menu

Plus- en minpunten

  • Gratis energiemeter
  • Live inzicht in verbruik en kosten
  • Goede klantenservice
  • Dagelijks opzegbaar
  • Fijnste leverancier bij zonnepanelen
  • Slimme meter is verplicht

Zonneplan tarieven

De actuele stroom- en gastarieven van Zonneplan.

Contract
Stroomprijs per kWh
Gasprijs per m3
Dynamisch
€ 0,230
€ 1,166

Info De tarieven worden dagelijks gecontroleerd.


Actie

De Zonneplan energiemeter krijg je na overstap gratis in bruikleen en geeft je live energieinzicht. Hiermee bespaar je al snel 15% extra op je verbruik.


Over Zonneplan

Zonneplan Energie is een energieleverancier ontstaan uit Nederlands grootste zonnepanelenleverancier. Zonneplan vindt dat energie eerlijk, echt groen en een positieve ervaring moet zijn voor iedereen.

Deze waarden zie je terug in hun energiecontract.

Stroom en gas voor inkoopprijs

Zonneplan levert stroom en gas voor inkoopprijs, de prijs die ook energieleveranciers betalen. Gedurende de dag varieert de prijs van elektriciteit, vergelijkbaar met een piek- en daltarief, maar dan op uurbasis.

De afgelopen jaren lag het dynamische tarief zo’n 85 procent van de tijd ónder de gemiddelde vaste prijs van traditionele energiemaatschappijen.

Live inzicht in jouw energierekening

Bij Zonneplan kan de prijs die je betaalt voor stroom en gas iedere dag, of zelfs ieder uur, verschillen. Het mooie is: wanneer er veel stroom wordt opgewekt uit zon of wind, is het uurtarief het laagst.

Via de speciale app en gratis energiemeter krijg je bij Zonneplan inzicht in je real-time energieverbruik en de real-time energieprijs. Hier kun je jouw elektriciteitsverbruik dus ook op afstemmen, door bijvoorbeeld je elektrische auto alleen op te laden in de uren dat de stroom het goedkoopste is.


Kan het goedkoper?

Zonneplan ervaringen

Review score

8,7

op basis van 154 reviews

Prijs
8,7 Star

Klantenservice
8,8 Star

Algemeen
8,7 Star

Write Schrijf een review
Prijs
Klantenservice
Algemeen
  • H
    H. Kuitenbrouwer

    Komt op mij eerlijk en betrouwbaar over. Ik had zelf via zonneplan zonnepanelen willen laten plaatsen maar dit werd mij afgeraden doordat volgens hun de situatie van onze woning niet optimaal is.

    Prijs
    Klantenservice
    Algemeen
    Reageren
  • D
    Douwe

    Eerlijke prijzen voor energie en gas. Live inzicht in je verbruik en wanneer het groen en voordelig is om stroom te gebruiken. Groen gedrag levert direct financiële en klimaat winst.

    Prijs
    Klantenservice
    Algemeen
    Reageren
  • V
    Van Dijk

    Zonneplan Energie heeft mijn energie-ervaring getransformeerd. Ze bieden eerlijke, groene energie tegen inkoopprijzen, wat vaak voordeliger is dan bij traditionele maatschappijen. Met hun app en energiemeter heb ik realtime inzicht in mijn verbruik en prijzen, waardoor ik geld bespaar en bijdraag aan een groenere toekomst. Een geweldige keuze voor iedereen die op zoek is naar transparantie en groene energie.

    Prijs
    Klantenservice
    Algemeen
    Reageren
  • R
    Ramon

    Na een half jaar nog zeer tevreden.
    Vooral de app is erg fijn en heel duidelijk: in een oogopslag is zo te zien wanneer de goedkope/dure stroomuren zijn.
    Ook het jaarlijks/maandelijks/dagelijks gebruiksoverzicht voor stroom/gas is erg duidelijk.
    Kortom: gewoon alles wat je nodig hebt bij een dynamisch contract.

