menu

Wanneer wordt de 1300 euro energietoeslag van 2023 uitbetaald?

Huishoudens met een laag inkomen hebben dit jaar opnieuw recht op een energietoeslag van 1.300 euro. Toch is er nog veel onduidelijkheid over, hebben we gemerkt.

Via de telefoon, mail en reacties op de site komen er veel vragen en opmerkingen binnen over de status, beschikbaarheid en uitbetaling van de energietoeslag.

In dit artikel werpen we daarom licht op de huidige situatie en geven we antwoord op een aantal belangrijke vragen.

Nieuwe informatie (31 oktober): Wil je weten wanneer, hoeveel en wie de energietoeslag ontvangt? Check het nu hier.

Hoe staat het er nu voor?

Gemeenten hebben op dit moment nog geen toestemming om de energietoeslag uit te keren.

Er wordt namelijk nog gewerkt aan een definitief wetsvoorstel, die eerst nog door de Tweede én Eerste Kamer moet worden geloodst. Dit gebeurt na het zomerreces, die loopt van 7 juli tot 11 september.

Het kan dus tot eind september duren, voordat de wet eenmaal is aangenomen. Daarna hebben gemeenten tijd nodig om de wet uit te voeren.

Verwachting uitbetaling

Kortom, wanneer wordt jouw toeslag uitgekeerd?

Onze verwachting is dat de energietoeslag van 2023:

  • Eind oktober kan worden aangevraagd
  • Begin november of uiterlijk eind december zal worden uitbetaald

Volg onze twitter-pagina voor de laatste updates rondom de uitbetaling van de toeslag.

De exacte datum waarop de energietoeslag wordt overgemaakt, kan overigens per gemeente verschillen. De ene gemeente keert eerder uit dan de ander. Zij gaan zelf hierover.

Hoe kan ik de energietoeslag aanvragen?

In veel gevallen krijgen burgers de energietoeslag van 2023 automatisch op hun rekening geschreven.

Dit geldt in elk geval voor mensen die:

  • Een bijstandsuitkering ontvangen
  • Een IOAW-, IOAZ- of Bbz-uitkering ontvangen

Mensen die geen uitkering ontvangen, kunnen de toeslag – zodra dit mogelijk is – aanvragen via hun gemeente, mits zij in aanmerking komen.

Heb ik recht op energietoeslag?

Je hebt recht op energietoeslag als je maximaal 120 procent verdient van het sociaal minimum.

120 procent van het sociaal minimum komt neer op de volgende bedragen:

SituatieNetto maandinkomen*
Alleenstaand, 21 jaar tot pensioenleeftijd€ 1.434,79
Alleenstaande ouder, 21 jaar tot pensioenleeftijd€ 1.434,79
Getrouwd of samenwonend, 21 jaar tot pensioenleeftijd€ 2.049,70
Alleenstaand en gepensioneerd€ 1.596,80
Getrouwd of samenwonend en gepensioneerd€ 2.168,64
*inclusief vakantietoeslag

Ook uitwonende studenten die niet te veel verdienen, hebben recht op de energietoeslag, al betreft dit een beperkte variant met een uitkering van 400 euro.

Definitief percentage

Van het genoemde percentage (120 procent) kan mogelijk nog per gemeente iets van worden afgeweken. Zo lag de inkomensnorm in 2022 tussen de 110 en 130 procent van het sociaal minimum.

Hierover wordt binnenkort meer duidelijkheid verwacht.

Heb je vragen of hulp nodig?

Vragen of hulp nodig ten aanzien van de energietoeslag?

Neem dan contact op met jouw gemeente.

Ga nooit in op mails, berichten of telefoontjes van mensen die beweren dat je recht hebt op toeslag en/of je gegevens vragen om te helpen bij de aanvraag. Dit zijn vrijwel altijd oplichters.

Direct je energiekosten verlagen?

Wil je niet wachten op de energietoeslag, maar al direct je maandelijkse kosten verlagen voor energie?

Check direct hoeveel je goedkoper uit kan zijn door je energiecontract hier te vergelijken.


Auteur

Geschreven door:

Auteur Bart Koenraadt

Sinds 2014 is Bart Koenraadt actief als energie-expert voor deze site. Hij zorgt voor relevante en actuele informatie over de energiemarkt, zodat jij altijd beschikt over het laatste nieuws.

Meer over Bart

649 reacties

  • A

    Alexander

    Vind het nog steeds gek dat het zo lang moet duren voor die wetgeving en dat elke gemeenten zelf mag beslissen wanneer ze uit betalen ze heb het geld lang binnen ze moeten gewoon zeggen alle gemeenten het zelfde

    Reageren
    • S

      stortgoed

      @Alexander

      Tja, zo zit de wet en het wetgevingsproces nou eenmaal in elkaar.

