Waar ben je naar op zoek?

Nieuws

Dit zijn de nieuwe (verlaagde) tarieven van Vattenfall

Energiebedrijf Vattenfall heeft de energietarieven voor nieuwe klanten gewijzigd. Bij het aanvragen van een variabel energiecontract betaal je vandaag (2 februari 2023) een stuk minder dan vorige maand.

De stroomprijs is ruim 25 cent per kilowattuur lager en de gasprijs daalde met ruim een euro per kubieke meter. Een aanzienlijke prijscorrectie dus.

Overzicht nieuwe tarieven

Dit zijn de oude en nieuwe tarieven bij Vattenfall voor klanten die zich online willen aanmelden:

SoortOudNieuw
Stroom (enkeltarief) per kWh€ 0,766 € 0,481
Gas per m3€ 2,865 € 1,831
Tarieven energiecontract via Vattenfall.nl (02-02-2023)

Bovenstaande tarieven betreffen geen modelcontract. Deze liggen namelijk nog wel een stuk hoger.

De nieuwe tarieven kun je nu hier vergelijken met het overige aanbod.

Normaal- en daltarief

Klanten betalen ook een lager normaal- en daltarief bij Vattenfall.

Dit zijn de nieuwe prijzen:

  • Normaaltarief: € 0,545 per kWh
  • Daltarief: € 0,455 per kWh

De terugleververgoeding blijft bij Vattenfall op een zeer degelijke 0,168 euro per kWh. Al zijn er een aantal aanbieders die het op dit vlak beter doen.

Prijsplafond

Voor huishoudens die boven de verbruikslimieten van het prijsplafond uitkomen, zijn de prijsverlagingen uitstekend nieuws.

Voor iedere kuub gas betaal je bijna 39 cent meer dan het prijsplafond. Voor stroom is dit 10 cent meer per kWh.

Wist je trouwens dat een groot deel van je energierekening bestaat uit belasting? Lees er hier alles over.

Bestaande klanten

De nieuwe tarieven gelden (nog) niet voor bestaande klanten met een variabel contract. Voor hen worden de tarieven normaal gesproken ieder kwartaal aangepast, laat iemand van de klantenservice bij Vattenfall weten.

De eerstvolgende prijsverlaging voor Vattenfall-klanten vindt plaats per 1 april 2023. Voor een gedeelte van deze klanten zal de stroomprijs zelfs onder het prijsplafond duiken.

Wil je nu al een lager energietarief?

Check dan onze energievergelijker voor de beste energiedeals van dit moment.

Over de auteur

Koen Kuijper, al jaren actief als energie-expert, volgt dagelijks de ontwikkelingen in de energiemarkt. Met advies op maat ondersteunt hij huishoudens en is hij het vertrouwde gezicht in de media.

Meer over Koen

411 reacties

  • RRia Wolfs

    Waarom worden bestaande klanten gestraft. Iedereen heeft meteen recht op het lage tarief toch. Stank voor dank

    Reageren
  • BBloemetje73

    Vattenfall wát doen jullie nú? Overstappen kan ik niet ivm stadsverwarming. Bestaande klanten laten jullie zwemmen als ratten in een val, het is een schande. Jullie proberen alléén maar de centen op te strijken!!

    Reageren
    • PPost

      @Bloemetje73

      Reageren
    • PPost

      @Bloemetje73

      Daar ben ik het mee eens. Ik heb ook stadswarmte en zij willen ons geen vast contract geven, omdat wij toch niet weg kunnen. Maar hun variabel contract is dus niet zo variabel zodra de tarieven zakken.

      Reageren
  • CCaroline

    Blijven loont?? Te gek voor woorden!! Jaren lang trouw en nu de hoogste prijs!

    Reageren
    • JJohn

      @Caroline

      Ja ik vraag me ook af of blijven loont.Al meer als 50 jaar gebleven daarvoor NUON.

      Reageren
  • HHans

    Oplichters , ze zouden harder moeten lopen voor vaste klanten .
    Elke keer hetzelfde liedje.
    Ordinaire zakkenvullers die miljoenen opstrijken.

    Reageren
    • PPeter B.

