Waar ben je naar op zoek?

Frank Energie

Totaalscore

Energieprijs


6,2

Klantenservice


5,0

Algemeen


5,9

Plus- en minpunten

  • 100% groene stroom uit Nederland
  • CO2-gecompenseerd gas
  • Dynamische energietarieven
  • Opzeggen wanneer je wilt
  • Wisselende maandelijkse kosten
  • Slimme meter verplicht

Over Frank Energie

Frank koppelt de energiesector aan slimme oplossingen op IT-gebied. Uniek aan dit energiebedrijf is dat wordt afgerekend op basis van openbaar gepubliceerde handelsprijzen. Dat betekent dat je voor stroom en gas betaald, afhankelijk van de inkoopprijs. Je energiekosten bewegen dus mee met de markt.

De prijs die je betaalt, komt één-op-één overeen met de handelsprijs, waardoor er dus niet wordt verdiend aan jouw verbruik. Het enige wat je aan aan Frank betaalt, is een soort vast abonnementstarief van 5 euro per product per maand.

Frank maakt volledig gebruik van groene stroom opgewekt uit Nederlandse zon- en windparken. Het geleverde gas is CO2-gecompenseerd.

Dubbel voorschot

Bij Frank betaal je bij het afsluiten van het contract een dubbel voorschot (voor 2 maanden). Bovendien betaal je in de winter meer dan in de zomer, wat betekent dat je eerste factuur voor een wintermaand een stuk hoger is dan in de zomer.

Goed om te weten: de eerste maand is de enige dubbele maand. Zodra het contract wordt stopgezet wordt het dubbele voorschot volledig teruggestort. Je betaalt alleen voor de daadwerkelijke gemaakte energiekosten.

Prijsplafond

De energietarieven die Frank Energie communiceert is een gemiddelde over 12 maanden. Het prijsplafond – dat per 1 januari 2023 ingaat – is er al in verwerkt.

Bereken hier je aanbod.

Kan het goedkoper?

55 ervaringen

Plaats review

Schrijf een beoordeling

Wat vindt u van Frank Energie?

Prijs
Klantenservice
Algemeen
  • WWillem Goudswaard – 31 januari 2023

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Via seniorenvoordeelpas overgestapt naar Frank energie. Ik ben niet onbemiddeld. Wegens een verhoogd betaalrisico moet ik binnen 5 dagen 661 euro betalen terwijl mijn contract pas 1 april in kan gaan! Kennelijk moeten zij hun kapitaalpositie opkrikken om met goedkope tarieven
    te kunnen stunten! Dit merk je pas achteraf. Over een adder onder het gras gesproken!?

    Reageren
  • PPaula p – 30 januari 2023

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Frank heeft ‘n hele duidelijke app waarin je precies kunt zien wat je verbruik is en..wanneer de elektriciteit goedkoper/duurder is.
    Het enige dat nog zou moeten verbeteren is de communicatie

    Reageren
  • JJ van Rossum – 30 januari 2023

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Ten eerste is het een Nederlands bedrijf en krijg je, in een duidelijke app, de prijzen per uur van gas en electra

    Reageren
  • GGijsbert van den Brink – 29 januari 2023

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Ik ben een week geleden klant geworden van frank energie en heb meteen mijn waarborg betaald. Maar een dag later was ik al gedesillusioneerd en heb ik mijn contract opgezegd. De hoofdreden is dat frank zegt niets te verdienen aan ons energieverbruik maar ze rekenen wel inkoopkosten zonder dit expliciet op hun website te vermelden. De inkoopkosten voor stroom vallen nog wel mee, ca. 2 cent/kwh, maar voor gas werd in mijn contract een forse 32 cent /m3 gas berekend! Daar zat ook een toeslag in voor, naar ik later uitvond, ca 6 cent/m3 voor mijn CO2 compensatie. Maar dat bedrag wordt nergens expliciet genoemd op de website van frank. In tegendeel, op hun website wordt gesuggereerd dat de CO2 compensatie uit de maandelijkse € 5 onkosten fee wordt betaald. Toegegeven, dat lijkt mij erg weinig maar schrijf dat dan niet zo op op je website!
    Mijn bezwaar bij frank is de tegenstelling tussen de ronkende teksten op hun website en “de kleine lettertjes”, d.w.z. de echte details, als je een concept contract laat aanmaken. Kortom, het is mij allemaal veel te leep!

