Waar ben je naar op zoek?

Nieuws

Noodfonds Energie: zo krijg je jouw energierekening gecompenseerd

De energieprijzen zijn vorig jaar hard gestegen en zijn nog steeds op een hoog niveau. Ook de boodschappen en andere vaste lasten zijn duurder geworden. Een groeiend aantal Nederlanders heeft daarom moeite met het betalen van hun energierekening.

Huishoudens die in de problemen zitten, kunnen sinds 7 februari terecht bij het Noodfonds Energie. Dit fonds kan de energierekening van huishoudens deels compenseren.

In dit artikel vertel ik je alles wat je moet weten over dit Noodfonds.

Wie komt er in aanmerking?

Of je recht hebt op het Noodfonds Energie hangt af van:

  • Het bruto-inkomen in jouw huishouden (inclusief vakantiegeld)
  • De hoogte van de energierekening in oktober 2022 en januari 2023

Concreet komen huishoudens in aanmerking als zij 200 procent (of minder) verdienen dan het sociaal minimum.

Dat betekent:

  • Alleenstaanden 2.980 euro per maand of lager
  • Samenwonend: 4.180 euro per maand of lager

Alle inkomens van mensen in het huishouden van 23 jaar en ouder tellen mee, tenzij iedereen onder de 23 jaar jaar. In dat geval tellen alle inkomens mee vanaf 18 jaar.

Belangrijke randvoorwaarden

Daarnaast gelden de volgende twee voorwaarden:

  1. Het huishouden die de aanvraag doet, heeft zelf een energiecontract hebben
  2. Het termijnbedrag van de energierekening bedraagt minimaal 10 tot 13 procent van het bruto-inkomen

Ontdek zelf of het zinnig is om een aanvraag te doen voor het Noodfonds.

Start de Noodfonds-check hier.

Voorbeeld

  • Familie Molenaar uit Zandvoort heeft moeite met het betalen van de rekeningen.
  • Ze verdienen gezamenlijk 3.050 euro bruto per maand.
  • De maandelijkse energiekosten bedragen 350 euro, wat meer is dan 10 procent is van hun inkomen

De familie heeft recht op compensatie via het Noodfonds Energie.

Hoe hoog is de steun?

Hoeveel financiële steun krijgen huishoudens die in aanmerking komen voor het Noodfonds Energie?

Het Noodfonds dekt alleen het deel van de maandelijkse energierekening dat meer is dan 10 tot 13 procent van het (gezamenlijke) bruto inkomen.

Inkomen (% sociaal minimum)Deel energierekening gecompenseerd
tot 160%boven 10% van bruto-inkomen
160 tot 200%boven 13% van bruto-inkomen

Goed om te weten: 160 procent van het sociaal minimum betekent:

  • 2.384 euro bruto per maand (alleenstaanden)
  • 3.344 euro bruto per maand (samenwonend)

Je energiemaatschappij verlaagt je rekeningen met minimaal 20 euro.

Voorbeeld

  • Familie Verhoeven verdient gezamenlijk 2.750 euro euro bruto per maand
  • Dit is minder is dan 160 procent van het sociaal minimum.
  • Het maandelijkse termijnbedrag is gemiddeld 430 euro voor oktober 2022 en januari 2023.

De energieleverancier compenseert het deel van de energierekening dat uitkomt boven de 10 procent van het bruto inkomen.

Berekening van de compensatie uit het Noodfonds:

  • 10 procent van het inkomen is (0,10 x 2.750) 275 euro.
  • De compensatie bedraagt (430 – 275) 155 euro voor de maanden oktober, november, december, januari, februari en maart.
  • De totale compensatie is dus 155 x 6 = 930 euro.

Goed om te weten: de energietoeslag die je in de maanden november en december hebt ontvangen van je energiebedrijf telt niet mee voor de berekening van het noodfonds.

Waar kan ik aanvragen?

In principe kan iedereen het Noodfonds Energie aanvragen. Het Tijdelijk Noodfonds Energie beslist of je wel of niet in aanmerking komt.

Het aanmeldformulier vind je hier.

