Spoedaanvraag energie
Heb je op korte termijn stroom (en gas) nodig in huis, bijvoorbeeld omdat de huidige energielevering wordt afgesloten? Dan kan het verstandig zijn om een spoedaanvraag te doen bij een energieleverancier. Op deze manier kun je op een redelijk korte termijn weer beschikken over werkende aansluiting.
Houd er rekening mee dat een spoedaanvraag niet bij alle leveranciers mogelijk is. Bovendien kunnen er vaak kosten aan verbonden zijn.
Wanneer wordt gas en/of stroom afgesloten?
Je stroom- en gasaansluiting kan in sommige gevallen worden afgesloten:
- Als er geen energieleverancier bekend is, bijvoorbeeld bij leegstand
- In het geval van een gevaarlijke situatie, zoals een gaslek
- Bij een betalingsachterstand op de stroom- en gasrekening
- Bij fraude, bijvoorbeeld als er geknoeid wordt met de meterstanden
Hieronder worden de specifieke gevallen toegelicht en wordt er per situatie advies gegeven.
1. Er is geen energieleverancier bekend op het adres
Iedere stroomaansluiting moet zijn aangemeld bij een energieleverancier. Anders gebruik je energie waarvoor je niet betaalt. Het kan echter voorkomen dat er (nog) geen energieleverancier bekend is op het adres, bijvoorbeeld bij een verhuizing naar een nieuw of leegstaand pand of woning.
Als een netbeheerder ziet dat er (nog) geen energieleverancier op het leveringsadres bekend is, zul je daarover bericht krijgen van de netbeheerder en zal de netbeheerder op korte termijn overgaan tot het afsluiten van de energielevering. Dit is wettelijk vastgelegd.
Advies
1. Het is verstandig om in deze situatie zo snel mogelijk contact op te nemen met de netbeheerder en om je met spoed aan te melden bij een energieleverancier. Je wordt niet afgesloten als er binnen de door de netbeheerder gestelde termijn (meestal tien dagen) een energieleverancier bekend is op het leveringsadres. De netbeheerder zal echter pas na twintig werkdagen langskomen om de stroom- en gaslevering fysiek af te sluiten.
2. Indien je al afgesloten bent van energie, is het zaak om je zo snel mogelijk en met spoed aan te melden bij een energieleverancier. Het duurt dan nog gemiddeld twee tot vijf dagen voordat de levering weer op gang wordt gezet.
3. Als je besluit om je aansluiting tijdelijk niet te gebruiken, kun je een leegstandstarief aan te gaan bij de energieleverancier. Je betaalt dan geen voorschot aan de energieleverancier, maar alleen de netbeheerkosten.
4. Als je jouw aansluiting helemaal niet meer wilt gebruiken, kun je de aansluiting laten verwijderen via Mijnaansluiting.nl. Hier zijn kosten aan verbonden van ongeveer 1.000 tot 1.500 euro inclusief btw, afhankelijk van de netbeheerder.
2. Er is sprake van een gevaarlijke situatie
Een gevaarlijke situatie kan voor een netbeheerder reden zijn om je af te sluiten van het stroom- en/of gasnetwerk. Op die manier wordt erger voorkomen. Voorbeelden van dergelijke situaties zijn een gaslek of een overstroming.
Advies
1. Kijk op deze pagina wat je kunt doen bij (een vermoeden van) een gaslek. Zodra er geen sprake meer is van een gevaarlijke situatie, zal je elektriciteits- en gaslevering worden hervat. Neem voor opheldering eventueel contact op met je netbeheerder.
2. Bij een gas- of stroomstoring of een onderbreking van de levering, kun je ook bellen met het landelijke storingsnummer: 0800 – 9009.
3. Je hebt een betalingsachterstand van je energierekening
Als je je energierekeningen niet kunt betalen, kan je energiebedrijf besluiten om het contract te beëindigen. Bij een langdurige betalingsachterstand betekent dit dat je op termijn ook wordt afgesloten van energie.
Als je je energierekening niet (op tijd) betaalt aan de leverancier zal het volgende gebeuren:
- Je ontvangt een betalingsherinnering van de energieleverancier met het vriendelijke verzoek alsnog te betalen.
- Betaal je niet? Dan ontvang je een aanmaning waarop een uiterste betaaldatum staat.
- Betaal je dan nog steeds niet of niet op tijd? Dan heeft jouw energiebedrijf het recht om je energiecontract te beëindigen.
- Dit is een signaal voor de netbeheerder om je op korte termijn af te sluiten van het energienetwerk.
- Zodra dat is gebeurd (na twintig werkdagen), heb je geen stroom en gas meer.
Advies
1. Zodra je betalingsproblemen hebt, is het zaak om zo snel mogelijk contact op te nemen met je energieleverancier. Doe dit in elk geval vóór de uiterste betaaldatum. Het is vaak mogelijk om een betalingsregeling te treffen. Daarmee voorkom je dat je wordt afgesloten van het stroom- en gasnetwerk.
