Waar ben je naar op zoek?

Zonneplan

Kan het goedkoper?

Plus- en minpunten

  • Gratis energiemeter
  • Live inzicht in verbruik en kosten
  • Goede klantenservice
  • Dagelijks opzegbaar
  • Slimme meter is verplicht

Over Zonneplan

Zonneplan Energie is een energieleverancier ontstaan uit Nederlands grootste zonnepanelenleverancier. Zonneplan vindt dat energie eerlijk, echt groen en een positieve ervaring moet zijn voor iedereen.

Deze waarden zie je terug in hun energiecontract.

Stroom en gas voor inkoopprijs

Zonneplan levert stroom en gas voor inkoopprijs, de prijs die ook energieleveranciers betalen. Gedurende de dag varieert de prijs van elektriciteit, vergelijkbaar met een piek- en daltarief, maar dan op uurbasis.

De afgelopen jaren lag het dynamische tarief zo’n 85 procent van de tijd ónder de gemiddelde vaste prijs van traditionele energiemaatschappijen.

Live inzicht in jouw energierekening

Bij Zonneplan kan de prijs die je betaalt voor stroom en gas iedere dag, of zelfs ieder uur, verschillen. Het mooie is: wanneer er veel stroom wordt opgewekt uit zon of wind, is het uurtarief het laagst.

Via de speciale app en gratis energiemeter krijg je bij Zonneplan inzicht in je real-time energieverbruik en de real-time energieprijs. Hier kun je jouw elektriciteitsverbruik dus ook op afstemmen, door bijvoorbeeld je elektrische auto alleen op te laden in de uren dat de stroom het goedkoopste is.

145 ervaringen

Plaats review

Schrijf een beoordeling

Wat vindt u van Zonneplan?

Prijs
Klantenservice
Algemeen
  • MMartin van de Ven – 20 juni 2024

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Goede heldere informatie vooraf. Uitstekende app voor het actuele verbruik/terugleveren van elektriciteit en de daaraan verbonden kosten, géén terugleveringskosten! De ai bot geeft goede begrijpelijke antwoorden.

    Reageren
  • JJaap jan Muys – 19 juni 2024

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Ondanks een contract wat nog 6 maanden liep toch opgezegd geen moment spijt gehad heb het gevoel dat ik nu een eerlijke prijs betaal ipv oplichtpraktijken bij de grote energie leveranciers

    Reageren
  • AA Dijkstra – 02 mei 2024

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Begin dit jaar vrijwillig overgestapt naar Zonneplan. En heb daar absoluut geen spijt van. Ben zeer tevreden en die app werkt geweldig

    Reageren
  • JJhk – 29 april 2024

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Ik ben door zonneplan van mijn huidige energieleverancier ( energiedirect) daar zat ik bij.
    Nu naar zonneplan gegaan zonder dat ik dat wou eenzijdig hebben ze mijn contract bij energiedirect weggehaald en naar hun zelf gezet zonder toestemming en ik had al duidelijk aangegeven dat ik dit niet wou.
    Ik hoop dat zonneplan dat ook op gaat lossen want ze zouden er al 2 maal op terugkomen. En jullie raden het al…je hoort vervolgens niets meer.

    Reageren
    • RRon – 01 mei 2024

      @Jhk
      Dat zullen ze niet “random” doen toch?
      Als je overstapt is het toch logisch dat je huidige contract opgezegd wordt? Wat moet je anders met twee aanbieders?

      Reageren
  • MMdb – 09 maart 2024

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Ben erg tevreden alles is super duidelijk geen moeilijke berekeningen en de prijs is het alle goedkoopste ik heb dan allemaal uitgezocht

    Reageren
  • TTon R – 08 maart 2024

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Prijs/kwaliteit en service zijn dik in orde. De zonneplan App geeft de info die je nodig hebt en werkt uitstekend.

    Reageren
  • FFrank Handgraaf – 07 maart 2024

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Probleemloos bedrijf. Ik zou nils kunnen bedenken wat er ander zou moeten.

