Waar ben je naar op zoek?

ANWB energie

Totaalscore

Energieprijs


7,5

Klantenservice


6,3

Algemeen


6,7

Plus- en minpunten

  • Geen winstoogmerk
  • Live inzicht in verbruik
  • Geen opzegboete
  • Maandelijks opzegbaar
  • Relatief hoge vaste kosten
  • Hoge inkoopkosten elektriciteit
  • Slimme meter verplicht

Over ANWB energie

Naast pechhulp, verzekeringen en leaseauto’s kun je bij de ANWB nu ook terecht voor een dynamisch energiecontract.

ANWB Energie levert stroom en gas tegen inkoopprijzen. Dat betekent dat de prijs van stroom kan wisselen gedurende de dag. Het gastarief staat dagelijks vast. Verder betaal je bij ANWB Energie vaste abonnementskosten voor stroom en gas (circa 7 euro per onderdeel).

Een energiecontract bij de ANWB is maandelijks opzegbaar.

Lever je stroom terug? Dan krijg je hiervoor een terugleververgoeding die gelijk is aan het gemiddelde kale inkooptarief.

Check hier de goedkoopste ANWB energiedeal.

Kan het goedkoper?

373 ervaringen

Plaats review

Schrijf een beoordeling

Wat vindt u van ANWB energie?

Prijs
Klantenservice
Algemeen
  • AAlex – 26 september 2022

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Overstap netjes verlopen. Prijzen zijn zeker in deze tijd netjes en met wat checken van de uitprijzen kun je veel besparen. Gas verbruik ik zo min mogelijk. App en website gaven tot begin september ongelijke bedragen. Loopt nu netjes synchroon. Per 1 september werd wel maandtarief verhoogt. Betaal nu in verhouding teveel omdat ik veel minder gas (ga) gebruiken dan met berekening is bepaald. Al met al gewoon goed tevreden tot heden.

    Reageren
  • JJohan – 26 september 2022

    Op 1 oktober gaan wij naar ANWB Energie. Gezien de ervaringen hier heb ik hoop maar houd ook mijn hart vast aangezien ook de negatieve ervaringen. De positieve die als laatsten zijn geschreven houd ik me maar aan vast.

    Hoewel ik nog niets kan zien in de app buiten de uurtarieven en persoonlijke gegevens lijkt het heel overzichtelijk. ANWB Energie was ook de goedkoopste. Stroom gebruiken wanneer de tarieven het laagst zijn. Dat zal thuis even in goed overleg moeten gebeuren. Wij hebben nog niet zo lang een hybride warmtepomp en deze zal toch aan moeten tijdens de piekuren in prime time om 20.00 uur. Daarentegen verbruiken we zeer weinig gas. En de zonnepanelen moeten het meerverbruik mbt de warmtepomp compenseren naar ik hoop nul.

    Nog 5 dagen en dan zijn we klant bij de ANWB…

    Reageren
    • HHelma – 06 oktober 2022

      @Johan, no worries John. Wij zijn sinds juli bij de anwb en het geeft enorm veel rust t.o.v. andere energiemaatschappijen. De tarieven liggen veel lager dan ik steeds in de pers hoor. Je moet een beetje managen, de goedkope momenten uitzoeken dan ben je spekkoper. De klantenservice was in juni/juli niet zo goed maar wel heel erg vriendelijk. Daarna heb ik ze nooit meer nodig gehad.

      Reageren
      • JJohan – 07 oktober 2022

        @Helma

        Idd Helma alles is tot volle tevredenheid verlopen. Ook via Whatsapp word je redelijk snel geholpen indien je vragen hebt.

        Reageren
    • WWil – 24 december 2022

      @Johan
      Ben momenteel druk met vergelijken een hele klus. Ben al 50 jaar bij Eneco .
      Super service maar veel te duur. Heb ook wel een beetje schrik van de negatieve berichten . Ben jij inmiddels al klant bij ANWB ?

      Reageren
      • MMarian – 08 februari 2023

        @Wil

        Ik zit nu ook te kijken bij de ANWB energie, wat mij aanspreek is dat je kunt zien, hoe en wanneer er genoeg stroom word aangeleverd, om dat juist de electra van te gebruiken

        Reageren
  • RRob Eppink – 25 september 2022

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Prima app.
    Prijzen scherp. Dagelijkse aanpassing van tarieven moet je tegen kunnen. Maar alles wordt nu variabel aangeboden.
    Dynamische tarifering kWh per uur maakt het mogelijk om gebruik te maken van super lage tarieven in daluren.
    Service goed en prettig.

