Waar ben je naar op zoek?

Nieuws

Bij deze 5 energieleveranciers betaal je een heffing voor zonnepanelen (in 2024)

Huishoudens die zonnepanelen op hun dak hebben geïnstalleerd, zijn voor energieleveranciers steeds minder aantrekkelijk om als klant te hebben. Dat uit zich door allerlei beperkingen in het aanbod van energiecontracten, blijkt uit een rondgang van deze site.

Een opvallende beperking is dat veel energiebedrijven het onmogelijk maken om een driejarig contract af te sluiten voor huishoudens met zonnepanelen. Bovendien missen nieuwe klanten die zonne-energie leveren de loyaliteitsbonus, die bij een jaarcontract kan oplopen tot wel 420 euro.

Als klap op de vuurpijl hanteren meerdere energiebedrijven in 2024 een heffing voor het terugleveren van zonne-energie. In dit artikel vind je meer informatie over deze ontwikkeling en wat dit voor jou betekent.

Overzicht vaste terugleveringskosten

In 2024 zijn er drie leveranciers die de extra kosten acties doorberekenen aan klanten die zonne-energie terugleveren aan het net.

Hieronder vind je welke bedrijven dat zijn en hoe de heffing wordt berekend.

1. Vandebron

“Vandebron is het eerste energiebedrijf dat aankondigde om klanten een vergoeding te vragen voor zonne-energie die zijn terugleveren.

SchaalTeruglevering per jaar*Heffing (per maand)
15 tot 1.000 kWh€ 4,00
21.000 tot 2.000 kWh€ 12,50
32.000 tot 3.000 kWh€ 21,00
43.000 tot 4.000 kWh€ 29,00
54.000 tot 5.000 kWh€ 37,50
65.000 kWh of meer€ 46,00
*Totale teruglevering aan het net, ongeacht stroomverbruik | bedragen zijn inclusief btw

Staat los van salderingsregeling

Je betaalt de heffing zodra je zonne-energie teruglevert aan het net. Dat gebeurt op ieder moment van de dag dat je in jouw huishouden meer stroom opwekt dan verbruikt. Dan gaat de teller voor het terugleveren van stroom lopen.

Als gevolg van de terugleveringskosten worden de energiecontracten wel goedkoper voor de huishoudens die geen panelen op hun dak hebben liggen.

2. Budget Energie

Ook Budget Energie hanteert sinds 16 januari terugleveringskosten voor nieuwe. Vanaf 1 maart 2024 gaat de heffing in voor bestaande klanten.

SchaalTeruglevering per jaar*Heffing (per maand)
00 tot 5 kWh€ 0
15 tot 1000 kWh € 3
21000 tot 2000 kWh € 10
32000 tot 3000 kWh € 20
43000 tot 4000 kWh € 30
54000 tot 5000 kWh € 40
65000 tot 7500 kWh € 55
77500 tot 10.000 kWh € 75
8Vanaf 10.000 kWh  € 90
De terugleverkosten per maand zijn indicatief en gebaseerd op een kalenderjaar van 365 dagen.

3. OM Energie

Ook OM Energie heeft aangekondigd terugleveringskosten in rekening te brengen per 1 januari 2024.

Dit gebeurt op basis van de onderstaande staffels:

SchaalTeruglevering per jaar*Heffing (per maand)
00 tot 999 kWh€ 0,00
11.000 tot 1.499 kWh€ 8,07
21.500 tot 1.999 kWh€ 11,09
32.000 tot 2.499 kWh€ 14,02
42.500 tot 2.999 kWh€ 17,14
53.000 tot 3.499 kWh€ 20,17
63.500 tot 3.999 kWh€ 23,19
74.000 tot 4.499 kWh€ 26,22
84.500 tot 4.999 kWh€ 29,24
Alle staffels, zie pdf hierAlle staffels, zie pdf hier
*Totale teruglevering aan het net, ongeacht stroomverbruik | bedragen zijn inclusief btw

4. Energie VanOns

Hetzelfde geldt voor Energie VanOns, die per 1 maart 2024 dezelfde staffels hanteert als OM Energie.

