Waar ben je naar op zoek?

Nieuws

Dit zijn de nieuwe (verlaagde) tarieven van Vattenfall

Energiebedrijf Vattenfall heeft de energietarieven voor nieuwe klanten gewijzigd. Bij het aanvragen van een variabel energiecontract betaal je vandaag (2 februari 2023) een stuk minder dan vorige maand.

De stroomprijs is ruim 25 cent per kilowattuur lager en de gasprijs daalde met ruim een euro per kubieke meter. Een aanzienlijke prijscorrectie dus.

Overzicht nieuwe tarieven

Dit zijn de oude en nieuwe tarieven bij Vattenfall voor klanten die zich online willen aanmelden:

SoortOudNieuw
Stroom (enkeltarief) per kWh€ 0,766 € 0,481
Gas per m3€ 2,865 € 1,831
Tarieven energiecontract via Vattenfall.nl (02-02-2023)

Bovenstaande tarieven betreffen geen modelcontract. Deze liggen namelijk nog wel een stuk hoger.

De nieuwe tarieven kun je nu hier vergelijken met het overige aanbod.

Normaal- en daltarief

Klanten betalen ook een lager normaal- en daltarief bij Vattenfall.

Dit zijn de nieuwe prijzen:

  • Normaaltarief: € 0,545 per kWh
  • Daltarief: € 0,455 per kWh

De terugleververgoeding blijft bij Vattenfall op een zeer degelijke 0,168 euro per kWh. Al zijn er een aantal aanbieders die het op dit vlak beter doen.

Prijsplafond

Voor huishoudens die boven de verbruikslimieten van het prijsplafond uitkomen, zijn de prijsverlagingen uitstekend nieuws.

Voor iedere kuub gas betaal je bijna 39 cent meer dan het prijsplafond. Voor stroom is dit 10 cent meer per kWh.

Wist je trouwens dat een groot deel van je energierekening bestaat uit belasting? Lees er hier alles over.

Bestaande klanten

De nieuwe tarieven gelden (nog) niet voor bestaande klanten met een variabel contract. Voor hen worden de tarieven normaal gesproken ieder kwartaal aangepast, laat iemand van de klantenservice bij Vattenfall weten.

De eerstvolgende prijsverlaging voor Vattenfall-klanten vindt plaats per 1 april 2023. Voor een gedeelte van deze klanten zal de stroomprijs zelfs onder het prijsplafond duiken.

Wil je nu al een lager energietarief?

Check dan onze energievergelijker voor de beste energiedeals van dit moment.

Over de auteur

Koen Kuijper, al jaren actief als energie-expert, volgt dagelijks de ontwikkelingen in de energiemarkt. Met advies op maat ondersteunt hij huishoudens en is hij het vertrouwde gezicht in de media.

Meer over Koen

411 reacties

  • GGoedendagschotel

    Zo jammer, prijs wijziging voor vaste klanten pas per april. Toen de prijzen omhoog gingen kon dit wel vaker dan op de vaste termijn naar mijn idee. Correct me if i am wrong. In de oorlog hadden deze mensen een andere naam …

    Reageren
    • SSjoCo

      @Goedendagschotel

      Inderdaad een zot patroon, wat zich in veel andere sectoren ook gehanteerd wordt. Gaan inkoopprijzen omhoog dan is men er als de wiedeweerga bij om dat aan hun klanten door te berekenen. Gaan inkoopprijzen omlaag, dan kijkt men de andere kant op.

      Reageren
  • HHan

    Als je afhankelijk bent van leverancier (Vattenfall) omdat je stadsverwarming hebt dan kan je niet overstappen naar een andere leverancier, dus sta je met je rug tegen de muur, belachelijk dat nieuwkomers tegen een lager tarief gas en stroom kunnen afnemen dan bestaande klanten, het is gewoon een roversbende die kennelijk nooit genoeg heeft.

    Reageren
  • HHarm

    Droevig dit,als de prijzen de lucht in gaan kan het wel gelijk aangepast worden.
    Nu zijn de vaste klanten weer de dupe. Ik vraag mij af hoe lang wij dit als Nederlander dit nog acepteren want ik heb hier een onder buik gevoel bij. Wij als burger moeten het maar ophoesten maar als je bij de grote bedrijven onder de streep kijkt is het een dikke plus.
    Zo jammer dit allemaal.