    Prijs
    Klantenservice
    Algemeen
    Reageren
  • A
    Aleida

    Heel tevreden over Zonneplan energie. De app is duidelijk en makkelijk in gebruik, zelfs als je niet piepjong meer bent . Je ziet heel snel wanneer je de vaatwasser of wasmachine aan moet zetten. Klantenservice is goed bereikbaar en vriendelijk. Ik hoop dat Zonneplan snel met een thuisaccu komt!

    Prijs
    Klantenservice
    Algemeen
    Reageren
  • N
    Nienke

    Vét tevreden!
    Fijne, overzichtelijke app met de dynamische prijzen. En goeie klantenservice, werd meteen geholpen met m’n vragen.
    Aanrader!

    Prijs
    Klantenservice
    Algemeen
    Reageren
  • S
    Stefan

    Fijn en overzichtelijk! Na de aansluiting problemen gehad met het Netwerk. Alleen de klantenservice heeft ons fijn geholpen. De app werkt ook heel handig en inzichtelijk.
    Alleen is mij de prijs per maand nog wat onduidelijk. Er staat dan dat ik maar 20 euro aan energie heb verbruikt maar dan valt de maandprijs wel erg hoog uit. Misschien moet ik zelf wat beter de kleine lettertjes lezen.

    Prijs
    Klantenservice
    Algemeen
    Reageren
  • T
    Ton van der Beek

    Was in het begin Januari 2023 heel enthousiast met hun maar met die nieuwe facturering vind ik het niets. Zeer onduidelijk allemaal met die voorschot bedragen. Gebruik bijna niets nog steeds 5 a 6 M3 gas in de maand en lever meer kWh terug dan dat ik gebruik en toch wordt het maandelijks hoger.
    Ik heb mijn verbruik nu verlaagd in de app en ben benieuwd hoeveel ik volgende maand alweer moet betalen. Ik vond de betalingsregeling in het begin veel beter. Gewoon betalen naar wat je hebt verbruikt. Op deze manier spekken we alleen de kast van het bedrijf!
    Zal me benieuwen wat er met de eindafrekening gaat gebeuren? Ik verwacht toch wel wat terug anders toch maar kijken voor vast contract!

    Prijs
    Klantenservice
    Algemeen
    Reageren
    • J
      John

      @Ton van der Beek

      Ik heb precies hetzelfde! Onleesbare facturen en hoge voorschotten. Ga eens bij een andere dynamische kijken

      • N
        Nic

        Voor mij geldt hetzelfde. Onoverzichtelijker geworden met die nieuwe rekening-opzet en ineens veel hogere maandbedragen..

    • P
      Peter

      @Ton van der Beek

      Ik ben net klant geworden.
      Overzicht wanneer auto te laden werkt perfect
      Maar het eerste maandbedrag is idd wel heel hoog. Is idd een schatting
      Veel beter zou zijn als je gewoon betaald wat je gebruikt hebt per maand

    • M
      Michel Munsters

      @Ton van der Beek

      Yep, hier dezelfde gevoelens. Verrekening voorschot met werkelijk verbruik is helemaal niet zo overzichtelijk als zonneplan doet voor komen. Voorheen wist je precies waar je aan toe was. Jammer.

    • K
      Krijn Jongejan

      @Ton van der Beek

      Ben ook niet tevreden over de onoverzichtelijke wijze van factureren.
      Heb zonet de jaarafrekening 2023 ontvangen, hetgeen het niet overzichtelijker maakt.
      De totale levering van energie en gas over 2023 klopt wel, maar de financiële verrekening over de 2 laatste maanden (november en december) 2023 zijn niet in de jaarafrekening 2023 opgenomen. Verrekening hiervan vindt resp. plaats op de facturen januari en februari 2024 en zijn dus pas zichtbaar op de jaarrekening 2024.

