menu

Wanneer wordt de 1300 euro energietoeslag van 2023 uitbetaald?

Huishoudens met een laag inkomen hebben dit jaar opnieuw recht op een energietoeslag van 1.300 euro. Toch is er nog veel onduidelijkheid over, hebben we gemerkt.

Via de telefoon, mail en reacties op de site komen er veel vragen en opmerkingen binnen over de status, beschikbaarheid en uitbetaling van de energietoeslag.

In dit artikel werpen we daarom licht op de huidige situatie en geven we antwoord op een aantal belangrijke vragen.

Nieuwe informatie (31 oktober): Wil je weten wanneer, hoeveel en wie de energietoeslag ontvangt? Check het nu hier.

Hoe staat het er nu voor?

Gemeenten hebben op dit moment nog geen toestemming om de energietoeslag uit te keren.

Er wordt namelijk nog gewerkt aan een definitief wetsvoorstel, die eerst nog door de Tweede én Eerste Kamer moet worden geloodst. Dit gebeurt na het zomerreces, die loopt van 7 juli tot 11 september.

Het kan dus tot eind september duren, voordat de wet eenmaal is aangenomen. Daarna hebben gemeenten tijd nodig om de wet uit te voeren.

Verwachting uitbetaling

Kortom, wanneer wordt jouw toeslag uitgekeerd?

Onze verwachting is dat de energietoeslag van 2023:

  • Eind oktober kan worden aangevraagd
  • Begin november of uiterlijk eind december zal worden uitbetaald

Volg onze twitter-pagina voor de laatste updates rondom de uitbetaling van de toeslag.

De exacte datum waarop de energietoeslag wordt overgemaakt, kan overigens per gemeente verschillen. De ene gemeente keert eerder uit dan de ander. Zij gaan zelf hierover.

Hoe kan ik de energietoeslag aanvragen?

In veel gevallen krijgen burgers de energietoeslag van 2023 automatisch op hun rekening geschreven.

Dit geldt in elk geval voor mensen die:

  • Een bijstandsuitkering ontvangen
  • Een IOAW-, IOAZ- of Bbz-uitkering ontvangen

Mensen die geen uitkering ontvangen, kunnen de toeslag – zodra dit mogelijk is – aanvragen via hun gemeente, mits zij in aanmerking komen.

Heb ik recht op energietoeslag?

Je hebt recht op energietoeslag als je maximaal 120 procent verdient van het sociaal minimum.

120 procent van het sociaal minimum komt neer op de volgende bedragen:

SituatieNetto maandinkomen*
Alleenstaand, 21 jaar tot pensioenleeftijd€ 1.434,79
Alleenstaande ouder, 21 jaar tot pensioenleeftijd€ 1.434,79
Getrouwd of samenwonend, 21 jaar tot pensioenleeftijd€ 2.049,70
Alleenstaand en gepensioneerd€ 1.596,80
Getrouwd of samenwonend en gepensioneerd€ 2.168,64
*inclusief vakantietoeslag

Ook uitwonende studenten die niet te veel verdienen, hebben recht op de energietoeslag, al betreft dit een beperkte variant met een uitkering van 400 euro.

Definitief percentage

Van het genoemde percentage (120 procent) kan mogelijk nog per gemeente iets van worden afgeweken. Zo lag de inkomensnorm in 2022 tussen de 110 en 130 procent van het sociaal minimum.

Hierover wordt binnenkort meer duidelijkheid verwacht.

Heb je vragen of hulp nodig?

Vragen of hulp nodig ten aanzien van de energietoeslag?

Neem dan contact op met jouw gemeente.

Ga nooit in op mails, berichten of telefoontjes van mensen die beweren dat je recht hebt op toeslag en/of je gegevens vragen om te helpen bij de aanvraag. Dit zijn vrijwel altijd oplichters.

Direct je energiekosten verlagen?

Wil je niet wachten op de energietoeslag, maar al direct je maandelijkse kosten verlagen voor energie?

Check direct hoeveel je goedkoper uit kan zijn door je energiecontract hier te vergelijken.


Auteur

Geschreven door:

Auteur Bart Koenraadt

Sinds 2014 is Bart Koenraadt actief als energie-expert voor deze site. Hij zorgt voor relevante en actuele informatie over de energiemarkt, zodat jij altijd beschikt over het laatste nieuws.

