Waar ben je naar op zoek?

ANWB energie

Totaalscore

Energieprijs


7,5

Klantenservice


5,8

Algemeen


6,3

Plus- en minpunten

  • Energie tegen inkoopprijs
  • Op te zeggen zonder boete
  • Per uur inzicht in verbruik
  • Betrouwbaar merk
  • Slimme meter verplicht

Over ANWB energie

Naast pechhulp, verzekeringen en leaseauto’s kun je bij de ANWB nu ook terecht voor een dynamisch energiecontract.

ANWB Energie levert stroom en gas tegen inkoopprijzen. Dat betekent dat de prijs van stroom kan wisselen gedurende de dag. Het gastarief staat dagelijks vast. Verder betaal je bij ANWB Energie vaste abonnementskosten voor stroom en gas (circa 7 euro per onderdeel).

Een energiecontract bij de ANWB is maandelijks opzegbaar.

Lever je stroom terug? Dan krijg je hiervoor een terugleververgoeding die gelijk is aan het gemiddelde kale inkooptarief.

Check hier de goedkoopste ANWB energiedeal.

Kan het goedkoper?

242 ervaringen

Plaats review

Schrijf een beoordeling

Wat vindt u van ANWB energie?

Prijs
Klantenservice
Algemeen
  • EEric – 05 januari 2023

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Een half jaar geleden overgestapt naar ANWB voor gas en stroom. Een soepel verlopen overstap. Alles digitaal kunnen regelen. Ook het aanpassen van het maandbedrag is eenvoudig. Opvallend is de hoogte het voorschot maandbedrag dat door de ANWB wordt berekend. Dat wordt wel heel ruim (hoog) ingeschat. Ik zou adviseren dit regelmatig opnieuw zelf te berekenen en desnoods zelf een spaarpotje aan te leggen. Zonde om zoveel geld in de kas van de ANWB te storten.
    Nog geen ervaringen met de service of helpdesk van ANWB, hetgeen een goed teken is en hopelijk blijft dat zo. Mogelijke verbeterpunt is de app. Die mag wat gebruikers vriendelijk mogen en wat meer inzicht geven in de vaste kosten. Inzicht in de exacte bedragen is alleen te krijgen door de facturen in te zien.

    Reageren
    • MMarco – 08 januari 2023

      @Eric nou Eric het kan nog erger hoor. Ik heb nu 2.5 maand bij Frank Energie gezeten daar rekenen ze dubbel voorschot €680 omdat ik huur. En geen eigen woning heb. Omdat ze er zeker van wilde zijn dat ze hun geld krijgen. Ook mailen duur 14 dagen op antwoord en als dat niet het goede antwoord is dan weer 14 dagen wachten. Telefonisch niet te bereiken. Ben in 2.5 maand €1465 kwijt aan die lui. En heb nog maar €124 terug moet nog €1255 terug krijgen. Erg lastig.
      En zelf maand bedrag aanpassen is niet mogelijk daar. Dus ik zou zeggen lekker bij anwb blijven

      Reageren
      • PPierre – 12 januari 2023

        @Marco
        Dat dubbel voorschot is niet omdat je huurt hoor. Dat is bij alle klanten van FrankEnergie. De eerste keer betaal je 2 maanden, daarna steeds gewoon 1 maand. En je maandbedrag is sterk wisselend per maand. In de winter misschien wel 4x zo hoog als in de zomer.
        Bij Frank betaal je echter wel hoge inkoopkosten voor gas. 3 tot 5x zo hoog als bij andere leveranciers van dynamische energie.

        Reageren
        • CCher – 02 februari 2023

          @Pierre Ik overwoog Frank energie, maar na wat ik allemaal gelezen heb, blijf ik daar maar verre van!

          Reageren
  • FFrits – 30 december 2022

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Begin december overgestapt van Eneco naar ANWB. Aanvraag 2 weken eerder. Alles digitaal zonder klanten service tussenkomst. We werden keurig op de hoogte gehouden over de voortgang. Probleemloos verlopen. Wat een verschil met de Eneco tarieven. Inmiddels slimme stekkers zodat het witgoed draait op de momenten dat energie kosten het laagst zijn. Kosten minder dan de helft van Eneco.
    Het maandbedrag moeten we goed in de gaten houden maar dat zal pas na meting over een langere periode mogelijk zijn. Wel zou het appje wat handiger kunnen worden ingericht vwb gebruikers interface.

    Reageren
    • PPiet – 04 januari 2023

      @Frits heel goed van je ik zit vanaf 28 juni bij ANWB energie en ze leveren per 1 december zelf energie en zitten niet meer bij Energie Zero. Je kan via je app precies zien wat kosten zijn per 2 dagen en je gas verbruik en elektriciteit verbruik per 2 dagen. Zeer overzichtelijk.

