Waar ben je naar op zoek?

ANWB energie

Totaalscore

Energieprijs


7,6

Klantenservice


6,4

Algemeen


6,8

Plus- en minpunten

  • Geen winstoogmerk
  • Live inzicht in verbruik
  • Geen opzegboete
  • Maandelijks opzegbaar
  • Relatief hoge vaste kosten
  • Hoge inkoopkosten elektriciteit
  • Slimme meter verplicht

Over ANWB energie

Naast pechhulp, verzekeringen en leaseauto’s kun je bij de ANWB nu ook terecht voor een dynamisch energiecontract.

ANWB Energie levert stroom en gas tegen inkoopprijzen. Dat betekent dat de prijs van stroom kan wisselen gedurende de dag. Het gastarief staat dagelijks vast. Verder betaal je bij ANWB Energie vaste abonnementskosten voor stroom en gas (circa 7 euro per onderdeel).

Een energiecontract bij de ANWB is maandelijks opzegbaar.

Lever je stroom terug? Dan krijg je hiervoor een terugleververgoeding die gelijk is aan het gemiddelde kale inkooptarief.

Check hier de goedkoopste ANWB energiedeal.

Kan het goedkoper?

368 ervaringen

Plaats review

Schrijf een beoordeling

Wat vindt u van ANWB energie?

Prijs
Klantenservice
Algemeen
  • RRoel – 23 mei 2023

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Fantastisch
    Zit gewoon weer richting de maandprijs als voor de crisis én de verwachting is dat ii einde jaar nog wat terug krijgt.

    Ik heb geen zonnepanelen of iets

    Reageren
  • DDanico – 09 mei 2023

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Heb vandaag 3 keer gebeld dat ze mijn contract niet hebben opgezegd bij mijn oude leverancier. Kreeg eerst mededeling van een dame die thuis aan het werken was en die ik niet kon verstaan die zei ik kan u niet verder helpen. De slimme meter staat uit!!! Gevolg ik heb op dit moment 2 contracten en moet dus 2 keer betalen en ik word van het kastje naar de muur gestuurd. Ondeskundig en onvriendelijk personeel.

    Reageren
  • AAnne – 04 mei 2023

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Niet doen!! ja de prijs is wel goed maar bij het afsluiten van me contract heb ik een bevestiging op de mail en nog een keer aan de klantenservice van ANWB via whatsapp gevraagd of alles goed gegaan is ook hier bevestiging van me contract dat stopgezet zou worden. Maar nee hoor contract is niet stopgezet! ik kwam er bijna een maand later pas achter meteen naar ANWB gegaan. toen is me contract wel stopgezet (althans daar lijkt het op). Nu lijkt het er op dat ik voor het verbruik tussen de datum dat me contract zou stoppen en tussen de daadwerkelijke datum dat ze me contract hebben gestopt mag gaan betalen. De klantenservice zegt gewoon tegen me als ik het uitleg en bewijs laat zien de netbeheerder heeft tot de te late contract datum geleverd dus ik kan hierin niks voor u betekenen. Heel asociaal niet hier gaan je wordt er gewoon bij genaaid en niet goed geholpen.

    Reageren
  • LLoes – 25 april 2023

    Prijs

    Service

    Algemeen

    We hebben sinds 26 februari 2022 bij de Anwb een energie contact na tevredenheid, nu wachten we al 8 weken op de jaarafrekening.
    Helaas, na veel contact met de klantenservice nog steeds niets.
    Wel veel beloftes dat het snel voor elkaar komt en dat ze het intern doorgeven.
    Niemand weet schijnbaar wat een andere afdeling doet, de klantenservice al helemaal niet. Ten einde raad gezocht naar telefoonnummers waarmee je de financiële afdeling te pakken kunt krijgen. Ook weer helaas geen nummer te vinden.
    Wel een nummer van de persdienst gevonden en die maar eens gebeld, tenslotte is communicatie intern ook een onderwerp. Weer beloftes ontvangen van doorgeven et. et. et.
    Allemaal niets geholpen dus morgen maar weer eens ons wekelijks gesprek aangaan met de anwb.