SchaalTeruglevering per jaar*Heffing (per maand)
00 tot 999 kWh€ 0,00
11.000 tot 1.499 kWh€ 8,07
21.500 tot 1.999 kWh€ 11,09
32.000 tot 2.499 kWh€ 14,02
42.500 tot 2.999 kWh€ 17,14
53.000 tot 3.499 kWh€ 20,17
63.500 tot 3.999 kWh€ 23,19
74.000 tot 4.499 kWh€ 26,22
84.500 tot 4.999 kWh€ 29,24
Alle staffels, zie hierAlle staffels, zie hier
*Totale teruglevering aan het net, ongeacht stroomverbruik | bedragen zijn inclusief btw

5. Vrijopnaam

Tot slot heeft ook het kleinere energiebedrijf Vrijopnaam de keuze gemaakt om vaste terugleveringskosten te hanteren.

Een overzicht van de staffels per 2024:

SchaalTeruglevering per jaar*Heffing (per maand)
00 tot 101 kWh€ 0,00
1101 tot 1.000 kWh€ 4,00
21.001 tot 2.001 kWh€ 12,50
32.001 tot 3.001 kWh€ 21,00
43.001 tot 4.001 kWh€ 29,00
54.001 tot 5.000 kWh€ 37,50
65.000 kWh of meer€ 46,00
*Totale teruglevering aan het net, ongeacht stroomverbruik | bedragen zijn inclusief btw

De kans is groot dat veel andere energieleveranciers in 2024 ook een vergoeding gaan vragen aan huishoudens die stroom terugleveren.

Koen Kuijper (Energie-expert)

Op onze X-pagina (voorheen Twitter) houden wij alle ontwikkelingen rondom de vaste terugleveringskosten nauwgezet voor je bij.

Waarom zijn huishoudens met zonnepanelen minder interessant?

Hoe komt het dat huishoudens met zonnepanelen minder aantrekkelijk zijn voor de energieleveranciers?

Energie-expert Koen Kuijper uit:

Op dagen met zeer lage of negatieve elektriciteitsprijzen, zoals zonnige dagen, ontstaat er een situatie waarbij leveranciers verplicht zijn om klanten die stroom terugleveren 1 op 1 te compenseren voor de stroom die op andere momenten wordt afgenomen als de elektriciteitsprijzen hoger liggen, bijvoorbeeld in de winter. Dit is het gevolg van de salderingsregeling.”

Dit kost de energieleveranciers een hoop geld. Deze hoge kosten worden nu nog door de meeste energiebedrijven doorgerekend aan alle klanten. Dit gebeurt bijvoorbeeld door de vaste leveringskosten (vastrecht) op stroom te verhogen of een hogere kWh-prijs te hanteren.

Vaste terugleveringskosten vermijden

Heb jij zonnepanelen en wil je de komende drie jaar voorkomen dat je vaste terugleveringskosten gaat betalen? Kies dan voor een driejarig energiecontract. Daarmee zet je de voorwaarden, kosten en tarieven namelijk vast.

Een driejarig contract – met zonnepanelen – kan alleen nog bij de onderstaande energiebedrijven:

Liever een dynamisch, variabel of jaarcontract?

Maak dan hier een vergelijking.

Over de auteur

Thomas van Campenhout staat bekend als dé trendwatcher binnen de energiewereld. Met zijn scherpe blik volgt hij het laatste energienieuws en analyseert hij de recente ontwikkelingen.

Meer over Thomas

218 reacties

  • MMike

    Terugleveren en ervoor betalen is een scam. Het is een oplichtingstruc, want er bestaat niet zoiets als ’te veel’ energie dat teruggaat naar het net. Overbelasting van het net door te veel teruglevering en te weinig energieafname KAN niet.

    Energie, of vermogen is iets dat gevraagd wordt. Het is geen emmer die je leegooit. Je kunt geen energie of Watts, ergens instoppen. Dit kan alleen als erom gevraagd wordt.

    Ik heb 30 panelen. Als ik geen apparaten aansluit, leveren die panelen niets. De teller staat op nul. Pas als ik een apparaat aanzet VRAAGT deze energie. Dan pas gaan de panelen leveren.

    Als je dus energie levert, vraagt het net er per definitie om. En er is dan niet zoiets als te veel.

    Nu komen ze met logisch klinkende verhalen om de klanten een poot uit te draaien.

    Reageren
  • MMath Schouren

    Gaan de energieleveranciers ook heffing opleggen aan hun eigen windparken??
    Waar zijn we mee bezig……………
    Regering ingrijpen door alle energiebedrijven weer bij staat onder te brengen.
    Vrije marktwerking is alleen goed voor beleggers en niet voor de burgers.

