Waar ben je naar op zoek?

Zonneplan

Kan het goedkoper?

Plus- en minpunten

  • Gratis energiemeter
  • Live inzicht in verbruik en kosten
  • Goede klantenservice
  • Dagelijks opzegbaar
  • Slimme meter is verplicht

Over Zonneplan

Zonneplan Energie is een energieleverancier ontstaan uit Nederlands grootste zonnepanelenleverancier. Zonneplan vindt dat energie eerlijk, echt groen en een positieve ervaring moet zijn voor iedereen.

Deze waarden zie je terug in hun energiecontract.

Stroom en gas voor inkoopprijs

Zonneplan levert stroom en gas voor inkoopprijs, de prijs die ook energieleveranciers betalen. Gedurende de dag varieert de prijs van elektriciteit, vergelijkbaar met een piek- en daltarief, maar dan op uurbasis.

De afgelopen jaren lag het dynamische tarief zo’n 85 procent van de tijd ónder de gemiddelde vaste prijs van traditionele energiemaatschappijen.

Live inzicht in jouw energierekening

Bij Zonneplan kan de prijs die je betaalt voor stroom en gas iedere dag, of zelfs ieder uur, verschillen. Het mooie is: wanneer er veel stroom wordt opgewekt uit zon of wind, is het uurtarief het laagst.

Via de speciale app en gratis energiemeter krijg je bij Zonneplan inzicht in je real-time energieverbruik en de real-time energieprijs. Hier kun je jouw elektriciteitsverbruik dus ook op afstemmen, door bijvoorbeeld je elektrische auto alleen op te laden in de uren dat de stroom het goedkoopste is.

147 ervaringen

Plaats review

Schrijf een beoordeling

Wat vindt u van Zonneplan?

Prijs
Klantenservice
Algemeen
  • SStefan – 06 oktober 2023

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Fijn en overzichtelijk! Na de aansluiting problemen gehad met het Netwerk. Alleen de klantenservice heeft ons fijn geholpen. De app werkt ook heel handig en inzichtelijk.
    Alleen is mij de prijs per maand nog wat onduidelijk. Er staat dan dat ik maar 20 euro aan energie heb verbruikt maar dan valt de maandprijs wel erg hoog uit. Misschien moet ik zelf wat beter de kleine lettertjes lezen.

    Reageren
  • TTon van der Beek – 05 oktober 2023

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Was in het begin Januari 2023 heel enthousiast met hun maar met die nieuwe facturering vind ik het niets. Zeer onduidelijk allemaal met die voorschot bedragen. Gebruik bijna niets nog steeds 5 a 6 M3 gas in de maand en lever meer kWh terug dan dat ik gebruik en toch wordt het maandelijks hoger.
    Ik heb mijn verbruik nu verlaagd in de app en ben benieuwd hoeveel ik volgende maand alweer moet betalen. Ik vond de betalingsregeling in het begin veel beter. Gewoon betalen naar wat je hebt verbruikt. Op deze manier spekken we alleen de kast van het bedrijf!
    Zal me benieuwen wat er met de eindafrekening gaat gebeuren? Ik verwacht toch wel wat terug anders toch maar kijken voor vast contract!

    Reageren
    • JJohn – 12 oktober 2023

      @Ton van der Beek

      Ik heb precies hetzelfde! Onleesbare facturen en hoge voorschotten. Ga eens bij een andere dynamische kijken

      Reageren
      • NNic – 03 november 2023

        Voor mij geldt hetzelfde. Onoverzichtelijker geworden met die nieuwe rekening-opzet en ineens veel hogere maandbedragen..

        Reageren
    • PPeter – 05 november 2023

      @Ton van der Beek

      Ik ben net klant geworden.
      Overzicht wanneer auto te laden werkt perfect
      Maar het eerste maandbedrag is idd wel heel hoog. Is idd een schatting
      Veel beter zou zijn als je gewoon betaald wat je gebruikt hebt per maand

      Reageren
    • MMichel Munsters – 01 december 2023

      @Ton van der Beek

      Yep, hier dezelfde gevoelens. Verrekening voorschot met werkelijk verbruik is helemaal niet zo overzichtelijk als zonneplan doet voor komen. Voorheen wist je precies waar je aan toe was. Jammer.