Meer over Bart

649 reacties

  • Y

    Yvonne

    Dag Rob.
    Dan moeten personen hun mening over dat mensen met een uitkering niet willen werken hun mening ook maar lekker voor hun houden want anders krijg je dit soort tafarelen..
    Want daar ging het om!!!

    Reageren
    • B

      Bert

      @Yvonne idd de mensen hebben hun vooroordeel . Tot dat ze zelf iets overkomt dan zijn ze zo zielig . En willen ze aan alle kanten geholpen worden en werken ze zelf ook niet meer . Terecht of onterecht is niet aan mij om dat te beoordelen laat staan te veroordelen .

      Reageren
      • Y

        Yvonne

        @Bert
        Idd.
        En ik vind dat voor iedereen, die afhankelijk van een uitkering is, of keihard werkt en niks overhoud er ook een lichtpuntje aan de hemel moet staan.
        Niet elke maand moeten overleven.
        Er perspectief is.
        Wat het ook kost , zorg eerst voor je mensen in NL , er is geld genoeg.
        Uiteindelijk levert dat denk ik meer op!!
        Misschien wel een fijne maatschappij met meer begrip voor elkaar…

        Reageren
  • R

    Rob

    Ik zou iedereen dit mee willen geven.
    In ieder huisje gebeurt wel wat …
    De een heeft dit,de ander dat …
    Dus uw persoonlijke ziektebeeld daar kunnen anderen niets mee en is wat u zal moeten accepteren.
    Dat het vervelend is voor u persoonlijk begrijp ik maar kijk om u heen met alles wat er in de wereld gebeurt.
    Stel u zelf dan de vraag of u uw persoonlijke ervaringen hier moet delen.
    De kern van dit verhaal is dat het hier gaat om een uitkering.Wanneer deze uitbetaald gaat worden en aan wie.
    Dus niet om uw persoonlijke ziektebeeld.
    Voor al die mensen die graag hun verhaal kwijt willen over wat hun is overkomen ben ik van mening dat men dit beter ergens anders kan ventileren.

    Reageren
    • M

      Mo

      @Rob

      Ik vind dat je helemaal gelijk hebt hou dit prive voor jezelf,ik vind dat zelf ook
      soms vervelend dat ik dat allemaal moet lezen hoe erg het ook is voor sommige mensen.
      Mensen veroordelen dat ze een uitkering hebben is fout laten we deze site alleen
      gebruiken voor ervaringen/tips betreft het onderwerp… energie!

      Reageren
      • Y

        Yvonne

        @Mo
        Laten we het idd daarover hebben. Daar kwam ik op deze site ook voor kijken.
        Vraagje is het nog steeds 120% van het sociale minimum of wordt dit misschien nog iets verruimd?
        Of verschilt dit per gemeente?

        Reageren
  • Z

    Zoe

    OK heb dit meerdere keren bij de gemeente aangekaart in 2022 maar ik ben buiten de boot gevallen‍♀️ ik kreeg geen formulier of iets om in te vullen gewoon steeds elke keer te horen “wij heb geen toestemming gekregen kom dan terug” pfff. Ik ben 4x terug geweest maar niets heel vermoeiend. Ik vraag me af kan ik dit ook 2022 claimen met terugwerkende kracht. Ik hoop dat dit jaar het wat soepeler gaat. Het zou simpler zijn als er ergens een formulier ergens online is wat ik in kan vullen en opsturen naar de gemeente en dat hun zelf mijn claim als ze eindelijk toestemming hebben dit kan gaan beoordelen. Waarom zo moeilijk.??

    Reageren
  • Y

    Yvonne

    Hey Remi.
    Nou ik kwam ook alleen wat info zoeken op deze site, maar hier zie je maar weer hoe mensen denken en reageren op mensen die afhankelijk zijn van een uitkering.
    Ik ga liever naar een chat met lotgenoten idd, daar is tenminste respect en begrip.. Zieke maatschappij!! Ik wil al niet eens meer kijken of ik energietoeslag kan krijgen “de Staat” mag het houden!!
    Ik verhonger of vries nog liever dood…fijne informatieve site dit!!

    Reageren
    • T

      Ton

      @Yvonne

      Ze willen afhankelijke slaafjes van het systeem.
      Ik verlaag mijn gebruik wel weer verder. Oops ik zit al op de helft van de norm.

      Iedereen verwarming uitzetten dat is 75% van de rekening.