    Reageren
  • LLudwig König

    Ik hoop dat de klanten van de energie leveranciers die dit doen , maasaal overstappen nu er nog mogelijkheden zijn , zwaar gesubsideert voor zonnepanelen parken en windmolen parken en de kleine man extra laten betalen , om dat men wat voordelen hebben , ook de zo aangeprezen warmte pompen gaat de kleine man geld kosten als er te veel gaan voor deze pompen .
    Wat je ook doet , gratis wordt het nooit , anders is er geen verdien model meer.

    Reageren
  • RRutger

    Hier mag je United Consumers aan toevoegen. Zij verhogen per 1 april het vastrecht op elektriciteit van 8,32 naar 19,43 euro per maand.

    Uitleg: “De reden dat de vaste leveringskosten zijn gestegen, is omdat wij op dit moment terugleverkosten hanteren voor klanten met een variabel contract en zonnepanelen.

    We begrijpen inderdaad dat dit vervelend kan zijn. Je hebt een variabel contract, dat betekend dat je wel elk moment kunt overstappen, je zit niet vast aan dit contract tot 1 juli”.

    Reageren
  • ZZjeraar

    Als de energiebedrijven zelf hectares vol zetten met zonnepanelen, waarom dan bij de kleine man met 12 paneeltjes een heffing toepassen. Vreemd.

    Reageren
  • KKrooshof

    We zijn hier allemaal aan het zeuren over terug leveren als nu iedereen die panelen op het dak heeft liggen een boiler koopt en deze vermogens afhankelijk gaat aansturen kan dan in principe al zijn exsta opgewekt Stroom opmaken en bespaart hier door gewoon gas .
    Een tweede voordeel is er voor de energie leverancier.
    doordat iedereen die een boiler aan heeft staan zijn eigen vermogen afneemt wordt het elektriciteitsnet ontlast (zouden ze verplicht moeten stellen )
    De middag piek verdwijnt die gebruik je dus zelf
    Een simpele oplossing om dit te sturen heeft home wizard al te koop andere oplossingen zul je voor in Duitsland moeten wezen.
    De enigste partij wie dit niet leuk zal vinden is de Nederlandse regering ze lopen inkomsten mis .
    Mvg gjh electra monteur .

    Reageren
    • MMike

      @Krooshof
      Je kunt geen extea stroom opwekken. OPWEKKEN van stroom is technisch onmogelijk. Wat wel kan is dat je stroon VRAAGT en dan wordt het geleverd doir je panelen, muts je genoeg panelen hebt en de zon schijnt.

      Zonnestroom is niet zoiets als een emmer die je vult, waardoor deze kan overlopen. Als je weinig vermogen verbruikt, leveren je panelen simpelweg minder.

      Als heb je 1000 panelen. Als he maar 1 LED lampje erop aansluit van 4 watr, leveren je panelen 4 watt.

      Reageren
  • Bben

    Hallo allemaal,

    Weet iemand of er belangenorganisatie voor zonnepanelen is? Zodat we daar lid van worden en een vuist kunnen maken tegen de energie bedrijven.

    Reageren
  • EE.H

    Iedereen heeft het over thuisaccu’s….maar
    Inderdaad ze zijn duur!
    En denk eens na 5kw wat heb je er aan, als je op sroom probeert te verwarmen.????
    Tijdens de winter gebruik je veel meer stroom, en wek je het minst op.
    Dus kan je ook geen thuis-accu opladen!

    Reageren
    • TT.F

      @E.H
      Het systeem is inderdaad nog wel aan de prijs en kan mischien wel mischien niet uit het zit een beetje op de wip. Echter 5 kw heb je al zeer gauw opgewekt met een minimum van 6 panelen er zijn zelf met de winterdagen niet veel dagen dat je minder dan 5 kw opwekt. (zal ook afhankelijk zijn van de type/soort panelen).
      Je hebt al een 20 kw systeem voor 8000 euro. Dat is inclussief alles wat je nodig hebt. Denk aan accu’s, omvormer’s etc. En met 20 kw (die al lastiger zijn vol te krijgen met 6 panelen) kun je rustig een avond lang gamen en een aantal wasjes draaien.

      Desalniettemin snap ik wel dat dit lastige keuzes zijn

      Reageren
    • EErwin

      @E.H zo’n thuisaccu klinkt leuk. maar naast de kosten vind ik het ook dood eng.
      een tesla die brand ,brand ook volledig weg. blussen is onmogelijk. de auto gebruiken lijkt me helemaal dom gezien batterijen een beperkte levensduur hebben.
      ik denk dat de overheid de overcapaciteit moet inzetten voor waterstof. hier kan zelfs de cv op werken en gekookt worden. het gasnetwerk kan zonder enorme aanpassingen gebruikt worden. de geleverde elektriciteit moet gewoon betaald worden , ook als het via uw dak komt. maar goed ik ben geen expert natuurlijk.
      m.v.g. Erwin

      Reageren
  • JJan Jolink

    Zolang er nog voor miljoenen de lucht in wordt geschoten ,niet klagen mensen!

