Elektrisch rijden

Elektrisch rijden heeft de laatste jaren een enorme groei doorgemaakt. Deze trend zal zich de komende twintig jaar verder doorzetten, nu accu’s steeds beter worden en fossiele brandstoffen steeds schaarser.

Op dit moment (peildatum: 31 juli 2019) telt Nederland ongeveer 161.000 elektrische en semi-elektrische auto’s (FEV’s en PHEV’s).

Op deze pagina wordt besproken:

  • Welke zaken belangrijk zijn als het gaat om elektrisch rijden.
  • Welke soorten elektrische auto’s er zijn.
  • Wat de voor- en nadelen zijn van elektrisch rijden.
  • Hoe het zit met de veiligheid van elektrische auto’s.

Wat is elektrisch rijden?

Elektrisch rijden is rijden op stroom uit het elektriciteitsnetwerk. Via een speciale stekker in het stopcontact wordt  de accu van de elektrische auto opgeladen.

De stroom die een elektrisch voertuig gebruikt kan duurzaam worden opgewekt, bijvoorbeeld door een windmolenpark. De stroom kan ook thuis, via zonnepanelen, worden opgewekt.

Voordelen

Het idee en voordeel van elektrisch rijden is dat er bij het rijden geen CO2 en fijnstof wordt uitgestoten. Dit verbetert de luchtkwaliteit aanzienlijk en er wordt geen directe bijdrage geleverd aan het broeikaseffect. Bovendien kan  de energie die nodig is voor elektrisch rijden, worden opgewekt door middel van duurzame energie.

De overheid stimuleert elektrisch rijden omdat dit milieuvriendelijker is dan rijden op benzine, diesel of gas.

Soorten elektrische auto’s

Elektrische auto’s kunnen worden opgedeeld in verschillende categorieën, namelijk:

Volledig elektrische auto (FEV)

FEV’s rijden puur op stroom en hebben verbrandingsmotor aan boord. De auto wordt opgeladen bij een oplaadpunt, thuis, op kantoor of onderweg.

Voorbeelden FEV:

  • De Tesla Model S
  • Jaguar I-Pace
  • Nissan Leaf
  • Renault Twizy

Plug-in hybride (PHEV)

Een PHEV kan net als een volledig elektrische auto worden opgeladen en 20 tot 60 kilometers volledig elektrisch rijden. Buiten de bebouwde kom, of als de accu leeg is, neemt een brandstofmotor het werk (deels) over van de elektromotor. De combinatie van een zuinige brandstof motor en een elektromotor zorgt ervoor dat plug-in hybrides milieuvriendelijker zijn dan conventionele auto’s, maar toch beschikken over dezelfde voordelen, zoals een goede actieradius.

Voorbeelden PHEV:

  • Audi A3 e-tron
  • Golf GTE
  • Mitsubishi Outlander Plug-in

Elektrische auto’s met range-extender (E-REV)

Elektrische auto’s met een range-extender (E-REV) zijn in feite elektrische auto’s die een kleine verbrandingsmotor aan boord hebben die de accu tijdens de rit kan opladen, waardoor de actieradius wordt vergroot.

Voorbeelden E-REV:

  • Chevrolet Volt
  • BMW i3

Elektrische auto met een brandstofcel (FCEV)

De FCEV’s hebben veel weg van auto’s die rijden op accu’s. Het verschil is dat er een brandstofcel aanwezig is die zelf elektriciteit produceert met behulp van waterstof, methanol of gewone benzine. In de brandstofcel vindt een chemische reactie plaats tussen waterstof en zuurstof. Daardoor ontstaat elektriciteit en waterdamp, die kan worden afgevoerd als water.

Voorbeelden FCEV:

  • Hyundai ix35 (NEXO)
  • Toyota Mirai
  • Honda Clarity

Cijfers

Hieronder actuele cijfers omtrent het aantal geregistreerde elektrische auto’s:

Type voertuigStand per 31 juli 2019
Volledig elektrisch (FEV)64.288
Plug-in hybride (PHEV) en (E-REV)96.419
Auto met brandstofcel (FCEV)134
Totaal160.841

Bron: Rvo.nl

Het totaal aantal elektrische voertuigen, inclusief bussen, motors, trikes, brommers en micro auto’s ligt op 223.183 stuks.

Meest voorkomende elektrische auto’s

  1. Mitsubishi Outlander: 23.170
  2. Volvo V60: 13.133
  3. Tesla Model S: 12.632
  4. Volkswagen Golf: 10.783
  5. Volkswagen Passat: 8.065

Snelst groeiende elektrische auto’s

  1. Tesla Model 3
  2. Hyundai Kona
  3. Volkswagen Golf
  4. Kia Niro
  5. BMW I3

Kosten elektrisch rijden

Elektrisch rijden kent veel voordelen, het is natuurlijk beter voor het milieu, maar er zijn ook financiële voordelen:

  1. Bij de aanschaf van een volledig elektrische auto hoeft men geen aanschafbelasting (BPM) te betalen.
  2. Elektrische auto’s betalen geen of minder wegenbelasting (MRB).
  3. Werknemers met een (semi-) elektrische auto betalen een lagere bijtelling voor het privégebruik.
  4. Op stroom zit geen accijns. De kosten van opladen zijn lager dan het tanken van diesel of benzine.
  5. Een elektrische auto kent veel minder bewegende onderdelen: de onderhoudskosten zijn daarom lager.

De Nederlandse overheid wil het gebruik van elektrische auto’s aanmoedigen met behulp van deze fiscale voordelen. Dat schijnt zijn vruchten af te werpen, want in 2015 werden er veel meer elektrische auto’s verkochte dan in andere Europese landen.

