Waar ben je naar op zoek?

Nieuws

Vattenfall tarieven bestaande klanten omlaag per 1 april 2023

Koen Kuijper

37 reacties

Energiebedrijf Vattenfall gaat de energietarieven voor bestaande klanten verlagen per 1 april. Dat maakt commercieel directeur Cindy Kroon bekend in het AD.

Nieuwe klanten kunnen al sinds 2 februari gebruik maken van lagere energietarieven bij Vattenfall.

Ook andere energieleveranciers voeren de laatste tijd prijsdalingen door. De voornaamste reden hiervoor is de dalende gasprijs.

Tarieven 1 april 2023

Overzicht van de tarieven bij Vattenfall per 1 april 2023, inclusief energiebelasting en btw:

SoortTarief
Elektriciteit€ 0,48 per kWh
Gas€ 1,83 per m3
Tarieven zijn afgerond en zonder loyaliteitskorting

De elektriciteitsprijs gaat met ruim 28 cent per kilowattuur omlaag en de gasprijs komt ongeveer 1 euro per kuub lager uit. De lagere tarieven gelden in elk geval tot en met eind juni.

Vergelijking

Benieuwd hoe deze prijzen zich verhouden tot het overige aanbod van energiebedrijven?

–> Maak dan een vergelijking van de actuele tarieven

Onder prijsplafond

Goed nieuws voor loyale klanten van Vattenfall. Iets meer dan de helft van de klanten met een variabel contract bij Vattenfall krijgt namelijk een loyaliteitskorting (25%) op de stroomprijs.

Als gevolg hiervan gaan ongeveer 700.000 huishoudens net ietsje minder betalen dan het elektriciteitstarief in het prijsplafond, laat Vattenfall weten.

De gasprijs blijft wel een stuk boven het prijsplafond.

Wel volledig onder plafond

Alleen energiemaatschappij Budget Energie heeft momenteel een variabel energiecontract waarbij de energieprijs voor zowel stroom als gas onder het prijsplafond uitkomt, namelijk:

  • € 0,390 per kWh
  • € 1,391 per m3

Ook bij dynamische contracten, zoals die van Next Energy of Frank Energie, zien we dat het all-in tarief onder het prijsplafond uitkomt.

Vast contract weer mogelijk

Vattenfall laat in de media verder weten dat vaste energiecontracten in april weer worden aangeboden. Het is nog niet duidelijk voor welk tarief dit type contract in de markt komt.

Op moment van schrijven biedt alleen Innova Energie en DGB Energie een vast jaarcontract aan. Wel zijn er meerdere leveranciers, zoals Coolblue Energie, met een ‘vast’ contract voor een kortere periode, bijvoorbeeld drie of zes maanden.

Opzegboete omhoog

Vanaf 1 april komen er nieuwe regels voor vaste energiecontracten. Het komt er kortweg op neer dat de boete bij het opzeggen van een contract afhankelijk wordt van het verwachte restverbruik en het verschil tussen de actuele marktprijs en het contracttarief.

In de praktijk betekent dit meestal een flink hogere opzegboete voor de klant. Het inkooprisico voor de energieleverancier neemt daardoor wel af, waardoor het interessanter wordt om vaste contracten aan te bieden.

Zodra er vaste contracten in de markt komen, vind je deze terug in onze energievergelijker.

37 reacties

  • CCEM

    Waarom blijft vattenfal toch ver boven prijsplafond? 1 april tarieven verlaagd gas naar 1,83 ! Moet ik nu klappen ?? Dankbaar zijn ? Klopt niet he ! Verschuilen achter ja duur ingekocht! Hoe lang blijven jullie dit zeggen ? Ben nu 40 jaar klant ! Nieuwe klanten betalen de plafondprijs en vaste klanten mogen 1,83 betalen voor 1 m3 ! Belachelijk! AFM grijp in en Rob jette waar ben je! Doe er wat aan !

