menu

Wanneer wordt de 1300 euro energietoeslag van 2023 uitbetaald?

Huishoudens met een laag inkomen hebben dit jaar opnieuw recht op een energietoeslag van 1.300 euro. Toch is er nog veel onduidelijkheid over, hebben we gemerkt.

Via de telefoon, mail en reacties op de site komen er veel vragen en opmerkingen binnen over de status, beschikbaarheid en uitbetaling van de energietoeslag.

In dit artikel werpen we daarom licht op de huidige situatie en geven we antwoord op een aantal belangrijke vragen.

Nieuwe informatie (31 oktober): Wil je weten wanneer, hoeveel en wie de energietoeslag ontvangt? Check het nu hier.

Hoe staat het er nu voor?

Gemeenten hebben op dit moment nog geen toestemming om de energietoeslag uit te keren.

Er wordt namelijk nog gewerkt aan een definitief wetsvoorstel, die eerst nog door de Tweede én Eerste Kamer moet worden geloodst. Dit gebeurt na het zomerreces, die loopt van 7 juli tot 11 september.

Het kan dus tot eind september duren, voordat de wet eenmaal is aangenomen. Daarna hebben gemeenten tijd nodig om de wet uit te voeren.

Verwachting uitbetaling

Kortom, wanneer wordt jouw toeslag uitgekeerd?

Onze verwachting is dat de energietoeslag van 2023:

  • Eind oktober kan worden aangevraagd
  • Begin november of uiterlijk eind december zal worden uitbetaald

Volg onze twitter-pagina voor de laatste updates rondom de uitbetaling van de toeslag.

De exacte datum waarop de energietoeslag wordt overgemaakt, kan overigens per gemeente verschillen. De ene gemeente keert eerder uit dan de ander. Zij gaan zelf hierover.

Hoe kan ik de energietoeslag aanvragen?

In veel gevallen krijgen burgers de energietoeslag van 2023 automatisch op hun rekening geschreven.

Dit geldt in elk geval voor mensen die:

  • Een bijstandsuitkering ontvangen
  • Een IOAW-, IOAZ- of Bbz-uitkering ontvangen

Mensen die geen uitkering ontvangen, kunnen de toeslag – zodra dit mogelijk is – aanvragen via hun gemeente, mits zij in aanmerking komen.

Heb ik recht op energietoeslag?

Je hebt recht op energietoeslag als je maximaal 120 procent verdient van het sociaal minimum.

120 procent van het sociaal minimum komt neer op de volgende bedragen:

SituatieNetto maandinkomen*
Alleenstaand, 21 jaar tot pensioenleeftijd€ 1.434,79
Alleenstaande ouder, 21 jaar tot pensioenleeftijd€ 1.434,79
Getrouwd of samenwonend, 21 jaar tot pensioenleeftijd€ 2.049,70
Alleenstaand en gepensioneerd€ 1.596,80
Getrouwd of samenwonend en gepensioneerd€ 2.168,64
*inclusief vakantietoeslag

Ook uitwonende studenten die niet te veel verdienen, hebben recht op de energietoeslag, al betreft dit een beperkte variant met een uitkering van 400 euro.

Definitief percentage

Van het genoemde percentage (120 procent) kan mogelijk nog per gemeente iets van worden afgeweken. Zo lag de inkomensnorm in 2022 tussen de 110 en 130 procent van het sociaal minimum.

Hierover wordt binnenkort meer duidelijkheid verwacht.

Heb je vragen of hulp nodig?

Vragen of hulp nodig ten aanzien van de energietoeslag?

Neem dan contact op met jouw gemeente.

Ga nooit in op mails, berichten of telefoontjes van mensen die beweren dat je recht hebt op toeslag en/of je gegevens vragen om te helpen bij de aanvraag. Dit zijn vrijwel altijd oplichters.

Direct je energiekosten verlagen?

Wil je niet wachten op de energietoeslag, maar al direct je maandelijkse kosten verlagen voor energie?

Check direct hoeveel je goedkoper uit kan zijn door je energiecontract hier te vergelijken.


