Stroomstoring

Een stroomstoring is vervelend en kan verschillende oorzaken hebben. Het kan zijn dat de elektriciteit alleen bij jou thuis is uitgevallen. Het is ook mogelijk dat de hele straat of wijk geen stroom heeft.

Lokale of regionale storingen kunnen gemeld worden bij het nationale storingsnummer: 0800 – 9009 (gratis).

Een overzicht van actuele storingen vind je via je netbeheerder.

Oorzaken stroomstoring

Een stroomstoring in jouw huis kan meerdere oorzaken hebben:

  • Kortsluiting
  • Overbelasting
  • Kapotte (gesprongen) zekeringen
  • Een losgeraakte draad of doorgebrande lasverbinding

Een landelijke, regionale of lokale stroomstoring kan meerdere oorzaken hebben:

  • Schade aan kabels in hoogspanningsmasten, bijvoorbeeld vanwege vorst of blikseminslag
  • Dansende kabels in hoogspanningsmasten, vanwege harde wind
  • Een vliegtuig of ballon die tegen hoogspanningskabels aanvliegt
  • Overbelasting, kortsluiting, brand of een ander defect in een transformatorkast
  • Defecte kabels vanwege onderhoud of werkzaamheden

Je energieleverancier is niet verantwoordelijk voor een landelijke, regionale of lokale stroomstoring, maar je netbeheerder.

Het onderstaande stappenplan legt uit wat je precies moet doen in het geval van een stroomstoring:

Stroomstoring

Stap 1: oorzaak stroomstoring bepalen

Controleer eerst of de stroomstoring alleen voor jou van toepassing is of dat er een andere oorzaak is.

Dit kun je op verschillende manieren controleren:

  1. Check de schakelaars en zekeringen in je meterkast.
  2. Check of de buren wel stroom hebben
  3. Check of de straatverlichting werkt

Wat nu?

  • Staat de aardlekschakelaar (of andere schakelaar) uit of is er een zekering gesprongen? Dan is de storing alleen bij jou thuis. Ga dan naar ‘Stap 2: stroomstoring oplossen’.
  • Hebben de buren ook geen stroom en/of werkt de straatverlichting niet? Dan is er sprake van een lokale, regionale of landelijke stroomstoring. Ga dan naar ‘Stap 3: stroomstoring melden’.

Stap 2: stroomstoring oplossen

Is de stroom alleen bij je thuis uitgevallen? Controleer dan eerst of de aardlekschakelaar aan of uit staat. Sommige huizen hebben meerdere aardlekschakelaars.

Aardlekschakelaar uit

Staat de aardlekschakelaar uit? Volg dan deze stappen:

  1. Zet de schakelaar dan weer omhoog.
  2. Gaat de stroom er direct weer af? Ontkoppel dan eerst alle groepen die aan de aardlekschakelaar zijn gekoppeld.
  3. Doe nu de aardlekschakelaar aan.
  4. Lukt dit niet? Dan is de aardlekschakelaar kapot.
  5. Lukt dit wel? Zet dan de groepen één voor één weer aan. Dit doe je per groep totdat de aardlek eruit springt.

Er kunnen twee redenen zijn waarom dit gebeurt:

  • Er treedt kortsluiting op bij de zojuist ingeschakelde groep. Een bepaald apparaat zorgt dan voor de stroomstoring. Dit apparaat kun je niet meer veilig gebruiken.
  • Er treedt overbelasting voor op de groep. Er wordt door één of meerdere apparaten te hoog vermogen gevraagd. Schakel een van de apparaten uit.

Let op: bij twijfel over je kunde en ervaring om dit probleem op te lossen, is ons advies om er altijd een expert of installateur er bij te halen. Neem geen onnodig risico, vooral als je niet weet wat je doet.

