Waar ben je naar op zoek?

Nieuws

Vattenfall verlaagt tarieven stroom en gas (voor nieuwe klanten)

Energieleverancier Vattenfall heeft vandaag de tarieven voor elektriciteit en gas aanzienlijk verlaagd voor nieuwe klanten die zich aanmelden.

Deze prijsverlaging is een direct gevolg van de dalende Amsterdamse gasprijs, die op woensdagochtend 14 februari een dieptepunt bereikte. Het is tevens het laagste niveau sinds de lente van 2021.

De lagere gasprijzen op de beurs maken het voor energiebedrijven goedkoper om gas in te kopen. Ook de stroomprijs wordt hierdoor beïnvloed.

Overzicht oude en nieuwe tarieven

Vooral het jaarcontract van Vattenfall wordt fors goedkoper. Klanten betalen nu 1,7 cent per kilowattuur en 6,3 cent per kuub minder dan eerder deze maand.

Een overzicht van alle oude en nieuwe tarieven bij Vattenfall:

ContractOude tarievenNieuwe tarievenVerschil
1 jaar vast€ 0,289 /kWh
€ 1,253 /m3
€ 0,272 /kWh
€ 1,190 /m3
▼ 1,7 cent /kWh
▼ 6,3 cent /m3
3 jaar vast€ 0,308 /kWh
€ 1,288 /m3
€ 0,298 /kWh
€ 1,252 /m3
▼ 1,0 cent /kWh
▼ 3,6 cent /m3

Je kunt de tarieven van Vattenfall hier vergelijken met die van andere energie-aanbieders.

Update: Het driejarige aanbod heeft de energieleverancier vrijdagochtend offline gehaald.

Alleen voor nieuwe klanten

Let wel, alleen als kersverse klant profiteer je van deze verlaagde tarieven. Je kunt ook vragen om een verlengaanbod bij de leverancier, bijvoorbeeld als je contract binnenkort afloopt. Je hebt dan echter geen garantie dat dit aanbod even goed is als voor een nieuwe klant.

In veel gevallen blijkt overstappen naar een concurrerende energiemaatschappij echter de meest voordelige optie.

Gasprijs daalt fors

Vanaf 1 december 2023 tot en met 15 februari 2024 kelderde de gasprijs op de toonaangevende Title Transfer Facility (TTF) in Amsterdam met maar liefst 43 procent.

De onderstaande grafiek laat dat goed zien.

Voor de komende periode lijkt het weer in Europa overwegend mild te blijven, wat resulteert in een lagere vraag naar gas, hoewel er zeker significante risico’s zijn op hogere prijzen.

Ook bij andere energiebedrijven, zoals Budget Energie, Vandebron en Pure Energie gingen de energieprijzen vandaag omlaag.

Benieuwd wie nu goedkoopste is? Check dan deze pagina.

Over de auteur

Thomas van Campenhout staat bekend als dé trendwatcher binnen de energiewereld. Met zijn scherpe blik volgt hij het laatste energienieuws en analyseert hij de recente ontwikkelingen.

Meer over Thomas

132 reacties

  • AAdvo

    Heb 3 jarig contract bij Vattenfall, kan ik hier kosteloos onderuit als Vattenfaal ook kosten voor zonnepanelen gaan rekenen?

    (prijzen zijn nu lager nl)

    Reageren
    • GGoel

      @Advo

      In het algemeen maakt het zich niet houden aan de contractuele verplichtingen het contract ongeldig. Toen je dat 3-jarige contract aanging, werden de voorwaarden vastgelegd.

      Neem anders voor de zekerheid contact op Energievergelijk: 010 322 0011

      En vraag hen meteen hier eens een artikel over te schrijven.

