Waar ben je naar op zoek?

Duurzame energie

Zuinig rijden in een plug-in hybride (PHEV)

Nederland telt inmiddels bijna 125.000 elektrische auto’s op de weg. (bron: RVO). Hiervan is ongeveer 20 procent helemaal elektrisch. Het overige deel bestaat uit hybrides (HEV’s) en plug-in hybrides (PHEV’s).

HEV’s en PHEV’s hebben zowel een verbrandingsmotor als een elektromotor. Zodra de accu leeg is, neemt de brandstofmotor de aandrijving over. Bij alle huidige PHEV’s kan de brandstofmotor ook bijspringen als de accu nog niet leeg is. Dit gebeurt bijvoorbeeld wanneer veel vermogen wordt gevraagd bij hard optrekken. De plug-in hybride kan worden opgeladen aan een willekeurig stopcontact met een zogenaamde laadkabel. Natuurlijk kun je de accu ook opladen aan een laadstation of aan een openbare laadpaal.

Actieradius vergroten van plug-in hybride

Een PHEV legt gemiddeld tussen 30 en 70 kilometer volledig elektrisch af. Het is inmiddels duidelijk dat het aantal elektrisch gereden kilometers in de praktijk vaak lager ligt dan het aantal dat wordt opgegeven door de fabrikant. Niet zo gek: de fabrikant baseert de cijfers op rijden onder de ideale omstandigheden. En die omstandigheden zijn in de praktijk natuurlijk niet altijd ideaal!

Toch kun je zelf een aantal dingen doen om zuiniger te rijden in jouw plug-in hybride. Het vergroten van de actieradius is een uitdaging voor veel elektrische rijders, die op tal van fora tips and tricks uitwisselen.

Energievergelijk.nl verzamelde de zeven beste tips om de actieradius te verhogen van een plug-in hybride.

7 tips voor zuinig rijden

  1. Laad de accu vaak op. Doe het thuis, onderweg, op het werk of tijdens een (werk)afspraak. Aan het normale stopcontact of bij een openbaar oplaadpunt. Zorg wel voor de juiste laadkabel! Meer informatie over welke laadkabel bij jouw auto past, leest je hier.
  2. Rem zo min mogelijk. Althans, probeer tijdens het rijden zoveel mogelijk op de motor te remmen. Hiervoor moet je goed kunnen anticiperen. Deze manier van rijden wordt ook wel one pedal driving genoemd: er wordt alleen gebruik gemaakt van het gaspedaal. Door een auto in de Brake stand te zetten, remt de auto met de elektromotor op het moment dat het gas wordt losgelaten. De elektromotor werkt dan als een generator om energie terug te winnen. Natuurlijk wordt er ook energie gegenereerd bij gebruik van het rempedaal, maar om een afgeremde auto weer te laten versnellen kost altijd meer energie dan tijdens het remmen is opgewekt.
  3. Houd de bandendruk op peil. Een goede bandendruk is essentieel. Houd de druk altijd bovenaan de range die de fabrikant aangeeft. Dit verlaagt de rolweerstand en scheelt al gauw een paar procent in het energieverbruik. Let op: voer de bandendruk niet verder op dan het aangegeven aantal Bar. Een hogere bandenspanning betekent namelijk ook een langere remweg.
  4. Rij rustig. Hoewel we tegenwoordig op de snelweg af en toe lekker mogen doorrijden, is dit voor je energieverbruik niet verstandig. Een hogere snelheid betekent doorgaans een hoger verbruik –en meestal maar een kleine tijdswinst. Doe het dus rustig aan! Een snelheid van 90 km/h is veilig en zuinig. Maak je daarbij gebruik van de cruise control, dan houd je ook nog eens je snelheid constant en zit je qua energieverbruik helemaal goed.
  5. Rij achter anderen. Wielrenners, schaatsers, Formule 1-coureurs: allemaal kennen ze het belang van het verminderen van de luchtweerstand. Als achter andere auto’s wordt gereden, blijf je in hun slipstream, waardoor minder luchtweerstand wordt ervaren en minder energie wordt verbruikt. Kies op de snelweg gerust voor de slipstream van een vrachtwagen: hoe groter het voertuig, hoe beter! Houd wel minimaal 2 seconden afstand, voor jouw eigen en andermans veiligheid.
  6. Neem de kortste route. Op de navigatie kan gekozen worden tussen de snelste en kortste route. Hoewel de kortste route in eerste instantie vaak langer lijkt te duren, hoeft dit in de praktijk niet altijd zo te zijn. Bekijk de kortste route eens: bevat deze minder stoplichten? Omzeil je hiermee files? Perfectioneer deze route. Vaak scheelt het in energieverbruik.
  7. Verlaag de verwarming. Het gebruik van airco en verwarming in de auto kost energie. Ga dus bewust om met deze verbruikers.

Natuurlijk zijn er nog tal van kleine dingen die gedaan kunnen worden om de luchtweerstand te verminderen en het energieverbruik terug te dringen. Maar bovenal geldt: ken je auto. Leer het dashboard kennen en wéét wanneer je zuinig rijdt. Voor veel plug-in rijders is het een sport om zo zuinig mogelijk te rijden. Neem die uitdaging aan en probeer records steeds weer te verbeteren.


Geen antwoord op je vraag gevonden?

Contactformulier

Stel je vraag eenvoudig via ons contactformulier. Wij nemen binnen 2 werkdagen contact met je op.

Stuur ons een bericht

Check onze kennisbank

Antwoorden op veel vragen over energie, het klimaat en meer vind je binnen onze kennisbank.

Naar de kennisbank