      Reageren
      • P

        per

        @stortgoed
        Dit is een resultaat van de decentralisatie ,gemeentes zouden eigenlijk helemaal niks met dit te maken moeten hebben .

        Reageren
        • S

          stortgoed

          @per

          Klopt en dat is vastgelegd in de wet.

          Reageren
    • L

      Lim

      @Alexander

      Zeker alle gemeentes gelijk met de zelfde datums. Dat is corrct.

      Reageren
  • F

    Fab

    Ik heb een wia uitkering, vorige keer aangevraagd en uit gekeerd gekregen moet ik het voor dit jaar ook aan vragen of krijg ik het automatisch uit gekeerd.

    Reageren
    • S

      stortgoed

      @Fab

      Opnieuw aanvragen

      Reageren
    • D

      DABMBouma

      @Fab
      Ik heb eind februari, en eind april een voorschot gehad van beiden € 250,-
      Ik kreeg het automatisch omdat gemeente de gegevens nog heeft.
      Het restbedrag volgt later in het jaar.
      Ik heb het dus niet apart aangevraagd. Succes!

      Reageren
      • S

        stortgoed

        @DABMBouma

        Dat verschilt per gemeente en is afhankelijk van het soort inkomen. Als iemand het nog niet heeft gehad, zal die het moeten aanvragen of risico lopen om de toeslag mis te lopen.

        Reageren
  • H

    Henrikje

    Ik vind het ook spannend. Afgelopen jaar al onder de 120 %, dit jaar nog meer (grotendeels afgekeurd door CVA en hartfalen) . Het lukt me niet om zelf de stookkosten voor komende winter te overbruggen. Maar dikke fleece dekens, dikke sokken en zelfs met een beanie op en handschoenen lukte het me afgelopen jaar wel om de stookkosten binnen de perken te houden.
    Maar mocht de situatie zich in 2024 nog voordoen, dan ben ik hopelijk uit de zorgen. Ik heb een goed pensioen opgebouwd en daar moet het mee lukken.

    Reageren
    • H

      Henrikje

      @Henrikje

      P.s., volgend jaar ga ik met pensioen. Ben ik van die vervelende WIA af

      Reageren
    • N

      Nan

      @Henrikje jeetje wat heftig!
      Hopelijk heeft u gauw uw pensioen en zit u er weer wat warmer bij, verschrikkelijk om te lezen zulke verhalen.

      Reageren
  • J

    Jeroen demming

    Er word een verdeeldheid gekeerd door de gemeentes veel gemeenten hebben de energie toeslag al uitgekeerd ( de eerste 500euro) en andere moeten wachten totdat de wet is gewijzigd toch een beetje raar of niet

    Reageren
    • J

      Jasmin

      @Jeroen demming

      Ja dat is goed maar ik allen vindt betje raar sommige gaat gemente gebruiken hier in deventer moeder hebt uitkering zo’n 22 werkt 2600 per mand en vrindin van zoon 23 jaar werkt 2100 per mand dat di mensen krijgt di energieopslag dat is niet erlij di 3 mensen hebt 6000 euro per mand

      Reageren
      • B

        Btrijs

        @Jasmin

        Het is heel oneerlijk dat hier een kostendelersnorm geld. Mijn Wajongdocher, waarvoor ik mantelzorg moet kennelijk energiecontract betalen wat ik heb afgesloten. Straf op mantelzorg. Ik, in , WIA krijg niets. Voor mij is het financieel voordelig om mijn dochter de deur uit te zetten, voor de overheid niet. Ik heb het hart niet. Weer een winter in de kou met chronische ziektes.

        Reageren
        • P

          Paula

          @Btrijs
          Ik ben ook mantelzorger. Mijn zoon heeft na een vrachtautoongeluk ernstige epelepsie. Ik zorg 24 uur per dag voor hem. Ik kan hem niet op straat zetten. Werken gaat ook niet vanwege ouderdom en zorg. Zijn medicijnen zijn vaak niet beschikbaar. Bij een zware aanval heb ik mijn rug gebroken om hem te beschermen. Laten we dan straks maar samen buiten slapen gaan.

          Reageren
    • A

      Anne

      @Jeroen demming

      Meer regelingen schelen per gemeente. Bv hondenbelasting, bijzondere bijstand, voedselbank.

      Ben het wel eens dat deze dingen landelijk geregeld zouden moeten zijn. Bedoel we betalen overal evenveel landelijke belasting btw, loon, omzet vermogens belasting.

      Reageren
      • P

        Paula

        @Anne

        Ben ik het helemaal mee eens. Ik vind dat we allen gelijk zijn en dezelfde behandeling mogen krijgen.

