Waar ben je naar op zoek?

Nieuws

Hier krijg je de hoogste terugleververgoeding in 2023 (en hier de laagste)

Zo’n 2 miljoen huishoudens heeft zonnepanelen op het dak. Een deel van hen levert jaarlijks meer elektriciteit terug aan het net, dan dat ze zelf verbruiken.

Voor dit overschot aan zonnestroom ontvangen zij van het energiebedrijf een terugleververgoeding. Maar in deze vergoeding zitten grote verschillen: zelfs tot meer dan 20 eurocent per kilowattuur, afhankelijk van de energieleverancier.

In dit artikel onthullen we bij welke 5 energieleveranciers je in 2023:

  • De hoogste terugleververgoeding ontvangt
  • De laagste terugleververgoeding ontvangt

Lees dus snel verder.

Zeker als jij veel panelen op je dak hebt liggen.

UPDATE (juni 2023): hoogste terugleververgoedingen

Top 5 – hoogste terugleververgoeding

We beginnen met de energiebedrijven die de hoogste vergoeding bieden voor een overschot aan zonne-energie:

LeverancierVergoeding per kWhGebaseerd op
1. Energie VanOns€ 0,449Kale leveringstarief
(enkeltarief + btw)
2. OM | Nieuwe energie€ 0,292Flextarieven
(contract februari)
3. Engie€ 0,264Kale leveringstarief
(enkeltarief)
4. DGB Energie€ 0,245Kale leveringstarief
(daltarief)
5. Powerpeers€ 0,210Vaste vergoeding
(per Kwh)
Tarieven gelden bij een nieuw contract op 30-01-2023

Update (31-01-2023): Energie VanOns gaat de terugleververgoeding per 01-03-2023 verlagen naar 50 tot van het kale tarief voor het modelcontract, inclusief btw. En 70 procent van het kale tarief (inclusief btw) voor de variabele flexcontracten.

Een overzicht van alle terugleververgoedingen per leverancier vind je hier.

Verschillende rekenmethoden

De manier waarop de terugleververgoeding bij deze leveranciers wordt berekend, verschilt iets van elkaar.

Bij de meeste (OM, Engie en DGB) wordt deze bepaald aan de hand van het kale tarief. Dit is de stroomprijs exclusief heffingen en belastingen. Bij Energie VanOns krijg je bij het kale tarief ook nog de btw erbij, wat gunstig is voor de consument.

Bij DGB Energie wordt het daltarief als uitgangspositie genomen en bij Powerpeers gaat het om een vaste vergoeding van 21 cent per kWh, ongeacht het tarief dat staat in het contract.

Voorbeeld

Stel dat je een energiecontract kiest bij Powerpeers en je jaarlijks 1.500 kWh teruglevert.

Dan krijg je voor iedere kilowattuur aan overtollige zonnestroom een vast bedrag van 21 eurocent.

Dat komt neer op: 1.500 x € 0,21 = € 315.

Top 5 – laagste terugleververgoeding

Bij deze bedrijven krijg je het minste voor je overtollige zonnestroom.

  1. Energiedirect, Mega, HEM: € 0,05 per kWh
  2. Essent: € 0,055 per kWh
  3. Innova Energie: € 0,07 per kWh
  4. Clean Energy: € 0,08 per kWh
  5. Eneco, Oxxio en Woonenergie: € 0,09 per kWh

Teruglevertarieven gelden bij een nieuw energiecontract, afgesloten op: 30-01-2023.

Tip: met de energievergelijker bereken je wat jouw zonnestroom oplevert bij een overstap.

Wat betekenen deze (lage) terugleververgoedingen in de praktijk voor je energierekening?

Voorbeeld

Stel dat je 3.500 kWh opwekt, waarvan je 2.000 kWh verbruikt en 1.500 kWh teruglevert aan het net.

Dan krijg je bij Essent dus slechts 5,5 eurocent per kWh.

Dit komt neer op: 1.500 x € 0,055 = € 82,50

Voor hetzelfde aantal kWh’s is dit een verschil van 232,50 euro op jaarbasis, vergeleken met Powerpeers (in het voorbeeld hierboven). Dat is bijna 20 euro per maand.

Belangrijk bij energie vergelijken

Als je veel stroom teruglevert aan het net, kun je sommige energiebedrijven dus beter links laten liggen.

Andere energie-aanbieders zijn juist weer erg voordelig als je veel zonne-energie opwekt. Zo zijn er genoeg leveranciers die met hun vergoeding rond de 20 tot 30 eurocent per kWh zitten.

Als je veel stroom teruglevert, is het dus extra belangrijk om de terugleververgoeding mee te nemen in het vergelijken en kiezen van een energieleverancier.

Een slimme tip is om je stroomcontract en gascontract bij twee verschillende leveranciers onder te brengen. Voor elektriciteit kies je dan een leverancier met een hoge terugleververgoeding. En voor gas kies je degene met de laagste gasprijs.”

Koen Kuijper (Energie-expert)

Benieuwd wat jouw overschot aan zonnestroom kan betekenen voor je maandelijkse termijnbedrag?

> Maak hier een berekening

Over de auteur

Koen Kuijper, al jaren actief als energie-expert, volgt dagelijks de ontwikkelingen in de energiemarkt. Met advies op maat ondersteunt hij huishoudens en is hij het vertrouwde gezicht in de media.

Meer over Koen

108 reacties

  • JJanneman

    Engie geeft maar €0,08 per Kwu als terugleveringstarief. Ik heb het zwart op wit. Ze gaven tot 1 juli €0,89, en hebben dit zomaar gewijzigd. Daarom ben ik in december 2022 overgestapt. En nu flikken ze dit. Dus ze lokken je met hoog tarief maar pakken je terug bij de eerstvolgende prijsaanpassing. Dat was tot voor kort op 1 januari en 1 juli, maar is nu ook om de drie maanden geworden.
    Sterker nog: ik kreeg in juni een verkengingsaanbod van mijn huidige contract, dus met terugleveringstarief van €0,89 (zwart op wit!), maar ontkennen dit nu en geven nu maar €0,08.

    Reageren
  • MMaikel

    Afgelopen Januari schrik ik ff…. ik heb 257 KWh gebruikt en geleverd 145 kWh naar net dus minder dat verbruik plafond…..gezien op mij minitorportal dat is systeem in dat je zelf kan zien wat doen per dag. (Ik heb geen gas meer) Ik heb Vattenfall als energie leverancier.. Ik heb 32 zonnepanelen op mij dak … Toen ik bij Vattenfall gaan kijken nou …klopt helemaal niet . Daar heb ik 450 kWh gebruik min 75 kWh terug en 350 kWh heb ik heb gebruik.. Hoe is het mogelijk ???????

