Waar ben je naar op zoek?

Nieuws

Tarieven Essent en Energiedirect fors omlaag (voor nieuwe klanten)

Thomas van Campenhout

173 reacties

Bij Essent en haar dochteronderneming Energiedirect zijn de energietarieven voor elektriciteit en gas aanzienlijk verlaagd. De waarschijnlijke oorzaak hiervan is de daling van de inkoopprijzen op de energiebeurzen.

Vanaf vandaag, 2 februari, zijn de tarieven binnen het eenjarige contract van Essent gedaald met 2,4 cent per kWh voor elektriciteit en 6,6 cent per m3 voor gas. Bij Energiedirect ging de stroomprijs zelfs met 3,5 cent naar beneden.

Overzicht oude en nieuwe tarieven

Hieronder staat een overzicht van de oude en nieuwe tarieven bij Essent en Energiedirect.

EnergieleverancierOude tarievenTarieven 2 februari 2024
Essent – 1 jaar vast€ 0,289 /kWh
€ 1,291 /m3
€ 0,265 /kWh
€ 1,225 /m3
Energiedirect – 1 jaar vast€ 0,270 /kWh
€ 1,276 /m3
€ 0,245 /kWh
€ 1,209 /m3
Tarieven zijn inclusief energiebelasting en btw

Benieuwd wie nu het allergoedkoopst is? Dit check je hier.

Nieuwe klanten

De nieuwe tarieven gelden alleen voor nieuwe klanten die kiezen voor een vast contract voor één jaar. Deze groep komt bovendien in aanmerking voor een eenmalige overstapbonus die varieert tussen de 190 en 250 euro.

Voor bestaande klanten met een variabel tarief of een aflopend vast contract bestaat de optie om deze te verlengen of de overstap te maken naar een concurrent met een gunstiger tarief en loyaliteitsbonus.

Maanbedrag bij gemiddeld verbruik

Gezien deze tarieven, en rekening houdend met alle vaste kosten, zou een huishouden met een gemiddeld verbruik van 2.500 kWh elektriciteit en 1.000 m3 gas dit als termijnbedrag betalen:

  • Energiedirect: € 168 per maand (exclusief 190 euro bonus)
  • Essent: € 174 per maand (exclusief 250 euro bonus)

Wanneer de bonussen meegerekend worden, bedragen de maandelijkse kosten bij Energiedirect 152 euro en bij Essent 153 euro.

Voor huishoudens met een iets lager verbruik is het slimmer om te kiezen voor Essent, vanwege de hogere bonus van 250 euro (in vergelijking met 190 euro bij Energiedirect). Bij een hoger verbruik komt Energiedirect altijd als meest voordelige uit de bus.

Goedkoopste leverancier

Uit onze grondige analyse blijkt dat op dit moment geen andere energieleverancier met een dusdanig laag vast maandbedrag. Hierdoor positioneert Energiedirect zich officieel als de goedkoopste energieleverancier van dit moment.

Een overzicht van de 5 goedkoopste vind je hier.

Alleen met een dynamisch contract ben je mogelijk nog iets voordeliger uit, maar bij dit type contract kunnen de tarieven dagelijks wisselen.

173 reacties

  • MMo

    @Ed

    Als u een vast contract heb dan kan de gasprijs toch niet zomaar met 26 cent hoger zijn? Als u uw contract bekijkt staat daar dan ook de verhoogde prijs of niet? misschien dat het hogere bedrag incl. de verhoogde belastingen zijn? Zo niet dan moet u er werk van maken contract is contract want dan mogen ze echt de gasprijs niet verhogen zolang uw contract loopt.

    Reageren
  • AAnne Brondsema

    Jammer,je word onzeker gemaakt in deze maatschappij.
    Ik ben altijd bij essent klant geweest,in nu heb ik een raar gevoel,,maar een ding is zeker, de grootste graaiers kunnen hun Bonus tegemoet zien, de burger betaald.

    Reageren
    • GGoel

      @Anne Brondsema

      Als je altijd bij Essent klant bent geweest dan heb je veel overstap bonussen gemist. Overstappen levert zo een paar honderd op!
      Óf je gaat voor het allergoedkoopste waar geen bonus, die toch sigaar uit eigen doos is, betaald door de slapers die jaar in jaar uit blijven zitten bij dezelfde energiemaatschappij, nodig is: dynamisch.

      Klik bovenaan deze pagina op Kennisbank => Dynamisch Energiecontract om de werkelijk goedkoopste contracten te vinden!