        Reageren
  • A

    Agnes hensen

    Hallo ik heb me jaarnota in mei 2023 hehad .en ben me rot geschrokken ik moet 824 euro bijbetalen .en me energie rekening is het dubbele geworden als wat ik maandelijks betaalde .ik had maar iets meer verbruik als verleden jaar .het is niet normaal en ik ben alleen

    Reageren
    • E

      Eduard

      @Agnes hensen

      Ik heb hetzelfde ik ben weduwnaar woon alleen met zonnepanelen en nog bij betalen

      Reageren
      • S

        stortgoed

        @Eduard

        Google op internet naar tips om te besparen op energie.

        Reageren
  • A

    Ans

    Ik heb de toeslag in 2022 gehad. Krijg ik het in 2023 ook? Of moet ik het opnieuw aanvragen? Heb een WIA uitkering.

    Reageren
    • S

      stortgoed

      @Ans

      Ja

      Reageren
    • M

      Mc. Rering

      Ik moet ook zoveel bijbetalen ergens klop het niet . €769 euro bijbetalen….151 euro permnd betalen. maandelijks

      Reageren
  • B

    Ben

    De energietoeslag van vorig jaar heb ik bewaard tot de eindafrekening in juni.
    Het noodfondsenergie heeft voor mij de allergrootste last n zorg van me weggenomen. 500 moest ik bij de eindafrekening bijbetalen.
    De hele winter normaal gestookt,20graden. Me al van te voren geen zorgen gemaakt want wist dat god zou voorzien, dat leerde jezus zijn mensen.
    Dus van de 1680 toeslag kon ik met zon 1100 extra op vakantie. Geeft me zekerheid, vrede. N wat er overblijft spaar ik op of als ik een keer wat leuks wil of nodig heb.
    Nee ben uitermate content met de gegeven hulp.
    Als je weinig te besteden hebt dan is een keer wat of fors wat extra een serieus leuk iets. Doet meer dan goed.
    Het lastige vind ik wel dat het een heel jaar op mijn spaarrekening staat n verleidelijk kan zijn om voor iets anders te gebruiken… Dat is echt lang. Ik zou eerder pleiten om het vanuit de overheid op een spaarrekening te zetten en dan als de eindafrekening komt kan iedereen dat laten zien n dat dan pas word uitgekeerd, ofzoiets.
    Ik kan het maar veel mensen niet.
    Ik hoop dat dit jaar weer een energienoodfonds komt, want zonder dat en alleen energietoeslagen word het dan wel weer wat spannend…
    Maar complimentje en bedankje voor de overheid. Dit was perfecte hulp

    Reageren
    • W

      WRM

      @Ben Nou als ik goed begrijp gaat u indirect van de energie toeslag op vakantie en stookt behoorlijk door met 20 graden en doet tevens nog een beroep op een noodfonds

      Overigens die assistente van uw God heeft niet veel haast in de vorm van de energie toeslag

      Wellicht kunnen we die dan betitelen als farizeeer en u als diegene die gebruik maakt van die farizeeer

      Reageren
      • N

        Nanny

        @WRM

        Ik kan iemand .Met een huurwoning van 13.00€plus een jacht in Griekenland ra ra Hoe kan dat

        Reageren
        • S

          stortgoed

          @Nanny

          Ik ken iemand die in een paleis woont met een tweede huis in Griekenland en geen inkomensbelasting betaald.

          Reageren
        • O

          Otto

          @Nanny
          U moet dat niet willen weten.
          Of verveel u zich, O nee jaloezie noemen ze dat, misschien wil niemand in deze man / vrouw zijn schoenen staan, heeft u wel eens van goeie en slechte jaren gehoord misschien lig deze persoon wel elke nacht wakker om de eindjes aan elkaar te knopen en zijn enige passie na te kunnen leven en eet daarvoor droogbrood.

          Reageren
    • P

      Petra

      @Ben

      Ik vind het hartstikke goed van u dat u van de centjes bent afgebleven zodat u deze nog had om te kunnen bijbetalen.
      Vooral omdat je zovaak hoort dat de meeste mensen het geld al allemaal hebben uitgegeven aan andere dingen.
      Dus petje af voor u Meneer! Er kunnen heel veel mensen een voorbeeld aan u nemen. Daarbij gun ik het u van harte omdat u er zo verantwoord mee omgaat.
      Chapeu!

      Reageren
      • M

        Mo

        @Petra

        Ik wordt een beetje moe van alle opmerkingen hier van tja ze gebruiken de
        energietoeslag voor leuke dingen…ik zal een voorbeeld geven.. stel je betaald
        nu per maand 100 euro extra aan je energie en die 100 euro spaar je anders
        voor een vakantie of leuke dingen doen met je kinderen dat gaat dan niet dus
        wat gebeurt er dan..precies dan gebruiken ze een deel van de energietoeslag
        dus mensen niet zo jaloers en beter nadenken svp!

        Reageren
  • B

    Behary

    Ik heb een wia uitkering,heb ik dan recht op energietoeslag

    Reageren
    • S

      stortgoed

      @Behary

      Alleenstaand en inkomen onder de € 1.434,79? Ja.

