Waar ben je naar op zoek?

Nieuws

Dit wist je nog niet over het energie prijsplafond (5 updates)

De laatste hand is inmiddels gelegd aan het energie plafond dat op 1 januari 2023 moet ingaan. Minister Jetten van Energie heeft de definitieve uitwerking bekend gemaakt aan de Tweede Kamer.

Er is goed nieuws, bijvoorbeeld voor huishoudens met zonnepanelen. Maar ook slechts nieuws, namelijk voor huishoudens die gebruik maken van blokverwarming.

Een update van de 5 nieuwste feiten en cijfers.

1. Prijsplafond geldt voor netto stroomverbruik

Laten we beginnen met het goede nieuws.

Het prijsplafond gaat namelijk worden toegepast op het nettoverbruik van huishoudens met die zonne-energie opwekken. Dit betekent concreet dat de salderingsregeling eerst wordt gehanteerd en dan pas het energieplafond.

Dit is gunstig voor eigenaren met zonnepanen, want zij vallen hierdoor minder snel buiten de grenzen van het plafond.

Heb je zelf zonnepanelen?

Dan kunnen er kortweg drie situaties van toepassing zijn:

  1. Je verbruikt meer dan dat je opwekt en je valt volledig binnen het prijsplafond
  2. Je verbruikt meer dan je opwekt en je valt deels binnen het prijsplafond
  3. Je wekt meer op dan dat je verbruikt (prijsplafond niet van toepassing)

Voorbeeld 1

Je verbruikt in 2023 6.000 kWh aan elektriciteit en je zonnepanelen wekken 4.000 kWh per jaar op.

Dan is je netto stroomverbruik dus 2.000 kWh. Je valt volledig binnen het energie plafond en betaalt dan 0,40 euro per kWh.

Voorbeeld 2

Je verbruikt in 2023 7.000 kWh aan elektriciteit en je zonnepanelen wekken 3.000 kWh op.

Dan is je netto stroomverbruik dus 4.000 kWh. Over de eerste 2.900 kWh betaal je 0,40 euro, daarna betaal je de kWh-prijs die in je energiecontract.

Voorbeeld 3

Je verbruikt in 2023 3.000 kWh aan elektriciteit en je wekt jaarlijks 4.500 kWh aan zonnestroom op.

Dan is je nettoverbruik dus 0 kWh, waardoor het prijsplafond niet van toepassing is. Over de 1.500 kWh aan overschot ontvang je een terugleververgoeding.

2. 37 GJ plafond voor stadsververwarming

Er is afgesproken dat huishoudens die zijn aangesloten op een warmtenet ook worden gecompenseerd voor hun energiekosten.

Zo zit het concreet:

  • De grens voor het plafond bij stadsverwarming komt te liggen op 37 Gigajoule (GJ).
  • Het maximale tarief dat je binnen dit verbruik betaalt, komt volgend jaar uit op 47,39 euro per GJ.
  • Verbruik je meer dan 37 GJ? Dan betaal je het tarief in je energiecontract.

Is het tarief in je energiecontract sowieso al lager dan 47,39 euro per GJ? Dan heb je in feite weinig aan het prijsplafond.

3. Het prijsplafond is maar tijdelijk

Het prijsplafond energie is een tijdelijke maatregel en wordt alleen in 2023 toegepast. Het kabinet heeft geen financiële middelen om het prijsplafond te verlengen tot na 31 december 2023. Dat is ook niet verrassend, gezien de totale kosten van 21 tot 23 miljard euro.

Voor het geval je het gemist hebt…

Het plafond ziet er als volgt uit:

  • € 0,40 per kWh tot een verbruik van maximaal 2.900 kWh op jaarbasis
  • € 1,45 per m3 tot een verbruik van maximaal 1.200 m3 op jaarbasis

4. Geen oplossing huishoudens achter één aansluiting

Zo’n 5,5 procent van de woningen hebben een gezamenlijke stroom- en/of gasaansluiting.

