Waar ben je naar op zoek?

Nieuws

Problemen met slimme meter: tot 3 keer hoger verbruik

De kwaliteit van moderne slimme energiemeters is beneden peil. Geregeld geven meters een te hoog stroom- of gasverbruik weer. Huishoudens betalen daardoor tientjes te veel op hun energierekening.

Volgens kwaliteitsmetingen van netbeheer Nederland blijkt dat slimme meters soms tot wel drie keer zo veel stroom meten als werkelijk wordt verbruikt. Sommige meters lopen zelfs door nadat ze volledig zijn losgekoppeld.

Hoe kan dat? En wat kun je zelf doen om te voorkomen dat je niet onnodig veel betaalt?

Steekproef

De problemen met de slimme meters worden veroorzaakt door gebrekkige kwaliteit. Zo blijkt uit een steekproef van 1,3 miljoen gasmeters dat er bijna 30.000 exemplaren moesten worden vervangen. Ook worden er jaarlijks tienduizenden elektriciteitsmeters afgekeurd.

De universiteit van Twente constateerde onlangs dat bij 4 van de 24 meters er geen garantie kan worden gegeven dat de eindafrekening van de energieleverancier klopt. Er wordt niet genoemd om welke meters het gaat.

Het zou goed zijn als er meer proactief wordt getest of slimme meters in huishoudens wel goed werken. In een tijd waarin de energieprijzen torenhoog zijn, is het belangrijk dat er geen kilowattuur of kuub gas teveel in rekening wordt gebracht.

Koen Kuijper (Energie expert)

Piekmomenten

De meetproblemen van de slimme meters zitten hem met name in perioden waarin er sprake is van een laag gasverbruik of een piekverbruik in elektriciteit. De meters kunnen bijvoorbeeld het verbruik onder- of overschatten bij dimmers, vijverpompen en multimedia apparatuur.

Slimme meter laten testen

Als je sterke vermoedens hebt dat jouw slimme meter een te hoog verbruik weergeeft, kun je deze laten keuren. Het probleem is dat je als aanvrager van zo’n keuring voor maar liefst 542 euro garant moet staan. Als blijkt dat de meter naar behoren werkt, ben je dat geld dus kwijt.

Het is lastig om zelf na te gaan of je meter het juiste verbruik aangeeft, omdat er veel variabelen zijn.

Enkele stappen die je kunt nemen:

  1. Controleer of er sprake is van een afwijking in het stroom- en gasverbruik, bijvoorbeeld door te kijken naar het energieverbruik van vergelijkbare huishoudens
  2. Ga na over mogelijk iets veranderd is in je gezinssituatie of woning waardoor het verbruik hoger uitvalt. Denk aan een elektrische boiler, jacuzzi, airco of vijverpomp.
  3. Kun je de afwijking in het verbruik niet verklaren? Neem dan eerst contact op moet je energieleverancier. Die kan dan samen met je onderzoeken wat de mogelijke oorzaak kan zijn.
  4. Als ook dat onderzoek niets oplevert – en je ervan overtuigd bent dat er iets niet klopt – kun je via je netbeheerder een doormeting laten doen van elektriciteit in je woning.

Via deze handige tool kun je uitrekenen wat bepaalde elektrische apparaten verbruiken aan stroom.

Niet verplicht

Heb je nog geen slimme meter, maar wordt deze wel (gratis) aangeboden via je netbeheerder? Dan hoef je niet op dit aanbod in te gaan. Het is niet verplicht om van een slimme meter gebruik te maken. Het is wel mogelijk om een digitale meter te laten plaatsen die geen meterstanden doorspeelt aan de energieleverancier.

Het is ook mogelijk een slimme meter te laten vervangen door een digitale meter. Hieraan zitten wel kosten verbonden.

In dit dossier lees je meer over de werking, voor- en nadelen en kosten van de slimme meter.

Over de auteur

Sinds 2014 is Bart Koenraadt actief als energie-expert voor deze site. Hij zorgt voor relevante en actuele informatie over de energiemarkt, zodat jij altijd beschikt over het laatste nieuws.

Meer over Bart

171 reacties

  • MMarc

    Ik ben begin november 2021 verhuisd. 2-persoonshuishouden in een 3-kamerappartement. Verbruik elektra eerste maanden rond de 160 KWh per maand. Dat was in mijn oude huis gemiddeld 125 KWh per maand (ook 2 personen in een 3-kamerappartement). Dat verschil kan kloppen, nieuwe huis is iets ruimer dus een paar lampjes meer en – het grootste verschil – nu een vaatwasser, die gemiddeld 10x per maand draait.
    Echter gaat vanaf maart 2022 het maandverbruik ineens omhoog naar 250 KWh, zonder dat er iets is verandert. Met een uitschieter van 279 KWh in augustus 2022. In die maand kom ik er wel achter dat de CV-ketel op comfortstand staat. Die stond tot mei op ecostand, maar kennelijk heeft de CV-monteur dat in mei aangepast. In september daalt mijn verbruik dan naar 214 KWh. In de maanden oktober en november 2022 ben ik grotendeels in het buitenland geweest en mijn zoon slechts 2 a 3 dagen per week in huis (overige dagen bij zijn vriendin). Dan nog is mijn verbruik in die maanden 143 resp. 187 KWh (in november 2021 was dat 155 KWh toen ik wel thuis was). Ik begrijp niets van die cijfers. Dus maar eens contact opnemen met ED (en die zullen wel verwijzen naar Liander).

