Waar ben je naar op zoek?

Nieuws

Problemen met slimme meter: tot 3 keer hoger verbruik

De kwaliteit van moderne slimme energiemeters is beneden peil. Geregeld geven meters een te hoog stroom- of gasverbruik weer. Huishoudens betalen daardoor tientjes te veel op hun energierekening.

Volgens kwaliteitsmetingen van netbeheer Nederland blijkt dat slimme meters soms tot wel drie keer zo veel stroom meten als werkelijk wordt verbruikt. Sommige meters lopen zelfs door nadat ze volledig zijn losgekoppeld.

Hoe kan dat? En wat kun je zelf doen om te voorkomen dat je niet onnodig veel betaalt?

Steekproef

De problemen met de slimme meters worden veroorzaakt door gebrekkige kwaliteit. Zo blijkt uit een steekproef van 1,3 miljoen gasmeters dat er bijna 30.000 exemplaren moesten worden vervangen. Ook worden er jaarlijks tienduizenden elektriciteitsmeters afgekeurd.

De universiteit van Twente constateerde onlangs dat bij 4 van de 24 meters er geen garantie kan worden gegeven dat de eindafrekening van de energieleverancier klopt. Er wordt niet genoemd om welke meters het gaat.

Het zou goed zijn als er meer proactief wordt getest of slimme meters in huishoudens wel goed werken. In een tijd waarin de energieprijzen torenhoog zijn, is het belangrijk dat er geen kilowattuur of kuub gas teveel in rekening wordt gebracht.

Koen Kuijper (Energie expert)

Piekmomenten

De meetproblemen van de slimme meters zitten hem met name in perioden waarin er sprake is van een laag gasverbruik of een piekverbruik in elektriciteit. De meters kunnen bijvoorbeeld het verbruik onder- of overschatten bij dimmers, vijverpompen en multimedia apparatuur.

Slimme meter laten testen

Als je sterke vermoedens hebt dat jouw slimme meter een te hoog verbruik weergeeft, kun je deze laten keuren. Het probleem is dat je als aanvrager van zo’n keuring voor maar liefst 542 euro garant moet staan. Als blijkt dat de meter naar behoren werkt, ben je dat geld dus kwijt.

Het is lastig om zelf na te gaan of je meter het juiste verbruik aangeeft, omdat er veel variabelen zijn.

Enkele stappen die je kunt nemen:

  1. Controleer of er sprake is van een afwijking in het stroom- en gasverbruik, bijvoorbeeld door te kijken naar het energieverbruik van vergelijkbare huishoudens
  2. Ga na over mogelijk iets veranderd is in je gezinssituatie of woning waardoor het verbruik hoger uitvalt. Denk aan een elektrische boiler, jacuzzi, airco of vijverpomp.
  3. Kun je de afwijking in het verbruik niet verklaren? Neem dan eerst contact op moet je energieleverancier. Die kan dan samen met je onderzoeken wat de mogelijke oorzaak kan zijn.
  4. Als ook dat onderzoek niets oplevert – en je ervan overtuigd bent dat er iets niet klopt – kun je via je netbeheerder een doormeting laten doen van elektriciteit in je woning.

Via deze handige tool kun je uitrekenen wat bepaalde elektrische apparaten verbruiken aan stroom.

Niet verplicht

Heb je nog geen slimme meter, maar wordt deze wel (gratis) aangeboden via je netbeheerder? Dan hoef je niet op dit aanbod in te gaan. Het is niet verplicht om van een slimme meter gebruik te maken. Het is wel mogelijk om een digitale meter te laten plaatsen die geen meterstanden doorspeelt aan de energieleverancier.

Het is ook mogelijk een slimme meter te laten vervangen door een digitale meter. Hieraan zitten wel kosten verbonden.

In dit dossier lees je meer over de werking, voor- en nadelen en kosten van de slimme meter.

Over de auteur

Sinds 2014 is Bart Koenraadt actief als energie-expert voor deze site. Hij zorgt voor relevante en actuele informatie over de energiemarkt, zodat jij altijd beschikt over het laatste nieuws.

