Waar ben je naar op zoek?

Zonneplan

Totaalscore

Energieprijs


9,1

Klantenservice


9,3

Algemeen


9,1

Plus- en minpunten

  • Gratis energiemeter
  • Live inzicht in verbruik en kosten
  • Goede klantenservice
  • Dagelijks opzegbaar
  • Slimme meter is verplicht

Over Zonneplan

Zonneplan Energie is een energieleverancier ontstaan uit Nederlands grootste zonnepanelenleverancier. Zonneplan vindt dat energie eerlijk, echt groen en een positieve ervaring moet zijn voor iedereen.

Deze waarden zie je terug in hun energiecontract.

Stroom en gas voor inkoopprijs

Zonneplan levert stroom en gas voor inkoopprijs, de prijs die ook energieleveranciers betalen. Gedurende de dag varieert de prijs van elektriciteit, vergelijkbaar met een piek- en daltarief, maar dan op uurbasis. De afgelopen jaren lag het dynamische tarief zo’n 85 procent van de tijd ónder de gemiddelde vaste prijs van traditionele energiemaatschappijen.

Live inzicht in jouw energierekening

Bij Zonneplan kan de prijs die je betaalt voor stroom en gas iedere dag, of zelfs ieder uur, verschillen. Het mooie is: wanneer er veel stroom wordt opgewekt uit zon of wind, is het uurtarief het laagst.

Via de speciale app en gratis energiemeter krijg je bij Zonneplan inzicht in je real-time energieverbruik en de real-time energieprijs. Hier kun je jouw elektriciteitsverbruik dus ook op afstemmen, door bijvoorbeeld je elektrische auto alleen op te laden in de uren dat de stroom het goedkoopste is.

Kan het goedkoper?

124 ervaringen

Plaats review

Schrijf een beoordeling

Wat vindt u van Zonneplan?

Prijs
Klantenservice
Algemeen
  • SSytse – 19 december 2022

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Bijna een jaar klant van Slimme Energie van Zonneplan en ik kan enkel zeggen dat ik enorm tevreden ben. Als ik in sociale kringen hoor wat sommige mensen betalen voor Energie is het echt een groot verschil. Vooral als je slim om gaat met de dynamische prijzen. De app werkt super en geeft de juiste inzichten. Hierdoor ga je ook erg op letten wat je überhaupt aan stroom verbruikt en eventueel kan besparen.

    Daarnaast is het heel fijn dat de klantenservice van Zonneplan gewoon altijd direct bereikbaar is. Dat is een uniek in de energiemarkt!

    Reageren
    • PP van Dijk – 20 december 2022

      Hallo, als ik over zou willen stappen naar Zonneplan is dan een slimme meter verplicht
      Gr Peter

      Reageren
      • RRobbert – 20 december 2022

        @P van Dijk
        Ja, voor Zonneplan energie en verbruiksinzicht via de app is het nodig dat je een slimme meter hebt. De basis van Zonneplan energie wordt gevormd door de Zonneplan app en de Zonneplan Connect (gratis energiemeter in bruikleen). De Zonneplan Connect is een klein apparaatje dat je in de P1-poort van je slimme meter klikt. Deze leest live je slimme meter uit, waardoor je in de app op elk moment van de dag kunt zien hoeveel energie je verbruikt.

        Met een traditionele of digitale niet-slimme meter kun je bij Zonneplan het modelcontract afsluiten, maar dan mis je het inzicht van jouw verbruik via de app en betaal je mogelijk meer. Heb je een analoge meter en wil je een slimme meter? Neem dan contact op met je netbeheerder.

        Reageren
        • RRitsaert – 20 december 2022

          @Robbert vraagje wat is de gemiddelde teruglever prijs voor zonne-energie?

          Reageren
          • RRobbert – 20 december 2022

            @Ritsaert
            Bij een dynamisch energiecontract bepaalt de energiemarkt de uurprijs voor 1 kWh. Deze uurprijs geldt zowel voor de afname van 1 kWh als voor de teruglevering van 1 kWh. Er is dus geen vaste terugleververgoeding. Je krijgt exact terug wat de stroom op het moment van terugleveren op de markt waard was.

            Volgens de Zonneplan app heb ik sinds 1 januari 2022 2473 kWh teruggeleverd voor € 0,32 euro.