      Reageren
      • S

        stortgoed

        Aanvulling

        Vraag na bij uw gemeente. Mogelijk ligt de grens in uw gemeente boven de € 1.434,79

        Reageren
  • P

    puppy

    het is heel raar. 14 dagen geleden. was het op n.o.s journaal dat het helemaal rond was over de enegie en ook voor studenten waarom duurt het dan zolang dat de gemeenten over de brug komt

    Reageren
    • J

      Joyce

      @puppy
      Het wetsvoorstel eenmalige energietoeslag 2023 is op 3 juli naar de Tweede Kamer verzonden. De wet moet eerst door de Tweede en Eerste Kamer worden aangenomen. De dag nadat de wet is aangenomen, treedt hij in werking en kunnen gemeenten ernaar handelen. Er zit altijd tijd tussen een wetsvoorstel maken en deze behandelen in het parlement. Vorig jaar mochten gemeenten alvast vooruitlopend op de wet ernaar handelen (anticiperen), dat mag dit jaar niet.

      Reageren
  • H

    Harrie

    Met deze temperaturen nog een energie toeslag aanvragen wat moeten ze dan als het echt koud zou worden?totale geldverspilling op dit moment

    Reageren
    • S

      stortgoed

      @Harrie

      Het is een energietoeslag, dus niet alleen voor de warmte.

      En het gaat over de afgelopen winter. De eindafrekening ontvangen je immers achteraf en niet voorafgaand aan de winter.

      Reageren
  • H

    Hardwerkende

    Ik begrijp niet waar alle ophef vandaan komt.
    Wij hebben een grote eengezinswoning, met 4 slaapkamers, een zolder en onze energierekening is onder de €1.200,- per jaar.

    Dus € 1.300,- is wel een forse tegemoetkoming.

    Gewoon een beetje opletten, kruikje, kleedje op de bank, pantoffels aan en een kaarsje aan.

    Dus ja…ook de minima moet opletten. Dat moeten de middeninkomens ook met alle extra kosten die er bij zijn gekomen.

    Dat klagen helpt niet, denk in oplossingen.

    Geld geven aan mensen die al geen geld hebben is niet zo slim, want dat gaat naar andere, voor hen, prioriteiten.

    En vaak hoor ik de minima, ik ken er genoeg die gaan op vakantie van het geld wat ze zwart verdienen, rijden auto op andermans naam drinken behoorlijk alcohol, paffen zich een slag in de rondte.
    Let maar eens op in de supermarkt.

    Dat irriteert de hardwerkende burger, en ook ik heb hier grote irritatie over.

    Wij als hardwerkende mensen moeten ook opletten en kunnen niet de kachel op 23 zetten heel de dag.

    De zieken, chronisch of ongeneeslijk die moeten hulp krijgen. Dat is belangrijk.

    Maar de rest: ga werken met je luie donder en lach de werkenden niet uit!

    Reageren
    • A

      Angela Jungen

      @Hardwerkende

      Ik heb een WIA uitkering. Maar ben het volkomen met u eens. Zelf heb ik al het geld opzij gezet voor mocht het nodig zijn. Maar zie inderdaad op de sociale media dingen voorbij komen dat ik denk. Hier is het geld niet voor bedoeld. De mensen in de schoonmaak die er niets bij krijgen en ga zo maar door. Ik begrijp de frustratie van de mensen.

      Reageren
    • H

      Henry

      @Hardwerkende
      Jouw stukje getuigt wel van een zeer bekrompen intelligentie.
      Werkelijk ongelooflijk wat voor onzin jij uitkraamt.
      Alsof elke minima geen moeite doet om zuinig te zijn, te besparen waar het ook maar kan én er zijn ook minima die gewoon werken!

      Reageren
      • M

        Mo

        @Henry

        Helemaal gelijk idd teveel onzin uitkramen.
        Mensen die werkende uitlachen en lekker zwart verdienen en toch lekker
        leven is een bepaald slag mensen….vaak golf rijdertjes met petjes op … 🙁
        Maar er zijn heel veel mensen die nu niet op vakantie kunnen en weinig te
        eten hebben stille armoede noemen we dat dus walgelijk hoe hier op gereageerd
        wordt!!

        Reageren
    • S

      stortgoed

      @Hardwerkende

      Eens klagen helpt niet. Ook niet uw geklaag.

      Reageren
    • H

      Henk

      @Hardwerkende

      Oei.

      Reageren
    • C

      Caracamel

      @Hardwerkende

      Uw reactie is zeer kortzichtig en ik proef ook wat misgunnen en afgunst.
      Daarnaast zijn er ook veel mensen afgekeurd in de bijstand.

      Mensen hebben dat geld zeer hard nodig om b.v ook de voorschot te kunnen blijven betalen.