    Reageren
    • BBert van D

      @Jan Jolink
      Helemaal mee eens maar het neemt niet weg dat energieleveranciers “graaiers” zijn.
      Inderdaad wordt er veel geld de lucht in geschoten,ook door mensen die het al moeilijk hebben.
      Wat me ook opvalt dat trouwe klanten niet worden beloond. Nieuwe klanten wel.

      Reageren
      • BBart H

        @Bert van D

        Jij zou liever zien dat mensen zonder panelen voor de kosten op zouden draaien?
        Dat is namelijk het alternatief, en dat lijkt me ook niet helemaal eerlijk.

        Reageren
    • JJohn

      @Jan Jolink

      Helaas Jan ik geef geen enkele cent uit aan vuurwerk dus niet iedereen over één kam scheren.

      Reageren
  • AAmanda

    3 jaar contract bij Delta is niet mogelijk! Informatie klopt niet. Ik kreeg het niet, bah.

    Reageren
    • MMarthijn

      @Amanda
      Het kan afhankelijk zijn van je postcode en of je telefonisch of via internet een contract wil afsluiten.

      Reageren
    • OOscar

      @Amanda
      Wij bij Essent bieden bestaande en nieuwe klanten nog steeds 3 jaar aan.
      Ook met zonnepanelen.

      Bij interesse laat maar weten! Voorstel krijg je van ons netjes per mail toegestuurd, zodat je netjes ziet wat je krijgt voordat je tekent.

      Mvrg

      Oscar

      Reageren
      • HHarry

        Vorige week essent aan de telefoon, ik zou een prijs opgave ontvangen, nu nog aan het wachten.
        Ook bij essent is er een toeslag als jij zonnepanelen heb.

        Reageren
  • MMarco

    Net congestie dus een overvol energienet waar we nu mee te maken hebben is het gevolg van de netbeheerder die dit 20 jaar geleden al wist maar lekker zijn zakken heeft gevult al die jaren en niet heeft geïnvesteerd in de elektra kabels in de grond en in de lucht
    En nu zielig lopen doen en de klant er extra voor laren betalen

    Echt weet iets et enkel en alleen in Nederland kan en we laten het weer gewoon gebeuren

    Als de netbeheerder 20 jaar geleden al was begonnen met het vervangen en verzwaren van de netten hadden we nu geen problemen of in ieder geval veel minder problemen gehad als dat we nu hebben

    Ze hebben al jarenlang heel goedkoop terug geleverde energie met open armen ontvangen en deze weer duur verkocht aan mensen welke geen zonnepanelen hebben

    En nu zielig doen en er geld voor vragen, hadden ze toen moeten investeren

    Ik adviseer iedereen met zonnepanelen als je moet betalen om terug te leveren dan gaat de stekker er uit, dus uit met die zonnepanelen

    Reageren
    • HHereIsTom

      @Marco Precies dit. Energieleverancier zijn alleen maar duurder uit omdat ze hun eigen opgewekte stroom van hun eigen zonne- en windparken dan niet (duur) kunnen verkopen.
      Netbeheerders en de overheid hebben jaren liggen slapen en de consument is nu de dupe.
      Wij gaan de kosten allemaal betalen want al die bedrijven moeten natuurlijk wel (vette) winsten blijven behalen.

      Reageren
    • FFrank

      @Marco, je schrijft: “Ik adviseer iedereen met zonnepanelen als je moet betalen om terug te leveren dan gaat de stekker er uit, dus uit met die zonnepanelen”

      Ik hoop maar dat er niet al te veel mensen zijn die je advies volgen. Misschien goed om hier nog eens goed aan te rekenen, want de terugleverkosten zijn lager dan de terugleververgoeding (en als je kunt salderen is het verschil nog veel groter omdat je dan kunt rekenen met het levertarief).

      Je advies is zowel slecht voor het milieu als voor je eigen portemonnee.

