Plus- en minpunten
- 100% groene stroom uit Nederland
- CO2-gecompenseerd gas
- Dynamische energietarieven
- Opzeggen wanneer je wilt
- Wisselende maandelijkse kosten
- Slimme meter verplicht
Frank Energie tarieven
De huidige tarieven van Frank Energie zijn € 0,221 per kWh stroom en € 1,109 per m³ gas. Deze tarieven zijn berekend voor het goedkoopste contract in de energievergelijker op 17 juli 2025.
De tarieven worden dagelijks gecontroleerd.
Over Frank Energie
Frank koppelt de energiesector aan slimme oplossingen op IT-gebied. Uniek aan dit energiebedrijf is dat wordt afgerekend op basis van openbaar gepubliceerde handelsprijzen. Dat betekent dat je voor stroom en gas betaald, afhankelijk van de inkoopprijs. Je energiekosten bewegen dus mee met de markt.
De prijs die je betaalt, komt één-op-één overeen met de handelsprijs, waardoor er dus niet wordt verdiend aan jouw verbruik. Het enige wat je aan aan Frank betaalt, is een soort vast abonnementstarief van 7,01 euro per product per maand en inkoopkosten.
Frank maakt volledig gebruik van groene stroom opgewekt uit Nederlandse zon- en windparken. Het geleverde gas is CO2-gecompenseerd.
Dubbel voorschot
Bij Frank betaal je bij het afsluiten van het contract een dubbel voorschot (voor 2 maanden). Bovendien betaal je in de winter meer dan in de zomer, wat betekent dat je eerste factuur voor een wintermaand een stuk hoger is dan in de zomer.
Goed om te weten: de eerste maand is de enige dubbele maand. Zodra het contract wordt stopgezet wordt het dubbele voorschot volledig teruggestort. Je betaalt alleen voor de daadwerkelijke gemaakte energiekosten.
Bereken hier je aanbod bij Frank Energie.
Contactgegevens
- E-mail: klantenservice@frankenergie.nl
- Telefoon: 020 79 00 114
- Website: www.frankenergie.nl
Frank Energie is een slechte grap. 8 weken gewacht op eind afrekening. En nu mag ik nog 2 weken wachten op de betaling.
Ze doen alsof ze de goedkoopste zijn, maar in werkelijkheid zijn ze de duurste. Vervelende communicatie.
De prijsverhoging begin februari van maar liefst 80% voor de inkoopvergoeding (van 14,52 naar 26,26 eurocent) werd per mail aangekondigd en automatisch doorgevoerd. De prijsverlaging van 26,26 naar 8 cent op 22 februari werd niet gemeld en ook niet automatisch doorgevoerd. As je er zelf niet achter komt betaal je gewoon 18 cent per m³ gas teveel. Ze zeggen bij Frank energie dat ze dit op 22 februari via een mail bekend gemaakt hebben, deze heb ik niet gehad. Ik heb dit ook gecheckt bij 2 kennissen die ook bij Frank energie klant zijn, zij hebben ook geen mail ontvangen.
@jan
Dat klopt een schandalige handelwijze.
@jan
Zelfde verhaal. Geen mail gehad. Collega’s die bij Frank zitten ook niet. Dat wordt een aardige uittocht bij Frank zo langzamerhand. Dat krijg je er van als je met je handen in de prijsplafond-kas zit te graaien. Mijn mooie voornaam wordt ook nog eens misbruikt…
@jan
Geldt hier ook. Ik vraag me nu ook af hoelang wij dus al 26 cent leverkosten per kuub betaald hebben ..
Als reactie geeft Frank aan dat ik een nieuw contract moet afsluiten, conform de contracten voor nieuwe klanten. Er wordt ook gewoon doodleuk bevestigd dat verhoging van de leverkosten automatisch geregeld wordt, maar dat je bij een verlaging zelf actie moet ondernemen.
Ik ben overgestapt naar next energy vanwege de verhoging van hun inkoopvergoeding gas die x3 is gegaan, hierbij werd vermeld dat dit nodig was om de klantenservice te verbeteren ( die ng steeds slecht is) en vanwege de kosten voor wanbetalers, terwijl je hier al een voorschot van 2 maanden voor betaald. ik heb een ruim voorschot betaald en wacht nu al ruim 7 weken op de eindafrekening.
Telkens krijg ik weer een ander antwoord en wordt ik aan het lijntje gehouden.
Ik heb het idee dat Frank de boel belazert.