      Reageren
  • JJan van westerveld

    Ik ben hier vertrokken en ben heel blij. Zal ook nimmer terugkeren.

    Reageren
    • GGoel

      @Jan van westerveld

      Tegen wie heb je het? Een vergelijkingssite? Die er juist is om te besparen op je energiecontract?

      Succes!

      Reageren
  • TThomassen

    Waardeloos dat nieuwe klanten zo gelokt worden en vaste klanten altijd de pineut zijn

    Reageren
    • PPierre korver

      @Thomassen

      Ja dat klopt eerst lokken met een u kunt U een een jarig of meer af sluiten en daarna ben je de pineut zo ga je niet met vaste klanten om beste essent dan word je later voor gestraft

      Reageren
      • JJan Roelofsen

        @Pierre korver

        Reageren
    • GGoel

      @Thomassen

      De klanten die wisselen danken jou dan ook voor de honderden overstap bonus PER JAAR die zij krijgen door slapers zoals jij.

      Gewoon elk jaar overstappen: kleine moeite, paar honderd €€. Je geklaag kost minstens net zoveel moeite!

      Reageren
  • TTruus

    Lekkere beloning van Essent, heb pas contract verlengd naar 3 jaar .

    Reageren
    • MMo

      @Truus

      Ik helaas ook maar ja we werden ook aardig onrustig gemaakt zo van zet het vast want anders….Maar ja we leven in een onrustige wereld op het moment en je weet maar nooit of we weer giga verhogingen krijgen van de gasprijs.Dus ja helaas de bonus misgelopen maar je hebt wel ‘rust’ al betaal je nu wel meer.Maar wat ik wel heel onklantvriendelijk vind is dat je bv na 25 jaar als trouwe klant daar totaal niet voor wordt beloont.

      Reageren
      • GGoel

        @Mo

        Het gas dat wij nu krijgen is LNG; dat is wereldmarkt. Prijsverhogingen zijn natuurlijk nooit uitgesloten, maar een extreme prijsverhoging zoals na de Russische invasie is heel onwaarschijnlijk omdat overal ter wereld LNG producenten zijn.

        Voor de zekerheid van een vast contract betaal je zodoende wel heel erg veel extra; iets dat je beter zelf kan besparen met een dynamisch contract en het gespaarde voor een eventuele prijsverhoging kan houden. Gebeurd dat niet (waarschijnlijk) dan heb jij mooi dat geld!

        Reageren
    • RRia Couwenberg

      @Truus

      Ik ook pas verlengd 3jaar vast en 25 euro bonus
      Voel me bedonderd.

      Reageren
      • GGoel

        @Ria Couwenberg

        Je hebt (dacht) 2 weken de tijd om de overeenkomst teniet te doen.

        Reageren
  • TTruus

    Wordt je zo beloond als je een vaste klant bent?Schandalig!

    Reageren
  • CCuoer

    Innova energie is nog goedkoper. 1,17 m3 en 290 bonus voor 1 jaar vast.

    Reageren
  • TTrip

    Mijn contract liep in november af dus werd weer veel gebeld heb het voor een jaar gedaan vaste klanten zijn bij wat voor leveranciers de betallers ik weet ook wel als ze steeds bellen dat er wat aan zit te komen maar maar soms moet je dus als alleen staande ouder betaal ik weer een jaar lang de hoofdprijs

    Reageren
    • GGoel

      @Trip

      ALTIJD zelf via een energievergelijker overstappen. Zo krijg je namelijk de overstapbonus. Klik bv bovenaan deze pagina op Energievergelijker.

      En zet de overstapdatum een jaar later (of 2 of 3 jaar afhankelijk van je gekozen contract) in een electronische agenda met 4 weken daarvoor een alarm zodat je vanzelf weer weet wanneer je moet overstappen.

      Reageren
  • LLucien

    Hoe zit dit als je zonnepanelen hebt. Snap dat paneel nu gelijk staat aan paria. Maar artikel mag ook op deze categorie ingaan.

    Reageren
    • MMp

      @Lucien

      Waarom laat Essent zijn variabele tarieven niet ziet en trouwe klanten meer betalen !!

      Reageren
      • WWim

        @Mp
        Klopt voor vaste klanten rekenen ze gewoon veel meer wat totaal nergens op slaat

        Reageren
  • RRobin

    Mijn stroomprijs is dynamisch. Op dit moment, gemiddeld €0,21 dd03-02, morgen €0.19 dd 04-02 per KW/H. Je moet even in de app kijken wanneer je electr. Apparatuur aanzet. Gemiddeld vorig jaar €0.28.

