Wanneer wordt de 1300 euro energietoeslag van 2023 uitbetaald?
Huishoudens met een laag inkomen hebben dit jaar opnieuw recht op een energietoeslag van 1.300 euro. Toch is er nog veel onduidelijkheid over, hebben we gemerkt.
Via de telefoon, mail en reacties op de site komen er veel vragen en opmerkingen binnen over de status, beschikbaarheid en uitbetaling van de energietoeslag.
In dit artikel werpen we daarom licht op de huidige situatie en geven we antwoord op een aantal belangrijke vragen.
Nieuwe informatie (31 oktober): Wil je weten wanneer, hoeveel en wie de energietoeslag ontvangt? Check het nu hier.
Hoe staat het er nu voor?
Gemeenten hebben op dit moment nog geen toestemming om de energietoeslag uit te keren.
Er wordt namelijk nog gewerkt aan een definitief wetsvoorstel, die eerst nog door de Tweede én Eerste Kamer moet worden geloodst. Dit gebeurt na het zomerreces, die loopt van 7 juli tot 11 september.
Het kan dus tot eind september duren, voordat de wet eenmaal is aangenomen. Daarna hebben gemeenten tijd nodig om de wet uit te voeren.
Verwachting uitbetaling
Kortom, wanneer wordt jouw toeslag uitgekeerd?
Onze verwachting is dat de energietoeslag van 2023:
- Eind oktober kan worden aangevraagd
- Begin november of uiterlijk eind december zal worden uitbetaald
Volg onze twitter-pagina voor de laatste updates rondom de uitbetaling van de toeslag.
De exacte datum waarop de energietoeslag wordt overgemaakt, kan overigens per gemeente verschillen. De ene gemeente keert eerder uit dan de ander. Zij gaan zelf hierover.
Hoe kan ik de energietoeslag aanvragen?
In veel gevallen krijgen burgers de energietoeslag van 2023 automatisch op hun rekening geschreven.
Dit geldt in elk geval voor mensen die:
- Een bijstandsuitkering ontvangen
- Een IOAW-, IOAZ- of Bbz-uitkering ontvangen
Mensen die geen uitkering ontvangen, kunnen de toeslag – zodra dit mogelijk is – aanvragen via hun gemeente, mits zij in aanmerking komen.
Heb ik recht op energietoeslag?
Je hebt recht op energietoeslag als je maximaal 120 procent verdient van het sociaal minimum.
120 procent van het sociaal minimum komt neer op de volgende bedragen:
Situatie | Netto maandinkomen* |
---|---|
Alleenstaand, 21 jaar tot pensioenleeftijd | € 1.434,79 |
Alleenstaande ouder, 21 jaar tot pensioenleeftijd | € 1.434,79 |
Getrouwd of samenwonend, 21 jaar tot pensioenleeftijd | € 2.049,70 |
Alleenstaand en gepensioneerd | € 1.596,80 |
Getrouwd of samenwonend en gepensioneerd | € 2.168,64 |
Ook uitwonende studenten die niet te veel verdienen, hebben recht op de energietoeslag, al betreft dit een beperkte variant met een uitkering van 400 euro.
Definitief percentage
Van het genoemde percentage (120 procent) kan mogelijk nog per gemeente iets van worden afgeweken. Zo lag de inkomensnorm in 2022 tussen de 110 en 130 procent van het sociaal minimum.
Hierover wordt binnenkort meer duidelijkheid verwacht.
Heb je vragen of hulp nodig?
Vragen of hulp nodig ten aanzien van de energietoeslag?
Neem dan contact op met jouw gemeente.
Ga nooit in op mails, berichten of telefoontjes van mensen die beweren dat je recht hebt op toeslag en/of je gegevens vragen om te helpen bij de aanvraag. Dit zijn vrijwel altijd oplichters.
Direct je energiekosten verlagen?
Wil je niet wachten op de energietoeslag, maar al direct je maandelijkse kosten verlagen voor energie?
Check direct hoeveel je goedkoper uit kan zijn door je energiecontract hier te vergelijken.
HHassen
Wanneer terug
AAOW
@Hassen
Maandag 4 september 2023.
AAOW
De gemeenten denken dat ze door vertraging, de uitbetaling van de Energietoeslag 2023, pas op z’n vroegst in oktober kunnen uitbetalen aan lage inkomens!!!
Ze zijn nu eerst op vakantie of gevlucht.
Bron NOS.
MMo
@AOW
Ja ze zijn inderdaad gevlucht zonder enig schuldgevoel!!
De lijst van vertrekkende mensen uit de politiek wordt steeds langer
en dat begin ik steeds beter te begrijpen…..ondanks dat ze er een grote
bende van hebben gemaakt en het eigen volk laat stikken!! dat komt omdat
ze wachtgeld/uitkering krijgen totdat ze een andere baan hebben gevonden…
Dus hoe langer je er hebt gezeten hoe langer je je wachtgeld krijgt en dat is flink.
