Plus- en minpunten
- Extra bonus voor zonnepanelen
- Gratis energiemeter met live inzicht
- Goede klantenservice
- Dagelijks opzegbaar
- Hoge reviewscore
- Slimme meter is verplicht
Zonneplan tarieven
Zonneplan biedt alleen dynamische energiecontracten aan. De tarieven van een dynamisch energiecontract zijn afhankelijk van de actuele marktprijs voor stroom en gas (EPEX en TTF) plus de inkoopkosten van de leverancier. Bekijk de actuele dynamische tarieven hier.
Over Zonneplan
Zonneplan Energie is een energieleverancier die is ontstaan uit Nederlands grootste zonnepanelenleverancier. Zonneplan vindt dat energie eerlijk, echt groen en een positieve ervaring moet zijn voor iedereen.
Deze waarden zie je terug in hun energiecontract.
Meer informatie vind je hier.
Stroom en gas voor inkoopprijs
Zonneplan levert stroom en gas voor inkoopprijs, de prijs die ook energieleveranciers betalen. Gedurende de dag varieert de prijs van elektriciteit, vergelijkbaar met een piek- en daltarief, maar dan op uurbasis.
De afgelopen jaren lag het dynamische tarief zo’n 85 procent van de tijd ónder de gemiddelde vaste prijs van traditionele energiemaatschappijen.
Live inzicht in jouw energierekening
Bij Zonneplan kan de prijs die je betaalt voor stroom en gas iedere dag, of zelfs ieder uur, verschillen. Het mooie is: wanneer er veel stroom wordt opgewekt uit zon of wind, is het uurtarief het laagst.
Via de speciale app en gratis energiemeter krijg je bij Zonneplan inzicht in je real-time energieverbruik en de real-time energieprijs. Hier kun je jouw elektriciteitsverbruik dus ook op afstemmen, door bijvoorbeeld je elektrische auto alleen op te laden in de uren dat de stroom het goedkoopste is.
Zonnebonus
Zonneplan is extra gunstig als je een zonnepaneelbezitter bent. Je krijgt dan namelijk voor iedere kilowattuur elektriciteit die je teruglevert een zogenaamde zonnebonus.
Die vergoeding voor teruggeleverde zonnestroom die je ontvangt bestaat uit drie delen:
- De kale marktprijs (die per uur kan verschillen).
- Een vaste opslag van 2 cent per kilowattuur (kWh).
- Een zonnebonus van 10 procent van de marktprijs
Meer informatie vind je hier.
Contactgegevens
- E-mail: energie@zonneplan.nl
- Telefoon: 088 02 03 011
- Website: www.zonneplan.nl
Sinds januari hebben wij Zonneplan en dit bevalt erg goed. Vooral het feit dat we met de App dagelijks inzicht hebben in het moment waarop de laagste prijs geldt, is prettig. Het maakt je ook bewust om zuinig om te gaan met energie. Ook in geval van vragen, worden we prima geholpen.
Een bedrijf die goed meedenkt met de klant. De manier van communiceren heb ik als zeer prettig ervaren. Hier kunnen andere bedrijven nog iets van leren!
Wij hebben sinds begin oktober een thuisaccu en energie contract van zonneplan. Dit bevalt geweldig, goedkope tarieven en een geweldige app om alles live te kunnen volgen. Ik waardeer Zonneplan met een dikke 10+
@Sietse Dijkstra
Is bij 30 zonnepanelen de aanschaf van een Nexus thuisbatterij aan te radenop dit moment, of nog wachten tot desalderingsregeling stopr?
App werkt goed, erg overzichtelijk, verder moet ik het allemaal nog even ervaren
In 2019 heeft Zonneplan zonnepanelen op mijn huis geplaatst. Gemaakte afspraken zijn toen keurig nagekomen en enkele kleine euvels zijn na installatie vakkundig verholpen. Medio 2021 een tweede set panelen laten plaatsen, ook weer door Zonneplan, wederom alles geleverd en geïnstalleerd volgens afspraak. Sinds mei 2024 ben ik overgestapt op het dynamische energiecontract in combinatie met de thuisbatterij Nexus. Aanvraag, installatiedatum en levering allemaal uitgevoerd volgens afspraak. Ik ben fan van Zonneplan. De thuisbatterij rendeert op dit moment volgens de specs en terugverdientijd waarmee Zonneplan adverteerde. Kortom, op mij maakt Zonneplan een degelijke en betrouwbare indruk.
sinds 1 juli zijn wij klant bij Zonneplan. de overstap werd snel geregeld. wij zijn van het gas af en maken gebruik van zonnepanelen, warmtepomp en thuisbatterij. de app is heel duidelijk en als er vragen zijn worden ze goed beantwoord. we gaan nu de koude perode in, dus volgend jaar kunnen we pas zien wat het resultaat is.
tot nu toe zijn we enthousiast
Zonneplan is nu absoluut niet meer goedkoper dan vast contract bij sommige aan bieders
Nu een tijdje klant bij Zonneplan Energie. De app is erg overzichtelijk en alles is super duidelijk voor de klant. Ook leuk om te zien wat Zonneplan allemaal aan het doen is met Powerplay!