    Reageren
  • WWillem Jan

    Kunt u de samenstelling(en) duidelijk in de Vattenfall-app weergeven zoals de netwerkbeheerder, BTW, Energiebelasting dus niet zoals in uw nieuwsbrief verwoord is.
    De vaste kosten zouden niet variabel zijn ondanks de afgenomen hoeveelheid energie, klopt dit en zo ja, waarom gebeurt dat dan niet?

    Reageren
  • MMartijn

    Het is een absurde situatie! Eerst krijgen we abnormale tarieven te verwerken die echt een aanslag zijn op je maandelijkse bestedingen. Mijn moeder ging van 250 naar 850 per maand zonder een mogelijke keuze voor een andere leverancier. Dat kunnen deze mensen eigenlijk helemaal niet betalen. Ze hebben een extra lening moeten nemen!
    Nu gaan de prijzen weer omlaag en willen we graag ons voordeel pakken en worden er opzegboetes in het leven geroepen. Dat is toch te belachelijk voor woorden?
    Ikzelf heb een variabel contract, dat wordt om de 3 maanden bijgesteld. In december 2022 is het stroomtarief naar bijna een euro per kwh verhoogd. Hierdoor moet ik ineens 2300,- bijbetalen terwijl we minder hebben verbruikt dan het jaar ervoor. En als ik nu op een vergelijkingswebsite kijk dan zijn de kosten bij dezelfde leverancier lager dan dat ik betaal. Een telefoontje leerde mij dat ik dan gewoon kan opzeggen en meteen opnieuw kan aanvragen om van die tarieven gebruik te maken. Dat vind ik genieperig en hadden ze ook automatisch kunnen verlagen. Het is allemaal erg eenzijdig, en schuilen de achter hun eigen inkoopbeleid … Eigenlijk zouden ze moeten terugbetalen zodat ik werkelijk de dagprijs heb betaald en niet de kwartaalprijs. Let maar op, deze bedrijven hebben aan het einde van het jaar record winsten gemaakt!

    Reageren
  • VVan der Wal

    Ik voel mij mega benadeeld. Al meer dan 30 jaar trouwe klant en ons blijven loont wordt gewoon opgezegd. Nieuw huis gebouwd. Dan mag je alleen nog maar stroom. Gas is in een nieuwbouw huis verboden. Vattenfall straft ons nu 8000 kw nemen we af, alleen al 5000 voor de warmtepomp. We betalen ons scheel aan de stroom. Maar blijven loont geld alleen als je ook gas afneemt. Belachelijke regeling. Nu worden we weer genaaid als trouwe klant. Nieuwe klanten krijgen eerder korting. Ons 3 jarig contract is afgelopen. Bereikbaarheid van het bedrijf is om te huilen. Overal wordt je afgescheept met chatbots. Nina geeft domme tips die totaal niet vtp zijn. Mijn status is platina. Ik word behandeld als blubber. Er werd 2000 punten zgn ter waarde van 75,- euro belooft als compensatie voor wegvallen blijven loont. Een schamele troost. De punten moet ik heden ten dage nog ontvangen. Als ik app krijg ik de meest irritante vragen van Nina. Waar ik netjes op antwoord. Een medewerker neemt contact op. Maar helaas geen enkele medewerker neemt contact op. Man man man wat een bedrijf.

    Reageren
    • EEltje Dijkema

      @Van der Wal

      Ik had hetzelfde probleem, ook geen gas meer. Na even chatten met de klantenservice waarbij ik dreigde om over te stappen werd de beslissing teruggedraaid. Ik heb sindsdien weer gewoon 25% blijven loont korting.

      Reageren
  • CC.Jongeleen

    Ik zou nu wel eens duidelijk elke maand willen zien wat ik echt moet betalen.