    Reageren
  • ZZuijdendorp – 05 maart 2024

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Zijn nog niet zo heel lang bij zonneplan ( 1 maand) maar tot nu toe zeer tevreden, komen hun beloftes na en gunstige prijs voor gas en elektra.
    Klantenservice zeer vriendelijk.

    Reageren
  • RRaymond Spronck – 29 februari 2024

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Als je de kosten in eigen hand wil houden, ga voor Zonneplan. In de app staan de prijzen inclusief alle belastingen, duidelijker kan niet. Zet de dure apparaten aan op momenten dat de stroom goedkoop is, allemaal af te lezen in de app. Wees dus geen dief van je eigen portemonnee en ga boor Zonneplan.

    Reageren
  • AAimee Molleman – 31 januari 2024

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Na alle goede recensies besloten wij voor energielevering van Zonneplan. Het was allemaal eenvoudig aangevraagd. Alleen schrok ik toch wel van de maandelijkse facturen torn het winterseizoen aanbrak. Voorschotnota’s van rond de 600 tot 700 euro of soms nog hoger. Nu wonen wij met een groot gezin in een vrijstaande woning, dus ik wist dat we veel energie gebruiken. Maar zoveel?? Daarbij viel het mij op, dat wij iedere maand bijna 250 euro aan vaste leveringskosten moesten betalen. Per maand!! Bij andere leveranciers is dat rond de 20 euro per maand. Dat heeft ons doen besluiten te stoppen bij Zonneplan.

    Reageren
    • ZZonneplan – 02 februari 2024

      @Aimee Molleman
      Bedankt voor je review! Jammer dat onze facturering ervoor heeft gezorgd dat je bent overgestapt naar een andere leverancier. We gaan graag in gesprek om na te gaan wat er precies speelt. Mocht je daarvoor open staan – zou je dan je gegevens willen delen via energie [at] zonneplan.nl.

      Wellicht dat onderstaande informatie wat meer helderheid geeft:
      Onze voorschotnota’s baseren we op basis van het opgegeven jaarverbruik in combinatie met een standaard verbruik-profiel(percentage). In de winter is die percentage inderdaad hoger.
      Het kan zijn dat je een te hoog verbruik hebt opgegeven, waardoor de factuur ook hoger wordt. Daarnaast zijn onze leveringskosten €6,25 per maand per product. Wellicht heb je het over de energiebelasting of netbeheerderskosten, ook dit is op basis van je opgegeven jaarverbruik. Per maand betaal je een 1/12 deel van deze kosten. Bij de jaarafrekening, of in jouw geval bij de eindafrekening, wordt het verrekend met het daadwerkelijk verbruik.

      Reageren
    • PPaul – 22 februari 2024

      @Aimee Molleman, die vaste leveringskosten van € 250 kloppen gewoon niet.
      Daarnaast is Zonneplan de goedkoopste dynamische stroom en gasprijs leverancier.
      Het klopt dat je in de wintermaanden grote bedragen betaald omdat je per maand de werkelijke kosten afrekende. Dus in de omermaanden is dit een totaal ander plaatje.
      Daarnaast speelt mee dat Zonneplan de enige leverancier is met een totaal energiemanagement systeem heeft als de volgende producten bij hun afgenomen worden.
      1. Energie levering
      2. Zonnepanelen
      3. Laadstation (indien EV aanwezig)
      4. Thuis batterij
      Dit kan jaarlijks vele honderden euro’s besparen!

      Reageren
  • RRobin H – 26 januari 2024

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Sinds onze verhuizing zitten we met volledige tevredenheid bij Zonneplan. De app is heel erg overzichtelijk en de communicatie (ook met chatbot) werkt soepel. Een aanrader voor dynamische energie!

    Reageren
  • MMaikel van B – 22 januari 2024

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Inmiddels ruim 1.5 jaar klant bij Zonneplan energie. Voor ons ideaal omdat ons huis best “slim” is. We kunnen onze apparaten aansturen zodat ze stroom verbruiken op de goedkope momenten en vice versa.
    In het begin nog wel problemen gehad met de 4g dongel, dit werd snel en kosteloos opgelost!