Denk bijvoorbeeld aan:

  • Studenten die een studentenhuis met meerdere kamers delen
  • Mensen met een vakantiehuisje of stacaravan die op één hoofdaansluiting zitten
  • Huishoudens die gebruikmaken van blokverwarming (één gasketel voor meerdere woningen)

Op dit moment is er voor deze groepen geen oplossing gevonden om ook hen te compenseren voor de hoge energieprijzen. Het prijsplafond kan voor hen dus niet worden toegepast. Voorlopig betaal je bij blokverwarming dus gewoon het tarief dat is afgesproken in het contract.

Specifieke tegemoetkoming

Het kabinet streeft ernaar om in 2023 om huishoudens met blokverwarming een specifieke oplossing te zoeken. De Belastingdienst gaat dit coördineren.

5. Overstappen energie nog steeds een slim idee

Ondanks het lagere tarief dat je volgend jaar door het prijsplafond betaalt voor stroom en gas, is het nog steeds slim om van energieleverancier te wisselen.

De kans is namelijk aanwezig dat het energieplafond niet van toepassing is voor een gedeelte van je stroom- en gasverbruik.

Dynamisch energiecontract

Daarnaast zijn er op dit moment een paar leveranciers die met hun stroom- en gastarief soms onder de gestelde tarieven in het energie plafond uitkomen.

Dit geldt voor de dynamische energiebedrijven, zoals:

Of een dynamisch contract voor jou interessant kan zijn, bereken je hier.

Er zijn dagen (of uren op de dag) dat de energieprijs van deze partijen tijdelijk beneden de 0,40 euro per kWh en 1,45 euro per m3 ligt. Dat komt omdat de stroom- en gasprijs sterk afhankelijk is van vraag en aanbod op de groothandelsmarkten.

Over de auteur

Koen Kuijper, al jaren actief als energie-expert, volgt dagelijks de ontwikkelingen in de energiemarkt. Met advies op maat ondersteunt hij huishoudens en is hij het vertrouwde gezicht in de media.

Meer over Koen

78 reacties

  • CC Mangelaars

    Is het prijsplafond de vaste prijs gas 1,45 per kub of stroom 0,40 of komen hier nog kosten bovenop?
    Zit bij Essent en die gaan de plafondprijs niet geven aan mij, omdat ik met mijn contractprijs 2,07 euro per kub niet boven de plafondprijs zou zitten.

    Reageren
  • PPat

    Vraag over het prijsplafond, als je minder
    Gas verbruikt maar meer energie dan het plafond wordt dit dan met elkaar verrekend dus met andere woorden wordt dit tegen elkaar weggestreept?
    Dank alvast voor de reactie

    Reageren
  • LLeonie

    de overheid heeft een prijsplafond gemaakt, maar ze bepalen daarbij wel wat je per maand mag verbruiken. In mijn ogen is dat een social creditsysteem.

    Reageren
  • HHj

    Kijk naar de landen om ons heen, is daar de gas prijs ook zo hoog als hier in Nederland.
    Ik denk het niet,nee de regering wil gewoon dat we van het gas afgaan.
    En dit is een mooie tijd om dat in gang te zetten.
    Volgens mij is er genoeg gas weghalen maar 10 tot 20 procent gas uit Rusland.
    Dus zakken met de gas prijs.

    Reageren
  • JJos van Leusden

    Het energie plafond is voor gas 1200 M3 en voor electra 2900 kWh op jaarbasis.en is van toepassing op 2023.
    Ons vaste contract loopt tot april 2023 en. Al waarschijnlijk voor de rest van 2023 een variabel contract krijgen. Geldt dan 1200 m3 gas en 2900 kWh voor de resterende 9 maanden van 2023 of wordt dat aangepast?

    Reageren
    • AAnja

      @Jos van Leusden dat is precies wat ik ook graag wil weten en nergens het antwoord kan vinden.

      Reageren
      • WWil

        @Anja

        Het energieplafond geldt per maand. De waarde is elke maand anders. In de wintermaanden is het hoger dan in de zomer.