            Reageren
          • PPeter-Paul – 21 december 2022

            @Robbert:
            is het rendabel om een accu te plaatsen en deze op te laden tijdens dal uur prijzen en terug te leveren tijdens piek uurprijzen?
            dit mede afhankelijk van de snelheid van laden en ontladen.
            Stel ik laat de batterij op in de ochtend 5 kw voor 20 cent en verkoop deze in de avond voor 40 cent? of denk ik nu te makkelijk >

            Reageren
          • CCarel – 09 januari 2023

            @Peter-Paul zo ben ik ook aan het denken. Ben me aan het inlezen en van plan een Batterij te kopen. Het enige dat ik zie in alle discussiegroepen (oa fb en tweakers) is dat het nog niet zo vanzelfsprekend is dat wat je opwekt automatisch in je batterij terechtkomt. Aansluiting (fases) en aansturing(software) moet goed ingeregeld worden. Anders kan het gebeuren dat je toch gewoon teruglevert aan het net. Net zoals het niet standaard werkt als ‘backup’: bij uitval van stroomnet schakelen zonnepanelen ook standaard uit (ivm veiligheidseisen). Aparte schakeling voor nodig.

            Reageren
          • RRoger – 11 januari 2023

            @Peter-Paul
            Batterij is niet rendabel.
            Maken we je som af: Stel je kan dagelijks 5kWh overhevelen met 20ct winst per keer.
            Dan verdien je (5×0.2=) 1 Euro per dag en stel je kan dit 300 dagen per jaar doen, dus 300 Euro verdiend. Dit scenario is erg optimistisch.
            De batterij (en toebehoren) kost zeker 3000 Euro, dus na 10 jaar heb je het terugverdient, als je batterij het zo lang uit zou houden.
            Het overhevelen (oplaad/ontlaadcyclus) gaat met circa 90% rendement en als je deze verliezen meerekent ga je het dus nooit terugverdienen.

            Reageren
          • PPaul – 12 januari 2023

            @Roger

            Een accu is rendabel, als je dit doet in combinatie met een elektrische auto 62 kW, zonnepanelen en een V2G (Vehicle To Grid) station.
            In de winter laad de auto met het goedkope nachttarief (tussen 23 – 7 u) dit wordt overdag volledig uitgenut (tot 40% van de autoaccu capaciteit).
            In de zomer wordt bij overcapaciteit in de opwek eerst de autoaccu volgeladen en dan teruggegeven aan het net. Als de zon weg is of bewolkt wordt van 7-23 u de accu van de auto uitgenut.
            Afgelopen december heb ik 1730 kWh gebruikt tegen gemiddeld €0,24 cent = €428,43. Bij ENECO zou ik €1548,6 zijn kwijt geweest!!

            Reageren
          • PPaul – 12 januari 2023

            @Roger @Peter-Paul
            Ter aanvulling het huis beschikt over een warmtepomp voor de CV en het warme tapwater, vandaar het hoge elektrische verbruik, dus van het gas af!

            Reageren
          • PPeter – 24 december 2022

            @Robbert

            Ja nu weet je tenminste nog niets.
            Vertel dan hoe het in verhouding tegenover elkaar ligt.
            Bijvoorbeeld in procenten

            Reageren
  • GGerrit – 18 december 2022

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Ben op dit moment nog klant tot begin 2023 bij Vattenfall. Heb me na de zoveelste onbegrijpelijke prijsverhoging bij deze leverancier vorige week aangemeld bij Zonneplan. Kreeg direct alle info, inclusief contract per mail toegestuurd. Had na aanleiding hiervan nog een vraag, helpdesk gebeld, deze werd supersnel opgenomen en keurig beantwoordt. Dat was ik totaal niet meer gewend bij Vattenfall. Je moet daar geduld hebben wil je daar iemand te spreken krijgen.
    Enkele dagen later ontving ik de “Zonneplan connect”. Gekoppeld met mijn slimme meter en kan nu al realtime al mijn verbruiken aflezen in hun overzichtelijke app. Moet natuurlijk nog wel even afwachten hoe het verder verloopt maar tot nu toe alleen maar vol lof over Zonneplan.

    Reageren
  • JJos – 15 december 2022

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Na eerst een dynamisch energiecontract te hebben gehad bij Easyenergy ben ik een jaar geleden overgestapt naar Zonneplan. Overstappen gaat gemakkelijk en ik werd gedurende die periode goed op de hoogte gehouden.

