Waar ben je naar op zoek?

Nieuws

Zo werkt het energie prijsplafond per maand (in 2023)

Op zondag 1 januari 2023 is het energie prijsplafond van kracht gegaan. Dit plafond geldt voor heel 2023 en beperkt de stroom- en gasprijs die je betaalt.

Toch is het voor een hoop huishoudens helemaal niet duidelijk wat voor een invloed dit plafond werkelijk heeft op de energierekening.

In dit artikel leg ik uit:

  • Hoe hoog het prijsplafond is
  • Hoe het prijsplafond precies wordt toegepast
  • Hoeveel je per maand mag verbruiken om er binnen te blijven

Hoe hoog is het prijsplafond?

Zo ziet het prijsplafond er globaal uit:

SoortMaximaal verbruikPrijsplafond
Stroom2.900 kWh€ 0,40 per kWh
Gas1.200 m3€ 1,45 per m3
Stadsverwarming37 GJ€ 47,29 per GJ

De actuele energieprijzen per leverancier staan hier.

Hoe werkt het prijsplafond?

In de praktijk wordt er bij het toepassen van het prijsplafond niet gerekend met het totale maximale verbruik in 2023.

In plaats daarvan wordt bepaald hoeveel stroom en gas je hebt verbruikt in 2 perioden:

  1. De maanden (en dagen) voor het ontvangen van je jaarlijkse energierekening
  2. De maanden (en dagen) na het ontvangen van je jaarlijkse energierekening

Om te bepalen in hoeverre je binnen/buiten het prijsplafond valt, wordt vervolgens gekeken naar het historische referentieverbruik per dag.

Op 8 januari ligt het gemiddelde verbruik bijvoorbeeld op 6,90 m3 en op 22 juli op 0,54 m3. Ter vergelijking: voor heel de maand januari ligt dit op 221 m3 gas en voor juli op 17 m3.

Gasverbruik per maand

Dit mag je iedere maand aan gas verbruiken om binnen het verbruikslimiet van het prijsplafond te blijven:

  • Januari: 221,2 m3
  • Februari: 188,0 m3
  • Maart: 158,6 m3
  • April: 85,7 m3
  • Mei: 34,9 m3
  • Juni: 18,7 m3
  • Juli: 17,2 m3
  • Augustus: 17,3 m3
  • September: 24,3 m3
  • Oktober: 80,9 m3
  • November: 146,7 m3
  • December: 206,6 m3

Voorbeeld

Stel, je ontvangt de jaarlijkse energienota op 1 april 2023.

Dat betekent dat je in januari, februari en maart maximaal (221,2 + 188,0 + 158,6) = 568 m3 gas mag verbruiken. Hiervoor betaal je dan maximaal 1,45 euro per m3.

Goed om te weten:

  • Iedere m3 die boven 568 m3 uitkomt, betaal je het gastarief in je energiecontract
  • Iedere m3 die onder de 568 m3 uitkomt, mag je niet als opgespaarde/ongebruikte energie meenemen naar de nieuwe periode (april tot en met december)

In de periode na het ontvangen van je energierekening (april tot en met december) mag je nog (1.200 – 568) = 632 m3 gas verbruiken om binnen het prijsplafond te blijven.

Met andere woorden: je profiteert dus alleen volledig van het prijsplafond als jouw gasverbruik hoger is dan de waarden per maand hierboven.

Stroomverbruik per maand

Dit mag je iedere maand aan elektriciteit verbruiken om binnen het verbruikslimiet van het prijsplafond te blijven:

  • Januari: 339,5 kWh
  • Februari: 280,0 kWh
  • Maart: 267,4 kWh
  • April: 207,2 kWh
  • Mei: 181,1 kWh
  • Juni: 159,3 kWh
  • Juli: 161,0 kWh
  • Augustus: 176,3 kWh
  • September: 199,2 kWh
  • Oktober: 266,4 kWh
  • November: 306,2 kWh
  • December: 356,3 kWh

Voorbeeld

Stel, je ontvangt de jaarlijkse energienota op 1 augustus 2023.

