Waar ben je naar op zoek?

Nieuws

Dit wist je nog niet over de 190 euro energie compensatie

Bart Koenraadt

371 reacties

Miljoenen huishoudens krijgen in de maanden november en december een energiecompensatie van 190 euro. Toch zijn er nog altijd veel onduidelijkheden.

Zo weet niet iedereen of ze er wel recht op hebben, en hoe en wanneer het geld wordt uitgekeerd.

Daarom een overzicht van 6 dingen die je waarschijnlijk nog niet wist over de energie compensatie.

Lees ook: Dit wist je nog niet over het energie prijsplafond (check het hier)

1. Niet iedereen heeft er recht op

Alleen huishoudens die bekend staan als de zogenaamde ‘kleinverbruikers’ hebben recht op energiecompensatie. Je valt onder deze categorie als je een eigen stroomaansluiting hebt van maximaal 3×80 Ampère.

De meeste woningen hebben een aansluiting van 1×35 of 3×25 Ampère, dus vallen daarmee binnen de categorie kleinverbruikers.

Je krijgt de compensatie van tweemaal 190 euro ongeacht de hoogte van je stroom- en gasverbruik. De uitkering is altijd hetzelfde, of je nu een heel voordelig vast energiecontract hebt of een peperduur variabel contract.

Wist je dat er nu ook goedkope energieprijzen zijn? Het loont zeker even de moeite om hier te vergelijken.

Koen Kuijper (Energie expert)

Als je recht hebt op de energie compensatie hoef je zelf niets te doen. Je energieleverancier zorgt ervoor dat het geld tijdig bij jou terecht komt.

Geen recht op de energiecompensatie

De onderstaande groepen hebben naar verwachting geen recht op de compensatieregeling:

  • Huishoudens die gezamenlijk op één grootverbruikaansluiting zitten
  • Huishoudens met een all-in huurprijs (de verhuurder krijgt dan de compensatie)
  • Mensen met een aansluiting die niet wordt gebruikt voor wonen of werken, zoals een garagebox

Zakelijke contracten

Een kleinverbruiker mag wél een kleine zakelijke klant zijn, bijvoorbeeld een kantoorruimte of café met eigen stroomaansluiting. Ook dan heb je recht op de tegemoetkoming.

2. Hoe het bedrag wordt uitgekeerd, verschilt per energieleverancier

Hoe de compensatie van twee keer 190 euro met jou wordt verrekend, hangt af van je energiebedrijf.

Er zijn eigenlijk 2 opties die worden gehanteerd:

  1. De 190 euro wordt twee keer in mindering gebracht op je maandelijkse voorschotbedrag
  2. De 190 euro wordt gestort op je bankrekening (één keer in november en één keer in december)

Let op: als je een betalingsachterstand hebt bij je huidige energiemaatschappij kan het ook gebeuren dat zij de energiecompensatie verrekenen met het openstaande bedrag.

Storten of verrekenen?

Zo doen de grote leveranciers het:

  • Essent verrekent de 190 euro met je energiefactuur van november en december
  • Eneco stort de 190 euro in november en december op je bankrekening
  • Vattenfall stort het totale bedrag van 380 euro in twee delen op de bekende rekening
  • Greenchoice verrekent de korting met je maandelijkse termijnbedrag
  • BudgetEnergie/NLE stort de compensatie van 190 euro zo snel mogelijk op je bankrekening

Benieuwd naar de uitbetaling van de compensatie bij de andere energieleveranciers?

Een overzicht met alle data vind je hier.

3. Wanneer je de 190 euro krijgt, verschilt per leverancier

Het is verder goed om te weten dat niet iedere leverancier de compensatie op hetzelfde moment uitkeert.

Een overzicht van enkele grote leveranciers en wanneer zij de 190 euro uitkeren of verrekenen:

EnergieleverancierWanneer?
Essent en Energiedirect15 november en 15 december
Eneco en OxxioTussen 15 en 30 november en tussen 15 en 31 december
VattenfallUiterlijk 26 november en 24 december
GreenhoiceOp de dag dat je termijnbedrag wordt afgeschreven
BudgetEnergie en NLEUiterlijk 15 november en 15 december

Voor een overzicht van de uitbetaling door andere leveranciers kun je hier terecht.

