Waar ben je naar op zoek?

Nieuws

Problemen met slimme meter: tot 3 keer hoger verbruik

Bart Koenraadt

158 reacties

De kwaliteit van moderne slimme energiemeters is beneden peil. Geregeld geven meters een te hoog stroom- of gasverbruik weer. Huishoudens betalen daardoor tientjes te veel op hun energierekening.

Volgens kwaliteitsmetingen van netbeheer Nederland blijkt dat slimme meters soms tot wel drie keer zo veel stroom meten dan werkelijk wordt verbruikt. Sommige meters lopen zelfs door nadat ze volledig zijn losgekoppeld.

Hoe kan dat? En wat kun je zelf doen om te voorkomen dat je niet onnodig veel betaalt?

Steekproef

De problemen met de slimme meters worden veroorzaakt door gebrekkige kwaliteit. Zo blijkt uit een steekproef van 1,3 miljoen gasmeters dat er bijna 30.000 exemplaren moesten worden vervangen. Ook worden er jaarlijks tienduizenden elektriciteitsmeters afgekeurd.

De universiteit van Twente constateerde onlangs dat bij 4 van de 24 meters er geen garantie kan worden gegeven dat de eindafrekening van de energieleverancier klopt. Er wordt niet genoemd om welke meters het gaat.

Het zou goed zijn als er meer proactief wordt getest of slimme meters in huishoudens wel goed werken. In een tijd waarin de energieprijzen torenhoog zijn, is het belangrijk dat er geen kilowattuur of kuub gas teveel in rekening wordt gebracht.

Koen Kuijper (Energie expert)

Piekmomenten

De meetproblemen van de slimme meters zitten hem met name in perioden waarin er sprake is van een laag gasverbruik of een piekverbruik in elektriciteit. De meters kunnen bijvoorbeeld het verbruik onder- of overschatten bij dimmers, vijverpompen en multimedia apparatuur.

Slimme meter laten testen

Als je sterke vermoedens hebt dat jouw slimme meter een te hoog verbruik weergeeft, kun je deze laten keuren. Het probleem is dat je als aanvrager van zo’n keuring voor maar liefst 542 euro garant moet staan. Als blijkt dat de meter naar behoren werkt, ben je dat geld dus kwijt.

Het is lastig om zelf na te gaan of je meter het juiste verbruik aangeeft, omdat er veel variabelen zijn.

Enkele stappen die je kunt nemen:

  1. Controleer of er sprake is van een afwijking in het stroom- en gasverbruik, bijvoorbeeld door te kijken naar het energieverbruik van vergelijkbare huishoudens
  2. Ga na over mogelijk iets veranderd in je gezinssituatie of woning waardoor het verbruik hoger uitvalt. Denk aan een elektrische boiler, jacuzzi, airco of vijverpomp.
  3. Kun je de afwijking in het verbruik niet verklaren? Neem dan eerst contact op moet je energieleverancier. Die kan dan samen met je onderzoeken wat de mogelijke oorzaak kan zijn.
  4. Als ook dat onderzoek niets oplevert – en je ervan overtuigd bent dat er iets niet klopt – kun je via je netbeheerder een doormeting laten doen van elektriciteit in je woning.

Via deze handige tool kun je uitrekenen wat bepaalde elektrische apparaten verbruiken aan stroom.

Niet verplicht

Heb je nog geen slimme meter, maar wordt deze wel (gratis) aangeboden via je netbeheerder? Dan hoef je niet op dit aanbod in te gaan. Het is niet verplicht om van een slimme meter gebruik te maken. Het is wel mogelijk om een digitale meter te laten plaatsen die geen meterstanden doorspeelt aan de energieleverancier.

Het is ook mogelijk een slimme meter te laten vervangen door een digitale meter. Hieraan zitten wel kosten verbonden.

In dit dossier lees je meer over de werking, voor- en nadelen en kosten van de slimme meter.

