Waar ben je naar op zoek?

Frank Energie

Totaalscore

Energieprijs


5,3

Klantenservice


4,4

Algemeen


4,9

Plus- en minpunten

  • 100% groene stroom uit Nederland
  • CO2-gecompenseerd gas
  • Dynamische energietarieven
  • Opzeggen wanneer je wilt
  • Wisselende maandelijkse kosten
  • Slimme meter verplicht

Over Frank Energie

Frank koppelt de energiesector aan slimme oplossingen op IT-gebied. Uniek aan dit energiebedrijf is dat wordt afgerekend op basis van openbaar gepubliceerde handelsprijzen. Dat betekent dat je voor stroom en gas betaald, afhankelijk van de inkoopprijs. Je energiekosten bewegen dus mee met de markt.

De prijs die je betaalt, komt één-op-één overeen met de handelsprijs, waardoor er dus niet wordt verdiend aan jouw verbruik. Het enige wat je aan aan Frank betaalt, is een soort vast abonnementstarief van 5 euro per product per maand.

Frank maakt volledig gebruik van groene stroom opgewekt uit Nederlandse zon- en windparken. Het geleverde gas is CO2-gecompenseerd.

Dubbel voorschot

Bij Frank betaal je bij het afsluiten van het contract een dubbel voorschot (voor 2 maanden). Bovendien betaal je in de winter meer dan in de zomer, wat betekent dat je eerste factuur voor een wintermaand een stuk hoger is dan in de zomer.

Goed om te weten: de eerste maand is de enige dubbele maand. Zodra het contract wordt stopgezet wordt het dubbele voorschot volledig teruggestort. Je betaalt alleen voor de daadwerkelijke gemaakte energiekosten.

Prijsplafond

De energietarieven die Frank Energie communiceert is een gemiddelde over 12 maanden. Het prijsplafond – dat per 1 januari 2023 ingaat – is er al in verwerkt.

Bereken hier je aanbod.

Kan het goedkoper?

92 ervaringen

Plaats review

Schrijf een beoordeling

Wat vindt u van Frank Energie?

Prijs
Klantenservice
Algemeen
  • KKarel – 25 september 2023

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Slechte ervaringen met dit bedrijf. Begin er niet aan. Allemaal veel te ingewikkeld. Eigen administratie hebben ze ook niet op orde. Elders kun je veel beter en goedkoper terecht.

    Reageren
  • DDiq – 12 september 2023

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Let goed op!

    Kijk uit! “Frank Energie” geeft jouw persoonsgegevens door aan derden zoals “EDR”, “Payt (debiteurenbeheer)”, “PropertyInfo “, en aan “Focum”, of gaat zelf voor detectivebureautje spelen; om jou als “risicogeval” te bestempelen; om dan van jou een waarborgsom te verlangen, om lid te mogen worden van het roversnest!
    Citaat ‘ Frank Energie’:
    “In correspondentie met onze klantenservice is er gemeld dat er een ‘verhoogd’ risico was geconstateerd op basis van eigen analyses die door Frank Energie worden uitgevoerd n.a.v. de kredietcheckscore.” Eind Citaat.
    Dit is de slager die op grond van zijn onderbuikgevoelens zijn eigen rotte vlees goedkeurt!

    Reageren
  • LLeo R. Bekker – 24 augustus 2023

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Ik ben sinds dit jaar bij Frank energie. De dag/uur-prijzen zijn gewoon conform de spotmarkt dus daar is niets mis mee. Ik heb 36 panelen (14.220 Wp) en een Blauwhoff energieopslagsysteem van 10 x 5kWh. Zij verzorgen ook het systeem om automatisch te handelen met je opgeslagen energie. Dus opslaan als de prijs laag is en verkopen bij een hogere prijs. Voordeel is dat je altijd je energie kwijt kunt in je eigen batterij, zelf gebruiken of verkopen op het grid. Daarmee ontlast je ook nog het grid als daar een overschot is. Hoe leuk is het dat er maandelijks geld gestort word door je energiebedrijf! Het is een forse investering en je hebt er wel wat ruimte voor nodig maar het bevalt mijn uitstekend.