Meer over Bart

171 reacties

  • MMelissa

    Wij hebben zowel een slimme meter als een p1 meter in de kast hangen. Volgens de slimme meter hebben wij het afgelopen jaar 541kwh meer verbruikt dan de p1 meter aangeeft. Daarnaast geeft de slimme meter aan dat wij 287kwh minder hebben teruggeleverd dan de p1 meter registreert. Als ik kijk naat voorgaande jaren hebben wij volgens de slimme meter bijna 500kwh meer gebruikt en 800kwh minder opgeleverd. Na het bellen kreeg ik te horen dat het vorig jaar veel had geregend. Echt belachelijk

    Reageren
    • Sstan

      @Melissa
      zit je bij vattenvall

      Reageren
    • Rreint

      @Melissa
      wij hebben sinds 10 dagen een digitale stroommeter die op afstand niet afleesbaar is. ik houd de standen van gebruik en opgeleverdestroom van mijn zonnepanelen nauwkeurig bij en ontgdekte het volgende:
      1 de teruggeleverde stroom van mijn panelen geeft de digitale meter 93 kwh aan terwijl op mijn app van de omvormer 128 kwh is teruggeleverd.
      2 ik heb de afgelopen 10 dagen 48 kwh stroom gebruikt volgens de meter, waar ik van schrok want dit is wel heel veel op jaarbasis. Terwijl ik de laatste jaren met een oude meter nooit meer verbruikte als 350-500kwh in combi met de panelen en leverde ik 2700-2850 terug bij een verbruik van 3250kwh/ jaar. En nu moet de donkere tijd nog komen!!!!!!

      Reageren
  • KKeus

    Verzoek aan de overheidsinstanties:
    Geachte overheid kunt u aub ingrijpen bij deze “legale” diefstal.
    Het is niet het verhaal van 1 of 2 personen, maar het regent van klachten over deze zg slimme meters.
    Als u als overheid niet ingrijpt, ben ik, alsmede denk ik vele mensen, het vertrouwen volkomen kwijt.

    Reageren
    • Sstan

      @Keus
      het is de overheid die ons diet meter opgedrongen heeft

      Reageren
  • KKeus

    Hoe is het mogelijk dat je bij een laag gasverbruik wel tot 30% meer kunt gaan betalen ?
    Hier moeten toch politieke partijen / overheid op in springen om ons te beschermen tegen deze absurde praktijken !!
    Ik begrijp nu ook dat de leveranciers ONS deze ondingen willen opdringen.
    Daar is maar een antwoord op: EIGENBELANG !!!!!!!!!

    Reageren
  • AAnoniem

    Ik heb mijn jaarafrekening van 1800Euro ontvangen van Essent.terwijl ik alleenstaand ben,amper thuis ook ben.dit is schrikken voor een alleenstaande dat gas teveel gebruikt zou zijn.Essent komt met babbeltructjes gaslek .defect slimme meter enz.er zijn nadelen aan een slimme meter voor mij als consument ,waar de netbeheerder en leveranciers alleen beter van worden.ik heb mij laten vertellen dat elk consument zijn /haar gegevens opgeslagen zijn in de slimme meters waar elk leveranciers aan kan komen.zelfs gas en stroom afgrtapt wordt vanaf jou slimme meter,op het moment je niet thuis bent.heb inmiddels mijn ontevredeheid uit handen gegeven ,om het onderste steen naar boven te krijgen hoe de leveranciers netbeheer te werk gaan met de slimme meters.waar ik dedupe van ben,met een jaarafrekening van 1800Euro.dit is geen kattenpis.

    Reageren
  • RRon de Boer

    Sinds de nieuwe meter absurd hoge rekening terwijl ik in buitenland werk en nooit thuis ben zelfs met alle zekeringen eruit heb ik nog verbruik.

    Reageren
  • Mmw scholtens

    ik heb liever geen slimme meter; maar in het artikel lees ik dat je ook kunt kiezen voor een digitale meter.
    kunt u mij meer vertellen over de digitale meter en waar ik die aan kan vragen en aanschaffen?

    mw scholtens

    Reageren
  • Kkoen

    Een vraag over slimme meter. Er wordt naar mij op een prive onbekende number gebelt om slimme meter verplicht te vervangen. Maar ik lees op internet dat veel leveranceerd express onbetrouwbare meter of er aan gerommelde meters plaatsen en mensen met 3 keer zo Hoge kosten meten en verrekenen . Ik vroeg aan de leveranceerd dat ze een garantie willen geven op papier dat de meter goed gegevens meten maar die willen ze Niet geven. Ik weet Niet of dit de bedoeling is . Tuurlijk zit er ook energy blasting in dus de meer je energie verbruik de meer je energie belasting betalen. Iemand moet een garantie geven dat die meter Niet is door de leveranceerd is versleuteld en moet garantie geven dat de meters goed meten. Een Niet nauwkeurige meters zmoet eigenlijk verboden zijn .