    Reageren
    • JJenneke – 02 augustus 2023

      @Loes
      Inmiddels het geld al ontvangen? Wij wachten nu een paar weken, ben benieuwd hoe lang het bij ons gaat duren..

      Reageren
  • EErik – 24 april 2023

    Prijs

    Service

    Algemeen

    vanaf Maart overgestapt van Essent naar ANWB.
    Essent heeft geen enkele poging ondernomen om mij als klant te houden.
    ANWB was helder en de app geeft actuele informatie.
    Betaal nu stukken minder.
    Nu nog even wachten op een vast contract.
    Ben zeer tevreden

    Reageren
  • BBoelebal – 21 april 2023

    Heb na lang beraad besloten om de overstap naar ANWB te wagen. Ging een beetje af op de beoordelingen en op mijn gevoel. De binnenkomer ging al mis. Ik kreeg een prijsvoorstel van 82,30. Toen ik het contract afsloot kreeg ik een bedrag van 80 euro op het scherm. Dat is mooi, dacht ik. Toen ik er achteraan belde kreeg ik te horen dat het definitieve bedrag 85 euro nogwat was. Ik hoop dat de rest van de samenwerking minder rommelig is. Een goeie binnenkomer is het niet.

    Reageren
  • MMjc Langenberg – 19 april 2023

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Ik kom niet ingelogd in de app. Het kan zijn dat ik mijn wachtwoord vergeten ben. Toets ik de link in stuurt hij me terug naar het inlogscherm. Kan dus helemaal niks ik de energieapp. Graag heel snel bericht. 19 april 2023

    Reageren
  • NNigmic – 18 april 2023

    Prijs

    Met zonnepanelen ben je zeer onvoordelig uit! Leuk hoor dat ze melden dat de prijs -24 cent is. Maar, dat betaal je dan voor elke kw die je zonnepanelen binnen halen! Dus het advies van de ANWB is, zet zoveel mogelijk apparaten aan, lekker duurzaam…..

    Reageren
  • TTom Prins – 18 april 2023

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Meest corrupte bedrijf van Nederland!!
    Je word ten eerste te woord gestaan door mensen bij de klantenservice die totaal niet sociaal of service gericht zijn.
    Ben maandenlang voorgelogen over de meterstanden waardoor ik erg veel betaald hebt per maand. Ik heb geen enkel goed woord over dit bedrijf te vertellen en hoop dat ze zo snel mogelijk failliet zijn.

    Reageren
    • GGerard – 21 april 2023

      @Tom Prins

      “Het meest corrupte bedrijf van Nederland!!” Nou nou, dat vraagt toch wel om enige onderbouwing, hoor! Dat kan ik niet vinden in je bericht, dus waarom zeg je dat? Overigens, ik ben geen (ex) werknemer van de ANWB.
      “maandenlang voorgelogen over de meterstanden”. Dat is complete onzin. Het verbruik wordt nauwkeurig weergegeven in de ANWB ENERGIE app. Elke dag. De standen in de app lopen soms wel +/- 1 dag achter. Maar het verbruik dat je ziet is tot op het uur nauwkeurig. Je kunt ook elke dag de meterstanden van stroom en gas noteren in een schrift en dan heb je altijd bewijs wat jouw verbruik is.
      Ik vind jouw reactie onnauwkeurig en niet zinvol hier. Hopelijk gaat de beheerder jouw bericht verwijderen.

      Reageren
      • Gg bathoorn – 16 mei 2023

        @Gerard ik ben het helemaal met je eens. Ben zelf vanaf het begin heel tevreden. Alles wordt heel duidelijk weergegeven en ik kan iedere dag zien wat ik verbruik en tegen welke prijs. Stap meestal aan het eind van het jaar over maar deze x blijf ik (zeer tevreden) bij ANWB energie.

