Waar ben je naar op zoek?

Zonneplan

Totaalscore

Energieprijs


9,0

Klantenservice


8,9

Algemeen


8,8

Plus- en minpunten

  • Gratis energiemeter
  • Live inzicht in verbruik en kosten
  • Goede klantenservice
  • Dagelijks opzegbaar
  • Slimme meter is verplicht

Over Zonneplan

Zonneplan Energie is een energieleverancier ontstaan uit Nederlands grootste zonnepanelenleverancier. Zonneplan vindt dat energie eerlijk, echt groen en een positieve ervaring moet zijn voor iedereen.

Deze waarden zie je terug in hun energiecontract.

Stroom en gas voor inkoopprijs

Zonneplan levert stroom en gas voor inkoopprijs, de prijs die ook energieleveranciers betalen. Gedurende de dag varieert de prijs van elektriciteit, vergelijkbaar met een piek- en daltarief, maar dan op uurbasis. De afgelopen jaren lag het dynamische tarief zo’n 85 procent van de tijd ónder de gemiddelde vaste prijs van traditionele energiemaatschappijen.

Live inzicht in jouw energierekening

Bij Zonneplan kan de prijs die je betaalt voor stroom en gas iedere dag, of zelfs ieder uur, verschillen. Het mooie is: wanneer er veel stroom wordt opgewekt uit zon of wind, is het uurtarief het laagst.

Via de speciale app en gratis energiemeter krijg je bij Zonneplan inzicht in je real-time energieverbruik en de real-time energieprijs. Hier kun je jouw elektriciteitsverbruik dus ook op afstemmen, door bijvoorbeeld je elektrische auto alleen op te laden in de uren dat de stroom het goedkoopste is.

Kan het goedkoper?

80 ervaringen

Plaats review

Schrijf een beoordeling

Wat vindt u van Zonneplan?

Prijs
Klantenservice
Algemeen
  • JJ Klijnstra – 26 september 2023

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Als één van de eerste eigenaren van de zonneplan laadpaal, kan ik extra voordeel meepakken door tegen hele scherpe (zelfs negatief!) te laden. Ideaal! En de combinatie met de app werkt super met goede weergave wanneer de stroom donker groen is en wij onze auto zo duurzaam mogelijk kunnen rijden.

    Reageren
  • RRonald – 19 september 2023

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Sinds facturering is gewijzigd ben ik niet meer zo positief over Zonneplan.
    Waarom moet ik begin september al betalen voor energie wat ik naar verwachting in oktober ga verbruiken?

    Reageren
  • RRoos – 18 september 2023

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Erg tevreden over mijn energiecontract bij Zonneplan! De app geeft mij veel inzicht in mijn verbruik, waardoor ik al veel energie en geld heb bespaard.

    Reageren
  • JJorick – 18 september 2023

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Fijne app, en goed vooruitstrevend bedrijf. Kan nu veel makkelijker co2-uitstoot beperken door inzicht wanneer stroom groen is.

    Vergeleken met andere dynamische aanbieder verreweg de beste app en klantenservice

    Reageren
  • RRodee – 15 september 2023

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Zeer tevreden over Zonneplan Energie!
    In de app zie ik de uurprijzen en hier stem ik mijn verbruik op af. Sinds ik bij Zonneplan Energie zit bespaar ik extra op m’n verbruik. Ook is de klantenservice altijd snel bereikbaar!

    Ik zou het zeker aanbevelen

    Reageren
  • MMarten van der Zee – 12 september 2023

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Vergeleken met andere energieleveranciers is Zonneplan duurder.

    Reageren
    • Jjan – 22 september 2023

      @Marten van der Zee

      Idd, je hebt het verstand van een ding, dat geen verstand heeft, goed hoor!!!!!

      Reageren
  • EEen klant vanaf januari 23 – 09 september 2023

    Prijs

    Service

    Algemeen

    De facturen zijn niet goed zeer omslachtig en niet goed leesbaar komt door de berekening van het voorschot bedrag gewoon iedere maand het echte verbruik afrekenen en geen Voorschoten de klant is gewoon aan het voor financieren

    Reageren
  • FF.H. de Boer – 06 september 2023

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Zonneplan biedt het goedkoopste dynamische energiecontract aan, en heeft ook nog eens een gebruiksvriendelijke app.

    Reageren
  • HHj – 22 augustus 2023

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Top!

    Reageren
  • IIda – 10 augustus 2023

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Zeker een aanrader. Sinds maart 2023 klant van Zonneplan Energie. We zijn dankzij dynamische energieprijzen goedkoper uit dan met een ander type contract. Super overzichtelijke app ook, het live bij kunnen houden van je verbruik en kosten is handig.