Mochten ze een ander baan vinden van bv 100.000 euro per jaar en ze zijn nu
125.000 euro per jaar gewend krijgen ze dat verschil erbij HOEZO!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ik hoop persoonlijk dat Omtzigt onze premier wordt,ik hoop niet dat Timmermans
het wordt ik heb daar helemaal geen goed gevoel over veel blah blah over
klimaat maar wat gaat hij doen voor minder bedeelde mensen die de hulp hard
nodig hebben.Woningen voor jonge mensen die nog steeds thuis moeten wonen
en om de hoek van de straat zien dat een huis aan een asielzoeker wordt toegewezen!
Ach ik droom af en toe dat Nederland weer Nederland wordt maar we zijn straks in
de minderheid en hebben dan helemaal niets meer te vertellen! 🙁
AAOW
@Mo
Ik denk dat het wel weer goed komt Mo over geruime tijd!
Dat zal ik zelf niet meer meemaken!
Wat hebben ze er in die 13 jaar een geweldige rotzooi van gemaakt!
NNan
@Mo maar echt!
Wat is er gebeurd met en NL en hoeveel erger moet het nog worden.
Ik hoop ook dat Omtzigt premier wordt en Timmermans die positie niet krijgt. Vrees dat het dan nog erger wordt dan het nu al is voor de mensen in de minima.
En dat laatste al helemaal, onze eigen kinderen moeten 15 jaar wachten op een sociale huurwoning waardoor ‘wij’ een stacaravan of blokhut in de tuin kunnen plaatsen/bouwen terwijl de asielzoekers (een echte asielzoeker heb ik niets op tegen voor de duidelijkheid, maar naar mijn mening is het merendeel ‘gelukszoeker’ die ook op een normale manier kunnen immigreren) de wijken en dorpen compleet overnemen. Gewoon absurd.
Sstortgoed
@Mo
Asielzoekers vluchten niet voor hun lol. Ze laten huis en haard achter. Internationaal is afgesproken dat vluchtelingen opgevangen worden. Als Nederlanders moeten vluchten hebben zij ook recht op een veilig heenkomen.
Het gebrek aan woningen wordt veroorzaakt omdat er de afgelopen jaren te weinig huizen zijn gebouwd, omdat mensen steeds langer leven en zelfstandig blijven wonen en door de individualisering van de maatschappij.
Dat kinderen bij hun ouders blijven wonen is geen nieuw verschijnsel
EElkie
@stortgoed
Niemand heeft het hier over vluchtelingen.
Er is een wezenlijk verschil tussen asielzoekers en vluchtelingen.
Asielzoekers zijn vaak veiligelanders.
Dat hele energietoeslag gedoe slaat helemaal nergens op.
Het heet energietoeslag 2023 maar op het moment dat we het krijgen is het jaar bijna of misschien zelfs al helemaal voorbij.
Ja, ook ik gebruik het deels voor zaken die niet meteen met de dure stookkosten te maken hebben.
Reden? Omdat er voor die dingen normaliter geen geld is.
Sparen?? Wia-Iva uitkering, 1187 per maand.
Volledig afgekeurd na een hersenbloeding op 37 jarige leeftijd.
Nog 9 jaar op een sociale werkplaats gewerkt.
Na zware epileptische aanval hersenletsel verergerd.
Geen mogelijkheid op herstel en dus ook geen mogelijkheid om bijv. een paar uurtjes meer te gaan werken.
Ik klaag niet en red me net.
Maar ja, ik wil ook wel eens iets.
Zoals een keertje uit eten.
Een nieuwe broek, schoenen die niet lek zijn.
Ik huur een wasmachine omdat kopen financieel niet haalbaar is.
Nogmaals, ik klaag niet want ik red me!
MMo
@stortgoed
Asielzoekers die echt vluchten daar heb ik geen probleem mee.Maar wel met die engerds
die vrouwen lastig vallen,in tuinen dingen doen die niet horen en de boel leeg stelen die moeten ze op een enkeltje….zetten!! Maar ja we leven in een softie landje..
MMark
Nu is mij op mijn 21ste een dermate ernstig ongeluk overkomen dat ik sindsdien arbeidsongeschikt ben.
Ben nu bijna 55 en zal mijn leven lang niet meer kunnen werken.
Pensioen opbouwen heb ik nooit gedaan want ik wist dat niet toen ik na drie weken uit coma kwam enz enz…enfin……
Wanneer ik de 65 mag halen…..val ik in een heel diep financieel gat…..TE DIEP !!
Heb ik ook geen recht op die toeslag ondanks dat ik een goed salaris heb ??
AAOW
@Mark
Beste Mark,
De wet die dat regelt moet nog door de 2e en de 1e kamer na hun vakantie!
Of u recht heeft op de Energietoeslag 2023 is nu nog niet bekend.
MMark
@AOW
Ik zal wel weer zoals altijd naast de spreekwoordelijke “pot pissen” !!
