Zoeken?
Doorzoek de website:

Uw antwoord niet gevonden? Neem dan contact op met een van onze experts.

Elektrisch rijden

Elektrisch rijden heeft de laatste jaren een enorme groei doorgemaakt. Deze trend zal zich de komende twintig jaar verder doorzetten, nu accu’s steeds beter worden en fossiele brandstoffen steeds schaarser. Op dit moment telt Nederland ongeveer 40.000 volledig (en semi-) elektrische voertuigen. De overheid stimuleert elektrisch rijden omdat dit milieuvriendelijker is dan rijden op benzine, diesel of gas.

Op deze pagina wordt besproken welke zaken belangrijk zijn als het gaat om elektrisch rijden. Er wordt besproken welke soorten elektrische auto’s er zijn, wat de voor- en nadelen zijn van elektrisch rijden en hoe het zit met de veiligheid van elektrische auto’s.

Wat is elektrisch rijden?

Elektrisch rijden is rijden op stroom uit het elektriciteitsnetwerk. Deze stroom wordt (soms duurzaam) opgewekt door een elektriciteitscentrale, bijvoorbeeld door een gascentrale of een windmolenpark. De stroom kan ook thuis, via zonnepanelen, worden opgewekt. Via een speciale stekker in het stopcontact wordt  de accu van de elektrische auto opgeladen.

Het idee en voordeel van elektrisch rijden is dat er bij het rijden geen CO2 en fijnstof wordt uitgestoten. Dit verbetert de luchtkwaliteit aanzienlijk.

Bovendien kan  de energie die nodig is voor elektrisch rijden, worden opgewekt door middel van duurzame energie.

Soorten elektrische auto’s

Elektrische auto’s kunnen worden opgedeeld in verschillende categorieën, namelijk:

  • Volledig elektrische auto’s (BEV): deze rijden puur op stroom en hebben verbrandingsmotor aan boord. De auto wordt opgeladen bij een oplaadpunt, thuis, op kantoor of onderweg. Voorbeelden zijn de Tesla Model S, de Nissan Leaf en de Renault Twizy.
  • Plug-in hybrides (PHEV’s): kunnen net als volledig elektrische auto’s worden opgeladen en 20 tot 60 kilometers volledig elektrisch rijden. Buiten de bebouwde kom, of als de accu leeg is, neemt een brandstofmotor het werk (deels) over van de elektromotor. De combinatie van een zuinige brandstof motor en een elektromotor zorgt ervoor dat plug-in hybrides milieuvriendelijker zijn dan conventionele auto’s, maar toch beschikken over dezelfde voordelen, zoals een goede actieradius. De Audi A3 e-tron, de Golf GTE en de Mitsubishi Outlander Plug-in.
  • Elektrische auto’s met een range-extender (E-REV): in feite zijn dit elektrische auto’s die een kleine verbrandingsmotor aan boord hebben die de accu tijdens de rit kan opladen, waardoor de actieradius wordt vergroot. Een voorbeeld van een elektrische auto met range-extender is de BMW i3.
  • Elektrische auto’s met een brandstofcel (FCEV): deze auto’s hebben veel weg van auto’s die rijden op accu’s. Het verschil is dat er een brandstofcel aanwezig is die zelf elektriciteit produceert met behulp van waterstof, methanol of gewone benzine. In de brandstofcel vind een chemische reactie plaats tussen waterstof en zuurstof. Daardoor ontstaat elektriciteit en waterdamp, die kan worden afgevoerd als water. Een voorbeeld van een FCEV is de Hyunadi ix35 (NEXO).

Cijfers

Hieronder actuele cijfers omtrent het aantal geregistreerde elektrische auto’s.

Type voertuig Stand per 1 mei 2018
Vol-ektrisch (BEV) 25.998
Plug-in hybride (PHEV) en (E-REV) 98.019
Auto met brandstofcel (FCEV) 41
Totaal 124.058

Bron: rvo.nl

Het totaal aantal elektrische voertuigen, inclusief bussen, motors, trikes, brommers en microauto’s ligt op 172.675.

Wat kost elektrisch rijden?

Elektrisch rijden kent veel voordelen, het is natuurlijk beter voor het milieu, maar er zijn ook financiële voordelen.Deze worden hieronder opgesomd:

[voordelen]

De Nederlandse overheid wil het gebruik van elektrische auto’s aanmoedigen met behulp van deze fiscale voordelen. Dat schijnt zijn vruchten af te werpen, want in 2015 werden er veel meer elektrische auto’s verkochte dan in andere Europese landen.

Bijtelling 2018
Voor de bijtelling van 2018 wordt gekeken naar de CO2-uitstoot van de auto. Hoe hoger de uitstoot, hoe hoger de bijtelling.

Bijtelling in 2018 CO2-uitstoot (gram) Welke auto’s?
4 procent 0 Volledig elektrische auto’s
19 procent 1 – 50 De meeste plug-in hybrides
22 procent 51 – 106 Zeer zuinige diesels en benzineauto’s
22 procent > 106 Overige auto’s

In 2019 en 2020 zal de bijtelling voor plug-in hybrides omhoog gaan naar 22 procent.