    Reageren
  • JJ.Kleijn

    Kreeg een aanbieding om contract te verlengen BIJ ESSENT. Zvoor 3 jaar !!! En dan bonus van 150€.
    STROOM NORMAAL 0.29064
    DAL .. 0,28822
    Gas 1.29132
    Bij een
    Ga nu overstappen één jarig contract geen bonus en prijzen veel hoger,
    Strooizout 0,39,97
    Gas 1,3409.

    Reageren
    • JJ,Kleijn

      @J.Kleijn
      Strooizout ! moet STROOM.Moet zijn
      En dat ik overstap naar andere leverancier , want de prijzen die mij in 1 jarigcontract werd voorgelegd telefonisch zijn wel heel hoog.

      Reageren
      • MMo

        @J,Kleijn

        Nooit op een telefonische aanbieding ingaan! Ga naar energievergelijker of neem zelf contact op en hoor wat ze je kunnen aanbieden.Ik ben zelf ook een keer gebeld wat een giga druiloor was dat hij werd zelfs agressief toen ik zei dat ik geen interesse had kom zeg!! Maar ze pakken helaas wel de oudere want die durven vaak geen tegengas te geven zo laf!

        Reageren
    • AAgnes

      @J.Kleijn
      Precies, mijn gas is opeens 1.41 en het zou 1.29 zijn. Vond het al heel duur.

      Reageren
  • DDiana

    Dit klopt voor geen meter. In januari kreeg ik nog het advies om mijn maandbedrag te verhogen naar 270 euro per maand.
    Ben overgestapt naar een ander.
    Vroeg of ik een overzicht van mijn gebruik kon krijgen in de maand januari ivm noodfonds. Dit willen ze niet geven. Ben geennklant meer zeggen ze. Terwijl ik in januari nig van hen afgenomen heb.
    In eerdere telefoontjes beloofde men mij het uit te zoeken en een overzicht te sturen en terug te bellen. Is echter nooit gebeurd.
    In 2021 is ook een vraag gedaan over wat mijn verbruik is. Daarop is destijds ook het antwoord gegeven dat kunnen wij niet zien.
    Erg jammer. Maar ben nu weg.
    Raad deze leverancier niet aan.

    Reageren
  • LL.v.dongen

    Waarom alleen bij nieuwe klanten?
    Onterecht

    Reageren
    • LLiz

      @L.v.dongen
      Ik ben het met je eens. Mensen betalen nu weer om de energiemaatschappijen rijk te maken. Ik vind dat dit naar alle klanten bijgesteld mag worden.

      Reageren
    • IIcw

      @L.v.dongen

      Dat vind ik ook zeer onterecht we.hebben verlengd voor 3 jaar maar zoals iknu zie betalen we teveel.

      Reageren
      • FFreek

        @Icw
        dat zijn de eigen gemaakte keuzes toch ? Had ook voor 1 jaar kunnen kiezen. Uw”gok” was waarschijnlijk dat alles weer duurder zou worden maar nu word het juist goedkoper. Pech dus

        Reageren
        • AAbcde fg hijklmnop

          @Freek. Onzin wat je zegt. Iedereen moet kunnen profiteren van de lage prijzen in deze barre tijden en niet alleen de energiebedrijven zelf en de aandeelhouders en de overheid.

          Reageren
        • MMo

          @Freek

          U heeft helemaal gelijk! niet achteraf mopperen.

          Reageren
    • TTrudy

      @L.v.dongen precies zo oneerlijk. Vaste klanten kunnen de boom in blijkbaar.

      Reageren
    • JJet

      @L.v.dongen

      Helemaal met u eens, vaste en trouwe klanten geen compensatie
      En hoe zit dat bij een 3 jarig vaat contract????.

      Reageren
  • BBanens

    Zo als ik me kan herinneren ben ik nooit anders dan klant geweest bij Essent
    en dat is vanaf rond 1970, altans zo lang Essent gas levert op mijn adres.
    Wanneer ik nu zo overstappen naar een vast contract van bv 1 jaar.
    Ben ik dan duurder uit dan iemand die nog geen klant van Essent is geweest.
    Is te gek voor woorden, maarja het om de poen.