    Tenslotte overstap vlekkeloos.

    Reageren
    • JJohan – 26 september 2022

      @Rob Eppink

      Ik ben benieuwd of de overstap vlekkeloos gaat verlopen.

      Voordeel is dat je zelf een herberekening kan maken van je maandbedrag.
      Deze blijft vanaf het begin contract op het afgesproken bedrag staan n.a.v. je energieverbruik. Naar believen kan je deze zelf verhogen of verlagen.

      Reageren
      • RRob – 26 september 2022

        @Johan

        Overstap is bij mij gewoon vlekkeloos verlopen.
        Ik begrijp eerdere negatieve reviews dan ook niet.
        Wellicht zijn negatieve ervaringen eerder aanleiding voor een review dan positieve.

        Reageren
        • JJohan – 03 oktober 2022

          @Rob

          Hier ook vlekkeloze overstap…

          Reageren
      • JJan Kuijpers. – 04 oktober 2022

        @Johan

        Overstap is bij mij goed verlopen, even wat strubbels gehad maar nu hopelijk goed. Bij het voorschot is schijnbaar geen rekening gehouden met het feit dat ik een aantal zonnepanelen heb liggen maar de toekomst zal het uit wijzen.

        Reageren
        • JJohan – 04 oktober 2022

          @Jan Kuijpers.

          Het maandbedrag opnieuw berekenen. En evt laten aanpassen.

          Reageren
    • JJonathan van Bochove – 24 maart 2023

      @Rob Eppink

      Super lage tarieven in daluren, houden jullie dan ook rekening met alles wat bovenop de getoonde prijzen per uur komt? Zoals de energie belasting, de inkoop kosten etc.
      Er staat bij dat de prijzen inclusief BTW zijn, maar exclusief de eerder genoemde kosten en belasting, maar ook daarover moet weer btw betaald worden. Er wordt gesteld dat er 17 cent per kwh bij komt, maar over die 17 cent moet ook weer btw betaald worden!

      Voor mij is het nu niet duidelijk op welke momenten anwb energie onder of boven het prijsplafond zit. Zowel voor de gasprijs als de electra prijs is dat een raadsel voor mij.

      Voor electra vermoed ik dat de grens bij een gemiddelde prijs van 21cent per uur effectief op 40 cent per uur komt, ergo, het prijsplafond.

      Wanneer ik nu een 6 maanden vast contract afsluit betaal ik per maand evenveel als bij de ANWB, dat zal er vast door komen dat de daadwerkelijk te betalen prijzen in beide gevallen op of rond het prijsplafond zitten.

      Daarnaast betaal je bij de ANWB 14 euro per maand aan vaste kosten die altijd bovenop je totale rekening komen. Daarmee zou je dus 14 euro per maand duurder uit kunnen zijn dan bij een reguliere aanbieder wanneer je effectief het prijsplafond betaald.

      Voor de kleine verbruiker heb je pas gratis stroom als de prijs dus ongeveer 19cent negatief wordt. Maar dat zal niet zomaar gebeuren, omdat de grote industrie al voordeel heeft om buiten de straalkachel aan te zetten bij een negatieve prijs van 4 cent. Dus enkel de energiebelasting is al voldoende om zeker te weten dat gas altijd goedkoper blijft om je huis te verwarmen dan een straalkachel op momenten dat de energie ‘goedkoop’ is.

      Reageren
  • NNol md – 25 september 2022

    Prijs

    Service

    Algemeen

    App werkt nu goed. Duidelijk inzicht in verbruik en tarieven. Werd gebeld n.a.v. mail met klachten over oorspronkelijke app. Recent mail ontvangen m.b.t. prijsplafond. Ik ben benieuwd wanneer dit in de prognose en dus het maandbedrag verwerkt wordt. Voorlopig nog geen leverancier gevonden die tegen deze tarieven kan leveren. Overstap in juni ll. verliep zonder problemen.