    Reageren
  • BBob – 10 augustus 2023

    Prijs

    Algemeen

    Helaas is het bedrijf ook overgestapt op voorschotfacturen. Voor mij een reden om te kijken naar andere leverancier. Ook mijn kinderen zijn niet blij met deze manier van factureren. Dus wij gaan rond shoppen

    Reageren
    • SSiem – 15 augustus 2023

      @Bob

      Terechte opmerking.
      Ik ben zeer benieuwd waar je uit bent gekomen.

      Reageren
    • RRuud – 07 september 2023

      @Bob
      Beste Bob, Fijn dat je ook zo denk. Zat er ook mee. Zonneplan, Betrouwbaar bedrijf maar van de voorschotfacturen snap ik niets. Om alles na te rekenen met BTW erbij achteraf is een heel gedoe. Ben er ook niet blij mee. Ben ook benieuwd waar je naar toe gaat. Augustus kreeg ik 24 euro terug nu in September 120 betalen. groetjes

      Reageren
  • RRuud Hasper – 09 augustus 2023

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Variabel contract.
    Informatie over piek- en daltarieven.
    Duidelijk.
    In combinatie met slimme meters en een WiFi-dongel prima inzicht in het verbruik.

    Reageren
  • KKoppen – 09 augustus 2023

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Hele fijne makelijke overstap van energieleverancier.
    Prima App en goede snelle klantenservice.
    Opzeggen kan ook makkelijk, enige minpunt:
    Na beëindiging contract werkt de App maar beperkt. Geen geschiedenis van het dagelijkse en/of uurverbruik stroom /gas meer mogelijk.
    Was fijn geweest als daar van te voren op gewezen was zodat je deze gegevens zelf tijdig had kunnen bewaren.

    Reageren
  • YYoran – 19 juli 2023

    Prijs

    Service

    Algemeen

    De app is heel duidelijk en de tarieven zijn een stuk lager dan bij een variabel contract. Aanmelden ging eenvoudig en het live kunnen bijhouden van je verbruik is handig. Zeker een aanrader dus.

    Reageren
  • HH.A. Gayral – 10 juli 2023

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Een energieleverancier met correcte afspraken en wanneer de zon en wind gunstig zijn ook nog eens electriciteit “GRATIS” geleverd krijgen!!!
    Dat is toch een TOP energieleverancier, beter bestaat niet!

    Reageren
  • Kkaasanova – 05 juli 2023

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Eerlijk en zeker niet duur. heeft ook een goede klantenservice waar je over het algemeen geen lange wachttijd hebt.

    Reageren
  • Kkandeash – 03 juli 2023

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Een heel goed energiebedrijf met een zeer goede klantenservice.

    Reageren
  • PPat – 02 juli 2023

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Zeer prettige ervaring gehad bij het aanvragen van een nieuw energiecontract. Tarieven zijn zeer scherp

    Reageren
  • SStarry Eyes – 30 juni 2023

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Good

    Reageren
  • JJ maessen – 28 juni 2023

    Prijs

    Service

    Algemeen

  • TTres Casas – 30 mei 2023

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Goede energieprijzen en een zeer vriendelijke, kundige klantenservice in vergelijk met andere aanbieders. Klantenservice zeer snel bereikbaar !

    Reageren
  • MMarcel – 15 mei 2023

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Vanaf 1 juli:
    Dynamisch voorschot in plaats van achteraf betalen en dat dan brengen als mijn voordeel Ik, de klant, vind het volgens uw bericht niet belangrijk dat ik achteraf mijn werkelijk gebruik betaal en daarom gaat u zich focussen op “het verbeteren van onze service op andere gebieden”.

    Blijkbaar kost dat geld want ik mag het voor zonneplan gaan voorfinancieren. nu betaal ik achteraf en dat wordt dan (voor mijn gemak in juli vooraf een voorschot met een verrekening achteraf van het werkelijke gebruik.

    In de praktijk betaal ik dan dus in juli 2 facturen (volledige afrekening juni en volledig voorschot augustus) dus dubbele kosten voor mij (dat vind ik echt super, bedankt daarvoor) en dan komt in augustus natuurlijk het voorschot van september + afrekening juli en dan zal het wel weer ongeveer kloppen.

    Maar in juli betalen wij dus allemaal dubbel zodat wij, die klanten die jullie groot hebben gemaakt, als dank jullie inkoop kunnen gaan voorfinancieren.

    Mooi degelijk stukje risicomanagement van jullie kant maar jullie klanten draaien daar dus voor op en dat wordt dan in een marketing sausje verpakt als een voordeel voor de klant, laat me niet lachen.

    Reageren
    • WWilmar – 16 mei 2023

      @Marcel
      Inderdaad gewoon een financieringsvoordeel voor Zonneplan en niets voor mij, want in wezen veranderd er niets voor ons behalve dat je een maand eerder je op en neergaande verbruik gaat betalen. Zeg voor het gemak €100 per maand per 10.000 klanten is een bedrag van 1 mln voorgefinancierd door de klanten. Ik had juist voor het systeem van achteraf betalen gekozen en kende de consequenties. Ik zou het alleen als een soort van voordeel hebben gezien als je het hele jaar een gelijk voorschot zou betalen.
      En daarbij gaatjes handling fee van stroom met bijna factor 7 omhoog. Heb jij wel een een prijsverhoging gehad van 700%?
      Goede binnenkomer voor mij, net klant geworden.