      Reageren
      • JJohannes – 06 januari 2023

        @Piet
        Klopt het dat de bedragen niet altijd correct zijn in de app?
        Ik ben een nieuwe klant en ik zie dat ik voor 1,45 m3 gas €4,80 moet betalen. Afgelopen week was de gasprijs echter rond de €0,80. (Ik verbruik niet veel, maar ik vind bijna €5 voor 1,5 m3 erg afwijkend van de inkoopsprijs inclusief btw).
        Hoe is uw ervaring met de verbruikscijfers en de bedragen hierbij in de app? Dank alvast.

        Reageren
        • Hhipstarr – 08 januari 2023

          @Johannes

          de gasprijs is inderdaad incl btw maar zonder vastrechtkosten… druk maar op de kleine i rechtsboven aan in de app: exclusief inkoopkosten, energiebelasting, opslag duurzame energie en regiotoeslag…

          Reageren
        • Mmace – 08 januari 2023

          @Johannes

          De belasting en inkoopkosten op gas zijn op dit moment € 67,5 cent per m3 bovenop de prijs die je in de app ziet

          Reageren
          • MMarkus – 13 januari 2023

            @mace
            Bij mij extra kosten op gas 1,65 minus 0,82 (10 januari) is 83 cent. Hoe kan dat? Ik heb al veel eerder gevraagd of ze de kosten transparanter kunnen maken met een extra toggle knop zoals er wel is met BTW. Maar ze kiezen er steeds maar niet voor. Gebrek aan transparantie is een slechte zaak. Gaat daar nou eens iets aan gebeuren ANWB?

            Reageren
          • Wwoodpecker – 22 januari 2023

            @Markus
            Mee eens Markus, heb hierover gemaild en ze zeggen dat het in de toekomst wellicht mogelijk is. Dit is wellicht een verbeterpunt voor ANWB.

            Reageren
      • JJan Willem – 06 januari 2023

        @Piet dank je voor je uitleg!

        Reageren
    • HHarold – 06 januari 2023

      @Frits

      Wat voor slimme stekkers heb je san?

      Reageren
      • DDiederik – 12 januari 2023

        @Harold
        De meest eenvoudige en voordeligste WiFi slimme stekkers zijn Tuya stekkers.

        Reageren
    • AAnna – 01 februari 2023

      @Frits
      Beste Frits, ‘Inmiddels slimme stekkers’ schrijf je oa. Daar heb ik nog nooit van gehoord. Ik zou graag willen weten waarom en hoe je die gebruikt
      Mag ik je daarom 3 vragen stellen:
      1) Wat zijn slimme stekkers?
      2) Steek je die in het stopcontact en daar dan weer de stekker vd wasmachine in?
      3) Ik neem aan dat je toch eerst kijkt wanneer de stroom het goedkoopst is.
      Waarom dan nog een slimme stekker?
      Alvast dank voor je antwoord.

      Reageren
  • TTon – 23 december 2022

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Sinds enkele weken klant bij ANWB energie. De prijzen vergeleken met mijn vorige leverancier (budgetenergie) beduidend lager dus ik ben blij. Inzage in verbruik middels de app duurde een paar dagen maar werkt nu perfect. Alleen jammer dat de prijzen niet inclusief belasting, kosten e.d. wordt vermeld. Lijkt mij niet zo moeilijk, toch ? Verder ben ik (nog) tevreden.

    Reageren
    • SSimone – 04 januari 2023

      Hoi, wat is dan de echte prijs?

      Aan de telefoon zegt de medewerker van e Anwb dat je bij de gasprijs vermeld op de site (incl btw) 60 cent per m3 bij moet tellen en bij de stroomprijs incl btw 0.10 cent per kwh bij moet tellen.
      +
      Daarnaast netbeheerkosten 20+16 euro per maand
      +
      Verdiensten anwb 14+14 bij 2 meters per maand (en bij een slimme meter?)
      ?????
      Klopt het geheel dan?
      Groetjes Simone

      Reageren
  • EEbbers – 22 december 2022

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Wij namen stroom en gas af via ANWB Energie. Dat verliep prima, totdat…wij gingen verhuizen! Onze verhuisdatum was 12-december, onze eindinspectie 15-december.

    Contact met klantenservice geschiedt bij voorkeur via WhatsApp. Prima.

    18-november meldt ik via WhatsApp dat ik ga verhuizen en vraag of ik ‘m.i.v. 12-december alleen stroom geleverd kan krijgen op mijn nieuwe adres en t/m 15-december stroom en gas op mijn oude adres.

    De hoed en de rand werd gevraagd, ik heb alles netjes beantwoord, meerdere keren zelfs. Ik zou een voorschot moeten betalen. Een voorschot? Voor wat? Ik ben inmiddels al klant! Dat kon zij niet beantwoorden, dit was nu eenmaal zo.

    Ik kreeg een e-mail om een sepa incasso af te geven. Uuhhh…voor wat precies? Jullie schrijven al automatisch af, ik weet nog niet eens wat mijn nieuwe maandbedrag gaat zijn en ik hoor letterlijk helemaal niets over mijn verhuizing!

    Meerdere keren oeverloze WhatsApp gesprekken. Dan kreeg ik weer het advies een online formulier in te vullen, dat ook gedaan. Nooit iets op gehoord. Tot tweemaal toe ingevuld.