Dat betekent dat je in de eerste periode van januari tot en met juli maximaal (339 + 280 +267 + 207 +181 + 159+ 161) = 1.594 kWh aan elektriciteit mag verbruiken. Hiervoor betaal je dan maximaal 0,40 euro per kWh.

Goed om te weten:

  • Normaalverbruik en dalverbruik worden bij elkaar opgeteld
  • Je eventueel opgewekte zonnestroom wordt hiervan afgetrokken
  • Voor iedere kWh die boven 1.594 kWh uitkomt, betaal je het stroomtarief in je energiecontract
  • Iedere kWh die onder de 1.594 kWh uitkomt, mag je niet als opgespaarde/ongebruikte energie meenemen naar de nieuwe periode (augustus tot en met december)

In de periode na het ontvangen van je energierekening (augustus tot en met december) mag je in totaal nog (2.900 – 1.594) = 1.306 kWh stroom verbruiken om binnen het prijsplafond te blijven.

Prijsplafond kan soms duur uitvallen

Bij huishoudens die geen doorsnee stroom- en gasverbruik hebben kan het prijsplafond dus duur uitvallen.

Hier is bijvoorbeeld sprake van als je in de eerste paar maanden relatief weinig gas verbruikt, je dan de jaarnota ontvangt, en in de maanden daarna wat meer gas verbruikt. Je mag het ‘ongebruikte’ gas van de eerste periode (voor het ontvangen van de nota) namelijk niet meenemen naar de tweede periode.

In dit artikel staan enkele handige voorbeelden die dit verder illustreren.

Vind de goedkoopste energieleverancier

Gezien de werking van het prijsplafond is de kans groot de meeste huishoudens alsnog deels te maken met de (hoge) marktprijzen in hun energiecontract.

Het is daarom slim om te checken of jij in 2023 een lager energietarief kunt krijgen door over te stappen van energiebedrijf. Honderdduizenden Nederlanders maken nu al van deze gelegenheid gebruik.

–> Bekijk de top 5 goedkoopste energieleveranciers voor stroom en gas

Over de auteur

Sinds 2014 is Bart Koenraadt actief als energie-expert voor deze site. Hij zorgt voor relevante en actuele informatie over de energiemarkt, zodat jij altijd beschikt over het laatste nieuws.

Meer over Bart

183 reacties

  • PPiet Goeyenbier

    Een kennis kreeg de jaarnota over 2023 van Vattenfall.
    Zij had een verbruik van gas: 400 tegen € 1,31 en 600 M3 tegen € 2,05 (dus boven € 1,45).
    Stroom: 1200 Kwh tegen € 0,36 en 1200 Kwh tegen € 0,76 (dus boven € 0,40).
    Mijn verwachting was dat bij die hogere tarieven, de tarieven v/h prijsplafond gehanteerd zouden worden.
    Maar het zat anders: Vattenfall werkt met een gewogen gemiddelde tarieven (waarbij het lagere tarief ook meeweegt). Daardoor is die kennis dus zo’n € 95,= nadeliger uit. Dat zal bij veel anderen die bij Vattenfall een variabel contract hebben ook het geval zijn.
    Mag dit wel!?

    Reageren
  • CCornelis

    Cornelis,

    Ik ontving onlangs de afrekening van Budget variabel tarief over het jaar 2023
    In januari werd voor gas nog een tarief berekend van € 2.14 en vanaf april beneden de € 1.45.
    Budget heeft voor de afrekening van de compensatie voor een middeling gekozen i.p.v. maand voor maand. Dit scheelt bij mij op jaarbasis € 200,– . Er wordt bij hun nergens gecommuniceerd hoe dit afgewikkeld wordt. Zijn hiervoor spelregels opgesteld ?

