Waar ben je naar op zoek?

Nieuws

Problemen met slimme meter: tot 3 keer hoger verbruik

Bart Koenraadt

88 reacties

De kwaliteit van moderne slimme energiemeters is beneden peil. Geregeld geven meters een te hoog stroom- of gasverbruik weer. Huishoudens betalen daardoor tientjes te veel op hun energierekening.

Volgens kwaliteitsmetingen van netbeheer Nederland blijkt dat slimme meters soms tot wel drie keer zo veel stroom meten dan werkelijk wordt verbruikt. Sommige meters lopen zelfs door nadat ze volledig zijn losgekoppeld.

Hoe kan dat? En wat kun je zelf doen om te voorkomen dat je niet onnodig veel betaalt?

Steekproef

De problemen met de slimme meters worden veroorzaakt door gebrekkige kwaliteit. Zo blijkt uit een steekproef van 1,3 miljoen gasmeters dat er bijna 30.000 exemplaren moesten worden vervangen. Ook worden er jaarlijks tienduizenden elektriciteitsmeters afgekeurd.

De universiteit van Twente constateerde onlangs dat bij 4 van de 24 meters er geen garantie kan worden gegeven dat de eindafrekening van de energieleverancier klopt. Er wordt niet genoemd om welke meters het gaat.

Het zou goed zijn als er meer proactief wordt getest of slimme meters in huishoudens wel goed werken. In een tijd waarin de energieprijzen torenhoog zijn, is het belangrijk dat er geen kilowattuur of kuub gas teveel in rekening wordt gebracht.

Koen Kuijper (Energie expert)

Piekmomenten

De meetproblemen van de slimme meters zitten hem met name in perioden waarin er sprake is van een laag gasverbruik of een piekverbruik in elektriciteit. De meters kunnen bijvoorbeeld het verbruik onder- of overschatten bij dimmers, vijverpompen en multimedia apparatuur.

Slimme meter laten testen

Als je sterke vermoedens hebt dat jouw slimme meter een te hoog verbruik weergeeft, kun je deze laten keuren. Het probleem is dat je als aanvrager van zo’n keuring voor maar liefst 542 euro garant moet staan. Als blijkt dat de meter naar behoren werkt, ben je dat geld dus kwijt.

Het is lastig om zelf na te gaan of je meter het juiste verbruik aangeeft, omdat er veel variabelen zijn.

Enkele stappen die je kunt nemen:

  1. Controleer of er sprake is van een afwijking in het stroom- en gasverbruik, bijvoorbeeld door te kijken naar het energieverbruik van vergelijkbare huishoudens
  2. Ga na over mogelijk iets veranderd in je gezinssituatie of woning waardoor het verbruik hoger uitvalt. Denk aan een elektrische boiler, jacuzzi, airco of vijverpomp.
  3. Kun je de afwijking in het verbruik niet verklaren? Neem dan eerst contact op moet je energieleverancier. Die kan dan samen met je onderzoeken wat de mogelijke oorzaak kan zijn.
  4. Als ook dat onderzoek niets oplevert – en je ervan overtuigd bent dat er iets niet klopt – kun je via je netbeheerder een doormeting laten doen van elektriciteit in je woning.

Via deze handige tool kun je uitrekenen wat bepaalde elektrische apparaten verbruiken aan stroom.

Niet verplicht

Heb je nog geen slimme meter, maar wordt deze wel (gratis) aangeboden via je netbeheerder? Dan hoef je niet op dit aanbod in te gaan. Het is niet verplicht om van een slimme meter gebruik te maken. Het is wel mogelijk om een digitale meter te laten plaatsen die geen meterstanden doorspeelt aan de energieleverancier.

Het is ook mogelijk een slimme meter te laten vervangen door een digitale meter. Hieraan zitten wel kosten verbonden.

In dit dossier lees je meer over de werking, voor- en nadelen en kosten van de slimme meter.

88 reacties

  • JJosS

    Kan iemand mij uitleggen waar het verschil ontstaat, want dat is me nog niet helemaal duidelijk.

    Stel ik heb een P1 meter aangesloten op de slimme meter. Geeft de P1 meter dan andere waarden dan de meter in de meterkast of zijn die aan elkaar gelijk en geeft de meter in de meterkast een andere waarde dan de waarden die door de energiemaatschappijen uit worden gelezen.

    Indien dat laatste het geval is. Dus verschil tussen de stand op de meter en uitgelezen stand bij energie maatschappij, dan zie je bij de eindafrekening toch dat je meterstand niet klopt?