      Reageren
    • WWillem – 16 mei 2023

      @Marcel

      Ik ben nog niet zo lang klant bij Zonneplan en heb o.a. gekozen voor dit contract voor het achteraf betalen en de lage inkoopkosten. Eigenlijk schandalig dat Zonneplan dit zomaar wijzigt in vooraf betalen. Het lijkt erop dat ze, door het succes, het huidige systeem niet meer kunnen financieren. Hier zou ik dan nog mee kunnen leven. Uiteindelijk betaal je toch alleen je verbruik met 1 maand dubbele lasten.
      Wat ik wel waanzin vind is de enorme verhoging van de inkoopkosten. Bij een kWh stroom gaat dit van € 0,003 naar € 0,02. Dit is een verhoging van bijna 700% !!!!!
      Oftewel per 1000 kWh van € 3,= naar liefst € 20,=
      En dan krijg je als dooddoener er nog bij vermeld dat zie nog steeds de goedkoopste zijn.

      Reageren
    • PPim – 14 juni 2023

      @Marcel
      Volgens mij betaal je niet alleen in juli een dubbele factuur (afrekening juni+ voorschot augustus), maar in augustus nogmaals! (afrekening juli + voorschot september). Pas in september ga je weer “normaal”betalen (afrekening/verrekening met het voorschot augustus + voorschot oktober)
      Ik heb dit ook voorgelegd aan Zonneplan, maar kreeg tot op heden geen reactie…..
      Bestaande klanten betalen dus het gelag!!

      Reageren
      • EElske – 07 september 2023

        @Pim @zonneplan
        Inderdaad, ben heel benieuwd naar de reactie van zonneplan. Waar is die evt. te vinden?

        Reageren
    • RRuud – 07 september 2023

      @Marcel
      nou Marcel, ik denk er het zelfde over. Zat er ook mee. Zonneplan, Betrouwbaar bedrijf maar van de voorschotfacturen snap ik niets. Om alles na te rekenen met BTW erbij achteraf is een heel gedoe. Ben er ook niet blij mee. Ben benieuwd waar je naar toe gaat. Augustus kreeg ik 24 euro terug nu in September 120 betalen. En inderdaad dit gebeurt elke maand. groeten

      Reageren
  • AAad – 25 april 2023

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Heel klantvriendelijk. Geven duidelijk uitleg en helpdesk goed bereikbaar i.p.v. zo’n waardeloze chatbot. Ben in januari overgestapt op een dynamisch contract van Zonneplan en ben stukken goedkoper uit dan bij mijn vorige leverancier (Vattenfall ). Zeer tevreden.

    Reageren
    • PPeter – 17 juni 2023

      @Aad

      Bij mij het tegenovergestelde. Als je een vraag stelt kunnen ze geen goed antwoord geven en verwijzen ze je naar de website . Dit zegt voor mij genoeg.

      Reageren
  • JJohn – 20 april 2023

    Prijs

    Service

    Algemeen

    December 2022 zonnepanelen direct met app duidelijk en overzichtelijk, in februari over van vast naar dynamisch, een mooie uitdaging, en tot onze verbazing goedkoper dan ons oude vast contract? aanrader!!

    Reageren
  • GGoel – 06 april 2023

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Zonneplan is van de dynamische leveranciers verreweg de goedkoopste; er is in NL aantoonbaar geen goedkopere leverancier van zowel gas als elektra. Maar ook hun positieve klantenservice is een verademing.
    Super App ook trouwens!
    (en ja, dit is de meest positieve review die ik ooit heb geschreven maar met net zoveel gemak boor ik een slechte leverancier de grond in als verdiend!)

    Reageren
    • Ddick van den berg – 13 april 2023

      ik neem mijn energie af bij MijnDomeinEnrgie. Ik heb in mijn leven nog nooit zo een goedkope leverancier gehad. Zit in een vast contract met hele goede voorwaarden en de communicatie van het bedrijf is uitmuntend. De app geeft goed en vooral correct inzicht in verbruik en kosten. Bij de jaarrekening tot op de cent nauwkeurig op basis van app gegevens die dagelijks worden ververst.
      Ik raad MijnDomein Energie van harte aan.

      Reageren
    • PPierre – 22 augustus 2023

      @Goel
      Dat ze de goedkoopste zijn van de dynamische leveranciers ben ik niet met je eens. Verder vind ik het maandelijks andere voorschot een slecht idee.
      Er zijn ook dynamische leveranciers waar je elke maand hetzelfde voorschot betaalt, en dat vind ik stukken beter.

      Reageren