      Reageren
      • JJohan van Doorn

        @Frank Zonnepanelen in één adem noemen met het milieu is vloeken in de kerk. Zonnepanelen – ja, ik heb die dingen ook op mijn dak liggen – zijn niet milieuvriendelijk. Je kunt er, zolang de salderingsregeling bestaat, wat mee besparen op je stroomrekening. En geloof mij; Alles valt en staat bij die salderingsregeling. Ondanks alle mooi berekeningen van de branche (u weet wel wij van wc eend en zo) heeft het plaatsen of zelfs het hebben van die dingen op dak geen zin zonder die regeling. Verhaaltjes zoals: alleen wassen, koken, douchen etc. als de zon schijnt zijn natuurlijk onzin. Zonder salderingsregeling is de terugverdientijd, van een systeem van rond de 3000 kWh, meer dan 15 jaar en in veel gevallen zelfs meer dan 20 tot 25 jaar. En nu het milieuaspect. Ik heb zelf 20 jaar bij een groot milieubedrijf gewerkt en ik kan u vertellen dat zonnepanelen vooralsnog niet gerecycled kunnen worden. Net zo min als de molenwieken – en veel andere onderdelen – van windmolens. Maar droomt u rustig verder. De branche is u dankbaar.

        Reageren
    • JJ H gillot

      @Marco
      Je hebt helemaal gelijk, de stekker gaat eruit.

      Reageren
  • JJan p

    Prima idee zodra het bepaalbaar wordt schaf ik ze direct aan.

    Reageren
  • JJohn van Londen

    Het wordt tijd dat de overheid subsidie geeft op de thuis accu. Dit ontlast het net en iedereen kan meeprofiteren ook huizen bezitters zonder panelen. Immers als er veel zon en wind is, is er een stroom overschot dus de accu’s laden. Is er weinig zon en of wind is er een tekort aan stroom dus de prijs is hoog, dan de accu’s ontladen. Door subsidie te geven op de thuis accu heeft iedereen er wat aan en door de prijs van energie variabel te maken zullen de overschotten en de tekorten aan stroom op het net veel minder worden. Immers niemand zal zijn accu laden als de stroom duur is en omgekeerd niemand zal zijn accu ontladen als de stroom goedkoop is of dat het zelfs geld kost om terug te leveren. Deze subsidie verdient zich volgens mij zelf terug omdat het net voor veel kleinere piekbelasting moet worden uitgebreid. Wat vinden jullie?

    Reageren
    • EErik

      @John van Londen

      Dat zou dan 80% subsidie zijn op de huidige batterijen en dan nog heb je er weinig aan in NL, thuisbatterijen moeten zoveel capaciteit hebben om je overschot helemaal op te kunnen vangen over het hele jaar dat het nooit financieel te verantwoorden valt.

      Tenzij de mensen die geen zonnepanelen hebben een extra heffing gaan krijgen omdat zij wel de voordelen hebben van een lagere prijs maar niet de investering hebben gedaan. Ik bedoel, andersom schijnt het ook zo te werken, dus dit lijkt me meer dan redelijk.

      Reageren
    • RRik

      @John van Londen
      Ben het helemaal met je eens! De accu is een belangrijk deel van de oplossing.
      Zolang er nog gesaldeerd wordt zal de thuisbatterij geen succes worden.
      Vreemd dat deze niet BTW vrij mag worden geleverd.

      Reageren
    • NNancy

      @John van Londen
      Ja klopt ik vind ook dat we moeten inversteren in batterijen zodat we (semi) off ground kunnen leven evt.

      Mensen met een huurhuis die nu nog 20 euro betalen per maand voor hun zonnepanelen moeten ze nu gratis krijgen want dit rijst de pannen uit en anders contract verbreken.

      Reageren
    • EE Schothorst

      Voor een thuisaccu betaal je namelijk tussen de 750 en 1000 euro per kWh. Dat maakt deze accu voor gewone huishoudens eigenlijk onbetaalbaar , wat moet een gewone huishouden met een thuisaccu de mensen gebruiken de meeste stroom voor hun warmtepomp in de winter , als het ongeveer 5 graden is gebruikt je ongeveer 45 kwh bij een vrijstaand huis , in de zomer heb je stroom over dan gaat de accu vol als het salderen er af gaat over een paar jaar moet je in de winter stroom kopen en wat je in de zomer teveel hebt verkoopt jouw energiebedrijf voor een mooi bedrag, ik doe niet mee aan de gekte die die de overheid creërd als je de boel voor mekaar hebt word je gestraft , ik heb ook geen elektrische auto, ook zo’n hype

      Reageren
      • JJoop

        @E Schothorst

        Die 45 kW stroomverbruik bij 5 graden met een warmtepomp bij vrijstaand huis die klopt niet. Obv ervaring kan ik u melden dat een warmtepomp icm radiatoren in zo’n (vrijstaand huis 2007) situatie echt ver beneden de 40 kW blijft. Over de hele maand februari 2024 332 kW bij een binnentemperatuur van +21 graden. (Daikin 10 kW HT warmtepomp).