    Uiteindelijk kreeg ik met veel pijn en moeite een maandbedrag via WhatsApp te horen. Ik dacht dat daarmee de kous af was.

    Ik verhuis en check een paar dagen na mijn verhuizing en eindinspectie, mijn app van ANWB Energie. Alles staat nog op mijn oude adres en ik neem nog steeds stroom en gas af!

    Weer oeverloos WhatsApp-en. Ik besluit te bellen. Wie weet krijg ik dan een gevorderde klantenservice. Weer een illusies armer. Totaal 45 minuten aan de lijn gezeten, waarvan bijna 30 minuten in de wacht om uiteindelijk nog gefrustreerder te zijn dan ik al was/ben.

    Volgens de dame moet ik tot 21-december op mijn oude adres blijven betalen. Uuhhh, hoezo? U heeft een maand opzegtermijn. Dat kan wel wezen, maar 1. betreft dit een verhuizing en 2. heb ik dit ruimschoots op tijd gemeld. Vervelend mijnheer, maar ik kan er niets anders van maken…..????

    Ik krijg ik mijn email een voorstel voor een maandbedrag. Tevens krijg ik een email dat mijn contract op mijn oude adres op 01-januari 2023 eindigt…????

    Waar zijn ze mee bezig??? Geen idee. Ik denk dat ze het zelf ook niet weten. Mijn contract eindigt op 15-december als je klantvriendelijk bent, wil je je poot stijf houden en een opzegtermijn van 30 dagen aanhouden dan zou het 18-december zijn. Maar NOOIT 21-december en helemaal niet 01-januari.

    Reageren
  • PPeter – 21 december 2022

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Contact is vrijwel onmogelijk. Geen telefoonnummer waar iemand rechtstreeks bereikbaar is en reacties op door mij verstuurde e-mail zijn verzonden met een no-replay mail. Ook van het kastje naar de muur gestuurd, de slimme gasmeter wordt niet uitgelezen door ANWB en Stedin stelt duidelijk dat er niks mis is met de meter. ANWB moet contact opnemen met Stedin om het probleem op te lossen, maar ANWB stuurt mij terug naar Stedin en doet zelf niks.
    Mijn advies aan ANWB: blijf bij je roots en ga langs de weg auto’s repareren.

    Reageren
    • DDanny – 26 december 2022

      @Peter Jij moet contact opnemen met stedin niet de ANWB. DE ANWB leverd alleen energie en heeft niks te maken met slimme meters. Alles wat in je meterkast hangst is stedin. Beetje kinderachtig argument die je nu geeft alleen omdat je zelf niet begrijpt hoe het werkt.

      Reageren
      • Mmichael – 27 december 2022

        @Danny
        Beetje kinderachtige reactie op zijn bericht en een professional onwaardig
        zegt mij als mogelijke ANWB energie klant voldoende om toch nog eens te heroverwegen over te stappen.
        blijkbaar weet jij niet hoe een klant reactie beantwoord zou moeten worden en schort het dus duidelijk aan klantvriendelijkheid en uitleg hoe het dan wel werkt.
        Dit kan je de klant niet kwalijk nemen maar moeten jullie de hand eens in eigen boezem steken

        Reageren
        • AAngelique – 04 januari 2023

          @michael

          Is dit de reactie van de klantenservice!! Omg ik ga inderdaad ook niet overstappen.

          Reageren
          • MMichel – 04 januari 2023

            @Angelique

            Het is wel waar dat Stedin
            Hier voor verantwoordelijk is

            Reageren
          • TTimo – 04 januari 2023

            @Angelique nee natuurlijk spreekt Danny niet namens de ANWB. Iedere passant kan hier een reactie typen. Ik heb zelf 10 jaar bij een energiebedrijf gewerkt en ik kan het niemand kwalijk nemen het niet helemaal te snappen hoe het werkt want het is ook niet zo simpel. Danny heeft overigens wel gelijk maar dat kun je ook in andere bewoording brengen.

            Reageren
      • AAdriaan – 28 december 2022

        @Danny
        Hopelijk werk je niet voor de anwb. Wat een waardeloze reactie.

        Reageren
    • JJan – 27 december 2022

      @Peter Het zelfde probleem geen contact bijna mogelijk niet via de whatsapp of telefoon, ook de email is flut.
      mijn gasmeter is gecontroleerd en kan gewoon uitgelezen worden volgens Stedin moet ANWB de leveranciersdesk bellen als die nog steeds niet uit gelezen kan worden

      daar sta je dan als klant

      Reageren
  • PPerry – 21 december 2022

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Waardeloos..
    Bij betaald voor slimme meters, vervolgens 6 keer contact met de vraag wanneer de slimme meters geplaats gingen worden. Meerdere keren van het kastje naar de muur gestuurd worden en werd het mij verteld dat het opgelost ging worden. Maar telkens gebeurden er niks. Vervolgens een klacht in gediend maar helaas nog steeds geen oplossing. Absoluut niet aan te raden.

