Plus- en minpunten
- Gratis energiemeter met live inzicht in verbruik en kosten
- Prijsplafond voor gas mogelijk
- Goede klantenservice
- Dagelijks opzegbaar
- Extra bonus voor zonnepanelen
- Slimme meter is verplicht
Zonneplan tarieven
De huidige tarieven van Zonneplan zijn € 0,228 per kWh stroom en € 1,131 per m³ gas. Deze tarieven zijn berekend voor het goedkoopste contract in de energievergelijker op 12 november 2025.
De tarieven worden dagelijks gecontroleerd.
Over Zonneplan
Zonneplan Energie is een energieleverancier die is ontstaan uit Nederlands grootste zonnepanelenleverancier. Zonneplan vindt dat energie eerlijk, echt groen en een positieve ervaring moet zijn voor iedereen.
Deze waarden zie je terug in hun energiecontract.
Meer informatie vind je hier.
Stroom en gas voor inkoopprijs
Zonneplan levert stroom en gas voor inkoopprijs, de prijs die ook energieleveranciers betalen. Gedurende de dag varieert de prijs van elektriciteit, vergelijkbaar met een piek- en daltarief, maar dan op uurbasis.
De afgelopen jaren lag het dynamische tarief zo’n 85 procent van de tijd ónder de gemiddelde vaste prijs van traditionele energiemaatschappijen.
Live inzicht in jouw energierekening
Bij Zonneplan kan de prijs die je betaalt voor stroom en gas iedere dag, of zelfs ieder uur, verschillen. Het mooie is: wanneer er veel stroom wordt opgewekt uit zon of wind, is het uurtarief het laagst.
Via de speciale app en gratis energiemeter krijg je bij Zonneplan inzicht in je real-time energieverbruik en de real-time energieprijs. Hier kun je jouw elektriciteitsverbruik dus ook op afstemmen, door bijvoorbeeld je elektrische auto alleen op te laden in de uren dat de stroom het goedkoopste is.
Zonnebonus
Zonneplan is extra gunstig als je een zonnepaneelbezitter bent. Je krijgt dan namelijk voor iedere kilowattuur elektriciteit die je teruglevert een zogenaamde zonnebonus.
Die vergoeding voor teruggeleverde zonnestroom die je ontvangt bestaat uit drie delen:
- De kale marktprijs (die per uur kan verschillen).
- Een vaste opslag van 2 cent per kilowattuur (kWh).
- Een zonnebonus van 10 procent over het totaalbedrag.
Meer informatie vind je hier.
Contactgegevens
- E-mail: energie@zonneplan.nl
- Telefoon: 088 02 03 011
- Website: www.zonneplan.nl
Heel duidelijk kun je zien wat je verbruikt en de kosten , zo klantvriendelijk
Kijk uit!
Na ruim een maand gebruik gemaakt te hebben van zonneplan energie nog steeds de connect niet ontvangen.
Rekening is zeer onduidelijk. Gebruikte tarieven zijn niet inzichtelijk. Vast kosten zijn hoger dan gepresenteerd op de internet site.
Vooraf transparant achteraf zeer onduidelijk en niet te controleren. Kijk dus uit.
@Hub Janssen
Bedankt voor je feedback. Het spijt ons te horen dat je deze ervaring hebt. De Zonneplan Connect zou je inderdaad al moeten hebben ontvangen, maar helaas duurt dit wat langer dan je van ons mag verwachten. We proberen de connect alsnog zo snel mogelijk te leveren.
Wat betreft de factuur, de vaste kosten bestaan uit leveringskosten, netbeheerkosten en energiebelasting. Deze zijn altijd hetzelfde. De tarieven voor stroom en gas kun je in de Zonneplan app inzien. Deze verschillen per uur (voor stroom) en per dag (voor gas).
Als je meer details wilt over je factuur of de tarieven, kun je deze ook in de app bekijken. Mocht je er niet uit komen kan je bellen naar 088 0203011 of mailen naar info@zonneplan.nl
Met vriendelijke groet,
Zonneplan
@Zonneplan
Helaas dezelfde ervaring 26-6-24 startdatum maar op 16-8-24 nog steeds geen connect ondanks beloftes, en nu al voor de 2e keer een DHL verzendcode ontvangen maar daar blijft gewoon staan ‘Zending nog niet ontvangen of verwerkt’ en vervolgens dus weer niks! En ook al twee keer de belofte van 10 euro compensatie voor het ongemak maar ook die krijg ik niet. Of je hebt het wel en stuurt het op of je hebt het niet en zegt dan gewoon eerlijk maar dit is onduidelijk, en inderdaad niet transparant omdat je zonder connect helemaal niet kunt zien wat je per dag hebt verbruikt en daar is het nu juist allemaal om te doen. Wees gewoon eerlijk als jullie niet kunnen leveren dan kan ik de keuze maken om anders maar weer over te stappen naar een leverancier die wel zijn beloftes nakomt.