    Reageren
    • GGeert Timmer

      @Cornelis

      Dag Cornelis

      Volgens mij heb je groot gelijk
      Per maand heb je een maximum verbruik en variabele prijzen
      Dus moet er ook per maand worden afgerekend
      Voorbeeld : Januari 2023 Verbruik 350 m3 gas Kosten € 2.19 p/m3

      Bepaalde hoeveelheid volgens tabel 221 m3 terug ontvangen 221m3 x (€ 2,19-€1,45)=
      € 163,54

      Reageren
    • MMark

      @Cornelis

      Bij mij flikt Budget Energie precies hetzelfde, n.l. bij de berekening hanteren ze een gewogen gemiddelde over het hele jaar 2023 wat lager uitkomt dan de 3 eerste maanden van 2023 waarin de variabele tarieven onder die van het prijsplafond lagen. Ze schrijven dat de overheid hen verplicht heeft om dit zo te doen. Ik ga ze vragen waar dat staat want volgens mij klopt daar niets van en krijgen ze hierdoor meer winst terwijl ze al subsidie ontvangen hebben.

      Als ik jou was, zou ik het bij de Geschillencommissie aankaarten. Kost 52,50 € maar die krijg je terug als je in het gelijk gesteld wordt. Ik ga het zeker doen als Budget Energie mijn eindnota niet wil aanpassen.

      Een ander punt: het Trouwe Klant Voordeel krijg ik niet omdat ik op 23 dec. ben overgestapt en niet op 1 jan. en dus een EINDnota krijg en geen JAARnota en in de voorwaarden staat dat je die TKV-korting alleen krijgt op een jaarnota. Dus voor 7 dagen… Ter zielig voor woorden.

      Reageren
  • Ttwan

    een vraagje over de korting agv prijsplafond gas Mijn contract periode is van jan tot dec. In de eerste 3 maanden tarief ver boven prijsplafond nl ca. 2 euro voor m3 gas. daarna tarrief onder het prijsplafond. Is mijn korting dan 221+188+159 (de maandelijkse plafondhoeveelheden) is 568m3 x verschil tussen de 2 euro en de 1.45 voor 2023?

    Reageren
  • PPenkie

    Voor mensen die ook hun contract per kalenderjaar willen: nu kun je mooi een eindafrekening vragen per 1 januari. Dan loopt loop je voortaan synchroon met een kalenderjaar. (Geldt niet altijd voor een lopend vast vast contract natuurlijk)

    Reageren
  • GGp

    Mijn gasverbruik is lager dan het plafond( door bewust te stoken en kou te leiden) mijn verbruik 2022 was na correctie 921m3. Mijn prijsplafond is op 1158 m3 gezet tot aan de datum van mijn contract. 23 december. Dit betekent dus dat ik maar max mijn verbruik als plafond krijg tot 23 december. Na 23 december krijg ik nog maar een heel klein beetje van dit plafond. Mijn vraag is mogen ze het plafond tot aan contractsdatum hoger zetten dan het daadwerkelijke verbruik. Ze stelen volgens mij dan toch enkele honderden m3 en ik betaal in de laatste week van dit jaar waarschijnlijk de hoofdprijs. Ik kan nergens vinden of dit wel mag? Wie weet hoe dit kan?

    Reageren
  • Jjan

    ik ben overgestapt naar pelletkachel ik gebruik geen gas wel meer stroom omdat gebruik maak van boiler nu zit ik boven dat platvorm ik ga nu ineens 1100 euro meer betalen aan stroom dan maar weer een gas geiser voor douche aanschaffen

    Reageren
  • EEnno

    Dit bericht is beïnvloed door vattenfall, wan prijsplafond geldt voor het jaar 2023, ongeacht wanneer je contract tussentijds afloopt, zie stukken tweedekamer!

