Slimme meter
Een slimme meter is een digitaal instrument waarmee de energieleverancier je meterstanden voor stroom en gas op afstand kan uitlezen.
Met een slimme meter is het niet meer nodig om zelf de meterstanden door te geven aan je energieleverancier. Dat bespaart jou en het energiebedrijf veel tijd.
Als je zonnepanelen op het dak hebt, kan een slimme meter ook precies aan de energieleverancier doorgeven wat je teruglevert aan stroom.
Wat zijn de voor- en nadelen van een slimme meter?
Het gebruik van een slimme meter heeft duidelijke voor- en nadelen:
Voordelen | Nadelen |
---|---|
Meterstanden worden automatisch uitgelezen. Je hoeft zelf dus geen meterstanden te noteren en op te sturen. Ook niet als je overstapt naar een andere leverancier. | Je privacy wordt ingeperkt: de netbeheerder (en leverancier) kan precies zien hoeveel stroom je hebt verbruikt. |
Het slim opnemen van de meterstanden is nauwkeuriger dan een handmatige meting of schatting van de energieleverancier. | Doordat precies bekend is hoeveel stroom je teruglevert, kan de leverancier terugleverkosten in rekening brengen. |
Je kunt je eigen energieverbruik monitoren en je krijgt meer inzicht in het verbruik en de energiekosten. | Versneld aanvragen van een slimme meter is niet gratis. |
Gelukkig is de inperking van de privacy beperkt. De meterstanden worden namelijk maar een aantal keer per jaar uitgelezen.
Verder kan de netbeheerder ook geen relatie leggen tussen het verbruik en de elektrische apparaten in jouw huishouden. De netbeheerder kan dus ook niet aan de hand van jouw verbruik zien of je thuis bent.
Hoe kan ik een slimme meter aanvragen?
Inmiddels hebben de meeste Nederlanders een slimme meter aangeboden gekregen bij de netbeheerder. Je ontvangt hierover bericht van je netbeheerder.
Toch is het soms ook mogelijk om versneld een slimme meter aan te vragen. Dit kun je doen bij jouw netbeheerder, bijvoorbeeld Enexis, Liander of Stedin. Normaliter wordt de meter dan binnen een tijdsbestek van drie maanden geplaatst, tenzij dit technisch niet mogelijk is.
Bij het aanvragen van de meter dien je enkele gegevens paraat te hebben, zoals persoonsgegevens, adresgegevens en EAN-codes.
Wat kost een slimme meter?
Het ontvangen van een slimme meter is gratis.
Alleen aan het versneld aanvragen van een slimme meter zijn kosten verbonden. Deze kunnen verschillen per netbeheerder.
In bepaalde situaties wordt de slimme meter kosteloos geplaatst, namelijk:
- Bij nieuwbouw
- Bij grondige renovaties
- Bij ingeplande, reguliere vervanging.
Hoe wordt een slimme meter uitgelezen?
Zodra de slimme meter bij jou thuis is geplaatst, zal hij op vaste tijden en momenten worden uitgelezen, namelijk:
- Iedere twee maanden om een verbruiks- en kostenoverzicht te genereren. Deze gegevens kun je via de website van jouw energieleverancier inzien. Vaak krijg je ook per post een overzicht van jouw verbruikskosten.
- Jaarlijks voor de eindafrekening bij je energieleverancier.
- Bij een overstap naar een ander energiebedrijf, bijvoorbeeld als je overstapt van Essent naar Vattenfall.
- Soms: bij onderhoud van jouw aansluiting en het stroom- of gasnetwerk.
De overheid stelt strenge eisen aan het gebruik van de gegevens. Het Autoriteit Persoonsgegevens (AP) is op dit terrein de toezichthouder. Deze instantie ziet erop toe dat de gegevens niet voor secundaire doeleinden worden gebruikt of worden verstrekt aan derden.
Mag ik een slimme meter weigeren?
Een slimme meter is niet verplicht. Indien je van jouw netbeheerder een aanbod krijgt om de oude meter te vervangen door een slimme meter, hoef je dit niet te accepteren, bijvoorbeeld vanwege privacy-overwegingen. Je mag het aanbod van de netbeheerder dus weigeren.
Ook als je op dit moment al een slimme meter hebt, mag je deze laten verwisselen voor een reguliere meter. Je dient dan contact op te nemen met de klantenservice van jouw netbeheerder. Houd er rekening mee dat er kosten verbonden zijn aan een meterwissel.
Oude meter blijven gebruiken
Je kunt de oude meter blijven gebruiken zolang deze goed blijft werken. Houd er wel rekening mee dat het aanbod van jouw netbeheerder eenmalig is. Als je weigert en later alsnog een slimme meter wilt, dien je de kosten voor de nieuwe meter zelf te betalen.
Verder zal jouw netbeheerder controleren of de huidige meter nog wel aan de wettelijke eisen voldoet.
Slimme meter (uitleesfunctie) uitschakelen
Het is ook mogelijk om het aanbod van de netbeheerder te accepteren, maar de functie voor het op afstand uitlezen van de meterstanden uit te schakelen.
Je blijft dan zelf de meterstanden noteren en doorgeven. Verder ontvang je geen overzicht van de verbruikskosten.
Toch energieverbruik monitoren
Het is mogelijk om de informatie over jouw energieverbruik op te vragen zonder dat de netbeheerder je verbruik kan inzien. Je dient dan te beschikken over een speciale display of applicatie die aan de slimme meter is gekoppeld. Ook de slimme meter moet over deze functionaliteit beschikken.
Informeer bij je netbeheerder naar de mogelijkheden en voorwaarden.