Waar ben je naar op zoek?

Nieuws

Bij deze 5 energieleveranciers betaal je een heffing voor zonnepanelen (in 2024)

Huishoudens die zonnepanelen op hun dak hebben geïnstalleerd, zijn voor energieleveranciers steeds minder aantrekkelijk om als klant te hebben. Dat uit zich door allerlei beperkingen in het aanbod van energiecontracten, blijkt uit een rondgang van deze site.

Een opvallende beperking is dat veel energiebedrijven het onmogelijk maken om een driejarig contract af te sluiten voor huishoudens met zonnepanelen. Bovendien missen nieuwe klanten die zonne-energie leveren de loyaliteitsbonus, die bij een jaarcontract kan oplopen tot wel 420 euro.

Als klap op de vuurpijl hanteren meerdere energiebedrijven in 2024 een heffing voor het terugleveren van zonne-energie. In dit artikel vind je meer informatie over deze ontwikkeling en wat dit voor jou betekent.

Overzicht vaste terugleveringskosten

In 2024 zijn er drie leveranciers die de extra kosten acties doorberekenen aan klanten die zonne-energie terugleveren aan het net.

Hieronder vind je welke bedrijven dat zijn en hoe de heffing wordt berekend.

1. Vandebron

“Vandebron is het eerste energiebedrijf dat aankondigde om klanten een vergoeding te vragen voor zonne-energie die zijn terugleveren.

SchaalTeruglevering per jaar*Heffing (per maand)
15 tot 1.000 kWh€ 4,00
21.000 tot 2.000 kWh€ 12,50
32.000 tot 3.000 kWh€ 21,00
43.000 tot 4.000 kWh€ 29,00
54.000 tot 5.000 kWh€ 37,50
65.000 kWh of meer€ 46,00
*Totale teruglevering aan het net, ongeacht stroomverbruik | bedragen zijn inclusief btw

Staat los van salderingsregeling

Je betaalt de heffing zodra je zonne-energie teruglevert aan het net. Dat gebeurt op ieder moment van de dag dat je in jouw huishouden meer stroom opwekt dan verbruikt. Dan gaat de teller voor het terugleveren van stroom lopen.

Als gevolg van de terugleveringskosten worden de energiecontracten wel goedkoper voor de huishoudens die geen panelen op hun dak hebben liggen.

2. Budget Energie

Ook Budget Energie hanteert sinds 16 januari terugleveringskosten voor nieuwe. Vanaf 1 maart 2024 gaat de heffing in voor bestaande klanten.

SchaalTeruglevering per jaar*Heffing (per maand)
00 tot 5 kWh€ 0
15 tot 1000 kWh € 3
21000 tot 2000 kWh € 10
32000 tot 3000 kWh € 20
43000 tot 4000 kWh € 30
54000 tot 5000 kWh € 40
65000 tot 7500 kWh € 55
77500 tot 10.000 kWh € 75
8Vanaf 10.000 kWh  € 90
De terugleverkosten per maand zijn indicatief en gebaseerd op een kalenderjaar van 365 dagen.

3. OM Energie

Ook OM Energie heeft aangekondigd terugleveringskosten in rekening te brengen per 1 januari 2024.

Dit gebeurt op basis van de onderstaande staffels:

SchaalTeruglevering per jaar*Heffing (per maand)
00 tot 999 kWh€ 0,00
11.000 tot 1.499 kWh€ 8,07
21.500 tot 1.999 kWh€ 11,09
32.000 tot 2.499 kWh€ 14,02
42.500 tot 2.999 kWh€ 17,14
53.000 tot 3.499 kWh€ 20,17
63.500 tot 3.999 kWh€ 23,19
74.000 tot 4.499 kWh€ 26,22
84.500 tot 4.999 kWh€ 29,24
Alle staffels, zie pdf hierAlle staffels, zie pdf hier
*Totale teruglevering aan het net, ongeacht stroomverbruik | bedragen zijn inclusief btw

4. Energie VanOns

Hetzelfde geldt voor Energie VanOns, die per 1 maart 2024 dezelfde staffels hanteert als OM Energie.

SchaalTeruglevering per jaar*Heffing (per maand)
00 tot 999 kWh€ 0,00
11.000 tot 1.499 kWh€ 8,07
21.500 tot 1.999 kWh€ 11,09
32.000 tot 2.499 kWh€ 14,02
42.500 tot 2.999 kWh€ 17,14
53.000 tot 3.499 kWh€ 20,17
63.500 tot 3.999 kWh€ 23,19
74.000 tot 4.499 kWh€ 26,22
84.500 tot 4.999 kWh€ 29,24
Alle staffels, zie hierAlle staffels, zie hier
*Totale teruglevering aan het net, ongeacht stroomverbruik | bedragen zijn inclusief btw

5. Vrijopnaam

Tot slot heeft ook het kleinere energiebedrijf Vrijopnaam de keuze gemaakt om vaste terugleveringskosten te hanteren.