      Dus niet klagen. Ik gun uwat meer mensenkennis en iets minder afgunst in uw leven.

      Reageren
    • J

      Jan

      @Hardwerkende
      Ben het helemaal met jou ees ik zie dit als extra vakantie geld.ze moeten dit stop zetten mensen die er boven zitten krijgen niks ze zijn gek in Den Haag

      Reageren
    • M

      Markje

      @Hardwerkende

      Nou dat is allemaal wel kort door de bocht ik ben minima leef minimaal en heb de 1300 nog in 2 jaar 2600 euro spraren is voor mij een uniekum. En vindt t heerlijk. Heb het uiteindelijk zelf betaald door me eigen btw dusja Nederlandse Belastingdienst steelt al genoeg

      Reageren
    • H

      Heijmann

      @Hardwerkende
      Daar kun je niet over oordelen. Veel huizen zijn slecht geisoleerd, waardoor je moet stoken om het een beetje warm te krijgen. Oudere mensen hebben het vaak koud. Hebben een klein inkomen. Dus voordat je hierover commentaar geeft, verdiep je eens in je medemens.

      Reageren
    • H

      Hellen

      @Hardwerkende

      Wat bedoel je met “Let maar eens op in de supermarkt.” ? Hoe kun je daar in de supermarkt op letten (vraag ik me oprecht af).

      Reageren
    • P

      Pippi langkous

      @Hardwerkende
      DUS als je een uitkering hebt moet je maar stoppen met roken en drinken, ipv dat de overheid de accijns ‘s minder doet, want de meeste mensen in armoe zijn rokers en drinkers, omdat ze niet veel te doen hebben en je kan a de buitenkant niet zien of iemand geestelijke ziektes heeft en gezond overkomt. En mensen met e baan werken volgens jou niet stiekem zwart bij in ‘t weekend? Beetje vooroordelend vind je niet! Ik hoop voor jou dat je niet in zo, n positie komt,de meeste die kunnen willen echt wel. Er is e klein groepje net als overal die ‘t verpest

      Reageren
    • H

      Hans

      @Hardwerkende

      Ga ook in de bijstand. Dan begrijp je het. Je oordeelt te snel. Er zijn mensen die in de bijstand zitten door omstandigheden. En er zijn er die ook heel hun leven hard gewerkt hebben. En die het land opgebouwd hebben.

      Reageren
  • V

    Victoria

    Er zijn ook werkende die net boven liggen, zich krom werken en kom nergens voor in aanmerking. En maar melken. Weg huurtoeslag , weg zorg toeslag. Alle belasting gbtl/gbt moet je betalen. Loonbelasting Energie rekening verdubbeld en belasting op de energie belachelijk hoog. Huur omhoog, boodschappen duurder, zorg was al duur. Geen haai die naat kraait. Den dat ik ook uitkering moet gaan aanvragen. Want dit is niks. En begrijp me niet verkeerd. Het is gegund en blij dat ze hierbij willen helpen. Maar de middenstanders hebben het ook moeilijk.

    Reageren
    • M

      M

      Zeur” niet man

      Reageren
      • E

        Elly

        @M waarom zeg jij zeur niet man. Als dat op victoria is bedoeld, ze heeft wel gelijk zoals vele wat hart werken vallen er altijd naast.

        Reageren
      • J

        Jos

        @M
        Dit kan ik even niet volgen?

        Reageren
      • A

        Adams Gino

        @M
        Zeg wel kijk een middenstander kan alles aangegeven aan zijn beslissingen ik noem maar één van de zaken bijvoorbeeld ééns uitgaaneten afterk baar enzovoort dus met antwoorden zuur niet wij als werknemer kunnen dit allemaal niet ééns

        Reageren
    • R

      Roebroeks

      @Victoria klopt precies, we krijgen pas volgend jaar blokverwarming toeslag,terwijl vele al 1300 euro hebben gehad of meer. En maar werken en vanalles de volle pond betalen,ik vind dit niet eerlijk, kunnen de werkers ook maar beter thuis blijven en incasseren van huursubsidie enz.

      Reageren
    • C

      Cynthia

      @Victoria
      Ik ben volkomen met je eens.
      Dit is gewoon belachelijk

      Reageren
    • E

      Elly

      @Victoria ik ben het helemaal met jou eens, wij werkende worden gewoon gestraft waarom nog werken als je in de bijstand zit alles krijgt begrijp dit ook niet

      Reageren
    • H

      Hendrik

      @Victoria

      Ben met u eens zit nl ook in uw situatie. Altijd gewerkt nu
      AOW met aanvullende pensioen precies boven het netto bedrag .ligt nergens meer bij alles betalen .
      Moet maar thuis gaan zitten..
      Maar zo zit ik niet in mekaar.