      @Hans

      Nee Hans. Bij nieuwe klanten aantrekken moeten ze harder lopen om ze goedgelovig over de streep te trekken. Bij de vaste klanten daarvan lopen de meeste toch niet harder weg bij Vattenval/ Eneco etc . Omdat ze vastgeroest en kuddegedrag vertonen.
      In hoogconjunctuur tijden hoor je alleen maar, ja ja die Eneco dat is een goede e-maatschappij, daar zit ik al 35jaar bij. En nu de mens afgeremd moet worden, tja in zijn veel te grote expansiedrift, tja Eneco Essent etc. hebben we verkocht in die hoogconjuctuur dagen. Niemand die iets zei, de klagers van hier OOK niet, alleen een handjevol mindergoed gelovigen, die al > 45jaar weten wat er aan scheelt in deze corruptie “als wij het maar hebben maatschappij”.
      Eens komt er een rekening, in welke vorm dan ook. Een soort virus(sen) die houden ook geen rekening met wie je bent zelfs met de paus niet als voor hem de tijd daar is. En virussen komen geregeld terug, dat is een natuurlijk gegeven al eeuwen lang. De sterken overleven en de zwakken vallen in het inflatieve gat. Erg cru, dat wel.

      Reageren
  • AAnne

    Wat een schande vaste klanten moeten wachten op verlaging maar verhogingen voeren ze wel zo snel mogelijk door.

    Reageren
  • DDennis jonkman

    Vattenfall blijven loont korting loont dus niet. Een nieuwe klant hecht je meer waarde aan dan je trouwe vaste klanten.
    GA JE SCHAMEN VATTENFALL

    Reageren
  • OOverkamp

    Niet goed .schandalig .ze moeten juist zorgen dat de oude klanten blijven.

    Reageren
  • Cceesjaan@gmail.com

    Niet goed .schandalig .ze moeten juist zorgen dat de oude klanten blijven.

    Reageren
  • BBernard

    ga overstappen, dit hoort voor alle klanten te zijn

    Reageren
  • AAxe

    Waar blijft het voordeel voor de trouwe klant wat een onzin is dit de prijs blijft gewoon even hoog alleen nieuwe klanten profiteren het zou andersom moeten zijn Vattenfall!

    Reageren
    • TTheo

      @Axe

      Precies

      Reageren
  • RRolf

    De belachelijke energieprijzen in Nederland zijn enkel in het voordeel van bedrijven. Mijn electra in Portugal betaal ik met 15,6 cent per KWH!!!! Nederland slaat op niets.

    Reageren
    • MMark

      @Rolf
      Dan ga je toch lekker daar wonen

      Reageren
      • JJan

        @Mark
        Hij is verstandig lijkt mij, want hij woont er al

        Reageren
      • LL. de Behanger

        @Mark
        Simp

        Reageren
  • AAnton.kers

    Pas per kwartaal. Maar ze waren er niet vies van om de tarieven eerder te verhogen. Als de winter voorbij is mogen de vaste klanten . Daarom willen de mensen geen hoge opzegvergoedingen . Ze worden gelicht waar ze bij staan

    Reageren
    • RRobin

      @Anton.kers
      Precies in negatieve zin kon er wel tussentijds worden verhoogd .

      Rattenval moeten ze heten

      Reageren
  • DDirk

    Schandalig, verhoging gaat met een maand in, verlaging moet maanden wachten!
    Overstappen maar

    Reageren
  • FF. de Waard

    Waardeloos, oude klanten niet , die betalen toch wel en de nieuwe klanten naar binnen lokken. Ik ga opzeggen en weer aanmelden, ben ik toch ook nieuw dan.

    Reageren
  • AAb

    Belachelijk dus bestaande klanten tellen gewoon niet mee dit vind ik de omgekeerde wereld

    Reageren
    • BBas van de Camp

      @Ab dat is al decennia bij alle bedrijven zo hoor. Kpn werkt zo al 30 jaar

      Reageren
  • OOz

    Schandalig! Niet voor bestaande trouwe klanten! Tijd om toch over te stappen

    Reageren
  • LLinda

    Vattenfall wilt dus graag van hun bestaande klanten af!

    Reageren
    • MMart Gommel

      @Linda
      Vattenfall ik vind dat oneerlijk om vaste klanten een oor aan te naaien ik denk maar aan overstappen

      Reageren
    • BBrenda

      @Linda
      Eigenlijk zouden we allemaal weg moeten gaan bij ze.

      Reageren

Schrijf een reactie

Het e-mailadres blijft prive.