    Reageren
  • AAnna Pieters

    Slimme meter van Eneco.
    2022 betaalde ik pm 195 euro voor een tweepersoons huishouding en kreeg 1161 euro terug. Dit jaar wederom mijn maandbedrag verhoogd naar 250 euro pm ,vanaf April alleen gaan wonen en nu kreeg ik 852 terug???
    Na 3 x bellen werd mij een monteur beloofd omdat ik ervan overtuigd ben dat mijn jaarnota niet klopt, maar helaas ik heb niets meer gehoord. Wanneer ik op de app kijk zie ik gigantische verschillen bij mijn energierapporten ,
    B.V Jan 22 175 euro
    Jan 23 605 euro
    Feb 22 129 euro
    Feb 23 432 euro
    Maart 22 127 euro
    Maart 23 385 euro,en ga zo maar door.Bedragen zijn verdrievoudigd.
    Hoe is dit mogelijk?

    Reageren
  • HHans van der Snavel

    Mijn moeder van 76 heeft halverwege dit jaar een 1 jarig contract genomen bij Essent ; overgestapt van Vattenfall.
    Het overeengekomen maandbedrag was 110 ,-.
    In de maanden juli, augustus, september weinig gas verbruikt ( ze is alleen ) , in oktober 47m3 gas.
    Ze doet er alles aan om te besparen, kachel op 19 graden , kookt op ekectrische platen ( simpele 1 fase dingen die je bij Blokker kan kopen. ).
    Nu kreeg ze vandaag het maandoverzicht van November: 126 m3 gas verbruikt ; kosten 195,-
    Ze kan dit totaal niet plaatsen , temeer omdat ze ” op zelfde voet ” verbruikte qua gas zoals haar verbruik in juli, augustus ,september en oktober ..
    Ze heeft van de woningbouwvereniging wel 5 zonnepanelen.
    Misschien een rare vraag,maar zou dit een storing kunnen zijn ? Want het is totaal niet zo dat ze in November de cv flink heeft laten loeien waardoor ze nu op 126m3 staat ,tegenover 47 m3 in oktober.
    Hebben meer mensen dit?

    Reageren
    • NNico

      @Hans van der Snavel
      Ik heb hetzelfde nu meteen voor November gehad : 3x hoger warmte verbruik dan Oktober maar niets verandert.. ook mijn maandbedrag in een jaar van 220 naar 290eur maar in 2022 kreeg ik veel geld terug ( rondt 500) en nu heb ik 1000eur extra ( en moet ik steeds december betalen)..

      Reageren
  • FFrits

    Neem elke week meter standen op vorige week gaf de meter ipv 26 126kwh aan hoog tarief.

    Reageren
  • HHenk

    Wat ben ik blij dat ik in het begin van het slimme meter tijdperk heb gezien dat ik plotsklaps 3 x zoveel gasverbruik had. Na heel veel moeite en heel veel telefoontjes en boosheid heb ik het voor elkaar gekregen dat mijn oude type meter weer werd terug geplaatst. Dus voor mij nooit geen slimme meter meer.

    Reageren
    • SSylvia

      @Henk
      Hetzelfde euvel. Megaveel gasverbruik.
      Die vreselijke telefoontjes naar essent leiden tnt naar niets!!!
      Wat kun je adviseren?
      Hoe ben jij van dat vreselijke ding afgekomen?
      Groet.

      Reageren
    • KKai

      @Henk: moet jij een rechtbijstandverzekering inschakelen om de oude meter te kunnen krijgen ? Dit is mijn geval: sinds Dec 2020 opeen 3 keer zo hoog, na veel keer bellen blijft nog steeds de probleem, ik weet niet waar ik moet gaan om een bezwaar te maken.

      Reageren
  • FFrank kerkhoff

    Ik kwam er vorig jaar achter dat ik als alleenstaande wel veel stroom verbruikte.
    Gemiddeld 520 kwh per maand.
    Door een tip heb ik mijn wifi camera en de wifi router ergens anders geplaatst. Die had ik al voor de slimme meter en hingen in de meterkast. Na het verplaatsen blijkt mijn stroom verbruik gigantisch gezakt te zijn nu gebruik ik Gemiddeld 180 kwh per maand.
    Ik om uitleg gevraagd bij de leverancier. Maar natuurlijk niks te halen. Het bestaat niet wat ik zeg. De aperatuur draait gewoon mee nu.
    Ik hoop dat meer mensen hier iets aan hebben. Dus geen ander apparaat er bij hangen.