    Reageren
    • LL.v.dongen

      @Banens

      Belachelijk ja.klopt niet

      Reageren
      • FFred

        @L.v.dongen
        Wat klopt er dan niet?
        Tariefstelling lijkt mij duidelijk.

        Reageren
  • KKremer

    Schandalig ik ben al 50 jaar klant

    Reageren
    • GGoel

      @Kremer

      Dan heb je duizenden €€ aan overstap bonussen laten liggen. Gebruik zo’n overstap site zoals deze om zo’n bonus te krijgen (bovenaan deze pagina op Energievergelijker klikken).

      Reageren
    • DDurkje Oort

      @Kremer ben het helemaal met u eens. Ik ben ook al lang vaste klant van hen….. ik neem maandag contact met hen op!

      Reageren
  • MMartinus

    Ben al 40 jaar vaste klant bij Essent en rechtsvoorgangers onder algemene titel en nu met een vast contract voor 3 jaar voorheen 5 jaren. Ik begrijp dat een contract voor 1 jaar goedkoper is dan voor 3 jaar maar niet dat een nieuwe klant minder betaalt dan een trouwe klant voor 3 jaar vast en de bonus staat hier los van

    Reageren
    • GGoel

      @Martinus

      Omdat veel mensen het teveel gedoe vinden na elke contractperiode te wisselen verdienen energiemaatschappijen veel aan de blijvers: die worden dan ook ‘slapers’ genoemd.

      Met dynamisch heb je dat probleem niet: gewoon de goedkoopste energie (dagmarkt dus geen risico-opslag) en elke maand afrekenen wat je hebt verbruikt dus geen onverwachte naheffing omdat je maandbedrag (veel) lager was dan dat je in werkelijkheid verbruikte.

      Reageren
    • WWilfried

      @Martinus helemaal mee eens en daarom ben ik nu overgestapt naar andere energieleverancier.

      Reageren
    • Ddesiree

      @Martinus

      vind ik ook echt belachelijk

      Reageren
  • KKim

    Veruit het meeste geld gaat naar de overheid en de netbeheerders. Niet naar leveranciers. De beste tip is verduurzamen dan ben je sowieso minder geld kwijt, waar je ook zit.

    Reageren
  • WWim

    Niet Essent of welk andere maatschappij maar ook maar onze overheid is de grootste boosdoener hier. Als je naar je kosten per m3 gas kijkt bestaan deze voor +/- 60% uit energiebelasting en btw en het meest bijzondere is dat er btw over de prijs van gas en energiebelasting wordt geheven dus een belasting op een belasting.
    Leg dat eens uit.

    Reageren
  • RRobert Mulder

    Heb bij Energie, kan het gewoon niet uit mijn mond krijgen die twee zijn het grootste economische tuig van energieland.
    Had zwaar bezuinigd werdt per mail op 0 gezet en toch na 24 dagen weer afschrijven had gestorneerd, geen enkele communicatie en als er gebeld werd oh dat gasn uitzoeken einde verhaal uitsluitend dreigen met afsluiten en 80 euro boete.na 4 weken had ik 2100 euro tegoed van dat stelletje tuig, excuses dat bestaat niet bij dat tuig en later gewoon weer bellen. Trap nooit meer in deze moeder en dochter in energie kwaad.

    Reageren
    • PPeter

      @Robert Mulder
      En vaste klanten krijgen weer niets

      Reageren
  • SSylvia

    Zit bij vattenfall voor €100 per maand 3 jaar vasr. Elk jaar nog €300 terug. Contract verloopt op 1-10′-’24. Werd gebeld door Essent. Aanbod: 3-jarig contract voor €104 p/ maand (als enige leverancier nog 3- jarig contract mogelijk) € 150 welkoms bonus. En geen verplicht abonnement betalen voor mijn zonnepanelen. Vooral dat laatste werd erg op gehamerd! Moest wel per 1 juli instappen dus €100 boete aan mijn huidige leverancier. Maar dat kon ik betalen van mijn €150 bonus. Ik vond het allemaal iets te gladjes…

    Reageren
    • GGoel

      @Sylvia

      In die 3 jaar is er veel veranderd qua gasprijs. Bijvoorbeeld dat heel Europa overgeschakeld is van pijpleidingengas op LNG, wat veel duurder is.

      Dus dat je maandprijs omhoog gaat is niet raar. Overigens is die maandprijs een (optimistische) schatting van het daadwerkelijke gebruik, dus zo’n uitspraak over je maandbedrag zegt niks.