        Reageren
    • AAad

      @John van Londen
      Ik heb een dynamisch contract bij Zonneplan en dat bevalt heel goed. Je wordt in ieder geval niet kaalgeplukt zoals bij die grote maatschappijen. In 2024 komen ze ook met een “state of the art” thuisbatterij zodat je nog minder afhankelijk kan worden.

      Reageren
  • AAntoon

    Wat zitten hier veel dieven van hun eigen portemonnee. Zolang salderen nog bestaat mag je opwek en verbruik nog steeds tegen elkaar wegstrepen. Moet je wel geen dynamisch contract hebben. Ik hou na salderen ook nog een hoop over. Krijg nog steeds geld toe. Zal zo een 1200 euro zijn na verrekening voorschot. Volgend jaar Greenchoice via coöperatie, terug lever vergoeding van 11,5 cent. Dat is nog maar een beetje met wat ik gewend was bij Engie… Ik verwacht dan ongeveer op 0 uit te komen. Mensen laat je niet zo uit de tent lokken. Ja de winst word minder, maar bijbetalen en daardoor je zonnepanelen beter uitzetten is een fabeltje. Dat geld enkel bij dynamisch en nog maar een heel klein aantal uren per jaar. Per saldo is de opbrengst nog steeds groot. En ja ik heb veel panelen liggen, meer als menigeen op zijn dak kwijt kan, sorry.

    Reageren
  • KKas

    Dit jaar een hybride warmtepomp genomen juist zodat ik meer van mijn stroom ook verbruik, al blijft er natuurlijk dat het scheef loopt qua zomer/winter. Maar goed, vooralsnog kijkt de leverancier naar het jaarverbruik en kom je dus gunstig uit. Mijn totale energienota is daarom nog steeds negatief en zou dat bij een nieuw contract vandaag ook nog zijn. Maar denk niet dat dat nog lang zo blijft. Hoeft ook niet, heb de investeringen volgend jaar al bijna terugverdiend.

    Reageren
  • JJohn

    Ik snap veel reacties niet….we zetten toch zonnecellen primair voor het milieu en daarvoor krijgen we subsidies.

    Dag mag dus wat extra kosten voor het goede doel van (klein)kinderen.. Laten we daarom niet zeuren als het persoonlijke verdienmodel onder druk komt te staan.
    Typisch Nederland.

    Reageren
    • KKas

      @John die subsidies dekken de kosten niet he… dus naast voor het milieu moet het ook wel een beetje rendabel blijven en dat komt steeds meer onder druk zo.

      Reageren
    • EErik

      @John

      Je maakt een grapje, er zijn twee redenen voor mijn zonnepanelen, zoveel mogelijk energie kosten drukken en minder afhankelijk zijn van wat er in de wereld gebeurd.

      Reageren
    • BBas

      @John

      Nee we zetten de zonnepanelen in voor het milieu van onze portomonee (op lange termijn) het kost al genoeg om ze aan te schaffen. Dus alle extra kosten schaden dat en zijn daarom niet goed

      Reageren
  • RReno

    De oplossing van de enorme prijsfluctuaties is decentrale opslag van electriciteit in de vorm van waterstof.
    Op het moment dat je veel overtollige stroom hebt kan je eenvoudig het net ontlasten. Het is te gek dat er nu zonnepanelen en windparken afgeschakeld moeten worden omdat het net het niet aan kan. We hebben een prachtig netwerk van gasleidingen in Nederland liggen, waarom hiervan geen gebruik maken? Daarnaast kan je van waterstof weer e-fuels maken voor ons bestaande wagenpark.
    Vol inzetten op waterstof dus!

    Reageren
    • WWillem

      @Reno.
      Het maken en gebruiken van waterstof is nog niet zo voor de hand liggend. Anders waren er al lang waterstof centrales. Het maken van waterstof kost veel energie. Zonne of windenergie kun je daarvoor gebruiken. Maar waar ga je de waterstof omzetten in energie. Cv op waterstof? Auto op waterstof?. Waterstof centrale?. Deze vorm van energie kost ook veel geld.