      Reageren
  • A

    Anne

    Ik heb wajong verleden jaar gehad gaat dat nu ook automatisch of moet ik het op nieuw aanvragen

    Reageren
  • Y

    Yvonne

    @Joke

    Alles oké?
    Ik ben door meerdere gewapende overvallen waar er op mij is geschoten mijn baan van 19 jaar kwijt geraakt.
    Jaren gestudeerd en kan niks meer door ptss , maar wil wel!!!
    Jaren therapie tot specialistische ggz opnames aan toe.
    Zit op een zorgboederij en begeleiding thuis om toch nog mee te doen!!
    Kom na in totaal 27 jaar werken met wia onder minimumloon uit, krijg ook niks en de daders krijgen alles!!! Denk hier eens over na!!!

    Reageren
    • J

      Jolanda

      @Yvonne
      Herkenbaar. Altijd hard gewerkt en door een auto-ongeluk in de wga terecht gekomen. Vandaaruit in een vervolg uitkering die nog minder is dan de bijstand. Probeer te solliciteren maar ik ben of te oud of te geschoold. Leef op 15 euro per week zodat ik wel mijn koste kan betalen. Zit bij vattenval en ben van 170 euro naar 364 euro p/m gegaan. Er gaan voor miljoenen naar het buitenland. Alles wat andertallig is wordt met open armen opgevangen. Maar wij de gewonen burger staan met de rug tegen de muur. Je moet je inboedel verkopen om je rekeningen te kunnen betalen. Er wordt hard gelachen, zonder dat men zich afvraagt wat de reden is waarom die persoon daar in terecht is gekomen. Maar dat in Nederland oordeel klaar afvuren met woorden. Ik hoop voor die gene dat ze nooit in deze situatie terecht komen. Of je nu wel of niet geleerd hebt. Denk 1st eens na en meschien als er nog ruimte is in die grijze massa wat zou de reden zijn!!!!!

      Reageren
      • M

        Marian

        @Jolanda
        Houd je gebruik een maand bij en kijk wat het verschil is. Verlaag je maandelijkse termijn . Of laat het verlagen door de leverancier. Een grote teruggave heb je niets aan. Ik kreeg E 2,25 terug. Met een reeel verlaagd maandbedrag ! Blokkeer desnoods je hoge afschrijving en maak een eerlijk bedrag over.
        Succes !

        Reageren
    • J

      Jolanda

      @Yvonne
      Wat vreselijk dat jou dit is overkomen , Google slachtoffer hulp en vraag om formulier zodat je jou trauma gebeurtenissen kunt invullen , je krijgt dan eenmalige uitkering die compenseert buiten dat je trauma natuurlijk niet zomaar over gaat maar het maakt het jou wel wat makkelijker en je mag dit houden al heb je bijstand maar geef het bedrag wel op !! Succes en sterkte met alles en kijk een op de mooie website jw.org die geeft hoop in deze moeilijke dagen ook voor jou liefs Jolanda

      Reageren
  • M

    M p Feskens .

    Vorig jaar 2022 heb ik de gehele toeslag gekregen !
    Mijn iinkomen zijn , aow (
    2023 verhoogt tot 1378.00
    Pesioen 151,00
    Is per maand ———
    . . 1529,00 netto

    Reageren
    • J

      J.T

      @M p Feskens .

      Hallo, lees je bericht net.

      Als jij pensioen hebt en a.o.w. en alleenstaand bent en pensioen gerechtigde leeftijd is het norm € 1599,- dus heb je recht op energietoeslag.

      Verleden jaar 2022 was de norm veel lager. Dus als je het verleden jaar niet kreeg omdat je er boven zat. Heb je er volgens mij wel recht op. Als je dit tenminste bedoeld. (Is Netto wat je maandelijks op je bank krijgt.)

      Gewoon weer aanvragen als je het nog niet hebt gedaan.

      Succes!

      Groetjes J.T.

      Reageren
  • R

    Remi

    Is er geen chat op internet waar mensen over hun ziekte of beperking kunnen praten ? Iets met lotgenoten of zo

    Reageren
    • P

      Positive vibes

      @Remi

      Misschien een idee die zelf aan te maken/creëren?

      Mvg,

      Reageren
      • Y

        Yvonne

        @Positive vibes

        Whahahaha..
        Die is goed!!

