Waar ben je naar op zoek?

Nieuws

Zoveel stijgen de nieuwe Vattenfall tarieven (1 oktober 2022)

Huishoudens die op dit moment een variabel energiecontract hebben bij Vattenfall gaan per 1 oktober meer dan 50 procent meer betalen. Bij een gezin dat nu 200 euro per maand betaalt voor stroom en gas, gaan de kosten dus met ruim 100 euro per maand omhoog.

Vattenfall heeft circa 2 miljoen klanten in Nederland.

250 euro per maand

Iemand met een gemiddeld verbruik van 1.200 m3 gas en 2.250 kWh stroom gaat straks iets meer dan 250 euro in de maand betalen, stelt Vattenfall.

In de praktijk zal de energierekening bij een gemiddeld gebruik iets meer dan 81 euro per maand hoger uitvallen, blijkt uit berekeningen van deze site.

De tarieven bij Vattenfall zijn nog altijd aanzienlijk minder dan mensen die een heel nieuw energiecontract moeten afsluiten bij de leverancier. Dan betaal je ruim 550 euro maandelijks bij een doorsnee energieverbruik.

2 keer per jaar

Normaal gesproken worden variabele contracten twee keer per jaar aangepast, namelijk op 1 januari en 1 juli. Door de huidige energiemarkt voelt Vattenfall zich echter genoodzaakt om al eerder een prijscorrectie door te voeren. De leverancier stelt dat de inkoopprijzen zouden zijn gestegen tot een uitzonderlijk hoog niveau.

Het Zweedse energiebedrijf verwacht de tarieven per 1 januari 2023 opnieuw aan te passen, al houdt het geen rekening met een extra tussentijdse correctie.

Essent

Inmiddels is bekend geworden dat ook een andere energiereus – Essent – de tarieven in oktober gaat verhogen. Wij hebben berekend dat het om een maandelijkse stijging gaat van 78 euro.

De prijscorrectie zal zo’n 1 miljoen klanten treffen.

Over de auteur

Sinds 2014 is Bart Koenraadt actief als energie-expert voor deze site. Hij zorgt voor relevante en actuele informatie over de energiemarkt, zodat jij altijd beschikt over het laatste nieuws.

Meer over Bart

44 reacties

  • GGerrie

    Ik heb altijd vast contract gehad en vanaf 1 oktober ineens variabel. Dan krijg je 190 terug en 2 dagen later verhogen ze het bedrag met 145 euro en dat voor 1 persoon betaal ik 275 en dan is de kachel nog niet echt aangeweest

    Reageren
  • DD schutte

    190ontvangen en uur later termijnbedrag per maand omhoog bij vattenfall met 85 euro ga nu 400 betalen worden belazerd inclusief overheid krijgen geen inzage in opbouw kosten

    Reageren
    • RRob

      @D schutte

      Bij mij ook het zelfde 190 ontvangen volgende dag of ik mijn termijnbedrag maar wil verhogen betaal al 220 of ik maar wil verhogen naar 385

      Reageren
  • MM.H.Esche

    april 2022 is mijn stroom verhoging + € 11
    juli 2022 is de verhoging + € 20 advies van vattenval is om de maandlasten op € 100 te zetten die ik heb opgevolgd, maar achteraf lijkt me dit te hoog. Hoe kan ik dit terugdraaien naar ca. € 75 en hoeveel euro is de daltarief. tussen 23 uur en 7.00 uur. Wij verbruiken alleen electrische energie en gas hebben wij blokverwarming op onze appartementen complex.
    Luitenant Generaal van Heutszlaan 60 3743 JR Baarn

    Reageren
    • JJoke

      @M.H.Esche

      Als je op je klante pagina gaat via je app of via de pc zie je je maandbedrag staan
      meestal in een eigen vak . klik je op het woordje Termijnbedag krijg je de pagina voor je termijnbedrag aantepasen. Succes

      Reageren
  • KKees

    Ik kijk regelmatig in de Vattenfall app, en zie dat ik aan stroom nu ( 26-10) al meer dan 10 keer zoveel kwijt ben dan in de hele maand september, bij exact hetzelfde ( dagelijks gezien ) verbruik. Dit kan ik niet rijmen .