    Reageren
  • OOp hete kolen

    Wij doen hier niet meer aan mee huis enkelsteens 1941 voorafgaand aan de winter gekocht een beckers kolenkachel 50€ op mp tevens 1000 kilo antresiet kolen bij brandstoffen handel 450 euro.
    Bij de kringloop voor 20 euro 3 kaars kroonluchters. Verbruik stroom per maand 17kwh. Buren met zelfde huis betaalden in de maanden nov tot maart 780 euro per maand voor stroom en gas
    De 23.000 euro die we hadden gereserveerd voor een warmte pomp en zonne panelen hebben we geïnvesteerd in een huis in Spanje volgend jaar zitten we hier permanent. Huis in nl wordt verhuurd.

    Reageren
  • BBart

    Echt oplichting en inderdaad de overheid denkt nergens goed over na. Ze voeren maar wat in.
    Vorig jaar overgestapt naar hybride warmtepomp. Heb de waarde maar ingesteld zo dat er gas wordt verbruikt want ding kost me anders 2 x zoveel als op gas met dit prijsplafond. Weg is mijn investering van bijna €10.000 . Als je op de site kijkt van de fabrikanten vind je wel de COP en mooie berekeningen van tot wel 800% rendement maar bij welke temperatuur en wat verbruikt zo’n ding nou per dag aan stroom zie je niet staan. Nou bij ons 60 KWh per dag als het koud is. Reken maar uit wat het kost dan. Nu wil ik weer een vast contract, maar je raad het al. Dan krijg je dus niet alleen het prijsplafond maar ook het verbruiksplafond en wordt je nog een keer genaaid door je eigen energiemaatschappij.

    Reageren
    • LLuuk

      @Bart
      Heb jij een klein kasteeltje? Ik heb ook een hybride pomp en op de koudste dagen in december was mijn verbruik 27 kwh

      Reageren
    • RRobbert

      @Bart voor onze hybride warmtepomp heb ik na aftrek subsidie een netto investering van €1600 gedaan en verbruik max (op echt een koude dag) 35kWh extra. Gasverbruik met 80% omlaag gegaan dus al met al zeer tevreden. Daarnaast geswitcht naar dagtarieven energie, onze prijzen liggen vet lager dan prijsplafond.

      Reageren
    • SStijn

      @Bart
      Wij schrokken ook van het kWh gebruik per dag. We schommelen nu tussen 5 en 12 kWh per dag.

      De oplossing zit in het uitzetten van het warmtetapwater. Wanneer je niet van plan bent om je afwas te doen of om te gaan douchen, zet je deze uit.

      Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

      Reageren
  • CCor

    Ik lees alleen maar over 1200m3 maar volgens mij wordt ik gepiepeld door energieleverancier die een calorietoeslag factor berekend van 1,025% over mijn tellerstand en zo kom ik hoger uit dan maandelijks deel dat Roverheid heeft bepaald! Nergens lees ik hier iets over in stukken over prijsplafond!

    Reageren
  • OOpgelicht

    Wij zijn gasloos, vast (laag .26cent) contract. En per Januari dit jaar betalen wij VEEL MEER per maand dan vorig jaar met inachtneming btw/verhogingen ONDANKS lager verbruik tov vorig jaar. Dit komt puur door het KW verbruik wat wij boven de zgn. plafondwaarden per maand verbruiken.
    Nu noodgedwongen de elektrische kachels uit (goddank geen warmtepomp gekocht
    met 3000KW verbruik per jaar). En als het straks voorjaar / zomer wordt verbruiken we nog meer vanwege airco daar de zgn. plafondwaarden alleen nog meer dalen. Dus straks ook geen airco meer aan? We douchen / was draaien nog maar 1x per week (elektr.boiler en droger). Straks in de zomer NOG meer betalen terwijl de verwarmingskosten er niet zijn. Omgekeerde wereld. Dit Prijsplafondoplichterstrukje van de overheid kost ons meer dan vorig jaar. Dat KW verbruiksplafondschemaatje is zeker niet gemaakt op basis van mensen die wel gasloos, warmtepomp, elektrische auto, electrische droger, airco, electrische kookplaat e.d. hebben. Je voelt je gewoon bekocht en belazerd.