        Reageren
    • PPeter van der Donk

      @Jos van Leusden
      Gooi alle berekeningen maar in de prullenmand als je jaarafrek in april valt dan wordt het plafond 4/12 . Bv966 kWh alles wat je dan meer hebt verbruikt ( inclusief salderen) wordt tegen markttarief verwerkt . In de rest van het jaar blijf je dik onder het plafond van 8/12 inclusief salderen maar ondertussen heb je wel vlak voor de jaarafrek misschien wel 200 of 300 kWh tegen marktprijs betaald niet de 0,40 . Fijn voor al die mensen met een warmtepomp zijn ze alsnog de pineut

      Reageren
      • RRob

        @Peter van der Donk

        Dit klopt idd. Dus als je een flexibel contract hebt dus ff snel omzetten zodat je in Januari van start gaat 🙂

        Reageren
  • MMartin

    We vergeten dat we alles dubbel voor onze kiezen krijgen. Alle verhogingen.
    Ten eerste als de prijzen omhoog gaan gaat ook de belasting omhoog. Het is een % dus gaat dat mee. Voor energie is dat dus je verbruik, energiebelasting en btw. Transportkosten gaan ook omhoog.
    Dat geldt ook voor bedrijven zoals bv de supermarkt. Daar zie je het fenomeen dat dat doorberekend wordt aan de consument inclusief de btw.
    Ik hoor de overheid nooit over hun inkomsten van alle btw die ze ontvangen. Het gaat bij hen, landelijk en lokaal, alleen maar over kosten.
    Ik denk dat de overheid zijn huishoudboekje niet in orde heeft.
    Hoe gaan we dat oplossen?
    De overheid wil dat we meer gaan werken. Dat is ook nog een puntje. Als we meer gaan werken per persoon dan worden we gestraft, want dan moeten we meer belasting gaan betalen en werken we dus voor de overheid en niet om er zelf beter van te worden.
    Er zijn wel oplossingen, maar daar werkt de overheid niet aan, want ze zijn te druk met elkaar tent uit te vechten voor hun eigen positie.
    Ze moeten eens gaan beginnen met het werken aan oplossingen.
    Iedereen nog fijne feestdagen.

    Reageren
    • WWim

      @Martin

      Ik betaal liever veel belasting!

      Reageren
  • JJennie zagers klunder

    Heb nog geen 190 euro ontvangen

    Reageren
  • DDikki

    Wanneer gaan de aantallen van het plafond in als je tot juli 2023 een vast contract heb.

    Reageren
  • HHenrietre

    Ik kan ook de 290.00 niet betalen mijn uitkering is 1041.dat word hem niet,dan alsnog de stekker er maar uit

    Reageren
  • GGrietje

    De zogenaamde complot denkers zijn zo gek nog niet… Worden alleen als gek weg gezet.. Omdat wat er gebeurt allemaal zo ver van normaal af staat.. Wie heeft dit alleen al allemaal zo gedacht?

    Reageren
  • PPatrick Smits

    Interessante informatie, maar nu een brein breker.
    Wij verbruiken minder als opwekken met zonnepanelen.
    Welk terug betaal tarief word hier gehanteerd voor de teruglevering. Zal dit aangepast worden aan het prijsplafond of regulier tarief?

    Alvast bedankt

    Reageren
    • LLouis

      @Patrick Smits
      Ze betalen je 0.055 eurocent terug het is een schande dat die prijs niet mee omhoog gaat.

      Reageren
    • WWim

      @Patrick Smits
      Als je netto niks gebruikt dat betaal je ook niks. Het plafon is dan niet nodig.Je energiemaatschappij betaald een vooraf vastgestelde prijs voor de zonne energie die je terug levert. Deze prijs is verschillend bij de verschillende energiemaatschappijen en je kunt overstappen naar wie je wilt!

      Reageren
  • JJeanne

    Ik begrijp niet waarom Jetten een run op dynamische contracten tegen wil houden? Verkeerde marktwerking noemt hij het? Iedereen moet vrij zijn om daarvoor te kiezen. En het zal goedkoper zijn voor de overheid omdat ze minder hoeven te betalen voor het prijsplafond. Omdat meerendeel eronder zit bij dynamisch! En het helpt zeker mee om groene energie te gebruiken en bewust om te springen met het verbruik. Dus waarom proberen de voordeeltjes van dynamisch voorkomen zoals Jetten wil??