    Reageren
  • TTheo Hoefnagels – 19 januari 2024

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Zonneplan is met zijn dynamisch energiecontract zeer gunstig voor mensen met zonnepanelen zoals ik er een ben. Bovendien zijn ze ook bezig met het ontwikkelen van een dynamo voor het zelf opslaan van je stroom. Dat is alleen maar positief

    Reageren
  • RRenate – 18 januari 2024

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Ik heb een ap waar ik op kan zien wat ik gebruik heb

    Reageren
  • JJohan Florie – 18 januari 2024

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Geen lange wachtrijen als je ze belt, snelle reactie op mail / app.
    Zeer duidelijke app. Vooruitstrevend. Denkt mee in oplossingen.

    Reageren
  • SSjouke – 11 januari 2024

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Prima ervaring mee. Facturen zijn helder, voorspelling verbruik komende maand nauwkeurig. De wijze van de facturering lijkt me meest adequaat (geschikt) voor dynamische tarieven. Handige app, en prettig dat de inschatting jaarverbruik handmatig aangepast kan worden. De overstap liep gesmeerd.

    Het was een opluchting t.o.v. Next, misschien is het veranderd, daar had ik wat ergernis m.b.t. het aanpassen van het termijnbedrag, ging te omslachtig. Voor de rest was het een goede ervaring. Ook de jaarafrekening en betaling (redelijk) op tijd.

    Kortom Zonneplan vind ik professioneel en klantvriendelijk. Het is allemaal goed doordacht en uitgevoerd. Complimenten!

    Reageren
  • SSerwin van Dijk – 10 november 2023

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Inmiddels zit ik al bijna 2 jaar bij Zonneplan. Elke keer worden afspraken waargemaakt en regelmatig mijn (hoge) verwachtingen overtroffen. Bij elk contact krijg ik het gevoel bijzonder te zijn en wordt ik gezien en gehoord. Ook blijft Zonneplan vooruitstrevende stappen maken. Je zonnepanelen maximaal benutten met een slimme laadpaal. Het zal me niet verbazen wanneer zij straks ook de thuisbatterij naadloos weten aan te sluiten. Wat mij betreft een perfecte strike!

    Reageren
    • RRonald – 07 mei 2024

      @Serwin van Dijk

      Hoi Serwin,

      Ik heb intussen sinds 30 april een thuisaccu van Zonneplan. Het systeem wat dit allemaal regelt heet Powerplay. Hierdoor al € 35,33 ontvangen (krijg ik als korting op mijn volgende factuur). Kortom, nu al dik tevreden over Zonneplan.

      Reageren
  • HH. Kuitenbrouwer – 25 oktober 2023

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Komt op mij eerlijk en betrouwbaar over. Ik had zelf via zonneplan zonnepanelen willen laten plaatsen maar dit werd mij afgeraden doordat volgens hun de situatie van onze woning niet optimaal is.

    Reageren
  • DDouwe – 07 oktober 2023

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Eerlijke prijzen voor energie en gas. Live inzicht in je verbruik en wanneer het groen en voordelig is om stroom te gebruiken. Groen gedrag levert direct financiële en klimaat winst.

    Reageren
  • VVan Dijk – 06 oktober 2023

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Zonneplan Energie heeft mijn energie-ervaring getransformeerd. Ze bieden eerlijke, groene energie tegen inkoopprijzen, wat vaak voordeliger is dan bij traditionele maatschappijen. Met hun app en energiemeter heb ik realtime inzicht in mijn verbruik en prijzen, waardoor ik geld bespaar en bijdraag aan een groenere toekomst. Een geweldige keuze voor iedereen die op zoek is naar transparantie en groene energie.