        Reageren
  • C

    Corina

    Wij verdienen bruto 550 teveel per jaar. Maar netto gezien zoals hier boven aangegeven 120%van het minimum ruim 200 euro per maand ruim er onder. Gemeente Amsterdam kijkt naar bruto jaar inkomen.
    In beroep gegaan, maar toch weer afgewezen helaas. Toch vreemd hier en bij de rijksoverheid wordt naar het netto maand inkomen gekeken. Zou elke Gemeente ook moeten doen.

    Reageren
    • K

      KarMa

      @Corina Dat slaat helemaal nergens op wat Amsterdam doet. Het verschil tussen bruto- en nettobedragen zijn hemelsbreed. En voor de energietoeslag mag je 120% netto maandelijks boven het minimumloon zitten. Wat Amsterdam doet klopt niet want dan zouden alleen de mensen in de bijstand deze toeslag krijgen.

      Reageren
      • C

        Chantal Regtop

        @KarMa
        120% boven het minimumloon = 220% van het minimumloon, dat is toch echt een heel andere bedrag dan 120% van het minimumloon

        Reageren
  • A

    Akkie

    Wow deze persoon wordt rijk met een gare info-update die je zelf ff makkelijk via je gemeente moet doen. God bless je maakt money! Voor de rest die onder een steen leven, word wakker en onderneem actie, uiteindelijk betalen wij het elke maand en of er wel of niet geld komt om ons te helpen, we moeten toch onze shit betalen??? Met of zonder hulp van de regering zijn we toch al fk*d up.

    Reageren
  • F

    Ferry

    Ik heb een wajong uitkering, en ik heb ook geen energie toeslag gekregen in de afgelopen jaren. had wel aangevraagd maar werd afgewezen.

    Reageren
    • E

      Elle de Vroede

      @Ferry Dat vind ik ietwat raar. Want Wajong is toch 120% van minimum?

      Reageren
    • J

      Jolanda

      @Ferry vreemd mijn zoon heeft ook Wajong .en wel de toeslag gekregen

      Reageren
  • M

    MarianVos budgetcoach

    Ben budgetcoach heb cliënten met een wiauitkering die het vorig jaar wel hebben gekregen.Moeten wij het opnieuw aanvragen of krijgen ze het dan automatisch?

    Reageren
    • F

      Femmie

      @MarianVos budgetcoach

      Je moet idd het opnieuw aanvragen, en we zouden dit jaar nog eens krijgen maar nu staat alles stil, omdat kaag andere ” regelingen” heeft bedacht met prinsjesdag komt dat naar buiten, en wat we ( de minima) nog krijgen dat is afwachten,

      Reageren
  • A

    Anita

    Ik heb voor 2022 en 2022 energietoeslag aangevraagd.
    Maar ik heb 0.00€ontvangen.
    Ze kunnen niet zeggen wanneer.
    Met gevolg dat ik de jaarrekening niet durf open temaken.
    Na alles wat ze beloofd hebben komen we nog meer in problemen mensen met een klein inkomen.
    En ik zie niet dat er verandering komt aankomende jaren.

    Reageren
    • A

      Awadhram Somar

      Anita

      Hoiik ben arbeidsongeschiktheid heb70procent wat ik verdien en be chronische ziek en diabetes heb een scootmobiel traplift medicijnen box cpep staat alles 24uur onder stroom hoe moet ik dit betalen en mijn eten is ook aangepast alles is duurder voor mij ben veel gestres overspannen heb bepaalde neigingen om niet meer door te leven wat moet ik verder doen

      Reageren
    • M

      Mara

      @Anita je kan altijd beroep doen op de noodfonds van de gemeente. Neem je papieren mee leg her voor hun neus en hoe ga ik dat betalen van mijn inkomen.

      Reageren
  • T

    Trudy

    2022 aangevraagd en ontvangen moet je dan voor 2023 weer al die handelingen verrichten? Of krijg je dan automatisch?

    Reageren
  • C

    C

    Ik heb oktober 2022 de toeslag van 500 gekregen. Hoe gaat het nu verder?

    Reageren
    • J

      Jantje

      @C
      Je krijgt het resterende dan automatisch gestort omdat je gegevens al bekend zijn met de eerste betaling

      Reageren
  • E

    Elly

    Ik begrijp ook niks niks ervan. In 2022 .kreeg ik € 500 en nov 2022 kreeg ik€ 800 .dus samen € 1300. Nu wil ik Weten hoe er gaat over Energietoeslag 2023. Krijg ik alweer??? € 500 of ???????