En zo gaat ‘t maar door !!
“Elk nadeel heb zijn voordeel” zijn de woorden van een wijs man !!
Weet in ieder geval wel hoe oud ik sowieso mag worden !!
Want zoals ik al zei: Val dan in een FINANCIEEL TE DIEP GAT !!
Dank voor je reactie AOW !!
AAnna
@Mark
Waarom zijn er altijd problemen als de politiek een keer moet zorgen voor hun eigen volk altijd is er wel wat .maar als er iets in het buitenland gebeurt vliegen de miljarden of de balk als of het niks is .of moeten we dadelijk ook allemaal naar de opvang plaatsen waar alles geregelt is en we fijn kunnen douchen en er warm bij zitten .
AAnna
@Mark
Waarom zijn er altijd problemen als de politiek een keer moet zorgen voor hun eigen volk altijd is er wel wat .maar als er iets in het buitenland gebeurt vliegen de miljarden of de balk als of het niks is .of moeten we dadelijk ook allemaal naar de opvang plaatsen waar alles geregelt is en we fijn kunnen douchen en er warm bij zitten .want eigen mensen moeten alles betalen .terwijl er hier gezinnen zijn die helemaal. Niks hebben en rond moeten komen van 60 euro er week met twee kinderen .en vluchtelingen hier alles krijgen en hebben ze hun papiertjes geregeld.om in nederland teblijven moeten ze gelijk een huis hebben hoe zit het met onze mensen hier in nederland .hoor het niet zo tezijn dat wij mensen allemaaL de zelfde rechten hebben . En mensen die werken ook recht hebben op toeslagen enz want waarom werken ze dan voor de belastingdienst die het potje gevuld moet hebben om het geld naar het buitenland testuren meschien als die onderscheid hier in nederland is zou veranderen .dan veranderen mensen ook en is er minder haat en heid in deze wereld .of meschien moet heel nederland maar is een week al het werk stil leggen is kijken wat er dan gebeurt .want als mensen. Het werken en. De bedrijfen niet draaient houden.is er niks meer.
AAOW
@Mark
Beste Mark,
Geen dank.
Ik wou dat ik u kon helpen!
Johan Cruyff de Verlosser kan het zeker niet meer!
MMark
@AOW
Als “Onze Johan” het zou kunnen… had hij ‘t vast wel gedaan !!
JIJ daarentegen AOW……zou me juist wel kunnen helpen….om in ieder geval ouder dan 65 jaar te kunnen worden.
MMark
@AOW
Ben ik weer….
Is de wet er inmiddels al doorheen ? ♂️
Ccees
@Mark
hoezo 65 …. u moet werken tot 67 jaar .
MMark
@cees
Werken doe/kan ik sinds mijn 21ste niet meer door ongeluk zoals ik zei.
Zie mijn verhaal.
♂️
Jjack
het kabinet is toch demissionair. dan nemen ze geen besluiten meer. pas over een jaar toeslag denk ik
AAOW
@jack
@jack
De 2e kamer behandelt het wetsvoorstel na het zomerreces!
Daarna zal de 1e kamer zich er nog over moeten buigen.
Vervolgens weer terug naar de 2e kamer en ja dan wordt het volgens mij toch eind 2023 alvorens de gemeenten toestemming krijgen tot uitbetaling over te gaan!
Intussen zullen veel begunstigden dan al aan de grond zitten!
HHilda
@AOW
Misschien zijn wij in 2025 aan de beurt
MMo
@AOW
Ik zou het wel een idee vinden dat de ‘meeste’ van de 1ste en 2de kamer 1 maandje
zou voelen hoe het is om met heel weinig geld rond te moeten komen.Al die mensen die
nu in de stress zitten omdat de eindafrekening er aan komt en de energietoeslag echt
nodig is.Een klein beetje sparen het hele jaar om iets leuks te doen van de zomer zit er dan vaak niet in voor veel mensen omdat je extra kwijt bent aan hogere energie kosten per
maand.
PPaula
@AOW
Tja. Ik slaap dan buiten ergens op een bankje. Ik ben te oud om te werken. Misschien moet ik asiel aanvragen?
IInge
Ik vindt dat ze ook moeten kijken naar de middeninkomens
Die vallen overal buiten maar voor deze groep is het leven ook een stuk duurden geworden
Geen toeslagen
Geen subsidie
Hoge huur
Vooral gezinnen met kinderen redden het tegenwoordig niet meer
AAnoniem
@Inge
Riep ik ook de hele tijd al, maar je mag als midden- of hogeinkomen hier niets van zeggen!!
AAOW
@Anoniem
Deze aanname is pertinent onjuist!
U ziet dat aan de reactie van de webmaster!
AAOW
@Anoniem
Inge geeft op correcte wijze een overzicht van haar penibele financiële status!
Polariseert niet!
Andere inzenders maken de inzenders die wel in aanmerking komen voor een Energietoeslag vanwege een te gering inkomen voortdurend zwart.