Een overzicht van de staffels per 2024:

SchaalTeruglevering per jaar*Heffing (per maand)
00 tot 101 kWh€ 0,00
1101 tot 1.000 kWh€ 4,00
21.001 tot 2.001 kWh€ 12,50
32.001 tot 3.001 kWh€ 21,00
43.001 tot 4.001 kWh€ 29,00
54.001 tot 5.000 kWh€ 37,50
65.000 kWh of meer€ 46,00
*Totale teruglevering aan het net, ongeacht stroomverbruik | bedragen zijn inclusief btw

De kans is groot dat veel andere energieleveranciers in 2024 ook een vergoeding gaan vragen aan huishoudens die stroom terugleveren.

Koen Kuijper (Energie-expert)

Op onze X-pagina (voorheen Twitter) houden wij alle ontwikkelingen rondom de vaste terugleveringskosten nauwgezet voor je bij.

Waarom zijn huishoudens met zonnepanelen minder interessant?

Hoe komt het dat huishoudens met zonnepanelen minder aantrekkelijk zijn voor de energieleveranciers?

Energie-expert Koen Kuijper uit:

Op dagen met zeer lage of negatieve elektriciteitsprijzen, zoals zonnige dagen, ontstaat er een situatie waarbij leveranciers verplicht zijn om klanten die stroom terugleveren 1 op 1 te compenseren voor de stroom die op andere momenten wordt afgenomen als de elektriciteitsprijzen hoger liggen, bijvoorbeeld in de winter. Dit is het gevolg van de salderingsregeling.”

Dit kost de energieleveranciers een hoop geld. Deze hoge kosten worden nu nog door de meeste energiebedrijven doorgerekend aan alle klanten. Dit gebeurt bijvoorbeeld door de vaste leveringskosten (vastrecht) op stroom te verhogen of een hogere kWh-prijs te hanteren.

Vaste terugleveringskosten vermijden

Heb jij zonnepanelen en wil je de komende drie jaar voorkomen dat je vaste terugleveringskosten gaat betalen? Kies dan voor een driejarig energiecontract. Daarmee zet je de voorwaarden, kosten en tarieven namelijk vast.

Een driejarig contract – met zonnepanelen – kan alleen nog bij de onderstaande energiebedrijven:

Liever een dynamisch, variabel of jaarcontract?

Maak dan hier een vergelijking.

Over de auteur

Thomas van Campenhout staat bekend als dé trendwatcher binnen de energiewereld. Met zijn scherpe blik volgt hij het laatste energienieuws en analyseert hij de recente ontwikkelingen.

Meer over Thomas

218 reacties

  • JJerommeke

    Maar er kan nog steeds gesaldeerd worden, waarom dan alle ophef.. We betalen met een opbrengst van 2000kw al 800 euro minder, gemiddeld, de terugverdientijd door de hogere energiekosten is nog 4 jaar, dat was 7 jaar… de energiemaatschappij die extra kosten gaat berekenen, opzij zetten en naar bv greenchoice, Vattenfall. Kijk op YouTube naar de filmpjes van Greenguys. Het is jammer dat er nu veel onduidelijk is en dingen zullen veranderen, maar dat is al jaren zo.

    Reageren
  • TTon van Aken

    Geproduceerde stroom moet op overschotmomenten omgezet worden in waterstof. Als er te weinig groene energie is(in groot deel van het jaar) kan deze waterstof weer omgezet worden in stroom of direct voor verbranding worden aangeboden. Er zijn op dit moment nog wel verliezen bij deze processen, maar deze wegen niet op tegen de voordelen. Er zijn trouwens zo verschrikkelijk veel andere mogelijk bronnen van schone energie, dat over 5 tot tot 10 jaar het energieprobleem geen rol meer speelt.

    Reageren
  • LLvr

    Nog nooit gehoord van die 3 leveranciers nich van due anderen die hier worden genoemd…

    Reageren
  • JJan

    Eerst moest iedereen aan de zonnepanelen , want dat was toch zo goed , en nu gaan ze je er voor straffen , wat een bandieten zijn die energiebedrijven toch !!

    Reageren
    • CCor

      @Jan.licht ook een heel groot gedeelte door het beleid van DenHaag (alles maar privaticeren ,stroomnet niet aanpassen in het verleden,net zo als de wegen ,eerst 100 autos en dan wordt het er een vele meer ,maar infrastruktuur met aanpassingen wordt steefs maar vooruiy geschoven “kost geld” en nu 100 keer meer?enz enz

      Reageren
    • LLel

      @Jan de energiebedrijven hebben hier niet om gevraagd. Het is de overheid die dit heeft veroorzaakt.

      Het is het linkse gedeelte die verantwoordelijk is.

      Met name D66 maar ook mensen als Renske Leijten die iedereen aan de zonnepanelen wil hebben.

      Reageren
    • BBonnie Veen

      @Jan
      Wij Nederlanders slikken gewoon alles.
      Eerst zonnepanelen promoten en er nu voor betalen,gangsters zijn het.
      Iedereen moest wat meer in opstand komen.

      Reageren
  • ZZonnetje

    Als iedereen wegloopt bij die 3 energie maatschappijen gaan ze failliet en zullen andere maatschappijen er niet meer aan beginnen.
    Maar makke schapen als wij zijn zullen we dat niet doen .