    Reageren
    • CCoen – 30 december 2022

      @Perry

      Voor aanvragen van slimme meter moet je bij STEDIN zijn en niet bij de ANWB.

      Reageren
  • Nniek – 20 december 2022

    Prijs

    Service

    Algemeen

    maand geleden een aanvraag gedaan, direct een error in de aanvraag procedure omdat er meerdere meters op mij adres te zien zijn?? nooit van gehoord. ik kan de aanvraag niet afronden en moet contact opnemen. een vriendelijke jongen deelt mede dat e.e.a. geregeld is. nu vandaag voor de zekerheid gebeld, en blijkt dat de aanvraag nog steeds stil ligt. de startdatum is daardoor weer een maand opgeschoven en krijg te horen dat ik nog steeds de aanvraag moet afronden. ik vraag of ze nogmaals die mail stuurt, en probeer af te ronden maar dit is natuurlijk allang gedaan. moet ik weer terug bellen maar dat is super irritant omdat ik net 25 min. in de wacht heb gestaan en het meisje er ook de ballen verstand van had, en ook alles na moet vragen ( weer 10 min in de wacht) al met al weet ik nu niet of t goed gaat komen. ik heb niet zon zin om weer te gaan bellen. ik denk dat ANWB nog veel te verbeteren heeft. maar ja dat kan ook niet anders denk ik als je in deze tijden een energiebedrijf begint. misschien later als ze alles onder controle hebben.

    Reageren
    • FFred – 30 december 2022

      @niek
      Ik heb hier het zelfde probleem, en zit al ruim 2 uur op antwoord in whats app te wachten. Ik vermoed dat het hier te maken heeft met de toevoegingen achter de huisnummers er is nl een nummer 18 ( ik zei de gek ) en mijn buurvrouw heeft 18 A

      Reageren
      • Nniek – 04 januari 2023

        @Fred
        goed opgemerkt Fred, bij mij gaat het ook om 16 en 16A(buurvrouw) inderdaad
        ik weet nu alleen niet of de aanvraag goed gaat komen.in de app staat : het gratis energie inzicht start binnen 28 dagen.het verzoek om meterstanden uit te lezen is inmiddels aangevraagd bij de netbeheerder.
        bellen heeft geen zin, duurt te lang en als je al iemand spreekt, weten ze het zelf ook allemaal niet.
        misschien ga ik toch maar annuleren, het geeft me geen vertrouwen op deze manier.

        Reageren
  • JJP vd Berg – 18 december 2022

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Als je je goed inleest weet je de kale inkoopprijs en dat daar iets bovenop komt. Overstap van Eneco verliep zonder enig probleem. App is helder en duidelijk, all in prijzen is een optie waar ze aan moeten denken. Met zonnepanelen zijn er overal twijfels maar alleen kijken naar de teruglevering i.m i. te kort door de bocht. Alleen deze maand al 150 euro gewonnen door overstap. Gas eneco 3.42 anwb 2,16. Ik ben blij met mijn overstap. Voor nieuwkomers er is een heel actuele informatieve facebook site waarin veel vragen terug te vinden zijn.

    Reageren
    • MMis – 07 januari 2023

      @JP vd Berg
      Klopt als je je goed inleest vind je alle antwoorden op hun website. Ik vind hun site heel helder

      Reageren
  • RRonald E. – 15 december 2022

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Ik ben verschillende aanbieders naast elkaar aan het leggen en heb de vraag aan de klantenservice gesteld hoe men aan de LEBA dagprijs komt. Deze is m.i. veel te hoog. Uiteindelijk betaal je het werkelijk verbruik en kun je het voorschot aanpassen. Dus tja, je hebt dit zelf in de hand lijkt mij. Zie ik iets over het hoofd?

    Reageren
  • MMaria – 12 december 2022

    2x gebeld voor informatie, 1ste keer kreeg ik een meisjestem aan de telefoon, ze wist niet wat een boiler was. Tweede keer in de wacht met holle blermuziek , daarna een vriendelijk man met weinig woorden. Ik kreeg geen concrete informatie over belastingen etc. Anwb klantenservice komt bij mij niet zo professioneel over.

    Reageren
  • NNick Groesbeek – 10 december 2022

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Grote problemen bij overgang van Energiezero naar eigen systemen. Ik heb een gas contract bij ANWB energie. Blijkt vandaag dat ze die op eigen initiatief doen overgaan van gas naar elektra,… Elektra betrek ik bij UC die overigens geen opzegging hebben ontvangen.
    Tevens verschilt het verbruik in de grafiek over aan afgelopen maand van 132m3 tot 165m3. Het gaat op en naar wat weinig goeds beloofd voor de jaarrekening. Tevens blijven ze vragen om incasso goedkeuringen terwijl die er al is. Ze schrijven het termijn bedrag nl al gewoon af over de afgelopen maanden. De overgang van Energiezero naar ANWB energie is niet geheel goed verlopen denk ik,… of ze hebben geen energie leveringsvergunning aangevraagd maar een gok vergunning.