Bijtelling 2019

Voor de bijtelling van 2018 wordt gekeken naar de CO2-uitstoot van de auto. Hoe hoger de uitstoot, hoe hoger de bijtelling.

Bijtelling in 2019CO2-uitstoot (gram)Welke auto’s?
4 procent0Volledig elektrische auto’s
22 procent1 – 50De meeste plug-in hybrides
22 procent51 – 106Zeer zuinige diesels en benzineauto’s
22 procent> 106Overige auto’s

Factoren

Hoe duur elektrisch rijden daadwerkelijk kost, hangt natuurlijk af van een aantal factoren:

  • Het aantal kilometer dat je jaarlijks rijdt
  • Het rendement van de oplader
  • Het elektrische verbruik van de auto. Hoe zwaarder de auto hoe hoger het verbruik. Ook de aerodynamische vormgeving speelt een belangrijke rol.
  • De rijstijl van de berijder
  • Het energiecontract; welke prijs betaal je per kWh?

Verbruikskosten

In de tabel hieronder zie je wat het qua verbruik kost om een elektrische auto te rijden. Er wordt uitgegaan van 22 eurocent per kWh.

Benzine (1 op 15)Diesel (1 op 20)Renault ZoeNissan LeafOpel AmperaVolkswagen e-GolfTesla Model S 85
Actieradius500 – 800 km600 – 1000 km210 km175 km70 km190 km426 km
10,000 km per jaar€ 1.193,00€ 750,00€ 230,00€ 302,00€ 503,00€ 278,00€ 439,00
15,000 km per jaar€ 1.790,00€ 1.125,00€ 346,00€ 453,00€ 754,00€ 417,00€ 658,00
20,000 km per jaar€ 2.387,00€ 1.500,00€ 461,00€ 603,00€ 1,006,00€ 556,00€ 878,00
25,000 km per jaar€ 2.983,00€ 1.875,00€ 576,00€ 754,00€ 1.257,00€ 695,00€ 1,097,00
30,000 km per jaar€ 3.580,00€ 2.250,00€ 691,00€ 905,00€ 1.509,00€ 834,00€ 1.317,00

Bron data: verbruiken.nl

Via de verbruiksmonitor van Autoweek.nl kun je zien hoeveel elektrische auto’s in de praktijk verbruiken.

Overige kosten

Natuurlijk is elektrisch rijden niet alleen rozengeur en maneschijn. Naast het verbruik zijn er namelijk nog andere kosten die genoemd moeten worden.

Allereerst is daar de aanschafwaarde van elektrische auto’s, deze ligt nu eenmaal hoger dan de aanschafwaarde van auto’s die op benzine of diesel rijden. Dit komt vanwege de dure accu die wordt ingebouwd. Ook zijn er in veel gevallen bijkomende kosten voor een abonnement die je nodig hebt als je gebruik wilt maken van een oplaadpunt. Verder moet je ook investeren in een oplaadinstallatie als je thuis wilt opladen (ongeveer 1000 euro, inclusief installatie).

Verder zijn er ook nog andere kosten, zoals de afschrijvingskosten. Een accu gaat minder lang mee dan een benzine- of dieselmotor. Hierdoor liggen de afschrijvingskosten voor een elektrische auto twee tot drie keer zo hoog. Schattingen geven aan dat de gemiddelde afschrijvingskosten tussen de 0,10 en 0,16 euro per km liggen. Dit is uiteraard sterk afhankelijk van het merk en type auto.

Elektrisch opladen

Helaas gaat het opladen (bijtanken) van elektrische auto’s nog niet zo snel als bij auto’s die rijden op fossiele brandstoffen. Dat is een nadeel. Er zijn in principe drie manieren om de auto elektrisch op te laden:

  • Via de normale stekker (230 V): het duurt ongeveer 8 tot 10 uur om een lege accu weer volledig op te laden (bij de meeste auto’s)
  • Type 2 stekker (400 V wisselspanning), vaak te vinden bij oplaadpunt: het duurt ongeveer 4 uur om een lege accu weer volledig op te laden (bij de meeste auto’s). Een type 2 stekker kan ook op gelijkspanning de auto opladen. Dit zijn de zogenaamde snellaadpalen: de accu laadt op tot 80 tot 100 procent op binnen 30 minuten
  • CEE 5-polige stekker (380 V), soms te vinden bij oudere oplaadpunten: duurt iets langer dan de type 2 stekker

Oplaadpalen vind je op een groot aantal plekken in Nederland. Zoek via oplaadpalen.nl een paal bij jou in de buurt.

Er zijn ongeveer 44.000 oplaadpunten tegenover 161.000 elektrische auto’s (rvo, juli 2019)

Nadelen elektrisch rijden

Elektrische auto’s ondervinden ook een aantal nadelen:

  • De aanschafprijs van elektrische auto’s ligt, ondanks de fiscale voordelen, een stuk hoger dan conventionele auto’s.
  • De actieradius (het bereik) van volledig elektrische auto’s ligt meestal (een stuk) lager dan bij conventionele auto’s. Bovendien duurt het opladen van een elektrische auto’s erg lang. Als alternatief is er de plug-in hybride.
  • Er zijn nog niet overal oplaadpunten voor elektrische auto’s. Bovendien zijn deze opladers soms bezet.
  • Er bestaat nog geen elektrische Jerrycan.

Veiligheid

Elektrische auto’s scoren op het gebied van veiligheid minstens zo goed als reguliere auto’s. Sterker nog, elektrische voertuigen zijn over het algemeen beter bestand tegen een botsing met een groter voertuig. Dat komt omdat elektrische auto’s vanwege de accu’s zwaarder zijn dan normale auto’s.


Vind je deze informatie nuttig?