@Hub Janssen De vaste kosten zijn de verwachte energiebelasting, aan het eind van het (boek)jaar wordt dit verrekend met je werkelijke verbruik. Wel lastig dat je de connect nog niet hebt, die laat je verbruik in de app zien waardoor je weet wat de werkelijke kosten voor je verbruik zijn. Als je de connect eenmaal hebt denk ik dat Zonneplan een prima maatschappij is.
Was sinds 1974 klant bij mijn vorige energieleverancier, mijn reden om over te stappen was de onbereikbare menselijke klantenservice( krijg iemand uit India aan de lijn die geen Nederlands sprak) en uiteindelijk overgestapt naar Zonneplan omdat ik daar ook naar tevredenheid mijn zonnepanelen van had betrokken, of de duvel er mee speelt probeer ik nu al 3 weken iemand aan de lijn te krijgen om dat er iets niet naar behoren werkt, krijg ik alleen maar een chatbot aan de lijn en wat ik ook probeer ik krijg geen persoonlijk advies, ik ben daar heel teleurgesteld over
@Frans Kilian
Vervelend om te lezen dat je deze ervaring hebt. Wij herkennen ons hier niet in en komen graag met jou in contact! Je kan een mail sturen naar service@zonneplan.nl of bellen naar 088-0203011. Hierbij verzeker ik je dat je gewoon een echte medewerker aan de lijn krijgt!
Met vriendelijke groet,
Zonneplan
Spectaculair goedkoper dan vaste contracten terwijl met wat je bespaard eventuele tijdelijke prijsverhogingen lekker kunnen worden opgevangen.
App is super!
Energienota, is duidelijk / het voorschot wordt de maand erop verrekend. De app geeft de elektriciteitsprijs per uur aan. Je ziet gelijk op welke uren de stroomprijs goedkoop is. Daar stuur je je stroomverbruik op aan. Gasprijs wordt dagelijks weergegeven.
Uitermate tevreden met Zonneplan, alles werd tijdens de overstap goed geregeld. Daarnaast is alles duidelijk en kunnen we alles goed volgen in de app!
Super fijne energie leverancier. Duidelijke app . Stroom per uur kosten zichtbaar. Super fijn! Ik blijf gaan voor zonne-energie!
Alles hellemaal top
Op elk moment je verbruik zien
Geen onverwachte kosten
Goede heldere informatie vooraf. Uitstekende app voor het actuele verbruik/terugleveren van elektriciteit en de daaraan verbonden kosten, géén terugleveringskosten! De ai bot geeft goede begrijpelijke antwoorden.
Ondanks een contract wat nog 6 maanden liep toch opgezegd geen moment spijt gehad heb het gevoel dat ik nu een eerlijke prijs betaal ipv oplichtpraktijken bij de grote energie leveranciers
Begin dit jaar vrijwillig overgestapt naar Zonneplan. En heb daar absoluut geen spijt van. Ben zeer tevreden en die app werkt geweldig
Ik ben door zonneplan van mijn huidige energieleverancier ( energiedirect) daar zat ik bij.
Nu naar zonneplan gegaan zonder dat ik dat wou eenzijdig hebben ze mijn contract bij energiedirect weggehaald en naar hun zelf gezet zonder toestemming en ik had al duidelijk aangegeven dat ik dit niet wou.
Ik hoop dat zonneplan dat ook op gaat lossen want ze zouden er al 2 maal op terugkomen. En jullie raden het al…je hoort vervolgens niets meer.
@Jhk
Dat zullen ze niet “random” doen toch?
Als je overstapt is het toch logisch dat je huidige contract opgezegd wordt? Wat moet je anders met twee aanbieders?
Ben erg tevreden alles is super duidelijk geen moeilijke berekeningen en de prijs is het alle goedkoopste ik heb dan allemaal uitgezocht
Prijs/kwaliteit en service zijn dik in orde. De zonneplan App geeft de info die je nodig hebt en werkt uitstekend.
Probleemloos bedrijf. Ik zou nils kunnen bedenken wat er ander zou moeten.
Zijn nog niet zo heel lang bij zonneplan ( 1 maand) maar tot nu toe zeer tevreden, komen hun beloftes na en gunstige prijs voor gas en elektra.
Klantenservice zeer vriendelijk.
Als je de kosten in eigen hand wil houden, ga voor Zonneplan. In de app staan de prijzen inclusief alle belastingen, duidelijker kan niet. Zet de dure apparaten aan op momenten dat de stroom goedkoop is, allemaal af te lezen in de app. Wees dus geen dief van je eigen portemonnee en ga boor Zonneplan.