  • R
    Rick

    In het begin van dit jaar heb ik een dynamisch contract afgesloten bij Zonneplan. Het biedt mij de mogelijkheid om slimmer met (eigen) energie om te gaan. De zonneplan App middels de slimme meter geeft goed inzicht in de prijs per eenheid (uur/dag) je kan hierbij ook terugkijken naar de afgelopen maanden en jaar. Zelf heb ik in het afgelopen jaar ook zonnepanelen aangeschaft bij Zonneplan en alle informatie over opwekken en terugleveren kan ik dezelfde app terug zien, erg handig!
    De communicatie van Zonneplan heb ik zelf als prettig en duidelijk ervaren, van informatie over het voorschot tot de facturen, alles werd netjes toegelicht m.i. beter dan bij een gemiddeld energiebedrijf.

    Kortom, erg tevreden met mijn dynamisch contract bij Zonneplan!

    Prijs
    Klantenservice
    Algemeen
    Reageren
  • W
    Wendy

    Tot nu toe ben ik erg tevreden over Zonneplan energie. Ik ben sinds februari klant. Ik ben vooral blij met de overzichtelijke app waar ik de uurprijzen snel kan zien. Weet ik direct weer wanneer de wasmachine en vaatwasser goedkoop kunnen draaien. Communicatie is verder ook duidelijk.

    Prijs
    Klantenservice
    Algemeen
    Reageren
  • F
    Frans

    Inmiddels maak ik zo’n twee jaar gebruik van dynamische tarieven. De laatste tijd komen er steeds meer partijen bij die dit ook aanbieden. Maar wat mij, los van de tarieven, aan Zonneplan bevalt, is het gebruiksinzicht in de app. Per uur zie je precies hoeveel je verbruikt heb en wat het gekost heeft.

    Tot dusver heb ik één keer een vraag gehad over de factuur (bleek achteraf zelf verkeerd gekeken te hebben…). Maar dan is het wel echt heel prettig dat je gewoon kunt bellen en ook direct een medewerker aan de lijn krijgt! Daar kan menig energiebedrijf nog wat van leren…

    Helaas rijd ik nog niet elektrisch, anders zou dat al helemaal ideaal zijn in combinatie met dynamische prijzen. Wel heb ik begrepen dat Zonneplan bezig is met een thuisbatterij, die je ook zonder zonnepanelen geld zou opleveren (door te handelen op de uurprijzen). Daar ben ik wel heel benieuwd naar!

    Prijs
    Klantenservice
    Algemeen
    Reageren
  • I
    I. de Jager

    De voorschot facturen vind ik helemaal niets. Daarnaast vind ik het ook helemaal niet duidelijk. Ik gebruik bijna niets en toch betaal ik per maand ongeveer € 275,00. Ik weet wel, dat dit te maken heeft met de belastingen, welke gespreid over al die maanden in rekening worden gebracht. Zonneplan heeft mij ook bevestigd, dat ik met de eindafrekening wel een aardig bedrag terug krijg. Ik vraag mij wel af, als in februari de jaarrekening komt, hoe e.ea. er uit gaat zien. Vraag mij wel af, of ik niet beter kan overstappen naar een vast contract per jaar. Betaal dan ongeveer € 340,00 per maand.

    Prijs
    Klantenservice
    Algemeen
    Reageren
  • J
    J Klijnstra

    Als één van de eerste eigenaren van de zonneplan laadpaal, kan ik extra voordeel meepakken door tegen hele scherpe (zelfs negatief!) te laden. Ideaal! En de combinatie met de app werkt super met goede weergave wanneer de stroom donker groen is en wij onze auto zo duurzaam mogelijk kunnen rijden.

    Prijs
    Klantenservice
    Algemeen
    Reageren
  • R
    Ronald

    Sinds facturering is gewijzigd ben ik niet meer zo positief over Zonneplan.
    Waarom moet ik begin september al betalen voor energie wat ik naar verwachting in oktober ga verbruiken?