Factoren

Hoe duur elektrisch rijden daadwerkelijk kost, hangt natuurlijk af van een aantal factoren:

  • Het aantal kilometer dat u jaarlijks rijdt
  • Het rendement van de oplader
  • Het elektrische verbruik van de auto. Hoe zwaarder de auto hoe hoger het verbruik. Ook de aerodynamische vormgeving speelt een belangrijke rol.
  • De rijstijl van de berijder
  • Uw energiecontract; welke prijs betaalt u per kWh?

Verbruikskosten

In de tabel hieronder ziet u wat het qua verbruik kost om een elektrische auto te rijden. Er wordt uitgegaan van 22 eurocent per kWh.

Benzine (1 op 15) Diesel (1 op 20) Renault Zoe Nissan Leaf Opel Ampera Volkswagen e-Golf Tesla Model S 85
Actieradius 500 – 800 km 600 – 1000 km 210 km 175 km 70 km 190 km 426 km
10,000 km per jaar € 1.193,00 € 750,00 € 230,00 € 302,00 € 503,00 € 278,00 € 439,00
15,000 km per jaar € 1.790,00 € 1.125,00 € 346,00 € 453,00 € 754,00 € 417,00 € 658,00
20,000 km per jaar € 2.387,00 € 1.500,00 € 461,00 € 603,00 € 1,006,00 € 556,00 € 878,00
25,000 km per jaar € 2.983,00 € 1.875,00 € 576,00 € 754,00 € 1.257,00 € 695,00 € 1,097,00
30,000 km per jaar € 3.580,00 € 2.250,00 € 691,00 € 905,00 € 1.509,00 € 834,00 € 1.317,00

Bron data: verbruiken.nl

Via de verbruiksmonitor van Autoweek.nl kunt u zien hoeveel elektrische auto’s in de praktijk verbruiken.

Overige kosten

Natuurlijk is elektrisch rijden niet alleen rozengeur en maneschijn. Naast het verbruik zijn er namelijk nog andere kosten die genoemd moeten worden.

Allereerst is daar de aanschafwaarde van elektrische auto’s, deze ligt nu eenmaal hoger dan de aanschafwaarde van auto’s die op benzine of diesel rijden. Dit komt vanwege de dure accu die wordt ingebouwd. Ook zijn er in veel gevallen bijkomende kosten voor een abonnement die je nodig hebt als je gebruik wilt maken van een oplaadpunt. Verder moet je ook investeren in een oplaadinstallatie als je thuis wilt opladen (ongeveer 1000 euro, inclusief installatie).

Verder zijn er ook nog andere kosten, zoals de afschrijvingskosten. Een accu gaat minder lang mee dan een benzine- of dieselmotor. Hierdoor liggen de afschrijvingkosten voor een elektrische auto bijna drie keer zo hoog. Schattingen geven aan dat de gemiddelde afschrijvingskosten tussen de 0,10 en 0,16 euro per km liggen. Dit is uiteraard sterk afhankelijk van het merk en type auto.

Elektrisch opladen

Helaas gaat het opladen (bijtanken) van elektrische auto’s nog niet zo snel als bij auto’s die rijden op fossiele brandstoffen. Dat is een nadeel. Er zijn in principe drie manieren om de auto elektrisch op te laden:

  • Via de normale stekker (230 V): het duurt ongeveer 8 tot 10 uur om een lege accu weer volledig op te laden (bij de meeste auto’s)
  • Type 2 stekker (400 V wisselspanning), vaak te vinden bij oplaadpunt: het duurt ongeveer 4 uur om een lege accu weer volledig op te laden (bij de meeste auto’s). Een type 2 stekker kan ook op gelijkspanning de auto opladen. Dit zijn de zogenaamde snellaadpalen: de accu laadt op tot 80 tot 100 procent op binnen 30 minuten
  • CEE 5-polige stekker (380 V), soms te vinden bij oudere oplaadpunten: duurt iets langer dan de type 2 stekker

Oplaadpalen vindt u op een groot aantal plekken in Nederland. Zoek via oplaadpalen.nl een paal bij u in de buurt.

Nadelen

Elektrische auto’s ondervinden ook een aantal nadelen. Die worden hieronder opgesomd:

  • De aanschafprijs van elektrische auto’s ligt, ondanks de fiscale voordelen, een stuk hoger dan conventionele auto’s.
  • De actieradius (het bereik) van volledig elektrische auto’s ligt meestal fors lager dan bij conventionele auto’s. Bovendien duurt het opladen van een elektrische auto’s erg lang. Als alternatief is er de plug-in hybride.
  • Er zijn nog niet overal oplaadpunten voor elektrische auto’s. Bovendien zijn deze opladers soms bezet. Er zijn ongeveer 36.000 oplaadpunten tegenover 125.000 elektrische auto’s (rvo, april 2018)
  • Er bestaat nog geen elektrische Jerrycan.

Veiligheid

Elektrische auto’s scoren op het gebied van veiligheid minstens zo goed als reguliere auto’s. Sterker nog, elektrische voertuigen zijn over het algemeen beter bestand tegen een botsing met een groter voertuig. Dat komt omdat elektrische auto’s vanwege de accu’s zwaarder zijn dan normale auto’s.