    Reageren
    • LLis – 29 september 2022

      @Nol md
      Zou je een toelichting kunnen geven over dat prijsplafond? Of de mail hier kunnen delen? Ik vind er geen info over op de site van ANWB. Dank!!

      Reageren
  • BBert – 18 september 2022

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Zit nu 3 maanden bij ANWB Energie. Na aanvankelijk geconfronteerd te zijn met een niet juist werkende app (afwijkingen met gegevens op website), lijkt alles nu in orde. Ze hebben zelf mijn voorschot 1x verhoogd, wat ik vreemd vond dat dit zonder overleg ging. Ik had zelf echter al geconstateerd dat mijn voorschot te laag was.
    Ik volg de energiemarkt dagelijks en mijn conclusie is dat ze veruit de scherpste aanbiedingen doen. Goed te volgen is hoe ze tot die bedragen komen en hoe zich dat verhoud tot mijn verbruik. Contact via mail loopt niet echt goed, maar via whats app wordt goed gereageerd.
    Kortom, tot op heden best tevreden!

    Reageren
  • BBosman – 17 september 2022

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Ik verbaas mij over de negatieve reviews. Ik heb voor 2 panden (waarvan 1 recreatiewoning) op 2 verschillende momenten een contract afgesloten en dat is probleemloos gegaan. Over de werking van en informatie in de app heb ik via een contactformulier wat vragen gesteld en die zijn keurig en volledig beantwoord. Zoals alle leveranciers met een variabel contract, is ook mijn maandbedrag verhoogd. Dit bedrag is echter gebaseerd op referentiewoningen want ik heb nog geen historie opgebouwd alleen een schatting gegeven (nieuwe woning). Gezien de prijsontwikkeling niet vreemd. Handig is het dag inzicht. Vandaag (17/9) bijvoorbeeld is de KwH-prijs erg laag dus gaat mijn auto vandaag aan de stekker. Kortom, ik heb helemaal geen negatieve ervaringen. Mijn waardering voor de prijs (5 sterren) moet gelezen worden als “neutraal” omdat dit per uur kan wijzigen en ik nog geen langdurig verbruiks-/kosteninzicht heb.

    Reageren
  • MMatthijs – 16 september 2022

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Dramatische ervaring met anwb energie. Mijn energiekosten zijn na 1,5 nog steeds niet te zien in de app. Waarbij anwb zegt dat het aan Liander ligt en Liander zegt dat het aan anwb ligt. Na beide partijen te hebben gesproken voor de 10de keer, wil eindelijk een medewerker anwb zelf contacteren en ik zou hier over terug worden gebeld. 3 dagen later nog steeds niks gehoord, bel ik anwb weer op en kunnen ze nergens de notitie vinden. Na weer een half uur te bellen met anwb wil eindelijk weer iemand contact opnemen met Liander. Je wordt echt van het kastje naar de muur gewezen. Klantenservice kan/wil je ook nul helpen. Erg jammer

    Reageren
  • JJ. Pullens – 16 september 2022

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Ik heb zeer slechte ervaring met ANWB energie. Je krijgt niemand aan de telefoon. Ik heb een contract afgesloten zonder ooit iemand te hebben gesproken. De eerste betaling moest al gedaan worden voordat ik het contract inging. Het gedrag was hoger dan in het contract vastgelegd. Het tweede maandelijkse voorschot werd al 13 dagen na de eerste betaling afgeschreven en was ook hoger dan in het contract. Inmiddels 3 maanden verder en nog steeds niet voor elkaar dat ze het afgesproken bedrag afschrijven. De WhatsApp communicatie is ontzettend slecht en je komt er niet verder mee. Het wordt zelfs een nog grotere chaos. Ik ontving het lopende contract dat is afgesloten in juni en ingegaan in juli afgelopen 13de september met de tekst dat ik een nieuw contract heb afgesloten. De oude data staan er nog in maar maar nu met een veel hoger bedrag.