    Reageren
  • PPetr

    Het is ergens wonderlijk dat er (gezien alle administratieve kennis al lang present is) niet een relatief simpele rekensom is te maken voor teruglever-vergoeding. De consument-leverancier maakt gebruik van een netwerk en de administratie-opites van de provider. Breng daarvoor redelijke tarieven in rekening – welke echte problemen zijn er dan nog ??

    Reageren
  • MMarc

    Als je meer verbruikt dan je zonnepanelen opwekken maakt het toch niet uit? Of mis ik iets?

    Reageren
  • PPeter

    Ben bij energiedirect ze geven nu 5cent per kw terug,was vorig jaar 55 cent Heb vorig jaar 1000 kw terug geleverd.
    Zal dus dit jaar echt helemaal niets meer terug leveren. Zet desnoods mijn elektrische kachel van 1,2 kw deze zomer zolang aan ,op de oprit, dat ik op 0 uitkom wat teruglevering betreft.

    Reageren
    • FFreddieQyz

      @Peter, je kunt beter een verlengkabel met een meter ertussen naar de buren leggen en de energie verkopen.

      Reageren
    • KKarel

      @Peter

      Strakke actie Peter, bij Essent is het ook droevig gesteld met 0,055 euro terugleververgoeding. Wij staan nu op het punt over te gaan stappen.

      Reageren
      • RRobin Stoer

        @Karel
        Wow, dat is inderdaad laag, mocht je interesse hebben in een terugleververgoeding boven de 15 cent per kWh, doe me dan even een belletje op 06-45824031

        Reageren
    • PPieter

      @Peter
      Waarom precies je kachel in de zomer aanzetten??
      Met welk doel?

      Reageren
      • NNino

        @Pieter

        Ken je niet lezen… ❓

        Reageren
    • RRocky

      @Peter
      Is nooit 55 cent geweest. Is al jaren EUR 0,05 per kWh bij Energiedirect. Ben om dezelfde reden, lees lage terugleververgoeding, overgestapt naar andere leverancier.

      Reageren
      • HH.Salden

        @Rocky

        Energie direct is een asociaal Energie bedrijf wat de hoofdprijs rekent voor de afname van elektriciteit en gas. De aandeelhouders en directie gaan er met de buit vandoor.

        Reageren
      • SSchapie

        @Rocky

        Ik heb een contract bij Innova, en krijg 59 eurocent per terug geleverde kwh. En ik lever 2100kwh terug.

        Reageren
    • BBen

      @Peter
      Begrijp je frustratie. Wij hebben straks misschien hetzelfde. We leveren 2500kwh extra terug. Echter, er zijn nog genoeg leveranciers op dit moment die meer dan 0,20ct geven. Je zit dus bij de verkeerde leverancier lijkt het.

      Reageren
    • KKlaas.B.

      @Peter
      Je kunt ook normaal doen en even kijken bij welke provider je het meest terug krijgt .
      Dat zijn er nog al wat.
      Geven zelfs meer dan 55 cent terug , maar even googelen…….
      Heb ze al gezien die 70 80 of 90 cent terug willen geven.
      Maar omdat jij zo recalcitrant bent midden in de zomer een elektrische kachel vol op je oprit te laten draaien ben je vast ook zo slim de goedkoopste electrisch terug leverancier te vinden.
      Of heb je een huur panelen contract bij Essent ? lijkt leuk eerste jaar maar daarna kunnen ze je van 55 naar 5 cent zetten met terug leveren.
      Ik heb 3 kleine installaties plug in en play (simpel zelfbouw installaties) .
      Kijk elk jaar even wie het meest terug betaalt.

      Reageren
  • HHans

    Hoe is deze lijst tot stand gekomen? Wij zijn bij Engie en hebben (zoals zovelen) een variabel contract voor onbepaalde tijd. Net de nieuwe tarieven van januari doorgekregen en de teruglevering is €0,48141 piek en €0,35997dal (kaal tarief ex Btw). Wel een groot verschil met de €0,264 uit de lijst.

    Reageren
    • SSebastiaan

      @Hans
      Vreemd, zit ook bij Engie op hetzelfde variabele contract, maar terugleververgoeding is nog hoger (0,58801 en 0,73495)???

      Reageren
    • AAntoon

      @Hans Dan ben je net als ik waarschijnlijk al langer klant bij Engie. Nieuwe klanten lijken een lager bedrag te krijgen. Ik ben bang dat na een half jaar het voor ons ook nog flink zakt… Ik leg er nog snel wat panelen bij, makkelijker kan ik het niet (terug) verdienen. Voor degene die denken salderen, het gaat hier over terugleveren na salderen. Mijn zonnepanelen produceren veel meer als ik gebruik. Voordeel is dat als salderen afloopt, ik nog steeds een groot deel van mijn verbruik direct uit de opbrengst haal. Ook als in voor en najaar de opwek een stuk minder is.

      Reageren
      • RRené

        @Antoon
        Wanneer je meer panelen gaat plaatsen, wat zijn jouw gedachtes dan wanneer je geen geld krijgt voor je opgewekte stroom, of dat bij veel zon en wat wind de stroomprijs negatief wordt? (Dan betaal je dus voor geleverde stroom)
        Lijkt mij dat je moet zorgen dat je iigv. een deel van je systeem moet kunnen uitzetten.
        En verder beginnen batterijen voor tijdelijke opslag betaalbaarder te worden. Maar als je veel panelen hebt zal in de zomer je batterij capaciteit snel vol zitten.

        Reageren
  • EEmmy

    Ik heb in september een contract afgesloten. Enkeltarief van 78 cent incl btw en teruglever vergoeding van 78 incl btw. Op basis daa van was die aanbieder (die overigens nu zon 71 cent lager vergoedt….) Gunstig omdat ik meer opwek dan verbruik. Echter is met het prijsplafond totaal geen info of die zelfde bedragen blijven staan met terugleveren… Anders is het voor mij gunstiger niet met prijsplafond te rekenen en volle mep te betalen. Wel gedoe al die onduidelijkhede

    Reageren
  • NNico

    Stroom moet over 1 jaar berekend worden dat is voor iedereen hetzelfde ,je hoeft niet te verdienen aan zonnepanelen .Wat je in de zomer te veel opwekt moet je in de winter terug kunnen krijgen dan is alles opgelost .Het teveel opgewekte ben je dan kwijt en heeft de politiek ons niet alweer voor de gek gehouden

    Reageren
    • SSjaak

      @Nico kan prima, mag je zelf de stroom opslaan in een batterij bij je thuis.

      Reageren
      • MMeindert

        @Sjaak een thuisbatterij kan nooit uit

        Reageren
      • DDwayn

        @Sjaak batterij verslechterd te snel. Kan nog te weinig opvangen en te duur

        Reageren
    • PPieter

      @Nico zo denk ik er ook over .

      Reageren
    • EErik

      @Nico

      Inderdaad het enige juiste antwoord.

      Heb zelf 26 zonnepanelen, maar vind het onzin dat ze mij moeten gaan betalen voor overproductie, hebben ze toch niet om gevraagd.