Je kunt nu tot en met 30 april 2023 een aanvraag doen. We raden je aan om de aanvraag alleen te doen als je denkt dat je ervoor in aanmerking komt.

Benodigdheden

Dit heb je nodig bij de aanvraag:

  • Een half uur van je tijd
  • Een mobiele telefoon of computer met internet
  • Je e-mailadres
  • Het klantnummer bij je energiebedrijf
  • De termijnbedragen van je energieleverancier (bijvoorbeeld afschriften)
  • DigiD gebruikersnaam en wachtwoord of de DigiD app bij de hand

Hulp nodig?

Heb je hulp nodig met het aanvragen van het Noodfonds?

Bel dan gratis: 0800-0550.

Je kunt ook achteraf contact met je laten opnemen om te checken of je aanvraag gelukt is.

Wanneer krijg ik de uitslag?

Nadat jouw aanvraag is verstuurd, controleert het Noodfonds samen met de energieleverancier of de aanvraag klopt.

Als alles klopt, dan verlaagt jouw energieleverancier je energierekening voor de maanden oktober 2022 tot en met maart 2023.

Andere manieren om je energierekening te verlagen

Het Noodfonds is niet de enige manier om je energiekosten naar een lager niveau te krijgen.

Over de auteur

Thomas van Campenhout staat bekend als dé trendwatcher binnen de energiewereld. Met zijn scherpe blik volgt hij het laatste energienieuws en analyseert hij de recente ontwikkelingen.

Meer over Thomas

21 reacties

  • EE Esser

    Het is een doir de overheid ingehuurd bedrijf dat er alles aan doet om niet te hoeven betalen middels diverse niet gefundeerde motivaties
    Bij mijn moeder
    U heeft blokverwarming?
    U heeft teveel inkomen(enkel alleenstaand AOW uitkering
    Er is sprake van naaminconsistentie tussen de diverse overheids instanties enzv

    Reageren
  • MMarijke

    Het is en blijft gewoon een corrupte bende en dat zal t blijven ook tot aan het einde der dagen !

    Reageren
    • MMo

      @Marijke

      Dus als je zeer zuinig ben en in de kou zit straks krijg je niets van het noodfonds omdat je
      onder de 10 a 12 % zit van je bruto inkomen.Draai je de verwarmingsknop elke dag gewoon omhoog enz.dan zijn je maandelijkse termijnen uiteraard een stuk hoger maar kan je wel geld
      terug krijgen via het noodfonds omdat je door je verbruik gedrag boven de 10 a 12 % zit.
      Aan de ene kant krijg je een klein worstje voorgeschoteld met extra huurtoeslag in 2024
      maar daarnaast meteen wel de mededeling dat de zorgtoeslag flink omlaag gaat wat een land……….. 🙁

      Reageren
      • NNico

        @Mo
        Marijke wat heb je het goed verwoord. Als je zuinig bent en regelmatig in de kou zit kan je fluiten naar een eventuele vergoeding , m.a.w. blijf maar lekker in de kou zitten

        Reageren
  • SSelma

    Beste mensen,

    Bij ons bleef het programma steken, we konden niet meer voor – en niet meer achteruit. We konden alleen helemaal opnieuw beginnen, maar we hebben zelf geen labtop, en diegene die ons hielp met haar labtop moest weg. Hiervoor hadden we al veel hobbels gehad. Ik hoop dat het energiefonds rekening houdt met de mensen zoals de mensen die deze mails stuurden.

    Reageren
  • VVa

    Tig x geprobeerd, telkens foutcode F6
    Weet iemand de reden hiervan?

    Reageren
  • Rrichard

    Ik krijg ook na herhaaldelijk proberen de melding:

    Er is een fout opgetreden
    Er is iets misgegaan met het controleren van de gegevens, probeer het opnieuw. (Code F5)

    En als je dan de helpdesk belt, hoor je dat het hartstikke druk is en je het later moet proberen.
    Maar als je dat dan doet en nog eens en nog eens, hoor je hetzelfde bericht.
    Pure tijdverspilling dit en wat een toffe service!

