Energiecontract en verhuizen
Als je gaat verhuizen of al bent verhuisd, is het goed om stil te staan bij jouw huidige energiecontract en energieleverancier.
Aandachtspunten
Aandachtspunten bij het verhuizen van je energiecontract:
- Je houdt na de verhuizing hetzelfde energiecontract en dezelfde energieleverancier.
- Geef aan je leverancier door dat je een ander adres en een andere meter hebt.
- Je kunt te maken met een andere netbeheerder en andere netbeheerkosten.
Hieronder staat een stappenplan die je kunt volgen voor als je binnenkort gaat verhuizen.
Stap 1 – verhuizing doorgeven
Geef bij je huidige energieleverancier aan dat je gaat verhuizen. Doe dit ten minste twee weken van te voren. Het energiebedrijf heeft dan voldoende tijd om alles te regelen.
Geef bij het doorgeven van jouw verhuizing verder de volgende gegevens door:
- De verhuisdatum
- Het nieuwe adres
Hoewel dit niet gebruikelijk is, vragen sommige energieleveranciers een kleine vergoeding voor het verwerken van de verhuizing.
Stap 2 – meterstanden doorgeven
Na het doorgeven van de verhuizing, ontvang je van de energieleverancier een bevestiging en het verzoek om de huidige meterstanden door te geven. Daarnaast zal er ook worden gevraagd naar de meterstanden van je nieuwe woning.
Goed om te weten:
- Als nieuwe bewoner geef je de meterstanden door op het moment dat de sleuteloverdracht plaatsvindt.
- Het noteren en doorgeven van de standen kun je samen doen met oude bewoners.
Het samen doorgeven van de meterstanden heeft als voordeel dat alle partijen weten vanaf welke meterstand zij gaan betalen.
Nieuwbouwhuis
Ben je de allereerste bewoner van een nieuw huis?
Dan vul je de meterstanden meestal samen in met de aannemer of verhuurder.
Het is belangrijk om de meterstanden na de verhuisdatum tijdig door te geven aan de energieleverancier. Vaak kan dit online, via de website van het energiebedrijf.
Heb je een slimme meter? Dan worden de meterstanden meestal automatisch gelezen door de energieleverancier. Neem bij twijfel contact op met je energieleverancier.
Stap 3 – eindafrekening controleren
Binnen enkele weken (soms langer) ontvang je van het energiebedrijf de eindafrekening voor je oude woning.
- Ga na of de meterstanden op de eindafrekening overeenkomen met de meterstanden die je bij de sleuteloverdracht hebt genoteerd.
- Neem bij afwijkingen contact op met de energieleverancier.
Stap 4 – bevestiging
Bij het betreden van een nieuwe woning ontvang je van de energieleverancier bericht over de ingangsdatum van de energielevering, de meterstanden van de woning (bij de sleuteloverdracht) en de hoogte van het maandelijkse voorschotbedrag.
Ook van de netbeheerder zal je (meestal) een bericht ontvangen over de energielevering en wat je kunt doen bij storingen.
Veelgestelde vragen bij een verhuizing
Hieronder een overzicht van een aantal veelgestelde vragen bij een verhuizing en jouw energiecontract.
1. Wat moet ik doen als ik nog geen energiecontract heb?
Als je nog geen energieleverancier hebt, bijvoorbeeld als je(voor het eerst) op jezelf gaat wonen, dan heb je nog geen energiecontract op jouw naam staan. Je kunt je dan via een energieleverancier of een energievergelijkingssite aanmelden. Doe dit echter pas als het adres van de nieuwe woning bekend is en zodra je weet wanneer je de nieuwe woning zal bezetten.
Is het een nieuwbouwwoning waar nog geen energieleverancier op bekend is en heb je binnen korte termijn een stroom- en gaslevering nodig? Dan kan het handig zijn om een spoedaanvraag energie te doen.
2. Kan ik overstappen van energieleverancier na mijn verhuizing?
Omdat je verbruik en woonplaats verandert, is het soms voordeliger om na een verhuizing over te stappen naar een andere energieleverancier. Overstappen van energieleverancier kan echter niet zomaar, want het energiecontract is persoonsgebonden en staat los van jouw adres. Kijk daarom in het energiecontract hoe lang deze nog doorloopt en wat de opzegtermijn is.
Bij een variabel of dynamisch contract (voor onbepaalde tijd) kun je kosteloos overstappen. Dit is anders bij een een vast contract waarvan de looptijd nog niet is verstreken. Je kunt dan meestal alleen overstappen na het betalen van een opzegvergoeding (opzegboete).
Hoe hoog deze boete is, hangt onder meer af van wanneer je contract is afgesloten en hoe lang deze nog loopt. Op energievergelijk.nl wordt in detail uitgelegd wanneer je een boete moet betalen en hoe hoog deze is.
Voor de exacte opzegvergoeding kun je ook contact opnemen met je huidige energieleverancier.
3. Wat doe ik als ik twee energieleveranciers heb (apart voor stroom en gas)?
Heb je twee aparte energiecontracten (voor stroom en gas)? Informeer dan beide energieleveranciers afzonderlijk en loop het stappenplan hierboven twee keer door.
4. Wat gebeurt er als ik mijn verhuizing te laat doorgeef?
Neem alsnog zo snel mogelijk contact op met de energieleverancier en leg de situatie uit. Toch kan het gevolgen hebben als je te laat bent met het doorgeven van de verhuizing, bijvoorbeeld een tijdelijke afsluiting van de energielevering of doorlopende energiekosten voor de oude woning.
5. Wat als ik (tijdelijk) twee woningen heb?
In overleg met de energieleverancier is het mogelijk om beide woningen op één energiecontract te zetten. Je blijft uiteraard wel gas en stroom betalen voor beide woningen.
6. Waarom is het voorschotbedrag hoger of lager na de verhuizing?
De nieuwe woning is meestal anders dan jouw oude woning waardoor er ook verschil kan zitten in de energiezuinigheid en het verbruik.
De energieleverancier kan bovendien zien wat de vorige bewoners in de afgelopen drie jaar hebben verbruikt. Op basis van dit soort gegevens wordt het (nieuwe) voorschotbedrag berekend.