    Reageren
    • MMia – 07 januari 2023

      @Nick Groesbeek

      In de mail staat duidelijk dat ze vanaf 1 december zelf gaan leveren en de betaling naar anwb gaat. Daarom opnieuw incasso machtiging afgeven.

      Reageren
  • KKuipers – 08 december 2022

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Vanwege het grote prijsverschil in tarieven voor stroom en gas overgestapt van Eneco naar ANWB Energie. De overstap was heel vlot geregeld, dus daar zijn wij tevreden over.

    We zijn nu enkele dagen over en het verbruik van de is inmiddels zichtbaar geworden in de App.
    Wat blijkt: de kosten vallen veel hoger uit dan verwacht.
    De energiekosten komen in werkelijkheid 30% hoger uit met stroom en bijna 50% hoger uit met gas dan wat ANWB aangeeft in de grafieken.

    Achteraf blijkt deze informatie goed te zijn verstopt: rechtsboven staat een (i) symbool. En daarachter is pas de volgende tekst verstopt:
    Let op: de tarieven in de grafiek zijn exclusief inkoopkosten, energiebelasting, Opslag Duurzame Energie en de regiotoeslag voor gas.

    In de App zijn de grafieken van het verbruik wel alle kosten meegenomen. Maar nieuwe klanten zullen waarschijnlijk, zoals wij dat hebben gedaan, kijken naar de tarieven per kWh stroom en m3 gas en omdat die niet alle kosten bevatten zijn die niet te vergelijken met tarieven die bij gangbare energieleveranciers getoond worden, want die zijn wel incl. alle kosten.

    Ik vind dit erg misleidend!

    Reageren
    • RRichy – 31 december 2022

      @Kuipers dank voor het delen. Dit was mij zelf ook opgevallen! Belangrijkste les is dus de ‘kale’ prijs die ANWB toont + de vaste kosten optellen en die totale prijs vergelijken met je huidige tarieven.

      Reageren
    • RRoel – 08 januari 2023

      @Kuipers

      Het is enigszins misleidend maar ze gaan er vanuit dat je had kunnen weten dat de prijzen niet zo laag hadden kunnen zijn, ben ook overgestapt per 1-2-23 omdat ik bijna zekerheid dat ik minder ga betalen dan bij Eneco 3,05 gas en 0,80 cent stroom.
      En mocht het toch tegenvallen na verloop van tijd ga ik weer op zoek we zitten nml. Nergens aan vast

      Reageren
  • DDiana – 06 december 2022

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Na meerdere keren gebeld te hebben heb ik nog steeds de 190 euro korting voor de energie niet gehad. Medewerkers aan de telefoon zijn niet vriendelijk en maken valse beloftes. Ik zou 20 euro kadokaart krijgen omdat het zo lang duurt maar dat heb ik nooit ontvangen. Iedereen heeft al de korting gehad en mij kunnen ze niet vertellen wanneer ik het eindelijk eens krijg.

    Reageren
    • GGina brand – 20 december 2022

      @Diana ook ik nog steeds de 190 euro niet ontvangen beloven inderdaad van alles maar er komt niets

      Reageren
      • JJohan – 20 december 2022

        @Gina brand

        Rond de 25e. Heb je ook een e-mail over ontvangen.

        Reageren
        • AAnita – 02 januari 2023

          @Johan
          Ik heb na talloze telefoontjes en appjes uiteindelijk de tegemoetkoming van december ontvangen. Dieven november nog steeds niet. Er was iets fout gegaan met de betalingsbatch. Nou dat zou na ruim een maand allang opgelost kunnen zijn. Na mijn zoveelste telefoontje werd er gezegd dat ik geen mail heb ontvangen omdat ik op dinsdag had gebeld ipv op maandag (?)Al die keren daarvoor tellen blijkbaar niet. Je krijgt niemand te spreken die er iets van weet en dat is heel frustrerend. Als de tegemoetkoming van november deze week niet binnen is schakel ik de rechtsbijstand in. Dus niet iedereen heeft een mail gekregen.

          Reageren
  • GGeert – 10 november 2022

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Het zou handig zijn dat bij de uur en dag tarieven van elektra en gas bij het vakje wat openklapt als je op een blauwe staaf gaat staan niet alleen de inkoopsprijs zou staan maar ook de werkelijke prijs incl. Belastingen en heffingen.

    Ik heb de HomeWizard Energy app en daar kun je de prijzen evt dagelijks in wijzigen, maar het blijft nu een beetje gokken.
    Voor elektra zou je dan de gemiddelde dagprijs kunnen nemen.

    Bij Engie staan de bedragen gewoon incl. In de app.

    Reageren
    • BBabette – 06 december 2022

      @Geert Zou ik ook graag willen!

      Reageren
    • RRonald – 19 december 2022

      @Geert helemaal mee eens!

      Reageren
    • MMia – 07 januari 2023

      @Geert
      Het is niet mogelijk om vaste prijzen te laten zien. De prijs van stroom verschild per uur en gas per dag. De netbeheerders hebben ook verschillende prijzen. Angie kan wel vaste prijzen laten zien omdat ze een winst marge hebben.