      Maar gewoon aan het eind van het jaar verbruik en opbrengst tegen elkaar wegstrepen en eventuele overproductie is een mazzeltje voor het energie bedrijf.

      Maar als salderen er helemaal gaat dan blijven de panelen liggen tot ze stuk zijn (of de omvormer) en worden niet meer vervangen. De thuisbatterij gaat voorlopig (komende 20jaar?) niet betaalbaar worden. En tot die tijd moet ik eens gaan verzinnen hoe ik kan zorgen dat overproductie niet meer het net op gestuurd word.

      Reageren
      • WWimSt

        @Erik
        Meest simpele methode om te zorgen dat je geen overproductie weggeeft is je omvormer uitzetten.
        Die maatschappijen kopen jou overproductie op en verkopen het direct weer voor een veelvoudig bedrag. Pure diefstal!

        Reageren
      • GGeert

        @Erik
        Koppel een electrische boiler, al dan niet warmtepompboiler, in serie met je warmwater voorziening. Schakel die met Home wizard aan, als je gaat terug leveren.
        Warmte capaciteit van 100 liter is 50Cx4,2kJ/kg/Kx100kg/3600= 5,8 kWh.
        Thuis accu voor < 500 Euro, geen degradatie, makkelijk zelf installeren. En je kan indien nodig naar gas terug.
        Er is altijd een oplossing 😉

        Reageren
      • GGeert

        @Erik, ze hebben er niet om gevraagd, maar die energie wordt wel doorverkocht aan gebruikers die er het volle pond voor betalen. Zou gek zijn als je er niet een beetje een normale prijs voor krijgt dan…

        Reageren
    • TT houkes

      @Nico
      Mooi en aardig Nico die thuisbattrij maar in de winter wek ik met 8 panelen soms niks op en verbruik ik 10 tot 12 kw op in de wintermaanden haal ik het niet om een batterij te vullen met stroom

      Reageren
    • PPeter

      @Nico dat vind ik nu ook ik hoef er niks aan te verdienen

      Reageren
    • LLily

      @Nico
      Juist, zo is het van begin af aan bedoeld geweest.
      Wij verbruiken zo’n 3000 en leveren 2700……maar in de zomer lever je heel veel….dat verbruik je pas on de winter…….en met die salderingsregeling was dat allemaal heel netjes.
      Nu dusxafwachten wat er gebeurt als het contract in dec 23 afloopt????

      Reageren
  • JJan

    Bedankt voor de info over de tarieven. Mijn zonnepanelen leveren in de zonnige maanden de energie die ik in een heel jaar verbruik. Ik heb daardoor geen stroomkosten, ook geen overschot. Ik profiteer wel van de mogelijkheid om in de winter de door mij aan het net geleverde stroom te gebruiken. Daar zou wat mij betreft van mijn kant een vergoeding tegenover mogen staan. Aan de andere kant heeft de overheid geïnvesteerd in windmolenparken en uiteraard afspraken gemaakt met energieleveranciers omtrent de tarieven. Daarin ligt besloten dat de burgers niet teveel stroom mogen opwekken, want dan gaat het rendement van de energiemaatschappijen en de investeerders omlaag. Laat je niet voor het karretje van de energiemaatschappijen spannen met het verhaal dat terugleveren ongewenst is. Het gaat puur om het rendement van de energieleveranciers. Ik vraag mij ook af hoeveel trollen van de energiemaatschappijen actief zijn op sites zoals deze in het beïnvloeden van onze mening omtrent het terugleveren. Het zou mij niet verbazen dat ze sites als deze sponseren of zelfs in de lucht houden. Alles wordt uit de kast getrokken om politiek te bewegen om de salderingsregeling en de teruglever-regeling te laten stoppen. Ter info: ben net overgestapt van budget energie naar de ANWB.

    Reageren
    • PPaula

      @Jan Wat was voor jou de reden voor overstap? Ben je voordeliger uit met gas of stroom of beide?

      Reageren
  • CClaudia en Hans.W.

    Wij hebben ook zonnepanelen ,half februari 1 jaar (zou eigenlijk al voor Sept.geplaatst zijn in 2021, maar ging mis met inplannen) dus vóór de energie/gas crisis hebben wij ze aangeschaft middels een duurzame lening (niet iedereen heeft nl het geld er zomaar voor kunnen sparen, of klaar liggen wat ook al zo’n misopvatting is van de overheid) Maar wij hebben de zonnepanelen aangeschaft om een paar redenen nl omdat wij ondanks heel veel maatregelen veel stroom verbruiken ,wij hebben nl met 2 pers. een CPAP apparaat wat de hele nacht aanstaat,ook ivm 1 lichamelijke beperking een traplift en scootmobiel, dus ook meer stroom nodig daarvoor én we hebben 2 jongvolwassenen kids ,voor de studie laptops in gebruik ,smartphones, iedereen kent het wel, mede om die reden en natuurlijk ook omdat het beter is voor ons milieu en de volgende generaties en ook als reden omdat ook nog ons vaste energie contract in mei 2022 afgelopen was de zonnepanelen aangeschaft met die duurzaamheids lening. Wat wél zo is ondanks dat wij nu ipv tijdens daluren overdag wasmachine/ droger aan hebben om juist de zonnestroom meteen te verbruiken ,verbruiken wij bijv. In de zomer savonds bijna 250 tot 300kwh aan stroom (dan juist iedereen thuis dus ook meer stroom nodig voor tel. Laptop de tv staan aan etc.) maar leveren wij overdag met zonnig mooi weer die 250/300kws als overschot terug aan het net…onze opgewekte stroom gaat dus naar het net ,maar zonder de salderings-regeling zou ik dus als ik savonds hetzelfde zou verbruiken aan stroom als wat ik overdag al heb terug geleverd veel meer moeten betalen ,juist omdat veel leveranciers amper teruglever vergoeding betalen , ook dan opnieuw weer alle Btw betalen dat voelt idd erg dubbel aan ik leverde immers die 300 kwh overdag terug aan het net , iemand anders heeft dat kunnen gebruiken want wordt gewoon als betaalde energie verkocht aan een ander ,maar als ik savonds precies dat aan energie nodig heb als wat ik al teruggeleverd heb moet ik er toch weer veel voor betalen, dat is waar mensen met zonnepanelen niet tevreden over zijn als de saldering helemaal wegvalt straks het heeft niks met “winst” te maken maar puur wat ik opwek ook wat ik niet overdag kan verbruiken zou ik savonds als ik het dan wel nodig heb niet voor veel geld weer moeten terug kopen ….zoveel reclames gemaakt om zonnepanelen aan te schaffen, beter voor het milieu, je hebt minder afhankelijkheid, bent goedkoper uit ,er is een fijne salderingsregeling etc.etc. maar zonder die salderingsregeling waarbij ik met salderen wél mijn teruggeleverde stroom krijg weggestreept op mijn totaal verbruik dus ook in de avond mijn opgewekte stroom zogezegd kan verbruiken, kan de leverancier weer extra verdienen aan onze teruggeleverde stroom (want wordt gewoon doorverkocht aan een ander) en betaal ik ook zelf ondanks mijn zonnepanelen weer meer voor de stroom savonds !! Thuisbatterijén daar sprak men niet over hoor laatst 2021 en ook niet in 02-2022 en die dingen zijn ook écht heel erg duur weer (duizenden euro’s) en veel kunnen niet eens veel kwh’s opslaan anders hadden veel zonnepanelen eigenaren wel of meer gespaard of zoals wij met zo’n duurzaamheidslening dat mee proberen te financieren mits de kosten niet nog veel hoger zouden worden per maand.daar wringt het nu gewoonweg. Dat maakt het ook voor toekomstige zonnepaneel aanschaffers en los van beter voor het milieu en voor de toekomst van onze kinderen en de volgende generaties minder aantrekkelijk vooral als je moet lenen ,want echt lang niet iedereen kan het zomaar betalen. En dat is juist jammer dat de teruglever bedragen niet vast komen te staan en ook eerlijker worden !! Hopelijk komt daar alsnog snel verandering in!