    Reageren
    • RRJE

      @Opgelicht
      Hier hebben we met dezelfde bizarre regeling te maken, we verbruiken geen gas enkel elektriciteit.
      De juiste manier van berekenen zou in het aantal kilojoule horen te zijn.
      Eerst is gestimuleerd vooral geen gas meer te gebruiken en voor ons goede gedrag worden we nu beloond of beter gezegd gestraft door de tarieven boven het plafond zo hoog te maken. We voelen ons behoorlijk beduveld, eerst investeren we in een schonere energie en als dank betalen we nu de hoofdprijs want ons verbruik met 4 personen komt zonder dat we veel gekke dingen doen toch aardig in de buurt van 12.000 kw. Een heel logisch verbruik wanneer je een vrijstaande woning verwarmt met airco’s en een boiler hebt voor het warme water.

      Reageren
    • LLorenzo

      @Opgelicht in derdaad.

      De warmtepomp is een ramp met of zonder prijsplafond bij hoog gebruik kwu.
      In het oude situatie denk met 3000kwu(veel te weinig geloof ik) ca 800 a 900€ maar nu afhankelijk van de leverantier ca. 1250 a 1500 Euro. Maar dan 1200m3 of meer ad. ca. 0,80€ per m3 dus 960 ook vergelijkbaar maar goedkoper dan elektriciteit. Warmte pomp was dus veel duurder dan gas (kosten van afschrijving en investering) door de hoge belasting op energie.
      Alles is een farce!

      Reageren
    • OOok worden opgelicht

      @Opgelicht
      Jullie zijn niet de enigste.
      Wij verwarmen met infrarood.
      Gaan toch als ons contract afloopt overstappen naar 1tje die meer dan 200 goedkoper is per.maand

      Reageren
  • JJakob

    Feit is dat huishoudens die een verbruik om en nabij het plafond hebben, doordat het plafond voor 2023 opgeknipt is in 12 maandplafonds, gemiddeld duurder uit zijn. Ook als je op jaarbasis precies binnen het jaarplafond blijft, kan het goed zijn dat je in bijvoorbeeld zes maanden boven het maandplafond uitkomt en voor het meerdere dus het hogere tarief moet betalen. De regeling is onnodig gecompliceerd en een knieval van Jetten richting energiemaatschappijen.
    In Duitsland hebben ze een simpeler regeling, een waarbij iedereen (dus zonder inkomenspolitiek te willen bedrijven) 80% van zijn verbruik tegen de lagere (plafond-)prijs geleverd krijgt en daarboven de marktprijs betaalt. De energiecrisis treft iedereen, mensen met een hoog gebruik (oud huis, groot huis, vrijstaand huis) evenzo als mensen die al een relatief lage energierekening hadden (nieuw huis, zonnepanelen, klein huis, goed geïsoleerd huis). Omdat iedereen al volgens een progressief belastingsysteem belasting betaalt (de rijken meer dan de armen), krijgt iedereen nu ook compensatie voor de sterk gestegen energiekosten. Helder en fair en minder gecompliceerd. Vergeet daarbij ook niet dat bij hogere energieprijzen de overheid daaraan via btw en andere heffingen sterk daaraan mee verdient en er van dat geld ook best wat terug mag vloeien naar álle betalers van die extra lasten.