4. Je krijgt de compensatie van je stroomleverancier

De energiecompensatie wordt altijd uitgekeerd of verrekend door de energieleverancier waar je elektriciteit afneemt. De eerste datum van de maand is hierbij leidend.

Voorbeeld:

  • Je was op 1 november klant bij Essent als stroomleverancier, maar je gaat per 10 november over naar energiebedrijf Budget Energie.
  • Dan krijg je de energiecompensatie van 190 euro voor november door Essent uitgekeerd
  • Op 1 december ben je klant bij Budget Energie en krijg je de 190 euro voor die maand dus door Budget Energie uitgekeerd

Het is voor de uitkering van de tegemoetkoming niet relevant waar je jouw gasrekening hebt lopen.

5. Je krijgt de energiecompensatie per aansluiting

De energiecompensatie is zo geregeld dat je deze ontvangt voor iedere stroomaansluiting die op je naam staat.

Stel dat jij meerdere pandjes hebt die geschikt zijn om in te wonen of te werken. Dan krijg je dus per stroomaansluiting een bedrag van twee keer 190 euro in 2022, tenzij je de stroomrekening niet zelf betaalt, want dan krijgt de huurder de tegemoetkoming.

6. Je kunt de 190 euro niet weigeren, maar wel doneren

Het is niet mogelijk om de energiecompensatie van de overheid te weigeren. Je krijgt de twee keer 190 euro dus hoe dan ook gestort op je bankrekening of verrekend met je termijnbedrag.

Het is uiteraard wel volledig aan je zelf wat je met deze bedragen doet. Niet iedereen heeft het geld immers even hard nodig.

Goede doelen

Je kunt bijvoorbeeld besluiten de tweemaal 190 euro te doneren.

Enkele voorbeelden van passende goede doelen:

  • De voedselbank: voedselhulp voor wekelijks 40.000 gezinnen
  • Kansfonds: voor mensen die in zwaar weer terecht komen deze winter
  • Armoedefonds: tegengaan van armoede in Nederland

371 reacties

  • Vvander donckt maria

    hoe komt het dat ik nog niets ontvangen heb nog voor 2022 en niet 2023
    telkenkens aangevraagd en bevestiging ontvangen

    Reageren
  • SSara

    According to the rules I have the right for 2* 190 euros, however, the energy provider company didnt pay me because of their own mistake which was a wrong registration (a storage instead of a flat). Now they said they will pay me the verminding tax discount, but not 2*190 because I raise the complain in January and nor December! I have an email as an evidence from them on 25 December saying that this amount will be deducted from my Nov and Dec instalment (which was not the case). I could not reach them during holidays! Does anyone know an institute which I can follow up my complain and get what I have the right for?

    Reageren
  • CCoby Kol

    Ik vind dat je deze compensatie moet kunnen weigeren.
    Het wordt gewoon door je strot geduwd.
    Ik heb niets nodig van deze criminelen. Er zit een addertje onder het gras

    Reageren
  • PPater

    Ik ben benieuwd of meer mensen een hoger m3 verbruik zien dan dat ze verbruikt hebben in december. Bij mij wel. Stel ik ben een bedrijf en ik moet van het rijk 190 euro teruggeven. Slimme koppen in het bedrijf verzinnen dan: reken gewoon van miljoenen mensen wat extra m3 de volgende maand. En zo lever je het weer in.
    Ik heb namelijk zwaar bezuinigd in december maar werd mij 55m3 meer aangerekend dan november waarin ik normaal heb verbruikt. Dat bestaat niet. Daar moet een geweldig verschil in de min op zitten en niet in de plus wat betreft m3.