    Reageren
    • A

      Anneke

      @Elly

      Elly als je een uitkering heb dan krijg je dit jaar weer gewoon €1300 euro gestort . En als je werk heb maar weinig verdient moet je get weer aanvragen .

      Reageren
    • M

      mehmet sait oglak

      @Elly je krijgt dan in 2023 weer 1300eu en als je bijstand hebt krijg je het automatisch op je rekening ik heb in 2023 februari 500eu gekregen en nu de resterende 800eu begin oktober of eind november

      Reageren
    • F

      Fred

      @Elly hoi ik heb in 2022 ook eerst 500€ gehad en daarna 800€ en dit jaar 2023 al 500€ van de gemeente Overbetuwe. Ik ben met pensioen en getrouwd maar mijn vrouw krijgt niets om dat ze buitenlandse is.

      Reageren
  • H

    H vander Linden

    De een zegt dat we € 800 ( gemeente amsterdam )krijgen en de ander en hier zeggen ze € 1300 ??

    Reageren
    • M

      Mo

      @H vander Linden

      Amsterdammers krijgen rond okt/nov circa 800 euro.Het precieze bedrag wordt
      pas bekent gemaakt als het door de kamer is behandeld,er is nl al eerder 500 euro uitbetaald.
      Het valt me op dat veel mensen dat niet weten sla Energietoeslag Amsterdam op
      op de pc en je kan daar elke dag kijken wat de ontwikkelingen zijn.

      Reageren
    • A

      Amerentia

      @H vander Linden omdat je een voorschot van 500€. hebt gekregen krijg je nog 800€ in Rotterdam waar ik woon heb ik nog niks gehad dit jaar dus wacht nog op de 1300

      Reageren
  • R

    Revet

    De wet is nog niet aangenomen, maar ik heb in maart wel al 500 euro energietoeslag gekregen?
    Ik begrijp iets niet, denk ik.

    Reageren
    • A

      An

      @Revet dat kreeg ik dus ook. En in de brief welke ik toen kreeg, stond dat daarmee de energietoeslag van 2022 op 1800 euro was gekomen.

      Reageren
    • M

      Mo

      @Revet

      Het bedrag was 1300 euro sommige gemeentes hebben die 500 euro vooruit betaald.U heeft al 500 gehad en krijgt naar verwachting in oktober/november de resterende 800 euro.

      Reageren
      • I

        Ivon

        @Moals je het in oktober of november krijgt niet op je rekening laten staan voor de eindafrekening. De gemeente kijkt in die tijd of je genoeg hebt om de gemeente belasting te kunnen betalen. Dan ben je het weer kwijt. Ook de waterschapbelasting gaat er dan af en is het op. Is mij gebeurd. Meteen van de rekening afhalen dus. (Slimme zet van de gemeente)

        Reageren
        • M

          Mo

          @Ivon

          Wat raar daar heb ik nog nooit iets over gehoord dat ze dat doen… ook niet eerlijk toch!

          Reageren
        • M

          Marion

          @Ivon

          Klopt, is mij óók overkomen! Had daar bezwaar tegen aangetekend met tekst én uitleg waarom ik geld op mijn rekening had staan maar ik kon hoog en laag springen, ik moest de aanslagen gewoon betalen, dus inderdaad zorgen dat je het geld van je rekening haalt.

          Reageren
    • R

      Rita

      @Revet
      Doe 500 euro in maart 2023 was al een voorschot op de 1300 die ook in 2023 zal worden uitgekeerd. De ontbrekende 800 euro zal in oktober of begin november worden uitbetaald. Had je dit ook in 2022, dan ontvang je dit automatisch ook voor 2023.

      Reageren
      • A

        Adewild

        @Rita

        Dat klopt niet als je goed gelezen hebt die 500 hoort nog bij 2022 zodat het bedrag voor 2022 op 1800 euro uitkomt. voor dit jaar moet er nog toestemming gegeven worden

        Reageren
        • J

          Justis

          @Adewild sommige gemeenten betaalde in 2022 de 500 euro uit voor 2023 waardoor je dus op 1800 zat mijn gemeente deed dat niet nu heb ik dit jaar gewoon recht op 1300 sommige 1100 waarom 1100 omdat je met iets meer inkomsten ook in aanmerking komt maar minder krijgt maar als jou gemeente je in 2022 die extra 500 heeft betaald dan krijg je 2023 800 of 600 nog uitgekeerd ligt eraan hoe hoog je in komsten nu zijn ik heb gister de gemeente toevallig gevraagd hoe dit zat en die legde uit waarom hun dat niet deden omdat je dan te veel kreeg in dat jaar en minder in dit jaar vandaar maar die 500 is was voor 2023