Auteur

Geschreven door:

Auteur Bart Koenraadt

Sinds 2014 is Bart Koenraadt actief als energie-expert voor deze site. Hij zorgt voor relevante en actuele informatie over de energiemarkt, zodat jij altijd beschikt over het laatste nieuws.

Meer over Bart

649 reacties

  • L

    L.a Ellis

    Hoe weet ik of ik in aanmerking komt,

    Reageren
    • S

      stortgoed

      @L.a Ellis

      Door het lezen van bovenstaand artikel.

      Reageren
    • R

      Rianne

      @L.a Ellis
      Ik ben bang dat het nog later gaat worden nu het kabinet gevallen is en dat we dit jaar helemaal geen energietoeslag krijgen

      Reageren
      • J

        Jaap

        @Rianne nee hoor er is maandag een motie aangenomen dat er in de demissionaire periode rekening moet worden gehouden met de echte minima dus eind september is er meer bekend over deze eenmalige en laatste toeslag

        Reageren
    • J

      Jaap

      @L.a Ellis
      lees het artikel en bereken uw netto maandinkomen en dat van uw eventuele huisgenoten en als u er niet uitkomt vraag het de gemeente

      Reageren
  • Z

    Z. Hohmarow

    Ik zou het fijn vinden, dat ze het in september uitbetalen. Mensen, net met € 1234, kunnen
    het niet redden. Ik heb het niet zomaar uitgegeven. Ik heb een laag inkomen.
    Ik zou het fijn vinden, dat het in september uitbetalen.

    Reageren
  • C

    Corinne

    Ik hebt geen inkomsten
    Mij mij is invaliditeit 66 %
    Hebt wij er recht op.

    Reageren
    • S

      stortgoed

      @Corinne

      Als uw gezamenlijk inkomen lager is dan € 2.049,70 wel.

      Reageren
      • A

        Adams Gino

        @stortgoed

        Ook ik ben een oprusgestelde werk neemer heb een netto inkomen van 1594.90 euro per maand alleen staande heb ook 66% invaliditeit heb ookal ik recht op die 120 euro of is het niet meer mogelijk?

        Reageren
      • S

        stortgoed

        Aanvulling:

        Dit verschilt per gemeente. Informeer bij uw gemeente hoe hoog daar de inkomensgrens is.

        Reageren
  • S

    Sonja

    Alle mensen die een vast contract hebben hebben er geen recht op. De gemeentes moeten ook pas gaan betalen als de mensen hun eind rekening hebben. Gewoon het verschil betalen. Ze maken het toch op als ze de 1300 euro krijgen . En als ze de eind afrekening krijgen hebben ze niets meer. Laat de gemeentes het aub zelf beheren.

    Reageren
    • S

      stortgoed

      @Sonja

      “Laat de gemeentes het aub zelf beheren.”

      Tuurlijk. Meer bureaucratie. Dan duurt het nog langer tegen meer kosten.

      Reageren
      • D

        De Bruycker lilyane

        @stortgoed

        Hebben alleenstaande moeders met 2 kids en social tarief er ook recht op

        Reageren
        • S

          stortgoed

          @De Bruycker lilyane

          Ja, als uw inkomen lager is dan
          € 1.434,79

          Reageren
          • R

            Roger

            @stortgoed

            Die hebben 1-1 en 1-7-23 verhoging gehad eerst 10procent daarna wettelijke verhoging dus velen vallen buiten de boot ⛵ wegens loonsverhoging voor laag inkomen en buitenlanders komen hier alleen zonnen en profiteren van van alles

            Reageren
          • S

            stortgoed

            Aanvulling: Als u het Belgische Sociaal Tarief bedoelt, dan is de Nederlandse energietoeslag niet van toepassing voor u.

            Reageren
    • M

      Mo

      @Sonja

      Toch knap dat je aangeeft ‘ze’ geven het toch uit…..wat neerbuigend bah!
      De normen en waarde worden steeds minder in dit land!

      Reageren
  • P

    Pat

    Vind de reacties die ik lees hier op mensen die een uitkering hebben of afgekeurd zijn schrikbarend.
    Ik ben blij dat de reageerders zelf niet in betreffende situaties zitten.
    Dont judge before you walked a lot of miles in the other his shoes…
    Ja eens kan ik het zijn dat de midden moot altijd al hard gepakt word, echter dat is al ruim 51 jaar het geval en men zal het echt niet gaan halen bij de upper class want dat durft men niet.

