Waar ben je naar op zoek?

Nieuws

Dit zijn de nieuwe (verlaagde) tarieven van Vattenfall

Energiebedrijf Vattenfall heeft de energietarieven voor nieuwe klanten gewijzigd. Bij het aanvragen van een variabel energiecontract betaal je vandaag (2 februari 2023) een stuk minder dan vorige maand.

De stroomprijs is ruim 25 cent per kilowattuur lager en de gasprijs daalde met ruim een euro per kubieke meter. Een aanzienlijke prijscorrectie dus.

Overzicht nieuwe tarieven

Dit zijn de oude en nieuwe tarieven bij Vattenfall voor klanten die zich online willen aanmelden:

SoortOudNieuw
Stroom (enkeltarief) per kWh€ 0,766 € 0,481
Gas per m3€ 2,865 € 1,831
Tarieven energiecontract via Vattenfall.nl (02-02-2023)

Bovenstaande tarieven betreffen geen modelcontract. Deze liggen namelijk nog wel een stuk hoger.

De nieuwe tarieven kun je nu hier vergelijken met het overige aanbod.

Normaal- en daltarief

Klanten betalen ook een lager normaal- en daltarief bij Vattenfall.

Dit zijn de nieuwe prijzen:

  • Normaaltarief: € 0,545 per kWh
  • Daltarief: € 0,455 per kWh

De terugleververgoeding blijft bij Vattenfall op een zeer degelijke 0,168 euro per kWh. Al zijn er een aantal aanbieders die het op dit vlak beter doen.

Prijsplafond

Voor huishoudens die boven de verbruikslimieten van het prijsplafond uitkomen, zijn de prijsverlagingen uitstekend nieuws.

Voor iedere kuub gas betaal je bijna 39 cent meer dan het prijsplafond. Voor stroom is dit 10 cent meer per kWh.

Wist je trouwens dat een groot deel van je energierekening bestaat uit belasting? Lees er hier alles over.

Bestaande klanten

De nieuwe tarieven gelden (nog) niet voor bestaande klanten met een variabel contract. Voor hen worden de tarieven normaal gesproken ieder kwartaal aangepast, laat iemand van de klantenservice bij Vattenfall weten.

De eerstvolgende prijsverlaging voor Vattenfall-klanten vindt plaats per 1 april 2023. Voor een gedeelte van deze klanten zal de stroomprijs zelfs onder het prijsplafond duiken.

Wil je nu al een lager energietarief?

Check dan onze energievergelijker voor de beste energiedeals van dit moment.

Over de auteur

Koen Kuijper, al jaren actief als energie-expert, volgt dagelijks de ontwikkelingen in de energiemarkt. Met advies op maat ondersteunt hij huishoudens en is hij het vertrouwde gezicht in de media.

Meer over Koen

411 reacties

  • Rrademaker

    Jeetje ik ben al jaren geleden bij Vattenfall vertrokken, en ik heb mooie geschenken gekregen en veel korting bij Budget Enegie. Beetje eigenschuld dikke bult mensen, houd je energie in de gaten niemand anders doet het voor je en klagen helpt niet.

    Reageren
  • JJan

    En waar blijft de verlaging van d e stadsverwarming tarieven. Kunnen niet overstappen naar een andere leverancier

    Reageren
    • WW. van Luttikhuizen

      @Jan

      Ik vind het schandalig van Vattenfall
      Hoe ze klanten zo behandelen
      Ik ben 48 jaar klant bij hun maar ik ga op zoek naar een betere betrouwbare leverancier samen met een vriend van mij hij weet er veel van het is te gek voor woorden ik zat jaren op een bedrag van 50 euro en nu bijna 200 euro
      Ze hebben verkeer geïnvesteerd en de klant is de dupe
      Met vriendelijke groeten

      Reageren
  • BBrigitte

    Schandalig het enige wat helpt is massaal overstappen!!!

    Reageren
  • EEvl

    Ben zojuist overgestapt naar Energie van ons. Heb wat overproductie op zonnepanelen. Mooi lokaal initiatief. Aanrader!

    Reageren
  • SSchaam je Vattenfall

    Bij de nieuwe aanbieders zoals Tibber betaal je gemiddeld 30-32 cent incl belastingen.