158 reacties

  • AAnn

    Ook ik heb in september plotsklaps 3x zoveel verbruik dan in alle voorafgaande jaren. Dat terwijl ik extra zuinig heb gedaan, een aantal dagen weg ben geweest en geen logees heb gehad (andere jaren wel). Bovendien in september de verwarming niet aan gehad. Klantadviseur bij Greenchoice vertelde mij dat ik niet de enige was die ineens met die klacht kwam. Toen ik door bleef vragen, zette ze me uiteindelijk door naar een (senior)collega. Hij beweerde dat er geen verder klachten waren en dat misschien mijn ketel verouderd was, of geen controlebeurt had gehad. Ketel is 8 jaar oud en wordt ieder jaar gecontroleerd. Dan moest ik dat aankaarten bij Enexis. Enexis uiteraard niet bereikbaar, dus een klachtenformulier ingevuld. Automatisch antwoord dat ik uiterlijk 11 november een reactie kan verwachten. Wat als dit in de overige maanden ook gaat gebeuren? Het kan toch niet zo zijn dat wij voor gas gaan betalen die wij niet verbruikt hebben. Heeft iemand een oplossing hoe we dit aan kunnen pakken, of bij welke partij we een klacht in kunnen dienen, die dan ook serieus genomen wordt.

    Reageren
    • RRalph Moonen

      @Ann
      Ik heb geen oplossing . Maar wel dezelfde ervaring. Ook meer dan 2x onverklaarbaar zoveel gasverbruik in de maand september. Verbruik 1,5 m³ gas per zonder dat de verwarming aanstaat. Douche al meer dan een jaar koud.
      Ik laat cv maar controleren en de volgende stap maar de meter testen denk ik.
      Ik hoor graag hoe het jou vergaat.
      Groet Ralph Moonen

      Reageren
      • AAnn

        @Ralph Moonen

        Het vreemde is dat we het allemaal over de maand september hebben.

        Reageren
        • WWilma

          @Ann en @Ralph
          Ook hier Greenchoice en ook september.
          3 weken vakantie en 1 week thuis, met mooi weer.
          Meer dan het dubbele verbruik t.o.v. 2021. Toen we wel thuis waren…

          Reageren
          • AAnn

            @Wilma
            Het is niet zo dat ik nu zwaar in de problemen kom, aangezien mijn contract nog bijna 3 jaar vast staat tegen een laag tarief, Maar het voelt niet goed. Bij mensen met een variabel tarief is het voorschot bijna 3x zo hoog geworden, dat kan bij mij niet. Maar nu plots mijn verbruik bijna 3x zo hoog??? Ik heb dit ook uitgesproken, maar dit werd mij niet in dank afgenomen. Vanaf het moment dat ik mijn hoger verbruik binnen kreeg, ban ik gaan monitoren. Geen enkel vreemd gebruik op de meter. De volgende ochtend Greenchoice gebeld en mijn meter wordt nu ieder uur uitgelezen en geen enkel vreemd verbruik…. Enexis heb ik pas enkele dagen later gebeld, dus naar mijn inziens hebben zij hier niets mee te maken. Ik wacht nu mijn verbruik over oktober af. Mocht daar weer afwijkingen in zitten, gaan er aangetekende schrijven naar diverse partijen.

            Reageren
        • PPiet

          @Ann

          Nee hoorn, ik zag het ook in Oktober
          Maar Augustus was nog een warme maand vandaar laag verbruik tot geen verbruik.

          Reageren
        • NNelly Hol

          @Ann

          Wij hadden ook meer gas verbruikt in september. Er was een storing bij Eneco mbt de slimme meter. Klok in de meter gaf de verkeerde tijd aan. Met als gevolg dat nacht dag was en dus sloeg de cv aan, dus kouder was .

          Reageren
        • JJoke

          @Ann
          Ja precies ik heb het ook september geen verwarming aan en toch heb je veel verbruikt
          We moeten met zijn all6 er maar eens goed achter aan
          Hier klopt niks van

          Reageren
    • AAlex

      @Ann, je zegt dat je in september plotsklaps 3x zoveel verbruik dan in alle voorafgaande jaren.
      Over hoeveel m3 gas hebben wij het? En heb je zelf de standen genoteerd of kwam de leverancier ermee? Als dat van de leverancier afkwam, zitten daar ook geschatte standen bij?
      Heb je een voorlopige nota gekregen of echt een eindafrekening van de maand september?