    Reageren
  • WWil – 23 juli 2023

    Prijs

    Service

    Algemeen

    We hebben maart dit jaar een dynamisch energiecontract bij Frank -energie afgesloten in de veronderstelling, onze wijk kent immers geen gasuitsluitingen en ons wordt uitsluitend elektriciteit geleverd. We hebben dus een warmtepomp met WTW en zonnepanelen met daarnaast een deels (binnenzijde) houtskelet woning en voldoen dus ‘by far’ aan alle overheidsintenties als het om milieu en energiebesparende maatregelen betreft.
    Echter moeten nu vaststellen dat een dergelijk energiecontract, met onze 22 zonnepanelen erg ongunstig uitpakt. Immers al herhaalde dagen door negatieve stroomprijs en opbrengst van onze panelen voor het terug leveren aan het stroomnet moeten betalen. Kortom bestraft worden voor energie en milieubewust investeren door energieleveranciers die ’te allen tijde’ wensen te verdienen aan stroom leveren. En dan daar op de momenten dat de stroom wel geld kost voor de consument een verwaarloosbare terug leververgoeding voor geven.
    Het is absoluut niet transparant, niet uit de reacties van Frank of andere stroomleveranciers die dynamische contracten aanbieden, hoe er wordt omgegaan met de berekening en saldering van energiekosten.
    We hebben nu een 5 tal maanden ervaring met deze leverancier opgedaan en zien eigenlijk dat we iedere maand meer voorschot betalen als dat we voor een vast (bijv. 1-jarig) contract zouden kiezen, terwijl onze 22 panelen dagelijks aanzienlijk wat stroom opwekken, die we, in dit deel van het jaar, slechts voor een klein deel zelf gebruiken. Neem daarbij dat je in feite dagelijks gehouden bent te kijken of je nota bene je zonnepanelen moet uitzetten omdat er anders extra kosten worden berekend en duidelijk mag zijn, dat je dit als consument niet allemaal dagelijks wilt volgen. We hebben dan ook besloten vanaf augustus voor een vast contract van 1 jaar bij een andere energieleverancier te kiezen.

    Reageren
    • BBas – 05 augustus 2023

      @Wil
      Klopt, soms zijn de prijzen zeer laag. In dat geval de panelen uitzetten.

      Reageren
  • Rrob fokkema – 28 juni 2023

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Snelle reactie op je op of aanmerkingen en een duidelijke uitleg verder is het een sport om zo
    goedkoop mogelijk energie te gebruiken hetgeen ruim van te voren wordt er aangekondigd wat de stroomprijzen per uur zijn

    Reageren
  • JJW Kuit – 28 juni 2023

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Klantenservice is langzaam en niet al te snugger. Systeem is prim en duidelijk.

    Reageren
  • GGijs – 27 juni 2023

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Energietarieven op dag basis, een fair model op basis van vraag en aanbod.

    Reageren
  • PPeter – 10 juni 2023

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Net de eindafrekening gekregen, ivm overstappen, kom ik er net achter dat als je elektriciteit terug levert je voor inkoopvergoeding teruglevering moet betalen.
    Dit is ongeveer 1/3 deel van je teruglevering tarief.
    Niet netjes.

    Reageren
  • IIvo – 09 juni 2023

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Prijs was voor mij de reden om naar Frank Energie over te stappen. Echter een week na mijn aanmelding kreeg ik een mail. Na intern analyse van Frank Energie zou ik een risicoklant zijn en werd mij een borg gevraagd van 900 euro. Wij hebben bij niets of niemand een betalingsachterstand en betalen élke rekening op tijd. Er kan simpelweg geen aantekening over mij bestaan, anders dan een hypotheekschuld. Als ik de klantenservice vraag waarom wij een betalingsrisico vormen dan krijg ik het antwoord dat Frank Energie hier geen inzicht in kan geven omdat het een interne analyse is. Bizar. Je wordt dus ergens ergens van beschuldigd, maar je mag niet weten waarvan. Ik voel mij best geschoffeerd dat Frank Energie mij onterecht als wanbetaler bestempeld.