    Reageren
    • M

      Muriel

      @Pat
      Mooi verwoord. Dank u

      Reageren
    • J

      Jaap

      @Pat
      inderdaad goed verwoord…. wel een kanttekening bij veel reacties of men er voor in aanmerking komt .. maak een berekening van het netto maand inkomen en de vaste lasten en als het niet lukt vraag om hulp bij vrienden familie of de gemeente Het is duidelijk te lezen in het artikel

      Reageren
    • O

      Otto

      @Pat
      Helemaal mee eens.
      Maar dat soort mensen hebben geen inlevingsvermogen, maar alleen €. Euro tekens

      Reageren
  • N

    Neeltje

    Bij mij kreeg een rek 4790 dat was de eindafrek ga en elek met maandelijks 559 heb een reageerd bleek dat een verkeerde rek gemaakt hadden nu was 939 euro terwijl ik heb afgelopen niet gestookt geen gas gebruikt dan is die nog zo dan zijn ze nog laks om even naar de meter kijken

    Reageren
  • V

    Vissen

    Mensen krijgen die € 1300,00 gewoon op de rekening
    Er us totaal niet nagedacht over hoe het moet worden verrekend
    Mensen gaan ervan shoppen en op vakantie
    Uiteindelijk is de energie rekening nog te hoog en dan maar miepen
    We kunnen onze rekening niet betalen
    Nee vind je het gek
    Enetgie bedrijven moeten die
    € 1300,00 verrekenen met de energienota
    En niet anders punt
    Dus geen gemiep ik kan de rekening niet betalen dan gebruik je daar dat geld maar voor wat je hebt gekregen

    Zelf 100 % afgekeurd en man is gepensioneerd
    Ook wij zeuren niet

    Reageren
    • G

      G. Ozturk

      Heb geen inkomen mijn ex man betaald mijn rekeningen. Leef van toeslagen.

      Reageren
      • S

        stortgoed

        @G. Ozturk

        Als u gescheiden bent, heeft u recht op alimentatie van uw ex man, tenzij anders is afgesproken bij de scheiding.

        Als u niet kunt werken heeft u recht op bijstand. De gemeente kan de kosten van de bijstand verhalen op uw ex man.

        Reageren
    • S

      stortgoed

      @Vissen

      “Enetgie bedrijven moeten die
      € 1300,00 verrekenen met de energienota”

      Dat kan niet, want dan krijgen de energiebedrijven inzicht in de inkomens en dat is in strijd met de (wet op de) privacy.

      Ontvangers hebben een eigen verantwoordelijkheid om het geld te besteden aan de energierekening.
      En als het anders wordt uitgegeven, inderdaad niet zeuren, maar op de blaren zitten.

      Reageren
    • O

      Ook vissen

      @Vissen

      Helemaal mee eens,stort het het gewoon bij de energie maatschappij,dat het elke maand betaald wordt.En dat je niet in de schuld komt te staan!

      Reageren
      • S

        stortgoed

        @Ook vissen

        “En dat je niet in de schuld komt te staan!”

        Dat is dan wel, eh… je eigen schuld.

        Reageren
    • B

      Ben

      @Vissen

      Als je op een andere manier energie verbruikt bv olie verwarming of hout/pellets kachel
      Ook deze energie is veel duurder geworden en heeft het energie bedrijf geen inzicht in dus het kan niet anders dan dat mensen het gewoon op de rekening krijgen.

      Reageren
  • R

    Ron

    Aan het begin van de afgelopen winter heb ik de thermostaat van de CV radicaal lager gezet op 15° C. Ik ben gepensioneerd en meestal het grootste deel van de dag thuis. Met warm thermo onderhemd, warme fleece lange onderbroek onder een stevige jeans broek, warm fleece shirt en twee extra dike fleece vesten over elkaar aan was het heel goed uit te houden. Ik heb het geen moment koud gehad. Ik merkte ook dat ik het buiten minder snel koud had dan toen ik de CV nog op 20° C. had staan. Niet zo raar, want de overgang van binnen naar buiten was natuurlijk 5 graden minder koud geworden. De CV sloeg nog maar heel weinig aan, eigenlijk alleen nog wanneer het buiten echt koud was. Bij de eindafrekening van mijn energieleverancier kreeg ik meer dan 1000 euro terug!