      Reageren
    • S

      stortgoed

      @Victoria

      Dat heet de armoedeval: meer verdienen dan het minimum en dan toeslagen kwijt raken, zodat je netto niet meer overhoudt.

      Mede daarom pleiten sommigen voor het afschaffen van de toeslagen en invoeren van een basisinkomen.

      Helaas willen de huidige demissionaire regering en de meeste partijen (o.a. VVD, PVV, CDA, FVD, JA91 en BBB) dat niet.

      Reageren
  • E

    Eduard

    ‘Wetsvoorstel die’ ? Betreft nog altijd gevalletje ‘dat’ ..

    Reageren
  • S

    stortgoed

    De reden van het uitstel is omdat de wet die er lag is ingetrokken en gewijzigd.
    Dit komt omdat rechters in verschillende rechtszaken anderen (zoals bewoners van flats en appartementen en sommige huurders) ook recht op energietoeslag hebben toegekend.
    De wet is daarom gewijzigd en inmiddels goedgekeurd door de Tweede Kamer.
    Het moet nu goed worden gekeurd door de Eerste Kamer.
    Dit staat dus los van het val van het kabinet en het reces van de Tweede Kamer.
    Daarna pas kunnen de gemeenten ermee aan de slag.
    Helaas duurt dit inderdaad erg lang en dat treft mij ook.

    Reageren
    • C

      Cynthia

      @stortgoed
      Ik vind het belachelijk dat naar inkomen wordt gekeken.
      Iedere burger zou hiervoor in aanmerking moeten komen.
      Niet alleen de minima leiden hieronder ook wij die hard moeten werken zijn de dupe hiervan.
      Ik heb gewoon geen woorden voor.

      Reageren
      • S

        stortgoed

        @Cynthia

        “Iedere burger zou hiervoor in aanmerking moeten komen.”

        Dus ook burgers die twee keer modaal of meer ontvangen?

        “Niet alleen de minima leiden hieronder ook wij die hard moeten werken zijn de dupe hiervan.”

        De regering (VVD, D66, CDA en CU) heeft de grens getrokken bij 120% van het sociaal minimum.

        Overigens zijn er ook hardwerkende minima.

        Reageren
      • A

        Adams Gino

        @Cynthia
        Lijk niet juist volgens mijn iemand met een handicap van 1250 euro per maand oké maar zijn die een pensioen hebben van pak weg om en bij de 4500 euro ookal die zouden er volgens jouw ookal recht moeten toe hebben klopt niet meer volgens mijn inziens hallo daar beste

        Reageren
    • J

      Joyce

      @stortgoed

      Het wetsvoorstel is nog niet behandeld door de Tweede Kamer. Dat gebeurt in principe na het reces pas. En daarna behandelt de Eerste Kamer de wet…

      Reageren
      • S

        stortgoed

        @Joyce

        Inderdaad. 5 juli ingediend en nu in behandeling. Ik dacht ten onrechte dat het wetsvoorstel al was aangenomen in de Tweede Kamer.

        Reageren
        • S

          stortgoed

          (Ergens anders lees ik 3 juli).

          Reageren
          • M

            Mathijn

            @stortgoed jaja 3 juli 2024 is het gestort.

            Reageren
    • E

      Elkie

      @stortgoed

      De wet is nog niet goedgekeurd door de tweede kamer.

      Reageren
  • K

    Kaag

    @Rutte
    Ze kunnen allemaal geen Nederlands lijkt het wel.

    Reageren
    • N

      Nan

      @Kaag inderdaad, geen touw aan vast te knopen.

      Reageren
  • N

    Nico

    Hier in de krimpenerwaard krijg je niks 500 euro vooruit je kan wachten tot je een ons weeg beloften en uitstel wat een lachertje

    Reageren
    • T

      Tanja

      @Nico Dat is geheel volgens de regels. Sommige gemeentes hebben uit eigen zak alvast 500 euro voorgeschoten, andere niet.
      Als u wel recht heeft maar uw gemeente heeft nog geen voorschot betaald, kunt u zich verheugen op een uitbetaling van 1300 euro.

      Reageren
  • J

    Jo

    Ze hadden half Juli eind juli ze zegt en nou weten ze het weer we weer aan lijntje ge houden

    Reageren
    • B

      Berina

      @Jo
      Wat staat daar nou eigenlijk?
      Lees je tekst voordat je op “Verzenden” klikt!

      Reageren
      • M

        Mo

        @Berina

        Wel eens van Dyslexie gehoord??? Wie is hier dom? Niet zo snel veroordelen bah!