      Reageren
      • AAnn

        @Alex
        Hallo Alex,
        Ik heb het niet over een belachelijk gebruik, maar het schiet van zo’n 8 kuub naar 24 kuub, terwijl ik zelfs minder zou moeten hebben gebruikt. Ik heb zonnepanelen en lever nog flink terug, dus over de maand september is het niet zo’n ramp, maar het klopt gewoon niet en ik moet er niet aan denken dat dit de komende maanden in stijgende lijn door blijft gaan. Ik heb overigens mijn contract voor 3 jaar vast staan voor een laag bedrag. Ik heb ondertussen Enexis ook aan de telefoon gehad. Ook zij vertelden dat ik niet de 1e was die hier over belde. Greenchoice leest de meter uit en niet Enexis. Sinds mijn telefoontje naar Greenchoice op 14 oktober, wordt door Greenchoice mijn meter per uur (of per kwartier) uitgelezen en plotsklaps is mijn verbruik gigantisch verminderd. Ook lees ik na douche en koken etc. zelf mijn meter uit en daar is absoluut niets mis mee. Ik vrees dat ik hier niet uit kom en kan op dit moment niets anders doen dan mijn verbruik bewaken. Ik maak nu ook ieder ochtend een foto van mijn meter, aangezien Greenchoice mij er nog even attent op maakte dat als ik het met pen en papier deed, ik daarmee kon foezelen….

        Reageren
      • AAnn

        @Alex

        Kwam van de leverancier af en is het actuele verbruik van de voorafgaande maand, dus geen schatting. Vanaf 14 oktober houd ik dus de meterstanden nauwlettend in de gaten.

        Reageren
    • IIngrid

      @Ann

      Bij ons hetzelfde verhaal vanaf ongeveer eind september tot nu toe was mijn stroomverbruik ook ruim2x zo hoog en nu sinds vandaag ook mijn gas nog nooit zo hoog geweest terwijl ik alleen maar gas gebruik om te douchen ookal niet langer dan 5 min. De verwarming staat nog uit.

      Reageren
    • CCarla

      @Ann
      Hier ook in september dubbel gas “verbruikt” t.o.v. 2021 volgens Greenchoice, terwijl dat gewoonweg niet kan kloppen. Vrienden van mij precies hetzelfde. Nu in december vrijwel hetzelfde “verbruik” als vorig jaar. Echter, verwarming staat 1,5 graad lager. Douchen maximaal 5 minuten. Plus december is relatief warm geweest. Krijg er toch een onaangenaam gevoel van. Een kleine afwijking kan gebeuren, maar dit? En ik vrees dat je er nauwelijks iets mee kunt, hoe bewijs je dit?

      Reageren
  • JJ.Zwaan

    Ik ben de hele maand september aan toonbaar weg geweest,maar toch. zeggen ze dat ik 36 kuub gas verbruikt heb. En verleden jaar was ik thuis en verbruikte toen 27 kuub minder

    Reageren
    • AAlex

      @J.Zwaan. ook nu nog, met slimme meters, wordt er af en toe geschat wanneer men niet op tijd de werkelijke standen van de meter heeft kunnen bemachtigen. Daarmee kunnen er fouten gemaakt worden meestal lost dit zichzelf op bij de volgende opname. Heeft u geen slimme meter, gebruik dan echte opname-standen en bereken de gemiddelde verbruiken en controleer of die plausibel kunnen zijn.

      Reageren
    • Ddekker

      @J.Zwaan
      ook ik heb volgens engie 49 kub gebruikt, vorig jaar 33 kub, heb een huishouden alleen, de hele maand september geen verwarming aangehad alleen douchen, begrijp niet waar ze het vandaan halen. ook in juni was er een uitschieter had mijn zoon ook last van, nu ga je vergelijken met andere mensen. lijkt wel om de drie maanden een piek te komen terwijl je aan het bezuinigen bent snap er niks van.

      Reageren
  • RRusty james

    deze nonsens wordt door alle dagbladen klakkeloos overgenomen, terwijl de nuancering weggelaten wordt..! in het oorspronkelijke artikel stond dat vd 1,3 miljoen slimme meters er wel 30.000 vervangen moesten worden.. maar van dit aantal waren er 22.000 verouderd, en 8000 daadwerkelijk foutief! dus ipv 30.000 maar 8000 kapot.. 8000 op n steekproef van 1,3 miljoen meters..!