    Reageren
    • PPaul

      @Pater je hebt als het goed is een slimme meter dus zou je het moeten zien waar het verschil zit…
      Gr Paul

      Reageren
  • FF. Bouman

    Goede middag, kunt u mu
    Ik uitleggen waarom ik in december de vergoeding van €190,- niet
    Hebt ontvangen?
    Ik vind het heel slordig

    Reageren
  • FFrans

    Ik gebruik alleen gas maar krijg geen vergoeding terwijl gas het duurste is

    Reageren
  • PPiet M

    misschien zit ik er helemaal naast en beredeneer ik het fout. Voorbeeld : je termijnbedrag is 300 euro en je gebruik ook . Dus 0,00 je speelt quitte. en je krijgt bij Eneco 190 euro terug op je rekening . Die heb je dan. Nu Essent: je termijnbedrag is 300 euro. Essent verlaagt het termijnbedrag met 190 euro. je betaald nu 110,00 euro. Je gebruik is 300,00 die je ook moet betalen. Dan is toch je voordeel niets. Het bedrag van 190 euro moet je dan gebruiken om je 300 euro te betalen. Heb ik gelijk of niet ?

    Reageren
    • TThen

      @Piet M ik zit exact met hetzelfde vraagstuk. 190,- inhouden van je voorschot is een sigaar uit eigen doos, want mijn uiteindelijke afrekening blijft hetzelfde. Ze zouden gewoon de 2×190,- moeten inhouden van de uiteindelijke rekening. Voorschot is 200,- , minus de 190,- is mijn voorschot 10,- euro geworden mijn verbruik is 250,- euro voorschot is 10,- euro moet nog steeds 240,- euro betalen.

      Reageren
    • TThomas

      @Piet M
      Je voorschot van 300 euro wordt straks op de afrekening volledig afgetrokken. In het geval van de verrekening wordt de 190 euro als betaling afgeboekt op je termijnbedrag waardoor je dus nog 110 euro zelf moet betalen. Per saldo exact hetzelfde wanneer je eerst 300 euro betaald zou hebben en vervolgens de 190 euro teruggestort zou krijgen, ze hebben er alleen 1 transactie van gemaakt.

      Reageren
      • DDick

        @Thomas, dat is een duidelijke uitleg. Hier zocht ik al een tijdje naar. Heb je een link naar een website, waar ik dit terug kan lezen?

        Reageren
      • JJet

        @Thomas

        Eerst maar eens zien of ze het voorschotbedrag van 300 euro echt volledig van je eindafrekening aftrekken! En niet alleen het verschil van 110 euro!

        Reageren
    • JJet bisschop

      @Piet M

      Precies dit heb ik ook al geconstateerd! Essent verrekend de 190,00 euro met je voorschot maar dan heb je dus minder voorschot betaald en moet je bij de eindafrekening alsnog de 2 keer 190,00 euro bijbetalen! In feite houden ze de compensatie zelf! Als ik volgend jaar de eindafrekening krijg en ze hebben inderdaad de 380,00 van mijn voorschotten afgetrokken ga ik zeker niet bijbetalen!!

      Reageren
    • RRob van Steijn

      @Piet M
      Je hebt volkomen gelijk!!!
      Dit houdt in dat er in Nederland huishoudens zijn die de 380 euro volledig terugkrijgen en huishoudens die er niets aan overhouden vanwege de verrekening met het voorschot.
      Dit is in hoge mate inconsequent.
      Is hier juridisch niets aan te doen want er zijn dus energiemaatschappijen die dit geld gewoon in eigen zak steken!!!

      Reageren
    • TTony

      @Piet M ja ik denk ook dat je gelijk hebt. Maar dat kan toch niet de bedoeling zijn? Heb je al een antwoord gekregen?

      Reageren
  • FFrederik

    Essent heeft in plaats van 190 Euro, een bedrag van 180 Euro overgemaakt. Is dat toegestaan of is er sprake van fraude door een energiematschappij die niet voldoet aan haar verplichtingen?

    Reageren
  • MM

    Wij zijn starters en hebben een energiecontract afgesloten op 2 november. Hebben wij geen recht op de energiekosten van 190 euro?