        Reageren
  • P

    Pippi langkous

    Wat e gezeik van werkenden, ik ben ongeneeslijk ziek en mijn partner ook, als je net als wij 1622(vanaf 1jan,want daarvoor was ‘t 1480 euro pm) verdiend heb je rechten alleen omdat je anders ‘t Niet KUNT betalen, als jij 1722 verdient met z’ n tweeën samen,krijg je ‘t ook pas boven de 2000 niet maar dat is 400 pm meer keer 12mnd is 4800 euro, daar kan je toch wel 1300 van wegleggen? Werk hebben is nog niet ‘t recht op alles hebben, je moet alles kunnen betalen.en deze mensen zoals ik zijn vaak al heel lang niet op vak. Geweest ik 20 jaar niet en kan ook niet van 1300 met z’ n 2en,vooral omdat mijn gas en elec rek. 6 keer meer kost, daar draait ‘t om

    Reageren
  • B

    Bas en petra

    We krijgen niets terug om dat we onder bewindvoering staan en dat we te veel huur betalen 12 honderd euro betalen en we hebben alle bij uit keering gr bas en petra

    Reageren
    • B

      Beefstukie

      @Bas en petra dan zou ik toch maar eens aan de bewindvoerder vragen gaan stellen want hij of zij moet dat voor jullie aanvragen via de gemeente want ik krijg het naamelijk wel ik sta ook onder bewind.

      Reageren
    • A

      Anneke boogerd

      @Bas en petra
      Ga hulp met de aflossingen bij de ISD….inplaatst bij de Bewindvoerder.
      Daar betaal je per maand veels te veel voor.
      En je wordt maar mondjesmaat op de hoogte gehouden van u aflossingen enz.
      Hulpverlening via u gemeente kost niets.
      Probeer het in iedergeval.
      En Energietoeslag hadden ze allang moeten aanvragen.
      Doet u het toch zelf?
      Succes ermee

      Reageren
      • M

        mehmet sait oglak

        @Anneke boogerd de bewindvoerder wordt ook door de gemeente betaald en ze kunnen via ONVIEW .NL alles zien wat binnenkomt wat uitgaat je schulden enz enz. En ik heb ook uitkering en heb wel de energietoeslag gekregen vorig jaar 1300eu dit jaar heb ik al 500eu gekregen en nu de resterende 800eu

        Reageren
    • A

      Amerentia Mulder

      @Bas en petra

      Je bewind krijgt gewoon die energietoeslag ze zetten dat meestal apart ,jullie zelf krijgen het niet het word gebruikt voor de eindafrekening ,maar als je er recht op hebt heeft jullie bewind dat al aangevraagd ,als je het zeker wil weten zou ik ze gewoon even bellen

      Reageren
  • M

    Mevr. Thea Lamers

    Het is niet normaal dat de grote jongens eerst op vakantie moeten, en de arme burgers maar moeten zien hoe ze het gaan betalen. Roep die luie donders terug uit de recessie, en laat ze knopen hakken, voor we dadelijk weer een heleboel mensen in de schuldsanering op de wachtlijst erbij hebben, gescheiden ouders, hongerige kinderen, huiselijk geweld, zelfmoord, buren outs, en dat allemaal omdat de politieke jongens vakantie hebben een paar maanden, waardoor gemeentes niet mogen uitkeren.., ronduit SCHANDALIG!!!

    Reageren
    • P

      Pippi langkous

      @Mevr. Thea Lamers
      Vind ik ook, ‘t zou al voor eind juni rond zijn en zelfs de val van kabinet heeft niets mee te maken. Ze moesten uitstel v studenten oplossing. En ‘t is over 2023 notabene en krijg je op ‘t eind, alsof we nog steeds allemaal de eindafrekening krijgen in dec

      Reageren
      • B

        Berina

        @Pippi langkous
        Uitstel wegens een regeling voor studenten is te gek voor woorden.

        Studenten moeten gewoon minder bier zuipen. Dan hebben ze geld genoeg om de energierekening te betalen.

        Reageren
    • W

      Wendy van dartel

      @Mevr. Thea Lamers ik ben het helemaal eens met u reactie

      Reageren
    • J

      Jo

      @Mevr. Thea Lamers

      Ze hadden gezegt in den haag half jullie eind jullie dus we worden weer aan lijntje ge houden

      Reageren
    • S

      Schoolmeester

      @Mevr. Thea Lamers

      Het is zomer ‘reces’ niet ‘recessie’, dat is iets heel anders

      Reageren
      • E

        Eleonoor

        @Schoolmeester
        aub zeg die eens lief
        Let even niet op tikfouten erg kinderachtig

        Reageren
    • J

      Jona

      @Mevr. Thea Lamers eerst blij dat het kabinet gevallen is en dan klagen dat je moet wachten dat ze terugkomen.

      Reageren
  • M

    Mark

    Ik werk me een slag in de rondte en krijg niets. Mag ik hieruit opmaken dat werken in Nederland niet loont of ligt de verhouding helemaal krom? En waar komt die energietoeslag vandaan en wie betaalt die eigenlijk?
    De gasprijzen verlagen lijkt me een beter
    idee. Alle buffers zitten bijna vol en de vraag in het verre oosten ligt lager dan verwacht.