          Reageren
        • D

          D

          @Adewild klopt wel in nov 2022 is er een voorschot van van 500 gedaan voor 2023 dus je denkt 2022 was 1800 totaal naar de 500 extra was dus voorschot voor 2023 dus Amsterdammers krijgen nog 800 maalt samen 1300

          Reageren
        • P

          Patrice

          @Adewild
          Ik heb met sociale zaken gebeld, en dit bij hun voor gelegd, omdat ik het niet begreep. Maar zij gaven aan dat die 500 euro een voorschot is van 2023.

          Reageren
  • J

    Joke

    Ik wil toch even reageren, uit onderzoek is gebleken dat meer als de helft van de uitkering gerechtigden de toeslag aan andere zaken heeft uit gegeven. Er zijn veel werkenden die maar drie honderd euro meer verdienen en niets krijgen. Ik ben zzp’r geweest en werd ziek en kom nooit meer aan het werk, nu wil de overheid dat die groep een arbeidsongeschiktheid verzekering afsluit, waardoor zij onder aan de streep op minima nivea uitkomen, dus veel zzp’rs zullen vallen!! In de bijstand even op een rij….

    A: Energie toeslag 1300 euro+200 van de gemeente.
    B: De langdurigheid toeslag van 460 euro voor een alleenstaande nu al na twee jaar uitgekeerd.
    C: De chronische zieketoeslag 480 euro.
    D: De witgoed regeling 300 euro voor een nieuwe wasmachine enz
    E: Kleding-Bank ( vaak nieuwe kleding) Stadjespas met leuke kortingen op sport/dagjes uit.
    F: Acties van de gemeente om heel goedkoop een telefoon te kopen ( 20) euro of computer iets duurder.
    G: Minima Dierenarts.
    Met je vakantie geld erbij heb je op jaarbasis een leuke spaarpot!

    Ik woon alleen en als alles betaald is en heb een schuld bij de BBZ ( bijzonder bijstand voor ondernemers 59 euro per maand voor 6 jaren, dan nog hou ik 500 euro over, dat is 100 per week voor een alleenstaande en 100 om te sparen…De meesten in de bijstand die goed met geld om kunnen gaan, sparen niet op de bank, want dan raken ze de gemeenschappelijke belastingen kwijtschelding kwijt toch gauw een dikke 400 euro die uitkeringsgerechtigden krijgen, en die zomaar naar een aantal jaar meer als 6000 euro als vermogen hebben maar wel ergens ver weg anders word je uitkering gestopt.

    Wat ik wil aantonen dat iemand met werk en niet veel boven de minima onder aan de streep er veel beroerder van af komen!! Ik weet om de donder dat de helft niet wil werken, ook mensen met een wia, en ken ze van persoon tot persoon die er flink op los beunen….dus alsjeblieft bespaar me jullie geklaag over de toeslag, het gros heeft ook nog een vast contract en ziet het als een bonus….in de meeste landen om ons heen kennen ze deze luxe niet, en hiermee zeg ik, tel je zegeningen, ga leuke dingen doen wat niets kost!! De natuur in, wandelen enz maar stop met klagen en voor de klagers elke gemeente heeft een nood pot

    Reageren
    • S

      stortgoed

      @Joke

      “…maar stop met klagen…”

      Inderdaad. Niet klagen, maar dragen.

      Reageren
    • P

      Petra

      @Joke

      Voordat je zoiets plaats….toch even nadenken!

      Ben een vrouw die al vanaf haar 14de jaar hebt gewerkt. Eerst in de horeca bediening toen Hema en daarnaast studie gevolgd. Vervolgens gaan werken als kapster 4 jaar later zaak overgenomen. Ik heb tot mijn 42ste jaar gewerkt en helaas laat mijn lichaam het afweten. Ik heb een heupdysplasie, artrose in mijn rug, reuma, astma en COPD. En nee ik klaag niet over mijn gezondheid, maar wel als ik kijk naar mijn iva uitkering. Wil jij echt weten wat ik per maand heb? €1,180,- daar heb ik al die jaren dus zo mijn best gedaan! geen arbeidskorting terwijl er wel word gekeken wat je laatst verdiende loon was voor je ziekte….