    Reageren
    • PPatrick

      @Claudia en Hans.W. “verbruiken wij bijv. In de zomer savonds bijna 250 tot 300kwh aan stroom”. Ik denk dat dit toch niet helemaal klopt, volgens mij haal je wat eenheden door elkaar.

      Die CPAP zal het ook niet doen. Mijn CPAP gebruikt ongeveer 70 Watt tijdens gebruik. Bij een gemiddelde nachtrust van 7 uur verbruikt het apparaat dus 490 Wh = 0.49 kWh. Omgerekend naar kosten ongeveer 25 cent. Dat is mijn gezondheid wel waard!

      Reageren
  • BBert

    Ik hoef geen geld te verdienen aan zonnepanelen , als ik maar veel minder verbruik per jaar ben ik tevreden , dus wassen en drogen als de zon schijnt , en in de zomer lekker de airco aan .

    Reageren
  • MMaarten

    Wat ik wonderlijk blijf vinden is dat iedereen de verwachting heeft dat je de zonnepanelen terug MOET verdienen. De investering doe je toch een beetje voor jezelf en een beetje voor de ander. Immers, iedere opgewekte zonnestroom kWh is een niet opgewekte kolencentrale kWh. Niet alles is voor Bassie, maar een beetje voor Bassie en een beetje voor de rest. We leven in het rijkste land ter wereld. we moeten allemaal bijdragen aan die verduurzaming van onze toekomst voor onze kids. Of zie ik dit weer helemaal verkeerd?

    Reageren
    • JJan

      @Maarten
      Je gebruikt nog steeds stroom van de leverancier. Dus “de door kolencentrale opgewekte KWH”. Je levert je eigen opgewekte stroom voor terug. Zo als ik het persoonlijk zie is dat je de stroom opwekt voor de leverancier en niet voor jezelf.
      En aan het eind van het jaar krijg je (nu nog) er geld voor terug.

      Reageren
    • MMaarten

      @Maarten

      Rijkste land ter wereld??? jij zit onder een steen ofzo.

      Reageren
      • EErik

        @Maarten II, noem eens een rijker land?

        Reageren
        • CC.nobody

          @Erik
          Er zijn zat landen in Afrika de veel minder schulden hebben dan Nederland. Wie is er dan rijk? Nederland leeft op de pof. Maar eens moet het wel worden afbetaald, lijkt mij. En alles wat BV Nederland ten gelden kon maken is al verkocht en de zakken zijn nog steeds leeg. Dreigt een faillissement?

          Reageren
        • FF Voppen

          @Erik Scandinavische landen zijn ons al lang voorbij
          Nu zul je wel zeggen daar betaal je ook meer belasting, dat is zo, maar als je hier de eigen bijdragen en alle andere extra’s bij op teld ben je hier slechter af
          Daar wordt alles vanuit de belasting betaald
          En ze informeren je waar je recht op hebt, hier moet je het zelf maar uitzoeken, en als je één induvidueel geval bent heb je hier helemaal slechte kaarten

          Reageren
        • LLGT

          @Erik
          In Nederland is de Staat rijk maar de burgers, althans het overgrote deel, niet echt rijk. Wij betalen ons hele leven voor hoge huren of hoge hypotheken en tevens de hoogste belastingen van Europa.
          Italië bijvoorbeeld heeft een grote schuld opgebouwd, maar de burgers zijn over het algemeen welvarend. Betalen aanzienlijk minder belasting, minder voor energie en veel minder woonlasten.
          Dat is het verschil tussen een “rijk” land als Nederland en een “arm” land als Italië.

          Reageren
    • JJudeska

      @Maarten

      Dat kun jij waarschijnlijk zeggen Maarten omdat jij geld genoeg hebt. Hoeveel inwoners denk je dat er in Nederland wonen die alleen maar durven te dromen van wat jij roept.

      Reageren
    • JJos

      @Maarten
      Wij hebben een persoonlijke lening afgesloten voor de zonnepanelen, wat ik eerst aan het energiebedrijf betaalde per maand, betaal ik nu aan de bank voor rente en aflossingen.
      Kosten zijn nu dus hetzelfde, met het verschil dat ik over een aantal jaar de lening afbetaald heb terwijl de opbrengst nog jaren doorloopt.
      Ook zonder salderen is investeren in zonnepanelen dus zinvol

      Reageren
    • JJan Punt

      @Maarten
      Het terug leveren voor een mede stroomverbruiker is oke maar als de leverancier niets betaald hoeft hij minder in te kopen dus volle winst .

      Reageren
    • JJohn

      @Maarten Wij leven in het rijkste land ter wereld? Hoe zo? Vóór of na afdracht aan allerlei steunfondsen? En weet je dat een gemiddeld Italiaans gezin er financieel beter voorstaat dan bij ons? En wij maar bijdragen in de tekorten van de Italiaanse overheid. Een Italiaan blijkt dus een stuk slimmer dan een Nederlander.