    Reageren
  • MMario

    Wij moeten zuinig omgaan met het milieu.
    Daarom de hoge energie prijzen.
    Zodat de nummer één geluidsoverlast kan uitbreiden voor de elite namelijk Schiphol.

    We hebben hel-aas een goddeloze regering.

    Reageren
  • JJohanna dieters den dekker

    Geef maar goed aan Oekraïne en andere landen eigen volk kan barsten

    Reageren
    • JJacco

      @Johanna dieters den dekker

      Een huis hebben van Vivare enkelglas overal tocht en 600 huur betaalen dat vinden de wel goed

      Reageren
      • Rreactief

        @Jacco “beggers can’t be choosers”

        Reageren
    • MMia Berns

      @Johanna dieters den dekker helemaal waar ,onze mensen gaan steeds meer kapot .

      Reageren
    • LLouis

      @Johanna dieters den dekker

      Hier ben ik het 100 % mee eens

      Reageren
    • DDr. Dré

      @Johanna dieters den dekker

      Volgens mij las ik zojuist dat we in 2023 voor meer dan 20 mrd. worden ondersteund uit de belastingpot…toch niet niks!

      Reageren
  • PPeter Manschot

    Met hangen en wurgen wordt het voor volgend jaar geregeld. Maar het jaar erop? We moeten van het gas af, alles moet elektrisch en kernenergie wordt buiten beschouwing gelaten. We hebben een energienet wat alles elektrisch niet aankan, we hebben nog heel veel huizen waarbij van het gas af hoge kosten met zich meebrengt en waar het meest mensen wonen die gewoon dat niet kunnen ophoesten. Wind en zonne energie zijn niet constant en echt niet toereikend om de basis energie behoefte van huishoudens en bedrijfsleven te dekken. Natuurlijk moet je je uiterste best doen om fossiele energiebronnen zoveel mogelijk te reduceren, maar je zal nog een tijd gas nodig hebben als vangnet, zeker als je kernenergie uitsluit. We kunnen niet weer terug naar het stenen tijdperk, je hebt een draaiend bedrijfsleven nodig voor een draaiende economie, mensen hebben een toereikend inkomen nodig wil je al die klimaatpanel kunnen realiseren. Klaver en D66 zien dat blijkbaar niet, leven in een droomwereld die zij kunnen bekostigen met hun salaris, maar die wereld wordt zo langzamerhand een nachtmerrie voor de gewone burger.

    Reageren
    • MMichael Smeer

      @Peter Manschot Wat betreft de achterstallige upgrade van het electriciteitsnet ben ik het helemaal met je eens. Ik zie ook dat ik en velen met mij aan t eind van het inkomen een stuk maand over heeft. Wat je nog niet hebt belicht, is dat de Electriciteitsvoorziening zelf nog steeds grotendeels draait op aardgas, daarna komt kolen, daarna pas kernenergie (Borsele) en groene stroom. Dus wordt er voornamelijk gas gebruikt om de Electriciteit op te wekken. Groene stroom is in Nederland nog maar een klein deel van het geheel. Omdat het netwerk voor stroom tegen zijn maximum belasting aan zit, stagneert de groei van zonne, en windparken ook nog eens. We zullen dus afhankelijk zijn van fossiele brandstof voor onze stroom. Zonne- wind- en water- opgewekte stroom is qua prijs ook nog steeds aan de gas (prijs) gekoppeld. Als de gasprijs dus exorbitant hoog is (zoals nu), is de stroomprijs dat dientengevolge ook. Zonnepanelen op je eigen dak is nu ook nog leuk, maar per 1 jan 2025 wordt de salderingsregeling aanzienlijk afgebouwd. Die zal in 2031 op NUL uitkomen. Dus ben je voor je zonneinstallatie (thuis) begin 2025 al verplicht om dure huisbatterijen aan te schaffen. Die zijn op dit moment nog erg duur. En vergeet niet dat lithium ook een schaars goed is en veelal uit foute landen komt. In Europa komt alleen Tsjechie voor in de top 10 van landen met Lithium in de grond. Frankrijk en Duitsland zijn ook bezig met Lithium ontginning maar dat is voorlopig op te kleine schaal en voornamelijk voor eigen gebruik, dus verwacht niet dat die batterijen veel goedkoper zullen worden. Dat geldt natuurlijk ook voor de batterijen voor electrische auto’s. Dan kan zo’n ambtenaar wel bedenken dat we van t gas af moeten, maar ik zie t niet gebeuren. Net zoals het verhaal dat er binnen 10 jaar geen auto’s met CO2 uitstoot mogen worden verkocht. Gaan we dan naar de stoom auto die als brandstof loopt op waterstofgas? Japan heeft daar al een groot netwerk voor uitgerold, dus we weten dat t kan, maar nee… Wij moeten naar stroom!!!