    Dat schept bij mij het beeld dat het moeten aanbetalen van 900 euro borg een gehaaide manier is om de eigen liquiditeitspositie te kunnen verbeteren. Daar werk ik niet aan mee. Los van het feit dat dit verre van een “warm welkom” is.

    Hier ga ik niet mee in zee. Wij zoeken wel een andere leverancier.

    Reageren
  • RRics – 03 juni 2023

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Frank Energie weet al jaren goed wat de clou is van een dynamische leverancier.

    Transparant, betrouwbaar, met een degelijk bedrijfsmodel en lage totaalprijs levert wat ze moeten: lage kosten.

    Vervelend dat door de zeer sterke groei blijkbaar (bijna geen ervaring mee) de klantenservice wat achterblijft. Raar alleen dat er blijkbaar klanten zijn, die veelvuldig contact nodig hebben; alles staat nadrukkelijk be- en omschreven op de website van Frank en hier trouwens ook, waarom dan al dat gebel , aansluitend gemopper en lage beoordeling hier?

    Misschien een gratis tip aan aspirant klanten: lees eerst “even” waarin dynamisch verschilt van traditioneel, met andere risico’s en verdienmodellen, voor klant en leverancier. Ja, sorry, daar moet je (soms veel) moeite voor doen… Deze site helpt je prima met dit inlezen!

    Alle leveranciers die op de spotmarkt inkopen, hebben dezelfde inkoopprijs!

    Reageren
  • FFrank – 26 april 2023

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Zelfde verhaal. Zie online bij Frank ineens dat inkoopvergoeding voor gas 8 cent is terwijl ik 26 cent betaal. “We hebben u een mail gestuurd op 22 februari”. Nou echt niet. Als je wilt gebruik maken van de nieuwe inkoopvergoeding moet je dat zelf gaan regelen. Wat een stelletje oplichters. Gelijk weg bij Frank.

    Reageren
  • SStefan – 18 april 2023

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Misleiding en diefstal
    Frank Energie maakt geen eindafrekening op, ook al is dit wettelijk verplicht binnen 6 weken. Hun smoesjes dat dit mag en de schuld is van de overheid, blijken niet te kloppen. Ze houden je geld en betalen teveel betaalde betalingen niet terug! Opgepast met deze partij!

    Reageren
    • HHans – 03 mei 2023

      @Stefan

      Hier was ik dus al bang voor. Frank schatte veel te hoog in, en had in ruim 3 maanden tijd al ruim 1500 euro teveel van mijn geld in bezit. Ik heb in februari gelijk mijn rekening voor Frank geblokkeerd, en bij ANWB een overstap geregeld, maar wel ingaande per 1 mei. Zo heeft Frank nog 3 maanden geleverd zonder nóg meer af te kunnen schrijven. Op die manier is het bedrag wat zij van mij in bezit hebben na het sluiten van het contract beperkt gebleven, en loop ik niet het risico dat ze het teveel betaalde bedrag eventueel niet zouden terugbetalen…

      Ik raad iedereen aan het zo te doen bij een overstap. Een bedrijf kan je namelijk nooit aanmaningen sturen als je nog geld van hun krijgt ipv andersom.

      Reageren
  • TTom – 06 april 2023

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Frank Energie is een slechte grap. 8 weken gewacht op eind afrekening. En nu mag ik nog 2 weken wachten op de betaling.

    Ze doen alsof ze de goedkoopste zijn, maar in werkelijkheid zijn ze de duurste. Vervelende communicatie.

    Reageren
  • Jjan – 04 april 2023

    Prijs

    Service

    Algemeen

    De prijsverhoging begin februari van maar liefst 80% voor de inkoopvergoeding (van 14,52 naar 26,26 eurocent) werd per mail aangekondigd en automatisch doorgevoerd. De prijsverlaging van 26,26 naar 8 cent op 22 februari werd niet gemeld en ook niet automatisch doorgevoerd. As je er zelf niet achter komt betaal je gewoon 18 cent per m³ gas teveel. Ze zeggen bij Frank energie dat ze dit op 22 februari via een mail bekend gemaakt hebben, deze heb ik niet gehad. Ik heb dit ook gecheckt bij 2 kennissen die ook bij Frank energie klant zijn, zij hebben ook geen mail ontvangen.