    Reageren
    • BBennie – 30 januari 2023

      @Gijsbert van den Brink

      De inkoopkosten bedragen € 0,0212 per kWh en € 0,0828 per kuub gas (incl. btw). Deze bestaan uit drie onderdelen:

      Dit zijn de prijzen bij anwb energie

      Reageren
  • LLeone van der kooi – 24 januari 2023

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Bij Frank Energie zit je alijtd goed, omdat je een variabel contact hebt kan je het op elk moment opzeggen. De energie prijzen zijn dynamisch want je betaald daadwerkelijk de prijzen die op dat moment zijn. daarom ben je de ene maand duurder uit dan de andere maand. Door dynamische energie prijzen zijn ook de kosten per uur anders, zo kan je zien op welke tijdstip de energie het goedkoopst is (in de app) om bijvoorbeeld de was doen of je auto opladen. Je gaat met een goed hart de toekomst is omdat je stroom uit de groene bronnen komt zoals uit de windmolen en zonnepanelen. Ik ben dik tevreden met Frank Energie, en ben niet van plan om over te stappen.

    Reageren
  • VVan Rooij – 21 januari 2023

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Ben nu een jaar klant en zeer tevreden maar vandaag zag ik op nu.nl dat leveranciers van dynamische contracten, in tegen stelling tot wat ze beweren, niet transparant zijn over de kosten dmv verzwegen inkoopvergoeding
    Intussen wist ik natuurlijk dat die inkoopvergoeding er is, maar niet dat die bij Frank energie extreem hoger is als bij vergelijkbare leveranciers
    Ik overweeg nu toch maar over te stappen
    Met een mantelzorg woning op onze meter erbij zijn we een grote verbruiker dus dan tikt die hoge inkoopvergoeding behoorlijk aan

    Reageren
    • Vvan Plateringen – 21 januari 2023

      @Van Rooij

      Ik ben het helemaal met u eens,ik las dit artikel ook.
      Ik twijfel nu ook het verschil is wel heel veel.

      Reageren
    • Vvan sterkenburg – 22 januari 2023

      @Van Rooij
      Geheel eens. Toen ik in november startte bij Frank Energie was die inkoopvergoeding voor gas per m3 €0,09680. Per 1 februari betaal ik maar liefst €0,26257! Op deze manier kom ik, nu de gasprijzen weer erg laag, staan dik boven het prijsplafond uit.
      Argumentatie van Frank E. “Mede door de energiecrisis zijn onze kosten dit jaar flink gestegen. Dit betreft extra organisatie-gerelateerde kosten, zoals bijvoorbeeld de vervijfvoudiging van onze klantenservice en de aanpassingen aan onze systemen en processen om o.a. het prijsplafond mogelijk te maken. Daarnaast anticiperen we, ondanks het prijsplafond, op relatief hoge kosten als gevolg van betalingsproblemen bij klanten.” Waar hier over een vervijfvoudiging van de klantenservice wordt gesproken staat natuurlijk ook een vervijfvoudiging van de opbrengsten aan vaste vergoeding (10 euro p/m voor gas en elektra). Een jong en slim bedrijf dat zoveel moet investeren in software voor de invoering van het prijsplafond doet ook iets helemaal niet goed.. Wat ze vergeten te vermelden is dat de marketingbudgetten van Frank E. (niche-speler) zeer hoog zijn geweest (cijfers Nielsen). In 2022 zo’n
      2.592.840 euro. Dat is maar liefst een derde van het budget van een grote speler op de markt als Eneco (7.736.856 euro). Kosten die nu verhaald worden op klanten en overheid.