    Alvast dank voor de uitleg.

    Reageren
  • FFerdinand

    Wat een reacties hier. Allemaal mensen die klagen over foute standen. En fouten zijn niet uit te sluiten. Maar mensen bedenk toch dat het gemeten verbruik van de slimme meter toch echt is was je zelf gebruikt. Denk niet dat je niet zelf de oorzaak bent. Zet de komma eens goed want 19-tallen keer meer dan gemeten is niet mogelijk. Vraag eens iemand met verstand om eens mee te denken in plaats van hier te klagen over de energiebedrijven.

    Reageren
  • RRoy

    Ik heb aan home wizard gevraagd of de P1 meter andere waardes aangeeft dan wat de slimme meter aangeeft. Dit is dus niet zo. Een P1 meter zou niets anders door geven wat ook slimmemeterportal.nl al doet. Of zijn er mensen die hier anders over denken.

    Reageren
  • CCarina

    Wij hebben een digitale gasmeter (flonidan Uniflo G4 E0V). In de app van Eneco zien we op uurbasis het gasverbruik, maar 2 a 3 dagen in de week is er wel een verbruik op dagbasis, maar niet uitgesplitst per uur. Op deze dagen ligt ons verbruik ook onverklaarbaar hoog (2 a 3x hoger). We hebben nu elke dag de meterstanden genoteerd en deze gecontroleerd met die van Eneco (via download verbruik). Deze komen overeen. We vragen ons af andere mensen ook deze ervaring hebben.

    Reageren
    • HH van Bogaert

      @Carina
      Mijn digitale meter geeft een hoog gebruik aan als zelfs de gaskraan dicht staat
      Ben al eens gebeld door een ministerie die blijkbaar daarover gaat
      In jan en febr dit jaar (2022) had ik alles dichtgedraaid omdat ik 2 maanden naar polen ging
      Wat schetst mijn verbazing, zo een hoog gebruik heb ik nog nooit gehad
      Betaal normaal 99 euro per maand (bijna nooit thuis dus)
      over deze 2 maanden werd t eerst 280, vorige week ineens rara hoe kan dit 311 euro
      febr werd 222 euro, was enkele weken terug nog 180 euro
      Er word behoorlijk gesjoemeld met prijzen blijkt
      Gr Harrie

      Reageren
  • JJaap de Hoog

    Waarom bemoeit het ijkwezen (NMI) zich niet met deze problematiek ?
    Er zou toch minimaal een typegoedkeuring moeten zijn voor deze instrumenten en regelmatige controles in de praktijk.
    We praten hier over miljoenen die onterecht over de tafel gaan.

    Reageren
  • NNelly Hol

    In september was er storing volgens Eneco. De klok vd slimme meter liep verkeerd. Tijdens de nacht was het volgens de klok dag. Met als gevolg dat de cv aansloeg omdat het s’nachts kouder is. Bij ons was dat 14kwh meer dan normaal.

    Reageren
    • SS

      @Nelly Hol
      Je zal je slimme thermostaat waarschijnlijk bedoelen want een slimme meter registreert alleen verbruik.

      Reageren
  • FFrank

    Hier ook grote twijfels aan de slimme meter. En ik kan met een P1 meter en slimme stekkers het tegendeel bewijzen.

    Wij hebben Essent als leverancier en Enexis als beheerder. Tot en met 2021 met zijn vieren. Kinderen sinds begin dit jaar huis uit dus nu nog met zijn tweetjes. We hebben al vier jaar een slimme meter. Ons gasverbruik was en is vergelijkbaar met gezinnen van dezelfde grootte in huizen van vergelijkbare omvang en opzet, tweekappers. Maar qua elektriciteit zitten wij al zeker vijf jaar extreem hoog. In 2018 zelfs 10.000 KwH. Toen al verbaasd dat de politie geen poolshoogte kwam nemen. Het jaarverbruik is inmiddels gezakt naar dit jaar vermoedelijk 5.500 KwH, flinke daling maar nog steeds dik hoger dan gemiddelde gebruik van vergelijkbare huishoudens. Maar wij hebben nooit getwijfeld aan de waardes van Essent, want zo’n organisatie flest de boel toch niet…….

    De laatste maanden zijn we zoals zovelen heel bewust met energieverbruik bezig. Slimme stekkers gekocht met de mogelijkheid per (groot) apparaat het energieverbruik te meten en ‘s nachts ook de standby uit te schakelen. Een P1 meter op de slimme meter geplaatst en voilá, binnen een paar dagen exorbitant grote verschillen tussen de metingen van de slimme meter met de P1 + slimme stekkers.