      Reageren
  • Hhenry de wilde

    Heb net per januari een 3-jarig contract afgesloten omdat dat volgens Vattenval de beste keuze was..(koffiedik kijken ) en dat na 40 jaar trouwe klant geweest te zijn bij Mr. NUON…
    Dus niet…!! ..En nu dikke pech als pensionado…pisses me of…grrrrr

    Reageren
    • GGoel

      @henry de wilde

      Je hebt die 40 jaar heel wat overstap bonussen gemist.
      Dat gezegd hebbende zou je met dynamische energie goedkoper uitzijn.

      Reageren
    • VVeronique

      @henry de wilde
      En met U vele!
      Vind het ook erg zuur!
      Als vaste klant profiteer je blijkbaar nooit van meevallers.
      Pffff, en wat een onzin hoe de verlaging nu gebracht wordt, alsof ze dat een paar weken niet al lang wisten!
      Rasechte boeven zijn het!

      Reageren
  • VVraag

    Update: Het driejarige aanbod heeft de energieleverancier vrijdagochtend offline gehaald.

    Iemand enig idee waarom?

    Reageren
  • KKees

    @Kees

    Ze moeten Jetten naar de Noordpool sturen

    Reageren
  • NNiesten

    Ja zo werkt ,mij werd belooft dat ik ook de prijs voor één nieuwe klant zou krijgen na zo een 35 jaar klant te zijn ,nou ik zit nu al een week of 6 te wachten op dit aanbod moet het krijgen via de post maar tot nu toe niets .Nog maar 1 optie voor mij overstappen naar de goedkoopste !!

    Reageren
    • GGoel

      @Niesten

      Overstappen doe je het beste niet via de energieleverancier zelf want die weet dan dat je niet het beste aanbod zoekt.
      Overstappen doe je door een energievergelijker zoals deze site. Klik bovenaan de pagina op Energievergelijker, vul je gegevens in, vergelijk dan alsnog de kWh/m³ en kies dan je beste optie.

      Reageren
  • HHelma

    Voor nieuwe klanten!! En degene die al 43 jaar bij jullie zitten ?? Vindt het niet kloppen zo werkt het bij veel bedrijven nieuwe klanten korting oude klanten niks!!!!

    Reageren
    • GGoel

      @Helma

      Doe eens een berekening wat die 43 jaar zitten blijven jou heeft gekost? (hint: aantal jaar x ~€225)

      Reageren
      • EElly

        Dat klopt ook niet helemaal wat je bij overstappen terug krijgt, dit is afhankelijk van je verbruik.
        Zo krijg ik maar 50 terug bij overstappen.

        Reageren
        • GGoel

          @Elly

          Gemiddeld. Maar dat getal dat ik nam was van een paar jaar geleden bij een andere energievergelijker. De situatie is nu veranderd inderdaad.

          Reageren
    • SS.Dijkslag

      @Helma
      Helemaal gelijk.
      Denk aan overstappen.

      Reageren
    • HHelma

      @Helma
      Moet geen vast contract meer.
      Het zijn oplichting praktijken.

      Reageren
      • GGoel

        @Helma

        Precies. Met een dynamisch contract krijg je gewoon de marktprijzen dus geen gespeculeer op de termijnmarkt. Het is niet voor niets gemiddeld altijd het goedkoopst!

        Reageren
  • AAli Finch

    Goed voorbeeld van marktwerking en het failliet van het kapitalisme.
    Als je niet ieder jaar overstapt.. OMG!
    Daarom pleit ik voor centraliseren van de vele Energie aanbieders, opzouten!
    Aub één eerlijk Energiebedrijf voor iedereen. Zorg dat het centraal geregeld wordt en dat iedereen kan gebruik maken van eerlijke prijzen, weg met de dure kartelvormende zg. vrije marktwerking, net als bij de zorg, het ov en andere nutsbedrijven.
    Jullie zijn allemaal sukkels!!
    Geef lekker alles aan de ‘rijken’ e hou op met zeuren, of stem tegen de marktwerking!

    Reageren
    • GGoel

      @Ali Finch

      Ah, daar is weer een socialist met een bewezen NIET werkend systeem.
      Walgelijk soort 🙁

      Reageren
      • WWouter

        @Goel
        Valt niet mee om de waarheid te horen .