      Reageren
  • FFimke Peursum-Dam – 17 januari 2023

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Allereerst Welkom energie failliet dan Eneco verplicht een echte ramp ! zo gauw als het kon overgestapt naar Frank Energie nog geen moment spijt gehad je weet precies waar je aan toe bent .Elke dag kun je zien wat energie kost per uur gemakkelijk om b.v. je was te draaien als er goedkope stroom is zeker je wasmachine reiniger scheelt veel. natuurlijk zijn er ook verbeter punten bereikbaarheid kan zeker beter maar we zijn maar we zijn dik tevreden.

    Reageren
  • Ssarah ayres – 15 januari 2023

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Ben al jaren een tevreden klant ze leveren wat ik wil

    Reageren
  • SSimon – 08 januari 2023

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Frank Energie is het eerste bedrijf waar ik kennis maak met dynamische prijzen. En ik moet zeggen dat bevalt mij wel. De maanden oktober en november waren wel even schrikken (€700) maar kregen het verschil terug in de volgen de maanden. Toen wij het contract begonnen was ons huis slecht geïsoleerd en gebaseerd op 5 personen. Inmiddels is alles geïsoleerd en is ons huishouden nog maar 3 personen. Heb toen een aanpassing gevraagd en zonder problemen gekregen. Een punt van kritiek blijft de app. Je krijgt geen live data en soms helemaal geen data.

    Reageren
  • PPol – 04 januari 2023

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Terrible customer service and really weird billing process, please look other options.

    Reageren
  • HHenk – 04 januari 2023

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Artikel klopt niet !
    Er wordt wel degelijk verdiend aan iedere m3 én kwh.
    De z.g.n ” inkoopvergoeding”
    Deze is onlangs ook nog enorm verhoogd op gas ( van 14,5 cent naar 26,2 per kuub ) !
    Dus 5€ per produkt + inkoopvergoeding

    Reageren
    • JJan – 08 januari 2023

      Ik vind die verhoging ook raar. Misschien dat ik maar weer moet wisselen want dit is wel een extreme aanpassing.

      Reageren
    • HHarry – 19 januari 2023

      @Henk,
      Geen reactie gehad op dit schrijven van Frank?
      Volgens mij schieten ze zichzelf hiermee in de voet. Als ik de inkoopvergoeding vergelijk met andere soortgelijke energieleveranciers lijkt het verschil enorm.

      Reageren
      • FFrancesco – 21 januari 2023

        @Harry daarom ben ik naar de anwb gegaan voor gas en tibber voor stroom.
        Frank rekent teveel. En de 2 brieven hierover schoten mij in het verkeerde keelgat.
        Waarom moet ik meerbetalen als frank wanbetalers heeft.

        Reageren
  • KKlant – 04 januari 2023

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Inkoopvergoeding wederom fors verhoogd, graaiers!

    Reageren
  • HHenk Smits – 30 december 2022

    Prijs

    Service

    Algemeen

    mijn broer is van plan om zonnepanelen te nemen , moet ze dan wel huren van de woningbouw (SWZ) Zwolle , maar hij heeft de stroom en gas afname bij Frank Energie , nu maakt Frank Energie hem wijs dat hij dan eerst zijn contract beeindigd en als ze zonnepanelen zijn geplaatst zich zelf weer aanmeld bij Frank Energie , vreemd , trouwens ik ben zelf bij UC ==United Consummer ik betaal maandelijks 199 euro totaal en bij Frank Energie betaal me Broer 400 totaal

    Reageren
  • JJeroen – 08 november 2022

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Mail gestuurd naar frank energie met vraag hoe ze de 190 euro energiekorting gaan regelen. Nu na 10 dagen nog steeds geen reactie kan hierover ook niets vinden op de site.

    Reageren
    • PPeter – 10 november 2022

      @Jeroen

      Over de werkwijze omtrend het compenseren van 2x € 190 euro heeft Frank 2e helft oktober een mail naar al zijn klanten gestuurd.

      Reageren
    • RRemco – 16 november 2022

      @Jeroen
      Je hebt dan gewoon een mail gekregen, kijk anders eens in je spam-map. Het wordt dus verrekend met maandbedrag en/of achterstand.

      Reageren
    • MMirna – 29 november 2022

      @Jeroen Frank heeft per mail super helder gecommuniceerd naar elke klant. Inmiddels is het geld ook gestort of verrekend.