    Reageren
  • PPjmkok

    Wij hebben de 190 euro niet teruggekregen van Budget Energie,
    Volgens de telefoniste hadden wij moeten reageren voor 28-11-2022
    Na navraag bij Gemeente
    Overheid
    Ombudsman
    Bleek dat dit verhaal onzin is en niet klopt !Iedereen heeft recht op 190 euro
    We hebben een aangetekende brief geschreven , We wachten op antwoord!
    Met groet,

    Reageren
    • MMB

      @Pjmkok
      Ben benieuwd wat er uit komt. Ik zit in dezelfde situatie. Er wordt aangegeven dat het aan de gemeente ligt, omdat mijn adres daar niet als woonfunctie aangemerkt stond. En dat ik dit (zonder dat ik het wist) voor 28 november had moeten aangeven. Kan het mij niet voorstellen.

      Reageren
      • MMartin

        @MB
        Gisteren een klacht via het formulier gestuurd. Gedreigd met ACM en gerechtelijke stappen. Vandaag al een nette! reactie dat November uitkering en ook December zsm zal worden overgemaakt.

        Reageren
    • MMartin

      @Pjmkok

      Ik krijg dus vandaag hetzelfde verhaal te horen. Ze geven aan dat de netwerkbeheerder en de gemeente iets verkeerd heeft doorgegeven waardoor mijn woonhuisfunctie verkeerd staat. Ik had voor 28-11 moeten reageren en ze kunnen niets meer doen. Toevallig he? Wat een stel boeven.

      Reageren
    • AArianne

      @Pjmkok
      Het lijkt energie direct wel ik kreeg toen bericht dat het werd verrekend met met termijn tot op heden is er nog niks gedaan. Want ivm verblijfsfunctie ben je al meer dan 20 jaar klant .waar betaal ik elke maand dan dat termijnbedrag aan .
      Zodra het kan ga ik.pleite hier

      Reageren
    • DDevilee

      @Pjmkok

      Bij ons precies hetzelfde verhaal! Er is nergens terug te vinden dat dat moest voor de 28e. Nu deze maand dec. ook niks ontvangen. Ik ga weer bellen en zal dan ook een brief schrijven.

      Reageren
  • MMariska

    Engie heeft het 1e bedrag van 190 euro keurig in de 4e week van November overgemaakt

    Reageren
  • GG v Leeuwen

    190 euro gekregen 15 nov budget energie.

    Reageren
    • JJeffrey

      @G v Leeuwen
      Nou ik heb tot heden nog niks ontvangen van de 190 dus ik zal straks is eerst even gaan bellen

      Reageren
  • BBarend

    De termijnbetalingen worden wel afgeschreven, maar de compensatie van € 190 heb ik nog niet van Eneco ontvangen.

    Reageren
    • Ffred

      @Barend klopt heb ook nog steeds niets ontvangen afschrijven hebben ze geen probleem mee

      Reageren
  • DD

    Essent heeft het netjes verrekend.
    Top!

    Reageren
  • DDebbie

    Van Eneco nog geen €190 voor november gestort gekregen. Chatbot blijft al 3 dagen zeggen dat ik even geduld moet hebben. Lekker als je 3x zoveel als normaal moet betalen en de korting, zeker voor de dure decembermaand, wel heel goed kan gebruiken

    Reageren
    • AAgnes

      @Debbie

      Een drama Eneco heeft niks gestort en zijn niet bereikbaar – reageren nergens op….

      Reageren
  • JJanet

    Niets ontvangen van Budget Energie! Hebben vandaag gebeld en kregen te horen dat we dat voor 28 nov.hadden moeten doorgeven…. Nou ja zeg!

    Reageren
    • EEvelyn

      @Janet ik heb ook zojuist gebeld en ze zeiden tegen mij het zelfde. We hebben er gewoon recht op dus moeten het gewoon krijgen. Ik ga hier een melding van maken bij Kassa

      Reageren
      • JJolanda

        @Evelyn
        Hier hetzelfde laken en pak , heb een email naar kassa gestuurd , kijken of hun wat kunnen doen .