    Reageren
  • WWerner Borel

    Ik maak hetzelfde mee. Mijn stroom verbruik is iedere maand hoger, terwijl ik alleen woon en de hele week werk. Heb ook al maanden de lampen uit. Enige wat aanstaat is 2 koelkasten en sávonds de TV. Heb gebeld en u raad het al Eneco zegt alles is goed u moet bij de netwerkbeheerder zijn Liander. Als ik wil weten of mijn meter goed is moet ik 542 euro betalen.

    Reageren
  • CCarel van den Boogaart

    Ik woon in een groot oud huis maar verwarm overdag alleen met de radiator open in de keuken (15m2) en ’s avonds een paar uurtjes op de slaapkamer (20m2). Ik douche 1 x per dag 5 minuten. In de woonkamer en op mijn kantoor verwarm ik met infrarood.

    400m3 per maand!!!!!!! volgens de slimme meter.

    Energieleverancier gebeld en netwerkbeheerder. “De meter klopt hoor meneer. Die maakt geen fout. U verbruikt gewoon veel” Nogmaals 1 radiator in de keuken aan en 1 x douchen per dag.

    Ze verdommen om te komen kijken want: “De meter liegt niet”

    Reageren
    • CCarel van den Boogaart

      @Carel van den Boogaart Ik heb precies hetzelfde. Overgestapt op Infraroodpanelen. Gebruik al een jaar geen verwarming met gas meer. Afgelopen week 1 radiator aangezet op stand 1. De meter liet de volgende dag een verbruik zien van 8 kuub meer dan normaal (koken en warmwatergebruik). Budgetenergie zegt dat de meter klopt en zeggen hetzelfde: U gebruikt gewoon veel. Dit is pure diefstal!

      Reageren
  • RRene

    Die slimme meter wijkt altijd in het voordeel van de energiemaatschappij af. Hij is inderdaad slim, alleen niet voor de consument

    Reageren
  • FFrank

    al een paar keer een brief gehad
    Of ik een slim mmeter wil laat ik weten
    dat ik dat niet hoef bel ik op dat ik geen
    Slimme meter wil komen ze⁶ met verhalen dat iedereen tevreden is de Slimme meter is aleen slim voor energie
    Bedrijven niet voor ons dus niet NEMEN

    Reageren
  • SSylvia

    Minder mensen dan vorig jaar in huis. Nu nog maar 2.Niet meer iedere dag douchen kachel 1,5 graad lager en toch meer verbruikt dan vorig jaar en jaar ervoor. September 3 weken niemand thuis geweest en 2x zoveel gas verbruikt als jaar ervoor. Betaalde 221,00 per maand we kregen nog wat terug. Betaal nu meer dan 1000,00!!! Waarom voelt dit als diefstal van Eneco? Lang leve de slimme meter!

    Reageren
  • MMargreet Barentsz

    Hoeveel kost het op een slimme meter te laten vervangen door een digitale meter?

    Reageren
  • HHenny Klomp

    November 43 en December plots naar 117 m3 zonder meer te stoken

    Reageren
  • MMatti Quaedvlieg

    Gister 0 stroomverbruik. Zonder enige reden. Vandaag 4 kWh. Geen verklaring voor. Ik verbruik gemiddeld zo’n 1,5 kWh per dag.

    Reageren
  • PPater

    Ook ineens 55m3 meer verbruikt in december. In november gewoon gestookt, in december bespaart en in de kou gezeten als test. De test wijst uit dat ik 55m3 meer moet betalen.
    Dit kan niet en dus gaat er morgen een belletje naar het energiebedrijf.
    Laat me al raden dat ik voor niks in de kou heb gezeten en gewoon het dikke teveel (ipv winst) mag betalen omdat ze mij niet in de kou hebben zien zitten.

    Reageren
    • JJollie

      @Pater
      Hier precies het zelfde in nov 35m3 gas verbruikt .
      Heb niet eens een verwarming meer alleen douche is nog op gas. Maar in dec 101m3 verbruikt.

      Reageren
    • LLeo

      @Pater
      Heeft contact met het energiebedrijf je intussen al iets opgeleverd?
      Ben ff benieuwd. Hier hetzelfde probleem.