    Reageren
  • MMS

    Ik denk dat iedereen met panelen deze eens op een vast afgesproken tijdstip tegelijk moet uitzetten. Dan ligt het land plat. Zonnepanelen worden de nieuwe melkkoe

    Reageren
    • GGerard

      @MS
      Als er meer energie maatschappijen deze oneerlijke heffing gaan invoeren dan riekt dat naar kartelvorming !
      Waarom komen ze niet met een eerlijk alternatief: bijna gratis plaatsen en leveren van thuisbatterijen bij de consument? Op die manier vang je direct de pieken op en hoef je geen giga verandering aan het stroomnet te doen. Oh ja: op het toch al overbelaste net willen we ook nog eens 2 kerncentrales toevoegen…. ik ben gek als ik het nog snap.

      Reageren
      • PPierre

        @Gerard
        De kerncentrales moeten de kolen‐ en gascentrales vervangen. De belasting van het net wordt daar niet groter van.

        Reageren
    • AAllie

      @MS die van die melkkoe vind ik een goeie! De melkveehouders moesten bij productie boven hun melkquotum 25 cent per liter betalen. Bij de aanschaf van mijn panelen daarom al rekening gehouden met verbruik/capaciteit. Je kunt er gewoon wachten dat wij bij teveel levering worden gestraft,

      Reageren
  • HHenk smid

    Allemaal zonnepanelen iedereen groen, en dan begint het graaien weer. Onder het mom het net zit vol het kost extra om de opgeleverde stroom te verwerken. Gooi die windmolen dan stil niet draaien geen onderhoud. De energie maatschappij en vullen hun zakken en de burger betaald.

    Reageren
    • AArnold

      @Henk smid
      En daarbij worden er nog steeds giga grote velden met zonnepanelen dichtgelegd , daar worde de grondeigenaars dik voor betaald.
      Hoezo de bewering het net is vol.
      De goedwillende particulier die gestimuleerd werd om zonnepanelen op zijn dak te leggen wordt zoals gebruikelijk gewoon weer belazerd.

      Reageren
    • EEvert

      @Henk smid
      Helemaal mee eens. Er worden in rap tempo overal enorme zonnepanelenvelden aangelegd. Deze zijn van energiemaatschappijen zelf of investeerders. Deze velden met honderden panelen zorgen met zekerheid voor enorme overbelasting van het net op piek momenten waardoor de particulier met “panelen voor eigen gebruik” nu gestraft wordt. Het lijkt hier ook om weilanden te gaan van (voormalig) boeren. Zij “baten” op deze manier hier hun voormalige weidegrond commercieel “uit” (en dat begrijp ik ook nog wel). Deze ontwikkeling draagt niet bij tot een eerlijke verdeling tussen “bedrijfsleven” en particulieren. Het draagt ook niet bij aan herstel van de natuur(gebieden). Daarnaast is het, net als de grote blokkendozen van logistieke en overslagbedrijven, een esthetische aanslag op onze omgevingen.

      Reageren
  • RRobert

    Serieus, heeft nog nooit iemand van jullie gehoord van het modelcontract? Wettelijk vastgesteld contract welke de energiemaatschappij verplicht is om aan te bieden. Hierin staan wettelijke bepalingen zoals een terugleververgoeding voor de consument en het salderen van de terug geleverde stroom binnen het eigen verbruik.

    Tevens zijn de netbeheerders verplicht om het net up to date te houden zodat we terug kunnen leveren. Helaas verteld de schrijver van dit artikel niets over dit modelcontract, want dan is de sensatie er af en krijgt hij geen reacties op zijn schrijven. Deze meneer lacht zich nu slap om al jullie reacties.

    Reageren
    • DDopje

      @Robert, Nee, nooit gehoord van een model contract, inderdaad. Maar wat betekent dat nu in relatie tot de terugleververgoeding?

      Reageren
    • AAnita

      @Robert
      Nee inderdaad, daar heb ik nog nooit van gehoord. Waar kan ik dat vinden?

      Reageren
    • HHenk

      @Robert

      Helaas is het modelcontract ook al niet meer de beste oplossing.
      De energie maatschappijen hebben een trucje ontdekt…

      Vaste leveringskosten gewoon onwijs verhogen naar honderden tot duizenden euro’s per jaar….

      Reageren
    • PPierre

      @Robert,
      Heb je wel eens naar dr kosten van een modelcontract gekeken? Dat zijn nou niet bepaald de voordeligste contracten.
      Je betaalt dan inderdaad geen teruglever vergoeding, maar dat wordt net de overige tarieven van zo’n contract ruimschoots ingehaald.

      Reageren
  • HHanna Groot

    Moet ik nu wel of geen zonnepanelen nemen als ik wil besparen op mijn uitgaven? Ik begrijp het serieus niet meer.