    Het gasverbruik kunnen we wel herleiden. Geen rare resultaten. Maar qua elektriciteit loopt het de spuigaten uit. De slimme meter meet met ons zuinige gebruik van dit moment (‘s nachts op de koeling na zo goed als alles helemaal uit) een gemiddelde van 10 tot 20 KwH per dag. De P1 meter komt op 5 tot 9 KwH. Verschil tussen 5 en 9 is afhankelijk van het feit of wasmachine, droger en of vaatwasser draaien. De slimme stekkers wijzen ook uit dat er een gigantisch verschil is tussen het daadwerkelijke verbruik en de meting van de slimme meter.
    De grootverbruikers in huis allemaal in kaart gebracht. Daarbij komen wij nooit tot een totaal gebruik van 10 KwH per dag. Veelal er ruim onder.

    Mechanische afzuiginstallatie staat permanent uit. Pomp vloerverwarming gaat alleen aan wanneer de CV wordt aangezet en dat is tot nu (9 november) nog niet het geval geweest.
    Dat blijft tezamen dus allemaal ruim onder de 10 KwH. Maar Essent meet consequent bijna het dubbele.

    ‘s Nachts doet zich nog het vreemdste fenomeen voor. Via slimme stekkers wordt bijna alle apparatuur uitgeschakeld. Alleen het Ziggo modem, de koelkasten, router op eerste verdieping en een spaarlamp (5 watt) buiten blijven aan. Volgens eigen berekening in totaal hooguit 0,4 KwH per nacht. Maar nee hoor, de slimme meter meet 0,4 KwH per UUR!!!!!

    Natuurlijk aan de bel getrokken bij Essent. Die verwijzen mij naar Enexis, met de mededeling dat Enexis mij waarschijnlijk weer naar hen doorverwijst. Essent: “Maar dat noet u niet accepterten”. Ja, makkelijker gezegd dan gedaan. En inderdaad, Enexis wast zijn handen in onschuld.
    Enexis: “Slimme meter doet het niet goed? Ja, dat zeggen ze allemaal wanneer ze beter op het verbruik gaan letten. Wij meten niet. Dat doet Essent. Zoek maar met hen contact.”
    Ik: “Ja, maar Essent heeft me al voorspeld dat jullie dit zouden zeggen. Ik moest het niet accepteren.
    Enexis: “U hebt het maar te accepteren, want wij doen hier niets aan. Wij krijgen geen klachten over onze apparatuur. U bent de eerste. Essent moet dit oplossen. Niet wij. Goedenmiddag.”

    Daar zit je dan met je goede fatsoen. Niet serieus genomen. Eigenlijk gewoon uitgelachen. Schandalig. Zeker in deze tijden. We hebben er alles aan gedaan om ons verbruik goed in kaart te brengen. We zijn ons rot geschrokken want het zit er dik in dat wij al jaren veel teveel betalen. Ik heb een goede rechtsbijstandsverzekering en haal er ook een specialist bij. Zijn ze nou helemaal betoeterd.

    Reageren
    • IIngrid van Tilborg

      @Frank
      Hier precies zo, ik ben nu alles met een energiemeter aan het na meten, maar nog steeds niks noemenswaardig gevonden.
      Ik maak iedere dag foto’s van de meterstanden, maar ze komen totaal niet overeen met de standen en verbruik die Essent doorgeeft.
      Het stroomverbruik is niet een beetje hoger maar soms wel 50x verdubbeld met mijn vroegere verbruik terwijl we alleen maar zuiniger aan doen. Het gas verbruik maakt soms behoorlijke uitschieters naar wel 90x zoveel. Ik heb nu kontakt gehad met Essent en moest foto’s doormailen, nu wachten op reactie. Ben er behoorlijk ziek van !

      Reageren
    • JJa heb ook problemen met slimme meter

      @Frank
      Ik ben 13 november de heledag niet thuis geweest en het was mooi weer en toch heb ik 1.74 m.-3 verbruikt ik snap niet hoe het kan

      Reageren
    • RRo

      Via slimme stekkers wordt bijna alle apparatuur uitgeschakeld.
      – All die slimme stekkers trekken heel de nacht stroom.
      – Wifi kasjes of extenders gebruiken ook zo 70watt per uur.
      – Modem / router / tv/kabel versterker
      – Tv’s in standby modus.
      – Kooktoestel met ingebouwde klok
      – Magenetron met ingebouwde klok
      – Koelkast is al 45w constant met af en toe een piek.
      – Computers of laptops die wel uitstaan, maar nog in stopcontact = nog steeds stroom verbruik.
      – Vloerkoeling / verwarming die af en toe aanslaat of badkamer.
      Het zou zo maar kunnen, dat alles bij elkaar wel eens 400watt per uur gebruikt.
      Ik zou eens proberen om meer stekkers uit stopcontacten te trekken van apparatuur wat allemaal nog aan staat “terwijl jij onbewust denkt dat je alles uit hebt staan”.