      Reageren
  • MMiranda

    Essent heeft 2.5 miljoen klanten. Het tarief in december is boven de twee euro (Vergeleken met andere leveranciers wel heel netjes nog). Het berekende verbruik ligt in december 3 kuub hoger dan daadwerkelijk gemeten met de slimme meter. Grappig. Ik hou al jaren zelf de standen bij en dan plots toch wel een redelijke afwijking in de meterstanden. Natuurlijk het stelt niet zoveel voor, maar bereken het eens over de 2.5 miljoen klanten. Zou Essent omwille van de jaarrekening het verschil rechttrekken, wat logisch gezien wel moet, en daarbij de verrekening doen in een maand met een lager tarief, dan wil ik de uitkomst van de som wel als bonus krijgen. Het idee van een prijsplafon en deze dan omrekenen naar maandverbruik is overigens een giller want de gemiddelden zijn gebaseerd op het gemiddelde van een rijtjeshuis. Nu vallen de twee onder 1 kap en de vrijstaande woningen sowieso in de categorie jammer dan, maar buiten dat, ook een niet geïsoleerde rijtjeswoning gaat nooit onder dat plafon blijven. Waarom niet het energielabel van woningen gebruiken? Waarom woningbouwverenigingen niet huren laten bevriezen dan wel laten verlagen wanneer woningen nog altijd niet geïsoleerd zijn? Jammer..

    Reageren
    • FFrank

      @Miranda

      Volgens de verbruiksmanager hebben we in december 227m3 verbruikt. Dat is 5m3 meer dan de gegeven meterstanden in die periode.

      – De meterstand op 1 december 8.988
      – De meterstand op 1 januari 9.210

      9.210 – 8988 = 222m3 gas.

      We zijn op 12 oktober 2022 verhuisd. In de periode tot 31-12-2022 hebben is de afwijking totaal 8m3.

      Reageren
  • MMel

    Wij krijgen en slimme meter. Wij hebben al die tijd de oude anologe behouden en slimme geweigerd! Echter nu we stadsverwarming krijgen mag ik volgens regeringswebsite slimme meter niet weigeren! Wij willen ‘m gewoon niet…. Gezien ze steeds meer huizen op stadsverwarming aansloten ivm stadsvernieuwing sluipt overal toch uiteindelijk die slimme meter naar binnen. Waarom is het door regering verplicht bij stadsverwarming?

    Reageren
    • TThijs

      Omdat stadsverwarming niet op gas gaat maar er worden gigajoules gemeten 1gigajoule is 35kuub gas is duurder dan op gas succes ermee

      Reageren
  • DDo

    Op de dagen dat ik thuis ben verbruik ik 3/5 KW
    En ik kook electrisch…
    Nu zag ik ineens dat op de dagen dat ik weg ben en de koelkast de enige stekker in het stopcontact is
    Dat is een verbruik van 16/19 KW had .
    Hoe dan????
    En de leverancier maar zeggen dat ze automatisch de stand krijgen dus geen invloed hebben….

    Reageren
  • FFrank kerkhoff

    Goede dag.
    Ik had ook een groot probleem met mijn slimme meter.
    Ik woon alleen en kwam er achter dat ik een stroomverbruik had van 550 kwh in de maand.
    Wat heel erg veel is. Mijn hele huis na gekeken waar het verbruik heen kon gaan. Maar niks gevonden. Tot ik een artikel gelezen heb dat sommige apparatuur kan storen op de slimme meter. Bij mij zat de internetrouter en het camerasysteem langs de meter. (Alvoor de meter geplaatst was) dus heb ik die apparatuur uit de meterkast geplaatst. En precies na die dag is het verbruik meer als gehalveerd!
    Onvoorstelbaar maar waar. Ik verbruik sinds die tijd 213 kwh in de maand.
    Dus heb ik 3 jaar veel te veel stroom betaald. En dat ik hiermee bewijs heb dat apparatuur de meter beïnvloed. En mensen zo kan waarschuwen.

    Reageren
  • JJosS

    Kan iemand mij uitleggen waar het verschil ontstaat, want dat is me nog niet helemaal duidelijk.

    Stel ik heb een P1 meter aangesloten op de slimme meter. Geeft de P1 meter dan andere waarden dan de meter in de meterkast of zijn die aan elkaar gelijk en geeft de meter in de meterkast een andere waarde dan de waarden die door de energiemaatschappijen uit worden gelezen.

    Indien dat laatste het geval is. Dus verschil tussen de stand op de meter en uitgelezen stand bij energie maatschappij, dan zie je bij de eindafrekening toch dat je meterstand niet klopt?

    Alvast dank voor de uitleg.