        Reageren
      • PPeter – 16 mei 2023

        @Gerard

        In aanvulling op je reactie (en die van Tom).
        Als je zeker wilt zijn over je dagelijkse meterstanden, dan is een schriftje zeker een ‘low budget’ oplossing als je de discipline kunt opbrengen om dat steeds om 00:00 uur te doen.
        Een nóg betere oplossing kan zijn om voor een klein bedrag een zg. P1 meter aan te schaffen (bijv HomeWizard), waarmee je je dagelijkse 24-uurs meterstanden simpel kunt downloaden (dat zijn dezelfde die de netbeheerder ook uitleest!) en die eventueel in Excel te laden voor je eigen te maken overzichten en als onweerlegbare onderbouwing bij discussie.

        Reageren
        • GGerard – 19 mei 2023

          @Peter

          Prima tip! Veel beter dan een schriftje. Bedankt.

          Reageren
        • BBennie – 21 mei 2023

          Umeter.nl zou een oplossing voor hem kunnen zijn, staan de standen eerder op dan bij anwb waar ik trouwens zeer tevreden over ben

          Reageren
      • Jjos – 04 september 2023

        @Gerard
        idd ja, en men kan toch ook zelf op zijn of haar meter kijken of dit klopt met het verbruik zoals weergegeven in de app?
        (en dat klopt hoor)

        Reageren
  • FFred – 18 april 2023

    Prijs

    Service

    Algemeen

    NAV. Het programma van radar gisteren kan ik positief berichten dat de ANWB de terug geleverde energie van je zonnepanelen aan het eind van het jaar saldeert! En niet zoals een aantal andere dynamische energie leveranciers alleen de op dat moment geldende energie prijs vergoeden, en dus niet salderen. Dat onderscheid de ANWB weer van de cowboys in de dynamische energie leveranciers .

    Reageren
  • Ggerard hagen – 15 april 2023

    Prijs

    Algemeen

    ben van af 20 februari 2023 van eneco naar de anwb energie over gestapt totaal geen spijt had dit veel eerder moeten doen betaal momenteel 108 euro per maand kon eneco totaal niet aan tippen de app is er overzichtelijk je ziet gelijk wat je verbruikt hebt je hebt het zelf in handen je moet betalen wat je verbruikt hebt zonder winst is wel zo eerlijk ook regelmatig per dag dat je gratis stroom hebt is mooi om een wasje te draaien geweldig anwb ik ben ZEER TE VREDEN vgr gerard hagen uit den haag

    Reageren
  • MMona – 12 april 2023

    Als vertrekkende klant, wacht ik al 5 weken op mijn eindafrekening.
    Na 2 keer appen en bellen, blijkt er nog niks met mijn afrekening zijn gedaan.
    Medewerkers hebben hetzelfde srandaard antwoord. Doorverbinden naar de juiste afdeling kan niet.
    Het is wettelijk verplicht om binnen 6 weken de afhandeling te verrichten.
    Ik was tevreden over de ANWB, maar dit is alles behalve een kers op de taart.

    Reageren
    • KKelcey – 12 april 2023

      @Mona
      Als je nu 5 weken wacht hebben ze toch nog 1 week?

      Reageren
    • SSnuitje – 17 april 2023

      @Mona waarom ga je dan weg bij ze?

      Reageren
    • LLoes Kregting – 25 april 2023

      @Mona
      Wij wachten al 8 weken op de eindafrekening. Vele malen gebeld en een persvoorlichting ingelicht niets gehoord. Wij waren tevreden over de energie app en het verbruik dat je elke dag kan zien maar de rest is heeeel slecht.

      Reageren
    • LLoes – 14 juni 2023

      @Mona
      Hoi Mona,nou ik heb 3 maanden gewacht op mijn jaarafrekening nu nog mijn geld van ongeveer 900 euro moet binnen 10 werk dagen dit zit er bijna op. Ben benieuwd dan wordt weer bellen

      Reageren
      • SStijn Janssen – 01 juli 2023

        @Loes

        En het geld inmiddels ontvangen?