      Reageren
  • MMarina – 05 november 2022

    Energieplafond al verrekend in prijs – wat betekent dat?

    Reageren
  • AAnna – 02 november 2022

    Prijs

    Service

    Algemeen

    I am very disappointed. They do not reply to emails. I annulled the contract within 14 days and still got the invoice today. The app doesn’t work I cannot even log in.

    Reageren
  • AAli Abdellatif – 25 oktober 2022

    Prijs

    Service

    Algemeen

    It is good in pricing (that’s the only good point)
    On the other hand, They asked me to pay 441 € at the first month then suddenly rise it to 645 € from the second one.

    In the first month i had extra (329€), it should be deducted from the third month invoice but it didn’t and they sent me another 645 € invoice which is totally doesn’t make sense because I use only 150€ average by month.

    Trying to contact them is sucks and takes more than 8 days right now and no one answered me.

    Reageren
  • GGerda – 18 oktober 2022

    Prijs

    Service

    Algemeen

    De inkoopprijzen zijn dusdanig laag momenteel, dat Frank een nogal hoge gemiddelde maandprijs hanteert bij het invullen van je verbruiks verleden. Deze prijs past meer bij uitsluitend de wintermaanden nov t/m feb. Kijk maar eens naar de huidige inkoopprijzen zijn van Frank (oktober). Die zijn sinds augustus enorm gedaald, kale gasprijs onder 1 Euro. We zijn nu van het Russisch gas af en de inkoopprijzen stabiliseren nu behoorlijk, ook dankzij de verminderde vraag naar gas bij consumenten; mensen zijn aan het bezuinigen. De stroomprijzen uit zon en wind drukken de prijzen ook. Ik ben een tevreden klant bij Frank. Deze methode kan zelfs vele miljarden overheidssteun, vanwege de logge inkoopwijze en doorberekening door de energiereuzen aan haar klanten, uit ons belastinggeld voorkomen.

    Reageren
    • MMartin – 18 oktober 2022

      @Gerda nou nou! Dan moeten ze de prijzen op energievergelijk.nl wel even aanpassen! daar staan bij Frank energie voor stroom € 0.651 per kWh en voor gas € 2.928 per m3.
      Dus nu even niet veranderen, ik betaal nu bij eneco voor stroom normaal/daltarief € 0.53/€0.45 per kWh en voor gas € 2.25 per m3

      Reageren
      • GGerda – 19 oktober 2022

        @Martin Ja Martin, dat staat in mijn eerste zin vermeld. Frank’s prijzen staan te hoog aangegevenop vergelijk.nl

        Reageren
      • RRob – 03 november 2022

        @Martin

        Actuele prijs 0.85 gas en 0.204 Eur Kw stroom all in. Dus zeg t maar.

        Reageren
        • RRob Smith – 09 januari 2023

          @Rob
          Wel even op het “goede knopje drukken rechts boven”.
          Inclusief alle kosten en belastingen ziet het er anders uit.
          Voordeliger nog dan bij de “grote energieboeren”, maar er komt ca 15ct per kWh en 60ct per m3 gas bij.

          Reageren
      • CChris – 27 november 2022

        @Martin nou nou….

        En ik betaal 0,21/kwh en 0,82/m3…

        Vast contract t/m 2024.

        Degene die altijd overstapten voor de bonus en variabel klagen nu het hardst.
        Wel eerst cashen en nu klagen

        Reageren
    • FFrank Energie – 20 oktober 2022

      @Gerda Fijn om te horen dat je tevreden bent Gerda. Samen kunnen we de energietransitie versnellen.

      Reageren
  • MMilo – 12 oktober 2022

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Super tevreden over deze energieleverancier. Ze zijn transparant en veel goedkoper dan andere energieleveranciers. Altijd netjes een antwoord gekregen op mijn vragen (houd er rekening mee dat dit wat langer kan duren, energieleveranciers krijgen op dit moment nou eenmaal heel veel vragen), facturen zijn inzichtelijk en je betaalt nooit te veel. Kortom, ik raad iedereen Frank aan!