    Reageren
    • DDennis

      @JosS : hier het zelfde . Eind afrekening valt vele malen hoger uit dan de p1 meter aan geeft . En gezien ik dit bij hou klopt die stand (van de p1)tot op de komma . Raar maar waar . Bijv: in januari en februari 2022 precies 299 m3 verbruikt . Tot op de laatste cent nauwkeurig volgens de afrekening . Terwijl mijn p1 :177m3 aan gaf ( van feb) hun reactie : p1 meter klopt niet ..

      Reageren
  • FFerdinand

    Wat een reacties hier. Allemaal mensen die klagen over foute standen. En fouten zijn niet uit te sluiten. Maar mensen bedenk toch dat het gemeten verbruik van de slimme meter toch echt is was je zelf gebruikt. Denk niet dat je niet zelf de oorzaak bent. Zet de komma eens goed want 19-tallen keer meer dan gemeten is niet mogelijk. Vraag eens iemand met verstand om eens mee te denken in plaats van hier te klagen over de energiebedrijven.

    Reageren
    • Ssan

      @Ferdinand los gekoppeld en dan nog doorrekenen? Dan is er toch echt iets mis. Zolang er wordt toegegeven aan een rekenprobleem wil die de klant te slim af zijn. Zeker als bewijs je over 500 gaat kosten probeer je bewijs zo meer mogelijk te ontlopen.

      Reageren
    • AAnnemieke

      @Ferdinand fijn dat jij die slimme meters vertrouwd,ik hadvorig jaar een verbruik van 20duizend kilowatt,per maand,dus niet goed,en nu een nieuwe meter maar ik vertrouw die dingen nu al helemaal niet meer.Mijn verbruik gaat alleen maar omhooggevallen,terwijl mijn oudste dochter uit huis!!!Leg uit hoe kan dat dan volgens jou?

      Reageren
    • JJohn

      Daar ik voorheen in een koopwoning had en een analogo meter had die terwijl ik niet thuis was elke dag minimaal 20 kw verbruikte.was mijn vraag of de kon worden nagekeken…dat kon als im ff 460 euro neertelde…ik vernam dat men slimme meters ging plaatsen.. en of ik voorang zou krijgen..dat kon door 70 euro extra te betalen..tenzei ze toch al in deze buurd begonnnen…dus ze kwamen en koste niks.
      Maar mijn redem was ook als ik mijn woning zou verkopen kon ik de nieuwe bewoners niet laten opschepen met eem stroommeter die elke dag zonder dat je iets hebt aanstaan 20 kwu verbruikt….na het plaatsen van slimme meter was dit gelijk al terug naar 2 kwu …kijk dat scheeld ff…geen keurings kosten en geen gezeik met de nieuwe bewoners…maar dan nog vind im dat toen de meter eens erafgrweest is vanwege een nieuwe stroomkabel in de straat met het gevolg dat de monteur de meter zo in de watermeterput had laten vallen ..er zat ook gelijk een flinke beschDigging…maar naar terugplaatsing van de doorzichtige meter …heb ik na de afrekenig gezien dat er iets niet klopte.. dus heb ik een maand lang elke dag de stand opgeschreven en zo kwam ik er achter ..dat ik 5 jaar teveel betaald heb…maar je kan niks beweizen..
      En zou mij veel geld kosten voor nakijken..en dan krijg je alleen het verschil van 1 jaar terug…dus vandaar toen voor de slimme meter gekozen .anders had ik dat nooit gedaan ik heb een andere woning ook een slimme meter…maar ik vind de app zoal waardeloos en laat nooit je verbruik van de laatste 2 dagen zien…nee liever uitschakelen van uitlezen
      Daarbij gebruikt de gasmeter ons gas om de accus ol te laden

      Reageren
    • JJohn

      Daar ik voorheen in een koopwoning had en een analogo meter had die terwijl ik niet thuis was elke dag minimaal 20 kw verbruikte.was mijn vraag of de kon worden nagekeken…dat kon als im ff 460 euro neertelde…ik vernam dat men slimme meters ging plaatsen.. en of ik voorang zou krijgen..dat kon door 70 euro extra te betalen..tenzei ze toch al in deze buurd begonnnen…dus ze kwamen en koste niks.
      Maar mijn redem was ook als ik mijn woning zou verkopen kon ik de nieuwe bewoners niet laten opschepen met eem stroommeter die elke dag zonder dat je iets hebt aanstaan 20 kwu verbruikt….na het plaatsen van slimme meter was dit gelijk al terug naar 2 kwu …kijk dat scheeld ff…geen keurings kosten en geen gezeik met de nieuwe bewoners…maar dan nog vind im dat toen de meter eens erafgrweest is vanwege een nieuwe stroomkabel in de straat met het gevolg dat de monteur de meter zo in de watermeterput had laten vallen ..er zat ook gelijk een flinke beschDigging…maar naar terugplaatsing van de doorzichtige meter …heb ik na de afrekenig gezien dat er iets niet klopte.. dus heb ik een maand lang elke dag de stand opgeschreven en zo kwam ik er achter ..dat ik 5 jaar teveel betaald heb…maar je kan niks beweizen..
      En zou mij veel geld kosten voor nakijken..en dan krijg je alleen het verschil van 1 jaar terug…dus vandaar toen voor de slimme meter gekozen .anders had ik dat nooit gedaan ik heb een andere woning ook een slimme meter…maar ik vind de app zoal waardeloos en laat nooit je verbruik van de laatste 2 dagen zien…nee liever uitschakelen van uitlezen
      Daarbij gebruikt de gasmeter ons gas om de accus op te laden.
      Dus het gas word gebruikt voor opwekking van stroom om de standen door te zenden…en geen compensatie terug..ik ga de meters compleet inwikkelen in alu folie..en laat het uitlezen weer eens uitzetten..zelfs daar luisteren ze ook niet naar mijn wens

