Energielabel auto
Het energielabel voor auto’s geeft inzage in het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot van auto’s. Het gaat hier om de relatieve energiezuinigheid. Met andere woorden, een grote Jeep met een B-label is niet even milieuvriendelijk als een kleine driedeurs hatchback.
Op deze manier is het gemakkelijk om auto’s van hetzelfde kaliber met elkaar te vergelijken. Het kiezen en kopen van een auto wordt daardoor gemakkelijker.
Belasting
Het type energielabel heeft invloed op de belasting die moet worden betaald. Auto’s met een A- of B-label zijn veel schoner dan auto’s met een F- of G-label. De bijtelling die leaserijders moeten betalen ligt dan ook lager voor zuinige auto’s.
Het energielabel is verplicht voor personenauto’s. Maar ook woningen en huishoudelijke apparaten hebben een energielabel.
Wat staat er op het energielabel?
Het energielabel voor auto’s bevat verschillende stukjes informatie:
- Fabrikant en model van de auto
- Type brandstof
- Brandstofverbruik (fabrieksopgave) per 100 kilometer
- Brandstofverbruik per liter
- Label voor zuinigheid
- De CO2-uitstoot
- Bouwjaar
Voorbeeld
Wat betekent het energielabel?
De letter op jouw energielabel betekent het volgende:
Energielabel | Zuinigheid ten opzichte van gemiddelde auto uit dezelfde klasse |
---|---|
A | Ten minste 20 procent zuiniger |
B | 20 tot 10 procent zuiniger |
C | Tot 10 procent zuiniger |
D | Tot 10 procent minder zuinig |
E | 10 tot 20 procent minder zuinig |
F | 20 tot 30 procent minder zuinig |
G | Meer dan 30 procent minder zuinig |
Werkelijk verbruik
Houd er rekening mee dat het verbruik op een energielabel is bepaald in een laboratorium onder perfecte omstandigheden.
Het werkelijke praktijkverbruik valt daarom minimaal 5 tot 20 procent hoger uit, blijkt uit metingen.
Het daadwerkelijke verbruik is afhankelijk van verschillende factoren
1. Rijstijl
Om te beginnen is de rijstijl van een bestuurder enorm invloedrijk. Agressief rijden, met snelle acceleraties en abrupte stops, vergroot het brandstofverbruik aanzienlijk.
Evenzo kan een hoge kruissnelheid de luchtweerstand verhogen en dus het brandstofverbruik verhogen. Frequente en onnodige remming, gevolgd door versnelling, is ook een grootverbruiker van brandstof.
2. Type auto
Het type auto is een andere belangrijke factor. Een kleine stadsauto, zoals een Toyota Yaris, verbruikt doorgaans minder brandstof dan een grote SUV, zoals een Land Rover Discovery, voornamelijk vanwege verschillen in gewicht en aerodynamica.
Een lichtere auto heeft minder energie nodig om te bewegen, terwijl een meer aerodynamische auto minder luchtweerstand ondervindt.
Verder zijn dieselmotoren meestal efficiënter dan benzinemotoren bij vergelijkbare omstandigheden, terwijl hybride en elektrische aandrijflijnen nog minder brandstof verbruiken of zelfs helemaal geen brandstof nodig hebben.
3. Belading
De belading van de auto kan ook een impact hebben op verbruik. Het vervoeren van zware lading of meer passagiers verhoogt het gewicht van de auto, wat op zijn beurt meer energie vereist om te bewegen, en dus het brandstofverbruik verhoogt.
4. De staat van de auto
De staat van de auto speelt ook een belangrijke rol. Een goed onderhouden auto, met regelmatige service en checks, verbruikt doorgaans minder brandstof. Bandenspanning heeft bijvoorbeeld invloed op de rolweerstand van een auto. Een lagere bandenspanning vergroot de rolweerstand, wat het brandstofverbruik verhoogt.
Regelmatig de olie verversen zorgt ook voor minder interne wrijving in de motor, waardoor de auto efficiënter kan rijden.
5. Omgeving
Ten slotte spelen ook omgevingsfactoren een rol. Rijden in stedelijke gebieden met veel verkeer en stoplichten leidt tot een hoger brandstofverbruik in vergelijking met rijden op snelwegen.
Ook het rijden in extreme weersomstandigheden, zoals kou of hitte, kan het brandstofverbruik verhogen omdat airconditioning of verwarming extra energie vereisen.
De verbruiksmonitor van Autoweek geeft een goed beeld van het praktijkverbruik van jouw auto.