    Reageren
  • JJob

    Heden gebeld met vattenfall waar ik de 25% korting al jaren geniet ! Ik heb vattenfall opgezegd voor Anwb. Ik had geen vastcontract. Vandaag 13-2-23 gebeld en gevraagd wat ze voor mij konden doen als ik zou blijven. Per 1-4 gebruik maken van de korting. Op de vraag als ik nu nieuw lid wordt !?? Dan krijgt u direct de korting ??? Ja want jullie (zo zegt ze dat) vaste klanten krijgen ipv 1 juli al op 1 april de korting !!! Nou ja. Als ik nu weg ga en in juli terugkom ben ik ook mijn 25% korting kwijt. Vattenfall kon mij geen aanbod doen om te blijven ! Dus op naar de Anwb ! Het zijn geen boeven het zijn rovers zowel van de burgers als de overheid ! Bah bah

    Reageren
  • MMick

    Kan het niet terug naar de staat?
    Weg met de concurrentie.
    En dan kan het veel goedkoper voor iedereen.
    Daarna de zorg privatisering afschaffen svp

    Reageren
    • AArie

      @Mick de Staat is nou juist het probleem

      Reageren
    • KKees

      @Mick
      Helemaal gelijk Mick. Die privatisering is een ramp voor de gewone burger in dit land. Die concurrentie heeft niet veel goeds gebracht.
      De overheid is zijn grip inmiddels kwijt dankzij. deze privatisering over de energiebedrijven, spoorwegen en postbezorging. Het is allemaal even beroerd geworden. Dienstverlening om te huilen. Post.nl bezorgd de pakjes in de tuin onder de struiken in de stromende regen, en de energiemaatschappijen behalen megawinsten over de ruggen van mensen die er hard voor moeten werken. En de regering in Den Haag is bezig met het proberen op te lossen van de eigen ruzies

      Reageren
    • Ccees

      @Mick
      en ook het openbaar vervoer.
      de naam vattenvall is verkeerd geschreven moet zijn rattenvall

      Reageren
  • RR de graaf Riemersma

    U word bedankt zoveel jaar trouw bij vatteval en dit is de dank nieuwe klanten korting en trouwe klanten dubbel laten betalen ,dank u mijn a,o,w. Is op nog maar twee weken te gaan .nog maals Dank

    Reageren
  • SSilvia

    Schandalig voor woorden dat die allang bij vataval zitten in april de verlaging krijgen en de nieuwe klanten in februari Schandalig

    Reageren
  • WWillem

    Het lijkt nergens op dat nieuwe klanten de verlaging nu krijgen.
    En klanten die al jaren vij hun zien in april pas krijgen.

    Reageren
  • JJos piet

    Allemaal overstappen

    Reageren
  • RRita

    Mag dat wel? Een boete geven. Moet toch niet gekker worden in Nederland. Lijkt het kabinet wel. “Mijn wil is wet” . Ze moeten zich kapot schamen. Net als de salsering die ze eraf willen. Tis pure diefstal. Wij hebben geïnvesteerd in schone stroom. Mogen het straks voor bijna niets verkopen. Maar wel duur inkopen. Ik vind inkoop en verkoop op gelijke hoogte. Want mijn en van vele word het schone stroom, voor de dure prijs verkocht. Pure diefstal.

    Reageren
  • KKoos Kros

    Kan het nog niet wat minder, hebben jullie de zakken nog niet vol genoeg???!!!

    Reageren
    • MMarco

      @Koos Kros

      precies

      En waarom kasper. 1 april en niet direct smerig mensen hoor

      Maja ik tep toch al af

      Reageren
  • KKoos Kros

    Kan dat nog niet minder, hebben jullie de zakken nog niet vol genoeg????!!!!

    Reageren
  • PPeter

    Dat zal wel een 1 APRiL grap zijn.

    Reageren
  • KKaren

    Ben al jaren klant en heb alleen stroom omdat we geen gas hier meer hebben in de wijk. Daarom krijg ik geen korting. Echt raar en oneerlijk! Behandel jullie vaste klanten eerlijk hierin! En kom ons tegemoet.

    Reageren
  • LLies

    Wat ik erg jammer vind is dat jullie diegene die al jaren klant zijn geen korting geven . Blijkbaar hebben we jaren veel te veel betaalt . Vattenfall kom jullie trouwe klanten eens te gemoed ???

    Reageren
  • RRuud

    Ik ben van het gas af en heb blokverwarming. Nu ben ik mijn korting kwijt op elektriciteit. Ik heb een elektrische boiler 80 liter en die gebruikt veel stroom.
    Ik ben al jaren bij Vattenvall maar zonder gas geen korting, best vreemd.