    Ik wil maar zeggen, alles wat je verstookt kost geld, je geld verdwijnt door de schoorsteen naar buiten en komt niet meer terug. Alles wat je kunt besparen op de stookkosten is pure winst. Bedenk ook dat er vanaf 2024 geen prijsplafond meer zal zijn voor de energiekosten. En het ziet er ook niet naar uit dat er vanaf volgend jaar nog energietoeslag zal zijn.

    Het is me zo allemaal heel goed bevallen. Ik ga niet meer terug naar de 20° C op de thermostaat, is helemaal niet nodig. Toegegeven, je moet wat extra kleding aantrekken en je moet er misschien wat extra kleding voor aanschaffen. Maar de kosten daarvan heb je in no time terugverdiend, misschien al binnen 1 of 2 maanden.

    Reageren
    • T

      Ton

      @Ron

      Je energie rekening is voor gemiddeld 75% van de kosten. Daarop besparen helpt het meeste.
      Ik verwarm mijn huis al niet meer sinds 2012, na mij reis inperu. Daar stoken ze niet maar doen extra trui of shirt aan. Isoleer je zelf. Ik heb daar wollentruiengekocht.

      Reageren
  • D

    Daan Tonnes

    Hoe berekend u inkomen aow plus
    Pensioen?? Daan

    Reageren
    • S

      stortgoed

      @Daan Tonnes

      Ja

      Reageren
  • E

    Erik

    Belachelijk dat dit ook geldt voor mensen die maar 2 dagen per week werken.
    Daardoor de rest van de week thuis. Kachel aan. En dan toeslag!
    Ik zou zeggen alleen bij minimaal 36 uur werken.
    En anders eerst maar eens meer werken voordat de hand weer wordt opgehouden.

    Reageren
    • M

      Mercedes

      @Erik
      Jouw reactie is 1 van die duizenden, die denken dat iedereen voor de lol zn handje ophoudt… jij laat de mensen die niet anders kunnen lijden onder de klaplopers en alle goudzoekers die we sinds een jaar of 2 het land binnenkomen… zum kotzen! Kom eens in Deventer aan de IJssel kijken naar het cruiseschip wat er ligt… en loop de binnenstad in.. en kijk wat er rondloopt!… DAAR betalen jij en ik voor!! En niet voor dat groepje mensen die door ziekte of anderszijds niet meer kunnen werken!
      Ik zou zeggen… Stem verstandig!!

      Reageren
      • A

        Ankie Theunissen

        @Mercedes
        Echt niet alleen asielzoekers makelijk om daar de schuld aan te geven tijdens de wandeling hoor ik veel bv iemand die blij een nieuwe scooter koopt voor haar zoon zwart werkt en uitkering zo zijn er velen

        Reageren
      • T

        Ton

        @Mercedes
        Ben 72 en nog nooit op zo.n boot geweest en een hotel was ook nooit gratis met eten erbij . altijd gewerkt
        Snap niet dat dit in zo.n land kan zal wel aan mij liggen

        Reageren
        • S

          stortgoed

          @Ton

          U bent ook nooit vluchteling geweest.

          Reageren
    • L

      Liz Rodriguez

      @Erik is het u ook bekend waarom er maar twee dagen gewerkt wordt?
      Vast niet.
      Oordeel niet

      Reageren
    • S

      Sebastiaan de Vries

      @Erik

      Beste…
      Even een reactie.
      Er zijn ook mensen met beperkingen die met moeite een aantal uren of dagen kunnen werken. Waaronder ik zelf.
      Ons werk is gebaseerd op medische gronden dus jouw reactie slaat nergens op.
      Ik voel me zelfs gediscrimineerd door jouw uitspraak.