    Reageren
  • RRonald De Ronde

    Ik heb nog een (oude)Ferraris Kw meter.
    Dan is het niet bekend wat wij per maand gebruiken.
    Wanneer wij een slimme/sluwe meter moeten gaan gebruiken,schakel ik het doormelden uit.
    Op ons dak liggen ook 24 zonnepanelen gelukkig.
    Eigenlijk moet ik dat melden,maar daar heb ik geen actuele herinnering aan(wat Rutte kan,kan ik beter)
    Stadsverwarming is ander dingetje,wij hebben ipv aanvoerleidingen in de kruipruimte een nieuwe aansluiting direkt van het net met een warmtewisselaar gekregen.
    Toen dat werd geïnstalleerd,en oude leidingen werden verwijderd vertelde de monteur mij dat hij bij een huis was waar ze de isolatie van de leidingen hadden gehaald.
    Ik heb het eens nagerekend,dat is bij een aan en afvoer temp van ca 80 C en die buisdiameter 1Kw per uur gratis verwarming in de kruipruimte 24/7.
    Vloerverwarming dus,spijt dat ik dat 35 jaar geleden ook niet heb gedaan.
    Wat betreft mag niet,het verlies per Stadsverwarming aansluiting is 12Gj,dit betaald u al in uw belachelijke vastrecht,bovendien staat op de afrekening dat slechts 5% gas nodig is,andere gedeelte is restwarmte industrie en afvalverwerking,erg milieuvriendelijk.
    Toch betaal je de hoofdprijs van de verhoogde gastarieven,stem ze weg.

    Reageren
  • DDebbie

    Onze jaarrekening loopt van 1 januari tot en met 31 december. Klopt het dan dat wij gunstig zitten en er niet maandelijks wordt gekeken naar het prijsplsfond maar pas aan het einde van het jaar. Dus bijvoorbeeld totale verbruik gas 1250, aftrek eind van het jaar 1200 dus 50 boven het prijsplsfind betalen?

    Reageren
    • LLorenzo

      @Hoi Debbie,

      Klopt maar je moet ook in de periode januari t/ m april en van mei t/m december binnen de periode verbruik plafond blijven.
      Helaas het beste is onder het plafond van 1200m3 totaal te blijven.

      Mvg

      Reageren
      • JJeroen

        @Lorenzo

        Nee Lorenzo, dat is niet waar, wanneer Debbie’s jaarafrekening synchroon loopt aan periode prijs- en verbruiksplafond dan hoeven ze alleen over hele periode januari t/m december 2023 te kijken, en zolang ze onder 1200 m3 respectievelijk 2900 KWH blijven betalen ze nooit meer dan prijsplafond tarieven van 1,45 euro/M3 respectievelijk 0,40 euro/KWH

        Reageren
        • JJan de Voogd

          @Jeroen

          Maar stel dat je bij zo’n eindafrekening (die een kalenderjaar bestrijkt) wel voor het hele jaar boven het volumeprijsplafond van 2900 kwh uitkomt, laten we zeggen 1000 kwh te hoog. Hoe wordt dat meerdere (van 1000 Kwh) dan bij een variabel contract, laten we zeggen maandelijks variërend in tarief, toebedeeld aan de diverse 12 maanden?
          Merk op dat juist bij zonnepaneelbezitters het kan voorkomen dat ze in de wintermaanden per saldo ver boven het maandelijkse volumeplafond uitkomen en in de zomermaanden er juist ver onder. Nergens heb ik een voorbeeldberekening voor zo’n situatie gezien.

          Reageren
  • Ffrans

    waar staat de verdeling over maanden van stadsverwarming?

    Reageren
  • JJolanda

    Hoi heb vraagje Ik zit bij oxxio en krijg 17 mei mijn jaar afrekening.Als je minder hebt verbruikt krijg je dan het geld terug wat er over is van januari tot mei.

    Reageren
  • JJan

    Het valt ook vervelend uit als je je afrekening in februari krijgt.
    Het lijkt dat er met cummulatieven wordt gerekend zoals het voor beeld van augustus.
    Of wordt elke maand apart geevalueerd?

    Reageren
  • JJ. vd Berg

    Vraagje, als je veel gas en elektra verbruikt en je voor het maximum kWh en gas verbruik binnen een bepaalde tijd van het lever adres het contract op iemand anders naam zet is dat een optie tav het prijs plafond?