    Reageren
  • AAdam

    Eigenlijk moet een slimme meter periodiek gecontroleerd , instrumenten gebruikt in de industrie gebeurd dit ook . Het is natuurlijk zo dat het ijken ervan veel geld kost maar dat maakt het wel dat de
    energieleverancier zijn zakken kan vullen omdat deze prijs de voor particulieren verbruikers afschrikt er dan snel van af zien en dat vinden ze natuurlijk wel prettig geen zeurede klanten ,gaat misschien wel om duizenden mensen

    Reageren
    • KK. Noorman

      @Adam
      Alle meet en weegsystemen in het betalings verkeer moeten volgens de ijkwet een toelating hebben . De huidige slimme meter geeft fouten aan van ongekende grote dit is al meerdere malen geconstateerd 3 / 4 procent van de opgenomen waarde als min of plus . Ook de uitlezing op afstand moet geijkt zijn .
      Voorbeeld een aneloge weegschaal voor handels doeleinden mag bij nieuw keuring slecht 0,6 promiel afwijken . Bij een weeg vermogen van 100 kg is dat slechts 0,60 gram . In de gebruiks remedie is dat 1,2 promiel of 120 gram . Ook moet toestel aangeven door middel van
      led signaal knipperen als er een foute meting is geconstateerd, en ook dat doet de meter niet.
      Een toestel dat procenten kan afwijken mag onder geen beding een toelating verkrijgen in het betalings verkeer . Maar gezien het ijkwezen in Den Haag is opgedoekt zijn de grenzen van eerlijke weeg en meet resultaten zover op gerekt dat er nog nauwelijks nog sprake is van recht bescherming . Alleen ten behoeve van de energie leveranciers is ons deze meter in de maag gesplitst. Het vreselijk gevolg van de Marktwerking die alle normen en waarde aan hun laars lapt , de waanzin van de privatisering .
      We zullen er mee moeten leven dat moesten de slaven ook .
      Met vriendelijke groet

      Reageren
  • Ppaul

    de slimme meter kan nagekeken worden voor 542 euro, maar is deze controlerende partij wel onafhankilijk en objectief of zijn ze in dienst van de energie maatschappijen?

    Reageren
    • KKeus

      @paul
      Deze boeven keuren hun eigen vlees……….

      Reageren
  • JJoyce

    Rekening van 5500 gekregen als alleenstaande vrouw ,moest maar gewoon betalen want ik verbruik veel volgens oxxio .nu heb ik alles laten nakijken en zijn er wel degelijk fouten ontdekt.

    Reageren
    • SSamantha

      @Joyce
      waar heb je dat na laten kijken?
      wij hebben een eindejaarsuitkering gekregen van €1815,- de advies bedragen zijn over de €2000pm terwijl we niet veel mee verbruiken dan normaal. Sinds de verbouwing en het verplaatsen van de meterkast dus ook een nieuwe slimme meter is dit zo hoog. Als ik Essent bel, dan zeggen ze dat ik mee verbruik dan afgelopen jaren, we hebben nu wel vloerverwarming aangesloten op cv. Verder weten hun zelf ook niet waarom het in de app zo hoog is

      Reageren
  • MMonika

    Ik kon m’n reactie van gisteren ook niet terugvinden Netwerkbeheerder Stedin heeft door heel NL heel onnauwkeurige Smart energiemeters rotzooi van de bovenste plank laten plaatsen .
    Die geven een tot wel 5x of meer hoger gebruik aan dan dat er werkelijk in veel huishoudens aan energie verbruikt is wat resulteert in een extreem hoge jaarafrekening+ hogere termijnnota.
    Als je wilt weten of de meters goed zijn de klant draait op voor de koste die kunnen oplopen tot wel 542 euro .