      Reageren
    • L

      Lady

      @Erik
      Niet iedereen kan werken. Heb je daar al is over n gedacht je hebt idd mensen er tussen die het anders kunne doen maar ook genoeg mensen die niet anders kunne. En die energie toeslag je hebt mensen die vullen er andere gaten mee op om dat de overheid alles maar duurder en duurder maakt kinderen hebben geen eten voor school. Lange rijen voedselbanken ,en nie te vergeten er gaat miljoenen het land uit. Als ze eerst is kijken wat er hier nodig is in Nederland. En heb ik het over alle culturen. Die hier wonen. Die hulp nodig hebben. Dat mensen weer kunnen genieten. Nu werken ze om te overleven.dit is moderne. Slavernij. Alles word duurder niemand kan meer. Genieten of boodschappen doen kringloopwinkels komen uit de grond gekropen. Asielzoekers kosten veeel geld. Kan echt wel de helft minder. Wat die per dag krijgen aan eet en kleedgeld. moeten wij een maand van doen. Alles kan anders. Maar we moeten niemand verwijten we moeten onze handen in 1 slaan en elkaar helpen. Of je buurman vrouw nu een ander cultuur heeft of niet. Ook di kennen armoede hier in ons mooie land.

      Reageren
      • M

        McModd

        @Lady
        Ik word misselijk van uw verhaal. Als maatschappelijk (vluchtelingen)werker ben ik heel goed op de hoogte van een en ander, vergoedingen aan asielzoekers, uitkeringen etc.
        U zet hier iets neer dat geheel bezijden de waarheid is. Stop daarmee en stelt u zich eerst eens op de hoogte door contact op te nemen met betrokkenen.

        Reageren
    • S

      stortgoed

      @Erik

      Er wordt gekeken naar het inkomen en niet naar het aantal dagen dat gewerkt wordt.
      Daardoor kunnen ook mensen die 36 uur werken in aanmerking komen voor de toeslag.
      Overigens zullen mensen die vaker thuis zijn, bijvoorbeeld door ziekte, vaker de verwarming aan hebben dan mensen die 36 uur werken.

      Reageren
    • O

      Otto

      @Erik soms is dat niet mogelijk, ik kan ook niet aan iemands neus zien of de persoon kan werken of niet, ik beoordeel ook niemand op zijn .. (neus) cq uiterlijk omdat iemand met 1 been daaraan kan zien wat hij mankeert maar er zijn meer dan 3 Miljoen mensen waar je het niet aan kan zien, niet rond kan komen en snachts liggen te huilen hoe ze de eindjes aan elkaar moeten knoppen of hun kinderen zonder eten naar school of naar bed sturen.
      Wat een fijn land hé !!
      Aan u alle zou ik willen zeggen ; kijk eens naar de film, Er is Genoeg !!
      Van Pim Giel over 5 mensen die proberen te leven inplaats van overleven.

      Reageren
    • M

      Moon

      @Erik
      Dat is lekker makkelijk zeg.. ik werk 20 uur per week omdat ik niet meer kan krijgen nog.. en een tweede baan kan /mag niet want moet flexibel zijn.
      Dus verdien minder maar moet ook veel betalen..

      Reageren
  • M

    Marieke

    Als je het vorig jaar hebt Ontvangen krijg je het dan in 2023 automatisch of weer aanvragen?

    Reageren
    • S

      stortgoed

      @Marieke

      Alleen als u (en eventueel uw partner) een bijstand of AOW ontvangt en er niets is gewijzigd in uw situatie.

      Reageren
  • T

    Tugba

    Goedendag
    Mijn man heeft een inkomen van 2.200 zouden wij er recht op hebben? Voor ds rest geen inkomen

    Reageren
    • R

      Richard

      @Tugba nee u geeft zelf al aan dat het 2.200 euro is dat is meer dan de 120% die aangeven wordt.

      Reageren
    • S

      stortgoed

      @Tugba

      Nee

      Reageren
      • S

        stortgoed

        Aanvulling

        Dit verschilt per gemeente. Vraag daarom nabij uw gemeente.