    Reageren
    • GGeert

      @Hanna Groot

      Hoi Hanna,
      Met huidige zonnepaneel-prijzen, inclusief installatie, wek je je eigen stroom op voor ca 7 ct / kWh. Door deze terugleverheffing verdubbellen de kosten voor jou maar zelfs dan lijkt er nog genoeg marge over tov de huidige kWh-prijzen van 30 ct / kWh om wel in zonnepanelen in te investeren. Bovendien heb je op dit moment nog voldoende keuze om een contract zonder terugleverheffing af te sluiten. In weze gebeurt dit voornamelijk omdat het afbouwen van het salderen stagneert, terwijl de energieleveranciers wel al belast met teruglever kosten. Het ligt dan ook in de verwachting dat het algemeengoed wordt dat je als consument met toenemende terugleverkosten belast wordt, maar het streven van de overheid is deze te beteugelen zodat de terugverdien tijd van zonnepaenlen rond de 7 – 9 jaar blijft. Het blijft een beetje koffiedik kijken maar ‘ondernemersrisico’s’ horen nu eenmaal bij dit soort investeren….
      Veel succes met het maken van je afweging.

      Reageren
  • HHanna Groot

    Moet ik op dit moment wel of geen zonnepanelen nemen? Misschien geen slimme vraag masr ik begrijp het echt niet meer.

    Reageren
    • PPierre

      @Hanna Groot,
      Ik begrijp je probleem. Het is ook erg moeilijk geworden om nu een rendementsberejening te maken.
      Ik heb zelf wel panelen, en lever per jaar meer terug dan ik uit het net opneem. Daardoor betaal ik in feite geen energiebelasting, zolang er nog gesaldeerd wordt.
      Ik heb een dynamisch contract en het afgelopen jaar betaalde ik per kWh € 0,153 en ontving percterug geleverde kWh
      € 0,102
      Bij een dynamisch contract betaal je geen terugkeverkosten.

      Reageren
  • JJH

    Eigenlijk doen bijna alle andere maatschappijen dat ook wel.
    Ga maar eens na.
    Als je zoekt naar een vast contract krijg je nu vaak een hoge bonus tot ruim boven de €200.
    Dat heet, als je tenminste geen zonnepanelen hebt.
    Heb je wel zonnepanelen dan krijg je die bonus niet.

    Reageren
  • TTon Teske

    De Nederlandse overheid is veel te ver doorgeslagen in het privatiseren van allerlei algemene voorzieningen.
    Zorg, energie, ov en post.
    Het was immers allemaal al van ons. Staatseigendom dus. Zonder enig overleg met de burger is het verkocht veelal aan buitenlandse maatschappijen met aandeelhouders die geld willen zien. Daarom is het allemaal zo duur geworden.
    Burgers zijn de dupe. Komen ondanks hard werken bij de voedselbank terecht.
    Den Haag moet zich schamen dit veroorzaakt te hebben. Hans Hogervorst voorop. Hij heeft het ziekenfonds afgeschaft en maakt nu sier met commentaar over de politiek in de Telegraaf. Van enige zelfreflectie is bij hem geen enkele sprake. Bij wie in de politiek wel trouwens?

    Reageren
  • AArnaldo

    Als de energie transformerhuisjes in de gemeente terug worden geschroefd van 230 naar 210 dan is er geen over belasting van het netwerk want huishoudens kunnen makkelijk draaien op een stroom input van 210 en op zonnige dagen dan loopt het net op naar 230 door de huizen met zonnepanelen dus ik zou zeggen probleem opgelost

    Reageren
    • WWim

      @Arnaldo Een lagere spanning betekent dat voor hetzelfde vermogen een hogere stroomsterkte nodig is, en dat pakt dan net verkeerd uit. Het is namelijk de stroomsterkte die de belasting van het net bepaalt, niet de spanning.

      Reageren
      • JJerommeke

        @Wim

        Dat is met de draaddikte die er nu ligt geen probleem, je mag 10% afwijken

        Reageren
    • JJerommeke

      @Arnaldo

      Zo zit het inderdaad, omdat de energiebeheerders juist moeilijk doen ontvangen ze extra geld/subsidies. Er staan voldoende filmpjes op het net, tot die tijd blijven mijn 10 paneeltjes lekker aan. Ik overweeg er zelfs nog 6 bij te nemen, want de transitievergoeding is nog in stand…

      Reageren
    • RRichard

      @Arnaldo De spanning zou juist omhoog moeten naar 250VAC. Dat levert een capaciteitswinst op van 10%

      Reageren
    • PPierre

      @Arnaldo
      Als ze dat zouden doen loopt de stroom alleen maar op. En dat is juist een verzwaring voor het netwerk.
      Je bereikt dus juist het tegenovergestelde can wat je zou willen.

      Reageren
  • MMark Franken

    Laten we allemaal l de zonnepanelen uitzetten op zonnige dagen, tenzij je op dat moment de vaat-of wasmachine wil aanzetten. Gevolg: Nauwelijks nog groene stroom, centrales moeten meer stroom leveren en dus MEER CO2!!!!
    Als we dat volhouden, zal de overheid gaan piepen, want ja dat is niet de bedoeling.
    En je zonnepanelen gaan langer mee. Ik ga het doen.

    Reageren
    • RRon

      @Mark Franken
      Ik doe met je mee, op zonnige dagen allemaal tegelijk de boel plat.
      Ben klaar met de leugens uit Den Haag. Grote investeerders van zonnepanelen velden verzieken de boel, en wij betalen het
      Het door ons betaalde leidingwerk betalen we door onze neus omdat ze zo hun inkomen veilig stellen.
      Hie zuiniger we zijn des te meer gaan we betalen.
      Dus afspreken 13.00 uur de boel plat.