      Dan je berekeningen weet niet waar je dat allemaal vandaan haal, maar voor chronische zieken kreeg ik echt niet z’n bedrag en ook betaal ik mijn eigen witgoed! Was het maar z’n feest!!!

      En ja zijn zeker mensen die kunnen werken en niet willen, maar dat doet Nederland toch zelf of niet dan?!

      En ja heb je bericht goed gelezen mensen met bijstandsuitkering, maar ik voelde mij wel aangesproken ondanks mijn iva uitkering (waar ik zelf al die jaren voor heb gewerkt en als ondernemer een hoop heb moeten betalen)

      Afreageren op sociale media is slecht je kwets veel mensen ook onterecht Joke.

      Reageren
      • M

        Marianne

        @Petra
        Ik herken mezelf in jouw verhaal.gewerkt in de schoonmaak vanaf mijn 15e en mijn baby was nog geen maand oud of ging savonds weer schoonmaken.jarenlang en met 5 kinderen nog 25 upw schoonmaken alles op de fiets.mijn lichaam was kapot en mijn geest overspannen.2 x burn out gekregen waarvan ik de eerste keer bijna 3 jaar thuis zat.ik was net 30 jaar oud.etc regelmatig zelf werk gezocht ook gedetacheerd met coach erbij.ben zo vaak over grenzen gegaan en heb zelfs nog 3 jaar bij de GGZ gelopen.het allerergste vindt ik nog steeds dat mensen het maar normaal vinden dat ik moet gaan werken ipv uitkering.dat gevecht alleen al om te moeten uitleggen dat t onmogelijk is,is vermoeiend.ik zou willen dat ik kon werken en een auto kan rijden of elk jaar op vakantie kan gaan.die energie toeslag zie ik als een korte periode van verademing.lastenverlichting.ook zijn er mensen die daarop jaloers zijn.maar zouden ze ook met mij willen ruilen?

        Reageren
        • P

          Petra

          @Marianne

          Ik begrijp dat jij nog steeds niet afgekeurd bent?

          Toen ik naar de uwv moest voor de keuring snapte ze niet waarom ik de eerste keer niet werd afgekeurd. Het enigste wat erbij was gekomen is reuma en artrose. Na mijn goedkeuring heb ik zelf na 2 maanden het herkeuring aangevraagd, dit omdat reuma en artrose erbij was gekomen. Ik weet van de arts dat je niet snel afgekeurd word en zeker niet voor 100%. Ik zelf ben nu voor 100% afgekeurd met de voorruit zicht in de toekomst hetzelfde blijft. Ik word dus nooit meer opgeroepen voor een herkeuring.

          Herkeuring aanvragen kan alleen als er een nieuw ziekte / beperking is geconstateerd. Kijk even waar jij je toen voor ziek gemeld hebt en of je misschien een herbeoordeling kan aanvragen.

          Misschien heb je wat aan mijn informatie.

          Sterkte

          Reageren
          • S

            Sara

            @Petra
            Ik ben ook voor 55% afgekeurd sinds 2014 maar ondertussen veel klachten zo als fibromyalgie,ziekte bahcet,diabeet,last van vermoeidheid en nog heel veel klachten fibromyalgie is vast gesteld door specialist.nou is mijn vraag ik durf niet met uwv afsoraak te maken voir volledige afkeuring omdat ik doodsbang ben dat ze mij niet gaan afkeuren en mijn huidig wia 55% kwijt raak heeft iemand voor mij een tip wat ik kan dien?

            Reageren
      • G

        Gisela

        @Petra
        Je hebt gelijk ik weet er alles van als je werkt en ziek word en 80/100 niets meer kunt da is niemand die je helpt

        Reageren
      • W

        Willem

        @Petra
        Maar de toeslagen zetten ze er niet bij .huur toeslag zorgtoeslag en de verkeren toeslagen maar ik heb gelezen dat er dit jaarnog geen energietoeslag word uitbetaald daar wachten ze op toestemming van de regering kan in 2024 of 2025 worden .

        Reageren
      • T

        Tetris

        @Petra

        En weer een Rotterdamse “NIET DAN?”