    Reageren
    • JJurgen – 12 april 2023

      @jan
      Dat klopt een schandalige handelwijze.

      Reageren
    • FFrank – 26 april 2023

      @jan
      Zelfde verhaal. Geen mail gehad. Collega’s die bij Frank zitten ook niet. Dat wordt een aardige uittocht bij Frank zo langzamerhand. Dat krijg je er van als je met je handen in de prijsplafond-kas zit te graaien. Mijn mooie voornaam wordt ook nog eens misbruikt…

      Reageren
  • HHein de Beer – 21 maart 2023

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Ik ben overgestapt naar next energy vanwege de verhoging van hun inkoopvergoeding gas die x3 is gegaan, hierbij werd vermeld dat dit nodig was om de klantenservice te verbeteren ( die ng steeds slecht is) en vanwege de kosten voor wanbetalers, terwijl je hier al een voorschot van 2 maanden voor betaald. ik heb een ruim voorschot betaald en wacht nu al ruim 7 weken op de eindafrekening.
    Telkens krijg ik weer een ander antwoord en wordt ik aan het lijntje gehouden.
    Ik heb het idee dat Frank de boel belazert.
    Ik zou wegblijven van deze club er zijn genoeg alternatieven die goedkoper en beter zijn.

    Reageren
    • JJudith – 21 maart 2023

      @Hein de Beer

      Helemaal met je eens. Ook hier aan het wachten op mijn eindafrekening. In de app is ook niets meer terug te vinden over mijn verbruik of betaalde facturen, gelukkig heb ik deze zelf bewaard. Deze gegevens zouden zeker nog tot aan de eindafrekening in de app te zien moeten zijn. (Dit zouden ze vandaag in orde maken)
      Heb vandaag antwoord gekregen op de vraag waarom ik de eindafrekening nog niet gehad heb. Ze zijn in overleg met het RVO over hoe het prijsplafond te berekenen in februari. Tja, daar zakt je broek van af, wat een flauwekul. Mijn nieuwe dynamische leverancier weet allang hoe dat te berekenen. Heb in totaal 2 maanden van hun diensten gebruik gemaakt maar wel 4 termijnen mogen betalen. Ze lijken wel een bank die mijn geld graag wil vasthouden.. Misschien goed als we massaal een melding maken bij het rvo.

      Reageren
      • GG. Bron – 23 maart 2023

        @Judith
        Prima plan.
        Bij mij precies dezelfde reactie.
        Ik wacht ook al zo`n 7 weken op de eindafrekening.
        De borg die ik in het begin betaalt heb moet ik ook nog terug krijgen. Alles bij elkaar zo`n €1.000. Zit nu bij Zonneplan. Gewoon achteraf betalen. veel beter.

        Reageren
    • JJoke – 04 april 2023

      @Hein de Beer, EasyEnergy (ook een dynamisch energiebedrijf) sluit het account al af, op de laatste dag dat je er nog bij bent. Inderdaad een slechte zaak, want de eindnota moet nog binnenkomen. ACM zou hier eens toezicht op moeten houden, het is te gek voor woorden, dat je je eigen gegevens niet meer kunt inzien.

      Reageren
  • JJolanda – 16 maart 2023

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Een jaar klant geweest, begin 2023 toch overgestapt en nu zit ik ik al bijna 3 maanden te wachten op de afrekening die aanzienlijk moet zijn.
    Reactie op vragen hierover worden heel laat beantwoord, iedere keer weer een andere smoes, meter viel niet uit te lezen, onduidelijkheid over energieplafond etc.
    Dit terwijl ik 2 dagen voor einde contract mijn meterstanden nog heb moeten doorgeven (maar goed dat ik de foto’s) nog heb!
    Kortom slechte ervaring. Ben me aan het beraden wat mijn volgende stap moet zijn om mijn geld terug te krijgen. Iemand advies?