        Reageren
    • AAnke Dirven

      @Janet
      Ook wij hebben niets ontvangen! Telefonisch zijn ze niet of nauwelijks bereikbaar en mail hebben ze niet. Robot via chat werkt niet.
      Ik heb mijn voorschotbedrag gestorneerd en ga mijn termijnbedrag naar beneden bijstellen, zodat zij straks geld van mij tegoed hebben en ik de 380 euro kan inhouden!

      Reageren
    • EE van H

      @Janet
      dochter ook gebeld vandaag, zelfde verhaal hadden voor 28 november moeten reageren. Maar het “goede” bericht was dat ze al 2 jaar lid is bij budget en nog van 2 jaar “energietoeslag” tegoed heeft á 1000,00 euro! raar verhaal !!!

      Reageren
      • HHubertus

        @E van H

        Bij mij ook de compensatie niet betaald door Budget Energie. Uiteindelijk 31 december overgemaakt op mijn rekening maar mijn vermindering energiebelasting nog steeds niet betaald. Ook na aangetekende brief niet. Mijn rechtsbijstandverzekering heeft het nu in behandeling genomen en dat geld moet terugbetaald worden. Het gaat om ongeveer 1350 euro van 2021 en 2022.

        Reageren
  • EEva

    Nog iemand die bij Total energies zit? Wij hebben er nog niets van gehoord en ook nog niets ontvangen

    Reageren
    • AAloki

      @Eva
      Ik heb ook nog niets ontvangen niet in november niet in december vind het heel vreemd van energie Total

      Reageren
  • NNellie

    Nog geen €190,- van Engie ontvangen, terwijl ze aangeven uiterlijk 1 december! Zo slecht!

    Reageren
    • JJennie zagers klunder

      @Nellie

      Heb nog geen 190 euro ontvangen

      Reageren
    • MMarty

      @Nellie

      Ik ook nog niet! Eerst zouden ze het verrekenen, toen werd het wel uitbetaald en wel vóór eind november, en nu zeggen ze 1 dec. Op je rekening. Mooi niet dus! Technische problemen zeggen ze. Nog even en dan heb ik ook “technische problemen” om hen optijd te betalen!

      Reageren
  • DDiana

    Ik heb ook nog niets ontvangen van engie. Het is nu 1 dec. Ze houden het zolang mogelijk vast. Kan echt niet. Goed bezig engie

    Reageren
  • SSas

    Engie :nu op 1 december nog steeds de €190 niet ontvangen terwijl het uiterlijk 1 december op de rekening zou staan

    Reageren
    • DDiana

      @Sas
      Nee ik ook niet. Ze houden het zolang mogelijk vast. Kan echt niet

      Reageren
  • DDaniel

    1 december. Nog niets ontvangen van Energyzero.. terwijl ik gewoon in aanmerking kom.

    Reageren
  • Ss wonder speets

    het is nu 30 november ik heb de 190euro nog niet ontvangen waneer kan ik het ontvangen

    Reageren
  • QQuincy

    Ik heb 4 oktober een energie contract af gesloten bij energie direct nou zeggen hun pas te leveren vanaf 14 november op 17november heb ik mijn eerste rekening betaald en nu is het de 29e weer afgeschreven. En ik krijg alleen in december de tegemoetkoming en in november niet. Maar aan wie of wat betaal ik dan van oktober tot november?? En waarom betaal ik in 10dagen 2x mijn maandbedrag 1 is voor december en die andere dan.??? Slaat nergens op zo

    Reageren
  • Aalex

    ik dacht dat het voor november was maar bij engie krijg ik de compensatie voor november pas in december en voor december pas in januari 2023 dus inde maanden waar het bedoeld voor is krijg je het niet super geregeld bij engie

    Reageren
  • MMargaretha

    Wat als je maandelijkse voorschot al te hoog is ingeschat b.v 210,00 ze halen december 190,00 er af. Ik krijg een rekening van 20,00. Maar….

    Mijn verbruik is hoger dan 20,00 b.v 50,00.

    Hoe wordt dit verrekend op de jaarafrekening? De 190,00 wat gebeurd hiermee?

    Reageren

Schrijf een reactie

Het e-mailadres blijft prive.