      Ik zelf zit op ongeveer 160a180watt per uur, met 2 koelkasten, en alle apparaten zoveel mogenlijk echt uit te zetten. Niet met afstandbediening, want alles wat met afstandbediening te bedienen is gebruikt al stroom om standby te staan om jouw druk op de knop te mogen ontvangen.

      Alles uit de stopcontacten behalve vriezer en koelkast, eventueel groepen uit. en dan nog eens een nacht meten.

      Reageren
    • PPaul

      @Frank
      Hier hetzelfde. Ik heb gemiddeld 20kW per dag. Wij hebben stadsverwarming, dus verwarming e.d. zit niet bij de elektriciteitsrekening. Overal LED lampen, LED TV, mechanische afzuiging uit, nieuwe zuinige keukenapparatuur, etc. Toen energiemeters-stekkers geplaatst bij de grote verbruikers en ik kwam aan 12kW wat gemiddeld voor een huishouden is, dus 8kW per dag onverklaarbaar. Rustverbruik ‘s nachts 500W. Nuon wilde een onderzoek doen (parallel meter) voor 1250 euro. Ik ga komende week nog zelf wat onderzoek doen, kijken of ik met het uitschakelen van groepen en apparatuur de boosdoener kan vinden.

      Reageren
  • IIngrid van Tilborg

    Ik ben klant bij Essent en sinds eind september, begin oktober is mijn stroomverbruik enorm gestegen en sinds gister ook mijn gas ineens van een gemiddelde van 0,13/0,15 naar 9 kuub. De echte standen die ik nu zelf iedere dag opneem komen totaal niet overeen met het verbruik dat ik iedere dag nakijk oo de website van Essent. Ik maak me wel zorgen omdat we juist heel erg zijn gaan opletten ivm de stijgende kosten.
    Mijn verbruik is in 4 jaar tijd nog nooit zo hoog geweest. Er is nu een mail met foto’s naar Essent.
    Lang leve de slimme meter.

    Reageren
    • NNC

      @Ingrid van Tilborg

      Hier hetzelfde. Minder apparaten aangesloten (o.a. 2 TV’s de stekker eruit, diepvrieskist niet meer in gebruik) of niet in gebruik,maar toch een toename van het stroomverbruik van 40% t.o.v. dezelfde periode vorig jaar. Ons huishouden met 2 personen verbruikte in oktober 70% meer dan een 5 persoonshuishouden. Oftewel: wij verbruiken met z’n 2en 250% meer dan het door Essent aangegeven gemiddelde! Dus met minder aangesloten apparaten een extreem hoger verbruik. Bijna het dubbele! We worden opgelicht waar we bij staan!

      Reageren
      • IIngrid van Tilborg

        @NC volgens mij zijn wij ook niet de enigste.
        Vandaag ook weer op de website geeft hij 13,6 kwh aan en op de meter in de meterkast kom ik maar aan een totaal van 6, maar zelfs die 6 kwh is voor ons ook veel te hoog. Wij zijn ook maar met 2 personen en in 4 jaar tijd is het verbruik nog nooit zo hoog geweest. In al die jaren nooit ergens naar gekeken en nu we zuiniger aan zijn gaan doen alleen maar meer verbruik volgens Essent.
        Kijk allemaal goed naar je meterstanden, want hier klopt iets echt niet. Ik wacht nog op reactie van Essent en maak nu elke dag foto’s van de meterstanden.