    Reageren
    • J

      Jan

      @Mark

      Verdien net 50 euro meer kan je beter niet werken zo is Nederland

      Reageren
    • S

      stortgoed

      @Mark

      “Ik werk me een slag in de rondte en krijg niets. Mag ik hieruit opmaken dat werken in Nederland niet loont of ligt de verhouding helemaal krom?”

      U kunt werken en ontvangt kennelijk meer dan 120% van het minimum. U mag zich daarmee gelukkig prijzen en dat u bijvoorbeeld niet arbeidsongeschikt bent.

      “En waar komt die energietoeslag vandaan en wie betaalt die eigenlijk?”

      Die wordt betaald uit de rijksbegroting. De inkomsten van de rijksbegroting zijn afkomstig uit onder meer de inkomstenbelasting en BTW, die door alle ingezetenen van Nederland worden betaald.
      Dus ook door de mensen die in aanmerking komen voor de energietoeslag.

      “De gasprijzen verlagen lijkt me een beter idee.”

      Het is een energietoeslag, niet alleen een toeslag voor gas.

      “Alle buffers zitten bijna vol en de vraag in het verre oosten ligt lager dan verwacht.”

      De energietoeslag was voor het afgelopen jaar, maar de uitbetaling is uitgesteld, omdat de wet aangepast moet worden door rechterlijke uitspraken.
      De buffers zijn voor komende winter.

      Reageren
    • L

      L

      Mark je slaat de spijker op zijn kop. Bij normale prijzen zijn al die toeslagen niet nodig.

      Reageren
  • A

    Alwine

    Die link is niet van de gemeente.
    Die wetvoorstel is al in maart ondertekend. De gemeente heeft groen licht gekregen om uit te betalen.

    Reageren
    • J

      John

      @Alwine
      Nope…de tweede kamer en de eerste moeten het nog goedkeuren… Jammer genoeg is dat niet voor het zomerreces gebeurd…. gemeente keren wel de 500 vaak uit..soms is dat eind december 2022 al gebeurd … Kans dat sommige gemeenten de rest ook uitbetalen zit er wel in ..

      Reageren
    • C

      Carin

      @Alwine groen licht nog niet na het zomerreces valt de definitieve beslissing, moet nog door de eerste en tweede kamer goedgekeurd worden. Maar dat gaat wel gebeuren als de minister de regel heeft aangekondigd. De gemeente moet eerst het geld overgemaakt krijgen van de regering, dan kan de gemeente pas uitbetalen.

      Reageren
  • W

    Wilma

    Ik heb het in 2022 gehad ook de 500.00 voorschot voor dit jaar ik heb alleen aow moet ik het nu weer op nieuw aanvragen

    Reageren
    • P

      Pippi langkous

      @Wilma
      NEE, want je hebt alleen AOW, valt onder de lage uitkeringen en je hebt al 500 van 2023 ontvangen, dus de rest a 800 komt dus tussen eind Sept en eind Nov binnen

      Reageren
    • H

      H vander Linden

      @Wilma
      nee als het goed is krijg je het dit jaar ook alleen lopen ze te K….. over de uitbetaaldatum vanwege dat ze op een uitslag moeten wachten van ons gevallen kabinet ze vielen niet hard want ze zijn gewoon weer op vakantie gegaan stelletje uilebollen

      Reageren
  • H

    Hammer peters

    We wonen in Brunssum en hebben het geld ook nog niet
    Ze zeggen hier dat er mensen zijn die gefraudeerd hebben met de aanvraag
    Nou moeten andere mensen er voor boete

    Reageren
    • P

      Pippi langkous

      @Hammer peters
      Sorry hoor maar daardoor duurt ‘t niet langer, wel dat ‘t nog door de 2de en 1ste kamer moet. Die oplichters hebben niets met de uitvoering te maken, dat is een aparte zaak. Als je wat zegt zorg dan voor dat je wat weet van politiek en niet zomaar wat roept

      Reageren
    • R

      Roelie Willems

      @Hammer peters

      Je moet niet altijd geloven wat je hoort.. iedereen krijgt wat die verdiend . Gewoon een beetje geduld hebben..

      Reageren
  • A

    A.A.GROTENHUIS

    Teleurstellend zo laat. Eerst voorjaar en najaar en nu maar wachten tot ze terug zijn van hun vakantie. Ik zou ze een aanmaning sturen hetzelfde als je een rekening te laat betaald. Maar we moeten altijd maar geduld hebben, schandalig

    Reageren
    • S

      Said

      @A.A.GROTENHUIS

      Ja je heb gelijk als omgekeerd krijg je deurwaader op je dak

      Reageren

Schrijf een reactie

Het e-mailadres blijft prive.