      Reageren
    • RRien

      @Ferdinand

      Ik denk niet dat je beseft hoe fout electronica kan werken.er zijn mensen met een verbruik van gas en stroom tot 100 000 euro.daar word natuurlijk onderzoek naar gedaan,maar het feit ligt er.zelf ook met metervervanging 25 prct minder verbruik terwijl we juist een vrieskist hadden aangeschaft.verschil lag volgens leverancier binnen de tolerantie
      Er mag geen tolerantie zijn,electronica diende zuiver te zijn.maar omdat dit niet zo is,is het laten doormeten effe op 500 euro gezet weinigen beginnen hieraan,want ook hier keurt de slager het eigen vlees.

      Reageren
    • MMiriam

      @Ferdinand
      Wat een domme praat! Ik ben ook mijn verbruik bij aan het houden, kun jij mij uitleggen dan hoe het mogelijk is dat ik meer verbruikt heb qua stroom terwijl ik mijn licht veel eerder uit heb gedaan die dag geen tv heb gekeken en dan uitkom op een hoogverbruik, terwijl de dagen ervoor ik het licht langer aan had plus de tv aan en dan uitkom op minder verbruik? Hoe dan??? Aangezien jij het blijkbaar zo goed weet mag jij mij dat eens uitleggen.

      Reageren
    • IIkke

      @Ferdinand

      Als zoveel mensen over zelfde probleem klagen en jij zegt dat ze het zelf gebruikt hebben. Dan ben jij er eentje van de familie laaf een soort Neanderthaler die leven nog onder een steen dat zul jij ook wel doen wat een idioot ben jij

      Reageren
  • RRoy

    Ik heb aan home wizard gevraagd of de P1 meter andere waardes aangeeft dan wat de slimme meter aangeeft. Dit is dus niet zo. Een P1 meter zou niets anders door geven wat ook slimmemeterportal.nl al doet. Of zijn er mensen die hier anders over denken.

    Reageren
  • CCarina

    Wij hebben een digitale gasmeter (flonidan Uniflo G4 E0V). In de app van Eneco zien we op uurbasis het gasverbruik, maar 2 a 3 dagen in de week is er wel een verbruik op dagbasis, maar niet uitgesplitst per uur. Op deze dagen ligt ons verbruik ook onverklaarbaar hoog (2 a 3x hoger). We hebben nu elke dag de meterstanden genoteerd en deze gecontroleerd met die van Eneco (via download verbruik). Deze komen overeen. We vragen ons af andere mensen ook deze ervaring hebben.

    Reageren
    • HH van Bogaert

      @Carina
      Mijn digitale meter geeft een hoog gebruik aan als zelfs de gaskraan dicht staat
      Ben al eens gebeld door een ministerie die blijkbaar daarover gaat
      In jan en febr dit jaar (2022) had ik alles dichtgedraaid omdat ik 2 maanden naar polen ging
      Wat schetst mijn verbazing, zo een hoog gebruik heb ik nog nooit gehad
      Betaal normaal 99 euro per maand (bijna nooit thuis dus)
      over deze 2 maanden werd t eerst 280, vorige week ineens rara hoe kan dit 311 euro
      febr werd 222 euro, was enkele weken terug nog 180 euro
      Er word behoorlijk gesjoemeld met prijzen blijkt
      Gr Harrie

      Reageren
  • JJaap de Hoog

    Waarom bemoeit het ijkwezen (NMI) zich niet met deze problematiek ?
    Er zou toch minimaal een typegoedkeuring moeten zijn voor deze instrumenten en regelmatige controles in de praktijk.
    We praten hier over miljoenen die onterecht over de tafel gaan.

