Waar ben je naar op zoek?

Nieuws

Vattenfall verlaagt tarieven onder prijsplafond (voor nieuwe klanten)

Energiereus Vattenfall biedt nieuwe tarieven aan voor stroom en gas. De stroomprijs gaat met ruim 10 eurocent per kilowattuur omlaag en gas wordt exact een halve euro per kuub goedkoper. De tarieven komen daarmee onder het prijsplafond te liggen.

Er is helaas één nadeel: de nieuwe, lage tarieven zijn alleen beschikbaar voor nieuwe klanten die overstappen naar het energiebedrijf. Bestaande klanten zullen het moeten doen met de tariefwijziging die al klaarstond voor 1 april. Ook een verlaging, maar nog wel boven het prijsplafond.

Overzicht nieuwe tarieven

Dit worden de energietarieven (vanaf 1 april 2023) voor bestaande en nieuwe klanten van Vattenfall:

SoortBestaande klantenNieuwe klanten
Stroom per kWh (enkeltarief)€ 0,481€ 0,378
Gas per m3€ 1,831€ 1,331
Bron: Vattenfall.nl

Vergelijk alle nieuwe tarieven hier.

De tarieven bij Vattenfall worden normaal gesproken ieder kwartaal gewijzigd. Dus het ligt voor de hand dat huidige klanten waarschijnlijk pas per 1 juli profiteren van de lagere energietarieven.

Normaal- en daltarief

Naast het enkeltarief wordt ook het normaal- en daltarief lager voor kersverse klanten van Vattenfall:

  • Normaaltarief per kWh: € 0,403
  • Daltarief per kWh: € 0,348

Terugleververgoeding

De terugleververgoeding van Vattenfall blijft staan op een riante 0,168 euro per kWh, wat een stuk meer is dan bij andere grote energieleveranciers:

  • Essent: € 0,055 /kWh
  • Eneco: € 0,090 /kWh
  • Greenchoice: € 0,115 /kWh

Fors onder prijsplafond

De tariefverlaging van Vattenfall is op zijn minst indrukwekkend te noemen, want de prijzen komen nu fors beneden de grenzen van het prijsplafond te liggen: de elektriciteitsprijs ligt ruim 7 cent lager, en de gasprijs bijna 12 cent.

Op basis van een gemiddeld verbruik (2.479 kWh en 1.169 m3) betaal je bij Vattenfall zo’n 219 euro per maand. Toch zijn er meerdere energieleveranciers die het voor nog minder doen.

Check daarvoor de energievergelijker.

Over de auteur

Koen Kuijper, al jaren actief als energie-expert, volgt dagelijks de ontwikkelingen in de energiemarkt. Met advies op maat ondersteunt hij huishoudens en is hij het vertrouwde gezicht in de media.

Meer over Koen

252 reacties

  • JJans

    Al 45 jaar trouwe klant wat voel ik mij belazerd zeg blijven loont nee weggaan bij deze leverancier loont omheb hier geen woorden voor.
    Het beste zou zijn, alle trouwe klanten de koppen bij elkaar en overstappen…….

    Reageren
  • DD

    Al jaren vaste klant, maar ga maar overstappen. Blijven loont? Staat mooi op papier maar in werkelijkheid?!. Oplichters

    Reageren
  • Mmaureen

    wij hebben ook een variabel contract.En de blijven loont korting.Nou blijven loont dus echt niet.Ga nu naar 10 jaar toch maar opzoek naar een nieuwe leverancier.Te gek voor woorden dit!

    Reageren
  • SS de velden

    Na 50 jaar trouwe klant zo aan de kant geschoven te worden is voor mij een reden om maar eens naar een ander te gaan

    Reageren
  • MMonique

    Rattenfall heeft 5 x afgelopen periode maart 2022 tot maart 2023 zijn prijzen veranderd. Dat is tegen de wet en afspraken in.
    Dus worden we zwaar belazerd.
    Wie gaat hier eens wat aan doen.
    De ACM is ook op hand van de overheid en energiemaatschappijen terwijl ze er voor de burgers moet zijn.

    Reageren
  • MMonique

    Ik noem ze inmiddels Rattenfall
    Wij hebben variabel contract dat heb ik niet voor niets gedaan zodat ik ook profiteer van de verlaging van de prijzen
    Nu geven ze alleen de nieuwe klanten nog lagere prijzen dan de vaste klanten.
    Hoezo belazeren ze de boel. Schandalig is het. Rattenfall doe er wat aan anders is het goodbye Rattenfall.

    Reageren
  • JjP

    Massaal overstappen en nooit mee terug, dat is de enige manier om deze oplichters aan te pakken.

    Reageren
  • GGert

    Ik denk dat binnenkort even ga kijken waar ik het goedkoopste uit ben. Ook al jarenlang trouwe klant geweest van Vattenfall. Op deze manier in ieder geval niet lang meer…..Wat een nare manier om je bestaande klanten te behandelen. Ook niet sensitief ten aanzien van de periode waarin we zitten. Vattenfall verdient een flinke tik op de vingers.

    Reageren
  • MMarian

    Al jaren trouwe klant van Vattenfall maar dit is echt een smerge stunt die ze uithalen. Ik kan verrekken en lekker de hoofdprijs betalen. En ze schamen zich er niet eens voor, misschien maar afzeggen en een “nieuwe” klant na een half jaar worden?

    Reageren
  • DDirk

    Zo’n 30 jaar klant van PGEM/NUON/VATTENFALL, je zou nu toch wel verwachten in deze krappe tijden dat je je trouwe klant eerst laat profiteren, SCHANDALIG!