    Reageren
  • JJeroen

    Vanwege de stijgende energieprijzen (2022/2023) zijn wij behoorlijk gaan indammen op verbruik van energie. Bijvoorbeeld temperatuurinstellingen behoorlijk omlaag en op veel dagen geen radiatoren aan. Ik meet zelf alle waarden iedere maand en houd dit al meer dan 15 jaar bij in een excel met waarden en grafieken. Normaal is het verbruik van warmte 38 GJ per jaar (stadswarmte) Met de bezuinigingen en extra isolatie (wel een huis uit 2004) hebben wij dat afgelopen jaar terug gebracht naar 28 GJ. Dit jaar (2022/2023) gaat het uitkomen op rond de 23 GJ. Krijg ik deze week bericht dat Vattenfall de Warmtelink wil plaatsen (slimme meter stadswarmte). Ik kan nu al zwart op wit aangeven dat NA plaatsing het warmte verbruik omhoog gaat zonder dat wij meer gaan verbruiken. Men maakt zich bij Vattenfall zorgen over minder verbruik en afname van inkomsten. Tarieven enigszins verhogen is deels uitlegbaar maar denkt inkomsten verlies onvoldoende. Slimme meter plaatsen en het komt weer goed bij Vattenfall. Dit hebben we ook met de elektriciteit ervaren. Het gemeten verbruik ligt hoger na plaatsing van de slimme meter terwijl er in verbruik niets veranderd is.

    Dit soort bedrijfsactiviteiten moeten aangepakt worden.
    De bedrijven moeten veel meer inzetten op innovatie en nieuwe verdienmodellen in plaats van trucjes verzinnen om oude bedrijfsmodellen (die nooit eeuwig zijn) in stand te houden.

    Reageren
    • JJeroen

      kleine correctie bij mijn reactie (Jeroen): laatste zin “bedrijfsmodellen” moet zijn “verdienmodellen”. En “…maar denkt inkomsten verlies…” moet zijn “…maar dekt inkomsten verlies…”

      Reageren
    • DDijkstra

      @Jeroen
      En, is het “gemeten” verbruik gestegen? Hier na plaatsing een 25% hoger

      Reageren
      • JJeroen

        @Dijkstra
        De Warmtelink wordt volgende week geplaatst. Natuurlijk doet men dit in het voorjaar…..
        Het verbruik is bij mij vanaf Mei tot aan November gemiddeld tussen 0,25 en 0,45 GJ per maand . Pas in November gaat het oplopen vanaf 0,70 tot zo’n 4,75 GJ in de wintermaanden tot en met februari (afhankelijk van de kou) Ik houd het maandelijks nauwkeurig in de gaten. Na 3 maanden (vaststellen van een trendbreuk t.o.v. historie) en na de winter 2023/2024 kan beoordeeld worden of de toename inderdaad wordt veroorzaakt door een strenge winter, of dat er sprake is van een slechte meter is of dat er nog een andere invloed is……

        Reageren
      • AAno

        @Dijkstra

        Wij kregen altijd enkele honderden euros terug van Vattenval. Slimme meter verplicht moeten laten plaatsen (Almere, wegens stadsverwarming) in 2023. Nu eindrekening, krijgen maar 70 euro terug. Niets veranderd kwa gebruik, geen nieuwe devices/apparatuur.

        Wat kan je doen?

        Reageren
    • DDiana

      @Jeroen ik heb dus precies hetzelfde. Ik ben heel de maand december op een zonnig resort geweest, stekker uit de ketel eruit gehaald. En wat is mijn verbruik in december aan gas….? 167m3. Er is niemand om mijn huis geweest dus onmogelijk. Als ik om een verklaring vraag, word er omheen gedraaid. Misschien leuk item voor “Kassa”

      Reageren
      • HHendrickx Linda

        @Diana Mij moeder zit in een rusthuis, in de winter huis lichtjes verwarmt en een absurde eindafrekening gekregen,

        Reageren
      • CClaudia

        @Diana, ik heb dit dus net stroom.
        Zomerperiode waarin je zo goed als niks aan hebt ruim verdriedubbeld, ook nog een vast contract.
        Geen airco, vijver, aquarium ed.
        Niks anders als voorgaande jaren.

        Reageren
  • AAnneke van Schaik

    Ik zie dat ik niet de enige ben… Ook bij mij geeft de gasmeter steeds veel meer aan dan ik andere jaren gewend was. Rara hoe kan dat. Ik baal als een stekker van dit hele gedoe. Ik denk dat ik maar gewoon niet meer ga betalen.