Schelden ze verrot!
Maken ze uit voor rotte vis en kwetsen ze voortdurend!
Gepensioneerden hebben gewerkt en zijn nu met pensioen!
Zij werkten na de tweede wereldoorlog keihard onder vaak moeilijk omstandigheden!
Toen u nog in de Kaleidoscope zat!
Op basis van de bestaande wetgeving kan Inge helaas niet geholpen worden!
.
AAOW
@Anoniem
“ Riep ik ook de hele tijd al, maar je mag als midden- of hogeinkomen hier niets van zeggen!! “
Waar deed u dat?
U kunt ze vast nog wel reproduceren?
U bent mij nog steeds veel antwoorden schuldig!
Ik heb die inzendingen nog steeds in mijn bezit!
AAnoniem
@AOW
Ik ben niemand iets verschuldigd en u al helemaal niet. Inzendigen mag u houden, cadeautje.
Om terug te komen op belangrijke zaken m.b.t. Inge’s commentaar.
Ik kan het met u eens vinden, bevind me in dergelijke situatie. Alles is een stuk duurder geworden, voor alle inkomens, maar inderdaad geen toeslagen, geen subsidie…niks. Alleen omdat je net teveel verdiend.
**Hoop hiermee niemand te beledigen!!
AAOW
@Anoniem
Het is voor bijna iedereen een verschrikkelijk dilemma !
Maar de doelgroep heeft toch bepaalde kenmerken!
Ze kunnen niet meer werken vanwege hun hoge leeftijd en/ziekte!
Het heeft geen enkele zin om die groep aan te vallen!
U moet helaas in Den Haag zijn en niet hier!
En wat daar van over is gaat op vakantie en laat de gedupeerden gewoon in de steek!
Ik hoop echt niet dat u de aanmaningen al in de bus kreeg.
Maar zij vaak wel.
Ze kunnen de rekeningen doodeenvoudig niet meer betalen!
Ik doe de boekhouding voor een 81 jarige man en zijn 80 jarige ernstig zieke vrouw!
Beiden alleen AOW.
De vrouw ligt 24 uur per dag op bed met zuurstof.
De 81 jarige man is echtgenoot en mantelzorger.
De man is van 07.30 uur tot 01.00 uur aan het werk en vaak ‘s nachts ook.
Dat doet hij al bijna acht jaar!
Hij krijgt daarbij geen enkele hulp!
De bijkomende kosten aan eigen bijdragen zijn enorm!
Deze mensen kunnen al die kosten niet meer opbrengen!
Ze verdienen het niet om zo behandeld te worden door die figuren hier op deze website die wij beiden hebben gelezen!
U weet precies wie ik bedoel!
AAOW
@Anoniem
Voor de duidelijkheid wil ik er nog aan toevoegen dat ik hoop, dat met de nieuwe wet die nog in behandeling, gemeenten meer vrijheid krijgen voor het vaststellen van de normbedragen!
Het komt nu ook voor dat als je er een paar centen boven zit, je geen Energietoeslag krijgt!
Het is werkelijk schrijnend om te lezen hoe super bureaucraten met de regelgeving omgaan!
Er moet een overgangsregeling komen waarbij gemeenten dan toch kunnen uitkeren!
Het geld is er voor!
Verleden jaar hebben, dacht ik, 450.000 mensen de Energietoeslag 2022 niet aangevraagd!
Dat geld is nog beschikbaar.
PPiet Jansen
@Inge voor iedereen is het duurder geworden maar mensen met een minimum hebben veel minder dus mogen die wel gesteund worden.
En waarom altijd die opmerkingen over kinderen daar hebben mensen zelf voor gekozen.
Ben maar blij dat je in Nederland woont met kinderen want andere landen geven je niets om voor een kind te zorgen.
Want als je kijkt betalen mensen zonder kinderen nu voor de kinderen van iemand anders met al die subsidies die mensen met kinderen krijgen.
Dus die zouden dan nu ook moeten gaan klagen dat ze voor andermans kinderen betalen.
AAnoniem
@Piet Jansen
Beste Piet,
wees blij dat er gezinnen zijn met kinderen, want die kinderen betalen straks uw pensioen.
AAOW
@Anoniem
Zo is dat !
Weer uitruilen!
NNienke
@Inge ik vind dat ze vooral moeten kijken wat iemand overhoud aan het eind van de streep. Iemand die bv een bijstand uitkering krijgt. Krijgt net zo veel als anderen in de bijstand. De een kan er prima van rond komen want die betaald maar 500 huur en 200 stookkosten. En heeft geen auto nodig. Terwijl een ander 750 huur betaald en 400 stookkosten maar wel een auto nodig heeft. Of met het openbaar vervoer moet wat vaak nodig duurder is. Maar daar word niet na gekeken iedereen krijgt het zelfde dat vind ik niet eerlijk. Minima is minima dat snap ik maar als de een op water en brood moet leven en de ander elk jaar op vakantie kan dan klopt er in mijn ogen iets niet.
