Waar ben je naar op zoek?

Energiecontract

Meterstanden doorgeven

Als je verhuist of overstapt van energieleverancier is het vaak nodig om je meterstanden door te geven aan jouw energieleverancier.

Uitzondering hierop is als je gebruik maakt van een slimme meter. De meterstanden worden dan automatisch uitgelezen door de netbeheerder en doorgegeven aan het energiebedrijf, bijvoorbeeld Vattenfall, Eneco of Essent.

Een overzicht van alle energieleveranciers vind je hier.

Wanneer meterstanden doorgeven?

Als je een analoge meter hebt, zijn er drie momenten waarop de meterstanden moeten worden doorgegeven:

  1. Als je overstapt van energieleverancier
  2. Bij een verhuizing
  3. Voor het opmaken van de jaarrekening

1. Overstap energieleverancier

Als je wisselt van energieleverancier wil de oude energieleverancier weten wat de laatste meterstand is. Daarmee kan de eindafrekening worden opgemaakt. Tegelijkertijd wil de nieuwe energieleverancier weten vanaf welke meterstand er gemeten moet worden.

2. Verhuizing

Als je verhuist, krijg je een andere stroom- en gasmeter. Dus ook andere meterstanden. Jouw energieleverancier wil graag de beginstand weten. Het gemakkelijkste is om met de oude bewoners de meterstanden in het nieuwe huis te noteren en deze door te geven. Doe dit binnen vijf dagen na de sleuteloverdracht.

Verder is het zaak de meterstanden in je oude huis te noteren op het moment dat je vertrekt. Zo weet de leverancier precies hoeveel gefactureerd moet worden.

3. Opmaken energierekening

Je energieleverancier zal ieder jaar de meterstanden opvragen om de jaarafrekening op te maken. Zo weet jij en de leverancier precies wat er is verbruikt aan stroom en gas.

Aan de hand van de tarieven in je contract, je totale verbruik en je betaalde termijnbedrag wordt berekend of dat je teveel of te weinig hebt betaald.

In de eindafrekening staat of je wat geld terugkrijgt of dat je wat moet bijbetalen.

Hoe meterstanden doorgeven?

Het doorgeven van de meterstanden kan via:

  • Een traditionele meterstandenkaart of formulier
  • Via een online formulier
  • De telefoon
  • De mail

Raadpleeg je eigen energiebedrijf voor de mogelijkheden.

Meterstanden aflezen

Het aflezen van de meterstanden is eenvoudig. Je hoeft alleen de cijfers voor de komma af te lezen. De meters voor stroom en gas vind je in de meterkast.

Elektriciteit

De eenheid is kWh. Vaak is de elektriciteitsmeter analoog, soms digitaal.

Er zijn verschillende soorten elektriciteitsmeters. Sommige meters hebben één telwerk. Anderen hebben er twee: elektriciteit I (T1) en elektriciteit 2 (T2). T1 staat altijd links of bovenaan. T2 staat onder of rechts. Je hebt beide standen nodig.

Gas

De gasmeter is rechthoekig en behoorlijk groot. De eenheid is kubieke meter (m3).

Deze eenheid moet je niet verwarren met de meterstand voor het waterverbruik, waar ook gebruik wordt gemaakt van ‘m3’. De watermeter is rond (en meestal blauw).Ook is deze verbonden met de hoofdkraan.

Afwijkende meterstanden

Het kan zijn dat de meterstanden afwijken, bijvoorbeeld omdat er iets mis is of er een verkeerde beginstand is genomen. De oorzaak kan administratief of technisch zijn.

Er kunnen een aantal oorzaken zijn voor een afwijkende meterstand:

  1. Je hebt de meterstanden niet op tijd doorgegeven aan het energiebedrijf. Gebeurt dit dan neemt men een gemiddeld verbruik. Dat kan dus afwijken van de werkelijke standen.
  2. Er is een fout gemaakt, waardoor de cijfers niet meer kloppen. Bijvoorbeeld doordat men een verkeerde beginstand heeft genomen. De oorzaak kan puur administratief zijn, maar het is ook mogelijk dat door een overstap naar een nieuwe leverancier een fout gemaakt is.
  3. Er is iets mis met de meter. Alhoewel dit een zeldzaam voorkomend probleem is, is natuurlijk alles mogelijk.
  4. Er is een fout gemaakt bij het doorgeven van de meterstanden.

Contact opnemen

Is de afwijking van de meterstand fors? Dan zal de leverancier direct contact opnemen. Is het binnen het redelijke dan worden de standen uiteraard overgenomen.

Is het zo dat de meterstanden duidelijk afwijken van wat werkelijk is verbruikt? Neem dan direct contact op met de leverancier, zodat uitgezocht kan worden waar het verschil ontstaan is. Zo kun je het samen oplossen.

Nota

Het is erg belangrijk dat je de jaarnota even controleert. Vergelijk de beginstand met de eindstand van de vorige jaarnota. Die moet hetzelfde zijn. Is dat niet het geval, neem dan contact op met de leverancier.

Wijken de meterstanden echt af, wacht dan niet. Snel contact opnemen met de leverancier voorkomt veel ergernis, dat niet nodig is.


Geen antwoord op je vraag gevonden?

Contactformulier

Stel je vraag eenvoudig via ons contactformulier. Wij nemen binnen 2 werkdagen contact met je op.

Stuur ons een bericht

Check onze kennisbank

Antwoorden op veel vragen over energie, het klimaat en meer vind je binnen onze kennisbank.

Naar de kennisbank