    Reageren
  • RRash

    [Ik kon m’n reactie niet meer terugvinden, dus dan maar hier (opnieuw) gepost]

    Ik ben vanavond bezig geweest om mijn spreadsheet bij te werken en verrek: elke maand een afwijking van 2 a 2,5% tov het totaal vd dagelijkse verbruikscijfers. Essent heeft achteraf het verbruik zelfs verhoogd in de maandrapporten. Bovendien stellen ze in de maandrapporten dat de bedragen voor gas zonder correctie voor het prijsplafond zijn en dat je de bedragen NA correctie voor het prijsplafond op de website kan terugvinden wanneer je inlogt op Mijn Essent. Maar wat blijkt nu: het bedrag in de maandrapporten (dus VOOR correctie prijsplafond) is nog veel hoger dan het gasverbruik x het contractuele tarief. Hoe kan dat?? En in Mijn Essent is dan weliswaar een (lager) bedrag te zien dan in het maandrapport, zogenaamd dus NA correctie voor het prijsplafond, maar dit bedrag is alsnog VEEL HOGER dan wanneer je het gasverbruik x het prijsplafond tarief berekend. Heel gek dat alle cijfers, zowel de dagelijkse als die van de maandrapporten alsook die in mijnessent, t/m december tot voor kort exact overeenkwamen met elkaar, maar dat ze nu ineens met terugwerkende kracht EN het verbruik stiekem omhoog hebben bijgesteld EN met de gehanteerde tarieven hebben zitten spelen. Je totale maandelijkse gasverbruik met 2 a 2,5% ophogen komt overeen met 1 dag gasverbruik EXTRA in rekening gebracht terwijl ik superbewust en superzuinig met mijn verbruik ben omgegaan. Ik voel me bekocht. Als Essent bij alle 2,5M klanten zelfs maar 1 euro per maand teveel berekend, harken ze al 2,5M extra binnen, laat staan als ze bij iedereen €10 a 20 teveel in rekening brengen. Let wel: dit is dus PER MAAND! En wat doet de ACM? De regels in het voordeel van de energiebedrijven aanpassen door het duurder en lastiger te maken voor consumenten om (vroegtijdig) over te stappen, want die arme energiebedrijven moeten hiertegen beschermd worden. Wtfffffff. Oh ja, ik was in augustus een week op vakantie, maar na afloop was er op wonderbaarlijke wijze nogal wat gas verbruikt terwijl er niemand thuis was. En dan heb ik t niet over het beetje verbruik vd cv-ketel om t water op temperatuur te houden.

    Reageren
  • JJamie

    Er is op dit moment een ”storing” bij Enexis en mijn leverancier Budget Energie. Desalniettemin woon ik alleen, werk 5 dagen per week op kantoor en heb sinds 2016 mijn gehele woning gerenoveerd met alleen maar A+++ apparatuur. Sinds de komst van mijn slimme meter in 2020 en ik voor die tijd nog met 2 personen in huis verbleef, zou mijn stroomverbruik per maand variëren tussen de 600/800 kWh terwijl ik dus niet eens thuis ben.

    Er vanuit gaande dat de e-mail waarin vermeld wordt wat het standaard verbruik per 5 persoons huishouden ”250/300 kWh” is, verbruik ik dus in mijn eentje bijna 2.5x zoveel.

    Zowel Enexis als Budget Energie willen niet komen kijken naar de meter, dit omdat er een storing in het systeem zit. Dit, terwijl vanaf 2021 het alleen maar erger is geworden qua wattages en kuub gas.

    Geen idee wat ik hieraan kan doen, want zowel ik als de maatschappijen, gaan er niets aan veranderen.

    Reageren
    • EEd de Haan

      @Jamie
      Ik weet wat u kunt doen

      Reageren
  • SSyl

    Heel leuk zo’n slimme meter em zit bij essent
    Let op, mijn/ons verbruik was altijd max 2,50/3,00 m3 ik heb tijdelijk de slimme meter aan gezet omdat ik het wel makkelijk vond in de de app.
    Ik heb nog steeds de toon in mijn huis hangen dus volg mijn verbruik nog net niet op het uur.
    Dit duurde 1 dag en mijn verbruik zat tussen de 6,00 a 9,00m3 per dag….. zelfs toen ik een week niet thuis was alle verwarmingen uit stonden niemand douchte en kookte……. je wordt gewoon keihard nog een keer gepakt over de dikke prijzen heen.
    ESSENT