    Reageren
  • EEelco

    Zou ik mijn nieuwe slimme meter ,weer kunnen omwisselen voor de vertrouwde oude .

    Reageren
  • WWim

    Er zijn er zelfs die stroom terug leveren,daar er geen zonnepanelen aanwezig zijn,echt een raadsel.

    Reageren
    • AAlex

      @Wim, zo’n meter wil ik wel hebben. Een meter die stroom opwekt!! Merk, type en bouwjaar graag.

      Reageren
  • IIneke Vos

    Ik heb het ding geweigerd en daar heb ik geen spijt van. Mijn oude metertje werkt prima.

    Reageren
    • EElly

      @Ineke Vos wij ook nog een oude. Geen slimme meter hier

      Reageren
  • IInez Nijenhuis

    Ik stond verstelt te kijken dat ik in september dit jaar meer gas gebruikt zou hebben dan verleden jaar september.
    Ik heb mijn huis laten isoleren met vloer en muur isolatie.
    Weet niet wat ik hier mee aan moet.

    Reageren
    • AAnnie maxfield

      @Inez Nijenhuis

      Ook ik heb in 1maand 30 kubieke meter gas verbruikt volgens oxxio gaat maandag contact met hun opnemen

      Reageren
  • DDk

    We kregen ineens een nabetaling van 1200 euro sinds de slimme meter. Dat was nog van voor de energiestijgingen. Kreeg bij bellen steeds n ander vaag verhaal. Greenchoice geeft ondanks ingediende klacht geen inzicht in de nota. Ik moet maar allerlei dure metingen laten doen. Mijn vragen worden niet beantwoord en steeds dus een ander verhaal. Enexis leest al een jaar niets uit. Ze kennen het probleem maar ze kunnen het niet verhelpen. Het kan nog een paar maanden duren. Intussen stijgen de prijzen. Ik hou mn hart vast. Maar voel me zeer in de kou feest, zowel door greenchoice als door enexis

    Reageren
    • CCorine

      @Dk

      Dat is precies hetzelfde bedrag als dat wij moesten nabetalen na installeren van de slimme meter.
      Na installatie van die meter is overigens wel ons verbruik omlaag geschoten (van geschat verbruik van 200 kuub gas per maand naar 20 uitgelezen per maand).

      Die hele meterstanden blijven mij echt een raadsel… hadden we maar een foto van de oude meter(standen) gemaakt de dag voordat hij vervangen werd…

      En het feit dat je nu je verbruik zou moeten kunnen monitoren in de Greenchoice app maar er constant geen informatie of toch maar geschatte informatie doorkomt vind ik echt mega frustrerend in de huidige tijd met die belachelijke prijzen

      Reageren
  • KK Noorman

    Ook een zg slimmemeter in het betalings verkeer moet geijkt zijn . Daar bij moet de meter voorzien zijn een data vermingking systeem . Ten alletijde moet data en meetfouten direct zichtbaar worden gedisplayt zodat de gebruiker weet, en kan zien wat er loos is . Ook de uitlezing van de meetwaarden moet geijkt zijn , alsmede de meetwaarde schrijver . Aan al deze zaken voldoet de meter niet het is een prul . Het uitlezen van de gasmeter kan niet via electronica , want het is een volume meter . Het uitstromende gas brengt een schoepenwieltje in beweging die op zijn beurt het telwerk bedient . Daarom word een foto gemaakt van het telwerk en via de slimmemeter verzonden naar de netbeheerder . Ook de energie leverancier kan geen enkele invloed uitoefenen op het fuctioneren van de meter , hij is ook niet bevoegt want manipulatie van de meter ligt op de loer . De slimmemeter is met veel bombarie ingevoerd maar alle meetwerktuigen mechanisch of elctronisch in het betalings verkeer vallen onder de ijkwet maar de slimmemeter is daar van vrijgesteld . Als de oude ijkwet nog in gebruik is krijgt de slimmemeter nooit de toelating als wettelijk meetwerktuig.