      Reageren
  • JJohn T – 08 november 2022

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Jammer dat de app een paar dagen achterloopt op je verbruik

    Reageren
  • TTop – 04 november 2022

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Een uitstekende leverancier zonder valkuilen en kleine lettertjes.

    De app geeft handen en voeten om thuis een redelijke mate van energiemanagement toe te passen. Prima !

    Echter de verbruiksgegevens zouden wat veel sneller in de app kunnen worden verwerkt. Bij derden zijn deze gegevens van dezelfde netwerkbeheerder al eerder bekend en in de app door de energieleverancier verwerkt.

    Reageren
  • TToon – 03 november 2022

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Sinds 8 juni klant.
    Eerste keer een vraag aan ANWB Energie. Standen verbruik stroom en gas en teruglevering ná 28 oktober niets meer te zien in de app. Wie weet Iers meer.
    Anwb mail werkt binnen 10 dagen.

    Reageren
    • PPeter – 03 november 2022

      @Toon

      Ook ik heb in de app na 28 oktober geen update qua verbruik meer gezien

      Reageren
  • TThijs – 31 oktober 2022

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Ik zie hier hele vreemde reviews. De prijzen bij ANWB zijn veel lager dan bij andere aanbieders. Van 1 oktober tot 28 oktober heb ik voor 19m3 gas en 102kwh een bedrag van €37,20 moeten betalen. Dit is inclusief alle toeslagen en belastingen.

    Reageren
    • JJohan – 31 oktober 2022

      @Thijs

      Vertel was is vreemd …

      Reageren
      • HH. Lubbers – 26 november 2022

        @Johan
        Jou reactie….

        Reageren
        • HHenk – 08 december 2022

          @H. Lubbers

          *Jouw

          Reageren
    • MMarianne – 17 december 2022

      @Thijshoort U bij de ANWB? HET SCHIJNT NL ZEER SLECHT TE ZIJN EN U LOOFT DE ANWB, HOE KAN DIT.

      Reageren
  • GGerard – 26 oktober 2022

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Leveringskosten gas € 71,65
    Variabele kosten
    Dagprijs LEBA per m³ 21 m3 × € 1,94316 = € 40,81
    Inkoopkosten per m³ 21 m3 × € 0,05230 = € 1,10
    Energiebelasting per m³ 21 m3 × € 0,39591 = € 8,32
    ODE per m³ 21 m3 × € 0,09429 = € 1,98
    Subtotaal € 52,21
    Vaste kosten
    Netbeheerkosten gas € 14,04
    Vaste leveringskosten € 5,40
    Subtotaal € 19,44
    Uit de laatste ANWB Energie maandberekening! Letterlijk gekopieerd.
    Toch wordt op deze site beweerd dat de regiotoeslag € 1,75 is. Geeft toch correcte info!

    Reageren
    • JJohan – 26 oktober 2022

      @Gerard

      Bij mij staat alles hetzelfde alleen de gasprijs is verschillend.
      Vanaf 01-10-2022 zijn wij klant.

      25m3 × €2,23620

      Reageren
      • GGerard – 26 oktober 2022

        @Johan

        De LEBA dagprijs op het maandoverzicht voor november is m.i. een ruime schatting gebaseerd op het geschatte jaarverbruik. Extra uitleg van ANWB Energie zou welkom zijn. Hoe komen ze aan die prijs? Want: Gas vandaag 26 oktober 2022 inkoop €0,40 incl BTW. Al een tijd is de gasprijs heel laag. Gisteren €0,32 incl. BTW. Met heffing en ODE komt er ongeveer €0,50 bij. (Iemand beweert hier op deze site dat er per m3 gas nog € 1,71 aan regiotoeslag bij komt. Onzin. Kijk maar op de maandfactuur, daar staat niets over regiotoeslag en als dat al iets kost is het nog niet € 0,01 per m3) Op mijn overzicht staat dat ik 21 m3 ga verbruiken! Ik heb deze maand 3 m3 verbruikt, geen 21 m3. Zal in november ook niet zoveel zijn. Wij doen bijna alles elektrisch. Enkele dingen zijn mij nog niet duidelijk. Met de nieuwe jaarrekening komt er meer duidelijkheid.

        Reageren
        • RRené – 26 oktober 2022

          @Gerard

          Voor de juiste opbouw van de gasprijs (dynamische contract) moet je maar eens kijken op de website van easyenergie.nl
          Zij zijn de enige die volledig zijn in hun informatie over de totaalprijsberekening voor de consument.

          Reageren
          • KKees Steketee – 01 november 2022

            @René
            Vandaag kreek ik van easyenergy de mededeling van een projsbethoging van de variable leveringskosten
            ommuniceren.

            De nieuwe opslag van je variabele leveringskosten wordt, per 1 december, 1,962 cent per kWh voor een stroom-aansluiting en 9,81 cent per m3 voor een gas-aansluiting. Je vaste leveringskosten blijven 4,50 euro per aansluiting.