      Reageren
    • WW B

      @Maarten
      Nou Maarten, niet iedereen kan het zich permitteren om ook maar 1 euro voor een beter klimaat uit te geven. De boodschappen en verzekeringen en brandstoffen zijn duurder. En dan is het bij de meesten wel zo, dat het om de opbrengst onderaan de streep gaat

      Reageren
    • RRené

      @Maarten
      Ik wil even reageren op “de verduurzaming van onze toekomst voor onze kids.”
      Onder de noemer van verduurzaming word er momenteel veel gedaan en niet gedaan. We voeden energie centrales met het hout van omgekapte bossen van elders, die dan op enorme boten naar Nederland vervoerd worden. Waterstof is naar mijn idee ook een toverwoord. Het is een energie drager en op wat voor manier die energie in het waterstof komt bepaald naar mijn idee of het vervuilend of duurzaam is. Plastic kunnen we recyclen maar zeker niet onbeperkt. Het aantal x dat je plastic kan hergebruiken ligt naar mijn idee veel lager als wat de gemiddelde consument denkt.
      Voor pv panelen geld in ieder geval dat we met de technologie van nu die dingen vrijwel niet kunnen recyclen. We zadelen de volgende generatie dus op met een behoorlijke berg pv panelen afval.
      Van iets simpels een cake maak je ook niet zomaar weer meel, suiker, boter en eieren..
      En wanneer de technologie ooit in staat zal zijn om de panelen goed te hergebruiken of te recyclen zijn de kosten hiervoor van doorslaggevend belang. Als het goedkoper is om die dingen te dumpen zal dat dan ook gebeuren.

      Reageren
    • HHugo

      @Maarten Rijkste land ter wereld met de armste burgers van Europa voedselbanken en energie armoede

      Reageren
  • PP Zijlstra

    Ik krijg bij innova 44€ cent per kwterug levering

    Reageren
    • IIefje

      @P Zijlstra

      Ik ook zoiets. Met het lagere BTW tarief was de teruglever vergoeding minder. Ik vond het ook echt niet erg dat de BTW sinds 1 januari weer 21% is.

      Reageren
  • IIefje

    Ik heb 30 panelen, die nog terug verdiend moeten worden. Kostte me 15k om te laten installeren. Zonder saldering ga ik dat nooit terug verdienen. Die salderings regeling moet echt blijven.

    Nu even eerlijk. Heb vorig jaar juni 30 panelen voor 8700 euro excl. BTW laten installeren. 2 jaar vast contract bij Innova voor 38ct/Kwh excl. BTW. De teruglever vergoeding is hetzelde als levering. Die 30 panelen leveren mij 12000 a 13000 Kwh op. Reken dan maar even uit wanneer ze terug verdiend zijn. Nog voordat mijn contract bij Innova afloopt. Die saldering regeling is niet nodig om de investering terug te verdienen, maar alleen noodzakelijk als je helemaal niets wil betalen voor je energie. Of in mijn geval zo’n 200 euro per maand terug ga krijgen. Ik heb ook liever dat het blijft, maar ik denk dat dit onhoudbaar zal worden. Wat als iedereen alles kan salderen? De energie centrales kunnen ’s avonds en in de winter niet voor noppes draaien.

    Reageren
    • MMaurice

      @Iefje
      Verbruik jij zoveel stroom of is het overproductie?
      Mijn mening is het dat salderen moet kunnen maar alles wat je teveel produceert per jaar is weg. Particulieren hoeven niet te verdienen aan de zonnepanelen en salderen levert ook geld op want je hoeft geen stroom meer te betalen en daar verdien je de zonnepanelen op terug.

      Reageren
  • PPetrus

    Jetten zou dus voor een minimale teruglevering van 80% zorgen van het leveringstarief. Maar inmiddels zit hij bij de energleveranciers op “schoot”.
    Waar blijft hij met zijn belofte. Ik ga binnenkort een electrische auto kopen. Hierop krijg ik ongeveer 3 mille subsidie. Maar wie benadeel ik hiermee, mijn buurman met zijn vervuilende??? auto. Mensen laat je niet bedotten. De overheid is NIET te vertrouwen, nu niet en in de toekomst. Je investeert 7000 euro voor zonnepanelen en vervolgens verandert de overheid de spelregels. In wat voor een land leven we?

    Reageren
    • ZZjaak

      @Petrus
      Klopt, overheid is niet te vertrouwen
      Vroeger niet, nu niet en zeker in de toekomst niet.
      Nu willen ze op onrendabele accu’s subsidie geven. Kul dit.
      Laat alles bij hoe het is.

      Reageren
      • RRutger

        @Zjaak

        Eerst maken ze je lekker met een aantal subsidies. Subsidiepot is meestal vrij klein. Dan vrij snel daarna veranderen ze de spelregels. Inderdaad de overheid is niet te vertrouwen!!!!

        Reageren
    • Ssebco

      @Petrus
      Niet zo ongeduldig. Zolang die salderingsregeling er is, hebben we (als zonnepanelenbezitter) niks te klagen volgens mij. Pas als ze de salderingsregeling gaan afbouwen dient er een fatsoenlijke terugleveringsprijs tegenover te staan. Gaat dus pas spelen vanaf 2025.

      Reageren
    • CC.nobody

      @Petrus

      Altijd al zo geweest dat het weer betrouwbaarder is dan overheden. Ze zeggen links en gaan rechts enz.

      Reageren
  • GGuido Brandt Corstius

    Als voormalig energie adviseur voor huishoudens valt het mij op dat het voor veel mensen moeilijk is om voor de beste energieleverancier te kiezen. Het schilt nogal wat(t)!
    En dat mag?

    Reageren
  • AArib

    @j.meijer: Eigenaren van zonnepanelen hebben vaak een eigen huis en een relatief hoog inkomen. De salderingsregeling is hierdoor een ‘herverdelingsvraagstuk’, zegt de ACM. Er wordt namelijk geld van armere huishoudens naar rijkere huishoudens overgeheveld. Je kunt je afvragen hoe eerlijk dat is.

    Wat een aanname. Wij en er zullen er vast meer zijn. Gaan niet op vakantie om zonnepanelen etc. Aan te schaffen. Betaald u mee aan mij vakantie? Nee toch, nou die heb ik dit jaar ook niet door mijn investering.
    Kan mij erg ergeren aan bepaalde aannames.
    Het ligt er ook aan hoe mensen hun inkomsten uitgeven. Dat helpt niet door maar te klagen en te wijzen. Neem het met minder en velen kunnen investeren.

    Mooi artikel. Wordt straks tijd om over te stappen.

    Reageren
    • BBas

      @Arib
      Door mensen met zonnepanelen gaat de elektriciteit prijs omlaag en indirect dus ook de gasprijs. Overige consumenten hebben juist voordeel van zonnepanelen van anderen.

      Reageren
    • HHenk

      @Arib
      Wij hebben de zonnepanelen van onze woningbouw.
      Dus hoop ook dat andere woningbouwcorporaties dat over nemen dan heb ook maar een uitkering ivm ziekte is ook niet veel.
      Ben ook al meer dan 35 jaar niet op vakantie geweest dus .
      Groetjes Henk

      Reageren
      • Ttoon soep

        @Henk
        en ik al 50 jaar niet meer

        Reageren
      • AA

        @Henk

        Betaal je een vergoeding aan de wb??? Ik heb 35 panelen betaal er wel 130 eur voor elke maand, en dan nog de jaarlijkse verhoging.

        Reageren
    • CClaudia en Hans.W.