    Reageren
    • FFrank Energie – 18 oktober 2022

      @Milo Goed om te horen Milo, leuk je als klant te hebben!

      Reageren
      • TTrientje – 01 november 2022

        @Frank Energie
        Vanaf augustus mailen we jullie al.
        Zijn niet berijkbaar.
        En storten geld weer terug.
        En als wij jullie mailen antwoorden jullie niet.
        Dus gaan bij jullie weg.
        Betalen 600 euro per mnd bij jullie.
        En zijn dagelijks niet eens thuis.
        En betalen de volle pond

        Reageren
    • Eed – 14 januari 2023

      @Milo

      Ook ik ben super tevreden. Alles heel inzichtelijk, de marktprijs van de dag en een heldere app Kortom super tevreden.

      Reageren
  • MM. K. – 12 oktober 2022

    Prijs

    Service

    Algemeen

    hiervoor bij vattenfall mn energiecontract gehad, maar ga nu E 300 minder betalen (PER MAAND). prijs is wel een gemiddelde over het komende jaar, dus goed om te weten dat ik wrs wel meer betaal in november en december, maar weer minder in de zomer.

    grappig ook dat het prijs plafond al is verwerkt in de prijs, nog niet bij andere partijen gezien

    Reageren
    • RRdB – 18 oktober 2022

      @M. K.
      Helemaal eens met het prijsverschil t.o.v. andere energiebedriegers. Bij Vattenfall betaal je ca. € 3,95 per m3 gas en ik zit nu sinds 18-12-2021 bij Frank Energie. Verbruik 750m3 gas en 2500 kWh elektra. Zal het jaar afsluiten met net onder de € 200,– gemiddeld per maand. Bij de anderen betaal je per maand meer dan 600 euro bij identiek verbruik. Wel moet ik tegenspreken dat Frank het prijsplafond al aanhoudt. Heb net mijn voorschotfactuur voor november binnen en daar staat toch echt € 1,67 per m3 gas op dat ik mag voorfinancieren en € 0.369 voor elektra per kWh. Wie ik ook spreek (die niet meer in een vast contract zitten) ze betalen allemaal honderden euro’s meer per maand.
      Resumerend: ik ben zeer content met de overstap naar Frank. Met name mensen die ca. 1.200 m3 per jaar verbruiken hebben er maximale baat bij!

      Reageren
    • FFrank Energie – 18 oktober 2022

      @M. K. Welkom bij Frank! En goed om te horen dat je gaat besparen. Bedankt voor je review.

      Reageren
  • MM . Ait – 10 oktober 2022

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Ik heb spijt dat ik ben overgestapt naar deze Frank energie.
    Na twee maanden ben ik overgestapt naar een andere energieleverancier.
    Ik ging verhuizen en wou mijn contract meenemen dat kon alleen als ik €700 aan borgsom heb betaald.
    En een nieuwe contract moest afsluiten.
    Telefonisch geen contact.
    Als per mail en het duurt 3 dagen voor je een antwoord kreeg.
    Wat een drama was dit.

    Nooit meer.

    Reageren
    • FFrank Energie – 18 oktober 2022

      @M . Ait Dat is inderdaad geen prettige en klantvriendelijke ervaring.

      We hebben jouw casus gevonden en zo te zien heeft de collega niet gezien dat je reeds klant bij ons was. Ze heeft dit geïnterpreteerd als zijnde een nieuwe aanmelding, die met spoed wilde starten. In zo’n situatie vroegen wij op dat moment inderdaad eerst om een waarborgsom.

      Omdat jij reeds een contract bij ons had, was dit uiteraard niet van toepassing.
      Ik ga ervan uit dat de onduidelijkheid hiermee is weggenomen.

      Excuses voor het ongemak.

      Reageren
  • PP.H. – 10 oktober 2022

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Vandaag via deze site overgestapt naar frankenergie. Zit nu bij essent maar die hebben de tarieven zo extreem verhoogd dat ik geen keus had.

    Wel staat er dat de prijzen alvast met het prijsplafond zijn berekend, maar die ging toch pas per 1 januari 2023 in?