    Reageren
  • PPaul

    Vattenfall zegt al maanden, dat de prijzen zo enorm stijgen!
    Ze zijn gedwongen om hun prijzen te verhogen!
    Vanaf eind augustus zijn de prijzen alleen maar gedaald!
    Ze staan nu op het nivo van januari 2022.
    Of vattenfall kan niet inkopen, of ze belazeren de kluit.
    Wij worden gedwongen te betalen en onze regering schuift op basis van die exorbitant hoge cijfers van eind augustus een extraatje naar onze zweedse vrienden.

    Reageren
  • BBurger

    Stel deze maatschappijen verplicht hun prijzen voor gas en stroom exclusief btw openbaar te maken. alle specificaties aangaande de prijzen, overheidsheffingen, btw en alle andere prijzen in zowel percentage als bedrag te specificeren. Het is nooit mogelijk geweest om een vergelijk te kunnen maken ! BAH BAH BAH ! Ik baal ervan dat de prijzen allemaal zo onduidelijk/ondoorzichtig worden vermeld. We hebben er recht op dat tenminste op de jaarlijkse afrekening alle prijzen en percentages en waarvoor gespecificeerd worden vermeld !
    Dit gebeurd nog steeds niet !

    Reageren
    • MMassimo

      @Burger

      Kijk eens bij nextenergy, scheelt veel, we betalen een kwart en alles is transparant

      Reageren
  • Ggeert van gelder

    ik betaal vanaf oktober meer dan het dubbele . van 160euro eengezins won .35vierkante meter nu 360euro vanaf 1oktober . 50%verhoging zeide ze . maar ze doen 110%verhogen leg dat maar eens uit

    Reageren
    • KKos

      @geert van gelder
      Het zijn allemaal ratten

      Reageren
    • MMarije

      @geert van gelder
      bellen en lager laten zetten, is jouw portemonnee, niemand bepaalt wanneer jij wat betaalt.
      Als ik moet bijbetalen doe ik dat liever achteraf dan dat zij er maandelijks mee aan de haal gaan.
      Waarom moet altijd alles op de consument verhaalt worden. zo klaar mee……
      die bedrijven zijn lachende derde. Ze verdienen meer dan ooit!
      Klopt allemaal van geen kant!

      Reageren
  • JJan met de pet

    Wat een gedoe allemaal en zo ondoorzichtig dat vrijwel niemand het nog begrijpt . Dus overheid grijp in ! Stel deze maatschappijen verplicht hun prijzen voor gas en stroom inclusief btw openbaar te maken . Verbied alle lokkertjes bij een overstap . Verbied vaste en variabele contracten . Verbied de onzin verhalen over gegarandeerde groene stroom . Alsof de afnemer verantwoordelijk is voor de wijze waarop de stroom wordt geproduceerd . Elke maatschappij publiceert elke maand haar prijzen . Bijv . Stroom 46,2 ct . Gas 1,81 . Opzeggen kan per maand met een boeteclausule bij een korte afname periode . Klant betaalt bijv. op de 22-ste van elke maand voor de hele maand . Op deze manier betalen klanten mee aan het risico van de te duur inkopende maatschappij en profiteren mee van goedkope inkoop . Het is volkomen idioot dat energiemaatschappijen en netwerkbeheerders niet hebben voorzien dat onze stroomkabels te dun zijn voor de beoogde transitie . De domste boer begrijpt en weet dat je de hoeveelheid energie die door twee systemen wordt aangeleverd ( Kabels en buizen ) niet door een bestaand systeem kan aanleveren met teruglevering en hoger verbruik . Is hier sprake van bewuste prijsopdrijving ? ? Maatschappijen en staat verdienen eraan .

    Reageren
  • Wwim

    Per 1 oktober loopt mijn “vaste” contract af, ik heb tot heden geen nieuw aanbod van vattenfall gekregen dus ga waarschijnlijk automatisch over naar variabel. Nu betaal ik 176 euro per maand (de cv staat al jaren op 16.5 graden) en heb onder aan de streep geen geld om verhogingen te betalen, dan maar met kaarsen en de gaskraan dicht. Wassen bij de koude kraan, dan heb je het daarna vanzelf warm…….