      Reageren
    • HHarm

      @Reno
      Ja juist tis allemaal geen hogere wiskunde.
      Gebruik gewoon de energie als hij goedkoop voorradig is.
      Dit kan door waterstof te genereren en op dezelfde plek te verbranden in een generator.
      Je hebt ook nog het systeem van een zwaartekracht batterij die tilt gewicht als de zon schijnt en laat het zakken wanneer de zon onder is.
      En zo kan je nog veel meer bedenken.
      Warmte genereren en opslaan enz enz.
      Het is gewoon de verantwoording van de staat en de energie leveranciers om hier op in te springen.
      Wij helpen in principe allemaal in deze zogenaamde crisis met zonnepanelen te kopen.
      Nu is het aan hun om hier iets mee te doen. Niet janken maar aanpassen aan de situatie.
      Ze hebben miljoenen om te investeren.
      Doe dit dan ook slim. Pak de “gratis”stroom op de juiste dagen en verkoop deze op de slechte dagen.
      Is voor hun toch een VERDIEN MODEL!
      Kan de salderingsregeling gewoon blijven bestaan en zelfs luceratief worden voor particulieren, ofwel een win win situatie.

      Reageren
    • JJohn van Londen

      @Reno Het rendement om waterstof te maken ligt op dit moment op 10% De overheid kan beter subsidie geven op thuis accu’s dan kan iedereen ook zonder zonnepanelen voordeel halen. Op het moment dat er te veel stroom is accu’s laden want de stroom is goedkoop tot bijna gratis. Bij een tekort de accu’s ontladen want de stroom is dan duur. Dit ontlast ook het net. Dus een win win situatie. Waterstof gaat nog lang duren ook de auto fabrikanten stoppen ermee. In 1987 liepen de eerste bmw’s al op waterstof en toch heeft zich deze technologie nog steeds niet door gezet. In tegenstelling tot de accu technologie die zich op dit moment enorm ontwikkeld

      Reageren
    • JJo

      @Reno

      Idd.
      Dat is de enige haalbare logische stap.

      Reageren
  • Aad

    ik betaal de woning bouw al €20 per maand voor de zonnepanelen dus ook nu dan nog €20 extra er bij dan laat ik ze er wel af halen door de woning bouw

    Reageren
  • IImke

    Weet iedereen zich te bedenken dat een energie leverancier gewoon een factuur bedrijf is. Ze facturen alleen maar. Als je deze opzoekt. Is energie direct van Essent, green choice van Eneco. Oxxio ook Eneco. Nuon had vroeger Oxxio. Zoek de eigenaren maar op. Sommige gevallen zijn ambtenaren die wel 4 a 5 energie factuur bedrijven hebben.

    Reageren
  • DDe energie betweter

    De reacties zijn lachwekkend gewoon…. en van niveau kleuterklas…..je neemt zonnepanelen voor je eigen portemonnee… ik heb er 16 , hybride warmte pomp en houtkachel, spouwmuur en vloer isolatie… heb ruim 2600 kWh teruggekeerd en nette verbruik van min 2300 kWh en krijg meer dan 1500 euro terug… maand bedrag 45 euro al 2 jaar

    Reageren
    • JJo

      @De energie betweter
      Dat is mooi! Straks krijg je tussen de. 4,5 ct en 11 ct per kwh terug en ga je gemiddeld €18,= per maand extra betalen voor jouw teruglevering. Dan heb je nu in iedergeval grotendeels je investeringen eruit en een lage energie rekening. Ik heb ongeveer dezelfde cijfers maar ga volgend jaar proberen de “ overstroom” via een EV te laten opslaan en gebruiken . Dus zoveel als mogelijk zonnestroom zelf gebruiken. En “ beetweter”. Lachwekkend en kleuters?? Ieder zijn eigen situatie en oplossingen. Opmerking overbodig en zinloos…

      Reageren
    • BBart

      @De energie betweter

      Bij welke energie leverancier is dat? Oxxio? Heb zelf 15 panelen, houtkachel, electraboiler. Heb sinds mei 2023 nogal wat over-capaciteit.

      Reageren
    • PPeter

      @De energie betweter
      Jij wilt iets voor het milieu doen en je hebt een houtkachel? Kwalijkere uitstoot bestaat er niet. Reacties vind je kinderlijk maar jij hebt wellicht nooit gekeken naar de verschrikkelijke hoge CO2 uitstoot van houtkachels. Duidelijk iemand die alleen naar zijn eigen belangen kijkt.