    Reageren
  • TTim – 06 maart 2023

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Sinds kort klant geworden bij Frank. Hun systeem en prijzen bevallen me tot nu meer dan uitstekend. Ook zijn zijn transparanter ivm de gevestigde bedrijven.

    Reageren
  • HHan – 25 februari 2023

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Klantnr. 200993. Slechte service, communicatie dik onder de maat. Zit al vanaf 4 januari van dit jaar op mijn eindafrekening te wachten en voor januari dus € 608,10 als voorschot betaald. Als ik reageer, kan ik niet binnen 5 dagen een reactie verwachten en daarna hoor je niets meer. Ga nu een serieuze klacht indienen bij AFM en de Consumentenman van Noord-Hollands Dagblad. Misschien helpt dat.

    Reageren
  • FFrank van Rijn – 18 februari 2023

    Sinds januari klant, vragen over de faktuur worden niet beantwoord. De regel ontvangen compensatie januari wordt nergens uitgelegd. Inkoop vergoeding verdubbeld in februari!!!. Ik wacht nog even af of ze reageren op mijn vragen . Zoniet ga ik maar weer overstappen.

    Reageren
  • HHenricus – 09 februari 2023

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Als je klant wilt worden wordt je supersnel geholpen. Maar als je klant bent zakt de service als een plumpudding in elkaar. Ik snap dat ze het druk hebben maar bestaande klanten krijgen dus geen prioriteit meer. Schaamteloos.
    Voor aanvang van het contract moet er 2 maanden borg betaald worden. Dat is geen punt. Ze blijven echter daarna facturen sturen voor dubbele maanden. Ik heb bezwaar gemaakt en een bericht gestuurd dat ik wil dat dit gecorrigeerd wordt. Geen inhoudelijk reactie. Als dit niet snel opgelost wordt ben ik weg.

    Reageren
  • PPaul Lintzen – 07 februari 2023

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Wij nemen nu een jaar af bij Frank Energie.
    Ik heb geprobeerd kritisch te volgen wat ze precies doen en als je goed zoekt op site en app, zie je wat ze aan kosten rekenen. Transparant? Ja, maar goed verstopt ook.
    De inkoopvergoeding gas werd verleden jaar verhoogd van 9 naar 13 cent (mail over gehad) en recent wederom: verdubbeld naar bijna 27 cent!

    Voorts kom ik er nu achter dat ze ook een inkoopvergoeding berekenen op teruggeleverde stroom: doen ze daar dan wat voor? Nee dus. Hier heb ik eerder niets over gevonden, dus mogelijk is dit nieuw. Op de facturen vind je niets hierover. Transparant: nee.

    FE berekent ‘voorschotten’ per maand ogv geschat verbruik. Dus in de winter betaal je veel, in de zomer weinig. Maar wat doen ze daarbij? Over het geschatte verbruik brengen ze belastingen etc. In rekening (terecht), maar als twee maanden later het werkelijke verbruik wordt verrekend met het ‘voorschot’ en je hebt minder verbruikt dan ingeschat, krijg je slechts de kale prijs terug: de rest houden ze achter: om de maandtarieven te “verevenwichten” (wat een neerbuigend en slecht taalgebruik!). Ze schrijven op hun site dat ze niet voor bank willen spelen, maar inmiddels hebben wij meer dan € 1.000 tegoed aan EB, ODE etc.! Betrouwbaar? Nee.
    Klantenservice: ik heb de nodige vragen gesteld; gemiddeld heb je na een maand antwoord….

    Zonnepanelen: als je veel meer opwekt dan je kunt afnemen (zoals in onze situatie, in de zomer), kan het zijn dat je betaalt voor teruggeleverde stroom: als de stoomprijzen negatie zijn – en dat is meermaals het geval precies op de momenten dat zonnepanelen veel terugleveren…. Dit kan het plaatje van dyn. contracten behoorlijk (negatief) beïnvloeden.

    Ik ga nu opzeggen, mn. agv de idiote verhoging van de inkoopvergoeding voor gas.