Ik zou wegblijven van deze club er zijn genoeg alternatieven die goedkoper en beter zijn.
@Hein de Beer
Helemaal met je eens. Ook hier aan het wachten op mijn eindafrekening. In de app is ook niets meer terug te vinden over mijn verbruik of betaalde facturen, gelukkig heb ik deze zelf bewaard. Deze gegevens zouden zeker nog tot aan de eindafrekening in de app te zien moeten zijn. (Dit zouden ze vandaag in orde maken)
Heb vandaag antwoord gekregen op de vraag waarom ik de eindafrekening nog niet gehad heb. Ze zijn in overleg met het RVO over hoe het prijsplafond te berekenen in februari. Tja, daar zakt je broek van af, wat een flauwekul. Mijn nieuwe dynamische leverancier weet allang hoe dat te berekenen. Heb in totaal 2 maanden van hun diensten gebruik gemaakt maar wel 4 termijnen mogen betalen. Ze lijken wel een bank die mijn geld graag wil vasthouden.. Misschien goed als we massaal een melding maken bij het rvo.
@Judith
Prima plan.
Bij mij precies dezelfde reactie.
Ik wacht ook al zo`n 7 weken op de eindafrekening.
De borg die ik in het begin betaalt heb moet ik ook nog terug krijgen. Alles bij elkaar zo`n €1.000. Zit nu bij Zonneplan. Gewoon achteraf betalen. veel beter.
@Hein de Beer, EasyEnergy (ook een dynamisch energiebedrijf) sluit het account al af, op de laatste dag dat je er nog bij bent. Inderdaad een slechte zaak, want de eindnota moet nog binnenkomen. ACM zou hier eens toezicht op moeten houden, het is te gek voor woorden, dat je je eigen gegevens niet meer kunt inzien.
Een jaar klant geweest, begin 2023 toch overgestapt en nu zit ik ik al bijna 3 maanden te wachten op de afrekening die aanzienlijk moet zijn.
Reactie op vragen hierover worden heel laat beantwoord, iedere keer weer een andere smoes, meter viel niet uit te lezen, onduidelijkheid over energieplafond etc.
Dit terwijl ik 2 dagen voor einde contract mijn meterstanden nog heb moeten doorgeven (maar goed dat ik de foto’s) nog heb!
Kortom slechte ervaring. Ben me aan het beraden wat mijn volgende stap moet zijn om mijn geld terug te krijgen. Iemand advies?
Sinds kort klant geworden bij Frank. Hun systeem en prijzen bevallen me tot nu meer dan uitstekend. Ook zijn zijn transparanter ivm de gevestigde bedrijven.
Klantnr. 200993. Slechte service, communicatie dik onder de maat. Zit al vanaf 4 januari van dit jaar op mijn eindafrekening te wachten en voor januari dus € 608,10 als voorschot betaald. Als ik reageer, kan ik niet binnen 5 dagen een reactie verwachten en daarna hoor je niets meer. Ga nu een serieuze klacht indienen bij AFM en de Consumentenman van Noord-Hollands Dagblad. Misschien helpt dat.
Sinds januari klant, vragen over de faktuur worden niet beantwoord. De regel ontvangen compensatie januari wordt nergens uitgelegd. Inkoop vergoeding verdubbeld in februari!!!. Ik wacht nog even af of ze reageren op mijn vragen . Zoniet ga ik maar weer overstappen.
Als je klant wilt worden wordt je supersnel geholpen. Maar als je klant bent zakt de service als een plumpudding in elkaar. Ik snap dat ze het druk hebben maar bestaande klanten krijgen dus geen prioriteit meer. Schaamteloos.
Voor aanvang van het contract moet er 2 maanden borg betaald worden. Dat is geen punt. Ze blijven echter daarna facturen sturen voor dubbele maanden. Ik heb bezwaar gemaakt en een bericht gestuurd dat ik wil dat dit gecorrigeerd wordt. Geen inhoudelijk reactie. Als dit niet snel opgelost wordt ben ik weg.
Wij nemen nu een jaar af bij Frank Energie.
Ik heb geprobeerd kritisch te volgen wat ze precies doen en als je goed zoekt op site en app, zie je wat ze aan kosten rekenen. Transparant? Ja, maar goed verstopt ook.
De inkoopvergoeding gas werd verleden jaar verhoogd van 9 naar 13 cent (mail over gehad) en recent wederom: verdubbeld naar bijna 27 cent!
