menu

Plus- en minpunten

  • Korting op energiebesparende producten
  • Hoge bonussen bij overstap
  • Goed bereikbaar, prettige service
  • Grote betrouwbare leverancier
  • Lage vergoeding teruglevering zonnepanelen
  • Hoge terugleverkosten

Essent tarieven

De huidige tarieven van Essent zijn € 0,242 per kWh stroom en € 1,203 per m³ gas. Deze tarieven zijn berekend voor het goedkoopste contract in de energievergelijker op 19 juni 2025.

Volledig overzicht van de energietarieven bij Essent:


ContractStroomprijs per kWhGasprijs per m³
Variabel€ 0,270 per kWh€ 1,392 per m³
Vast (1 jaar)€ 0,242 per kWh€ 1,203 per m³
Vast (3 jaar)€ 0,279 per kWh€ 1,384 per m³

Info De tarieven worden dagelijks gecontroleerd.


Actie

Nu tijdelijk tot € 250,- bonus. Dit bedrag krijg je als extra korting op je jaarnota. De hoogte van de korting is afhankelijk van je verbruik en postcode (vul hier in).


Terugleververgoeding

Voor stroom die je netto teruglevert ontvang je bij Essent een vergoeding van € 0,150 per kWh.


Terugleverkosten

Voor elektriciteit die je teruglevert aan het net betaal je bij Essent terugleverkosten.


Over Essent

Essent is de grootste energieleverancier van Nederland en werd in 1999 opgericht. Essent levert stroom en gas voor de particuliere en zakelijke markt in België en Nederland. 

Essent heeft ruim 2,5 miljoen klanten in Nederland (2024). Essent is bovendien voor 100 procent eigenaar van een andere leverancier, namelijk prijsvechter Energiedirect. Ook deze onderneming is goed voor ongeveer 0,7 miljoen klanten.

Van 2009 tot 2016 was het bedrijf een volledige dochter van het Duitse concern RWE. Sinds april 2016 is Essent zelfstandig opererend, maar onderdeel van het beursgenoteerde Duitse energieconcern E.ON SE.

E.ON richt zich volledig op het opwekken van duurzame energie, reductie van broeikasgassen, decentralisatie van energie en digitalisering van huishoudens (smart homes).

Contactgegevens

  • E-mail:  klantenservice@essent.nl
  • Telefoon: 073 85 01 283
  • Website: www.essent.nl

Kan het goedkoper?

Essent ervaringen

Review score

8,4

op basis van 1.065 reviews

Prijs
8,2 Star

Klantenservice
8,4 Star

Algemeen
8,5 Star

Write Schrijf een review
Prijs
Klantenservice
Algemeen
  • R
    Ro

    Zeer slecht ben blij dat ik weg ben engie veel beter en het enige wat ik van Essent kan zeggen is goeie klanten service wel maar zakken vullen kunnen ze goed

    Prijs
    Klantenservice
    Algemeen
    Reageren
  • N
    Neo

    Het verbaasd mij zeer dat sommige reviews zo negatief zijn. Ik ben al heel lang klant en erg tevreden. Essent is bovendien een sterk bedrijf. Geen risico op faillissementen en onaangename financiële verrassingen.

    Prijs
    Klantenservice
    Algemeen
    Reageren
  • S
    Siegersma

    Ze maken een fout van een Groot bedrag en Dan laten je weten we kijken er na maar wel een hoog tarief laten betalen

    Prijs
    Klantenservice
    Algemeen
    Reageren
  • M
    Mevr. P

    Zeer slechte ervaring met Essent!!

    We zijn al 15 jaar lang trouwe klant. Betalen de rekeningen altijd netjes. We zijn geen type mensen die deze niet betalen.

    Na een langere reis in het buitenland is er blijkbaar 1 maandbedrag van 100 euro blijven openstaan.
    Hiervoor kregen we een boete van maar liefst 350 euro!
    En het netwerk zou anders afgesloten worden.
    Terwijl alle rekeningen daarna waren betaald en nog een jaarafrekening diezelfde maand.
    We konden niet begrijpen dat dit mogelijk was en schrokken ons rot. Ze hebben nooit een brief per post gestuurd.
    De klantenservice communiceerde totaal naast elkaar en zeer onterecht. Er werd gezegd dat de stroom niet afgesloten zou worden. Maar vervolgens kregen we daar wel een bericht over met alle kosten van dien. Terwijl de 100 euro al reeds was voldaan. De boete van 350 euro krijg je pas terug na 3 jaar.
    Na al die jarenlang trouwe klant te zijn geweest. Opeens zo hard gestraft te worden. Diep en diep triest.
    En ook niet passend bij twee hardwerkende mensen.
    Wij zijn geschokt!!

    Prijs
    Klantenservice
    Algemeen
    Reageren
  • G
    Ger Eijkenboom

    Wij zitten nu zo ‘n 25 jaar bij essent maar gaan waar schijnlijk komend jaar overstappen. Reden voor ons zijn de hogere kosten zoals terug levering en slechts een kleine 6 cent voor terug geleverde stroom. Het zijn deze belachelijke kosten die bij de concurrentie veel lager liggen dat wij gaan overstappen.

    Prijs
    Klantenservice
    Algemeen
    Reageren
  • P
    Paulus

    Al jaren klant, nooit problemen.
    Indertijd een keer overgestapt naar Oxxio, zou voordeliger zijn, maar hopeloos, en dus weer snel terug.
    Jammer alleen dat ze niet de goedkoopste zijn .

    Prijs
    Klantenservice
    Algemeen
    Reageren
  • I
    Ineke Scheepstra

    Er is een foutje opgetreden in het jaar van oprichting van Essent. In 1989 ben ik gaan wonen op een adres en heb Essent uitgekozen als leveraar van energie. Dat is 10 jaar eerder dan vermeld. In die 25 jaar als klant van Essent nog steeds tevredenheid op een geschil in 2003 na. Dat is naar beiden tevredenheid opgelost.