        Reageren
  • PPiet

    Sorry, 0.07 m3 uiteraard

    Reageren
  • PPiet

    Ik hen sinds 2 jaar een slimme meter. Ik woon alleen. Heb een ketel zonder waakvlam, dus die slaat aan alleen bij verbruik. Ik stook op hout dus geen cv nodig. Nu na een aantal weken de standen bijgehouden: s ochtends altijd 0.12 m3 vanwege douchen. Daarna gebruik ik dus niets meer. Wat blijkt: pm 12.00 uur verbruik 0.14m3 en om 18.00 uur 0.17m3 en 22.00 uur 0.19 m3.
    Dus ik ” verbruik” per dag 0.7 m3 welke Eneco of Stedin in hun zak steken. Dat is op jaarbasis best geld.! Ik meet overigens op de Toon aan de wand, dus die is van Eneco

    Reageren
    • LLucas

      @Piet
      Het lijkt erop of de functie “tapcomfort” aan staat van uw cv-ketel. De cv-ketel houdt dan de warmtewisselaar op temperatuur zodat wanneer je de kraan open draait en sneller warm water uit komt. Ik zou hier even naar kijken.

      Reageren
    • KKees

      Staat de ketel in de comfort stand? In dat geval houdt hij ongevraagd water warm.

      Reageren
  • AAlexandra

    Ook bij ons in de familie in september 2022 meer dan her dubbele voor t gasverbruik. Heel Vreemd! Wij zitten bij Delta. Morgen eens bellen.

    Reageren
  • HHendriks

    Wij zijn de hele maand september niet thuis geweest. Alles uitgezet, stekkers eruit m.u.v. HR ketel, slimme voordeurbel en een led-lamp op timer. In de Oxxio app de stand bijgehouden. De eerste 2 weken 1 KWh stroom per dag verbruikt, zonnepanelen leverden veel op, geen gasverbruik. Vanaf 22 september gaf de app ineens een stroomverbruik van 38 KWh per dag aan (elke dag precies hetzelfde 38 KWh)en zonnepanelen leverden niets terug. 30 September thuis gekomen en de app bleef 38 KWh per dag aangeven tot 4 oktober vanaf die tijd weer normaal verbruik. Dagstaten opgevraagd bij Oxxio en ook hierop is dat verbruik te zien. Die slimme meter is vooral heel slim voor de energieleverancier.

    Reageren
  • JJos

    Is het niet zo dat bij meer gasverbruik waar Ik de meeste mensen over hoor met vraagtekens
    Is het niét zo als ze hét hele gasnet de gasdruk laten zakken de meters sneller draaien om aan de zelfde warmte te komen

    Reageren
  • OOscar Duteweert

    Ook september 2022 hoger dan vorig jaar. Een week op vakantie geweest en het programma van de verwarming zuiniger ingesteld.

    Wat mij betreft past het prima bij de Energiecrisis en de aanloop van het invoeren van een slimme meter. Hogere kosten en het verbruik opkrikken.

    Uiteindelijk gaat het om geld verdienen en mensen in armoede en trauma houden. Het aanvechten en bewijzen kost veel tijd, energie en geld.

    Tenslotte is er genoeg overvloed. De rijken blijven machtiger. Wat ik er aan kan doen weet ik niet, maar wel bijzonder om bewust te zijn van de film welke afspeelt. Uiteindelijk gaat deze crisis ook voorbij.

    Reageren
  • MMS

    wij hebben een aangetekende brief ontvangen dat we een slimme meter moeten ivm zonnepanelen. Wil dit eigenlijk liever niet maar lijk geen keuze meer te hebben. Wat is verstandiger? weigeren schijnt niet meer te kunnen. Iemand ervaring met een digitale meter. ?
    wie heeft er goede tips.

    Reageren
    • AAlex

      @MS, ik heb 25 jaar meter met digitale meters gewerkt, je hoeft niet bang te zijn voor de meter maar het kan geen kwaad om hem in de gaten te houden m.b.v een P1-‘meter’ bijv. Mocht het verkeerd gaan dan kunt u het e.e.a aan tonen. Ze zijn, net als mechanische meters, niet altijd voor 100% onfeilbaar.

      Reageren
      • RRoy

        @Alex maar wat geeft de P1 meter anders aan dan wat er op de slimme meter staat. Of op de gegevens die ik krijg via slimmemeterportal?

        Reageren
        • LLaurens

          @Roy
          Ja daar ben ik ook benieuwd naar!
          Mijn p1 meter geeft soms lager gasverbruik aan (de energie leverancier rekent meer) welke klopt er?

          Reageren
    • AAlex

      @MS. PS. Waarom wilt u weigeren? En volgens mij mag u dat ook nog ook al dringen ze er op aan om de meter te laten verwisselen. Met de digitale meter wordt ook de energie gemeten wat het net opgaat. daar zou u meer geld voor moeten krijgen na maten het salderen minder wordt.