            Dit is naar mijn mening een vervijfvoudiging

            Reageren
        • JJohan – 26 oktober 2022

          @Gerard

          Ik denk dat jouw geschatte gasverbruik over een heel jaar 12 x 21 euro is. € 252,00

          Klopt dit ?

          Mijn gasprijs staat op de factuur die ik vandaag kreeg.

          Reageren
          • GGerard – 26 oktober 2022

            @Johan

            Klopt niet! Is nog lager. Wij betalen per maand € 15,00. Gas én stroom. We hebben veel zonnepanelen op ons platte dak en doen vrijwel alles elektrisch! Soms een heel klein beetje gas.
            Info hier op energievergelijk.nl is onbetrouwbaar en wordt niet gecorrigeerd. Een onbetrouwbare en misleidende website.
            Een zekere René beweert bijv. dat je regiotoeslag moet betalen van € 1,73. Complete onzin. En energievergelijk laat het gewoon staan.
            Op een maandfactuur van ANWB Energie enkele maanden geleden stond dit:

            Letterlijk gekopieerd:
            Variabele kosten
            Dagprijs LEBA per m³ 42 m3 × € 1,18649 = € 49,83
            Inkoopkosten per m³ 42 m3 × € 0,02316 = € 0,97
            Regiotoeslag per m³ 42 m3 × € 0,02366 = € 0,99
            Energiebelasting per m³ 42 m3 × € 0,43950 = € 18,46
            ODE per m³ 42 m3 × € 0,10467 = € 4,39
            Subtotaal € 74,64

            Dus toen: Regiotoeslag € 0,02366/m3. Niets van € 1,73 per m3. Leugens. Mensen die eerlijke info zoeken worden daarmee misleid. En de laatste maanden stond op de maandfactuur helemaal niets meer over regiotoeslag. En als er iets had gestaan, is het vrijwel niets. En René verwijst naar een website die NIET BESTAAT! Vanmiddag gecheckt.
            Dus: geen reacties meer van mij hier op energievergelijk. Dit is gewoon allemaal rotzooi.

            Reageren
          • JJohan – 27 oktober 2022

            @Gerard

            Gerard…

            Ik keek ook vreemd dat onze gasprijs € 2,23620 is.

            En er staat 25 m3 voor geschreven.

            Dit is NIET het aantal geschatte m3 gas voor de maand november.

            Wij zijn zoals ik al schreef per 01-10-2022 klant.

            Ik ben er achter gekomen hoe ze aan 25 m3 gas komen.

            Ik heb als jaarverbruik bij aanvang van het dynamische contract aangegeven dat wij 300 m3 gas op jaarbasis gaan verbruiken.
            Dat is dus 12 maanden x 25 m3 = 300 m3 gas.

            Blijft de vraag staan hoe men aan € 2,23620 komt.
            Dat is veel te hoog maar goed dit laat ik verder buiten beschouwing.

            Het stroom deel:

            Als jaarverbruik door ons doorgegeven bij aanvang contract:
            Afname : 2600 KwH
            Teruglevering : 3500 KwH

            Verschil van 900 KwH teveel terug geleverd op jaarbasis ten opzichte van afname.

            Op mijn eerste maand factuur staat – 75 KwH en daarna alle bedragen.

            Als je nu 12 x 75 berekend is dit 900 KwH

            Precies wat het geschatte doorgegeven jaarverbruik is.

            Kijk jij maar eens op je eerste factuur die je ontving bij aanvang contract.

            Dan je doorgegeven verbruik aan ANWB op jaarbasis bekijken bij aanvang contract.

            Vermenigvuldig het aantal vermelde m3 gas x 12

            Bij stroom idem dito.
            Aantal KwH x 12
            Ook al staat er een MIN voor zoals wij dat hebben.

            Ook wij betalen € 15,00 per maand als voorschot.

            Naar gelang kan je dit omhoog of omlaag zetten.

            Eind 2021 een hybride warmtepomp aangeschaft en extra zonnepanelen.

            De geschatte 300 m3 gas is nog veel te hoog maar dat heb ik met opzet zo gedaan om wellicht de foutieve schatting voor het komende jaar vanaf aanvang contract te compenseren met het stroomverbruik.
            Dit jaar hebben we extreem goed weer gehad wat de opwekking van stroom betreft.

            Ik ben benieuwd hoe jou eerste factuur eruit ziet.
            Aantal m3 en aantal KwH
            Dit moet iedere maand hetzelfde aantal zijn.

            Ik heb nu twee facturen ontvangen en op beiden staat :
            -75 KwH
            En
            25 m3

            Reageren
          • GGerard – 27 oktober 2022

            @Johan
            Johan, het klopt helemaal wat je zegt! Zo komt de maandfactuur tot stand. Mijn geschatte verbruik gas en stroom (en daarmee de maandfacturen) heb ik de afgelopen maanden laten fluctueren. De schatting van € 15,00 is te hoog maar lager kan niet. Reden is leuk: we gaan in januari 3 maanden naar een tropisch land! (Energietoerisme, prijzen voor ons zijn dan ongeveer € 0,00). Huis alleen vorstvrij houden. De echte prijzen zien we wel op de jaarafrekening. Wij gebruiken energie uitsluitend in de goedkoopste uren!

