Vertel dan hoe het in verhouding tegenover elkaar ligt.
            Bijvoorbeeld in procenten

            Reageren
  • GGerrit – 18 december 2022

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Ben op dit moment nog klant tot begin 2023 bij Vattenfall. Heb me na de zoveelste onbegrijpelijke prijsverhoging bij deze leverancier vorige week aangemeld bij Zonneplan. Kreeg direct alle info, inclusief contract per mail toegestuurd. Had na aanleiding hiervan nog een vraag, helpdesk gebeld, deze werd supersnel opgenomen en keurig beantwoordt. Dat was ik totaal niet meer gewend bij Vattenfall. Je moet daar geduld hebben wil je daar iemand te spreken krijgen.
    Enkele dagen later ontving ik de “Zonneplan connect”. Gekoppeld met mijn slimme meter en kan nu al realtime al mijn verbruiken aflezen in hun overzichtelijke app. Moet natuurlijk nog wel even afwachten hoe het verder verloopt maar tot nu toe alleen maar vol lof over Zonneplan.

    Reageren
  • JJos – 15 december 2022

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Na eerst een dynamisch energiecontract te hebben gehad bij Easyenergy ben ik een jaar geleden overgestapt naar Zonneplan. Overstappen gaat gemakkelijk en ik werd gedurende die periode goed op de hoogte gehouden.

    Na een jaar kan ik zeggen dat ik zeer tevreden ben met mijn overstap. Vooral de Zonneplan app is echt een stap vooruit. De app geeft me gemakkelijk inzicht in mijn verbruik, de komende prijzen en zelfs wat mijn zonnepanelen opleveren. Zo kan ik direct mijn verbruik verplaatsen naar de momenten dat ik zelf stroom opwek of deze het voordeligst is. Hierdoor ben ik nog bewuster gaan kijken naar mijn (onnodige) verbruik.

    Reageren
  • HHilco – 14 december 2022

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Zit sinds kort bij Zonneplan en de ervaring tot nu toe is heel goed. Overstappen was makkelijk. Ik kreeg de connect al meteen de volgende dag opgestuurd en kon deze direct zelf inpluggen. Zag daarna meteen hoeveel we live verbruiken.

    Ik kijk meerdere keren per dag in de app en zet de wasmachine ’s nachts aan tijdens het goedkoopste uur.

    Reageren
  • HHerman – 13 december 2022

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Ik maak inmiddels bijna 2 jaar gebruik van slimme energie van Zonneplan. De app is logisch, de prijzen zijn minder hoog dan die van de aanbieders van traditionele energiecontracten en Zonneplan is goed bereikbaar.

    Doordat je makkelijk jouw verbruik in kunt zien wordt je steeds bewuster van hoe je met het stroom- en gasverbruik dient om te gaan. Heb daardoor het gasverbruik van het huidige jaar gigantisch kunnen verlagen ten opzichte van voorgaande jaren.

    Verder wordt de app met enige regelmaat geüpdatet, waardoor deze steeds klantvriendelijker wordt. Ik kan het iedereen aanbevelen!

    Reageren
  • JJesper – 13 december 2022

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Ik ken Zonneplan als een goede aanbieder van zonnepanelen. Via deze weg heb ik ze ook leren kennen als energieleverancier. Het model met dynamische prijzen kende ik nog niet, maar de uitleg die ik hierover van Zonneplan heb gekregen is heel duidelijk. Telefonisch erg goed bereikbaar en altijd goed en vriendelijk te woord gestaan.

    De Zonneplan app werkt ook erg makkelijk. Het geeft mij erg goed inzicht in mijn verbruik, de opbrengst van mijn zonnepanelen en de energietarieven. Erg overzichtelijk allemaal. Sinds ik de app actief gebruik merk ik dat mijn energierekening flink omlaag is gegaan. Met een simpele timer op mijn vaatwasser en wasmachine kan ik deze apparaten altijd op de meest voordelige momenten aanzetten. Ook ben ik mij bewust geworden van het effect van lang douchen en de verwarming op 21 graden.

    Ik kan het iedereen aanraden. Goede service, duidelijke app en energietarieven die voordeliger zijn dan de vaste contracten!

    Reageren
  • FFrank – 12 december 2022

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Inmiddels ruim een jaar klant bij Zonneplan, naar volle tevredenheid. Het geeft een goed gevoel eerlijke prijzen te betalen, in die zin dat je betaalt voor wat gas en stroom op dat moment daadwerkelijk waard zijn op de markt.

    Waar ik me van tevoren vooral had ingesteld op het verplaatsen van mijn stroomverbruik – de vaatwasser en wasmachine draaien ‘s middags of ‘s nachts – valt het me op dat ook mijn gasverbruik sterk gedaald is. Dat zit ‘m er puur in dat je na een kwartier douchen meteen in de app ziet hoeveel gas je dat gekost heeft. Hetzelfde geldt voor een dagje de thermostaat wat hoger. Het inzicht via de app vind ik persoonlijk dan ook het grootste voordeel ten opzichte van andere aanbieders van dynamische contracten.

    Reageren
  • EEelco – 12 december 2022

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Prettig en fijne app voor inzicht in het verbruik. Telefonisch goed bereikbaar! Vooral bekend vanwege de zonnepanelenlevering (heb er zelf 6 van ze). ook energiecontract goed.

    Reageren