    Zie geen telefoon nummer op hun site staan, dus vandaar hier de vraag.

    Reageren
    • SSimone – 12 oktober 2022

      @P.H. november en december krijg je 190 euro terug op de rekening en ja in januari 2023 is er ook nog een regeling.

      Reageren
  • SSaid – 02 oktober 2022

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Slecht bedrijf, communiceren doen ze niet. Al stuur je tig mails, geen antwoord. Was op 09-09-2022 overgestapt op een ander bedrijf. Stuurt Frank energie mij doodleuk een zeer verhoogde nota voor oktobter op. Ondanks diverse mails om een eindnota, krijg ik geen reactie. Tenminste wel dreigt men mij af te sluiten(van wat is de vraag) en dreigen herhaaldelijk met incassobureaus. Slecht bedrijf dat haar administratie door een stel kleuters laat doen oid

    Reageren
    • FFrank Energie – 18 oktober 2022

      @Said Jammer om te horen Said, op dit moment is het ongekend druk waardoor een antwoord wat langer op zich laat wachten. Onze excuses hiervoor.

      Begin September wordt de factuur van oktober al aangemaakt. Daarom denk ik dat jouw overstap en de factuur elkaar gekruist heeft. Uiteraard hoef je niet voor de maand oktober te betalen als wij niet aan je leveren. Daarom wordt de factuur van oktober terugbetaald op de eindafrekening. Dit kun je checken op de laatste bladzijde van de eindafrekening.

      Reageren
  • Rrob – 27 juli 2022

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Op zich zijn wij best tevreden, bij de Eneco hadden we nu de hoofdprijs betaald.
    Als ze bij Frank de bereikbaarheid van de klantenservice zouden vergroten (telefonisch) dan had ik ze zeker een hogere score gegeven. we zijn nu 3 weken bezig geweest om ons leverings adres gewijzigd te krijgen, dat in deze moderne tijd, verder top

    Reageren
    • FFrank Energie – 18 oktober 2022

      @rob Fijn om te horen dat je tevreden bent. Door ongekende drukte en personeelstekort is het momenteel niet mogelijk om telefonisch contact op te nemen. Dit kost namelijk te veel tijd en leidt tot lange wachttijden. Daarom staan we je graag per e-mail te woord. Je kunt wel een bel afspraak inplannen per e-mail. We zijn hard aan het werk om dit te verbeteren. Een van deze verbeteringen is dat we aankomende weken zullen starten met het WhatsApp-service kanaal, waar je binnen enkele uren te woord wordt gestaan door een van onze klantenservice medewerkers. Bedankt voor je review.

      Reageren
  • Aa. – 21 juli 2022

    Prijs

    Service

    Algemeen

    na vergelijking gemaakt te hebben de goedkoopste. snel en gemakkelijk proces.

    telefonisch contact helaas niet mogelijk.

    Reageren
    • FFrank Energie – 18 oktober 2022

      @a. Bedankt voor je review. Wist je dat je wel een bel afspraak kunt maken? Hiervoor kan je een e-mail sturen naar klantenservice [at] frankenergie.nl.

      Reageren
    • RRdB – 20 oktober 2022

      @a.
      Telefonisch contact dat niet mogelijk was, was de reden dat ik bij Eneco wegging. Acht maal gebeld. Er werd opgenomen en ik hoorde een ruimte vol met telefonisten/es. Zodra ik “hallo” riep werd de verbinding verbroken. Toen via de chat met Eneco geprobeerd. Die was overbelast. 26 jaren bij Eneco geweest en toen overgestapt naar Welkom Energie. Die ging 6 weken daarna ter ziele. Tot mijn grote verbazing werd het klantenbestand verkocht aan Eneco. Terug naar af dus. Voor 6 weken energie moest ik 700 euro aftikken aan Eneco. Ben – zodra het ging – direct naar Frank Energie overgestapt. Zouden alle klanten die niet meer in een meerjarig contract zitten bij Eneco moeten doen. Scheelt ze een hoop geld. Graaimentaliteit bij Eneco, Vattenfal, Essent en nog een paar. Die hebben nog heel wat te leren.

      Reageren