      Reageren
    • SSweet

      @MS
      Onzin, wij hebben ook zonnepanelen en geen digitale meter en het werkt prima!
      Ze willen je gewoon binden aan zo’n meter.

      Reageren
    • SStefan

      @MS. Die nieuwe meter aanschaffen. Een oude faras meter draaid vaak te langzaam of kan niet terug draaien. Ik heb al 10 jaar een slimme meter. En met een p1 meter kun je je eigen verbruik in zien. Hier geen afwijkende waardes gehad. Wel een hoog stanby verbruik wat ik zelf aangepakt heb.

      Reageren
      • RRutger

        @Stefan
        Een oude analoge meter draait achteruit als de zonnepanelen meer opwekken dan dat je verbruikt. Zeer aan te bevelen ivm salderen. Als je een oude meter hebt, en je wilt zonnepanelen, nooit vervangen door slimme meter

        Reageren
    • PPiet

      @MS
      Voor het plaatsen van zonnepanelen heb je geen slimme meter nodig.

      Er wordt alleen een extra groep in je meterkast bijgebouwd dat is alles

      Reageren
  • EEugene

    Nergens last van.. tot nu toe 6 euro in de min. Zonder zonnepanelen. Verbruik. Ook maar 900 kilo Watt per jaar en 300 Kuub gas. Heb mijn vakantie al geboekt van al die extra,s aan toegekomen.

    Reageren
  • AAnn

    Ook ik heb in september plotsklaps 3x zoveel verbruik dan in alle voorafgaande jaren. Dat terwijl ik extra zuinig heb gedaan, een aantal dagen weg ben geweest en geen logees heb gehad (andere jaren wel). Bovendien in september de verwarming niet aan gehad. Klantadviseur bij Greenchoice vertelde mij dat ik niet de enige was die ineens met die klacht kwam. Toen ik door bleef vragen, zette ze me uiteindelijk door naar een (senior)collega. Hij beweerde dat er geen verder klachten waren en dat misschien mijn ketel verouderd was, of geen controlebeurt had gehad. Ketel is 8 jaar oud en wordt ieder jaar gecontroleerd. Dan moest ik dat aankaarten bij Enexis. Enexis uiteraard niet bereikbaar, dus een klachtenformulier ingevuld. Automatisch antwoord dat ik uiterlijk 11 november een reactie kan verwachten. Wat als dit in de overige maanden ook gaat gebeuren? Het kan toch niet zo zijn dat wij voor gas gaan betalen die wij niet verbruikt hebben. Heeft iemand een oplossing hoe we dit aan kunnen pakken, of bij welke partij we een klacht in kunnen dienen, die dan ook serieus genomen wordt.

    Reageren
    • RRalph Moonen

      @Ann
      Ik heb geen oplossing . Maar wel dezelfde ervaring. Ook meer dan 2x onverklaarbaar zoveel gasverbruik in de maand september. Verbruik 1,5 m³ gas per zonder dat de verwarming aanstaat. Douche al meer dan een jaar koud.
      Ik laat cv maar controleren en de volgende stap maar de meter testen denk ik.
      Ik hoor graag hoe het jou vergaat.
      Groet Ralph Moonen

      Reageren
      • AAnn

        @Ralph Moonen

        Het vreemde is dat we het allemaal over de maand september hebben.

        Reageren
        • WWilma

          @Ann en @Ralph
          Ook hier Greenchoice en ook september.
          3 weken vakantie en 1 week thuis, met mooi weer.
          Meer dan het dubbele verbruik t.o.v. 2021. Toen we wel thuis waren…

          Reageren
          • AAnn

            @Wilma
            Het is niet zo dat ik nu zwaar in de problemen kom, aangezien mijn contract nog bijna 3 jaar vast staat tegen een laag tarief, Maar het voelt niet goed. Bij mensen met een variabel tarief is het voorschot bijna 3x zo hoog geworden, dat kan bij mij niet. Maar nu plots mijn verbruik bijna 3x zo hoog??? Ik heb dit ook uitgesproken, maar dit werd mij niet in dank afgenomen. Vanaf het moment dat ik mijn hoger verbruik binnen kreeg, ban ik gaan monitoren. Geen enkel vreemd gebruik op de meter. De volgende ochtend Greenchoice gebeld en mijn meter wordt nu ieder uur uitgelezen en geen enkel vreemd verbruik…. Enexis heb ik pas enkele dagen later gebeld, dus naar mijn inziens hebben zij hier niets mee te maken. Ik wacht nu mijn verbruik over oktober af. Mocht daar weer afwijkingen in zitten, gaan er aangetekende schrijven naar diverse partijen.