        Reageren
  • L

    Lily

    Woon in groot eengezinswoning hoekhuis in feb. Jaarrekening gekregen betaalde 95euro per maand en kreeg 600euro. Terug in de winter 21graden binnen alles goed geïsoleerd huis overal led lampen en heb ook zonnepanelen en ja ik woon in een andere sociale huurwoning heb alleen aow heb ook 1300 gekregen

    Reageren
    • M

      Mathijn

      @Lily is jouw verhaal wel hier van toepassing.

      Reageren
  • L

    Lily

    Woon in groot eengezinswoning hoekhuis in feb. Jaarrekening gekregen betaalde 95euro per maand en kreeg 600euro. Terug in de winter 21graden binnen alles goed geïsoleerd huis overal led lampen en heb ook zonnepanelen en ja ik woon in een andere sociale huurwoning

    Reageren
  • D

    DABMBouma

    Inwoner can provincie Utrecht. Heb eind februari en eind april al een voorschot van beiden € 250,- gekregen. De rest volgt later in het jaar.

    Reageren
  • R

    R Betaoeboen

    Ik ben afgekeurd krijg WIA uitkering kom ik hiervoor in aanmerking???

    Reageren
    • S

      stortgoed

      @R Betaoeboen

      Uw vraag is al beantwoord. Lees het artikel of de reacties voor het antwoord

      Reageren
  • I

    Idaderoo33@gmail.com

    Ik heb een wahjong uitkering , kom ik in aan merking daar voor

    Reageren
    • S

      stortgoed

      @Idaderoo33@gmail.com

      Uw vraag is al beantwoord. Lees het artikel of de reacties voor het antwoord

      Reageren
  • F

    F Saadhoff

    Ik heb een Anw uitkering kom ik er dan ook voor in aanmerking, dat staat er namelijk niet bij

    Reageren
    • S

      stortgoed

      @F Saadhoff

      Staat er wel:
      Alleenstaand, 21 jaar tot pensioenleeftijd € 1.434,79

      Reageren
      • I

        Ina veenstra

        @stortgoed

        Ik alleenstaande bijstand uitkering €1103 per mnd netto. Hoezo €1437. ?

        Reageren
        • S

          stortgoed

          @Ina veenstra

          Omdat de regeling niet alleen voor mensen is met bijstand.

          Reageren
        • D

          DABMBouma

          @Ina veenstra
          Als je dat per maand krijgt komt daar noh vakantiegeld bij…. en krijg jij dan onderaan de streep minder dan kom je dus in aanmerking. Succes

          Reageren
          • F

            Francois

            @DABMBouma

            Ik op pensioen mijn vrouw ook
            Dus wij komen niet in aanmerking 330 € teveel ik betaal elke maand 290 verschotten endan een afrekening van680€ dan heb ik mijn pellets er niet bij geteld van 1800 €

            Reageren
        • E

          E.Douna

          @Ina veenstra

          Hoezo1437.? Zou ik ook wel willen

          Reageren
          • S

            stortgoed

            @E.Douna

            €1437,79 is de bovengrens voor het recht op de energietoeslag (voor alleenstaanden zonder AOW) en niet de hoogte van de bijstand.

            Reageren
          • N

            Nicole

            @E.Douna

            Je ken ook gaan werken… dan heb je meer

            Reageren
        • M

          Marije

          @Ina veenstra
          1103,- klopt niet. Je hebt 1135,88,- en per 1 juli 2023 ga je zelfs naar 1155,- meende ik(alleenstannde). En daarbovenop heb je flinke huursubsidie en zorgtoeslag. Waarschijnlijk ook de huurverlaging gehad per 1 juli 2023….

          Reageren
          • M

            Marije

            @Marije
            Alleenstaande uiteraard .

            Reageren
  • M

    Maria

    De belastingdienst weet van iedereen het inkomen, (het zwartwerken niet meegerekend), dus waarom steeds opnieuw weer formulier invullen?

    Reageren
    • S

      stortgoed

      @Maria

      Omdat de belastingdienst overbelast is en de kindertoeslag al niet aankan.

      Reageren
      • L

        Lex

        @stortgoed

        Er zijn ook zat mensen overbelast door deze situatie.

        Vind ik een slecht argument.
        Maria heeft gelijk

        Reageren
        • S

          stortgoed

          @Lex

          “Er zijn ook zat mensen overbelast door deze situatie. Vind ik een slecht argument.”