      Reageren
    • KKrijn Jongejan – 19 januari 2024

      @Ton van der Beek

      Ben ook niet tevreden over de onoverzichtelijke wijze van factureren.
      Heb zonet de jaarafrekening 2023 ontvangen, hetgeen het niet overzichtelijker maakt.
      De totale levering van energie en gas over 2023 klopt wel, maar de financiële verrekening over de 2 laatste maanden (november en december) 2023 zijn niet in de jaarafrekening 2023 opgenomen. Verrekening hiervan vindt resp. plaats op de facturen januari en februari 2024 en zijn dus pas zichtbaar op de jaarrekening 2024.

      Reageren
  • RRick – 05 oktober 2023

    Prijs

    Service

    Algemeen

    In het begin van dit jaar heb ik een dynamisch contract afgesloten bij Zonneplan. Het biedt mij de mogelijkheid om slimmer met (eigen) energie om te gaan. De zonneplan App middels de slimme meter geeft goed inzicht in de prijs per eenheid (uur/dag) je kan hierbij ook terugkijken naar de afgelopen maanden en jaar. Zelf heb ik in het afgelopen jaar ook zonnepanelen aangeschaft bij Zonneplan en alle informatie over opwekken en terugleveren kan ik dezelfde app terug zien, erg handig!
    De communicatie van Zonneplan heb ik zelf als prettig en duidelijk ervaren, van informatie over het voorschot tot de facturen, alles werd netjes toegelicht m.i. beter dan bij een gemiddeld energiebedrijf.

    Kortom, erg tevreden met mijn dynamisch contract bij Zonneplan!

    Reageren
  • WWendy – 02 oktober 2023

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Tot nu toe ben ik erg tevreden over Zonneplan energie. Ik ben sinds februari klant. Ik ben vooral blij met de overzichtelijke app waar ik de uurprijzen snel kan zien. Weet ik direct weer wanneer de wasmachine en vaatwasser goedkoop kunnen draaien. Communicatie is verder ook duidelijk.

    Reageren
  • FFrans – 29 september 2023

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Inmiddels maak ik zo’n twee jaar gebruik van dynamische tarieven. De laatste tijd komen er steeds meer partijen bij die dit ook aanbieden. Maar wat mij, los van de tarieven, aan Zonneplan bevalt, is het gebruiksinzicht in de app. Per uur zie je precies hoeveel je verbruikt heb en wat het gekost heeft.

    Tot dusver heb ik één keer een vraag gehad over de factuur (bleek achteraf zelf verkeerd gekeken te hebben…). Maar dan is het wel echt heel prettig dat je gewoon kunt bellen en ook direct een medewerker aan de lijn krijgt! Daar kan menig energiebedrijf nog wat van leren…

    Helaas rijd ik nog niet elektrisch, anders zou dat al helemaal ideaal zijn in combinatie met dynamische prijzen. Wel heb ik begrepen dat Zonneplan bezig is met een thuisbatterij, die je ook zonder zonnepanelen geld zou opleveren (door te handelen op de uurprijzen). Daar ben ik wel heel benieuwd naar!

    Reageren
  • II. de Jager – 28 september 2023

    Prijs

    Service

    Algemeen

    De voorschot facturen vind ik helemaal niets. Daarnaast vind ik het ook helemaal niet duidelijk. Ik gebruik bijna niets en toch betaal ik per maand ongeveer € 275,00. Ik weet wel, dat dit te maken heeft met de belastingen, welke gespreid over al die maanden in rekening worden gebracht. Zonneplan heeft mij ook bevestigd, dat ik met de eindafrekening wel een aardig bedrag terug krijg. Ik vraag mij wel af, als in februari de jaarrekening komt, hoe e.ea. er uit gaat zien. Vraag mij wel af, of ik niet beter kan overstappen naar een vast contract per jaar. Betaal dan ongeveer € 340,00 per maand.

    Reageren
  • JJ Klijnstra – 26 september 2023

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Als één van de eerste eigenaren van de zonneplan laadpaal, kan ik extra voordeel meepakken door tegen hele scherpe (zelfs negatief!) te laden. Ideaal! En de combinatie met de app werkt super met goede weergave wanneer de stroom donker groen is en wij onze auto zo duurzaam mogelijk kunnen rijden.

    Reageren
  • RRonald – 19 september 2023

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Sinds facturering is gewijzigd ben ik niet meer zo positief over Zonneplan.
    Waarom moet ik begin september al betalen voor energie wat ik naar verwachting in oktober ga verbruiken?

    Reageren
  • RRoos – 18 september 2023

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Erg tevreden over mijn energiecontract bij Zonneplan! De app geeft mij veel inzicht in mijn verbruik, waardoor ik al veel energie en geld heb bespaard.