      @Arib precies dat klopt is een aanname van niks van de overheid !! Ook wij hebben zonnepanelen sinds een jaar en hadden eigenlijk al voor sept.2021 op ons dak moeten liggen maar er ging iets mis met de afspraken afd. Dus VÓÓR de energie crisis.
      MAAR wij zijn écht niet rijk hoor, wij zelf hebben middels een duurzaamheids lening de zonnepanelen aangeschaft want wij hebben niet zoveel verdiensten om zo dat geld neer te kunnen leggen en met 2 jongvolwassenen studerende kinderen gaan wij ook al jaren niet op vakantie maar ach volgens de overheid zijn het alleen de rijkeren die zonnepanelen hebben hoe dom om zo te denken!!
      De energieleveranciers verdienen hoe dan ook aan onze teruggeleverde stroom ,want zonder de salderingsregeling en met maar zeer lage terugleververgoedingen lever ik in de zomer op zonnige dagen rond de 250/ 300kwh terug aan de leverancier ,die stroom wordt gewoon verkocht aan een ander met alle Btw en vaste leveringskosten, dus makkelijk verdiend daaraan voor de leverancier. En savonds heb ik zelf ook weer tussen de 250/ 300kwh nodig maar moet ik ook weer BTW betalen én zo geld om savonds dezelfde Kwh’s te kunnen gebruiken die ik eerder overdag al terug had geleverd… daar wringt het bij veel zonnepaneel eigenaren en dat alles staat los van ja zonnepanelen hebben is beter voor het milieu en voor de volgende generaties …. als normaal gezin die ook echt op de centen moet letten en zeer zeker niet bij de rijken horen is dat een tegenvaller dan vooral omdat er eerder niet werd gezegd ooh beter wél een thuisbatterij ook aanschaffen, nee was niet rendabel waren veel te duur en konden maar weinig opslaan en ooh ja de salderingsregeling is er…. pats je hebt de zonnepanelen eindelijk liggen wordt er gerommeld aan die regeling ,klopt van geen kanten zo.

      Reageren
      • CC.nobody

        @Claudia en Hans.W.

        Denk dat je de door jouw genoemde getallen eens moet na kijken of heb je ca 180 panelen op t dak? Wij hebben er 18 in 2012 geplaatst en die komen op max 32kw/h per dag bij een super zonnige mid zomerdag

        Reageren
    • LLGT

      @Arib
      Gek genoeg speelt dat armen betalen voor de rijken met zonnepanelen alleen in deze kwestie. Dat komt de Overheid namelijk goed uit.
      Niemand hoor je er over dat al die EV’s véél stroom gebruiken, aankoopsubsidie krijgen, géén BPM betalen en ook geen wegenbelasting of heel weinig. Dat alles zijn gemiste belastingen voor de Overheid en dat wordt gewoon ook verdeeld over ALLE belastingplichtigen dus ook de “armere burgers”.
      Dat anderen dus een hogere prijs voor hun stroom betalen is dus een grote onzin, maar die stelling wordt gepromoot door de Overheid.

      Reageren
  • HHennie

    Ik heb via de woningbouw 8 zonnepanelen op mijn dak laten leggen. Waarom dit in de zomer koel ik mijn slaapkamer indien nodig. Begin 2022 heb ik een airco laten installeren in mijn woonkamer om deze te gebruiken om te verwarmen, zag het al aan komen dat energie enorm zou gaan stijgen. Verder ook een inductie kookplaat aangeschaft. Beide airco,s waren voor mij als huurder een zelf gedane aanschaf van ongeveer 3500 euro. Voor de aanschaf via de woningbouw betaal ik jaarlijks 425 euro voor de opgewekte stroom. Voor mij mag het salderen gewoon doorgaan, net als de opgewekte stroom in de zomer ook in de winter te kunnen gebruiken. Het is ook zaak om goed te kijken wie een hoge teruglever vergoeding geeft in dit geval is dat nu energie van ons waar ik net een overstap naar heb gedaan. Dus in mijn geval geen afbouw van salderen. En ja de optie opgewekte stroom in de zomer gewoon kunnen gebruiken in de winter moet over nagedacht worden!!

    Reageren
  • JJ. Meijer

    Oke, dus als je geen zonnepanelen hebt betaal je mee aan de salderingsregeling van mensen die wel zonnepanelen hebben. Is dat eerlijk?

    “Huishoudens zonder zonnepanelen betalen mee aan deze regeling, die salderen heet. En dat scheelt zomaar een paar tientjes per maand, zegt de Autoriteit Consument en Markt (ACM) maandag in een notitie over de afbouw van de salderingsregeling. “Iedereen die is aangesloten op het elektriciteitsnet betaalt hogere energietarieven om de salderingsregeling van eigenaren van zonnepanelen te financieren. Voor een gemiddeld huishouden gaat het al snel om enkele tientallen euro’s aan extra kosten per maand.”

    Eigenaren van zonnepanelen hebben vaak een eigen huis en een relatief hoog inkomen. De salderingsregeling is hierdoor een ‘herverdelingsvraagstuk’, zegt de ACM. Er wordt namelijk geld van armere huishoudens naar rijkere huishoudens overgeheveld. Je kunt je afvragen hoe eerlijk dat is.”

    Reageren
    • BB.M

      @J. Meijer

      Dit artikel gaat over terugleververgoeding en niet over salderen!

      Ben het niet eens met je stelling over salderen. Waar we allemaal aan onderworpen zijn in de energiemarkt zijn de ‘Powerbrokers of the world’. Dit zijn de energieleveranciers en ACM (die hebben ze ‘in de pocket’) die hierin opereren, maar ook de overheid zelf. Energieleveranciers hebben gigantische overwinsten door de handel in energie. De overheid heft energiebelastingen en heeft jarenlang voor exploitatie van gasvoorraden gezorgd zodat we er allemaal afhankelijk van waren. Wat is aan al dit eerlijk?
      Eerlijk is de gratis zonnestraal die op je dak valt en waarvan je de energie kan doorgeven aan je buurman. Maar hieraan zou de overheid niets verdienen. ACM stelling over salderen is propaganda voor de overheid, trap er niet in!
      Als ze salderen afschaffen dan krijgt de zonnepaneel eigenaar gewoon voor alle kWh’s betaald tegen het teruglevertarief. In plaats van een overshot in kWh op te bouwen krijg je gewoon een berg geld. Dat zet je dan in in de winter. Niks aan de hand dus. Salderen mag er af mits het teruglevertarief in verhouding staat met het levertarief. Dus TLV = LT – overheidsheffingen. Maar tegenwoordig is TLV bij de ergste ‘Powerbroker’ iets van 7 cent! Da’s pas oneerlijk.