Voorts kom ik er nu achter dat ze ook een inkoopvergoeding berekenen op teruggeleverde stroom: doen ze daar dan wat voor? Nee dus. Hier heb ik eerder niets over gevonden, dus mogelijk is dit nieuw. Op de facturen vind je niets hierover. Transparant: nee.
FE berekent ‘voorschotten’ per maand ogv geschat verbruik. Dus in de winter betaal je veel, in de zomer weinig. Maar wat doen ze daarbij? Over het geschatte verbruik brengen ze belastingen etc. In rekening (terecht), maar als twee maanden later het werkelijke verbruik wordt verrekend met het ‘voorschot’ en je hebt minder verbruikt dan ingeschat, krijg je slechts de kale prijs terug: de rest houden ze achter: om de maandtarieven te “verevenwichten” (wat een neerbuigend en slecht taalgebruik!). Ze schrijven op hun site dat ze niet voor bank willen spelen, maar inmiddels hebben wij meer dan € 1.000 tegoed aan EB, ODE etc.! Betrouwbaar? Nee.
Klantenservice: ik heb de nodige vragen gesteld; gemiddeld heb je na een maand antwoord….
Zonnepanelen: als je veel meer opwekt dan je kunt afnemen (zoals in onze situatie, in de zomer), kan het zijn dat je betaalt voor teruggeleverde stroom: als de stoomprijzen negatie zijn – en dat is meermaals het geval precies op de momenten dat zonnepanelen veel terugleveren…. Dit kan het plaatje van dyn. contracten behoorlijk (negatief) beïnvloeden.
Ik ga nu opzeggen, mn. agv de idiote verhoging van de inkoopvergoeding voor gas.
Ben benieuwd of het gras groener is bij de andere aanbieders van dynamische contracten: NextEnergie heeft bv een veel lagere inkoopvergoeding voor gas ruim 12 cent; ANWB, ZeroEnergy, GroeneStroomLokaal ruim 8 ct, Easyenergy, ruim 10n cent (bij stroom verschillen de inkoopvergoedingen niet veel van elkaar).
Moeilijk zoektocht…
@Paul Lintzen
Ik ben 3/4 jaar klant van Frank en alhoewel ik in het begin erg positief was, weet Frank mijn enthousiasme inmiddels behoorlijk te temperen.
Op vergelijkbare vragen van mij aan Frank kwam geen respons.
Ik ben het (danook) helemaal eens met deze review en heb besloten nu even af te wachten hoe Frank omgaat met de jaarafrekening. Waarna ik besluit met Frank door te gaan of over te stappen.
Van de verwachte transparantie wordt momenteel weinig waargemaakt en op mijn vragen omtrent de tariefaanpassingen voor zowel inkoopvergoedingen als vermindering van terugleververgoedingen wordt geen antwoord gegeven.
Frank stelt mij teleur!
Heel erg herkenbaar.
@RM mij was toen ik begon bij Frank toegezegd een met een jaarafrekening te komen en hierop te salderen.
Nu vraag ik wanneer die afrekening komt en krijg als reactie een site waar staat dat ze alleen dynamisch per maand afrekenen. De terugleververgoeding lijkt trouwens ook verdwenen in de app!
@RM
Eveneens minder goede ervaringen, van een postcoderoos regeling, tegenwoordig SCE hebben ze nog nooit gehoord.
Zijn echt energieverlies die alle ins en outs kennen, maar niet heus helaas.
Blij dat ik daar weg ben.
hier moet je een paarhonderd euro vooruit betalen, niet doen!!
ga naar Tibber. nl, prijsverschil tibber
ik heb me aangemeld bij tibber 14.01.22
ik ben heel tevreden de gemiddelde prijs van vandaag 0. 26 cent terwijl ik daarvoor over de 70 cent betaalde bij vattenfall, snachts is het heel goedkoop zo rond de 10 cent overdag iets hoger, en alles kun je volgen via een handige ap die je gratis kunt downloaden.
update 27.01.22.prijs ligt nu tussen de 25 en 40 cent,
02.02.2023 is de gemiddelde prijs 26 cent
de prijs is lager als er veel wind en zo’n is, rond de 25
bewolkte dagen 35/40 cent maximum
Datum van ervaring: 03 februari 2023
Via seniorenvoordeelpas overgestapt naar Frank energie. Ik ben niet onbemiddeld. Wegens een verhoogd betaalrisico moet ik binnen 5 dagen 661 euro betalen terwijl mijn contract pas 1 april in kan gaan! Kennelijk moeten zij hun kapitaalpositie opkrikken om met goedkope tarieven
te kunnen stunten! Dit merk je pas achteraf. Over een adder onder het gras gesproken!?