    Reageren
  • HHans

    Ik ga weg bij Vattenval en niet alleen ik, mijn hele vriendenkring stapt op..
    Ben inderdaad ook al jaren klant. Je wordt zoet gehouden met een app die je zogezegd allemaal voordelen bied. En een soort van spaaractie waar je echt niets aan hebt. Voel me echt in me zak gesche…..

    Reageren
  • WWilma Meijer

    Allemaal
    Opstappen…
    En delen …

    Reageren
  • WWima Meijer

    Dat is schandalig ! Niet voor bestaande klanten.
    Dan ga ik dit delen en op zoek naar een andere leverancier!

    Reageren
  • PP.Verra

    Kan vattenfall mij vertellen op welke manier ik, al meer dan 25 jaar klant van nuon en later vattenfall,profiteer van de genereuze korting van 25% op mijn gasrekening? Ik heb zonnepanelen op het dak die meer opleveren danik verbruik.

    Reageren
  • MMillie

    ik snap al deze reacties niet. ik betaal 1 euro per maand, al maanden. overigens worden jullie belazerd door deze app, reacties die niet in het opstookplaatje passen worden geweerd…

    Reageren
  • MMillie

    ik snap al deze reacties niet. ik betaal 1 euro per maand, al maanden.

    Reageren
  • MMonique

    Hebben er al meer mensen contact met ze gezocht? Dit is namelijk de reactie die ik kreeg. Mijn vraag was waarom bestaande klanten belazerd worden met een hoger tarief en de nieuwe klant krijgt een lager tarief
    Goedemiddag Monique bedankt voor je geduld. Wegens drukte zijn we niet eerder aan je vraag toegekomen. Natuurlijk help ik je graag verder.

    De instaptarieven die je op de site terugziet zijn inderdaad lager dan jouw variabele tarieven. Echter is dit contract ”instabieler” dat jouw huidige variabele contract. Waardoor komt dit? dit heeft te maken met het moment van inkopen van deze energie. De variabele prijzen die per 1-1-23 zijn gaan gelden is voor variabele energie wat een ruime tijd geleden is ingekocht, voor de toen geldende energie prijzen.

    Het Instaptarief voor nieuwe klanten en dus wat op de site vermeld staat, wordt op een kortere termijn ingekocht en kan dagelijks wisselen.

    Dus mochten de energieprijzen weer omhoog gaan dan moeten wij jou minstens 30 dagen van te voren inlichten. Met het nieuwe contract kan het veel sneller wisselen en hoeven wij jou geen 30 dagen van te voren in te lichten.

    Dus de vraag is eigenlijk nu of je liever een lager variabel tarief wilt of iets meer zekerheid en stabiliteit.

    Reageren
  • TTess

    Sinds 1996 bij Nuon/Vattenfall. Twee persoons huishouden appartement met een gebruik lager dan een een eenpersoons huishouden. Januari 2022 €153 kwijt en nu net nog minder gebruik €225 januari 2023.
    Dat is niet normaal!
    Dus knoop doorgehakt en overgestapt naar ANWB Energie. Helaas kan dat contract pas 1 april in?? Zijn we dus ook niet zo blij mee. Nu proberen om nog meer te bezuinigen….

    Het feit dat Vattenfall geen directe prijsverlaging doet was voor ons de druppel.
    Privatisering is de grootste fout van onze zogenaamde overheid.

    Reageren
    • MMarco

      @Tess
      Wij betalen 452 euro wij zijn ook met zetweetjes het bedrag was bijna 600 euro heb het kunnen verlagen naar 452. Wij huren een woning van een makelaar

      Reageren
  • MMay

    Hoe is het mogelijk dat zij de meterstanden verhogen ? En als dat zo is is dat fraude en dat mag zo maar niet .
    Dan is het deze zaak door te sturen naar de waak hond van de energievoorziening

    Reageren
  • UUrsula

    Ga gewoon weg bij hun. Ik hou altijd de meterstanden en de kosten bij. Na een aantal weken kijk ik nog een keer op de app enn zie tot mijn verbazing dat ze zelf de meterstanden en de kosten verhoogd hebben. Logisch dat hun zoveel winst hebben

    Reageren
    • MMinynales

      @Ursula noteer iedere keer je meterstand en maak er een foto van. Zo heb je bewijs. Dat zouden meer mensen moeten doen.

      Reageren
  • BBrenda

    Ben al jaren klant die zou je moeten compenseren. Klopt van geen kant. Ik ga elders..