Voorstel betalingsregeling aan energieleverancier.
2. Lukt het om een of andere reden niet om een betalingsregeling te treffen? Meld je dan aan bij de schuldhulpverlening, zoals de Gemeentelijke Kredietbank of een andere organisatie. Zorg er wel voor dat je dit ruim doet voordat de uiterste betaaldatum is verstreken.
3. Je ontvangt bewijs zodra je bent aangemeld bij een schuldhulpverleningsinstantie. De schuldhulpverleningsorganisatie zal daarna besluiten of je mag worden toegelaten. In de periode totdat dat besluit genomen is, mag je energiecontract niet worden beëindigd.
4. Zorg ervoor dat je energieleverancier op de hoogte is van het feit dat je bent aangemeld voor schuldhulpverlening. Dit doe je door een kopie van het bewijs op te sturen naar het energiebedrijf.
5. Mocht je niet worden toegelaten tot de schuldhulpverlening? Dan mag het energiebedrijf jouw contract wel beëindigen, tenzij je tijdig een andere regeling hebt getroffen of je rekeningen hebt betaald.
4. Er is sprake van fraude
In het geval van fraude heeft de energieleverancier het recht om je energiecontract op te zeggen. Er is bijvoorbeeld sprake van fraude als:
- Er is gerommeld met de meters of meterstanden
- Er is illegaal stroom afgetapt, bijvoorbeeld bij hennepplantages
Advies
Als je jouw woning of pand wilt aansluiten op het energienetwerk nadat er fraude is geconstateerd, dien je de volgende stappen te ondernemen:
Je bent zelf aansprakelijk:
- Je zult de consequenties van de fraude moeten ondervinden
- Je moet je opnieuw aanmelden bij een energiebedrijf
- Zorg dat je beschikt over a) de bevestiging van de aanmelding bij een leverancier, b) betaalbewijs, c) klantnummer vermeld op de factuur
- Vraag een heraansluiting aan bij de desbetreffende netbeheerder. Daarbij zal de bovenstaande documentatie vereist zijn.
Je bent niet aansprakelijk:
- Je moet je opnieuw aanmelden bij een energiebedrijf
- Zorg dat je beschikt over a) de bevestiging van de aanmelding bij een leverancier, b) kopie van oude huurovereenkomst (in het geval van verhuur), c) Bij huur van het pand: schriftelijke verklaring waarop staat dat de huur van de oude huurder (fraudepleger) is stopgezet, de sloten zijn vervangen en de oude huurder geen toegang meer heeft tot de woning of het pand.
- Zorg voor een kopie van de nieuwe huurovereenkomst of een eigendomsbewijs van de woning
- Zorg voor een kopie van jouw identiteitsbewijs
- Soms vereist: uittreksel van de Kamer van Koophandel van je bedrijf
- Vraag een heraansluiting aan bij de desbetreffende netbeheerder. Daarbij zal er gevraagd worden naar de bovenstaande documentatie
Spoedaanvraag energie indienen
Als je energielevering is gestopt of dreigt te stoppen, kan het een goede optie zijn om een spoedaanvraag in te dienen bij een energieleverancier.
Neem hiervoor contact op met de klantenservice en geef aan dat je met spoed stroom en gas wilt aanvragen. Het verschilt per leverancier hoe snel een dergelijke aanvraag is verwerkt en wanneer de levering van stroom en gas weer op gang wordt gezet.
De meeste energieleveranciers controleren nieuwe klanten op een betalingsachterstand bij de vorige energieleverancier.
Is dat het geval? Dan kan de leverancier een borgsom vragen aan de klant voor de start van de energielevering. Dit geeft de leverancier een garantie dat er geen inkomsten worden misgelopen. Er zal geen stroom- en gaslevering plaatsvinden indien er niet kan worden voldaan aan de borgsom.
Op de website van de energieleverancier lees je hoe er wordt omgesprongen met borgsommen, bijvoorbeeld wanneer je de borgsom weer terugkrijgt.
Kosten (borgsom) spoedaanvraag
Aan een spoedaanvraag zijn vaak kosten verbonden. Deze zogeheten ‘borgsom‘ kan verschillen per energieleverancier.
Hieronder een overzicht van de borgsom per leverancier. Bij de leveranciers die niet worden genoemd, is het zover bij ons bekend niet mogelijk om een spoedaanvraag te doen.
Energieleverancier | Borgsom stroom/gas |
---|---|
Coolblue | 6 keer het termijnbedrag |
DELTA | € 300 |
Energiedirect | € 175 tot 350 |
Engie | € 200 |
Eneco | € 400 |
Essent | € 175 tot 350 |
Greenchoice | € 400 (of € 200 per product) |
Innova Energie | 6 keer het termijnbedrag |
Oxxio | € 400 |
Powerpeers | € 575 |
Pure Energie | € 300 |
United Consumers | 4 keer het termijnbedrag |
Vandebron | 1 keer het termijnbedrag |
Vattenfall | € 450 |