@Willem Goudswaard, bedankt dat u dat even kenbaar maakt. Ik ben mij aan het oriënteren, maar nee Frank Energie past niet bij mij!
Frank heeft ‘n hele duidelijke app waarin je precies kunt zien wat je verbruik is en..wanneer de elektriciteit goedkoper/duurder is.
Het enige dat nog zou moeten verbeteren is de communicatie
@Paula p
Helaas blijft de app wel erg vaak steken.
Ten eerste is het een Nederlands bedrijf en krijg je, in een duidelijke app, de prijzen per uur van gas en electra
Ik ben een week geleden klant geworden van frank energie en heb meteen mijn waarborg betaald. Maar een dag later was ik al gedesillusioneerd en heb ik mijn contract opgezegd. De hoofdreden is dat frank zegt niets te verdienen aan ons energieverbruik maar ze rekenen wel inkoopkosten zonder dit expliciet op hun website te vermelden. De inkoopkosten voor stroom vallen nog wel mee, ca. 2 cent/kwh, maar voor gas werd in mijn contract een forse 32 cent /m3 gas berekend! Daar zat ook een toeslag in voor, naar ik later uitvond, ca 6 cent/m3 voor mijn CO2 compensatie. Maar dat bedrag wordt nergens expliciet genoemd op de website van frank. In tegendeel, op hun website wordt gesuggereerd dat de CO2 compensatie uit de maandelijkse € 5 onkosten fee wordt betaald. Toegegeven, dat lijkt mij erg weinig maar schrijf dat dan niet zo op op je website!
Mijn bezwaar bij frank is de tegenstelling tussen de ronkende teksten op hun website en “de kleine lettertjes”, d.w.z. de echte details, als je een concept contract laat aanmaken. Kortom, het is mij allemaal veel te leep!
@Gijsbert van den Brink
De inkoopkosten bedragen € 0,0212 per kWh en € 0,0828 per kuub gas (incl. btw). Deze bestaan uit drie onderdelen:
Dit zijn de prijzen bij anwb energie
Bij Frank Energie zit je alijtd goed, omdat je een variabel contact hebt kan je het op elk moment opzeggen. De energie prijzen zijn dynamisch want je betaald daadwerkelijk de prijzen die op dat moment zijn. daarom ben je de ene maand duurder uit dan de andere maand. Door dynamische energie prijzen zijn ook de kosten per uur anders, zo kan je zien op welke tijdstip de energie het goedkoopst is (in de app) om bijvoorbeeld de was doen of je auto opladen. Je gaat met een goed hart de toekomst is omdat je stroom uit de groene bronnen komt zoals uit de windmolen en zonnepanelen. Ik ben dik tevreden met Frank Energie, en ben niet van plan om over te stappen.
Ben nu een jaar klant en zeer tevreden maar vandaag zag ik op nu.nl dat leveranciers van dynamische contracten, in tegen stelling tot wat ze beweren, niet transparant zijn over de kosten dmv verzwegen inkoopvergoeding
Intussen wist ik natuurlijk dat die inkoopvergoeding er is, maar niet dat die bij Frank energie extreem hoger is als bij vergelijkbare leveranciers
Ik overweeg nu toch maar over te stappen
Met een mantelzorg woning op onze meter erbij zijn we een grote verbruiker dus dan tikt die hoge inkoopvergoeding behoorlijk aan
@Van Rooij
Ik ben het helemaal met u eens,ik las dit artikel ook.
Ik twijfel nu ook het verschil is wel heel veel.
@Van Rooij
Geheel eens. Toen ik in november startte bij Frank Energie was die inkoopvergoeding voor gas per m3 €0,09680. Per 1 februari betaal ik maar liefst €0,26257! Op deze manier kom ik, nu de gasprijzen weer erg laag, staan dik boven het prijsplafond uit.