    Reageren
  • JJaap

    Sinds mei 2021is onze slimme meter al kapot.
    Verschillende keer met
    Enexis gebeld.
    Et wordt niks aan gedaan.
    Reden,druk druk druk
    Conclusie
    We krijgen geen maandelijks overzicht van de Energiemaatschappij

    Reageren
  • RRene

    De energie bedrijven kunnen toch ook zien wat er aan jou geleverd is en als blijkt dat ze daar misbruik van maken dan moet de overheid over gaan tot miljoenen euros boete

    Reageren
  • EEduard Rats

    Ik ben klant bij energie direct. Ik ben vanaf 20 juli tot 1 oktober in Engeland geweest. In die tijd heb ik alle stekkers er uit getrokken en gaskranen dicht gedraaid. Toch gaf mijn energie rapport van een slimme meter verstrekt door leverancier Energie Direct normaal gebruik aan. Dit is valsheid in geschriften. Ik kan telefonisch geen contact opnemen met leverancier Energie direct. Communicatie is alleen mogelijk met een chat robot. Als je vraagt om met een mens to kunnen chatten is deze nooit beschikbaar. Alle menselijke redelijkheid is wegbezuinigd. Wat overblijft lijkt op pure oplichting.

    Reageren
    • LLoek

      @Eduard Rats gewoon naar hun adres wat op de website staat ouderwets een aangetekende brief sturen.

      Reageren
    • Ssan

      @Eduard Rats
      zeker…

      Reageren
  • SSWIER

    Ik hou al jaren de meterstanden bij,
    Tot op heden nog geen verschil kunnen ontdekken
    tussen analoog en slimme meter (van Essent)

    Reageren
  • WWillem

    Ik wil geen slimme meter maar moet die nemen van ANWB energie. Ik wacht er al 4 maanden op…

    Reageren
  • RRené

    Hou al jaren meterstanden wekelijks bij op papier. Na overschakelen op slimme meter geen verschil in verbruik geconstateerd. Dus, zelf bijhouden heb je ook een paper trail in geval van problemen

    Reageren
  • RRon

    Het is net als nu in de politiek. We blijven als een stelletje koeien achter elkaar aan lopen. Wanneer is dat een keer afgelopen.

    Reageren
  • JJohn

    Bij mij hebben ze een paar jaar geleden een slimme meter geplaatst en de hoofdschakelaar verwijderd en mijn aardlekschakelaar gebruikt als hoofdschakelaar, dit heb ik aangegeven bij Enexis en daar geven ze aan dat ik maar een elektricien moet zoeken met zegelrecht en dat de kosten nu voor mij zijn.
    Het is verplicht dat er een hoofdschakelaar in de meterkast zit. Dus als ze een slimme meter komen plaatsen let hier op dat ze de hoofdschakelaar laten zitten zoals het hoort!!

    Reageren
  • FF v Nispen

    Goed te weten, wij (2pers) gebruiken 5500kwh en onze buren ong 2500, dus er is iets aan de hand. Eerst met energiemeter dingen uitzoeken

    Reageren
    • MMW

      @F v Nispen Misschien een P1 meter er tussen even? Ik heb deze ook er tussen gezet en hierdoor een aantal stroomslurpers vervangen (waren vooral lampen die veel meer verbruikten dan verwacht)

      Reageren
      • Aa.karssies

        @MW hoe kan je met een p1 meter meten welke aparaat veel stroom gebruikt. Wij hebben ook zo een p1 meter aan geschaft.

        Reageren
        • AAlex

          @a.karssies, en heb je er ook iets mee gedaan? Zoals gebruik maken van de bijhorende app? En dan het e.e.a onderzoeken, zoals het actuele verbruik zo laag mogelijk houden.