    Reageren
  • UUrsula

    @Rich

    Hoi Rich,ik ga ook weg bij hun. Ze rommelen namelijk met de meterstanden en de prijzen. Ik heb een slimme meter en hou alles bij. Na een paar weken zie ik ineens dat het verbruik plotseling weer meer is en de kosten hoger…terwijl alles vast staat en we een paar weken veder zijn. Logisch dat dit bedrijf zoveel winst draait

    Reageren
  • RRich

    Al meer dan 3 jaar bij deze leverancier en nu met een variabel contract wachten met deze nieuwe prijs aan passing tot april. ?? Schande dat ze dit doen met vaste klanten. Nieuwe klanten goedkoper leveren.
    Bij deze blijf ik leverancier waar ik altijd tevreden mee was blijf ik niet meer.

    Reageren
  • WWim

    Lekker allemaal een Zweeds staatsbedrijf blijven sponseren met Nederlands belastinggeld. Heel snel weg bij deze roversbende!!! Dynamische contracten kosten minder dan de helft!

    Reageren
  • DD van de Wint

    Tja vattenfall, in december,dus voor het prijs plafond ,had ik ineens veel meer verbruikt dan vorige jaren. Rara hoe kan dat? Terwijl ik veel bewuster omga met mijn verbruik. Heb de standen niet bijgehouden in december maar ik hou ze nu wel bij. Het zijn ordinaire dieven, kan het niet anders omschrijven

    Reageren
    • YYolanda

      @D van de Wint
      Hier precies hetzelfde! Verbruikte altijd vrij weinig in december en januari maar nu zou ik opeens rond de 200 euro verbruikt hebben.

      Reageren
  • GG Brand

    Niet eerlijk wat vattevall doet. Dit zal op termijn klanten kosten. Het wordt tijd dat ze wakker worden.Nu denken ze alleen maar om zo snel mogelijk bakken geld te verdienen.

    Reageren
    • Mmichel

      ik denk dat het overal zo gebeurd bij budget energie in ieder geval wel.Betaal daar meer dan wat men zegt en dan wel €1,51 gas en €0,47kwh terwijl in het nieuws groot staat dat je €1,39 en €0,39 ga betalen maar ook daar is het alleen voor nieuwe klanten vond dit ook erg oneerlijk maar welk bedrijf is wel eerlijk tegenwoordig??

      Reageren
  • LLaurens

    Mijn grootmoeder zaliger zei het al:
    Wie geschoren wordt blijft stil zitten.

    Reageren
  • EElzard

    Ik wilde mijn termijnbedrag op €250,00 zetten maar dat lukte niet minimum was €304,00 dus teveel we hebben een prijsplafon dus het hoeft niet zo hoog te zijn als alle klanten teveel betalen dan heeft Vattenfall teveel geld van de klanten op hun rekening staan, na gebeld te hebben met de klantenservice hebben ze het bedrag als nog op €250,00 gezet.

    Reageren
  • HHanneke

    Wij zijn tevreden over Vattenfall .
    Wij zijn al 49 jaar klant bij hun alle naams verandering mee gemaakt.
    Wij houden niet van steeds naar een ander bedrijf.

    Reageren
    • AAnita

      ik ben zeer tevreden over vantafall ben al sinds 1984 klant van hun eerst was het gamog toen Nuon en vantaffal

      Reageren
  • RRob

    Jaarafrekening was in aantocht, Enkele maanden ervoor kon ineens de meterstanden (gas) niet meer uitgelezen, dus werd het vingerwerk voor Vattenvall en dat viel uiteraard hoger uit en wij flink meer betalen, dag vakantiegeld!!

    Reageren
  • TT.Pranger

    Wij betalen op dit moment bij een variabel contract vanaf 1 januari bij Vattenfall
    voor Gas € 3.22 per M3 en € 0.84 per Kwh.
    Ons jaarcontract loopt 1 maart af dus wij zijn flink de sigaar.
    Ons gasverbruik was in januari 27 M3 boven het plafond.
    Deze 27 kuub kost ons dus in januari € 87.– Ik vind dit belachelijk overdreven veel.
    Ps. normaliter gaan wij ook in februari voorbij het plafond (188 m3)
    Tel uit je winst[vattefall]

    Reageren
    • RRob

      @T.Pranger
      Wel eens van bezuinigen gehoord?

      Reageren
  • HHazeleger

    Ik zit nog steeds te wachten tot we de punten kunnen in wisselen voor extra korting.
    Net als bij andere bedrijven zoals banken punten sparen voor onzin.
    Laten ze meer korting geven dan punten

    Reageren

Schrijf een reactie

Het e-mailadres blijft prive.