      Reageren
      • EEdwin

        @Ron
        Hoe zet je de zonnepanelen uit
        Dan doe ik ook mee.

        Reageren
        • MMark

          @Edwin. De omvormer uitzetten.

          Reageren
  • EEd Minkman

    Je wordt als huizenbezitter eerst geconfronteerd met klimaat besparende maatregelen. Van het gas af en zonnepanelen plaatsen.
    Gasprijs gaat omhoog elektrische stroom gaat omhoog. Dus we gaan zonnepanelen plaatsen. Dan wordt de waarde van je huis hoger.joepie de gemeente verhoogd je OZB. Energiebedrijven kunnen alle stroomafnames niet aan, zou je denken dat ze dN blij zijn met de teruggekeerde stroom. Neer je wordt wederom.nu gepakt omdat je minder stroom.afneemt. Kortom linksom of rechtsom klimneutraal je huis aanpassen wordt direct afgestraft. Fijn land is Nederland geworden. Straks zit iedereen in de kou, want niemand kan de laten straks meer dragen. Zelfs de dagelijkse boodschappen blijven maar stijgen, mar ons loon en pensioenen.staan stil.

    Reageren
  • WWillem Falkenreck uit Almere

    De boosdoeners zijn TenneT en Laeander want zij zijn vergeten om het netwerk ( de kabels ) ten versterken dus 5 jaar niet aan gewerkt en nu zit de consument met de gebakken peren om dat het netwerk vol zit.

    Reageren
    • JJan hiemstra

      @Willem Falkenreck uit Almere
      Dan wil ik ook wel eens weten waar dat geld voor netwerk is gebleven

      Reageren
    • EErwin

      @Willem Falkenreck uit Almere

      Echt geen idee hoe dit werkt of wel. Netbeheerders zoals Stedin, Liander, Ennexis etc mogen niet pro-actief handelen. Ofwel, ze moeten opdracht hebben van de overheid. Dus jou bewering is onjuist.

      Reageren
  • PPolvo

    Er is één manco in het tranen verhaal van de energie leveranciers, de momenten dat er door een stroom overschot de prijzen negatief zijn komt maar op enkele piek momenten per jaar voor, de rest van het jaar verdienen ze dik.
    Op die momenten kunnen ze zelf gewoon ook goedkoop inkopen (eigenlijk geld toe krijgen) en het vaste contract tarief vragen (nog eens geld voor de zelfde kW) van de klanten.
    Om nu ook nog een zonnepaneel boete in te voeren is in mijn ogen een poging om de winst te verdriedubbelen.
    Een bekende kreet uit de woekerpolis tijd, komt aardig overeen, lijkt veel op woekeren maar nu met energie.

    Reageren
    • Ppatriek

      @Polvo Precies! De stroom die ze voor een appel en een ei krijgen van de particulier met zonnepanelen, wordt tegen een tarief van minimaal 2,5 keer dat tarief weer verkocht aan de consument met een contract. Daar hoor je niemand over

      Reageren
  • AA. Merkelig

    De salderingsregeling moet blijven. Ik kan mij niet herrineren dat ik of namens mij iemand gerechtigd was om de beslissing te nemen dat deze regeling gestopt mag worden. Het zijn mijn panelen. Mag ik dan zelf beslissen wat ik met de opbrengst doe. Het is een feit dat de overheid in NL totaal onbetrouwbaar is. Het wordt tijd dat wij geïnfecteerd worden met het Franse virus en in opstand komen tegen de overheid die voortduren bestaande regelingen aanpast.

    Reageren
    • RRob van dalen

      @A. Merkelig
      Helemaal mee eens iedereen werd overgehaald en nu het zover is krijg je geen 3 jarig contract meer en dan nog maar niet te spreken over de heffing die er aan komt. Nederlanders pikken alles maar,inderdaad maar eens in opstand komen tegen dit soort zakkenvullers.

      Reageren
      • JJos Groot

        @Rob van dalen net een paar weken geleden een 3 jarig contract bij Vattenfall afgesloten

        Reageren
    • PPiet

      @A. Merkelig
      De overheid is juist onbetrouwbaar omdat de saldering regeling er nog is. Ze hadden beloofd het veel eerder af te schaffen

      Reageren
      • MMartino

        @Piet
        Geen idee waarom jij voorstander bent van het afschaffen van de huidige salderingsregeling?

        Of je werkt bij een energiemaatschappij, de belastingdienst, of je geeft geen klap om de klimaattransitie.

        Bij het eerste snap ik dat je het wilt afschaffen. Dit betekent gewoon nog véééél meer winst voor de energiemaatschappijen en/of de aandeelhouders ervan.

        Bij het tweede is alleen de schatkist belangrijk (belasting)! De burger zal eens wat verdienen zeg!? Nee, dat kan/mag echt niet!
        Dit is ook een standpunt, maar dan geef je weer geen klap om het klimaat.
        Of zou dat dan toch niet zo belangrijk zijn als dat ze ons willen doen geloven!?