        Reageren
        • GGoel

          @Wouter

          Daarom blijf ik het herhalen. Ook voor jou!

          Reageren
    • CCobie spee

      @Ali Finch

      Helemaal mee eens!

      Reageren
  • KKhosro

    Ik vind het schandalig dat de vaste klanten niet ook kunnen profiteren van de lagere tarieven

    Reageren
    • GGoel

      @Khosro

      De energieleveranciers zitten er voor hun eigen winst optimalisatie. Dat gaat niet altijd parallel met optimalisatie voor de klant.

      Als je van dat hele circus af wilt zijn kan je het beste dynamische energie afnemen: goedkoopst en je hoeft ook niet telkens te wisselen voor een overstap bonus. Alleen af en toe in de gaten houden of jouw dynamische energieleverancier nog wel de goedkoopste is en eventueel dan direct wisselen (met dynamische energiecontracten kan je meestal elke dag wisselen).

      Reageren
  • RRaymond

    Dynamisch nog steeds vele malen goedkoper. Ben blij dat ik van die vaste prijzen af ben. Bijkomend voordeel is dat je dagelijks kunt opzeggen, zonder boete.

    Reageren
    • GGoel

      @Raymond

      Precies! Kijk trouwens bij Kennisbank => Dynamische Energie (even scrollen) wie daadwerkelijk voor jou het goedkoopst is!

      Reageren
  • LLynn

    Zal eens gaan bedenken of ik wil blijven, sinds 2008 al daar. Toch maar eens rond kijken bij de concurrenten nu .

    Reageren
  • NN.erents

    We kunnen beter allemaal overstappen zie hoe je bedrogen wordt
    We zijn al jaren klant en wordt je nog bedrogen ook met hogen prijzen

    Ik denk maar aan over stappen

    Reageren
  • MMarjan

    Leuk dat de gasprijs omlaag gaat, kan de verwarming ook weer aan.

    Reageren
    • NNel

      @Marjan

      Alleen voor NIEUWE klanten

      Reageren
      • GGoel

        @Nel

        Nee hoor, ook voor iedereen met een dynamisch contract. Direct. De volgende dag!

        Reageren
  • MMarjan

    Leuk dat de prijzen omlaag gaan, kan de thermostaat ook weer een graadje hoger.

    Reageren
  • EEvert

    Leuk dat de prijs omlaag gaat, kan de thermostaat ook weer een graadje hoger.

    Reageren
  • JJos

    Hierbij roep ik alle vaste klanten op om weg te gaan bij Vattenfal,ik ben al meer dan 10 jaar klant voel me bedrogen en bestolen ze handelen al net zo als onze regering.
    Mijn contract loopt dit jaar af nu zoeken naar een ander als ze niet met eerlijkheid naar vaste klanten komen en gelijkheid bieden.

    Reageren
    • JJohn

      @Jos

      Hoe kun je nou verbaasd zijn, je weet toch dat je elk jaar van aanbieder moet wisselen om de beste deal te krijgen. Als slaper moet je niet klagen..

      Reageren
      • GGoel

        @John

        Helaas is dat voor veel mensen te eng of regelrecht te moeilijk. En laten we wel wezen: de vergelijkers geven meestal ook niet de goedkoopste optie voor jou.

        Reageren
  • KKuijt

    Zeer slechte zaak dat de trouwe klant niet mag mee profiteren!!

    Reageren
  • HHgj loef

    Ik vind het schandalig dat de vaste klanten niet ook kunnen profiteren van de lagere tarieven

    Reageren
    • JJhon

      @Hgj loef
      Als men nu allemaal. Onze betalingen nu zouden gaan stoppen en zo de maatschappijen dwingen om. De prijs op normaal niveau te brengen is naar gedachte. En dan wel allemaal. Gewoon datum prikken en betaling stop zetten

      Reageren
    • GGoel

      @Hgj loef

      Steeds vast bij je energieleverancier blijven? Dan GEEN overstap bonus voor jou!