        Reageren
  • GGerard – 02 april 2023

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Sinds 19 juni 2022 bij ANWB ENERGIE. Precies op tijd bij Eneco vertrokken. Klein maandbedragje nu van € 16,38. Was wat meer maar heel makkelijk te wijzigen! Krijg volgens de app (die +/- 1 dagdeel achterloopt) bij jaarafrekening juni 2023 ≥ € 250 terug. ANWB dynamische prijzen super. En meer zon komt er aan: zonnepanelen wekken meer stroom op dan wij verbruiken. Koken op inductie! Wasmachine vrijwel alleen bij superlage tarieven (of zelfs negatief!). De app geeft nauwkeurig inzicht. Cv hoeft binnenkort helemaal niet meer aan. Zo ben je volgens mij energiebewust bezig.

    Reageren
    • Aad – 26 april 2023

      @Gerard ,
      Mag ik vragen wat u zonepanelen terug verdienen ? ik heb ze ook en ik ben bang dat terug leveren geld kost tegen over andere stroom leveranciers .
      lees soms dat je bij betalen moet bij dynamische stroom

      Reageren
      • GGerard – 27 april 2023

        @ad

        Correct! ANWB ENERGIE: Terugleververgoeding gelijk aan dynamische inkoopprijs, exclusief belastingen. Is de inkoopprijs -24 ct (zoals enkele dagen geleden voor enkele uren) dan betáál voor je teruggeleverde stroom. Oplossing: niet terugleveren. Óf je verbruikt alle eigen stroom (dan lever je niets terug) óf je schakelt je zonnepanelen uit. Heb ik gedaan. Knopje om in de meterkast voor enkele uren. Deze maand april 2023 heb ik 146 kWh = € 38,22 teruggeleverd. Deze maand is weinig zon!

        Reageren
        • AAart – 26 mei 2023

          @Gerard
          Waar zit dat knopje om de panelen uit te schakelen?

          Reageren
          • GGerard – 27 mei 2023

            @Aart
            Onze zonnepanelen-stroomdraad op het dak gaat naar de meterkast en het elektriciteitsnet via een schakelaar. Onder de schakelaar staat bij ons Greenchoice. Zet je die schakelaar uit dan gaat er geen stroom meer naar het elektriciteitsnet. Dan lever je dus ook niets meer terug. Bij negatieve prijs betaal je dus ook niets. Als de prijs weer ok is, schakelaar omzetten en je ontvangt weer geld.

            Reageren
  • DDolf – 01 april 2023

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Sinds juli aangesloten bij ANWB. Men moet nog wel wat werk verzetten nu op 1 april nog geen energie standen van gas. Overigens door de meter weldoorgegeven ( zie dit in Umeter). Bovendien voorschot bedrag niet eenvoudig bij te stellen. De eigen app geeft al maanden aan dat ik op de eind afrekening 3 x het maand voorschot terug zal krijgen.

    Reageren
  • HHendrik – 31 maart 2023

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Goede prijzen
    Als de juiste persoon treft hartverwarmende service, echt waar
    Overall helaas veel schoonheidsfoutjes in de weergave in de app. Soms zelfs verontrustende info na mislukte software updates. Maar dit mag de prijspret niet drukken.

    Reageren
  • JJustin – 29 maart 2023

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Heel fijn hoe je per uur je prijzen kan zien, ze zijn ook erg laag in de prijzen. Heel open over prijsopbouw en alles staat duidelijk in de app.

    Vandaag stond er dat ik ineens 1,5 keer zoveel kosten had. Blinde paniek, meteen gebeld natuurlijk. Netjes te woord gestaan en bleek een storing te zijn. Kan gebeuren! Snel opgelost en goede klantenservice.

    Kortom, top!

    Reageren
  • RR. DOOLAARD – 29 maart 2023

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Klant vanaf december. De app is tot vandaag 29 maart 2023 duidelijk genoeg. Met hier en daar wat foutjes. Maar vandaag lees ik in de grafieken van 1 januari tot nu ineens een kostenstijging van circa 3 euro per dag of circa 100 euro per maand. WAT GAAT HIER FOUT???