Argumentatie van Frank E. “Mede door de energiecrisis zijn onze kosten dit jaar flink gestegen. Dit betreft extra organisatie-gerelateerde kosten, zoals bijvoorbeeld de vervijfvoudiging van onze klantenservice en de aanpassingen aan onze systemen en processen om o.a. het prijsplafond mogelijk te maken. Daarnaast anticiperen we, ondanks het prijsplafond, op relatief hoge kosten als gevolg van betalingsproblemen bij klanten.” Waar hier over een vervijfvoudiging van de klantenservice wordt gesproken staat natuurlijk ook een vervijfvoudiging van de opbrengsten aan vaste vergoeding (10 euro p/m voor gas en elektra). Een jong en slim bedrijf dat zoveel moet investeren in software voor de invoering van het prijsplafond doet ook iets helemaal niet goed.. Wat ze vergeten te vermelden is dat de marketingbudgetten van Frank E. (niche-speler) zeer hoog zijn geweest (cijfers Nielsen). In 2022 zo’n
2.592.840 euro. Dat is maar liefst een derde van het budget van een grote speler op de markt als Eneco (7.736.856 euro). Kosten die nu verhaald worden op klanten en overheid.
Allereerst Welkom energie failliet dan Eneco verplicht een echte ramp ! zo gauw als het kon overgestapt naar Frank Energie nog geen moment spijt gehad je weet precies waar je aan toe bent .Elke dag kun je zien wat energie kost per uur gemakkelijk om b.v. je was te draaien als er goedkope stroom is zeker je wasmachine reiniger scheelt veel. natuurlijk zijn er ook verbeter punten bereikbaarheid kan zeker beter maar we zijn maar we zijn dik tevreden.
Ben al jaren een tevreden klant ze leveren wat ik wil
Nou jaren, ze bestaan nog niet zo lang!
Frank Energie is het eerste bedrijf waar ik kennis maak met dynamische prijzen. En ik moet zeggen dat bevalt mij wel. De maanden oktober en november waren wel even schrikken (€700) maar kregen het verschil terug in de volgen de maanden. Toen wij het contract begonnen was ons huis slecht geïsoleerd en gebaseerd op 5 personen. Inmiddels is alles geïsoleerd en is ons huishouden nog maar 3 personen. Heb toen een aanpassing gevraagd en zonder problemen gekregen. Een punt van kritiek blijft de app. Je krijgt geen live data en soms helemaal geen data.
Terrible customer service and really weird billing process, please look other options.
Artikel klopt niet !
Er wordt wel degelijk verdiend aan iedere m3 én kwh.
De z.g.n ” inkoopvergoeding”
Deze is onlangs ook nog enorm verhoogd op gas ( van 14,5 cent naar 26,2 per kuub ) !
Dus 5€ per produkt + inkoopvergoeding
Ik vind die verhoging ook raar. Misschien dat ik maar weer moet wisselen want dit is wel een extreme aanpassing.
@Jan, klopt. Echter, deze verhoging is later stilzwijgend weer fors verlaagd. Rare werkwijze!
@Henk,
Geen reactie gehad op dit schrijven van Frank?
Volgens mij schieten ze zichzelf hiermee in de voet. Als ik de inkoopvergoeding vergelijk met andere soortgelijke energieleveranciers lijkt het verschil enorm.
@Harry daarom ben ik naar de anwb gegaan voor gas en tibber voor stroom.
Frank rekent teveel. En de 2 brieven hierover schoten mij in het verkeerde keelgat.
Waarom moet ik meerbetalen als frank wanbetalers heeft.
Inkoopvergoeding wederom fors verhoogd, graaiers!
mijn broer is van plan om zonnepanelen te nemen , moet ze dan wel huren van de woningbouw (SWZ) Zwolle , maar hij heeft de stroom en gas afname bij Frank Energie , nu maakt Frank Energie hem wijs dat hij dan eerst zijn contract beeindigd en als ze zonnepanelen zijn geplaatst zich zelf weer aanmeld bij Frank Energie , vreemd , trouwens ik ben zelf bij UC ==United Consummer ik betaal maandelijks 199 euro totaal en bij Frank Energie betaal me Broer 400 totaal
Mail gestuurd naar frank energie met vraag hoe ze de 190 euro energiekorting gaan regelen. Nu na 10 dagen nog steeds geen reactie kan hierover ook niets vinden op de site.
@Jeroen
Over de werkwijze omtrend het compenseren van 2x € 190 euro heeft Frank 2e helft oktober een mail naar al zijn klanten gestuurd.
@Jeroen
Je hebt dan gewoon een mail gekregen, kijk anders eens in je spam-map. Het wordt dus verrekend met maandbedrag en/of achterstand.
@Jeroen Frank heeft per mail super helder gecommuniceerd naar elke klant. Inmiddels is het geld ook gestort of verrekend.
Energieplafond al verrekend in prijs – wat betekent dat?