Energiebespaarlening
De energiebespaarlening is een voordelige manier om energiebesparende investeringen te doen in je eigen woning.
Afhankelijk van het energieverbruik kan de energiebesparing de maandelijkse betaling van de lening dekken.
Overzicht energiebesparende maatregelen
Hieronder staat een overzicht van de energiebesparende maatregelen waarvoor je een energiebespaarlening kunt aanvragen:
Verminderen gasverbruik | Verminderen stroomverbruik |
---|---|
– Aansluiten warmtenet (stadsverwarming) – Installatie voor warmteterugwinning – Warmtepomp – HRe-ketel – Micro-warmtekrachtkoppeling – Zonneboiler – HR-glas – Isolatie – Waterzijdig inregelen | – Zonnepanelen – Energiemeter koppelen aan slimme meter – Gelijkstroomventilator – Gelijkstroompomp – Vraaggestuurde ventilatie |
TIP
Geen idee waar je moet beginnen bij het verduurzamen van je huis? Vraag dan gratis hulp en advies aan van een onafhankelijke energie-adviseur.
Kenmerken
De energiebespaarlening heeft de volgende kenmerken:
- Mogelijkheid om eerder af te lossen (boetevrij)
- Minimaal 1.000 euro lenen
- Maandannuïteitenlening
- Rente: 3,25 tot 3,85 procent (juli 2022)
- Geen afsluitkosten
- Onderhandse verstrekking
Voorwaarden
De energiebespaarlening kent een aantal voorwaarden.
Hier moet je aan voldoen alvorens je aanspraak kan maken op de lening:
- Je bent eigenaar en bewoner van een bestaande woning
- Aanvraag is drie maanden geldig
Goed om te weten: Zonnepanelen zijn nu 100% financierbaar via de energiebespaarlening.
Looptijd
Er zijn verder voorwaarden die te maken hebben met de looptijd.
Deze is afhankelijk van het geleende bedrag:
Geleend bedrag | Looptijd |
---|---|
Tot € 15.000 | 7, 10 of 15 jaar |
€ 15.000 – € 25.000 | 7, 10, 15 of 20 jaar |
€ 25.000 en hoger | 7, 10, 15 of 20 jaar |
Stappenplan aanvragen
Met het onderstaande stappenplan kun je eenvoudig de energiebespaarlening aanvragen.
Stap 1: Leencheck
Voordat je een aanvraag indient, moet je een leencheck doen. Daarin wordt getoetst of jij in aanmerking komt voor de energiebespaarlening.
Stap 2: Aanvraag invullen
Bij het aanvragen van de energiebesparing dien je ook de volgende documenten aan te leveren:
- Paspoort of identiteitskaart
- Bankafschrift van een hele maand met daarop jouw IBAN, persoonsgegevens, inkomen, hypotheekuitgaven, financiële verplichten, leningen, e.d.
- Offertes van aannemers en installateurs, inclusief omschrijving van de energiebesparende maatregelen
- Kostenspecificatie van de werkzaamheden
- Verklaring aannemer/installateur
- Een salarisstrook of jaaropgaven van inkomens/uitkeringen van de laatste twee jaar (werknemers en als je DGA bent)
- Volledig jaarrapport/aangifte inkomstenbelasting (bij ondernemers)
- Bankafschrift (als je pensioen ontvangt)
- Bij overig inkomen (aangifte inkomstenbelasting)
Hier staat een pdf van de volledige checklist.
Na het indienen van de aanvraag en documentatie ontvang je meestal binnen twee weken antwoord.
Stap 3: Offerte ontvangen en beoordelen
Op basis van de toetsing bij het Bureau Kredietregistratie (BKR) en de door jou verstrekte gegevens word je wel of geen offerte gestuurd met de overeenkomst van de lening. Hierop staan de verschillende kenmerken van de lening, zoals het rentepercentage en de looptijd.
Stap 4: Offerte ondertekenen en opsturen
Als je akkoord bent, kun je de offerte ondertekenen en terugsturen. Het kan zijn dat je aanvullende documentatie moet aanleveren.
Stap 5: Beoordeling en bevestiging
De documentatie en energiebesparende maatregelen worden getoetst aan de eisen van het Nationaal Warmtefonds.
Er zijn twee uitslagen mogelijk:
- Positief: er wordt een bouwdepot geopend waarop het leenbedrag beschikbaar komt
- Negatief: je ontvangt een brief waarom er geen lening kan worden verstrekt.
Stap 6: Facturering
Facturen van ondernemers en installateurs kan je indienen via Mijn Warmtefonds.nl.
Meer informatie
Wil je meer informatie over de energiebespaarlening, bijvoorbeeld over:
- Rentepercentages
- Het aanvraagproces
- Indienen van facturen
Kijk dan op warmtefonds.nl