JJ h.wilkens
Ik zou graag willen weten of ik ook recht heb op een energieuitkering toeslag want die heb ik vorig jaar wel gehad.
NN
Het is allemaal heel fijn dat we die vergoeding hebben gekregen maar ik moet ook alles dubbel betalen heb een wao uitkering!ontoerendgoed waar ik normaal al jaren vrijstelling voor kreeg kan ik dit jaar mooi betalen water ook ben ook een alleen staande moeder ik zit nu nog meer in de schulden dan wat anders!!! Dit is mijn zwaarste jaar ooit ben al 13 jaar alleen met ze heb nog nooit zo moeilijk gezeten als dit jaar!!! Ik kan deze zomer in de keet gaan zitten kan geen kant op!
CCis
@N
Toch kunt u bezwaar maken. Die toeslag mag niet bij het inkomen gerekend worden! Men kan zich ook vergissen. …
ZZoutenbier
Ik heb vorig jaar aangevraagd moet ik nu weer opnieuw aanvragen
AAOW
@Zoutenbier
Als u de eerste € 500,00 al ontving waarschijnlijk niet!
Maar niets is zeker met deze figuranten!
De hoofdclown zit altijd in het buitenland!
AAOW
@Zoutenbier
Voor een functie elders!
NNini
Nee dat hoeft niet @Zoutenbier
AA.bakjes
O meneer overheid, gaat u gerust met vakantie hoor, ik kan nog wel een paar maanden aanmaningen verzamelen!!! Stelletje nutteloze mensen! Vinden ze het gek dat er af en toe rellen uitbreken. Ik vind het gek dat dat niet veel vaker gebeurd!
AAOW
@A.bakjes
Ik ook.
FF.Tuna
@A.bakjes
Niet rellen maar zoals in de jaren 70-80 van vorige eeuw demonstreren werk neer leggen met zijn allen waar je recht op heb:Tram,bus,trein en vliegtuig bestuurders werk neerleggen.
De vuilnisophalers en straten vegers bakkers supermarkten werk neer leggen ook doktoren.
Zie maar hoe gauw de regering alles accepteert wat werkers en niet werkers willen.
Mensen waren vorige eeuw meer bewust van hun rechten en werd vaak werk neer gelegd.
Begin 1990 zijn mensen meer en meer schapen geworden die alles pikken tja dan krijg je onder minimum loon en dat soort onzin.
Waarom zullen ze je geven waar je recht op hebt als je er niet om vraagt en hun bij hun ergste plek raakt:werk neerleggen kost per dag miljarden
Bestaat het nog vakbonden in dit land trouwens die niet met de regeering samen werkt?
Altijd vechten voor je rechten
Alle vakbonden samen werken en werk neer leggen het land plat leggen dan krijg je wat je wilt en meer
Dit op dit moment wat er gebeurt is schande voor een land als Nederland:een van de rijkste landen van de wereld
BB cicilia
Waaner krijg ik enege toeslaag
AAOW
@B cicilia
Misschien wel pas aan het eind van dit jaar!
De verantwoordelijken zijn gevlucht of met vakantie.
MMo
@AOW
Spijker op zijn kop!!!
Ppeter heusdans
hoe is het met de huurders die vloerverwarming hebben deze wachten al zo lang
Ppetr
@peter heusdans
dit moet zijn blokverwarming
AAOW
@petr
Dat onderwerp behandelde @ stortgoed al een keer naar mijn mening.
WWim Alexzakkkengraaier
Word nu al sinds maart uitgesteld dan april dan mei dan juni dan juli nu zeggen ze pas september dan zeggen ze oktober dan november dan december deze mensen moet je naar mentrum sturen ze besturen dit land het is toch verdomme niet normaal dat je zo met je armere burgers om gaat energie bedrijven die profiteren en burgers met incasso achter gelaten worden die rijke stinkerd kunne 3 keer per jaar op vakantie daar in de 2e kamer
AAOW
@Wim Alexzakkkengraaier
In de 2e kamer zitten tegenwoordig uitsluitend figuranten.
Als je toch voor de kiezers opkomt wordt het “ functie elders”!
WWebmaster
Een paar regels voor mensen die reageren op dit artikel:
1. Wees respectvol: Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar respecteer altijd de mening van anderen, zelfs als u het er niet mee eens bent.
2. Reacties moeten nuttig en informatief zijn en inhoudelijk wat toevoegen. Probeer bij te dragen aan het gesprek door relevante informatie of perspectieven te delen.
3. Berichten die haatzaaiende uitlatingen bevatten op basis van ras, geslacht, religie, nationaliteit, seksuele oriëntatie, of iets dergelijks, zijn strikt verboden.
4. Vermijd het gebruik van beledigende, vulgaire of anderszins aanstootgevende taal. Onze website is bedoeld voor een breed publiek, en we willen dat iedereen zich welkom voelt.
Namens de webmaster.