    Reageren
  • JJan

    Mijn gebruik in september september 2022
    Gas € 16,00 1 m³ 16 euro voor 1m3 gas????

    Reageren
    • BBrit

      @Jan, er moet iets mis zijn bij Vattenfall, ik had een verbruik van
      1 M³ en betaal de hoofdprijs van € 18,00 in september (ik was op vakantie dus geen verbruik).

      Reageren
      • EEef

        @Brit ik hier het zelfde was in aug op vakantie gebruik niet eens gas kook Electric toch mee gas gebruikt klopt niet ze hebben al gezeg de slimme meter is verouderd moeten ze nog steeds voor komen om hem te vernieuwe liander maar je hoort zie ze niet meer ga het nu wel in de gaten houden

        Reageren
        • CCees

          @Eef hallo, ik had hetzelfde een paar jaar terug. Twee weken op vakantie en een gas verbruik van 40 kuub gas ra ra gebeld naar Vattenfall gebeld, de thermostaat zal wel hoog hebben gestaan, of is er iemand in huis geweest, buiten temperatuur 25 graden + of U heeft een lek in de gasleiding, dat ruik je dus wel, dan zit je op een BOM. Laten cotroleren voor eigen kosten, geen lek dus. U kunt ook de meter laten controleren kost 100 euro eigen kosten en als het zo is dat de meter niet goed aangeeft dan krijg je dat terug. je loopt tegen een muur van ergernis aan en er wordt niets aan gedaan. Voor Vattenfall klopt het altijd.

          Reageren
          • AAngela

            @Cees
            Cees heb ik ook gehad
            Heb toen cv monteur laten komen. Eigenlijk voor niets achter af. Op een cv ketel zit een knopje. Eco of iets anders als die uit staat. Blijf je cv continu water verwarmen dus ook gas verbruiken. Per dag betaal je dan nog wel iets geld omdat de kosten dat de leverancier wel het gas nog leverd. Dan verbruik je geen gas. Alleen het duurt iets langer voor je warmwater heb. Het schilde mij 15€ per maand sinds ik op ik op de eco stand sta

            Reageren
          • YYndhi

            @Angela, ik heb de cv ook op eco gezet en heb heel veel meer gas verbruikt in november in vergelijking met 2022 en dat terwijl wij sinds 2 maanden op inductie koken. Dat is toch niet te verklaren……Kl******ken zijn het.

            Reageren
  • TThieu van Bokhoven

    Dit moet bij de onderhandelingen met de regering al bekend zijn geweest zit een aap op zolder!

    Reageren
  • UUdo

    Plafond stroomprijs: maximaal € 0,70 per kWh?
    Waarom in de omliggende landen gemiddeld € 0,25 per kWh?

    Reageren
    • Jjan doedel

      @Udo
      De gas-inkoopprijzen zijn hoog. Daardoor gaat bijna iedereen bezuinigen op het verbruik. De energiebedrijven verkopen daardoor minder gas en halen hun winstprognoses voor 2022 niet. Dat lossen ze op door de eenheidsprijs [m3] zodanig hoog te maken dat hun winsten op peil blijven. Het z.g. prijsplafond, vanaf november, heeft voor de energiebedrijven vrijwel geen gevolgen. De Nederlandse overheid vult aan wat zij daardoor tekort aan inkomsten zouden hebben. In dit land gaat het verdienmodel van de vrije markt boven alles. Ook als door omstandigheden dat verdienmodel alleen maar destructief werkt op het totaal van de samenleving. Dit beleid kan één maal in de vier jaar worden gewijzigd. door die politieke partijen die uitsluitend gaan voor het vrije-markt-principe, links te laten liggen. Niet op hen te stemmen. Dus Nederland heeft de onoplosbaarheid van de problemen ook voor een groot deel ook aan zichzelf te wijten. Wij hadden dit kunnen weten!

      Reageren
      • DDay

        @jan doedel
        Er is maar 1 oplossing alles weer in handen van de overheid!!! Ook woningcorporaties en de zorg uiteraard. Liberalisering leidt alleen maar tot hogere prijzen.