    Reageren
  • Aad van Tuijn

    na plaatsing slimme meter (16 januari 2023 ) van ennatuurlijk ben ik ruim 3xzoveel warmte gaan gebruiken
    ik verbruik per jaar 9 GJ in verband dat ik een warmtepomp heb en ook zonnepanelen.
    met de slimme meter heb ik in 14 dagen zelfs 3 GJ verbruik.
    in eerste instantie zeggen ze dat het misschien wel kouder is geweest dan vorig jaar.
    zo n onzin heb ik nog nooit gehoord ze zouden het uitzoeken nu is het 14 maart
    februari verbruik 2.4 GJ 2022 verbruik 0.7 GJ lang leven ennatuurlijk maar niet de klant

    Reageren
    • RRob

      @ad van Tuijn
      Beste Ad dagelijks wordt ik overspoeld door deze vragen en opmerkingen
      Ik ben een onderzoek gestart als Electrotechnisch specialist
      Heb veel data analyses gedaan
      En kom er achter indien de gebruiker aan het eind van de aansluitingen zit er een inductie verschijnsel optreedt waardoor de Meter meer meet dan normaal
      De netwerkbeheerder zou dit moeten oplossen met filters. In machines wordt de laatste 20 jaar EMC filters geplaatst om dit soort storing tegen te gaan
      Ook worden er grote condensatoren geplaatst.
      Maar daar zal de netwerk beheerder geen oren naar hebben
      Ze hebben een verdienmodel

      Met gaslevering is het nog schokkender de slimme meters missen vaak een reduceer ventiel. Die zoals ik vroeger veel tegen kwam wel aanwezig was bij de oude meters
      Het reduceerventiel hield volgens bij de druk constant voor de meter ( ik ben geen gasmonteur)
      Ik weet wel dat in de levering van gas met compressoren wordt gewerkt om het gastransport tot stand te brengen
      Ik weet niet hoe de gasdruk en het volume zich verhoud naar de meter zonder reduceer. Maar ik kan mij bedenken dat de meter meer aangeeft dan er daadwerkelijk wordt verbruikt
      Gas is net zoals lucht samen persbaar

      Reageren
  • FFrank

    Goede dag.
    Ik had ook een groot probleem met mijn slimme meter.
    Ik woon alleen en kwam er achter dat ik een stroomverbruik had van 550 kwh in de maand.
    Wat heel erg veel is. Mijn hele huis na gekeken waar het verbruik heen kon gaan. Maar niks gevonden. Tot ik een artikel gelezen heb dat sommige apparatuur kan storen op de slimme meter. Bij mij zat de internetrouter en het camerasysteem langs de meter. (Alvoor de meter geplaatst was) dus heb ik die apparatuur uit de meterkast geplaatst. En precies na die dag is het verbruik meer als gehalveerd!
    Onvoorstelbaar maar waar. Ik verbruik sinds die tijd 213 kwh in de maand.
    Dus heb ik 3 jaar veel te veel stroom betaald. En dat ik hiermee bewijs heb dat apparatuur de meter beïnvloed. En mensen zo kan waarschuwen.

    Reageren
    • VVivian

      @Frank; waar kan ik dat artikel vinden?

      Gr Vivian

      Reageren
  • FFrancisco

    We zien dat ook de CV niet goed ingeregeld zijn, niet op ECo maar op volle Toeren, hebben we hier over verdien model tussen de fabrikant en de CV leverancier?
    Ook neem je nu een slimmere meter ga je veel meer gas gebruiken het doel is om door de leverancier veel geld te verdienen!
    Omdat de Gas leverancier meer macht hebben (multinational) hier in Nederland, is het misschien handig om een ring met klein opening die regelbaar is te ontwikkelen om minimale gas door laat voor de CV.
    Nu wordt een maximale gas doorlaat daar wordt onnodig gas verbruikt.
    Zelf heb ik gewoon de gaskraan afgeknepen, minimale gas door laat scheelt wat m2 in 1 maand 80m3. Zelf ben ik een proef aan het doen, om te kijken wat beter kan.
    Om iedereen te zeggen dat ze dit en dat moeten om minder gas te gebruiken vindt ik misleidend.
    Omdat we weten dat de nieuwe slimme meter meer en doelbewust meer gas gebruikt.

    Reageren
  • GGertie

    Ik zit bij Essent.Klopt het dat ik m’n energieverbruik niet kan aflezen,wanneer ik in het buitenland vertoef?

    Reageren

Schrijf een reactie

Het e-mailadres blijft prive.