            Reageren
          • JJohan – 27 oktober 2022

            @Gerard

            Zijn we daar ook weer uit.
            Je betaald sowieso € 12,00 per maand.
            Per product betaal je € 6,00

            Iedere energieleverancier doet dit al worden er verschillende prijzen gehanteerd.

            Reageren
          • DDorotaJacky – 18 januari 2023

            @Gerard
            Hi, dankjewel voor jou commentaar,,, wij willen overstappen naar anwb,,, ben u stteds bij hun?

            Reageren
  • TTrudie – 26 oktober 2022

    De uurtarieven van stroom voor 26 oktober worden op de app niet weergegeven. De eerste keer dat ik dit meemaak.
    Jammer dat ik nu niet kan profiteren van de laagste standen.

    Reageren
  • Kkees Pronk – 25 oktober 2022

    Prijs

    Service

    Algemeen

    per 1 oktober overgestapt.
    Super scherp tarief. App zeee overzichtelijk. Begrijp negatieve reviews niet.

    Reageren
    • RRené – 26 oktober 2022

      @kees Pronk

      Vergeet niet dat bovenop deze tarieven de overheidsheffingen nog komen voor gas én de regiotoeslag van € 1,71 per m3 gas

      Reageren
      • Kkees pronk – 26 oktober 2022

        @René

        daar had ik al rekening mee gehouden. volgens mij noemde ik ook geen prijs

        Reageren
        • RRené – 26 oktober 2022

          @kees pronk

          Mooi, velen doen dat niet.
          Ik heb contact gehad met ANWB ENERGIE. Zij bevestigen dat ze niet volledig zijn en zullen ditmeenemen in hun informatie op de website. De gasprijs bij hun schommelt incl alle heffingen momenteel rond € 2,23. Dat is in deze markt de laagste prijs en enkele tientallen eurocenten onder de huidige prijs van Vattenfall. Je loopt wel een groter risico op prijsstijgingen wanneer de winter haar intrede doet in Europa en de oorlog verder escaleert……
          Maar goed overstappen is dan weer snel geregeld.

          Reageren
    • DDimitri – 09 januari 2023

      @kees Pronk
      Nog steeds tevreden? Wij willen overstappen van essent naar anwb ivm hoge stroom tarieven

      Reageren
      • PPierre – 12 januari 2023

        @Dimitri, gelijk doen!
        Ik had een vast 3-jarig contract bij Essent dat in december afliep. Het nieuwe maandbedrag dat Essent vroeg was 6x zo hoog als mijn oude bedrag. Bij ANWB betaal ik nu minder dan de helft

        Reageren
  • GGerard – 25 oktober 2022

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Vandaag, 25 oktober 2022 inkoop gas €0,32 incl. BTW, heffing €0,49. Wat een prijsjes!

    Reageren
    • RRené – 26 oktober 2022

      @Gerard
      Je vergeet de regiotoeslag van € 1,75 die hier nog bovenop komt

      Reageren
      • GGerard – 26 oktober 2022

        @René
        Hoe kom je aan regiotoeslag van € 1,75? Op de ANWB Energie maandfactuur wordt regiotoeslag zelfs niet genoemd. En m.i. is dat nog niet € 0,01 per m3. Dus: waar heb je dat vandaan?

        Reageren
  • Vvan Reij – 23 oktober 2022

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Alles zeer vlot en simpel verlopen. Wat de variabele prijzen betreft, gewoon s’avonds even kijken welke uren het goedkoopst zijn en je stelt je wasautomaat en/of vaatwasser daarop in en klaar is kees! Ook het gas is veel goedkoper momenteel dan bij andere leveranciers! Maandtermijn kan je zelf eventueel verhogen of verlagen, zodat je met je jaar afrekening goed uitkomt. Al die negatieve opmerkingen slaan nergens op, maar als je wilt blijf je gewoon bij je huidige leverancier zitten en betaal minimaal het dubbele!

    Reageren
    • JJohan – 23 oktober 2022

      @van Reij

      **** GEEN SPELD TUSSEN TE KRIJGEN ****

      Reageren
  • AAlbert – 23 oktober 2022

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Ik ben klant bij anwb energie ik maak ook gebruik van de anwb energie app.
    Alleen geeft deze ontzettend veel fouten aan.
    Ik gebruik geen gas maar toch heb ik in ēēn dag 4000 kub gas gebruikt.
    Deze anwb energie app is niet ok.
    Echt onnozel dat het verbruik veel fouten aangeeft.

    Reageren
  • CCicilia – 22 oktober 2022

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Ik kan vanaf 14 oktober geen gegevens op de app zien.

    Reageren
    • GGeert – 24 oktober 2022

      @Cicilia
      Hebben wij ook een keer gehad, even bellen met de service afdeling voor een reset van jouw app.
      Wat ook werkt is de app verwijderen en een keer opnieuw installeren.
      Succes !

      Reageren