Waar ben je naar op zoek?

Nieuws

Vattenfall verlaagt tarieven onder prijsplafond (voor nieuwe klanten)

Energiereus Vattenfall biedt nieuwe tarieven aan voor stroom en gas. De stroomprijs gaat met ruim 10 eurocent per kilowattuur omlaag en gas wordt exact een halve euro per kuub goedkoper. De tarieven komen daarmee onder het prijsplafond te liggen.

Er is helaas één nadeel: de nieuwe, lage tarieven zijn alleen beschikbaar voor nieuwe klanten die overstappen naar het energiebedrijf. Bestaande klanten zullen het moeten doen met de tariefwijziging die al klaarstond voor 1 april. Ook een verlaging, maar nog wel boven het prijsplafond.

Overzicht nieuwe tarieven

Dit worden de energietarieven (vanaf 1 april 2023) voor bestaande en nieuwe klanten van Vattenfall:

SoortBestaande klantenNieuwe klanten
Stroom per kWh (enkeltarief)€ 0,481€ 0,378
Gas per m3€ 1,831€ 1,331
Bron: Vattenfall.nl

Vergelijk alle nieuwe tarieven hier.

De tarieven bij Vattenfall worden normaal gesproken ieder kwartaal gewijzigd. Dus het ligt voor de hand dat huidige klanten waarschijnlijk pas per 1 juli profiteren van de lagere energietarieven.

Normaal- en daltarief

Naast het enkeltarief wordt ook het normaal- en daltarief lager voor kersverse klanten van Vattenfall:

  • Normaaltarief per kWh: € 0,403
  • Daltarief per kWh: € 0,348

Terugleververgoeding

De terugleververgoeding van Vattenfall blijft staan op een riante 0,168 euro per kWh, wat een stuk meer is dan bij andere grote energieleveranciers:

  • Essent: € 0,055 /kWh
  • Eneco: € 0,090 /kWh
  • Greenchoice: € 0,115 /kWh

Fors onder prijsplafond

De tariefverlaging van Vattenfall is op zijn minst indrukwekkend te noemen, want de prijzen komen nu fors beneden de grenzen van het prijsplafond te liggen: de elektriciteitsprijs ligt ruim 7 cent lager, en de gasprijs bijna 12 cent.

Op basis van een gemiddeld verbruik (2.479 kWh en 1.169 m3) betaal je bij Vattenfall zo’n 219 euro per maand. Toch zijn er meerdere energieleveranciers die het voor nog minder doen.

Check daarvoor de energievergelijker.

Over de auteur

Koen Kuijper, al jaren actief als energie-expert, volgt dagelijks de ontwikkelingen in de energiemarkt. Met advies op maat ondersteunt hij huishoudens en is hij het vertrouwde gezicht in de media.

Meer over Koen

252 reacties

  • JJetze

    Dit is echt belachelijk nieuwe klanten krijg goedkoper energie en vaste klanten moeten wachten op de volgende termijn.
    Dit is echt de trouwe klanten besodemieteren

    Reageren
  • RRuud

    Wat een negatieve reacties allemaal…

    Het gaat hier dan waarschijnlijk wel om een vast contract (waar je niet meer zo makkelijk vanaf kan). Als bestaande klant heb je elke maand de mogelijkheid om op te zeggen.

    Als bestaande klant kan je natuurlijk gewoon “overstappen” naar dat contract om ook van die tarieven te genieten.

    Reageren
    • HHans

      @Ruud

      He He, was al bang dat ik de enigste normaal denkende was toen ik reacties las. Bedankt Ruud.

      Reageren
    • FFrank

      @Ruud

      Klopt, je kunt overstappen naar het nieuwe contract. Echter wel met een opzegtermijn van een maand plus de wettelijke bedenktijd van twee weken. Maar waar het om draait is dat Vattenfall op hun site nergens hebben vermeld dat die nieuwste tarieven alleen voor nieuwe klanten van toepassing is. Klik je op hun site voor “variabele leveringstarieven helft lager per 1 april”, dan zie je de oude tariefsverlaging die voor de bestaande klanten geldt. De nieuwste (hele lage) tariefswijziging krijg je pas te zien als je je als nieuwe klant wilt aanmelden. Zo werpt Vattenfall bewust een rookgordijn op. Nog afgezien dat vaste klanten zich bekocht voelen als ze ontdekken dat ze gepasseerd worden.

      Reageren
  • DD.J Biglaar.

    Je wordt zo wel gedwongen om over te stappen.

    Reageren
  • RRonald Poldervaart

    Blijven loont, loont dus niet!
    Ik ga ook maar eens bij een andere aanbieder dan Vattenfall kijken.
    Oplichters!!!

    Reageren
  • PP.Zandbergen

    Waarom niet een bonus voor vaste klanten?
    Dit zou nier wel op z,n plaats zijn

    Reageren
  • MMarijke Stam-Beumer

    Tijd om heel snel op te stappen bij Vattenfall! En als je dan goed naar het prijsverschil kijkt… schandalig, nog heel zacht gezegd. Het stoom komt uit mijn oren!

    Reageren
  • TT. Huizer

    Op deze manier raakt Vattenfall veel van haar bestaande klanten kwijt. Dit is een logisch gevolg . Lijkt mij een totale verkeerde inschatting van het management.

    Reageren
  • BBerendsen

    Nou dan worden ze mij als klant kwijt,ik stap !!!!over oplichters

    Reageren
  • DDoeke Kuipers

    Onvoorstelbaar, hier worden de vaste klanten belazerd!

    Reageren
  • Hhenk

    belachelijk even het onderste uit de kan halen hebzucht #vattenfall ik ga opzoek naar een ander!!

    Reageren
  • TTimmermans

    Dit is diefstal voor vaste klanten. Na 15 jaar Vattenfall voel ik me belazerd.
    Er is een gezegde, een klant krijgen is niets, maar er een houden………….
    Voor mij de langste tijd bij Vattenfall, ik werk niet mee aan de hebzucht van een bedrijf.
    Tim

    Reageren
  • WWiermans

    Helemaal mee eens dus verkassen
    Als kan zo snel mogelijk.
    Hier mee laten ze zien dat ze met de ballen van de regerings afspraken spelen.

    Reageren
  • KKarel

    Jammer deze keuze van Vattenfall (en dus ook Delta) om de vaste klanten te benadelen tov nieuwe klanten. Geeft het beeld dat er toch nog even extra geprofiteerd moet worden van de verlaagde energie inkoopprijzen om zo de aandeelhouders toch nog wat meer perspectief te bieden na het magere winstjaar 2022. Dit is wrang voor de mensen die vaak al veel jaren trouwe klant zijn versus de energiehoppers die wel profiteren.

    Reageren
    • JJo Jansen

      @Karel
      Schande,schande,schande is dit, al platina bij jullie, jullie zouden dankbaar moeten zijn ipv de vaste klanten zo te vernederen bedankt voor het vetrouwen

      Reageren

Schrijf een reactie

Het e-mailadres blijft prive.