      Dan nog even dit: Mijn insziens worden die klimaatcongressen/panels door heel veel politici (en ja, ook wetenschappers!) voornamelijk misbruikt als een snoepreisje, in plaats van een vuist te maken voor de planeet. En dan komt t gros nog schaamteloos invliegen ook.

      Reageren
      • RRik

        Van het gas af betekent meer gebruik van eleciteit. Als alleenstaande is me dat gelukt tot nu toe. Maar mee stroom gebruiken en minder gas helpt niet omdat stroom ook veel te duur is. Mijn verbruik optober bijv was 220 kwh en gas 20 m3 en deze maand november kom ik op iets meer stroom en 40 m3 gas. Hoe moet dat met gezinnen?
        Bovendien kan een tekort aan transport gaan voorkomen. Nu al worden veel aansluitingen niet gehonoreerd. Het probleem blijft hoe dan ook.

        Reageren
  • MMartin

    Hoe werkt de combinatie van een salderingsregeling op jaarbasis en een prijsplafond op maandbasis?

    Reageren
  • CCor Sillen

    Energie prijs plafond, waarom hoor ik niemand over het temperatuur verschil van ca. 5 gr. C tussen het Noorden en het Zuiden van het land dit betekent dus hoger energie kosten, het is in het Noorden ook eerder donker. De Noorderlingen worden t.o.v. De zuiderlingen dus minder gecompenseerd. Wie komt op voor het Noorden?

    Reageren
    • HHans

      @Cor Sillen

      Belachelijke “en ik dan” opmerking.

      Als je zo onder de indruk bent van de verschillen in stookkosten, moet je gewoon verhuizen.

      Reageren
      • JJan Schoppen

        @Hans

        Helemaal geen belachelijke opmerking. Niet verhuizen, maar het noorden van het zuiden/westen afsplitsen, en herstelbetaling eisen. Het zuiden/westen heeft als enigste geprofiteerd van de miljarden die aan gas in het noorden uit de grond zijn gepompt. Zonder het noorden hadden jullie daar in het westen weer bloembollen kunnen vreten, net als jullie ouders/grootouders in de oorlog. Toen kwamen ze ook al bedelen in het noorden. En jullie mogen die belachelijke regering die er nu zit ook lekker houden. Dan kiezen wij wel een bestuur wat met beide benen op de grond staat.

        Reageren
    • Pper

      @Cor Sillen
      De meeste mensen behalve mensen met lage inkomsten/lonen hebben helemaal geen steun nodig bij hun is het gewoon de uitgaven iets terugschroeven. Zullen we daar is over beginnen ,dit is een generieke maatregel die veel te veel geld kost en alleen gericht had moeten worden op lage lonen en mensen met een variable contract .

      Reageren
      • GGeert

        @per
        Wij hebben een hoog inkomen en betalen ons al scheel aan belastingen en hebben recht op geen enkele toeslag en dat is prima. Maar hier werken wij kei hard voor. We betalen genoeg aan premies en belastingen zodat er onder andere ook voor mensen die het minder hebben betaald kan worden uit bijvoorbeeld het potje van de energietoeslag. Alles wat het rijk betaalt wordt opgehoest door de werkende mensen en hoe meer je verdiend hoe meer belasting je betaald.

        Reageren
    • MMario

      @Cor Sillen
      In het noorden hoef je in de zomer ook minder snel de airco aan te zetten.