    Reageren
    • RRik

      @Ruud

      Als je belt met Vattenfall krijg je gewoon je 25% korting terug. Zelf was ik ook verhuisd en daarvoor klant bij Vattenfall met Gas en Stroom.
      Nu neem ik alleen Stroom af en heb de 25% korting kunnen houden.

      Reageren
      • WWelli

        @Rik

        Hoe heb je deze 25% korting kunnen behouden? Ik ben van het gas afgestapt en mijn 25% blijven loon korting is komen te vervallen.

        Echt waardeloos, dus ik sta op het punt om over te stappen naar een andere energie leverancier!

        Reageren
  • MM.gruisinga

    Ik hoop dat de managers voortaan geen dikke bonussen meer krijgen. Dit zou schandalig zijn met de hoge tarieven die de klant moet ophoesten.

    Reageren
    • GGerd

      @M.gruisinga
      Daar zou ik maar niet van dromen M. Gruisinga, Hoe hoger de CEO bonussen, hoe hoger ook mijn dividend uitkering als goede aandeelhouder bij de grote energie verzorgers.
      Tenslotte moet mijn E-Tesla (150mile) ook betaald worden, net als anderen die vanuit het verleden ook groot gedaan hebben, met het kan niet op dat wordt toch alleen maar meer waard. Ja mijn rekening van mijn E-Tesla is er ook. Niks aan te doen,
      volgens mij.

      Reageren
      • CCEM

        @Gerd
        U moet zich doodschamen! Wat een arrogantie! Rijk worden over de rug van veel mensen die het moeilijk hebben. Categorie graaiers! Hogere dividend uitkering?? Van wie is dat geld ?

        Reageren
  • Aa .a .m van der laan de vries

    Ik vind dat de vaste klanten wel erg benadeeld worden, het hoort andersom te zijn .jammer vattenfall

    Reageren
    • SSonja

      @a .a .m van der laan de vries

      Ik ben het met u eens, de trouwe klanten worden niet beloond. Mooie manier om na nieuwe klanten te werven. Voor de ouwe klanten niet klantvriendelijk

      Reageren
  • GGert Jan Migchels

    Ik ben nu 3 jaar klant en heb nog nooit iets gezien voor klanten die jullie trouw blijven . Ook heb ik diverse malen geprobeerd bij lonen blijft is niet mogelijk of krijgen klanten van jullie automatisch ieder jaar dat ze bij jullie klant zijn korting en zie je dit niet terug ?

    Reageren
    • JJanke Bosgra

      @Gert Jan Migchels wij zijn al 43 jaar klant, dan verwacht je toch wel een korting.

      Reageren
  • MMon

    Jammer dat jullie vaste klanten niet tegemoet komen, we worden met zijn allen in de zeik genomen.

    Reageren
  • JJan

    Wat ik nog steeds niet begrijp, waarom zie ik als ik ga tanken de prijs inclusief alle kosten, maar bij elektra en gas zie ik een prijs en daarna nog allerlei bijkomende kosten plus of min. Daardoor wordt het onmogelijk om de prijs te bepalen. Moet nu op de afrekening wachten en dan het totaal aan gas delen door het verbruik, ook bij elektra het zelfde verhaal, prijs van plussen en minnen. Lekker duidelijk.

    Reageren
    • PPeter

      @Jan
      Wat vervelend dat je de tarieven niet duidelijk vindt. Je energietarieven bestaan uit vaste kosten en kosten per eenheid. Bij de pomp heb je alleen kosten per eenheid. Misschien kan het je helpen als je alleen kijkt naar de variabele kosten, dus per kwh en m3.

      Reageren
  • LLouis

    Beetje jammer dat de bestaande klanten niet direct kunnen profiteren van de ontwikkelingen in de markt.
    Op deze wijze weten trouwe klanten waar ze staan.

    Reageren
    • MMarco Jansen

      @Louis

      gewoon overstappen en de nieuwe leverancier de boete laten betalen doen ik al, jaren

      of gewoon , aftrappen

      Reageren

Schrijf een reactie

Het e-mailadres blijft prive.