    Reageren
  • NNelly Hol

    In september was er storing volgens Eneco. De klok vd slimme meter liep verkeerd. Tijdens de nacht was het volgens de klok dag. Met als gevolg dat de cv aansloeg omdat het s’nachts kouder is. Bij ons was dat 14kwh meer dan normaal.

    Reageren
    • SS

      @Nelly Hol
      Je zal je slimme thermostaat waarschijnlijk bedoelen want een slimme meter registreert alleen verbruik.

      Reageren
  • FFrank

    Hier ook grote twijfels aan de slimme meter. En ik kan met een P1 meter en slimme stekkers het tegendeel bewijzen.

    Wij hebben Essent als leverancier en Enexis als beheerder. Tot en met 2021 met zijn vieren. Kinderen sinds begin dit jaar huis uit dus nu nog met zijn tweetjes. We hebben al vier jaar een slimme meter. Ons gasverbruik was en is vergelijkbaar met gezinnen van dezelfde grootte in huizen van vergelijkbare omvang en opzet, tweekappers. Maar qua elektriciteit zitten wij al zeker vijf jaar extreem hoog. In 2018 zelfs 10.000 KwH. Toen al verbaasd dat de politie geen poolshoogte kwam nemen. Het jaarverbruik is inmiddels gezakt naar dit jaar vermoedelijk 5.500 KwH, flinke daling maar nog steeds dik hoger dan gemiddelde gebruik van vergelijkbare huishoudens. Maar wij hebben nooit getwijfeld aan de waardes van Essent, want zo’n organisatie flest de boel toch niet…….

    De laatste maanden zijn we zoals zovelen heel bewust met energieverbruik bezig. Slimme stekkers gekocht met de mogelijkheid per (groot) apparaat het energieverbruik te meten en ’s nachts ook de standby uit te schakelen. Een P1 meter op de slimme meter geplaatst en voilá, binnen een paar dagen exorbitant grote verschillen tussen de metingen van de slimme meter met de P1 + slimme stekkers.

    Het gasverbruik kunnen we wel herleiden. Geen rare resultaten. Maar qua elektriciteit loopt het de spuigaten uit. De slimme meter meet met ons zuinige gebruik van dit moment (’s nachts op de koeling na zo goed als alles helemaal uit) een gemiddelde van 10 tot 20 KwH per dag. De P1 meter komt op 5 tot 9 KwH. Verschil tussen 5 en 9 is afhankelijk van het feit of wasmachine, droger en of vaatwasser draaien. De slimme stekkers wijzen ook uit dat er een gigantisch verschil is tussen het daadwerkelijke verbruik en de meting van de slimme meter.
    De grootverbruikers in huis allemaal in kaart gebracht. Daarbij komen wij nooit tot een totaal gebruik van 10 KwH per dag. Veelal er ruim onder.

    Mechanische afzuiginstallatie staat permanent uit. Pomp vloerverwarming gaat alleen aan wanneer de CV wordt aangezet en dat is tot nu (9 november) nog niet het geval geweest.
    Dat blijft tezamen dus allemaal ruim onder de 10 KwH. Maar Essent meet consequent bijna het dubbele.

    ’s Nachts doet zich nog het vreemdste fenomeen voor. Via slimme stekkers wordt bijna alle apparatuur uitgeschakeld. Alleen het Ziggo modem, de koelkasten, router op eerste verdieping en een spaarlamp (5 watt) buiten blijven aan. Volgens eigen berekening in totaal hooguit 0,4 KwH per nacht. Maar nee hoor, de slimme meter meet 0,4 KwH per UUR!!!!!

    Natuurlijk aan de bel getrokken bij Essent. Die verwijzen mij naar Enexis, met de mededeling dat Enexis mij waarschijnlijk weer naar hen doorverwijst. Essent: “Maar dat noet u niet accepterten”. Ja, makkelijker gezegd dan gedaan. En inderdaad, Enexis wast zijn handen in onschuld.
    Enexis: “Slimme meter doet het niet goed? Ja, dat zeggen ze allemaal wanneer ze beter op het verbruik gaan letten. Wij meten niet. Dat doet Essent. Zoek maar met hen contact.”
    Ik: “Ja, maar Essent heeft me al voorspeld dat jullie dit zouden zeggen. Ik moest het niet accepteren.
    Enexis: “U hebt het maar te accepteren, want wij doen hier niets aan. Wij krijgen geen klachten over onze apparatuur. U bent de eerste. Essent moet dit oplossen. Niet wij. Goedenmiddag.”

    Daar zit je dan met je goede fatsoen. Niet serieus genomen. Eigenlijk gewoon uitgelachen. Schandalig. Zeker in deze tijden. We hebben er alles aan gedaan om ons verbruik goed in kaart te brengen. We zijn ons rot geschrokken want het zit er dik in dat wij al jaren veel teveel betalen. Ik heb een goede rechtsbijstandsverzekering en haal er ook een specialist bij. Zijn ze nou helemaal betoeterd.