    Reageren
  • JJ.B.A. ten Broeke

    Ben ook al jaren klant bij Vattenfall voormalig Nuon en wel tegen een variabel contract. Lees nu dat NIEUWE klanten bijna 10 cent minder betalen per Kwhr. m.i.v. 1 april a.s. Voel me bedrogen als jarenlange klant en kijk uit naar een andere leverancier.

    Reageren
  • MM.C.Heusdens

    Zo ben ook al wat jaartjes bij Vattenfall,en nu lees ik , alleen voor nieuwe klanten ,veel lager tarief,schandalig

    Reageren
  • RRuud

    De vraag is wie betaald de rekening. Rekening op andere naam binnen laten komen.

    Reageren
  • BBert

    Ook al jaren bij Vattenfall en kreeg ook bericht dat ze per 1 april goedkoper worden maar denk nu dat het klaar is en zoek naar een andere en noooooit weer vattenfall.

    Reageren
  • DDennis

    Wat een schofterig zooitje bij Vattenfall. Jaren lang trouwe klant van Nuon/Vattenfall. Altijd een vast tarief dat elke keer voor drie jaar liep en korting opbouwde. Ineens stijgen de prijzen en heb ik een flexibel tarief?! Krijg ik laatst een mail van Vattenfall, dat per april de prijzen gaan dalen omdat ze al een paar maanden goedkoper energie inkopen…. Dus op het moment dat klanten minder energie gaan gebruiken gaan de prijzen omlaag, maar de maanden die de leverancier al goedkoper uit is worden nog even duur verrekend…. Geen goed woord over voor Vattenfall. Stelletje graaiers. Winst maken ok, maar dit gaat toch alle perken te buiten?

    Reageren
  • LLaura boschma

    Wij ook al jaren bij vattenfall…maar nu toch maar eens kijken naar een andere aanbieder …..

    Reageren
  • MMarneef

    Ik ben vorig jaar met verhuizen trouw bij vattenval
    GeBleven , nu jaar later diverse prijs verhogingen verder ook nog eens met dubbele meter maar enkel tarief…..dit gedaan als advies van medewerker vattenval want dit was het goedkoopste (nog een keer keihard genaaid)
    Omdat ik alleen een stroom contract heb ben ik al mijn kortingen kwijt geraakt .
    Voor mij nooit meer vattenval voel me zo keihard genaaid 10 jaar trouw klant geweest nu als ik er aan denk krijg ik al woedeaanvallen+!!!!!!!

    Reageren
  • WWim

    Al 20 jaar klant bij nuon/vattenfall. Ongelofelijk dat je als trouwe vaste klant zo aan de kant wordt gezet. Ik ben normaal gesproken niet iemand die van de ene naar de andere maatschappij overstapt voor een paar centen maar ik voel me nu als trouwe klant totaal niet meer serieus genomen. Jaren voor de gek gehouden met blijven loont!!! Ook ik ga maar eens kijken waar ik goedkoper kan, want dit is toch echt wel een grens bereikt.

    Reageren
  • IIlse

    Dus nieuwe klanten hebben voorang voor een lagere prijs en de al lang bestaande klanten, kunnen boeten door de hoofdprijs te betalen,hoe dan? Dit is een grof schandaal. Al meer als 30 jaar klant, en dan zo omgaan met mensen, bahbahbah

    Reageren
  • HHerman

    We zijn al zolang klant bij jullie en dus worden de vaste klanten weer gestraft.
    Ik neem aan dat jullie er wat aan kunnen doen?

    Reageren
  • JJo

    Zit altijd aan stadswarmte vast.

    Reageren
    • NNico

      @Jo.
      Nee hoor.
      Gewoon elektrische warm water boiier en elektrische cv ketel en goodby ratteval

      Reageren
  • DDanielle Veenman

    Al jaren klant van Vattenfall. Blijven loont geeft Vattenfall altijd aan.
    Elk jaar een paar procent korting erbij.

    En dan nu nieuwe klanten fors belonen?
    Alles voor het geld! Maar wat als al je klanten weglopen Vattenfall?

    Het zou jullie netjes staan als alle vaste klanten meegaan met het zelfde tarief als nieuwe klanten. Misschien dat we dan nog blijven met z’n allen.
    Dan loont het jullie ook.

    Reageren
    • HHerman

      @Danielle Veenman
      Wij zij al ruim 42 jaar klant eerst berkelstreek toen nuon en daarna vattenfall . Blijven loont maximaal aan korting . Mijn kontrakt loopt juni af maar als ze zo met vaste klanten omgaan weet ik nog niet of ik bij hun blijf . Ik vind het schandalig.

      Reageren
  • MMaire

    Dit gaat echt alles te buiten. Hoezo straf je de klanten die loyaal zijn geweest. Ook een kostenverlaging per april was natuurlijk echt belachelijk. De prijzen gingen in februari al omlaag en dan nog even profiteren van de koude maanden om dan de prijs te verlagen als het warmer wordt. Wat een uitbuiter

    Reageren
  • MM

    Belachelijk , moet niet mogen !!! Ze moeten juist de vaste klanten belonen . Maar nee alles voor het geld

    Reageren
  • GGerard de Hoog

    Zo stuur je trouwe klanten weg, die al meer dan 40 jaar jullie aan Super winsten hebben geholpen, ik heb m’n langste tijd wel gehad bij Vattenfall.

    Reageren

Schrijf een reactie

Het e-mailadres blijft prive.