    Reageren
    • LLinda

      @J. vd Berg
      Een contract mag niet overgezet worden op een andere naam. ( Behalve bij overlijden contractant, dan kan het contract overgenomen worden door de weduwe/ naar)

      Reageren
    • WWRM

      @J. vd Berg Nee is gekoppeld aan de aansluiting

      Reageren
  • TTon van Oostrum

    Die E 0,45 per kWh en E 1,45 per m3, is dat inclusief energiebelasting, BTW e.d.? Ik probeer te vergelijken met wat ik nu betaal (vast contract tot oktober a.s.), dat is veel lager maar daar komt bovenop de prijs nog het een en ander bij.

    Reageren
    • HHub Heynen

      @Ton van Oostrum
      Ja Ton, de prijzen van het energieplafond zijn inclusief BTW en energiebelasting, echter zonder vaste leveringskosten en netbeheerkosten, die moet je er nog bijtellen. Ik denk ook dat de prijs die je van je energieleverancier krijgt ook verder gespecificeerd is op het tarievenblad.

      Reageren
  • KKikkert

    Hoe zit dat met vast contract dan?

    Reageren
  • NNico Strik

    Waarom zo moeilijk doen!

    De overheid heeft een prijsplafond voor gas en elektra voor 2023 geïntroduceerd.

    Hierbij wordt op de jaarnota van 2023 voor gas een totaal van 1200m3 afgerekend voor vaste prijs van 1,45 euro per m3 en voor elektra een totaal van 2900kWh voor een vaste prijs van 0,40 euro per kWh.

    Zit je voor gas boven de 1200m3, dan betaal je de officiële gasprijs en voor elektra is dat boven de 2900kWh.

    Waarom nu ineens de nutsbedrijven de hoeveelheden van 1200m3 en 2900kWh verdelen over 12maanden van 2023 maakt het extra ingewikkeld, dus bewust!!

    En dat is helemaal niet nodig, als je gewoon bij iedere klant de meterstanden van gas en elektra op 1 januari 2023 had opgevraagd, dan kun je gewoon afrekenen voor het hele jaar t/m. 31 december 2023.

    Ik heb het zo altijd waargenomen via de informatie van de overheid, dat het prijsplafond gewoon wordt afgerekend met het totale jaarverbruik in 2023.

    Reageren
    • MMar

      @Nico Strik mee eens.
      Zeker belachelijk voor stroom.
      Ik gebruik, op verlichting na, evenveel stroom elke maand.
      ’s zomers mag ik veel minder gebruiken volgens het plafond, maar mijn koelkast, vriezer blijven net zo aan staan als in de winter. Ik was evenveel, de vaatwasser gaat evenveel aan, dus hoezo zoveel minder stroomverbruik in de zomer.
      Die gasten in Den Haag staan echt buiten de werkelijkheid!

      Reageren
      • CC

        @Mar
        Heb je in de zomer ook je lampen aan om 17u? Droger aan? Elektrisch verwarmen? Etc etc
        Daarnaast is het een richtlijn. Gebruik je in de wintertijd minder als de geadviseerde hoeveelheid, dan kan je meer in de zomer gebruiken.
        Het is toch logisch dat je minder gebruikt in de zomertijd??!!
        – Zo erg staan ze niet buiten de werkelijkheid in Den Haag. –

        Reageren
        • WWRM

          @C Het is inderdaad ver van de werkelijkheid De koelvries combinatie blijft door gaan en met bedrijf aan huis ook de computers en lampen en met veel electrische verwarming kom ik in de winter al te kort aan energie plafond

          Reageren
    • JJasper

      @Nico Strik Dit is omdat je als klant elke maand kan overstappen van energiemaatschappij. Stel je zou na 3 maanden overstappen en aan het eind van het jaar het plafond hebben overschreden, welke maatschappij moet dan welke tarieven hanteren?