    Reageren
    • SSebastiaan – 29 maart 2023

      @R. DOOLAARD

      Hier hetzelfde issue. Bizar. Heb al een bericht in Whatsapp achtergelaten

      Reageren
      • RR. DOOLAARD – 29 maart 2023

        @Sebastiaan
        Hoi Sebastiaan. Ik sprak na een uurtje in de wacht een medewerker anwb-energie. Mea culpa en diepe schaamte daar. Er zou een software-update als boosdoener zijn aan te wijzen. Tja! Toch wezenlijk geschrokken. Anyway, de boel zou weer teruggezet zijn zoals op 28 maart. En-haal-adem

        Reageren
    • JJan – 30 maart 2023

      @R. DOOLAARD
      Dat heb ik ook. Ik hoop niet dat die fout in de eindfactuur wordt meegenomen. Gelukkig heb ik schermafdrukken van de oorspronkelijke berekeningen.

      Reageren
  • CCarien – 29 maart 2023

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Na 3 maanden ANWB energie stijgt achteraf de rekening van de eerste drie maanden met tientallen euro s per maand! Ongelooflijk!

    Reageren
    • RR. DOOLAARD – 29 maart 2023

      @Carien
      Hoi Carien, ik heb dezelfde ervaring. Ik ben in chock. Ik heb anwb-energie ook aanbevolen aan mijn gehele familie en vriendenkring. Als dit geen foutje blijkt te zijn overweeg ik suïcide

      Reageren
    • JJustin – 29 maart 2023

      @Carien Ik had hetzelfde probleem, storing bij ANWB energie. Kan gebeuren toch? Heb gebeld, ben netjes te woord gestaan en is opgelost. Beetje overdreven misschien om een 1 ster review te schrijven? Kan toch keertje gebeuren…. Ze hebben het netjes opgelost en bij mij klopt alles weer!

      Reageren
      • RRemco – 09 mei 2023

        @Justin Sommige mensen zijn gewoon niet helemaal goed. Dat zien we maar al te goed op Marktplaats, op Maps, en in beoordelingen van producten. Mensen doen maar wat. En 9 op de 10 schrijven METEEN brute zooi als er iets mis zóú kunnen zijn en schrijven never bedankjes of complimentjes. Het helpt bepaald niet, wanneer je nuttige beoordelingen en ervaringen zoekt om een keuze op te baseren.

        Reageren
  • EEen nieuwe klant – 28 maart 2023

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Ik zou goed kijken voor je afsluit want ze laten je de eerste maand twee keer betalen .
    Je betaal voor je contract start.
    Gewoon niet eerlijk

    Reageren
    • YYvonne Schrader – 24 april 2023

      Dit is wat mij ook opvalt. Mijn contract startte op 15 april, 5 april heb ik betaald. Prima, maar vanmiddag heb ik wederom een rekening gekregen voor de nieuwe maand. 18 dagen later, deze heb ik ook betaald. Wel héél snel, is het niet? En dat terwijl ik pas een week van hun diensten mag genieten….

      Reageren
  • WWillem De lang – 28 maart 2023

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Ik ben verrast, duidelijk goedkoper dan Essent. 4x meer vergoeding terug levering dan Essent. De App is zeer duidelijk en transparant. De opbouw van de eenheidsprijs producten is duidelijk gespecificeerd. Je ziet met een click wat je kosten zijn, per dag, week, maand en jaar.

    Reageren
  • HHarry Vuijk – 28 maart 2023

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Bij ANWB energie nemen ze je KEIHARD in de maling. Nadat wij ons GEGARANDEERD maandelijk voorstel kregen, bleek al na 2 weken dat ANWB helemaal niet goedkoop is. Pas als de app gaat werken en je inzicht krijg in je verbruik en de kosten, blijkt dat je zelfs duurder uitbent dan bij Eneco. Ze geven het ook gewoon toe dat het inderdaad allemaal duidelijker kan. Ga hier niet mee in zee of reken op het dubbele bedrag dan ze laten zien.