        Als de verkoop van zonnepanelen al niet stagneert hierdoor, dan toch zeker de verkoop van warmtepompen. Is dit de bedoeling!? Niet echt, toch?
        Dan is er nog meer gas nodig want vanaf 2026 verplicht een (hybride) warmtepomp aanschaffen wat ze in den Haag willen, echt niet! (die is niet in 7 jaar terug te verdienen, sterker nog …….. die is helemaal nooit (!) terug te verdienen zonder salderen)

        Kortom: zonder salderen zal de klimaattransitie never of nooit niet gaan lukken!

        Bezint, eer ge begint. (Zouden ze in de tweede kamer ook hebben moeten doen, hopelijk is de eerste kamer slimmer).

        Reageren
    • FFrank

      @A. Merkelig

      Dat is de overheid eerst je lekker maken om zonnepanelen tenemen en nu is de
      electriese auto aan de beurt.

      Reageren
  • WWim

    Die D66 er Jette is compleet door lobbyen van stroomleveranciers en accuproducenten overlopen. Het stoppen van salderen kan nog worden tegen gehouden door de eerste kamer. Ik zou zegge BBB zorg voor het tegengaan van dat besluit
    Neem dit mee in de formatie.

    Reageren
  • AA.Brans

    Ik heb net besloten om zonnepanelen te nemen, maar heb na al dit commentaar besloten om ze weer af te bestellen.
    Ik snap niets van al dit technische geneuzel.
    Ik blijf gewoon bij de A NWB voor mijn energie en doe zuinig.
    Ik wist vanaf het begin dat electrische auto’s zonnepanelen en warmtepompen nep is vd. overheid. Ik heb ook net weer een gas CV laten plaatsen. Gaat weer 16 jaar mee.

    Reageren
    • BBp

      @A.Brans
      Ik heb besloten om gewoon de stekker uit de zonnepanelen te halen dus geen teruglevering ik verdient dus niks meer maar het energie bedrijf ook aan niet aan mijn zonnestroom als meer Nederlanders de stekker eruit haalt heeft de staat een probleem dus geen energie transitie meer die voor hun erg belangrijk is daar leg ik dus een bom onder . Ik laat me geen 2keer belazeren dus blijf ik gewoon op gas koken en stoken ik doe niet meer mee

      Reageren
  • RRogier

    Iets is mij toch niet duidelijk. Ik zit blijkbaar sinds 1 januari bij OM energie. Dus zou moeten betalen als ik terug lever. Wie kan mij helpen met mijn vraag:

    Ik heb tot op de dag van vandaag opgewerkt met mijn panelen: 3088kWh, ik heb verbruikt 3330kWh. Kortom naar mijn idee heb ik niets teruggeleverd. Echter zegt OM Energie ja dat heb je wel namelijk:

    Je hebt op zonnige dagen bv 25kWh opgewekt OVERDAG, echter heb jij je meeste verbruik in de avond uren (koken, lampen, laden etc). Stel in de periode dat je de 25kWh hebt opgewekt en je verbruik is in die periode 5kWh dan lever je terug 20kWh. Dit moet je van alle dagen optellen en daarover ga je een vergoeding betalen. Dat we wel over het jaar gaan salderen scheelt je dus maar je gaat nog steeds de vergoeding betalen.

    Klopt dit wel?

    Reageren
    • MMm

      @Rogier
      Ja dat klopt. Je mag niet wegstrepen, ze tellen alles wat je hebt opgewekt (en niet direct gebruikt) bij elkaar op. Je kunt wel nagaan dat dat een flinke hoeveelheid is. In mei/juni/juli/augustus wekken de mijne tussen 20 en 50 kWh op. Per dag. Je zit zo op een paar duizend kWh. Ik zou gauw om me heen kijken want overstappen is ook niet binnen een paar dagen geregeld.

      Reageren
    • GG. Verbeek

      @Rogier

      Dit klopt idd. Wat je saldeert lever je ook terug.

      Reageren
    • EEdwin

      @Rogier
      Dus gelijk overstappen naar een andere leverancier, laat dit soort bedrijven die dit soort belachelijke tarieven voor teruglevering rekend maar failliet gaan.

      Reageren
    • PPierre

      @Rogier
      Je energiemeter geeft aan hoeveel je hebt teruggeleverd.
      Wat je in de zomer hebt teruggeleverd, heb je in de winter opgenomen uit het net, maar je hebt het wel degelijk eerst teruggeleverd.

      Reageren
  • AAndries

    Velen reageren op basis van hun eigen belang. Als ik het maar goed mee heb. Weinigen die het geheel benadrukken.
    Ten eerste betalen de mensen zonder panelen te veel voor hun stroom.
    Ten tweede krijgen paneel bezitters wel heel goedkope compensatie voor hun te veel opgewekte stroom.
    Ten derde kost de nacht stroom veel geld die voor de paneel bezitters goedkoop wordt verkregen.
    Ten vierde de energiedistributie bedrijven verdienen niet zoveel aan de extra opgewekte stroom als wordt gesuggereerd. Vaak wordt deze stroom niet ten gelde gemaakt omdat de vraag kleiner is dan het aanbod.