    Reageren
    • IIngrid van Tilborg

      @Frank
      Hier precies zo, ik ben nu alles met een energiemeter aan het na meten, maar nog steeds niks noemenswaardig gevonden.
      Ik maak iedere dag foto’s van de meterstanden, maar ze komen totaal niet overeen met de standen en verbruik die Essent doorgeeft.
      Het stroomverbruik is niet een beetje hoger maar soms wel 50x verdubbeld met mijn vroegere verbruik terwijl we alleen maar zuiniger aan doen. Het gas verbruik maakt soms behoorlijke uitschieters naar wel 90x zoveel. Ik heb nu kontakt gehad met Essent en moest foto’s doormailen, nu wachten op reactie. Ben er behoorlijk ziek van !

      Reageren
    • JJa heb ook problemen met slimme meter

      @Frank
      Ik ben 13 november de heledag niet thuis geweest en het was mooi weer en toch heb ik 1.74 m.-3 verbruikt ik snap niet hoe het kan

      Reageren
      • SSan

        @Ja heb ook problemen met slimme meter????? Verbruik 1 persoons huishouden. Ik ben thuis 5 kuub per dag, ik ben niet thuis ook 5 kuub, hoe dan??? Energie leverancier zegt weet ook niet hoe dat kan…. Snachts op 15 graden, overdag op 16,5 en douche 5 min 1 keer per week, was 1 keer per dag af. En kook 20 minuten…..wat kan ik doen….. Geen idee meer

        Reageren
    • RRo

      Via slimme stekkers wordt bijna alle apparatuur uitgeschakeld.
      – All die slimme stekkers trekken heel de nacht stroom.
      – Wifi kasjes of extenders gebruiken ook zo 70watt per uur.
      – Modem / router / tv/kabel versterker
      – Tv’s in standby modus.
      – Kooktoestel met ingebouwde klok
      – Magenetron met ingebouwde klok
      – Koelkast is al 45w constant met af en toe een piek.
      – Computers of laptops die wel uitstaan, maar nog in stopcontact = nog steeds stroom verbruik.
      – Vloerkoeling / verwarming die af en toe aanslaat of badkamer.
      Het zou zo maar kunnen, dat alles bij elkaar wel eens 400watt per uur gebruikt.
      Ik zou eens proberen om meer stekkers uit stopcontacten te trekken van apparatuur wat allemaal nog aan staat “terwijl jij onbewust denkt dat je alles uit hebt staan”.

      Ik zelf zit op ongeveer 160a180watt per uur, met 2 koelkasten, en alle apparaten zoveel mogenlijk echt uit te zetten. Niet met afstandbediening, want alles wat met afstandbediening te bedienen is gebruikt al stroom om standby te staan om jouw druk op de knop te mogen ontvangen.

      Alles uit de stopcontacten behalve vriezer en koelkast, eventueel groepen uit. en dan nog eens een nacht meten.

      Reageren
    • PPaul

      @Frank
      Hier hetzelfde. Ik heb gemiddeld 20kW per dag. Wij hebben stadsverwarming, dus verwarming e.d. zit niet bij de elektriciteitsrekening. Overal LED lampen, LED TV, mechanische afzuiging uit, nieuwe zuinige keukenapparatuur, etc. Toen energiemeters-stekkers geplaatst bij de grote verbruikers en ik kwam aan 12kW wat gemiddeld voor een huishouden is, dus 8kW per dag onverklaarbaar. Rustverbruik ’s nachts 500W. Nuon wilde een onderzoek doen (parallel meter) voor 1250 euro. Ik ga komende week nog zelf wat onderzoek doen, kijken of ik met het uitschakelen van groepen en apparatuur de boosdoener kan vinden.

      Reageren
    • PPater

      @Frank
      Alles wat slim is, of op afstand bediend, in het stopcontact geprikt word, verbruikt ook stroom, áltijd 24u/pd. Iets is pas echt slim en besparend als je het met je eigen ogen aan of uit zet.

      Reageren
    • SSylvia Curiël

      @Frank, ik lees net je verhaal mbt Essent en Enexis. Je geeft aan dat je een specialist bij gaat halen, hoe is dat afgelopen?