Ben per a.s. okt 2024 overgestapt van ANWB dynamisch naar ZONNEPLAN dynamisch, dit na diverse vergelijkingen online te hebben gemaakt.
Hier kwam Zonneplan op diverse websites goedkoper uit de bus dan de ANWB. Echter ik ben bang dat ik een slechte keuze heb gemaakt.
Op de website van ZONNEPLAN gepresenteerde prijzen komen echter niet overeen met de daadwerkelijke prijzen in de app van Zonneplan. De prijzen op de site zijn structureel ca. 2 á 3 cent lager dan in de app.
Ook de uurlijkse prijzen in de app blijken ter vergelijk ook nog centen duurder dan wat de ANWB rekent. Lijkt een gevalletje misleiding.
Marco ik vraag me hetzelfde af. Erg opvallend hoe de tarieven van Zonneplan structureel hoger liggen dan epexspot. Benieuwd naar de reactie van Zonneplan.
Beste @Marco,
De energieprijzen die op onze website staan zijn gelijk aan de prijzen in de app.
Wat betreft het prijsverschil tussen de ANWB en ons, wij tonen de all-in prijs, in tegenstelling tot de ANWB. Mocht je de prijzen willen vergelijken, dan kan je het schuifje ‘all-in stroomprijzen’ uitzetten op deze pagina:
Daarnaast hebben wij de vaste leveringskosten en de inkoopvergoeding van de ANWB en ons naast elkaar gezet. Je ziet dan dat wij enkel een hogere inkoopvergoeding hanteren voor gas. Op alle andere componenten is de ANWB duurder.
Met zonnige groet,
Zonneplan
Overzichtelijke app om de actuele uurprijzen in te zien. Concurrerende tarieven vergeleken met andere leveranciers van dynamische contracten. Gratis P1-meter is erg fijn.
Ik heb gekozen voor Zonneplan omdat ze beloven dat je via de bijgeleverde Connect inzage hebt in je stroomverbruik. Mijn contract loopt nu al een tijd en ik heb nog steeds geen Connect ontvangen. Via de AI vraagbaak krijg ik iedere keer het antwoord dat ik “volgende week” meer te horen krijg over de levering. Via de service desk en via de mail krijg ik tegenstrijdige berichten. Enerzijds beloofd men voor het einde van de maand een track en trace bericht te geven (dat is nog geen levering) anderzijds ontvang ik berichten dat er opnieuw problemen zijn omdat de Connects niet naar behoren lijken te werken. Ik heb sterk de indruk dat ik met vage beloftes aan het lijntje gehouden word en ik ben het vertrouwen aan het verliezen op een goede afloop en vrees voor een grote teleurstelling.
Heel duidelijk kun je zien wat je verbruikt en de kosten , zo klantvriendelijk
Kijk uit!
Na ruim een maand gebruik gemaakt te hebben van zonneplan energie nog steeds de connect niet ontvangen.
Rekening is zeer onduidelijk. Gebruikte tarieven zijn niet inzichtelijk. Vast kosten zijn hoger dan gepresenteerd op de internet site.
Vooraf transparant achteraf zeer onduidelijk en niet te controleren. Kijk dus uit.
@Hub Janssen
Bedankt voor je feedback. Het spijt ons te horen dat je deze ervaring hebt. De Zonneplan Connect zou je inderdaad al moeten hebben ontvangen, maar helaas duurt dit wat langer dan je van ons mag verwachten. We proberen de connect alsnog zo snel mogelijk te leveren.
Wat betreft de factuur, de vaste kosten bestaan uit leveringskosten, netbeheerkosten en energiebelasting. Deze zijn altijd hetzelfde. De tarieven voor stroom en gas kun je in de Zonneplan app inzien. Deze verschillen per uur (voor stroom) en per dag (voor gas).