Aardlekschakelaar aan

Staat de aardlekschakelaar aan en werkt de stroom niet? Volg dan deze stappen:

  1. Controleer de zekeringen (stoppen).
  2. Zet schakelaars van groepen in je meterkast aan als deze op uit staan
  3. Is er een zekering (stop) gesprongen of kapot gegaan? Vervang de zekeringen of laat deze vervangen.

Behalve de zekeringen kunnen ook de groepsschakelaars kapot zijn gegaan. Of er is sprake van een losgeraakte draad of doorgebrande lasverbinding.

Let op: lukt het niet om het probleem zelf te lossen of twijfel je of je dit kunt. Schakel dan een expert of installateur in. Neem geen onnodig risico, vooral als je niet weet wat je doet.

Stap 3: stroomstoring melden

Heb je te maken met een lokale of regionale stroomstoring? Dan kun je zelf weinig doen, behalve melding maken.

Bel hiervoor met het landelijke gas- en stroomstoringennummer: 0800 – 9009

Actuele storingen

Je kunt ook de gasenstroomstoringen.nl controleren voor actuele storingen op jouw postcode:

Netbeheerders

Hieronder een overzicht met verwijzingen naar de actuele stroomstoringen bij alle netbeheerders voor elektriciteit:

NetbeheerderLink storing meldenLink actuele storingen
LianderStoring meldenOverzicht actuele storingen
EnexisStoring meldenOverzicht actuele storingen
StedinStoring meldenOverzicht actuele storingen
EndurisStoring meldenOverzicht actuele storingen
Westland InfraStoring meldenOverzicht actuele storingen
RENDO NetwerkenStoring meldenOverzicht actuele storingen
CoteqStoring meldenOverzicht actuele storingen

Wie is mijn netbeheerder?

  • Liander: Noord-Holland (waaronder Amsterdam, Leiden en Haarlem), Flevoland, Gelderland en grootste deel Friesland
  • Enexis: Brabant (waaronder Breda, Tilburg en Eindhoven), Overijssel (waaronder Zwolle), Drenthe (Assen) en Groningen
  • Stedin: Zuid-Holland (waaronder Rotterdam en Den Haag) en het grootste deel van Utrecht
  • Enduris: Zeeland (waaronder Middelburg en Vlissingen)
  • Westland Infra: gemeente Westland
  • RENDO Netwerken: een aantal gemeenten in Overijssel
  • Coteq: slechts 2 gemeenten in Oost-Nederland

In het EAN Codeboek vind je direct wie jouw netbeheerder is.

Vergoeding stroomstoring

Je hebt recht op een vergoeding wegens een landelijke, regionale of lokale stroomstoring, afhankelijk van de duur van de stroomstoring en het type aansluiting.

Normaal huishouden

De meeste huishoudens hebben een normale aansluiting van 3×25 ampère. De vergoeding bedraagt:

  • € 35 na 4 uur zonder stroom
  • € 20 voor iedere extra 4 uur

Bedrijven

Bedrijven hebben soms een grotere aansluiting met een hogere spanning. De vergoeding bedraagt:

  • € 195 na 4 uur zonder stroom (bij spanningen tot en met 1 kV); daarna € 100 per 4 uur
  • € 195 na 2 uur zonder stroom (bij spanningen tot en met 35 kV); daarna € 100 per 2 uur
  • € 195 na 1 uur zonder stroom (bij spanningen hoger dan 35 kV); daarna € 100 per uur

De netbeheerder betaalt de vergoeding automatisch op je rekening binnen zes maanden na de storing. Je hoeft zelf niets te ondernemen.

Noodpakket stroomstoring

Het is raadzaam om te beschikken over een stroom noodpakket als de stroom langere tijd uitvalt:

  • 1 of 2 werkende zaklampen met extra batterijen
  • Kaarsen, waxinelichtjes of een olielamp
  • Lucifers of aanstekers
  • Warme dekens
  • Een draagbare accu om je telefoon op te laden

Vind je deze informatie nuttig?