    Reageren
  • RRamon – 06 oktober 2023

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Na een half jaar nog zeer tevreden.
    Vooral de app is erg fijn en heel duidelijk: in een oogopslag is zo te zien wanneer de goedkope/dure stroomuren zijn.
    Ook het jaarlijks/maandelijks/dagelijks gebruiksoverzicht voor stroom/gas is erg duidelijk.
    Kortom: gewoon alles wat je nodig hebt bij een dynamisch contract.

    Reageren
  • AAleida – 06 oktober 2023

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Heel tevreden over Zonneplan energie. De app is duidelijk en makkelijk in gebruik, zelfs als je niet piepjong meer bent . Je ziet heel snel wanneer je de vaatwasser of wasmachine aan moet zetten. Klantenservice is goed bereikbaar en vriendelijk. Ik hoop dat Zonneplan snel met een thuisaccu komt!

    Reageren
  • NNienke – 06 oktober 2023

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Vét tevreden!
    Fijne, overzichtelijke app met de dynamische prijzen. En goeie klantenservice, werd meteen geholpen met m’n vragen.
    Aanrader!

    Reageren
  • SStefan – 06 oktober 2023

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Fijn en overzichtelijk! Na de aansluiting problemen gehad met het Netwerk. Alleen de klantenservice heeft ons fijn geholpen. De app werkt ook heel handig en inzichtelijk.
    Alleen is mij de prijs per maand nog wat onduidelijk. Er staat dan dat ik maar 20 euro aan energie heb verbruikt maar dan valt de maandprijs wel erg hoog uit. Misschien moet ik zelf wat beter de kleine lettertjes lezen.

    Reageren
  • TTon van der Beek – 05 oktober 2023

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Was in het begin Januari 2023 heel enthousiast met hun maar met die nieuwe facturering vind ik het niets. Zeer onduidelijk allemaal met die voorschot bedragen. Gebruik bijna niets nog steeds 5 a 6 M3 gas in de maand en lever meer kWh terug dan dat ik gebruik en toch wordt het maandelijks hoger.
    Ik heb mijn verbruik nu verlaagd in de app en ben benieuwd hoeveel ik volgende maand alweer moet betalen. Ik vond de betalingsregeling in het begin veel beter. Gewoon betalen naar wat je hebt verbruikt. Op deze manier spekken we alleen de kast van het bedrijf!
    Zal me benieuwen wat er met de eindafrekening gaat gebeuren? Ik verwacht toch wel wat terug anders toch maar kijken voor vast contract!

    Reageren
    • JJohn – 12 oktober 2023

      @Ton van der Beek

      Ik heb precies hetzelfde! Onleesbare facturen en hoge voorschotten. Ga eens bij een andere dynamische kijken

      Reageren
      • NNic – 03 november 2023

        Voor mij geldt hetzelfde. Onoverzichtelijker geworden met die nieuwe rekening-opzet en ineens veel hogere maandbedragen..

        Reageren
    • PPeter – 05 november 2023

      @Ton van der Beek

      Ik ben net klant geworden.
      Overzicht wanneer auto te laden werkt perfect
      Maar het eerste maandbedrag is idd wel heel hoog. Is idd een schatting
      Veel beter zou zijn als je gewoon betaald wat je gebruikt hebt per maand

      Reageren
    • MMichel Munsters – 01 december 2023

      @Ton van der Beek

      Yep, hier dezelfde gevoelens. Verrekening voorschot met werkelijk verbruik is helemaal niet zo overzichtelijk als zonneplan doet voor komen. Voorheen wist je precies waar je aan toe was. Jammer.

      Reageren
    • KKrijn Jongejan – 19 januari 2024

      @Ton van der Beek

      Ben ook niet tevreden over de onoverzichtelijke wijze van factureren.
      Heb zonet de jaarafrekening 2023 ontvangen, hetgeen het niet overzichtelijker maakt.
      De totale levering van energie en gas over 2023 klopt wel, maar de financiële verrekening over de 2 laatste maanden (november en december) 2023 zijn niet in de jaarafrekening 2023 opgenomen. Verrekening hiervan vindt resp. plaats op de facturen januari en februari 2024 en zijn dus pas zichtbaar op de jaarrekening 2024.

      Reageren