    Prijs
    Klantenservice
    Algemeen
    Reageren
  • R
    Roos

    Erg tevreden over mijn energiecontract bij Zonneplan! De app geeft mij veel inzicht in mijn verbruik, waardoor ik al veel energie en geld heb bespaard.

    Prijs
    Klantenservice
    Algemeen
    Reageren
  • J
    Jorick

    Fijne app, en goed vooruitstrevend bedrijf. Kan nu veel makkelijker co2-uitstoot beperken door inzicht wanneer stroom groen is.

    Vergeleken met andere dynamische aanbieder verreweg de beste app en klantenservice

    Prijs
    Klantenservice
    Algemeen
    Reageren
  • M
    Marten van der Zee

    Vergeleken met andere energieleveranciers is Zonneplan duurder.

    Prijs
    Klantenservice
    Algemeen
    Reageren
    • J
      jan

      @Marten van der Zee

      Idd, je hebt het verstand van een ding, dat geen verstand heeft, goed hoor!!!!!

  • E
    Een klant vanaf januari 23

    De facturen zijn niet goed zeer omslachtig en niet goed leesbaar komt door de berekening van het voorschot bedrag gewoon iedere maand het echte verbruik afrekenen en geen Voorschoten de klant is gewoon aan het voor financieren

    Prijs
    Klantenservice
    Algemeen
    Reageren
  • F
    F.H. de Boer

    Zonneplan biedt het goedkoopste dynamische energiecontract aan, en heeft ook nog eens een gebruiksvriendelijke app.

    Prijs
    Klantenservice
    Algemeen
    Reageren
  • H
    Hj

    Top!

    Prijs
    Klantenservice
    Algemeen
    Reageren
  • B
    Bob

    Helaas is het bedrijf ook overgestapt op voorschotfacturen. Voor mij een reden om te kijken naar andere leverancier. Ook mijn kinderen zijn niet blij met deze manier van factureren. Dus wij gaan rond shoppen

    Prijs
    Algemeen
    Reageren
    • S
      Siem

      @Bob

      Terechte opmerking.
      Ik ben zeer benieuwd waar je uit bent gekomen.

    • R
      Ruud

      @Bob
      Beste Bob, Fijn dat je ook zo denk. Zat er ook mee. Zonneplan, Betrouwbaar bedrijf maar van de voorschotfacturen snap ik niets. Om alles na te rekenen met BTW erbij achteraf is een heel gedoe. Ben er ook niet blij mee. Ben ook benieuwd waar je naar toe gaat. Augustus kreeg ik 24 euro terug nu in September 120 betalen. groetjes

  • R
    Ruud Hasper

    Variabel contract.
    Informatie over piek- en daltarieven.
    Duidelijk.
    In combinatie met slimme meters en een WiFi-dongel prima inzicht in het verbruik.

    Prijs
    Klantenservice
    Algemeen
    Reageren
  • K
    Koppen

    Hele fijne makelijke overstap van energieleverancier.
    Prima App en goede snelle klantenservice.
    Opzeggen kan ook makkelijk, enige minpunt:
    Na beëindiging contract werkt de App maar beperkt. Geen geschiedenis van het dagelijkse en/of uurverbruik stroom /gas meer mogelijk.
    Was fijn geweest als daar van te voren op gewezen was zodat je deze gegevens zelf tijdig had kunnen bewaren.

    Prijs
    Klantenservice
    Algemeen
    Reageren
  • Y
    Yoran

    De app is heel duidelijk en de tarieven zijn een stuk lager dan bij een variabel contract. Aanmelden ging eenvoudig en het live kunnen bijhouden van je verbruik is handig. Zeker een aanrader dus.

    Prijs
    Klantenservice
    Algemeen
    Reageren
  • H
    H.A. Gayral

    Een energieleverancier met correcte afspraken en wanneer de zon en wind gunstig zijn ook nog eens electriciteit “GRATIS” geleverd krijgen!!!
    Dat is toch een TOP energieleverancier, beter bestaat niet!

    Prijs
    Klantenservice
    Algemeen
    Reageren