AAOW
@Webmaster
Veel hier van wordt nauwelijks gecontroleerd!
Dat escaleert!
U bent veel te tolerant.
AAOW
@Webmaster
In de casus van Nederlandwordtgedekt had u veel eerder in moeten grijpen!
Omdat de oorspronkelijke naam wordt geblokkeerd probeer ik het nu zo!
Dit is een zeer delicaat artikel!
Het maakt ongelooflijk veel emoties los.
Dat verdient een veel betere begeleiding vanuit de redactie!
AAOW
@Webmaster
Een werkelijke grote verbetering zou zijn als u stringentere eisen stelt aan het invullen van de
naam die gekoppeld is aan het opgegeven e-mailadres!
AAOW
@Webmaster
Bedankt voor het prompt verwijderen van de eerste inbreng van vandaag!
Daar heeft niemand wat aan!
AAOW
@Webmaster
Ze zijn verdwenen!
Bedankt!
Is het mogelijk om softwarematig het aantal karakters in het naamveld te perken?
Dat lost ook een aantal andere problemen op!
MM.Philippens
@Webmaster
Hier ben ik het voor 100 procent mee eens.
JJanny Van Doorn
Is er een formulier beschikbaar om het aa. Te vragen ?
JJos
@Janny Van Doorn
Ja, bij elke gemeente in Nederland.
AAOW
@Janny Van Doorn
De aanvraag kan bij vrijwel alle gemeenten ook digitaal.
Tijdens die aanvraag dient u ook alle inkomensgegevens bij de hand te hebben.
Veel succes.
SSenol
Dit kan toch niet hoe kan je het nou met smoesjes tot einde jaar laten uitbetalen eerst was het juni nou zogenaamde zomerreses oplichting
JJona
@Senol wees bij dat jij dat krijgt inplaats van te gaan zeuren.
HHarrie mellendijk
@Jona
Eerst maar eens afwachten of je het überhaupt wel krijgt dit jaar
met dat gedonder bij de overheid.
MMichelle
@Jona
Waarom moet je blij zijn ,dat je het krijgt ??? Je betaalt daar je hoge energie nota van. Is een recht. Vastgesteld door de overheid.
RRobert
De bedragen kloppen niet bij alleenstaand en alleenstaand met kinderen. De alleenstaande met kinderen moet ook 2050 zijn.
CCarin
@Robert er word ook geen onderscheid gemaakt tussen alleenstaand en alleenstaand met kinderen als deze mensen een uitkering krijgen. Een alleenstaande met kinderen kan extra geld aanvragen als er grote uitgaven gedaan moeten worden voor een kind, plus krijgt een alleenstaande met kinderen kinderbijslag. Daarom is de uitkering gelijk omdat de alleenstaande met kinderen extra geld krijgt voor kinderen.
NNooit gedacht
Er komen steeds meer blinden in Nederland, de een gunt de ander het licht niet in de ogen. Voor mij zijn de reacties zeer lachwekkend.
SSay
@Jes
Ik ben met u helemaal eens ik ga ook stoppen met werken en dan kom ik lekker ook al achter zitten en dan ga ik lekker op de bank tv kijken en dan kan ik ook recht op al die geld want ik krijg daar geen recht op ik werk 7 dagen in de week zal zo soms ook in de weekenden dat ik mijn kinderen ik heb ik ben moeder van drie kinderen alleen staan en ik werk zo hard en ik krijg daar hier niks voor ik schaam daar echt voor kapot want dat ik mijn kinderen en nu weinig te bieden heb geen is dagje is uit en zo omdat mensen met een uitkering krijgen alles lekker makkelijk was ze eigenlijk over bijna niks voor te doen en alleen maar te zeggen dat ze zogenaamd in armoede leven en dat ze moeilijk vooruit komen en dan krijgt ze dat
Sstortgoed
@Say
Inderdaad: mensen leven graag in armoede. Wat houdt u tegen? Veel succes!
MMoon
@Say
Zou zeggen lekker doen.Je weet niet waar je het over heb,7dagen werken in de week is ook denk ik een keus.En niet iedereen met een uitkering zit bank te hangen.Maar mijn advies zo snel mogelijk stoppen met werken dan.En dan nog eens kijken hoe je er over denkt,want het is beslist niet voor iedereen lang zal ze leven.Masr wel de tering naar de nering zetten.En overleven.
MMo
@Say
Ahhhhhhhhhhhhh zielig ben je hoor…
@@Petra
@Say
Wie zegt dat iedereen op de bank hangt de gehele dagen als ze een uitkering hebben?
Mensen hebben zo wie zo al recht op een goed inkomen en onderkomen.
De regeringen zijn zo wie zo al verantwoordelijk voor een goed inkomen en onderkomen voor mens en dier?
Daarbij heb jij ook van vrijwilligers gehoord?
En veel mensen kunnen niet werken.
Dus ik vind het te grofweg gezegd van je.