    Reageren
    • IInus

      @Andries
      Jij werkt zeker bij een energiemaatschappij.
      Onzinverhaal.

      Reageren
    • BBert l

      @Andries

      Je hebt zeker zelf geen zonnepanelen.
      Het gaat hier ook over vertrouwen en dat kun hier blijkbaar niet meer.

      Reageren
    • FFrank

      @Andries ten eerst zijn de zonnepanelen aangeschaft onder bepaalde voorwaarden. Tijdens het spel de spelregels aanpassen is niet correct. Ten tweede als er op die piekmomenten t

      Reageren
      • FFrank

        Als er tijdens die piekmomenten teveel stroom op het net komt die niks waard is worden die kosten bij ons neergelegd. Waarom legt Vattenfal, waar deze 3 onder vallen, dan niet een paar windmolens stil? Nee zij draaien door en wij moeten betalen. Jetten heeft alleen maar geblunderd met de energiemaatschappijen, hij heeft teveel hun belangen afgewogen en hun teveel middelen gegeven om hun eigen belangen te waarborgen.

        Het is toch van den zotte dat energiemaatschappijen het Europees en Nederlands energiebeleid onderuit halen? Sinds de opmerking dat er betaald moet worden voor teruglevering is de verkoop van zonnepanelen omlaag gekelderd terwijl die juis grootschalig uitgebreid moet worden. Dhr Jetten: maak duidelijk wat er gaat gebeuren met het salderen en ontneem de energiemaatschappijen de mogelijkheid om dit soort eenzijdige beslissingen te nemen er door tevoeren.

        Reageren
    • EE w

      @Andries gauw zelf zonnepanelen kopen. Kun jij ook profiteren

      Reageren
    • MMartino

      @Andries
      Dat jij geen zonnepanelen hebt wil nog niet zeggen dat je daarom te veel betaalt omdat iemand anders ze wel heeft. Dit teveel ligt enkel en alleen aan de energiemaatschappijen die alleen maar meer en meer willen binnen harken.
      Mijn teruggeleverde kWh word per direct aan de buurman verkocht met een vast contract voor zo’n 3x zoveel! (Niets transportkosten, belasting e.d., meteen 200% winst!)
      Dat jij veel betaalt ligt dus niet aan je buurman met zonnepanelen, maar aan de inhaligheid van je energiemaatschappij.
      Op die paar dagen in het jaar dat de zon volop schijnt hoeft er geen enkele kWh grijze stroom gemaakt te worden (0,0 CO2-UITSTOOT!). Zonder de zonnepanelen betaalde je dus nog meer!
      Ten tweede zou ik die teruggeleverde stroom graag willen investeren in een warmtepomp! Helaas maakt den Haag dat onmogelijk. Een warmtepomp is onrendabel zonder salderen waardoor ik dit niet ga doen!! Resultaat: meer gasverbruik, en dus nog meer onnodige CO2 uitstoot, alleen omdat de energiemaatschappijen en den Haag “rupsje nooit genoeg” zijn …….. klimaattransitie interesseert ze geen moer!! (al spelen ze wel dat dat wel zo is).
      Ten derde: Ik weet niet hoeveel stroomverbruik jij hebt in de zomernacht maar dat valt bij mij best wel mee. Of denk je dat ik om 3 uur ‘s nachts alle lampen aan heb? Een peanut-argument dus. Ik heb ze die dag al voorzien van 25 kWh waar ze winst van hebben gemaakt. Waarom is die ene kWh dan zo belangrijk?
      En dan dat vierde punt van je. Daar reageer ik maar niet op!! Zoveel flauwekul heb ik eigenlijk niet eerder gehoord!
      De winst valt wel mee!? HaHaHaHa!!!!
      Dus jij denkt dat het een filantropische instelling is!?
      Het afschaffen van de salderingsregeling gaat ze echt niet om die paar zomerse dagen maar om de winterse dagen!! Daar is de meeste winst te behalen.

      Conclusie: Ook jij bent dus niet beter als wij, jij benadrukt ook niet het geheel .
      Feit is wel, wij doen wel iets om de klimaatdoelen te halen. Moeten we daarom daar voor gestraft worden?

      Reageren
      • JJacques

        @Martino

        Een goede en juiste reactie.
        Niet iedereen heeft geld voor zonnepanelen
        Andere hebben ervoor gespaard of een lening afgesloten.
        We moeten van de fossiele brandstoffen af.
        Logisch gevolg alles op electro.
        Koken, verwarming en mobiliteit komen erbij.
        Met a

        Reageren
  • JJanet

    Kan het niet meer volgen: Europa wil overal alles en iedereen uitrusten met zonnepanelen. Maar waarom zouden we dat doen als er bij teruglevering betaald moet worden?

    Niet iedereen kan zich accu, elektrische auto, alle apparaten aan als de zon schijnt permitteren….

    Tegendraads en gekmakend voor alle mensen die welwillend zijn en een warm hart toedragen naar de wereld.