          Reageren
    • GGerrie Van der Heijden

      @F v Nispen

      Wij met 2 personen boven de 60 verbruikten vorig jaar 5240 kWh. Ik heb Eneco gebeld. Ze vonden het erg hoog en vroegen of we een infrarood sauna hadden, nee dus, een aquarium dan, nee hebben we ook niet, een elektrische auto dan en nee hebben we ook niet. Toen zei ze dat we de meter konden laten ijken en dat zou tossen de 300 en 750 euro gaan kosten. Als blijkt dat het aan de slimme meter ligt hoeven we het niet te betalen maar in 99,9% van de gevallen ligt het daar niet aan. Dus wat nu. Wij weten het niet meer

      Reageren
  • JJMA Holzken

    Tijdje geleden las ik op Facebook dat je een wijziging door kon geven? Moest jezelf wel je meterstanden doorgeven?
    Graag een advies terug via mijn emailadres

    Reageren
  • VVedat

    “Het is ook mogelijk een slimme meter te laten vervangen door een digitale meter. Hieraan zitten wel kosten verbonden.”
    Nee helaas dit mag never nooit. Van slimme meter naar een traditionele meter mag nooit.
    Voor de lezers hier. Koop een p1 apparaat die je kan koppelen aan je slimme elektra meter. Bijvoorbeeld de “HomeWizard” voor 30€ en hep goed inzicht in je verbruik via de app.

    Reageren
    • BBarry

      @Vedat

      En waarom mag je niet terug naar een digitale meter? Je mag toch zeker wel zelf bepalen wat je in je woning hebt hangen? Wat is de argumentatie? En hoe lang is dit zo.

      Enkele jaren geleden een slimme meter laten vervangen met een digitale zonder probleem.

      Reageren
    • SSander

      @Vedat uhm, dan kijk je naar de data van je slimme meter, daar schiet je dus niks mee op. Plus dat je niet alleen je P1 device moet kopen maar ook die homewizard rommel.
      Home assistant, powercalc en wat smart powerplugs geven je echt inzicht (per apparaat) en is ook nog eens veel goedkoper.

      Reageren
      • MMW

        @Sander Klopt wel natuurlijk, maar als je alles uitzet kun je wel zien wat de energie slurpers zijn zodra je wat aan gaat zetten.

        Reageren
      • WWil

        @Sander

        Leest het P1 apparaat het daadwerkelijke verbruik af? Of geeft ie gewoon realtime aan wat de slimme meter meer?

        Reageren
    • HHenk

      @Vedat
      Precies. Zo heb ik dat ook gedaan.
      Kwh en gasverbruik goed af te lezen en te vergelijken per dag/maand en per jaar.

      Reageren
    • Aalex

      @Vedat

      Een slimme meter is een digitale meter en idd de traditionele meters mogen niet meer geplaatst worden. De digitale meter is een slimme meter zonder het gedeelte wat mogelijk maakt hen uit te lezen en zonder een geheugen om standen in op te slaan.

      Reageren
  • GGerrit.noordzij

    Ik heb dat ding nooit laten plaatsen
    En zal dat ook nooit doen
    In het begin was het al heel goed mis
    Legio klachten bij programa s als Kassa
    Vraag. Hoe en hoeveel krijgen de bestolen mensen met een (slime meter) terug????

    Reageren
  • EE.N.Visser

    Ben ik blij, dat ik geen Slimme meter heb! Zo zie je maar: vernieuwing hoef geen verbetering te betekenen!

    Reageren
  • SStevens

    En Ik wil mijn slimme meter laten testen als dat mogelijk is

    Reageren
    • JJ v d gouwe

      heb pas een andere meter gehad kreeg van essent het gebruik door dat bleek letop 1000000 meer tezijn

      Reageren
  • GGerrit ter Harmsel

    Worden de nieuwe meters voor dat deze geplaatst worden Niet getest/geijkt ?
    Dat is vreemd, terwijl bijvoorbeeld benzine pompen worden getest en vrijgegeven.
    Bij de bakker en slager worden ook de weegtoestellen geijkt.
    Net zoals bij vliegtuigen en auto’s wordt er voor gebruik uitgebreid getest/geijkt. (hoop ik ?)
    Dus waarom vooraf ook niet bij gas en electriciteits meters, en dan laten vrijgeven door het ijkwezen.

    Reageren
    • JJohn

      @Gerrit ter Harmsel
      Zou zeker moeten, anders alles afkeuren lijkt mij want het kan zomaar zijn dat wij al jaren teveel betalen!

      Reageren

Schrijf een reactie

Het e-mailadres blijft prive.