  • J
    J Dirksz

    Ik heb een betalingsregeling gemaakt en dit op tijd betaald niet via automatische incasso maar handmatig en volgens hun is dat niet goed en nu moet ik plosteling de hele resterende bedrag in 1 keer te betalen. Terwijl ik heb dit op tijd betaald. ONMENSELIJK! ONEERLIJK! NOOIT MEER!
    LIEVER OPZEGBOETE BETALEN DAN BIJ ESSENT BLIJVEN

    Prijs
    Klantenservice
    Algemeen
    Reageren
  • J
    JBarelds

    Heb vorig jaar een kontrakt getekend voor 3 jaar, de verkoper aan de deur zweerde bij hoog en laag dat dit kontrakt een lot uit de loterij was, zijn vader had ook zo,n kontrakt, nu achteraf blijk ik 14 cent per kup gas meer te betalen dan bij een ander, tevens is de stroom een stuk duurder, Schaam je Essent met je zogenaamde kortingen en beloftes voor ouderen!

    Prijs
    Klantenservice
    Algemeen
    Reageren
  • J
    J.A. Brouwer

    Heb inmiddels, vanwege het jarenlang trouwe klant zijn, een tegoed (aan kado’s en verduurzamingsmiddelen) van EUR 225,00. Echter, er valt niets meer te verduurzamen. Ik woon in een nieuwbouw appartement AAA***
    Heb verzocht mij het tegoed dan maar uit te betalen. Geen reactie. Overweeg overstappen.

    Prijs
    Klantenservice
    Algemeen
    Reageren
    • P
      Piet van Hamelen

      @J.A. Brouwer

      Bij essent heb je wel een shop waarbij je het tegoed kan gebruiken voor korting op energiebesparende producten, dus zelfs als je huis al helemaal verduurzaamd is kan je als nog stroom besparen en de energierekening laag houden!

  • Y
    Yorick

    Klantenservice is prima bereikbaar en je krijgt altijd correct antwoord op je vragen. Bij het afsluiten van het 1 jarige contract 190 euro korting gekregen, altijd mooi meegenomen.

    Prijs
    Klantenservice
    Algemeen
    Reageren
  • H
    Harry

    Jammer dat ze heel veel “boete” berekenen voor teruglevering en daarnaast schandalig weinig betalen voor her meer geleverde dan verbruikt!

    Prijs
    Klantenservice
    Algemeen
    Reageren
  • V
    vrede

    ik vind essent een top bedrijf en zit bij hun vanaf ze bestaan of te wel sinds ik ze ken en dat ze gevraagd hebben als ik klant wilde worden. Het is zo altijd gebleven zonder ooit een klacht, ik ben zeer zeer tevreden over hun doen en laten!!!!

    Prijs
    Klantenservice
    Algemeen
    Reageren
  • P
    Peter

    Duidelijke rekening , jammer dat als je zonnepanelen hebt een contract kunt afsluiten voor een jaar

    Prijs
    Klantenservice
    Algemeen
    Reageren
    • P
      Pierre

      @Peter
      Heb zonnepanelen. Vorige week 3 jarig contract afgesloten.

  • C
    Cockie Boogaard

    Fijne leverancier, vriendelijke klantenservice.
    Leuk spaar programma.
    Gewoon een fijne leverancier.

    Prijs
    Klantenservice
    Algemeen
    Reageren
  • P
    peter coremans

    altijd duidelijk in de periode en prijzen voor het abonnement

    Prijs
    Klantenservice
    Algemeen
    Reageren
  • F
    Franny Lengemann

    We zijn zeer tevreden.zijn een keer van leverancier gewisseld .waren helemaal niet tevreden, dus wij zullen niet meer wisselen…

    Prijs
    Klantenservice
    Algemeen
    Reageren
  • P
    P.j.hagebout

    Wij hebben al jarenlang essent naar volle tevredenheid nooit geen problemen super goed

    Prijs
    Klantenservice
    Algemeen
    Reageren
  • M
    Mien Nelissen

    Goede website. Vriendelijk personeel.

    Prijs
    Klantenservice
    Algemeen
    Reageren
  • T
    Tjamme bijlsma

    Zeer goed dus niet te opdringerig !!!!!!

    Prijs
    Klantenservice
    Algemeen
    Reageren
  • B
    B te Kiefte

    Heb een goedkoop 5 jarig contract en dat is een prima keuze geweest.

    Prijs
    Klantenservice
    Algemeen
    Reageren
  • M
    M. Almeida

    Gewoon weg fijn om klant van Essent te zijn
    Service, klantvriendelijkheid zoals altijd
    Klaarstaan waar het nodig is
    Essent een hele goede energiebelevenis

    Prijs
    Klantenservice
    Algemeen
    Reageren
  • A
    Albert Trompetter

    Ģeen klachten over essent!

    Prijs
    Klantenservice
    Algemeen
    Reageren
  • J
    jos

    is wat je vewacht dus oke

    Prijs
    Klantenservice
    Algemeen
    Reageren
  • H
    HB

    Essent is een betrouwbare leverancier van gas en elektriciteit. Ben al ruim 8 jaar lang klant bij Essent en heb nog nooit problemen gehad. En met de Essent app. kun je precies bijhouden hoeveel je heb verbruikt, de facturen bekijken en eventueel je maandbedrag zelf aanpassen. En hoe langer je klant bent hoe groter het voordeel. Ik heb nu al elk maand 7,5% korting op mijn energierekening.

    Prijs
    Klantenservice
    Algemeen
    Reageren