        Reageren
  • SSyl

    Vattenfall wil dat ik mijn bedrag verhoog naar het dubbele van wat ik verstook. Dat verdom ik, zit nog liever in de kou. Aan mij verdient dat schorem niks. Ik stook alleen een beetje om mijn huis droog te houden anders zit je straks weer met rottend hout en hogere onderhoudskosten.
    Zuinig kan best hoor. Momenteel verstook ik 2,05 kWh en 0,35 m3 per dag.
    Hopelijk wordt het geen koude winter.
    Ik vind het wel een uitdaging. Ben blij dat ik uit oorlogsgebied kom, mij krijg je niet zo gauw in de wanhoopmodus.

    Reageren
    • AAtie

      @Syl
      Waarom moet je nu stoken is toch nog niet koud?

      Reageren
      • JJ.Riva

        @Atie
        Waarschijnlijk heeft U het voordeel dat U een jonge rijtjeswoning cq appartement bewoont. Door moderne bouw met isolatie zult U langs van de warmte van Uw buren meegenieten.
        Maar een oudere vrijstaande woning met veel m3 inhoud vaak gedeeltelijke isolatie. Deze laatste woning zal eerder warmte nodig hebben dan de eerste.
        Een ander zijn boeken zijn duister te lezen.

        Reageren
        • MMesthoop

          @J.Riva

          Dat noemen ze boven je stand leven

          Reageren
  • TTuna

    Overheid en energie bedrijven blijven ons kaal plukken omdat hun van het gas afwillen worden wij genaaid! Wanneer naaien we de overheid ! Word tijd dat mensen wakker worden en de recht in eigen handen nemen ! Ik ga van straks 3 x meer betalen dus rond 350/450 alleen staande man ! Belachelijk helemaal voor andere mensen !

    Reageren
    • RRuud

      @Tuna hoezo de overheid nu weer naaien? Hoezo het recht in eigen hand nemen? Denk je nu echt dat de overheid hier iets aan kan doen? Wel eens gehoord van een oorlog in Oekraïne?

      Reageren
      • JJ Riva

        @Ruud

        Leg mij dan eens uit waarom de Belgen op eenderde zitten van het Nederlands tarief
        Waarom heeft de EU 3 dagen geleden vragen gesteld over waarom Nederland het laatste EU lid is die de energiekosten stijging compenseerd. Heeft dit met de Oekraïne oorlog uit te staan of verdient de Nederlandse Overheid dik geld aan de hoge energie prijzen? Slapen doen wij in bed.

        Reageren
      • BBakker

        @Ruud,
        Prijzen van energie waren al aan het stijgen voor de oorlog daar. Dat het invloed heeft zal best, maar is niet de enigste reden hoor. En waarom is dan de energie veel goedkoper in andere EU-landen?

        Reageren
  • LL.Naberman

    vattenval kan mij geen tarief geven omda tik een meter heb die terug draait ,maar dat geldt toch niet voor gas ?
    dus gewoon afwachten hoe je wordt geslacht .
    ik betaal nu al 375 euro per maand

    Reageren
    • HH.Wiersma

      @L.Naberman
      Heb ik ook gehad tot de mijne werd afgekeurd.
      Kon het niet langer rekken.
      Heb nu een digitale voor gas en electra dus geen slimme meter.
      Werkt ook goed.

      Reageren
  • JJacqueline

    Je moet rekenen dat je ongeveer 3 keer zoveel gaat betalen als je voor 1 juli betaalde. Ik ga van 275 naar 855 per maand.

    Reageren
    • LL Naberman

      Dan worden we genoodzaakt om uit stelen tegaan wij worden al jaren bestolen dus nu is het onze beurt.