      Sowieso NOOIT telefonisch contract aansluiten!!! ALTIJD op vergelijkingssites zelf verbruik invoeren en dan vergelijken.

      Reageren
  • MMark

    Zit al zeker 15 jaar bij essent. Het interesseert ze geen bal. Toen kwamen zielig langs de deuren voor klanten. En nu pakken ze je terug. Her wordt tijd dat het met die bedrijven zo slecht gaat, dat ze er weer voor de mensen er zijn. En niet voor graaiende aandeelhouders. Stap je toch over zeggen ze dan dood leuk.

    Reageren
    • GGoel

      @Mark

      Al 15 jaar je overstapbonus a €250 per keer gemist?

      Overstappen doe je via een vergelijkingssite zoals deze (bovenaan pagina op Energievergelijker klikken).

      NOOIT telefonisch een contract afsluiten met een energiemaatschappij!

      Reageren
  • BB

    Het is echt te zot voor woorden. Dacht van de week zal ze is ff bellen. Toch al ruim 12 jaar klant, mag wel iets tegemoetkomen dacht ik zelf. Nee hoor zo goed als niks. Ja 10% maar dit was dan ook alleen op de stroom kw prijs. En bij een 3 jarig contract 150 euro het eerste jaar . Totaal pm kwam ik op 174€. Als ik als nieuw lid een jaar abo zoi pakken was het maar 113€ . WAAAT .
    Ruim 700€ goedkoper. Daar ken ik gvd 2 maanden van eten ,met mn minima. Ik zei nog tegen die medewerkster, dan zeg ik het vandaag op en wordt ik morgen weer lid (met een lachje) dat kon niet. Dit snapte ik ook wel. Maar zeg ik, dan zet ik het contract wel op naam van mn partner, Jaaaa dit is natuurlijk niet de bedoeling zei ze, ik begon te lachen, nee maar het kan wel, toen was ze stil. Dus, wil je een goedkoop abo. Gewoon opzeggen en op andere naam weer aanmelden
    Ik ben idgvl klaar met Essent.

    Reageren
    • GGoel

      @B

      NOOIT telefonisch contract aansluiten!!! ALTIJD op vergelijkingssites zelf verbruik invoeren en dan vergelijken. Bovenaan deze site staat een knop Energievergelijken. Vul je gegevens in en dan de verschillende aanbiedingen alsnog vergelijken (klik op Check Tarieven).

      Reageren
      • TTwan Kraamer

        @Goel
        Je kan dit ook via de consumentenbond je energiecontract afsluiten elke keer weer. De bond controleetd namelijk ook de kleine lettertjes van de leverancier en pakken alleen de betrouwbare energieleveranciers.
        Het val mij op dat ze energiedirect en Eccent vaak laten liggen.

        Reageren
  • PPieter krijgsman

    Van essent naar anwb overgestapt , scheeld enorm

    Reageren
  • GGeeeeetje

    Tsja, en als je maar weinig gebruikt maakt het allemaal maar erg weinig uit
    Met ons verbruik bij de goedkoopste en duurste een verschil van 3 euro per maand.
    Het enige waar ik dan nog profijt van zou hebben is de bonus.
    Contract loopt tot juni.
    Wij zitten bij Essent en dan kan ik nu oversluiten naar een duurder contract dan wat ik heb.
    Beetje vreemd wel

    Reageren
    • AAppie

      @Geeeeetje

      Klopt helemaal dus maar overstappen is betere optie

      Reageren
    • GGoel

      @Geeeeetje

      Ook bij weinig verbruik ga je aanzienlijk minder betalen met dynamische energie.

      Reageren
  • SS.

    Essent moet zich misschien eens meer gaan inzetten voor zijn oude klanten! Essent moet zich schamen.

    Reageren
    • RRo

      @S.
      Helemaal mee eens!!
      Heel diep moeten ze zich schamen!

      Reageren
      • FFrank Segers

        @Ro Zijn de schaamte al lang voorbij
        Alle basisbehoeften zijn in ons gave land geliberaliseerd . Wonen, zorg, energie .Allemaal verdienmodellen. Vrees omontkeerbaar…..

        Reageren
    • Aanne

      @S.
      Inderdaad, al 73 jaar klant. Door beëindiging contract en geen tegemoetkoming Essent ben ik overgestapt naar hun dochteronderneming “ Energie Direct”. Betaal nu €125 meer, bedankt ben ik!!!

      Reageren

Schrijf een reactie

Het e-mailadres blijft prive.