Waar ben je naar op zoek?

Essent

Over Essent

Essent is de grootste energieleverancier van Nederland en werd in 1999 opgericht. Essent levert stroom en gas voor de particuliere en zakelijke markt in België en Nederland. 

Naar schatting heeft Essent ongeveer 2,5 miljoen klanten in Nederland (2022). Essent is bovendien voor 100 procent eigenaar van een andere leverancier, namelijk prijsvechter Energiedirect. Ook deze onderneming is goed voor ongeveer 0,7 miljoen klanten.

Van 2009 tot 2016 was het bedrijf een volledige dochter van het Duitse concern RWE. Sinds april 2016 is Essent zelfstandig opererend, maar onderdeel van het beursgenoteerde bedrijf E.ON SE.

E.ON richt zich volledig op het opwekken van duurzame energie, reductie van broeikasgassen, decentralisatie van energie en digitalisering van huishoudens (smart homes).

Plus- en minpunten

  • Korting op energiebesparende producten
  • Hoge bonussen bij overstap
  • Goed bereikbaar, prettige service
  • Grote betrouwbare leverancier
  • Lage vergoeding teruglevering zonnepanelen

Essent tarieven

Hieronder staan de actuele stroom- en gastarieven van Essent.

Contract
Stroomprijs per kWh
Gasprijs per m3
Variabel
€ 0,338
€ 1,328
Vast (1 jaar)
€ 0,334
€ 1,279
Vast (3 jaar)
€ 0,278
€ 1,256

De tarieven worden dagelijks gecontroleerd.

Actie

Tijdelijke actie: Tot € 350 korting (voor nieuwe klanten). De hoogte van de korting kan verschillen per contract en verbruik.

Terugleververgoeding

Voor stroom die je netto teruglevert ontvang je bij Essent een vergoeding van € 0,055 per kWh.

Terugleverkosten

Voor elektriciteit die je teruglevert aan het net betaal je bij Essent vanaf 1 juli 2024 terugleverkosten.

Kan het goedkoper?

970 ervaringen

Plaats review

Schrijf een beoordeling

Wat vindt u van Essent?

Prijs
Klantenservice
Algemeen
  • Ppeter brusse – 22 januari 2024

    Prijs

    Service

    Algemeen

    als er iets is, heb je snel contact en wordt de klacht, of het probleem direkt op een snelle en professionele manier opgelost. klasse!!! ga zo door.

    Reageren
  • WWim Rovers – 22 januari 2024

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Ik ben uitermate tevreden met mijn energieleverancier, vooral omdat ik al een aantal jaren een vast contract heb, waardoor mijn energiekosten in de moeilijke afgelopen jaren niet zijn gestegen. Verder waardeer ik het zeer, dat ik maandelijks een overzicht ontvang van mijn gas- en elektragebruik van de afgelopen maand vergeleken met die van de zelfde maand van een jaar daarvoor. Verder tracht Essent mee te werken aan duurzaamheid door kortingen op energiezuinige producten en zetten ze ook jaarlijks € 100 voor mij opzij, hetgeen ik op een later tijdstip kan gebruiken voor energiebesparende duurdere oplossingen, zoals isolatie en zonnepanelen. Hierdoor zouden ook mensen met een wat kleiner budget na een aantal jaren wat makkelijker een dure aanschaf van zo’n energiebesparend product kunnen bekostigen.

    Reageren
  • DDiny Vos – 22 januari 2024

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Heel tevreden over Essent !
    Momenteel een vijfjaar contract dus prima prijs .
    Geen klachten hier en in vergelijk met veel omwonenden zitten we erg goed bij Essent !

    Reageren
  • SSilverentand – 22 januari 2024

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Duidelijke uitleg en altijd betrouwbaar

    Reageren
  • AAlex Kampinga – 22 januari 2024

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Een prima organisatie .

    Reageren
  • BBen Vaneker – 22 januari 2024

    Prijs

    Service

    Algemeen

    dit is voor mij/ons tot nu toe de leverancier waar we geen problemen mee hebben gehad
    en al de afspraken vooraf zijn na gekomen ook het verbruik en de kosten kunnen helder
    en duidelijk iedere dag en maand op de site worden gecontroleerd.
    dus nu bijna 3 jaar zijn wij tevreden klant van ESSENT.

    Reageren
  • GGloria – 22 januari 2024

    Prijs

    Het is prima en wij zijn al meer dan 33 jaar met de Essent klant.

    Reageren
  • PP.Gubbels – 22 januari 2024

    Prijs

    Service

    Algemeen

    AL sinds 30 jaar naar tevredenheid mijn leverancier.

    Reageren
  • RRob Heemink – 21 januari 2024

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Goede service

    Reageren
  • JJeanette Blom – 21 januari 2024

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Essent is duidelijk, in het geven van verbruik versus abonnement kosten.
    Ik ben al jaren klant en tevreden.
    Door personeelstekort, ook in dit bedrijf, moeilijk telefonisch bereikbaar.
    Uiteindelijk wel vriendelijk en behulpzaam.