      Reageren
  • Wwillem

    ik heb een slimme meter kunnen ze helaas de gasmeter niet mee lezen want deze zit te ver weg ik vond dat al een tijd niet kloppen maar nu blijven ze de tarieven vrhogen en als ik zelf niet bel om standen door te geven gaan ze dat middelen ofzo maar ik ben het daar totaal niet mee eens waar ligt de verantwoording ? ik heb niet gevraagd om een slimme meter of dat mijn gasmeter meer dan 20 meter bij mij vandaan zit maar de klanten service bij vattenfall is erg lachoniek en dan krijg ik te horen dat ze wel weten wat ze doen want ze hebben zoveel ervaring maar dit klopt niet en ik ben vast de enigste niet en een persoonlijk bericht heb ook ik niet gekregen moet het via de media horen van 1 oktober

    Reageren
    • DDiek

      @willem
      Die slimme meters zijn niks waard. Ik heb ‘m geweigerd. Zo’n ding kan onnauwkeurig zijn als je veel opladers in huis gebruikt. Dan geeft ie je gebruik een ‘kontje’.
      En zoals je schrijft, Vattenfall kan het aan de reet roesten. Die vinden het wel best. Je krijgt nooit contact met die club en mocht het eens lukken dan lullen ze om je probleem heen en wordt er niets opgelost. Zo lossen ze je problemen op en zo gaan ze weer lekker verder met hun bedrijvigheden.
      En je begint helemaal niks tegen hen want ze verschuilen zich handig achter de muur die Internet heet.

      Reageren
  • MMarja Nieman

    Vattenfall heeft haar voorwaarden verandert, zonder dat ik daar bericht over heb gekregen !
    Mijn vaste contract voor onbepaalde tijd is ineens verandert in een variabel contract !
    Omdat nu het vaste contract niet meer voor onbepaalde tijd kan.
    Ik vraag mij af, of dit zomaar kan ….

    Reageren
    • PPierre

      @Marja Nieman,
      Een vast contract voor onbepaalde tijd bestaat niet en heeft ook nooit bestaan. Een vast contract is altijd geldig voor een vooraf vastgelegde tijd.
      Als het einde van de looptijd van je vaste contract is bereikt, wordt bij elk energiebedrijf je contract omgezet in een variabel contract.
      Je kon dan voorheen een nieuw vast contract tegen een nieuw tarief afsluiten, maar die contracten worden nu niet, of nauwelijks, aangeboden.

      Reageren
      • Wwillem

        @Pierreheb net een uitgebreid bericht gestuurd maar kan hem niet vinden ?

        Reageren
    • JJoyce

      @Marja Nieman een vast contract voor onbepaalde tijd bestaat niet, dat beslaat altijd een vooraf afgesproken periode, bijv. 1 of 3 jaar. In die periode kunnen de tarieven niet aangepast/verhoogd worden. Waarschijnlijk heeft u een doorlopend variabel contract en dan kunnen de tarieven tussentijds wel aangepast/verhoogd worden.

      Reageren
    • Kkarin

      @Marja Nieman contract voor onbepaalde tijd bestaat wel hoor, deze heb ik ook in mijn contract gegevens van vattenfall staan en die loopt al vanaf 2012 en heeft een variabel tarief
      ik weet alleen niet wat de reden is dat ze zonder overleg bij jou op variabel hebben gezet

      Reageren
    • PP

      @Marja Nieman

      Lijkt mij niet zomaar te kunnen. Je bent een overeenkomst aangegaan en dit zouden zij niet zomaar eenzijdig moeten kunnen wijzigen. Mogelijk kan je je contract voor onbepaalde tijd nagaan om te achterhalen of dit mogelijk is.
      Mocht het alsnog niet duidelijk zijn, kan je gratis advies inwinnen bij het juridisch loket of sociaal raadslieden. Succes.

      Het is ongelooflijk dat wij in een land als Nederland steeds meer armoede moeten ervaren. Zelfs als je opgeleid en boven modaal verdient is het op den duur niet meer goed te budgetteren. Nederland wordt afgebroken en we lijken steeds meer naar een tweede wereld land te gaan.
      Het doet me denken aan Brazilië, waar vrijwel iedereen in armoede leeft, behalve de rijken. Er is daar sprake van veel criminaliteit en dit gaat ongetwijfeld ook in Nederland komen als de overheid op deze voet verder gaat.

      Reageren

Schrijf een reactie

Het e-mailadres blijft prive.