    Hoezo is 55ct per kwh redelijk?

    En terugleveren voor 16 cent slaat ook nergens op. Dat zou 80% van het levertarief moeten zijn.

    Deze trouwe klant met 25% korting (stelt ook niets voor), is vertrokken!

    Reageren
  • Ffrits

    Geen stijl van Vattenfall, in jan. nog snel de prijs op 3,3 euro zetten terwijl de spot op 1,50 ligt, onder het mom van dure inkoop, is natuurlijk onzin, de top was in augustus en dan had de kwartaalprijs in oktober al zo hoog moeten zijn. Dus snel nog even de gewone man en de staat (belastingbetaler) uitknijpen. ACM heeft zitten slapen, zullen wel een hoop mensen in de problemen komen die boven het gas maandplafond zitten.

    Reageren
  • MMaaike

    Vattenfall valt mij behoorlijk tegen. Ze hebben de slogan ” blijven loont” waardoor je dan korting tot 25 % krijgt. Maar nu worden wij als vaste klanten niet beloond. Wel de prijs verhogen zo snel mogelijk maar wanneer de prijs zijn ze niet snel met aanpassen. Ik denk er ook over om over te stappen.

    Reageren
  • WWillem

    IK STAP OP! Na jaren vaste klant te zijn geweest.

    Reageren
  • JJeroen

    Ongelooflijk vattenfall zo behandel niet je vasten klanten zit al jaren bij jullie , echt waardeloos .
    Stap zo snel mogelijk over .

    Reageren
  • LLietje

    Ben al lid v.a de gewab ,neon, vattefal maar het is tijd om op te stappen

    Reageren
  • FFerry Egberts

    Ik ben wel een beetje aan het denken gezet, ik ben ook al zeer lang een goed betalende klant.
    Dit zou toch beloond moeten worden.

    Reageren
  • EEd Kieft

    Ik zou graag uitleg willen krijgen waarom nieuwe klanten een lager tarief krijgen dan de vaste klanten.Ik ben bijna 50 jaar lid en het enigste wat ik krijg zijn punten per maand waar je een kadootje van kunt kopen, Vattenfall denk aan je vaste klanten want anders zullen er vele overstappen.

    Reageren
  • NNel

    Vreselijk. Ik ben al ruim 35 jaar klant van Vattenfall (Nuon) en inderdaad blijven loont dus echt niet. Ik ga toch maar eens verder kijken denk.

    Reageren
  • PPeter

    Dit wat vattenval doet is mensen tegen elkaar uitspelen.
    Vooral de vaste klanten bestelen ze op dit moment met prijzen die de pan uitrijzen b. v 3,59 per m3 gas en 0,80 kwh dit is belachelijk de prijzen zijn al gedaald en dan zou je met een variabel contract automatisch mee moeten gaan maar nee dat doet vattenval niet, wel blijven verhogen.
    En ze zijn zo slim als je onder het prijsplafond blijft per maand doen ze er nog een schepje bovenop, aangezien ze het verschil van de staat krijgen aangevuld boeven zijn het.
    Is er iemand die een betrouwbare leverancier weet die wel goed met mensen omgaat en goede prijzen heeft.
    Ik ga afscheid nemen van vattenval na 10 jaar.
    Peter

    Reageren
  • JJoke

    Vorig jaar januari 7 euro nu 170 euro voor elektra betaald en ook nog minder verbruikt, mijn huisje is energie neutraal, gewoon belachelijk!

    Reageren
    • MMarc

      Dat is killing Joke.

      Reageren
    • SSjaak

      @Joke nobody cares

      Reageren
  • RRonald

    Blijven loont dus niet bij Vattenfall.
    Tussentijdse verhogingen doen ze wel maar nu er een verlaging van de tarieven is, laten ze dit aan hun troewe klanten voorbijgaan. Schande.

    Reageren
  • HHans

    Contract met 80 % groene stroom dus duurzaam
    Maar dan toch de hoofdprijs betalen voor stroom . Kan iemand mij dit uitleggen?