Daarbij ik vind dat ze vrouwen zo wie zo niet moeten verplichten om te gaan werken aangezien vrouwen wel andere verantwoordelijkheden hebben wat een kerel niet kan, of wil, en waar een kerel te beroerd voor is.
Het moet eigen keuze zijn en blijven voor vrouwen om te gaan werken of niet?
Kerels hebben het tegenwoordig het lekker gemakkelijker gekregen sinds vrouwen werken waarbij de vrouwen nu ook meeste lasten van een kerel draagt.
En dan ook nog slecht onderbetaald ook nog, aangezien kerels meer inkomen hebben invergelijkbaar met vrouwen voor dezelfde baantje.
Dus inprincipe mogen vrouwen wel een dubbele inkomen hebben aangezien ze ook nog eens voor de lasten van een kerel opdraaien.
En vooral single vrouwen.
Maar het lijkt erop dat je andere levens het licht niet in ogen gund zoals ook sommige andere onrechtvaardigen?
Jaloezie?
Wellicht ligt het daaraan dat jou weg zo loopt?
Want wat je geeft, krijg je terug!
Goed = goed en slecht = slecht.
En even tussen haakjes, ben jij vegan?
Zo niet, tja misschien is het ook daarom dat jou leventje niet geheel naar wens loopt?
Karma is als een boemerang.
Wie goed doet, goed ontmoet en wie slecht doet, slecht ontmoet.
Als een kind iets fout doet krijgt het ook geen snoepje.
Word rechtvaardig waar veganisme in thuis behoord.
Wellicht komt dan ook een engel op je af?
GGaby
@Say
Vraag mij af waar jij werkt. 7 dagen werken en geen dagje weg kunnen. Dan doe je iets niet helemaal goed. Neem een budgetcoach. Zal ik adviseren. En als je ooit lichamelijk beperkt bent en niet meer mag en kan werken. Je eigen boodschappen, zorg voor kinderen, auto voor medische reden hebt. Een uitkering en erachter komt dat niks word vergoed maar om alles draaiende te houden. Voor je aandoening, instanties en je kinderen 7 dagen per week keihard werkt. Papierwerk, dagjes uit wat niks kost maar alleen je gezondheid kost. Je mentaal slecht voelt omdat je gewoon wilt werken. Dan zou ik jou willen horen. Geniet van je werk zolang jij dat kan en kom achter je digitale scherm als je zo’n mening hebt. Bah bah. Met je bankhangen. Vervelend hoor dat jij gezond ben en kan werken. Wie wilt dat nou
MMarga
Veel mensen zitten thuis omdat ze ziek zijn zoals ik met alle liefde geef ik jou mijn ziektes en ga ik wel werken@Say
RRunning cloud
Beste allemaal, wat ik hier lees gaat mijn pet te boven. Heeft bijna niemand door dat men elkaar aan het discrimineren bent? Iedereen kijkt naar zijn eigen situatie. Ja, mijn toeslag gaat ook ergens anders aan op. Aan ziekenvervoer! Ik heb 2 erfelijke chronische ziektes, zit in de bijstand. Ik “mag” hierdoor bijna elke maand naar het ziekenhuis. Geen rijbewijs dus aangewezen op ziekenvervoer. Met de OV. mag ik niet. Taxi wordt nu nog niet vergoed omdat dit met een puntensysteem werkt en ik er onder blijf. Ziekenvervoer kost 200,00 tot 250,00 euro per keer. Mag alleen naar het ziekenhuis waar ze wat van mijn ziektes afweten. Ondanks dit alles doe ik wel vrijwilligerswerk omdat ik vind dat ik iets terug moet doen aan de maatschappij. Voor sommige is dat zelfs niet weggelegd door omstandigheden. Er wordt helaas vaak met de vinger gewezen naar elkaar. Ieder huisje heeft zijn eigen kruisje, maar ik wil het kruisje van de ander niet. Dat zeg ik weleens.
AAdriana
@Running cloud
Wellicht kunt u wel bijzondere bijstand aanvragen voor deze kosten?? Bij veel gemeentes is dat mogelijk.
Sstortgoed
@Running cloud
Inderdaad: niet klagen, maar dragen.
Veel sterkte met uw gezondheid en vrijwilligerseerk.
RRunning cloud
@Running cloud
Dank je wel voor de tip,hier had ik nog niet aan gedacht. Ik ga er mee aan de slag.
EElma
@Running cloud,
Je mag reiskosten naar ziekenhuis apotheek, fysio, huisarts etc. opvoeren bij de belastingaangifte evenals andere zorgkosten waar geen vergoeding voor is.
HH.Splinter
@Running cloud
Je kunt ook met valys van tot huis tot huis of regio taxi deze kost binnen 30 km 5eur heen .Terug
RRunning cloud
@H.Splinter
Mijn reis is meer dan 60 km dus dat gaat ook niet lukken. Maar dank u wel voor het mee denken men is nooit te oud om te leren van andere en je leert elke dag wel wat.