    Na een jaar kan ik zeggen dat ik zeer tevreden ben met mijn overstap. Vooral de Zonneplan app is echt een stap vooruit. De app geeft me gemakkelijk inzicht in mijn verbruik, de komende prijzen en zelfs wat mijn zonnepanelen opleveren. Zo kan ik direct mijn verbruik verplaatsen naar de momenten dat ik zelf stroom opwek of deze het voordeligst is. Hierdoor ben ik nog bewuster gaan kijken naar mijn (onnodige) verbruik.

    Reageren
  • HHilco – 14 december 2022

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Zit sinds kort bij Zonneplan en de ervaring tot nu toe is heel goed. Overstappen was makkelijk. Ik kreeg de connect al meteen de volgende dag opgestuurd en kon deze direct zelf inpluggen. Zag daarna meteen hoeveel we live verbruiken.

    Ik kijk meerdere keren per dag in de app en zet de wasmachine ’s nachts aan tijdens het goedkoopste uur.

    Reageren
  • HHerman – 13 december 2022

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Ik maak inmiddels bijna 2 jaar gebruik van slimme energie van Zonneplan. De app is logisch, de prijzen zijn minder hoog dan die van de aanbieders van traditionele energiecontracten en Zonneplan is goed bereikbaar.

    Doordat je makkelijk jouw verbruik in kunt zien wordt je steeds bewuster van hoe je met het stroom- en gasverbruik dient om te gaan. Heb daardoor het gasverbruik van het huidige jaar gigantisch kunnen verlagen ten opzichte van voorgaande jaren.

    Verder wordt de app met enige regelmaat geüpdatet, waardoor deze steeds klantvriendelijker wordt. Ik kan het iedereen aanbevelen!

    Reageren
    • TThijs – 10 februari 2023

      @Herman

      Hey Herman, wat zijn jouw ervaringen in de zomer met de kwh prijzen op de dagen met veel zon?
      Groeten Thijs.

      Reageren
  • JJesper – 13 december 2022

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Ik ken Zonneplan als een goede aanbieder van zonnepanelen. Via deze weg heb ik ze ook leren kennen als energieleverancier. Het model met dynamische prijzen kende ik nog niet, maar de uitleg die ik hierover van Zonneplan heb gekregen is heel duidelijk. Telefonisch erg goed bereikbaar en altijd goed en vriendelijk te woord gestaan.

    De Zonneplan app werkt ook erg makkelijk. Het geeft mij erg goed inzicht in mijn verbruik, de opbrengst van mijn zonnepanelen en de energietarieven. Erg overzichtelijk allemaal. Sinds ik de app actief gebruik merk ik dat mijn energierekening flink omlaag is gegaan. Met een simpele timer op mijn vaatwasser en wasmachine kan ik deze apparaten altijd op de meest voordelige momenten aanzetten. Ook ben ik mij bewust geworden van het effect van lang douchen en de verwarming op 21 graden.

    Ik kan het iedereen aanraden. Goede service, duidelijke app en energietarieven die voordeliger zijn dan de vaste contracten!

    Reageren
  • FFrank – 12 december 2022

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Inmiddels ruim een jaar klant bij Zonneplan, naar volle tevredenheid. Het geeft een goed gevoel eerlijke prijzen te betalen, in die zin dat je betaalt voor wat gas en stroom op dat moment daadwerkelijk waard zijn op de markt.

    Waar ik me van tevoren vooral had ingesteld op het verplaatsen van mijn stroomverbruik – de vaatwasser en wasmachine draaien ’s middags of ’s nachts – valt het me op dat ook mijn gasverbruik sterk gedaald is. Dat zit ‘m er puur in dat je na een kwartier douchen meteen in de app ziet hoeveel gas je dat gekost heeft. Hetzelfde geldt voor een dagje de thermostaat wat hoger. Het inzicht via de app vind ik persoonlijk dan ook het grootste voordeel ten opzichte van andere aanbieders van dynamische contracten.

    Reageren
  • EEelco – 12 december 2022

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Prettig en fijne app voor inzicht in het verbruik. Telefonisch goed bereikbaar! Vooral bekend vanwege de zonnepanelenlevering (heb er zelf 6 van ze). ook energiecontract goed.

    Reageren