          Dat mag u vinden.

          Ik vertel alleen de motivatie van het besluit om het niet door de belastingdienst te laten uitvoeren.

          Eerlijk gezegd, vind ik dat een verstandige keuze en niet alleen vanwege het toeslagen-schandaal.

          Ik vrees dat anders nog meer mensen overbelast raken, omdat meer dan de helft van de systemen van de Belastingdienst namelijk verouderd is. Zo stamt het systeem voor de omzetbelasting uit 1982.

          Reageren
      • S

        stortgoed

        @Tarak

        Bedankt voor het compliment.

        Reageren
  • H

    Hetty

    Pff 1300€. Dat wordt weer lekker shoppen. Zag ik hier in de omgeving.
    Schandalig. Wanneer je net boven het minimum zit, kun je ook niet rondkomen maar krijg je helemaal niets.
    Nederland is gek geworden. Lagere inkomens hebben het beter tegenwoordig dan de werkende mensen.

    Reageren
    • S

      stortgoed

      @Hetty

      “Lagere inkomens hebben het beter tegenwoordig dan de werkende mensen.”

      Bij de buren is het gras altijd groener.

      Reageren
    • R

      Rik

      @Hetty
      Hetty nie zo zeuren stop dan met werken dan heb je het beter hahahahaha

      Reageren
    • E

      Ernesto

      @Hetty

      Ik wil wel ruilen met jou. Dan wordt jij 100% afgekeurd.

      Reageren
    • A

      Alana

      @Hetty
      Helemaal mee eens ,wij lage middeninkomen net jantje modaal, geen toeslagen van belasting geen compensaties van niemand , kunnen nergens beroep op doen, 3 tieners en moeten echt elke euro omdraaien! Soms echt plannnen wat wel kan die maand dus ik als partimer moet dan maar fulltime gaan werken om t te kunnen bolwerken, soms denk ik gaan we maar weer samen terug de uitkering in zpals 10 jaar geleden, kunnen we overal met ons handje open gaan staan. En komen we beter uit kwa inkomen. Ons huur alleen al is 800 nee de middenmoot is gewoon DE SJAAK!

      Reageren
      • M

        Magda

        @Alanahelemaal mee eens. En het gros van de midden inkomens werkt zich te pletter. En die lage inkomens maar lachen

        Reageren
    • A

      Annette

      @Hetty
      Nou echt niet

      Reageren
    • M

      Maria

      @Hetty
      Dat bedrag is dan ongeveer 120% van de bijstandsnorm!

      Reageren
    • A

      Ankie

      @Hetty zeker je moet een uitkering hebben wil je in aanmerking komen alleen staand gewerkt en aow met klein pensioen krijg niks.

      Reageren
      • S

        stortgoed

        @Ankie

        ” je moet een uitkering hebben wil je in aanmerking komen alleen staand gewerkt en aow met klein pensioen krijg niks.”

        Dit geldt voor iedereen ook voor werkenden en AOW-ers met klein pensioen tot € 1.596,80.

        Reageren
        • W

          W

          @stortgoed

          Krijg 71.90 euro klein pensioen 161.48 euro nabestaanden pensioentje en alleenstaande Aow heb ik dan recht met terug werkende kracht in juli gaat aow iets omhoog

          Reageren
          • S

            stortgoed

            @W

            Terugwerkende kracht is alleen over 2023.

            U heeft recht op de toeslag als uw inkomen minder is dan
            € 1.596,80 netto.

            Reageren
        • F

          Francois

          @stortgoed

          44jaar gewerkt en ik kom nog niet aan de pensioen

          Reageren
          • S

            stortgoed

            @Francois

            Dus?