    Reageren
  • JJose

    Ben al 35 jaar trouwe klant bij nuon vattenfal ik heb nooit blijvent beloning gehad en ik betaal de hoofdprijs sorry vattenfall zo ga je niet met trouwe klanten om tijd om over te stappen

    Reageren
  • AAnita

    Te gek voor woorden al jaren klant.
    En dan wordt je zo bedonderd…
    Wij zijn aan het kijken naar een andere energieleverancier…

    Reageren
  • HHenry

    Het is inderdaad schandalig wat Vattenfall doet. De inkoop van gas en en elektra waren hoger bij het begin van de oorlog vgls Vattenfall…….maar er komen geen bewijzen tegen wat voor een prijs er is ingekocht Maar in ieder geval is consument weer de pineut. En zal onterecht of terecht meer moeten betalen of naar een goedkopere leverancier overstappen .

    Reageren
  • GGert

    Ze maken nu flinke overwinsten. Ook proberen ze het verschil tussen de tarieven van de bestaande klanten en het prijsplafond zo hoog mogelijk te houden waardoor de staat ( belasting betaler) flink moet bijpassen.
    Ik heb dit ook gemeld bij de energiewoordvoerders.

    Reageren
  • YYvonne

    Hoe zit het tegenwoordig met overstap boetes? Vind het ook oneerlijk eigenlijk zou iedereen minder moeten kunnen gaan betalen als de prijzen dalen, je betaalt toch ook meer als het duurder wordt? Heet dat niet variabele tarieven?

    Reageren
  • MMarieke

    Belachelijk woon alleen op 55 m betaalde 166 e per maand ben erg zuinig maar had 35 kub gas minder verbruikt in januari vergeleken met vorige jaar en dus nu maar 70 kub over de hele maand maar via verbruik kwamen de kosten uit op 399 Inc elektra hoe wil je mensen gek krijgen ?

    Reageren
    • DDenise Melis

      @Marieke, zo ook bij mij!!

      Reageren
      • JJan

        Ontzettend frustrerend dat nieuwe klanten minder gaan betalen dan vaste klanten.
        We zijn al klant bij 40 jaar bij Nuon/Vattenfall,maar zo behandel je de klant niet.Voor vaste klanten pas je de prijzen maandelijks aan.
        Wij mensen met kleine portemonnee betalen nu voor mensen met lange energiecontracten.

        Reageren
    • JJolanda

      @Marieke hoe gek te krijgen? Door een rekening te sturen van bijna 700 euro voor 1 maand. Gas had ik zelfs maar de helft gebruikt van vorige jaar dezelfde maand, net 125m³ en dat was al bijna 500 euro bij Essent. Ook al 36 jaar trouwe klant en dezelfde oplichterspraktijken, want dat zijn het. Samen met de overheid (bedrag is méér belasting dan verbruikt ook nog eens) kleden ze ons uit. Als dit zo blijft kunnen wij ergens dit jaar ons huis verkopen, want weet inmiddels écht niet meer wáár ik het straks weg moet halen.

      Reageren
    • WWouthera

      @Marieke
      Ik precies zo en nu gaan ze prijzen verlagen, maar pas per 1 april. Betaal je dus gewoon nog 3 maanden het belachelijke hoge tarief.

      Reageren
  • WWillem

    Zo Vattenfall, geen 1 nieuwe klant erbij zeker sinds 1 januari haha, Hoe gaat het spreekwoord ook al weer, “wie het onderste uit de kan wil krijgt het deksel op zijn neus”.
    Dit lokkertje voor de nieuwe klanten is ook weer een klap in het gezicht van jullie (steeds minder) trouwe bestaande klanten. Zou zo nog wel even door kunnen gaan, bv. over het stopzetten van de “blijven loont”korting als mensen van het gas af zijn gegaan, boeven streken mevrouw Kroon!!!!!

    Dus andere wel betrouwbare energie leverancier zoeken dan maar.

    Reageren
    • RRieky de keizer

      @Willem
      Ik betaalde bij vattefaal in december.210 euro . Nu bij Innova 132. Voor het zelfde verbruik per jaar

      Reageren
  • EErika

    Schrok enorm van het stroomoverzicht van Januari. Minder verbruikt en de kosten 3 keer zo hoog. Heb het gevoel dat ik hier opgelicht wordt. Ben gelijk overgestapt naar Budget energie.

    Reageren

Schrijf een reactie

Het e-mailadres blijft prive.