EElkie
@Running cloud
De Valys is voor grotere afstanden.
Je zou er bij wijze van spreken ook van Groningen naar Limburg kunnen reizen.
Voor kleinere afstanden heb je de wmo taxi.
Deze kun je aanvragen bij de gemeente
TTanja
@Running cloud Kosten ziekenhuisvervoer kunt u aftrekken bij uw belastingaangifte.
De verwijzing naar discriminatie is niet relevant, het gaat nu om de energietoeslag, waar u ook recht op heeft als u in de bijstand zit.
EElizabeth
Die persoon zal een dikke knip hebben ja dan hoef je niet te klagen zulke personen komen ook wel een keer
aan beurt dat hoop ik dan.
Dan beseft die persoon hoe erg zoiets is als je elk dubbeltje om moet draaien
Pas maar op .
TTE VAN NOORDENNEN
Als je een taxi neemt zal dat goedkoper zijn. In elk geval kan je de vervoerskosten van de belasting aftrekker.
RRunning cloud
@Running cloud
Aan allen die gereageerd hebben. Dank voor al jullie reacties, ik ga kijken naar alle opties die aangedragen zijn.
AAOW
@Jes
Iedereen een voldoende inkomen!
Bijvoorbeeld € 4.000,00 per maand!
Dan is de Energietoeslag van € 1.300,00 ook niet nodig!
Iemand met alleen AOW, zonder aanvullend inkomen redt het niet met de huidige energieprijzen, de hoge huur en de dure boodschappen!
Het is niet meer te betalen!
RRonald
@stortgoed
Iedereen met een uitkering op sociaal minimum krijgen en hebben recht op allerlei toeslagen, en vaak ook xtra (gratis) aankopen via gemeente etc. Als ik dan zie wat ze netto overhouden. Vaak meer dan mijn aow+pensioen. Veel rechten op allerlei toeslagen. En ik met mijn 131% bruto boven dit minimum valt overal buiten de boot. Ik geef hierbij wel aan dat ik wel een beetje zorg en huurtoeslag ontvangt maar niet al die andere toeslagen en regelingen.
Sstortgoed
@Ronald
Kennelijk heeft u ook een inkomen op sociaal minimum, want u krijgt ook huur- en zorgtoeslag.
De energietoeslag is in ieder geval voor een inkomen tot 120% maar verschilt per gemeente.
Misschien dat u er ook recht op heeft. Informeer bij uw gemeente wat er mogelijk is in uw situatie.
MMehmet teki
Ik wil de energietoeslag 2023 aanvragen
FFwp Tjauw
Hoe vraag ik aan energietoeslag
Sstortgoed
@Fwp Tjauw
Bij uw gemeente
OOma suus
@Mehmet teki
Kan helaas niet meer dat kon tot 5 mei mijn moeder gaat t helaas ook aan de neus voorbij
Sstortgoed
@Oma suus
“Kan helaas niet meer dat kon tot 5 mei mijn moeder gaat t helaas ook aan de neus voorbij”
Dat gaat over 2022.
2023 kan dit najaar worden aangevraagd.
Sstortgoed
@Jes
Succes. Benieuwd hoe ver je komt en hoe lang je het volhoudt.
MM
@Jes
Er zijn ook henoeg mensen die niet kunnen werken en afgekeurd zijn…..dus…
NNoewelle
Ik heb vorig jaar wel de energie toeslag ontvangen!moest het zelf wel aanvragen door dat ik een wie uitkering krijg.men zegt wel als j het verleden jaar de energie toeslag hebt ontvangen krijg j het weer in 2023.Nou wat is dan hier van waar want alle inkomens zoals uitkeringen,en lonen zijn tog iets omhoog gegaan!Waar gaan ze nou naar kijken naar j inkomen van verleden jaar 2022 of vanaf dit jaar jan 2023 want minimum is minimum.ik zie wel verschillende minimum bedragen langsgaan nu zie ik weer een ander bedrag iets hoger ik woon in rotterdam.en krijg een WIA uitkering van €1.315 zal ik het dit jaar ook weer ontvangen of…nie.
Sstortgoed
@Noewelle
Dat verschilt per gemeente. Informeer daar naar uw situatie.
TTanja
@Noewelle
Er wordt gekeken naar het sociaal minimum. En ja, de uitkeringen zijn iets gestegen, en daarmee is het sociaal minimum ook aangepast. Uw gemeente bepaalt tot welk inkomen u recht heeft, dus kijk op de site van uw gemeente in september.
WWilbert Olaria
@Noewelle
Het puur buroceatie. Hun bepalen je leven voor deze. Je heb recht op. Maar besislissen waar en wanneer je dat krijgt. Eenergie toeslag, begun kuni, dan eind juni dam begin july dan eind juli en nu end septembe begin oktober puue malifidus praktijk.
AAOW
@Wilbert Olaria
Geweldig zoals u dit heeft verwoord.
Mijn Spaans is veel slechter dan uw Nederlands!