    Ben benieuwd of het gras groener is bij de andere aanbieders van dynamische contracten: NextEnergie heeft bv een veel lagere inkoopvergoeding voor gas ruim 12 cent; ANWB, ZeroEnergy, GroeneStroomLokaal ruim 8 ct, Easyenergy, ruim 10n cent (bij stroom verschillen de inkoopvergoedingen niet veel van elkaar).
    Moeilijk zoektocht…

    Reageren
    • RRM – 08 februari 2023

      @Paul Lintzen
      Ik ben 3/4 jaar klant van Frank en alhoewel ik in het begin erg positief was, weet Frank mijn enthousiasme inmiddels behoorlijk te temperen.
      Op vergelijkbare vragen van mij aan Frank kwam geen respons.
      Ik ben het (danook) helemaal eens met deze review en heb besloten nu even af te wachten hoe Frank omgaat met de jaarafrekening. Waarna ik besluit met Frank door te gaan of over te stappen.
      Van de verwachte transparantie wordt momenteel weinig waargemaakt en op mijn vragen omtrent de tariefaanpassingen voor zowel inkoopvergoedingen als vermindering van terugleververgoedingen wordt geen antwoord gegeven.
      Frank stelt mij teleur!

      Reageren
      • TTon kraamwinkel – 10 februari 2023

        Heel erg herkenbaar.

        Reageren
      • FFrans – 13 februari 2023

        @RM mij was toen ik begon bij Frank toegezegd een met een jaarafrekening te komen en hierop te salderen.
        Nu vraag ik wanneer die afrekening komt en krijg als reactie een site waar staat dat ze alleen dynamisch per maand afrekenen. De terugleververgoeding lijkt trouwens ook verdwenen in de app!

        Reageren
      • FFred – 04 maart 2023

        @RM
        Eveneens minder goede ervaringen, van een postcoderoos regeling, tegenwoordig SCE hebben ze nog nooit gehoord.
        Zijn echt energieverlies die alle ins en outs kennen, maar niet heus helaas.
        Blij dat ik daar weg ben.

        Reageren
  • JJoyce – 03 februari 2023

    Prijs

    Service

    Algemeen

    hier moet je een paarhonderd euro vooruit betalen, niet doen!!

    ga naar Tibber. nl, prijsverschil tibber
    ik heb me aangemeld bij tibber 14.01.22
    ik ben heel tevreden de gemiddelde prijs van vandaag 0. 26 cent terwijl ik daarvoor over de 70 cent betaalde bij vattenfall, snachts is het heel goedkoop zo rond de 10 cent overdag iets hoger, en alles kun je volgen via een handige ap die je gratis kunt downloaden.

    update 27.01.22.prijs ligt nu tussen de 25 en 40 cent,

    02.02.2023 is de gemiddelde prijs 26 cent

    de prijs is lager als er veel wind en zo’n is, rond de 25

    bewolkte dagen 35/40 cent maximum

    Datum van ervaring: 03 februari 2023

    Reageren
  • WWillem Goudswaard – 31 januari 2023

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Via seniorenvoordeelpas overgestapt naar Frank energie. Ik ben niet onbemiddeld. Wegens een verhoogd betaalrisico moet ik binnen 5 dagen 661 euro betalen terwijl mijn contract pas 1 april in kan gaan! Kennelijk moeten zij hun kapitaalpositie opkrikken om met goedkope tarieven
    te kunnen stunten! Dit merk je pas achteraf. Over een adder onder het gras gesproken!?

    Reageren
    • JJoke – 04 april 2023

      @Willem Goudswaard, bedankt dat u dat even kenbaar maakt. Ik ben mij aan het oriënteren, maar nee Frank Energie past niet bij mij!

      Reageren
  • PPaula p – 30 januari 2023

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Frank heeft ’n hele duidelijke app waarin je precies kunt zien wat je verbruik is en..wanneer de elektriciteit goedkoper/duurder is.
    Het enige dat nog zou moeten verbeteren is de communicatie

    Reageren
  • JJ van Rossum – 30 januari 2023

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Ten eerste is het een Nederlands bedrijf en krijg je, in een duidelijke app, de prijzen per uur van gas en electra

    Reageren