      Reageren
    • DDick

      @J. Meijer
      Ik vind het zo’n onzin dat de niet eigenaren van zonne panelen meebetalen aan de salderingsregeling regeling. Ook zonder salderingsregeling moeten energieleveranciers snel opregelen zodra de zon of wind wegvalt. En dat betalen we allemaal. Alleen met salderingsregeling valt het iets gunstiger uit voor zonnepaneel bezitters. Maar de energie leveranciers willen ons graag laten geloven dat dit komt door de salderingsregeling. Want dat komt hen in de winter slecht uit.

      Reageren
    • JJeroen

      @J. Meijer
      Tja, ik heb wel netto €7600 uitgegeven aan zonnepanelen die noodgedwongen op het westen liggen. Als ik niet mag salderen verdien ik ze niet terug. Afschaffing van de salderingsregeling is alleen acceptabel als alle maatschappijen een eerlijke teruglever vergoeding geven. Dit overzicht laat zien dat dat niet het geval is.
      Verder moeten we iedereen die bereid is te investeren in duurzaamheid daar de mogelijkheid voor geven iedere kilowattuur zonnestroom scheelt CO2 uitstoot. Burgers die bereid zijn te investeren, risico te lopen op kostbare storingen, hagelschade, etc die moeten daar ook iets voor terug kunnen verdienen denk ik.
      De salderingsregeling draagt daar aan bij en de discussie over wel of niet afschaffen zou definitief van tafel moeten. Ik ken teveel mensen die geen zonnepanelen durven te nemen omdat de salderingsregeling mogelijk wordt afgeschaft. Laten we de netbeheerders in staat stellen om overschotten stroom op de kunnen slaan om later weer in het net te pompen.

      Reageren
    • SSjoerd

      @J. Meijer
      Daar kunnen de bezitters van panelen toch niks aan doen. Die hebben hun laatste spaarcenten geïnvesteerd en worden benadeeld indien de salderingsregel wordt afgeschaft. In plaats van te klagen kun je beter zelf een aantal panelen aanschaffen.

      Reageren
    • HHenk

      @J. Meijer

      Je zou kunnen overwegen om Zonnepanelen te laten plaatsen , salderen is mooi maar vergeet niet dat ik aan zonnepanelen huur 12 x 23 euro kwijt ben dus in het hele verhaal verdien je weinig erop

      Reageren
    • RRoy

      @J. Meijer, ik ben het met je oneens. Mensen met een koophuis hebben lang niet altijd een grote pot geld te besteden. Daarnaast zijn de echte boeven in de energiemarkt niet de burgers die zonnepanelen aanschaffen (om zo logischerwijs de absurde kosten van de energiemarkt te drukken). Het zijn de energiemaatschappijen en de overheid die beleid maken en onze energievoorziening verhandelen met buitenlandse partijen. Het is onredelijk om nu mensen die dit of vorig jaar zonnepanelen hebben aangeschaft te kort te doen door de salderingsregeling af te schaffen. Dus ik stel dan voor om salderen te behouden enkel de eerste paar jaar voor mensen die zonnepanelen aanschaffen en het af te schaffen voor mensen die al geruime tijd panelen hebben.

      Reageren
      • LLGT

        @Roy
        Op mijn vraag waarom een klein beetje gasgebruik bij de productie van elektriciteit de totale elektriciteitsprijs moet bepalen waardoor elektriciteit zo duur wordt.
        Antwoord: onze energie wordt verkocht aan de Centrale Europese Energiemarkt, dus al onze groen opgewekte energie zit daar ook in.
        Vervolgens kopen de Energiemaatschappijen daar weer energie in tegen de exorbitante hoge marktprijs.
        Dus wij promoten in Nederland de productie van groene stroom en kopen daarvoor dure stroom terug van de Centrale Energiemarkt.
        Zo werkt Europa altijd in het nadeel van haar burgers. Deze gang van zaken is natuurlijk absurd.
        Bovengenoemd antwoord kreeg in overigens van Eneco, de toch al vaak heel dure buitenlandse Energiemij.

        Reageren
    • MMartin

      @J. Meijer
      Als je niet ziek bent betaal je ook premie voor mensen die dat wel zijn, al heb je een koopwoning betaal je ook mee aan de huursubsidie van minder bedeelden…zo kan ik nog even doorgaan

      Reageren
      • GGer

        @Martin
        Helemaal waar.

        Reageren
      • BBert

        @Martin
        En huurders betalen mee aan hypotheekrenteaftrek .

        Reageren
        • ZZus

          @Bert
          Huurders lopen zeer weinig risico. Ketel kapot: nieuwe door verhuurder. Waarde daling woning: geen risico. Etc.

          Reageren
    • GGerda

      @J. Meijer

      Beste J. Meijer.
      Mijn wao inkomen is onder het minimum loon en ik heb een elektrisch aangedreven scootmobiel.
      Mijn woningbouw vereniging plaatst nu volop zonnepanelen op de huurhuizen.
      Ik heb dus geen duur huis noch een hoog inkomen.
      De stroom die zomers volop binnenkomt gaat dus naar de bedrijven die airco’s hebben draaien om voor hun personeel tijdens een hittegolf een fijnere werkomgeving te creëren.
      Nu zou ik van u wel willen weten wanneer verbruiken wij in Nederland de meeste stroom?
      In iedergeval niet in de zomer dus. Voor mij is het net als de meeste huurwoningen met zonnepanelen van belang dat salderen blijft bestaan totdat men heeft uitgevonden hoe ze de stroom veilig langdurig kunnen opslaan zodat ik de reserves in de donkere maanden kan gebruiken.

      Reageren
    • JJ. Litmanen

      @J. Meijer
      Ik vind u een jaloerse, egocentrische meeloper! Ik vind u echt alles wat mis is met het domme volk wat mag stemmen.
      Als je zonnepanelen hebt, dan gebruik je een deel zelf en een deel lever je als leverancier aan de energiemaatschappij. Die gaat het weer verkopen aan een verbruiker, daar wordt jij of een ander toch niet armer van? Misschien dat de energiemaatschappij er minder winst op maakt, maar dat is inherent aan zonne- en windenergie opgewekt door derden. Niemand houdt jou tegen zelf iets doen aan het opwekken van energie, ipv een ander niks te gunnen en te lopen zeiken erover.

      Reageren
      • AAndré

        @J. Litmanen. : Dus omdat Meijer zich baseert op feiten en niet op uw portemonnee is deze een jaloerse meeloper? Heel merkwaardig standpunt.

        Reageren
    • RRon

      @J. Meijer Correct net als dat we allemaal meebetalen aan de uitkeringen, zorgtoeslagen, huursubsidie en via colectieve ziektekostenverzekeringen meebetalen aan de genezing van ernstigzieken.
      Nederland is een welvarend land doordat we op deze manier met elkaar voor elkaar zorgen.

      Reageren
    • RRoland

      @J. Meijer

      Ik betaal mee aan kinderbijslag, kinderopvangtoeslag, huursubsidie zorgtoeslag energietoeslag ww enz enz. Mag ik ook nog ergens recht op hebben?