Als je meer details wilt over je factuur of de tarieven, kun je deze ook in de app bekijken. Mocht je er niet uit komen kan je bellen naar 088 0203011 of mailen naar info@zonneplan.nl
Met vriendelijke groet,
Zonneplan
@Zonneplan
Helaas dezelfde ervaring 26-6-24 startdatum maar op 16-8-24 nog steeds geen connect ondanks beloftes, en nu al voor de 2e keer een DHL verzendcode ontvangen maar daar blijft gewoon staan ‘Zending nog niet ontvangen of verwerkt’ en vervolgens dus weer niks! En ook al twee keer de belofte van 10 euro compensatie voor het ongemak maar ook die krijg ik niet. Of je hebt het wel en stuurt het op of je hebt het niet en zegt dan gewoon eerlijk maar dit is onduidelijk, en inderdaad niet transparant omdat je zonder connect helemaal niet kunt zien wat je per dag hebt verbruikt en daar is het nu juist allemaal om te doen. Wees gewoon eerlijk als jullie niet kunnen leveren dan kan ik de keuze maken om anders maar weer over te stappen naar een leverancier die wel zijn beloftes nakomt.
@Hub Janssen De vaste kosten zijn de verwachte energiebelasting, aan het eind van het (boek)jaar wordt dit verrekend met je werkelijke verbruik. Wel lastig dat je de connect nog niet hebt, die laat je verbruik in de app zien waardoor je weet wat de werkelijke kosten voor je verbruik zijn. Als je de connect eenmaal hebt denk ik dat Zonneplan een prima maatschappij is.
Was sinds 1974 klant bij mijn vorige energieleverancier, mijn reden om over te stappen was de onbereikbare menselijke klantenservice( krijg iemand uit India aan de lijn die geen Nederlands sprak) en uiteindelijk overgestapt naar Zonneplan omdat ik daar ook naar tevredenheid mijn zonnepanelen van had betrokken, of de duvel er mee speelt probeer ik nu al 3 weken iemand aan de lijn te krijgen om dat er iets niet naar behoren werkt, krijg ik alleen maar een chatbot aan de lijn en wat ik ook probeer ik krijg geen persoonlijk advies, ik ben daar heel teleurgesteld over
@Frans Kilian
Vervelend om te lezen dat je deze ervaring hebt. Wij herkennen ons hier niet in en komen graag met jou in contact! Je kan een mail sturen naar service@zonneplan.nl of bellen naar 088-0203011. Hierbij verzeker ik je dat je gewoon een echte medewerker aan de lijn krijgt!
Met vriendelijke groet,
Zonneplan
Spectaculair goedkoper dan vaste contracten terwijl met wat je bespaard eventuele tijdelijke prijsverhogingen lekker kunnen worden opgevangen.
App is super!
Energienota, is duidelijk / het voorschot wordt de maand erop verrekend. De app geeft de elektriciteitsprijs per uur aan. Je ziet gelijk op welke uren de stroomprijs goedkoop is. Daar stuur je je stroomverbruik op aan. Gasprijs wordt dagelijks weergegeven.
Uitermate tevreden met Zonneplan, alles werd tijdens de overstap goed geregeld. Daarnaast is alles duidelijk en kunnen we alles goed volgen in de app!
Super fijne energie leverancier. Duidelijke app . Stroom per uur kosten zichtbaar. Super fijn! Ik blijf gaan voor zonne-energie!
Alles hellemaal top
Op elk moment je verbruik zien
Geen onverwachte kosten
Goede heldere informatie vooraf. Uitstekende app voor het actuele verbruik/terugleveren van elektriciteit en de daaraan verbonden kosten, géén terugleveringskosten! De ai bot geeft goede begrijpelijke antwoorden.
Ondanks een contract wat nog 6 maanden liep toch opgezegd geen moment spijt gehad heb het gevoel dat ik nu een eerlijke prijs betaal ipv oplichtpraktijken bij de grote energie leveranciers
Begin dit jaar vrijwillig overgestapt naar Zonneplan. En heb daar absoluut geen spijt van. Ben zeer tevreden en die app werkt geweldig
Ik ben door zonneplan van mijn huidige energieleverancier ( energiedirect) daar zat ik bij.
Nu naar zonneplan gegaan zonder dat ik dat wou eenzijdig hebben ze mijn contract bij energiedirect weggehaald en naar hun zelf gezet zonder toestemming en ik had al duidelijk aangegeven dat ik dit niet wou.
Ik hoop dat zonneplan dat ook op gaat lossen want ze zouden er al 2 maal op terugkomen. En jullie raden het al…je hoort vervolgens niets meer.
@Jhk
Dat zullen ze niet “random” doen toch?
Als je overstapt is het toch logisch dat je huidige contract opgezegd wordt? Wat moet je anders met twee aanbieders?
Ben erg tevreden alles is super duidelijk geen moeilijke berekeningen en de prijs is het alle goedkoopste ik heb dan allemaal uitgezocht
Prijs/kwaliteit en service zijn dik in orde. De zonneplan App geeft de info die je nodig hebt en werkt uitstekend.