            Reageren
    • W

      Wateenklagers

      @Hetty

      Heerlijk shoppen! Enne heb zonnepanelen 1095 terug gehad + 1300 lekkerr hoor! ….barst nu maar los met jullie jaloezie hihi

      Reageren
      • M

        Menno

        @Wateenklagers

        Doe ik nog veel beter vorigjaar van 2 gemeentes gehad en dit jaar weer 3900 in 2 jaar. Eindelijk een klein deeltje van al de draaiende belasting terug hoppaa

        Reageren
    • M

      Menka

      @Hetty

      Kan helemaal niet Muppet want de 1300 is nog niet uitgekeerd dus jij weet helemaal niks. Ten tweede heb ik die 1300 van vorigjaar nog en heb ik straks 2600 terug we betalen genoeg btw dat dit meer dan terecht is doeg

      Reageren
  • M

    Maria

    Misschien een idee om het te verrekenen met de jaarnota dan wordt het echt daaraan besteed en niet aan een leuke vakantie zoals sommige doen. Het lijkt mij dat mensen die het echt nodig hebben daarmee geholpen worden en het misbruik wordt denk ik minder.

    Reageren
    • S

      stortgoed

      @Maria

      Uitvoering door de energiemaatschappijen was te ingewikkeld, onder andere omdat veel mensen energie en gas (of stadsverwarming) bij verschillende bedrijven afnemen.
      Het zou daardoor nog langer duren.
      Terwijl de gemeenten een aanzienlijk deel van de minima al kennen.

      Bovendien in strijd met de wet op de privacy, omdat zo de energiebedrijven over de inkomensgegevens van de verbruikers zouden beschikken.

      Daarom heeft de regering deze keuze gemaakt.

      Reageren
    • A

      Alana

      @Maria ja dat vind ik een goed iets! Dan komt het geld waar het voor bedoeld is

      Reageren
      • S

        stortgoed

        @Alana

        “Dan komt het geld waar het voor bedoeld is”

        Het is bedoeld voor mensen met een laag inkomen, niet voor de energiebedrijven.

        Reageren
    • S

      Sjon12

      @Maria
      Vreselijk dom idee vind je ook niet. Mensen hebben geen eindafrekening van 1300 euro, dan nog moet het overige uitbetaald worden.

      Reageren
    • A

      Annemarie

      @Maria
      Dat mensen er van op vakantie gaan, is hun recht. Het is geen misbruik. Als men meer aan energie besteedt kan men de leuke dingen niet doen, ze verdienen het.

      Reageren
  • B

    Barbara

    Heel vervelend snap ik maar de gemeente of wijkcentra helpen daar ook bij zo heeft mijn moeder het gedaan en gekregen

    Reageren
  • J

    J Kruijt

    Mensen met aow zouden dat automatisch moeten krijgen mijn vader lukt dat niet om aan te vragen dus eerste keer niks gekregen ik was er niet om het te doen

    Reageren
    • S

      stortgoed

      @J Kruijt

      “Mensen met aow zouden dat automatisch moeten krijgen…”

      Nee, want de gemeente en de Sociaal Verzekeringsbank weten niet of uw vader een aanvullend pensioen heeft en hoe hoog dat pensioen is.

      Reageren
      • W

        Wend

        @stortgoed de SVB weet wel of je een pensioen krijgt

        Reageren
        • S

          stortgoed

          @Wend

          Niet automatisch. Alleen als iemand een AIO aanvulling krijgt van het SVB.

          Reageren
          • J

            J.T

            @stortgoed

            Ga er maar van uit dat de overheid, gemeenten, banken en belasting allemaal samen werken. Ze weten alles van jou.

            Gr. J.T.

            Reageren
  • W

    Wilco

    Zooitje nederlanders wachten wel. Eerst de asiel aanvragen. Gelukkig gaan we weer stemmen. ..

    Reageren
    • S

      stortgoed

      @Wilco

      Het een houdt geen verband met het ander.

      Reageren
  • W

    Witte

    Hoe wil ik weten of kom erachter dat ik recht heb erop

    Reageren
    • S

      stortgoed

      @Witte

      Door het lezen van bovenstaand artikel.

      Reageren
    • E

      e.m.m.marcelissen

      @Witte
      ik weet helemaal niet of ik in aanmerking kon. Per 1 januari moet ik Eu 1560,- betalen per maand. Mijn inkomen is aow pl klein pensioentje Eu 1600,-. Ik was dus failliet. Ben 1maart verhuist naar de Wilgenhof, appartement plus lichte zorg. Wat moet ik doen ?

      Reageren

Schrijf een reactie

Het e-mailadres blijft prive.