      Reageren
  • TTheo

    Waarom is het niet mogelijk, om wat je in de zomer meer oplevert dan verbruikt je dat niet in de winter kan gebruiken dan hoeven ze voor mij en vele andere mensen niet te salderen

    Reageren
    • EEd

      @Theo wat jij voorstelt is dus: niet salderen? Daar heb je als “over producent” dus niets aan. Of begrijp ik je verkeerd

      Reageren
    • PP. Elshout

      @Theo
      Al jaren zit ik bij essent en die doen dit wel ik verbruik op dit moment de buffer die ik afgelopen zomer heb op gebouwd en kan over het algemeen goed de winter doorkomen. Wat er aan het einde van de rit overblijft word op de eind afrekening uitbetaald.

      Reageren
  • MMiggel

    De vraag is hoeveel % van huishoudens leveren een overschot aan energie terug na het jaarlijks salderen. Want dan moet je behoorlijk wat paneeltjes hebben zoals Lieke!.

    Wat wel belangrijk is dat er een vast teruglevertarief is en dat de consument niet is overgeleverd aan de fluctuerende marktprijzen.

    Salderen is nog steeds top regeling, wat veel rust in de markt brengt.

    Reageren
    • RRia

      @Miggel ik lever ook ruim 900kwh terug met 12 panelen.
      Was eerst meer maar ik verwarm nu bij met mijn airco.

      Reageren
    • EEd Hoogkamer

      @Miggel met mijn 18 panelen lever ik nu ,2500 kWh extra terug. Binnenkort plug in hybride auto. Dan nog overschot

      Reageren
    • LLex

      @Miggel
      Wij zijn in de mogelijkheid geweest om door een investering van €35.000,- van het gas af te raken om dit voor elkaar te krijgen is ons elektra verbruik meer dan verdubbeld en verbruiken we zo’n slordig 10.000kwh/jaar deze worden opgewekt door 35 zonnepanelen en 50 heatpips en samen met een pellet Cv en een warmwatervat van 1000ltr hebben we onze maand lasten voor energie van ca €400/ mnd terug kunnen brengen naar ca €500/ Jaar. Deze €500 geven we uit aan de pelletkorrels. Niet slecht zou je denken. Ik lees dan ook veel reacties over dat je er niet aan hoef te verdienen en dat het ook voor het milieu doet. Nou laat ik dan eerlijk zijn ik kijk eerst naar mijn eigen
      Portemonnee en dan naar het milieu, maar was het niet de regering die zij dat we zonnepanelen, elektrische auto’s warmtepompen en van het gas af moesten want dat was beter voor het milieu geen diesels meer op de weg allemaal beter. Nu wij als burger hier massaal gehoor aangeven en de cijfers voor 2030 qua uitstoot volgens de richtlijnen van de Europese unie inzicht komen. Worden de burgers/boeren die hier aan bijgedragen ook weer het hardste gestraft zo heb ik nu met het prijs plafond al berekend dat het voor ons voordeliger is om 80km/ dag in ons oud diesel af te leggen ipv elektrische. En zo krijg je dus weer letterlijk stank voor je dank. En dan nog iets waar ik mijn zelf over verbaas is dat zonnepanelen niet van gister zijn maar weer moet de burger gaan betalen voor het overschot aan stroom in de vorm van thuis accu’s terwijl de energie Boeven dit hadden moeten zien aankomen je betaalt daar namelijk ook voor in de vorm van vastrecht wat is opgebouwd met de term onderhoud aan het net dussss????? Volgens mij is het altijd wel ergens op aarde donker dus verkoop op de dag je stroom lekker daar ofzo. Maar ga je als energie BOEVE niet kapot lobbyen dat de salderings regeling weg moet maar houd het bij een jaarlijkse afrekening betaal wat erna de +&- overblijft en als er na deze berekening nog steeds een teveel aan aan terug geleverde Kwh over blijft dan is dat jammer en is dat de winst voor de energie BOEVEN!!!…..

      Reageren
      • RRutger

        @Lex

        Je noemt een pellet kachel, maar wie houd je dan voor de gek. Dit is toch niet duurzaam, het braziliaanse oerbos gaat eraan. Het hout komt met schepen deze kant op zodat jij t warm hebt……

        Reageren
  • Dd. Bree

    31-12-2024 rond 23.00 uur, laat ik een electromonteur de zonnepanelen draad in de meterkast doorknippen. Eneco houdt de misschien 125 euro per jaar die ik terug zou krijgen maar maar. Zo missen ze ook de teruggekeerde stroom ook. DAG BOEVEN

    Reageren
    • PPeter

      @d. Bree
      Doorknippen kan om 16.38 uur al want de zon is dan onder, op dat tijdstip is een monteur waarschijnlijk wat goedkoper. Je kunt dit overigens ook zelf doen, wel een goed geïsoleerde kniptang gebruiken.

      Reageren
      • IIefje

        @Peter

        Waarom niet gewoon de werkschakelaar overzetten. Waarom moeten mensen altijd zo moeilijk doen.

        Reageren
    • RRoel

      @d. Bree
      Makkelijker om de groep uit te zetten, maar dan zelf ook niets meer.
      Kortom …. naar een goede aanbieder gaan

      Reageren
    • AAhm Brok

      @d. Bree

      Kunt gewoon de omvormer uit zetten. Maar ik zou proberen overdag zoveel mogelijk stroom der door te jassen

      Reageren
    • MMarcel

      @d. Bree waarom zou je dat doen. Dan ben je een dief van je eigen portemonnee. Salderen wordt afgebouwd en levert nog jaren iets op.

      Reageren
    • RRené Gerritsen

      @d. Bree

      De logica ontgaat me even, waarom zou je dit doen? Zo leveren je panelen helemaal niks meer op, dus als de zon schijnt verbruik je weer energie van het net in plaats van gratis van je eigen panelen. Zet dan je omvormer uit als je teveel energie opwekt. Dat is omkeerbaar.

      Reageren
    • JJudeska

      @d. Bree

      Joh ga naar de action koop daar een geïsoleerde tang en knip hem zelf door. Is veel goedkoper. Of zet gewoon de stop om. Kost niks.

      Reageren
    • KKoos

      @d. Bree
      Knip hem dan voor 36% door.. de rest mag je nog ff salderen.

      Reageren
  • Llieke

    eneco geeft me weinig vergoeding zie ik hier, tijd om over te stappen

    Reageren
    • KKurt

      @lieke

      Let wel op wanneer je overstapt anders kun je niet salderen

      Reageren
  • Jjohan

    handig overzicht koen, bedankt!

    Reageren
    • HHans

      @johan
      Helaas niet bij alle leveranciers correct. B.v. Engie levert ruim €0,48 per kWh op piek.

      Reageren

Schrijf een reactie

Het e-mailadres blijft prive.