            Reageren
        • PPiet

          @Ann

          Nee hoorn, ik zag het ook in Oktober
          Maar Augustus was nog een warme maand vandaar laag verbruik tot geen verbruik.

          Reageren
        • NNelly Hol

          @Ann

          Wij hadden ook meer gas verbruikt in september. Er was een storing bij Eneco mbt de slimme meter. Klok in de meter gaf de verkeerde tijd aan. Met als gevolg dat nacht dag was en dus sloeg de cv aan, dus kouder was .

          Reageren
        • JJoke

          @Ann
          Ja precies ik heb het ook september geen verwarming aan en toch heb je veel verbruikt
          We moeten met zijn all6 er maar eens goed achter aan
          Hier klopt niks van

          Reageren
    • AAlex

      @Ann, je zegt dat je in september plotsklaps 3x zoveel verbruik dan in alle voorafgaande jaren.
      Over hoeveel m3 gas hebben wij het? En heb je zelf de standen genoteerd of kwam de leverancier ermee? Als dat van de leverancier afkwam, zitten daar ook geschatte standen bij?
      Heb je een voorlopige nota gekregen of echt een eindafrekening van de maand september?

      Reageren
      • AAnn

        @Alex
        Hallo Alex,
        Ik heb het niet over een belachelijk gebruik, maar het schiet van zo’n 8 kuub naar 24 kuub, terwijl ik zelfs minder zou moeten hebben gebruikt. Ik heb zonnepanelen en lever nog flink terug, dus over de maand september is het niet zo’n ramp, maar het klopt gewoon niet en ik moet er niet aan denken dat dit de komende maanden in stijgende lijn door blijft gaan. Ik heb overigens mijn contract voor 3 jaar vast staan voor een laag bedrag. Ik heb ondertussen Enexis ook aan de telefoon gehad. Ook zij vertelden dat ik niet de 1e was die hier over belde. Greenchoice leest de meter uit en niet Enexis. Sinds mijn telefoontje naar Greenchoice op 14 oktober, wordt door Greenchoice mijn meter per uur (of per kwartier) uitgelezen en plotsklaps is mijn verbruik gigantisch verminderd. Ook lees ik na douche en koken etc. zelf mijn meter uit en daar is absoluut niets mis mee. Ik vrees dat ik hier niet uit kom en kan op dit moment niets anders doen dan mijn verbruik bewaken. Ik maak nu ook ieder ochtend een foto van mijn meter, aangezien Greenchoice mij er nog even attent op maakte dat als ik het met pen en papier deed, ik daarmee kon foezelen….

        Reageren
      • AAnn

        @Alex

        Kwam van de leverancier af en is het actuele verbruik van de voorafgaande maand, dus geen schatting. Vanaf 14 oktober houd ik dus de meterstanden nauwlettend in de gaten.

        Reageren
    • IIngrid

      @Ann

      Bij ons hetzelfde verhaal vanaf ongeveer eind september tot nu toe was mijn stroomverbruik ook ruim2x zo hoog en nu sinds vandaag ook mijn gas nog nooit zo hoog geweest terwijl ik alleen maar gas gebruik om te douchen ookal niet langer dan 5 min. De verwarming staat nog uit.

      Reageren
  • JJ.Zwaan

    Ik ben de hele maand september aan toonbaar weg geweest,maar toch. zeggen ze dat ik 36 kuub gas verbruikt heb. En verleden jaar was ik thuis en verbruikte toen 27 kuub minder

    Reageren
    • AAlex

      @J.Zwaan. ook nu nog, met slimme meters, wordt er af en toe geschat wanneer men niet op tijd de werkelijke standen van de meter heeft kunnen bemachtigen. Daarmee kunnen er fouten gemaakt worden meestal lost dit zichzelf op bij de volgende opname. Heeft u geen slimme meter, gebruik dan echte opname-standen en bereken de gemiddelde verbruiken en controleer of die plausibel kunnen zijn.

      Reageren
    • Ddekker

      @J.Zwaan
      ook ik heb volgens engie 49 kub gebruikt, vorig jaar 33 kub, heb een huishouden alleen, de hele maand september geen verwarming aangehad alleen douchen, begrijp niet waar ze het vandaan halen. ook in juni was er een uitschieter had mijn zoon ook last van, nu ga je vergelijken met andere mensen. lijkt wel om de drie maanden een piek te komen terwijl je aan het bezuinigen bent snap er niks van.