    Reageren
    • WWim – 11 mei 2023

      @Harry Vuijk
      Ik weet niet of je een slimme meter hebt, maar ANWB schat je jaarverbruik in en deelt dat door 12 maanden.
      Je kunt je kosten en opbrengsten via de app dagelijks bekijken.

      Reageren
  • CChantal – 27 maart 2023

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Vlot geholpen aan de telefoon en ook qua prijzen erg scherp

    Reageren
  • NNikki – 25 maart 2023

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Ze zijn vriendelijk, flexibel en de prijzen zijn laag. Die vriendelijkheid is vrij uitzonderlijk tegenwoordig, dus erg fijn

    Reageren
  • JJonathan van Bochove – 24 maart 2023

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Heel erg verwarrende prijsstelling.

    Er wordt een e-mail gestuurd dat stroom vandaag tussen x en y gratis is, maar gratis betekend dan 0,172 per kWh betalen voor energie belasting en inkoop kosten.

    Als ik dan denk, ik zet mijn oven aan omdat dit goedkoper is dan gas verbruiken, kom ik ook bedrogen uit. Dan is 10kWh gelijk aan 1m3, maar 10x 0,172 is veel meer dan de 0,50 die voor gas gevraagd wordt, zelfs meer dan het prijsplafond voor gas. Maar die 0,50 die nu voor gas gevraagd wordt is ook exclusief energiebelasting, inkoop kosten, regio toeslag en opslag duurzame energie.

    Kortom, ik heb nu niet eens een idee of de anwb tarieven wel of niet onder het prijsplafond zitten omdat deze totaal niet inzichtelijk zijn.

    Er wordt met prijzen gestrooid alsof dat is wat ik betaal, inclusief BTW, maar die prijzen die daar staan zijn voor mij totaal niet relevant. Waarom die prijzen dan toch getoond worden is voor mij een raadsel!

    Reageren
    • RRawsheep – 24 maart 2023

      @Jonathan van Bochove

      Waarom is 10kWh gelijk aan 1m3 gas? Hoe komt u hier precies bij?

      En bij de werkelijke verbruikskosten zie ik dat ik nooit meer dan 1,45 per m3 betaal, op die manier hoef ik geen twijfels te hebben en jij ook niet lijkt me.

      En voor zover ik begrepen heb, hebben de uurtarieven die getoond worden louter betrekking op de inkoopprijs. Logischerwijs komen daarbovenop inderdaad allerlei andere kosten zoals energiebelasting en inkoopkosten

      Reageren
      • TTjc diesveld – 28 maart 2023

        @Rawsheep
        1 kuub gas is qua energie 9.7 kw. Kun je opzoeken. Belangrijk om te weten als je gas met electriciteit vergelijkt. Helaas weten maar weinigen dit.

        Reageren
      • AA.Schuurhuis – 12 juni 2023

        @Rawsheep
        Als je nu voor stroom 0.17 cent en voor gas 0.67 cent bij de anwb prijs optelt kom je op de werkelijke kosten.

        Reageren
    • B– 26 maart 2023

      @Jonathan van Bochove
      Dat kan een stuk duidelijker, vermeld het hele rijtje kale gasprijs, inkoopkosten, alle heffingen inclusief. Btw totaal voor 1 m3 gas.
      De kalender gasprijs is zonder inkoopkosten!
      Anwb geeft nu een uurprijs van 48 cent voor gas maar de werkelijke
      Prijs op de markt is nu 40 cent, opmerkelijk

      Reageren
      • RRD – 01 april 2023

        😉 @BéTéWé

        Reageren
  • FFloris S – 23 maart 2023

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Overstap ging heel soepel. Na Eneco is ANWB. een financieele verademing. Heb al honderden euro’s bespaard. Een vraag via de mail gesteld werd de volgende dag telefonisch beantwoord.

    Reageren