      Of je stapt over op dynamische energie. De goedkoopste energie en geen overstappen meer nodig (tenzij een goedkopere dynamische energieleverancier opstaat)!

      Reageren
  • BBonnie vd V

    Alle energiebedrijven zijn hetzelfde….. zakkenvullers

    Reageren
    • GGoel

      @Bonnie vd V

      Niet (veel van) de dynamische energieleveranciers. Die leveren rechtstreeks de ingekochte energie op van de dagmarkt tegen die prijs.

      Om dynamische energieleveranciers te vergelijken kijk je bovenaan deze pagina op Kennisbank => Dynamische Energie

      Reageren
  • PPeter

    Zit al meer als 30 jaar bij Vattenfall en nu is een nieuwe klant goedkoper uit.voor mij een goede reden om over te stappen

    Reageren
    • GGoel

      @Peter

      Als je wilt profiteren van prijsverlagingen dan kan je het beste een dynamisch contract nemen.
      Gebruik de Energievergelijker bovenaan deze pagina en kies daarna links onderaan “dynamische contracten”.

      Reageren
      • WWinnie

        @Goel, een dynamisch contract is niet voordelig als je zonnepanelen hebt, en al helemaal niet als je overdag vaak weg bent voor werk. Zeker nu het salderen voorlopig blijft bestaan.

        Reageren
  • JJohn

    Als trouwe klant wordt je echt wrl benadeeld, ik denk dat ik op zoek ga naar andere leverancier, jaren trouwe klant geweest, ik vindt dit echt schandalig

    Reageren
    • FFerry

      @John

      Hoi John met Ferry ik wou even reageren op jou berichtje jij hebt helemaal gelijk wat jij schrijft het is ook schandalig wat er gebeurt bij Vattenfall dat nieuwe klanten goedkope energie krijgen en jullie niet en wat ik ook al heel belachelijk vind is waarom moeten wij Nederlands zoveel energie belasting betalen voor het gebruik van stroom en gas? Want de rest van Europa betaald een stuk minder dan wij Nederlanders! En ik zag gisteren ook ergens op Google dat Zweden koploper is die staat nummer één in de top tien dan kwam op de tweede plaats Zwitserland en Nederland op de derde plaats van die top tien en daarom vraag ik mij af van waarvoor en waarom? Je ziet als je verder kijkt kan het goedkoper man! En de Ukraine betaald nog het minst las ik op die site van Google! Ferry..

      Reageren
      • LLenie

        @Ferry

        Ik kan niet veranderen ,, heb stads ver warming zit je vast aan het bedrijf

        Reageren
  • AAlmere

    Wij hebben stadsverwarming en dus geen keuze in de leverancier. Weliswaar vaste klanten korting, maar dat is het enige. Ze kunnen de tarieven zo hoog mogelijk houden, want je kunt toch niet weggaan. Wij gebruiken niet eens gas maar restwarmte.

    Reageren
  • PPieter

    Zo werkt toch gewoon de markt, snap niet dat mensen zo verbaasd zijn.zelfs de leverancier heeft geen rose bril.Als je vorig jaar een goedkoop contact had, dan betaalde iemand die een nieuw contract wilde afsluiten veel meer.En nu is het anders om duuuuh.

    Reageren
    • JJ elfrink

      @Pieter
      Altijd trouw lid nu dit, hoe is het mogelijk.

      Reageren
  • BBoris

    Dan maar overstappen als me contract ophoudt. Iedereen probeert je op te lichten het lijken wel …………

    Reageren
    • GGoel

      @Boris

      Niet met dynamische energie. Daar reken je rechtstreeks de marktprijs af. Geen speculatie op de termijnmarkt zoals met vaste contracten dus.

      Gebruik de Energievergelijker bovenaan deze pagina en kies daarna links onderaan “dynamische contracten”.