    Reageren
    • PPeter

      @Janet
      Ik heb zonnepanelen en zit én blijf bij VandeBron.
      Ik heb geen problemen met de teruglever-vergoeding juist omdat ik om de wereld én mijn medemens geef en niet alleen voor eigen gewin ga.
      En ondanks die vergoeding heb ik nog steeds veel voordeel van mijn zonnepanelen.
      Groet, Peter.

      Reageren
      • WWillem

        @Peter

        Prima, redelijk standpunt. Als meer mensen er zo mee om zouden gaan heeft iedereen er voordeel aan.

        Reageren
      • OOu

        @Peter Jij spekt graag Vandebron, daar zullen ze blij mee zijn! Die extra terugleververgoeding (terugleverkosten) is onzin en geldklopperij. Zoek maar eens op youtube het filmpje op van Ketel Klets. Hij legt het haarfijn uit en vertelt je ook hoe Vandebron jou wijsmaakt dat ze extra geld van je nodig hebben.
        Snel wegwezen daar.

        Reageren
        • MMartin Swart

          @Ou

          Jaa door dat filmpje van ketelklets ben ik ook weggegaan bij Vandebron.
          Moest ineens 29 euro per maand gaan betalen. Zit nu met een dynamisch contract bij de ANWB en dat bevalt prima

          Reageren
          • TTante Flits

            @Martin Swart

            Tegen ons wordt juist gezegd dat je met zonnepanelen “gek bent” wanneer je een dynamisch energie contract hebt. Je schijnt dan juist helemaal niet te salderen.

            Wij zitten nu ook nog bij de ANWB…. Maar staan op het punt om toch over te stappen naar een 3 jarig contract.

            Ik zeg niet dat jij gek bent hè…. Dat is wat die “vergelijkingssites” allemaal tegen mij gezegd hebben en wij er door aan het denken gezet zijn en nu dus toch overwegen om een vast contract te nemen. Zeker ook omdat je nu al bij een aantal die extra heffing moet betalen wanneer je zonnepanelen hebt. Heb inmiddels begrepen dat andere maatschappijen hier nog even naar gaan kijken, maar als ze zien dat het werkt en klanten niet massaal overstappen, ze dit ook zullen gaan toepassen.
            Daar komt nog bij dat met het afschaffen van het prijs plafond de verwachting is dat de stroomprijzen toch zullen stijgen.
            Het is natuurlijk maar gissen allemaal.
            Maar we weten inmiddels wel allemaal dat, als er maar ergens een dreiging is van een nieuwe oorlog, de prijzen van gas, stroom en benzine meteen omhoog schieten! Wij vragen ons dan wel af of het verstandig is een dynamisch energie contract te hebben.

            Niks ten nadele overigens van de ANWB hoor. Want ze hebben een uitstekende service en zeggen geen winst te willen maken op de prijzen. Ze verdienen alleen geld aan de maandelijkse abonnementskosten.
            Daar valt natuurlijk ook wel iets van te zeggen. Is wel een top instelling en dat zou juist gestimuleerd/beloond moeten worden!

            Daarom zijn wij er ook nog niet helemaal uit

            Reageren
  • BBen

    Ik denk dat het slim zou zijn dat iemand die alles van energie het transport en het niet kunnen bewaren plus het netwerk dat overbelast is, eens netjes uitwerkt en mensen laat zien waarom saldering onhoudbaar wordt. Ik heb een elektrotechnische achtergrond en begrijp redelijk goed waarom die niet anders kan

    Reageren
    • RReggo

      Je kunt het beste de ernergie niet terugleveren aan de leleverancier
      Schaf een paar accu’s aan met een omvormer van ongeveer 1500 watt .Je je neemt gewoon de stroom van je accu’s en die gebruik je op een deel van je stroomnet
      Dat scheelt je honderden euro’s
      Op je gebruik per jaar .Zonder te hoeven af terekenen met je leverancier De accu’s en de omvormer zijn zo weerverdiend.

      Reageren
      • SSchoonbeek

        @Reggo
        Welke accu’s adviseer je?

        Reageren
      • HH J VAN DER WAL

        @Reggo
        Ik heb wel 3 accu’s 165 Ah en 5 accu’s 100 Ah
        En ik heb een goede omvormer uit China
        Kan je daar wat mee,

        Reageren
      • BBen

        @Reggo

        Je vergeet dat accu’s die opgeslagen energie niet tot in de winter bewaren. Dus wat moet je in de zomermaanden met die volle accu’s doen? Bovendien kost zo’n installatie niet niks en accu’s hebben slechts een levensduur van ca 5 jaar. Tel uit je winst!

        Reageren
  • PPeter van Weel

    Gisteren was in het nieuws dat NL minder CO2 heeft uitgestoten dankzij onze zonnepanelen. Wat wil de regering nou eigenlijk? Vooral ons financieel uitkleden en tegelijkertijd de klimaatdoelen bereiken die ze hebben afgesproken? Klinkt als oplichting. Of kunnen ze gewoon de energie grootverdieners niet dwingen om op dagen met veel zon hun centrales uit te zetten?

    Reageren
    • BBob

      @Peter van Weel, dit wil de regering niet. Dit doen de energieleveranciers.

      Reageren

Schrijf een reactie

Het e-mailadres blijft prive.