      Reageren
    • KK kwakkel

      @Cor Sillen een huis kost bij jou toch ook de helft, moet de rest van Nederland dat ook vergoed krijgen?

      Reageren
  • DDonkers

    Dat ze de gaspijp maar door Frankrijk laten doorlopen,die word daar tegen gehouden ! nu willen ze via oostenrijk en Duitsland die pijp laten doorlopen met een kostenplaatje van miljoenen.

    Reageren
  • AAndre

    Eerst reclame maken om allemaal zsm zonnepanelen te nemen, dan heb je ze en heb je nergens geen recht meer op door een salderingsregeling waar je trouwens weer belasting over moet betalen! Kortom,…links of rechts om …je wordt gewoon genaaid in dit land!

    Reageren
    • MMvb

      @Andre
      Ben jij nou echt aan het klagen omdat je het zo goed hebt dat je niet nóg meer nodig hebt (en dus krijgt) van de overheid
      De salderingsregeling pakt voor jou al heel veel voordeliger uit dan de energie compensatie voor mensen zonder zonnepanelen.

      Reageren
  • JJagersma

    Wat doen ze met .mensen met gasflessen die zijn ook al 51 euro pfffff

    Reageren
  • NNic

    Heb nog een vast contract Comfy afgesloten in september bij Luminus.
    Dag 83.55
    Nacht 70.71
    variabel nu 57.89
    Is toch een groot verschil.
    Zou ik toch niet beter veranderen naar variabel.
    Grt

    Reageren
  • PPietje

    Het lijkt me handig om de te plaatsen tekst eerst te controleren voor plaatsing.
    In het 1e voorbeeld ontbreekt het aantal opgewekte kWh. Slordig. En de specifieke tegemoetkoming laten uitvoeren door de Belastingdienst. Belachelijk! Krijgen we weer zo’n toeslagenaffaire. Laat ze dat eerst maar eens oplossen voor ze aan een nieuwe klus beginnen.

    Reageren
  • MM

    Waarom krijgt iemand met een dikke villa ook 190 euro, als je in zo’n huis kunt wonen is die ” bonus” overdreven. Besteed het waar het echt nodig is. Dat is mijn mening.

    Reageren
    • AAngelique

      @M wat een onzin. Zij moeten ook werken om zo’n villa te betalen. Dus waarom zouden zij dan geen recht hebben? Juist wel omdat ze veel hogere kosten hebben.

      Reageren
    • HHelma

      @M
      Wat een onzin die mensen hebben toch ook hogere onkosten!!!

      Reageren
    • PPam

      @M
      Dat is niet eens het grootste probleem.

      Wat dacht je van de mensen met een vast contract die (gelukkig voor hen) daardoor maar 125 p.m. Betalen…zij krijgen ook de 190 euro 2x.

      En als hun inkomen laag genoeg is krijgen ze ook die 1300 eu! Schandalig en totaal niet over nagedacht door die Jette en co.

      Reageren
  • CCarolien

    @piet
    Wat een nare opmerking over de rolstoel .misschien kan je jezelf verplaatsen in zo’n situatie dan zou je ook anders reageren doneer jij je 190 euro dan ben je goed bezig!!!.

    Reageren
  • CClémentine

    Er wordt steeds beweerd dat de hoge gasprijs door de oorlog Oekraïne ligt. Maar deze was al maanden eerder enorm gestegen.
    Verder vind ik het vreemd dat wij als gaswinnend land ons eigen gas exporteren en vervolgens weer moeten in importeren. Dhr. Omzigt vraagt al maanden in het kabinet om antwoorden op bovenstaande en tevens wat het bedrag is per m3 dat wij ontvangen van o.a. Duitsland waar ons gewonnen gas aan wordt verkocht. Er klopt gewoon niks van.
    Moeten we volgend jaar dan massal in de schuldsanering?
    Het prijsplafond is al 4 keer hoger dan vorig jaar. Niet te bevatten dat we ons eigen gewonnen gas verpatsen. En dan heb ik het niet over Groningen.

    Reageren

Schrijf een reactie

Het e-mailadres blijft prive.