    Reageren
    • AAmil Aldiban

      @richard

      Ik heb exact hetzelfde probleem. Telkens na het invullen van de gegevens en het inloggen met DIGID met of zonder SMS-controle de foutcode F5. Ik heb het al op diverse computers en mobiele telefoons geprobeerd. Om gek van te worden. Weer een deuk in het vertrouwen in de overheid.

      Reageren
    • MMichelle

      @richard
      Hier het zelfde probleem is het bij jou inmiddels al gelukt?

      Reageren
  • MMariska

    Ik krijg ook steeds de foutmelding “F5”
    Gegevens ophalen mislukt…hoe los ik dit op?

    Reageren
  • CChristine

    Ik heb 6x geprobeerd om er door te komen voor mijn moeder. Echter na het ophalen van de gegevens van de belastingdienst komt de foutmelding ‘gegevens ophalen mislukt, er is iets misgegaan met het ophalen van de gegevens, probeer het opnieuw. (code f5).’ Zowel via browser als met app. Hoe kan dit opgelost worden?

    Reageren
    • SSandra

      @Christine

      Ja krijg ik ook. Al meerdere keren geprobeerd. En op verschillende momenten. Elke keer F5 na ophalen van gegevens bij de Belastingdienst.

      Inmiddels al een idee wat F5 inhoudt? En wat de oplossing is?

      Reageren
  • JJet

    Niet gekregen omdat ze van een jaarrekening uitgaan. Terwijl je vraagt het aan voor de moeilijkste maanden . Oplichting

    Reageren
  • RRia

    Het is nog steeds niet mogelijk om als weduwe dit aan te vragen als je de achternaam van je overleden man op alle correspondentie gebruikt. De app gebruikt de meisjesnaam. Dus je krijgt meldingen dat aanvrager en huurder niet dezelfde zijn of andere dubieuze foutmelding codes

    Reageren
  • RRob

    Had mijn e- mail ingevuld via de app maar geen e- mail teruggekregen. Dus ook niets kunnen aanvragen. Waardeloze regeling!

    Reageren
  • AAlex Danilović

    Mijn buurvrouw werd uitgemaakt dat ze wilde frauderen. Traverse die haar zou helpen bij de aanvraag deed er alles aan om haar te ontmoedigen. Dit was in gemeente Roosendaal.Ze heeft alleen Aow. Zij gaf aan geen DigiD te hebben. We krijgen DigiD niet werkend voor haar en ik ben absoluut niet een digibeet.Aanvraag bij noodfonds is echt een crime nog nooit zoiets meegemaakt. Energiemaatschappijen hebben miljoenen winst gemaakt. Had dit niet anders gekund? Miljarden vr Oekraïne en dan 50 miljoen voor energie Noodfonds. Walgelijk.

    Reageren
    • KKarin

      Leuk die app maar als ik mikn emailadres intik en ip versturen sruk krijg ik gewoom geen mail om de aanvraag verder te kunne invullen. Nu al zo vaak geprobeerd 🙁 kom gewoon niet verder

      Reageren
      • MMichaela

        @Karin
        Je kan het met een andere emailadres proberen (heb je al in je spam gekeken trouwens?). Anders is er sinds 1.3. of zo ook een computerversie.

        Reageren
    • WWRM

      @Alex Danilović Wat gebeurd er als we allemaal de kraan vol opendraaien en er slechts 20 miljoen door de energie maatschappijen in die pot zit en heeft u niet later een BKR registratie

      Reageren
  • LLinda

    Hallo,

    Ik wilde graag reageren op deze regeling.
    Want omdat ik (alleenstaande) erg zuinig ben geworden met het gebruik van gas/elektrich, en afgelopen winter en nu nog bijna nooit de verwarming aan heb, val ik buiten deze regeling.
    Ik betaal maar €48,- en heb een bijstandsuitkering. Ik werk met behoud van uitkering.
    Achteraf dus gezien had ik de verwarming best hoger kunnen zetten. Hmmm, nou ja, wou deze kant toch ook even vermelden dat dit voorkomt.

    Gr. Mevr. L. Schonewille
    Cederlaan 24
    7875EB
    Exloo

    Reageren
    • TToncho Zhelev

      @Linda

      Reageren

Schrijf een reactie

Het e-mailadres blijft prive.