      Reageren
  • RRusty james

    deze nonsens wordt door alle dagbladen klakkeloos overgenomen, terwijl de nuancering weggelaten wordt..! in het oorspronkelijke artikel stond dat vd 1,3 miljoen slimme meters er wel 30.000 vervangen moesten worden.. maar van dit aantal waren er 22.000 verouderd, en 8000 daadwerkelijk foutief! dus ipv 30.000 maar 8000 kapot.. 8000 op n steekproef van 1,3 miljoen meters..!

    Reageren
  • EEelco

    Zou ik mijn nieuwe slimme meter ,weer kunnen omwisselen voor de vertrouwde oude .

    Reageren
  • WWim

    Er zijn er zelfs die stroom terug leveren,daar er geen zonnepanelen aanwezig zijn,echt een raadsel.

    Reageren
    • AAlex

      @Wim, zo’n meter wil ik wel hebben. Een meter die stroom opwekt!! Merk, type en bouwjaar graag.

      Reageren
  • IIneke Vos

    Ik heb het ding geweigerd en daar heb ik geen spijt van. Mijn oude metertje werkt prima.

    Reageren
    • EElly

      @Ineke Vos wij ook nog een oude. Geen slimme meter hier

      Reageren
  • IInez Nijenhuis

    Ik stond verstelt te kijken dat ik in september dit jaar meer gas gebruikt zou hebben dan verleden jaar september.
    Ik heb mijn huis laten isoleren met vloer en muur isolatie.
    Weet niet wat ik hier mee aan moet.

    Reageren
    • AAnnie maxfield

      @Inez Nijenhuis

      Ook ik heb in 1maand 30 kubieke meter gas verbruikt volgens oxxio gaat maandag contact met hun opnemen

      Reageren
  • DDk

    We kregen ineens een nabetaling van 1200 euro sinds de slimme meter. Dat was nog van voor de energiestijgingen. Kreeg bij bellen steeds n ander vaag verhaal. Greenchoice geeft ondanks ingediende klacht geen inzicht in de nota. Ik moet maar allerlei dure metingen laten doen. Mijn vragen worden niet beantwoord en steeds dus een ander verhaal. Enexis leest al een jaar niets uit. Ze kennen het probleem maar ze kunnen het niet verhelpen. Het kan nog een paar maanden duren. Intussen stijgen de prijzen. Ik hou mn hart vast. Maar voel me zeer in de kou feest, zowel door greenchoice als door enexis

    Reageren
    • CCorine

      @Dk

      Dat is precies hetzelfde bedrag als dat wij moesten nabetalen na installeren van de slimme meter.
      Na installatie van die meter is overigens wel ons verbruik omlaag geschoten (van geschat verbruik van 200 kuub gas per maand naar 20 uitgelezen per maand).

      Die hele meterstanden blijven mij echt een raadsel… hadden we maar een foto van de oude meter(standen) gemaakt de dag voordat hij vervangen werd…

      En het feit dat je nu je verbruik zou moeten kunnen monitoren in de Greenchoice app maar er constant geen informatie of toch maar geschatte informatie doorkomt vind ik echt mega frustrerend in de huidige tijd met die belachelijke prijzen

      Reageren
  • KK Noorman

    Ook een zg slimmemeter in het betalings verkeer moet geijkt zijn . Daar bij moet de meter voorzien zijn een data vermingking systeem . Ten alletijde moet data en meetfouten direct zichtbaar worden gedisplayt zodat de gebruiker weet, en kan zien wat er loos is . Ook de uitlezing van de meetwaarden moet geijkt zijn , alsmede de meetwaarde schrijver . Aan al deze zaken voldoet de meter niet het is een prul . Het uitlezen van de gasmeter kan niet via electronica , want het is een volume meter . Het uitstromende gas brengt een schoepenwieltje in beweging die op zijn beurt het telwerk bedient . Daarom word een foto gemaakt van het telwerk en via de slimmemeter verzonden naar de netbeheerder . Ook de energie leverancier kan geen enkele invloed uitoefenen op het fuctioneren van de meter , hij is ook niet bevoegt want manipulatie van de meter ligt op de loer . De slimmemeter is met veel bombarie ingevoerd maar alle meetwerktuigen mechanisch of elctronisch in het betalings verkeer vallen onder de ijkwet maar de slimmemeter is daar van vrijgesteld . Als de oude ijkwet nog in gebruik is krijgt de slimmemeter nooit de toelating als wettelijk meetwerktuig.

    Reageren

Schrijf een reactie

Het e-mailadres blijft prive.