Na alle goede recensies besloten wij voor energielevering van Zonneplan. Het was allemaal eenvoudig aangevraagd. Alleen schrok ik toch wel van de maandelijkse facturen torn het winterseizoen aanbrak. Voorschotnota’s van rond de 600 tot 700 euro of soms nog hoger. Nu wonen wij met een groot gezin in een vrijstaande woning, dus ik wist dat we veel energie gebruiken. Maar zoveel?? Daarbij viel het mij op, dat wij iedere maand bijna 250 euro aan vaste leveringskosten moesten betalen. Per maand!! Bij andere leveranciers is dat rond de 20 euro per maand. Dat heeft ons doen besluiten te stoppen bij Zonneplan.
@Aimee Molleman
Bedankt voor je review! Jammer dat onze facturering ervoor heeft gezorgd dat je bent overgestapt naar een andere leverancier. We gaan graag in gesprek om na te gaan wat er precies speelt. Mocht je daarvoor open staan – zou je dan je gegevens willen delen via energie [at] zonneplan.nl.
Wellicht dat onderstaande informatie wat meer helderheid geeft:
Onze voorschotnota’s baseren we op basis van het opgegeven jaarverbruik in combinatie met een standaard verbruik-profiel(percentage). In de winter is die percentage inderdaad hoger.
Het kan zijn dat je een te hoog verbruik hebt opgegeven, waardoor de factuur ook hoger wordt. Daarnaast zijn onze leveringskosten €6,25 per maand per product. Wellicht heb je het over de energiebelasting of netbeheerderskosten, ook dit is op basis van je opgegeven jaarverbruik. Per maand betaal je een 1/12 deel van deze kosten. Bij de jaarafrekening, of in jouw geval bij de eindafrekening, wordt het verrekend met het daadwerkelijk verbruik.
@Aimee Molleman, die vaste leveringskosten van € 250 kloppen gewoon niet.
Daarnaast is Zonneplan de goedkoopste dynamische stroom en gasprijs leverancier.
Het klopt dat je in de wintermaanden grote bedragen betaald omdat je per maand de werkelijke kosten afrekende. Dus in de omermaanden is dit een totaal ander plaatje.
Daarnaast speelt mee dat Zonneplan de enige leverancier is met een totaal energiemanagement systeem heeft als de volgende producten bij hun afgenomen worden.
1. Energie levering
2. Zonnepanelen
3. Laadstation (indien EV aanwezig)
4. Thuis batterij
Dit kan jaarlijks vele honderden euro’s besparen!
Sinds onze verhuizing zitten we met volledige tevredenheid bij Zonneplan. De app is heel erg overzichtelijk en de communicatie (ook met chatbot) werkt soepel. Een aanrader voor dynamische energie!
Inmiddels ruim 1.5 jaar klant bij Zonneplan energie. Voor ons ideaal omdat ons huis best “slim” is. We kunnen onze apparaten aansturen zodat ze stroom verbruiken op de goedkope momenten en vice versa.
In het begin nog wel problemen gehad met de 4g dongel, dit werd snel en kosteloos opgelost!
Zonneplan is met zijn dynamisch energiecontract zeer gunstig voor mensen met zonnepanelen zoals ik er een ben. Bovendien zijn ze ook bezig met het ontwikkelen van een dynamo voor het zelf opslaan van je stroom. Dat is alleen maar positief
Ik heb een ap waar ik op kan zien wat ik gebruik heb
Geen lange wachtrijen als je ze belt, snelle reactie op mail / app.
Zeer duidelijke app. Vooruitstrevend. Denkt mee in oplossingen.
Prima ervaring mee. Facturen zijn helder, voorspelling verbruik komende maand nauwkeurig. De wijze van de facturering lijkt me meest adequaat (geschikt) voor dynamische tarieven. Handige app, en prettig dat de inschatting jaarverbruik handmatig aangepast kan worden. De overstap liep gesmeerd.
Het was een opluchting t.o.v. Next, misschien is het veranderd, daar had ik wat ergernis m.b.t. het aanpassen van het termijnbedrag, ging te omslachtig. Voor de rest was het een goede ervaring. Ook de jaarafrekening en betaling (redelijk) op tijd.
Kortom Zonneplan vind ik professioneel en klantvriendelijk. Het is allemaal goed doordacht en uitgevoerd. Complimenten!
Inmiddels zit ik al bijna 2 jaar bij Zonneplan. Elke keer worden afspraken waargemaakt en regelmatig mijn (hoge) verwachtingen overtroffen. Bij elk contact krijg ik het gevoel bijzonder te zijn en wordt ik gezien en gehoord. Ook blijft Zonneplan vooruitstrevende stappen maken. Je zonnepanelen maximaal benutten met een slimme laadpaal. Het zal me niet verbazen wanneer zij straks ook de thuisbatterij naadloos weten aan te sluiten. Wat mij betreft een perfecte strike!
@Serwin van Dijk
Hoi Serwin,
Ik heb intussen sinds 30 april een thuisaccu van Zonneplan. Het systeem wat dit allemaal regelt heet Powerplay. Hierdoor al € 35,33 ontvangen (krijg ik als korting op mijn volgende factuur). Kortom, nu al dik tevreden over Zonneplan.