      Reageren
    • GG.Djaja

      @Boris

      Reageren
  • HHenk

    Energiebedrijven lokken nieuwe klanten met lage tarieven en eventueel een bonus over het jaarbedrag. Zo ook Vattenfall.
    Men wil zoveel mogelijk winst maken dus vaste klanten zijn niet interessant voor hen.
    Je kan wel klagen maar stap gewoon over naar een ander die goedkoper is!
    Een vast contract lijkt goedkoper maar als je na een half weer wilt overstappen doordat je toch niet tevreden bent betaal je nu misschien een forse overstap boete.
    Neem een Dynamisch contract, daar zijn de tarieven vele malen lager bovendien je kan elke dag opzeggen zonder boete als je niet tevreden bent.
    Ik zelf heb een goed jaar achter de rug met een Dynamisch contract bij Next ik ga dus ook voorlopig niet weg.

    Reageren
    • HHenk

      @Goel
      Beste Goel, in mijn geval is dat niet zo. Ik heb nu ook weer op deze site mijn jaarlijkse stroom/gas verbruik ingevuld en weer kwam Next als nummer 1 uit de bus.
      De stroom en gas prijs zijn goedkoper dan Zonneplan, daarbij betaal ik maandelijks een voorschot aan Next wat ik fijn vind. Ik kan dit voorschot zelf verhogen of verlagen. Bij Zonneplan ( ook een goede dynamisch leverancier) wordt het maandelijks verbruik automatisch geïncasseerd en dat is in de winter maanden waar je veel gasverbruik hebt niet handig vind ik. Dus vandaar ik bij Next zit.

      Reageren
      • GGoel

        @Henk

        Beste Henk. Wat de energievergelijker zegt is niet de werkelijkheid! Klik na het invullen rechts zodat je de werkelijke kWh/m³ prijzen kan vergelijken. En realiseer je dat de vergelijking met een dynamische energieleverancier altijd krom is, omdat van die dynamische de historische gegevens worden gebruikt (meestal afgelopen jaar) en we weten allemaal dat vorig jaar duurder was dan komend jaar.

        Gemiddeld genomen ben je met een vast/variabel contract altijd duurder uit dan met een dynamisch contract, simpelweg omdat een vast contract het dynamische contract is met daar bovenop een risico-opslag vanwege de speculatie door inkoop op de termijnmarkt.

        Er zijn overigens dynamische leveranciers die leveren op met vast maandtarief, waar na 1 jr reëel verbruik wordt verrekend. Dus hetzelfde als voorschot.

        Klik bovenaan deze pagina op Kennisbank => Dynamische Energie om goed te vergelijken.

        Reageren
  • BBodemeijer

    Schande zijn ons hele leven klant bij jullie.ga toch maar eens kijken om over te stappen.ben heel boos.zo behandel je trouwe klanten niet.

    Reageren
    • AAnnelies

      @Bodemeijer
      Idd ik ben t helemaal met je eens
      Maar heb jij misschien een oplossing
      Zou eventueel bellen en zeggen dat je stopt helpen ?

      Reageren
      • JJa Toch!

        @Annelies
        Helemaal niet!
        Ze willen perse af van trouwe klanten met een Blijven Loont korting.
        Dat kost ze nu veel geld!
        Persoonlijk heb ik contact gehad met ze voor een goed nieuw contract voor een jaar.
        Dat was duurder dan de contracten die werden aangeboden in Mijn Vattenfall!!
        Toen maar overgestapt per 1 maart 2024!

        Reageren
    • PPieter

      @Bodemeijer
      Al meer dan 50 jaar klant ,vorig jaar vast contract opnieuw genomen ,wel pech voor zeer VASTE KLANTEN

      Reageren
    • SSophie

      @Bodemeijer
      Net 3 jarig contract afgesloten, voel me bedonderd vatteval blijven loont??

      Reageren

Schrijf een reactie

Het e-mailadres blijft prive.