      Reageren
  • NNico Strik

    Waarom zo moeilijk doen!
    De overheid heeft een prijsplafond voor gas en elektra voor 2023 geïntroduceerd.
    Hierbij wordt op de jaarnota van 2023 voor gas een totaal van 1200m3 afgerekend voor vaste prijs van 1,45 euro per m3 en voor elektra een totaal van 2900kWh voor een vaste prijs van 0,40 euro per kWh.

    Zit je voor gas boven de 1200m3, dan betaal je de officiële gasprijs en voor elektra is dat boven de 2900kWh.

    Waarom nu ineens de nutsbedrijven de hoeveelheden van 1200m3 en 2900kWh verdelen over 12maanden van 2023 maakt het extra ingewikkeld, dus bewust!!

    En dat is helemaal niet nodig, als je gewoon bij iedere klant de meterstanden van gas en elektra op 1 januari 2023 had opgevraagd, dan kun je gewoon afrekenen voor het hele jaar t/m. 31 december 2023.

    Ik heb het zo altijd waargenomen via de informatie van de overheid, dat het prijsplafond gewoon wordt afgerekend met het totale jaarverbruik in 2023.

    Reageren
  • DDick

    Ik heb sinds 2010 een nieuwbouwwoning. Ik heb een (bodem)warmtepomp en geen zonnepanelen en ik gebruik ook geen gas. Stroomverbruik ongeveer 9000 kWh. Nu ben ik op advies van de overheid van het gas af. En wat doet diezelfde overheid????? Je zou toch minimaal verwachten dat voor deze groep van huiseigenaren een vorm van compensatie zou worden verleend voor het niet profiteren van het plafond voor gas. Maar nee hoor. Deze groep is totaal vergeten, ook door de Vereniging Eigen Huis. Overigens praat niet over het profiteren van de subsidies voor de aanschaf van een warmtepomp. Inmiddels al na 12 jaar een nieuwe pomp aan moeten schaffen a € 13000. Tel uit je winst.

    Reageren
  • FFrans

    Ze hadden eigenlijk een totaal energie plafond moeten gebruiken ipv 1 voor Elektra en 1 voor Gas.

    1 m3 gas komt overeen met ca 10 kwh. In de praktijk heeft een Warmtepomp een SCOP van 4. Huizen die van het gas af zijn (ook sociale huur) zouden op zijn minst voor gas gecompenseerd moeten worden. Daarom tel beide bij elkaar op eventueel 1 m3 gas = 10 kwh / 4 = 2.5 kWh. Voor de maand December 200 m3 => 500 kWh + 356 kWh = 856 kWh. Daarmee kun je huis wel warm houden in de winter.

    Reageren
    • NN hen

      @Frans

      Precies
      De mensen die gedaan hebben wat de overheid vraagt zijn zwaar de … op deze manier
      Erg oneerlijk
      Hebben veel geïnvesteerd en worden nu onredelijk hard geraakt

      Reageren
  • DDalmulder

    Het prijsplafond werkt 2x in het voordeel van de Energiemaatschappijen. Bij gas max 1250 m3 per jaar .Er boven betaal je de hoofdprijs. Ten tweede elke maand een ander maximaal bedrag. In januari max 221 m3 en in juni en juli 19m3 en 17 m3 Het loopt in de maanden februari tot en met mei af. Je moet oppassen dat je in juni niet meer dan 19 m3 gebruikt anders ben je de klos. Dit systeem is niet door Jetten of de ACM bedacht. Nee door de oplichters van energiemaatschappijen. Het is zo bedacht om mensen in de tang te nemen. Ik gebruik in een heel jaar 750 m3 gas. Ver onder het prijsplafond. Door die maandelijkse bedragen aan gebruik te laten teruglopen . Ben je helemaal in de tang van deze energiebedrijven. JETTEN DOE HIER AT AAN. OF PETER OMZIGT.

    Reageren

Schrijf een reactie

Het e-mailadres blijft prive.