    Reageren
  • JJan – 07 augustus 2022

    Prijs

    Service

    Algemeen

    De App van ANWB energie werkt niet naar behoren, voorbeeld jullie maar liefst €498 verbruikt volgens de App, ander voorbeeld is jullie 10m3 gas verbruikt,kosten € 50,09 dus daar zal snel een verbetering in moeten komen want mensen weten niet waar ze aan toe zijn, ook als je gegevens wijzigt om te kijken of je het maandbedrag omhoog moet zetten dieptries

    Reageren
    • JJan – 07 augustus 2022

      Sorry zitten wat typfouten in moet niet jullie maar Juli zijn en dieptries moet diep triest zijn,maar we hopen met zen alle dat er snel verbeteringen komen er alvast bedankt ANWB energie

      Reageren
      • HHelma – 06 oktober 2022

        @Jan je hebt het over een periode waarin de prijs ineens torenhoog was. Mijn voorschotbedrag zou toen ook gigantisch worden. In september keerde de rust weer. Je betaalt een voorschotbedrag op een gemiddelde voor het hele jaar. Dit is anders dan bij Frank waar je echt per maand afrekent en enorme verschillen tussen winter en zomer krijgt. Ik heb geen raars ontdekt. Alleen dat bedragen soms iets naar beneden worden bijgesteld, wat waarschijnlijk te maken heeft met gebruik van stroom in daluren. Ik ben, na aanvankelijke scepsis, heel tevreden.

        Reageren
  • CC j bregman – 03 augustus 2022

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Zijn telefonisch niet te bereiken en heb je ze na lang wachten eindelijk aan de lijn word je nog arrogant te woord gestaan ook en op de Whatsapp reageren ze niet eens dus denk goed na als je bij de ANWB energie afneemt

    Reageren
  • HH. Kuitenbrouwer – 22 juli 2022

    Service

    Algemeen

    Op 30 mei contract afgesloten bij ANWB ENERGIE. Op 1 juli zou ik overstappen. Maar op 1 juli bleek dat ik nog gewoon bij mijn huidige leverancier zat. Het contact bij mijn huidige leverancier was gewoon nog niet opgezegd. Vanuit mijn vakantieadres gebeld en ik moest eerst bewijzen dat ik een slimme meter heb. Ik moest maar een foto sturen van de meter in de meterkast. Ik vond dat dit nergens op sloeg en dat ze maar moesten informeren bij de netwerkbeheerder. Dit wilden ze niet en bleven volhouden dat ik een foto moet sturen. Ik heb dit geweigerd en dus geen contract. Zijn er meerdere die dit meegemaakt hebben?

    Reageren
    • GG de Boer – 04 september 2022

      @H. Kuitenbrouwer
      Ik heb hetzelfde meegemaakt.
      Ik zou op 27 juli via ANWB energie krijgen, maar na twee facturen van mijn huidige leverancier ben ik gaan informeren, moest ook foto’s opsturen van de meter. Dit slaat nergens op , mijn contract was zoek.

      Reageren
  • JJolanda – 05 juli 2022

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Mensen, pas op met overstappen naar deze prutsers. Ze zeggen binnen je bedenktijd je huidige contract al op en als je je dan bedenkt, heb je dus niets meer! Ik had al een termijn af laten schrijven en ook dat is nog al lastig terug te krijgen. De klantenservice…dat is al helemaal om te huilen

    Reageren
  • FF. v.d. Berg – 27 juni 2022

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Ik ben onlangs overgestapt naar ANWB Energie en mijn ervaringen tot nu toe zijn uitermate slecht. De datum waarop mijn contract zou ingaan werd niet nagekomen. Telefonisch contact met klantenservice heeft geen zin want de mensen die daar zitten hebben geen benul en als ze er niet uitkomen wordt verbinding verbroken. Ik heb twijfels over de gegevens in de app maar niemand kan mij daarover informeren. Ik heb het nog niet opgegeven maar trek op dit moment de conclusie dat ANWB nog niet gereed is voor energieleveringen.

    Reageren
    • PPierre – 12 januari 2023

      @F. v.d. Berg, een kennis van mij is sinds mei 2022 overgestapt naar ANWB, en zeer tevreden. Ik wilde per 2 Dec overstappen, maar dat kon niet omdat ze tijdelijk geen nieuwe klanten aannamen. Ze waren bezig met een grote overstap, van wederverkoper van energie naar zelf leveren. Ik ben daardoor overgestapt naar EnergyZero, waar de ANWB voorheen wederverkoper was. ANWB is bezig met verder verbeteren van de grafieken, door ook de prijs inclusief inkoopkosten en energiebelasting te laten zien.

      Reageren