      Reageren
    • VVisser

      @De energie betweter
      Waarom heb je een houtkachel.
      Als je een warmtepomp hebt.
      Een houtkachel is slecht voor het milieu. Wij hebben zonnepanelen al ruim 10 jaar, maar die doen het momenteel niet denk de omvormer,
      Wij gaan een jaar zonder panelen
      en dan kijken of we veel duurder uit zijn.

      Reageren
  • MMaurice Deschaux

    Waarom niet salderen tot het aantal kWh wat je hebt gebruikt? Bijvoorbeeld bij 2500kWh verbruik dan maximaal tot 2500kWh salderen, als je panelen meer energie hebben opgeleverd ben je die kwijt….
    Wij hebben een chalet waar we erg vaak in het ‘warme’ seizoen vertoeven, dan de panelen maar uit zetten?

    Reageren
  • JJopie

    Stop de saldering en vraag bijvoorbeeld 5% tot 10% van de geleverde energie aan het net.
    Als je andere producten wil opslaan voor later moet je er ook voor betalen. Gewoon een normaal business model, betalen voor opslag, klaar.

    Reageren
  • JJo

    Je kunt dus beter alle zonnestroom opmaken…. Intussen geeft de “ leverancier” 0,045 ct per kwh terug en rekent dan vervolgens ca €21,.= per maand om vervolgens “ jouw” geleverde stroom te verkopen voor min. € 0,40 per khw ! Janken om gigantische verliezen door zonne energie en in de wintermaanden volop te incasseren. Voelt als bedrog. Eerst iedereen aan de zonnepanelen werven om vervolgens ( omdat leveranciers ca 5 jaar geleden niet maatregelen namen voor de netcapaciteiten) met allerlei smoezen die groep op kosten te jagen. Zomers dus panelen uitschakelen??

    Reageren
    • JJ.G.

      @Jo

      Niet de leveranciers, maar de netbeheerders (zoals o.m. Enexis) zijn verantwoordelijk voor voldoende netcapaciteit. Daar wordt overigens al flink aan gewerkt maar zal nog de nodige jaren duren.

      De salderingsregeling is feitelijk niet eerlijk; het is ’n verkapte en onterechte subsidie. Een verbruiker dient te betalen wat het (op dat moment) KOST en het is dus niet redelijk om langdurig te salderen. Het was en is ’n stimuleringsregeling, bedoeld voor de beginfase. Nu dus niet meer nodig, zelfs ongewenst.

      Reageren
      • Rrene

        @J.G.

        Hier ben ik het niet mee eens, we hebben het afgelopen jaar bij mijn weten maar 1 x meer duurzame energie opgewekt dan wat we gebruiken.

        Dat betekent dus wat eerder opgemerkt werd er door energiebedrijven flink verdiend wordt aan zonne energie van particulieren.
        Weet dat de meeste bedrijven overdag werken en dat zij over het algemeen de grootste verbruikers zijn.

        Er is dus sporadisch een overschot, het is in mijn beleving dus vooral verdienen en het onvoldoende op orde hebben van infra, ik weet niet hoe het werkt maar het zijn marktpartijen die winst maken, die winst wordt niet meer als voor de privatisering in het net gestopt maar verdwijnt vermoedelijk vooral in de zakken van directie medewerkers en aandeelhouders, en nu mogen wij opdraaien voor het verlies aan winst en het opknappen van de netten. We betalen zo ik weet niet hoeveel teveel en wie waakt daar nu echt over de ACM ? ik geloof daar niet meer in.

        Stukje uit chat gpt

        De grootste energieverbruikers in Nederland zijn over het algemeen de industrie, de transportsector en de huishoudens. De industrie verbruikt aanzienlijke hoeveelheden energie voor productieprocessen, terwijl de transportsector afhankelijk is van brandstoffen zoals benzine en diesel. Huishoudens verbruiken energie voor verwarming, koeling, verlichting en apparaten. De exacte verdeling kan variëren afhankelijk van specifieke economische en maatschappelijke factoren.

        Reageren
    • PPeter

      @Jo
      Ik vind vijfenveertigduizendste van een cent terugleververgoeding wel heeeeeeeel erg weinig.

      Reageren
  • DD. Hiemstra

    Ik heb een drie jarig contract bij Greenchoice en een terug levering van €0.115

    Reageren
  • DD. Hiemstra

    Wij worden altijd bedrogen en bestolen, Een voorbeeld kleine auto’s betaalde je geen wegen belasting, maar dat duurde nog geen drie jaar en het werd al weer opgeheven.

    Reageren

Schrijf een reactie

Het e-mailadres blijft prive.