      Reageren
    • MMir Vrolijk

      @Frank

      Ik herken het wat je zegt.
      Ik woon in een appartement van 75 m2. Ik woon er alleen. Ik zou afgelopen jaar al een gasverbruik hebben van 1827.69 m3. Onverklaarbaar hoog. Neem contact op met de energieleverancier de gegevens halen we uit de slimme meter wat we van de netbeheerder krijgen. De verbruiksapp geeft een ander verbruik weer.
      Ik snap het hoge verbruik niet aangezien ik alle zuinige maatregelen toepas. Nu heb ik een meter ijking door een onafhankelijke instantie aangevraagd maar na afloop wordt mij even verteld welke informatie ze van de netbeheerder hebben gekregen. In hoeverre is het dan een onafhankelijke ijking geweest. Aangezien de boodschap luid draai de thermostaat van kamers dicht als je er geen gebruik van maakt. Vertelde deze persoon mij laat alle verwarmingsknoppen open. Het scheelt dan in gebruik. Ik nog als jou verhaal klopt dan zou ik nooit zo uiteenlopende verbruik per dag moeten hebben maar een constant zelfde verbruik. Op de vraag hoe het kan dat mijn meter een verbruik registreert van 88.41 m3 krijg ik geen antwoordt. Je betaald dus 850.44 voor een onafhankelijke meterijking die niet onafhankelijk verricht wordt.
      Net als jij ga ik hier zeker werk van maken. Ook ik heb te maken met Enexis als netbeheerder.

      Reageren
  • IIngrid van Tilborg

    Ik ben klant bij Essent en sinds eind september, begin oktober is mijn stroomverbruik enorm gestegen en sinds gister ook mijn gas ineens van een gemiddelde van 0,13/0,15 naar 9 kuub. De echte standen die ik nu zelf iedere dag opneem komen totaal niet overeen met het verbruik dat ik iedere dag nakijk oo de website van Essent. Ik maak me wel zorgen omdat we juist heel erg zijn gaan opletten ivm de stijgende kosten.
    Mijn verbruik is in 4 jaar tijd nog nooit zo hoog geweest. Er is nu een mail met foto’s naar Essent.
    Lang leve de slimme meter.

    Reageren
    • NNC

      @Ingrid van Tilborg

      Hier hetzelfde. Minder apparaten aangesloten (o.a. 2 TV’s de stekker eruit, diepvrieskist niet meer in gebruik) of niet in gebruik,maar toch een toename van het stroomverbruik van 40% t.o.v. dezelfde periode vorig jaar. Ons huishouden met 2 personen verbruikte in oktober 70% meer dan een 5 persoonshuishouden. Oftewel: wij verbruiken met z’n 2en 250% meer dan het door Essent aangegeven gemiddelde! Dus met minder aangesloten apparaten een extreem hoger verbruik. Bijna het dubbele! We worden opgelicht waar we bij staan!

      Reageren
      • IIngrid van Tilborg

        @NC volgens mij zijn wij ook niet de enigste.
        Vandaag ook weer op de website geeft hij 13,6 kwh aan en op de meter in de meterkast kom ik maar aan een totaal van 6, maar zelfs die 6 kwh is voor ons ook veel te hoog. Wij zijn ook maar met 2 personen en in 4 jaar tijd is het verbruik nog nooit zo hoog geweest. In al die jaren nooit ergens naar gekeken en nu we zuiniger aan zijn gaan doen alleen maar meer verbruik volgens Essent.
        Kijk allemaal goed naar je meterstanden, want hier klopt iets echt niet. Ik wacht nog op reactie van Essent en maak nu elke dag foto’s van de meterstanden.

        Reageren
  • PPiet

    Sorry, 0.07 m3 uiteraard

    Reageren
  • PPiet

    Ik hen sinds 2 jaar een slimme meter. Ik woon alleen. Heb een ketel zonder waakvlam, dus die slaat aan alleen bij verbruik. Ik stook op hout dus geen cv nodig. Nu na een aantal weken de standen bijgehouden: s ochtends altijd 0.12 m3 vanwege douchen. Daarna gebruik ik dus niets meer. Wat blijkt: pm 12.00 uur verbruik 0.14m3 en om 18.00 uur 0.17m3 en 22.00 uur 0.19 m3.
    Dus ik ” verbruik” per dag 0.7 m3 welke Eneco of Stedin in hun zak steken. Dat is op jaarbasis best geld.! Ik meet overigens op de Toon aan de wand, dus die is van Eneco

    Reageren
    • LLucas

      @Piet
      Het lijkt erop of de functie “tapcomfort” aan staat van uw cv-ketel. De cv-ketel houdt dan de warmtewisselaar op temperatuur zodat wanneer je de kraan open draait en sneller warm water uit komt. Ik zou hier even naar kijken.

      Reageren
    • KKees

      Staat de ketel in de comfort stand? In dat geval houdt hij ongevraagd water warm.

      Reageren
    • JJos

      @Piet
      Doet de ketel niet het reservoir opwarmen. Hoeft maar 1 liter te zijn en je hebt het al.

      Reageren
  • AAlexandra

    Ook bij ons in de familie in september 2022 meer dan her dubbele voor t gasverbruik. Heel Vreemd! Wij zitten bij Delta. Morgen eens bellen.

    Reageren

Schrijf een reactie

Het e-mailadres blijft prive.