    Reageren
  • Bbert maton – 21 januari 2024

    Prijs

    Service

    Algemeen

    toppie ik zit goet voor 5 jaar groetje bert maton tot over 5 jaar daag

    Reageren
  • JJ v IJsseldijk – 21 januari 2024

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Prima energie leverancier, goed te bereiken bij e.v t storing.

    Reageren
  • JJules Schneiders – 20 januari 2024

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Essent is goed bereikbaar en je wordt vriendelijk geholpen. Mocht de wachttijd aan de telefoon toch als te lang worden ervaren dan kun je op de website alle informatie vinden die ons ingewikkelde energie systeem verbergt.

    Anders is chatten altijd nog een alternatief.
    Daarnaast krijg je maandelijks nog een overzicht van je verbruik!
    Dankzij Essent is energie verbruiken een zegen vol plezier.
    Als klap op de energiepijl krijgen alle klanten een kado.
    Het kost helaas soms wel wat energie om dat te verkrijgen
    maar de moeite loont zich. 🙂

    Reageren
  • AAnny Teeuwen-Schouenberg – 20 januari 2024

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Is en was ruim van hun bestaan (50 jaar) voor ons ter plekke als er vragen waren of diensten

    Reageren
  • JJ.W. Rosier – 20 januari 2024

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Na een impulsieve overstap naar een andere energieleverancier, wat best wel iets malafide was, wederom contact met Essent gezocht werd er toch naar een goede oplossing gezocht, en ook mede omdat ik al langer bij Essent zat , is alles weer teruggedraaid naar het oude contract, dus geen extra betalingen etc, gewoon vast contract. Conclusie gewoon goed

    Reageren
  • CCor Voogt – 20 januari 2024

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Geregeld overzicht van verbruik gas en elektriciteit. Kaartenacties.

    Reageren
  • JJ.g m hermans a – 20 januari 2024

    Heel blij met ons 5jarig contract en de goeie servus

    Reageren
  • RReginaleijten – 20 januari 2024

    Ik ben zeer tevreden met essent,ik hou niet van overstappen dus voor mij blijft essent de beste leverancier voor mij allen essent

    Reageren
  • Jjeanette Dalemans – 20 januari 2024

    Prijs

    Service

    Algemeen

    duidelijke energie rapporten ,geen verrassingen en vriendelijke klanten service

    Reageren
  • JJan Imenkamp – 20 januari 2024

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Wij zijn al jaren bij Essent, ze zullen wel niet altijd de goedkoopste zijn, maar vaste klanten worden wel beloond met korting. En krijgen ook regelmatig een beloning, dan kunnen we een kado uitzoeken. Dus al met al een betrouwbare energieleverancier, en als er niets veranderd zullen wij nog jaren klant blijven

    Reageren
  • EEls – 20 januari 2024

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Ik b
    Vind hem duur

    Reageren
  • BBrigitte Souren – 20 januari 2024

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Betrouwbaar, stabiel. Probeert te voorkomen dat er heel veel budget opgaat aan behoud en werving klanten. Doet er wat aan om klanten te binden.

    Reageren
  • Ssjef verhagen – 20 januari 2024

    Prijs

    Service

    Algemeen

    nog nooit overwogen een andere te nemen als iets goed is hoef je niet te zoeken naar iets anders te zoeken

    Reageren
  • MMevr. M.J. Ebes – 20 januari 2024

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Ik ben al heeeel lang bij Essent en nooit problemen gehad.
    Altijd 3 jarig contracten gehad.
    Tot nu toe : ivm de onzekere tijd een 1 jarig contract.
    Toch 1 keer een uitstapje gemaakt en na 1 jaar weer
    terug naar Essent.
    Ik wordt op tijd herinnerd als mijn contract afloopt.
    Ook de veranderde opties ontvang ik dan via de mail.
    Geen probleem gehad, dus ook de klantenservice niet nodig gehad.
    Ook de regelmatige mails wat verbruik betreft vind ik ik praktisch.
    Steeds de vergelijking met de maand en het jaar daarvoor stemmen mij goed, als ik zie dat ik zinvol op mijn energieverbruik bezuinig.
    Mijn zonnepanelen hebben ook z’n vruchten afgeworpen/
    Een investering hierin leverde “ soldering”.
    Een minpunt zal het komende jaar zijn als men volgens de huidige informatie moet gaan betalen voor niet gebruikte opgewekte zonne-energie! / verduurzaming dmv kunststofkozijnen met dubbel glas en een ingespoten buitenmuur en dakisolatie werken mee aan mijn dalend energie verbruik .

    Reageren
  • MM. Cremers – 20 januari 2024

    Prijs

    Service

    Algemeen

    Het leveren van gas en elektra levert geen problemen op, en verder problemen met spaumuur isolatie gehad. Dit gebeurde door een extern montage bedrijf (Nederland isoleert) er zat 40% te weinig isolatie materiaal in en er was vocht doorslag. Dit is door Essent goed opgelost en afgehandeld.

    Reageren