    Reageren
  • JJorick – 18 september 2023

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Fijne app, en goed vooruitstrevend bedrijf. Kan nu veel makkelijker co2-uitstoot beperken door inzicht wanneer stroom groen is.

    Vergeleken met andere dynamische aanbieder verreweg de beste app en klantenservice

    Reageren
  • MMarten van der Zee – 12 september 2023

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Vergeleken met andere energieleveranciers is Zonneplan duurder.

    Reageren
    • Jjan – 22 september 2023

      @Marten van der Zee

      Idd, je hebt het verstand van een ding, dat geen verstand heeft, goed hoor!!!!!

      Reageren
  • EEen klant vanaf januari 23 – 09 september 2023

    Prijs

    Service

    Algemeen

    De facturen zijn niet goed zeer omslachtig en niet goed leesbaar komt door de berekening van het voorschot bedrag gewoon iedere maand het echte verbruik afrekenen en geen Voorschoten de klant is gewoon aan het voor financieren

    Reageren
  • FF.H. de Boer – 06 september 2023

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Zonneplan biedt het goedkoopste dynamische energiecontract aan, en heeft ook nog eens een gebruiksvriendelijke app.

    Reageren
  • HHj – 22 augustus 2023

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Top!

    Reageren
  • BBob – 10 augustus 2023

    Prijs

    Algemeen

    Helaas is het bedrijf ook overgestapt op voorschotfacturen. Voor mij een reden om te kijken naar andere leverancier. Ook mijn kinderen zijn niet blij met deze manier van factureren. Dus wij gaan rond shoppen

    Reageren
    • SSiem – 15 augustus 2023

      @Bob

      Terechte opmerking.
      Ik ben zeer benieuwd waar je uit bent gekomen.

      Reageren
    • RRuud – 07 september 2023

      @Bob
      Beste Bob, Fijn dat je ook zo denk. Zat er ook mee. Zonneplan, Betrouwbaar bedrijf maar van de voorschotfacturen snap ik niets. Om alles na te rekenen met BTW erbij achteraf is een heel gedoe. Ben er ook niet blij mee. Ben ook benieuwd waar je naar toe gaat. Augustus kreeg ik 24 euro terug nu in September 120 betalen. groetjes

      Reageren
  • RRuud Hasper – 09 augustus 2023

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Variabel contract.
    Informatie over piek- en daltarieven.
    Duidelijk.
    In combinatie met slimme meters en een WiFi-dongel prima inzicht in het verbruik.

    Reageren
  • KKoppen – 09 augustus 2023

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Hele fijne makelijke overstap van energieleverancier.
    Prima App en goede snelle klantenservice.
    Opzeggen kan ook makkelijk, enige minpunt:
    Na beëindiging contract werkt de App maar beperkt. Geen geschiedenis van het dagelijkse en/of uurverbruik stroom /gas meer mogelijk.
    Was fijn geweest als daar van te voren op gewezen was zodat je deze gegevens zelf tijdig had kunnen bewaren.

    Reageren
  • YYoran – 19 juli 2023

    Prijs

    Service

    Algemeen

    De app is heel duidelijk en de tarieven zijn een stuk lager dan bij een variabel contract. Aanmelden ging eenvoudig en het live kunnen bijhouden van je verbruik is handig. Zeker een aanrader dus.

    Reageren
  • HH.A. Gayral – 10 juli 2023

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Een energieleverancier met correcte afspraken en wanneer de zon en wind gunstig zijn ook nog eens electriciteit “GRATIS” geleverd krijgen!!!
    Dat is toch een TOP energieleverancier, beter bestaat niet!

    Reageren
  • Kkaasanova – 05 juli 2023

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Eerlijk en zeker niet duur. heeft ook een goede klantenservice waar je over het algemeen geen lange wachttijd hebt.

    Reageren
  • Kkandeash – 03 juli 2023

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Een heel goed energiebedrijf met een zeer goede klantenservice.

    Reageren
  • PPat – 02 juli 2023

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Zeer prettige ervaring gehad bij het aanvragen van een nieuw energiecontract. Tarieven zijn zeer scherp

    Reageren
  • SStarry Eyes – 30 juni 2023

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Good

    Reageren
  • JJ maessen – 28 juni 2023

    Prijs

    Service

    Algemeen

  • TTres Casas – 30 mei 2023

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Goede energieprijzen en een zeer vriendelijke, kundige klantenservice in vergelijk met andere aanbieders. Klantenservice zeer snel bereikbaar !

    Reageren