        Reageren
      • D

        Danny

        @Petra.juist weet niet wat voor vrienden hy heeft.maar dat is zyn wereld the

        Reageren
      • P

        Paula

        @Petra

        Helemaal mee eens. Het is gemakkelijk oordelen. Daar zit je dan. Te oud om nog te werken. 20 euro leefgeld per week. Boodschappen worden echt niet goedkoper. Je komt nergens meer. Van een kledingbank is hier geen sprake. Waarom ook? Loop toch in de pyama omdat ik nergens kom. Spaar gas omdat er niets te koken is. Duidelijkheid is er niet. Je word tot waanzin gedreven. Wel goed geweest voor de slanke lijn. Zelfs al opgenomen met spoed. Infuus uiteraard. Uithongering. Hoezo klagen? Gewoon lachen blijven. Lijkt wel straf….. Nog ff en ik woon buiten.

        Reageren
    • C

      Chaf

      @Joke
      Zullen we ruilen je verdiend wel lekker 300 Euro meer dan maar denk je nou echt dat mensen in de uitkering laag inkomens het breed hebben die moeten letterlijk dan ook letterlijk overleven al helemaal voor een alleenstaande ouder veel succes veder

      Reageren
    • A

      ari

      dan heb je pech

      Reageren
      • A

        Ans

        @ari
        Ik heb het geloof ik goed als ik zeg, het lijkt wel de klaag krant. Iedereen heeft het erger dan de volgende. Go with the flow en dankjewel zeggen als je iets krijgt. Wat zijn we toch gelukkig zonder oorlog en toch te eten krijgen. Leven is nou eenmaal vaak niet wat je jezelf wenst voor dit leven. Op naar het volgende

        Reageren
    • M

      Mo

      @Joke

      Wat een jaloezie en afgunst! en maar iedereen in 1 hokje stoppen bah moe wordt ik van dit soort onzin reactie’s dom ook vooral.

      Reageren
    • H

      Hendrik Van Der Meiden

      Sorry maar niet alle gemeente betalen al die bedragen uit
      Hier in gemeente 360 voor langdurige toeslag 360 voor chronisch ziek zijn 116 voor rgbu fonds
      Dat is al wat de gemeente hier vergoed
      Geen geld voor wit goed en al die andere dingen die je noemt
      Weet niet in welke gemeente jij woont
      Maar ik woon in gemeente Vijfheerenlanden dus alles via Avres
      Ook minder energie toeslag geen extra van gemeente
      En door mijn ziek zijn ben ik afhankelijk van mijn auto dus sparen vergeet dat maar
      Ik hou echt geen 500 per maand over meer een kleine 300 en daar moet ik alles van betalen
      Waaronder behaalde medicijnen die niet vergoed worden
      Ook loop ik bij slaap therapeut ook dat moet ik zelf betalen
      10 keer geweest even ruim 600 euro zelf betalen
      Loop bij psychiatri ook even 300 euro per maand zelf bij betalen
      Bij bijzondere bijstand hulp aangevraagd word af gewezen omdat ze zogenaamd zo wie zo geen medische vergoedingen vergoeden bij mij niet maar kan 10 taal mensen noemen waar bij wel heb ik notabele zelf voor hun aangevraagd
      Gemeente zijn niet over het zelfde kwa vergoeding en zijn ook corrupt
      Ik ben zwaar ziek en word daar voor gestraft ook omdat ik meer energie verbruikt door mijn ziek zijn krijg van de woning coöperatie geen zonnen panelen omdat ik ik een appartement woont van maar 1 hoog belachelijk dat ik ze niet krijgt maar mijn overburen wel omdat die in eensgezinds woning hebben maar ik gebruik meer stroom als zij omdat ik bijna altijd thuis zit door mijn ziekte

      Reageren
    • M

      Mip

      @Joke

      Ik lees al die tegemoetkomingen maar dan zit jij bij een gemeente die wel heel vrijgevig is.
      Er is bij mij een paar jaar geleden een chronische alvleesklier ontsteking vastgesteld, waar geen behandeling voor is, ik zit nu op
      Het punt dat ik 4 dagen in de week doodziek in bed lig.
      Mijn bijstand is 1135 euro
      Ik krijg wel individuele inkomsten toeslag 430 euro per jaar en 100 euro eigen risico want door de medicijnen heb ik na 3 maanden mijn eigen risico van 385 al bereikt, chronische ziekte toeslag
      En witgoed toeslag daar heb ik nog nooit 1 euro voor gekregen.
      Zelfs voor een bril en de tandarts krijg ik 0 toeslag.
      Natuurlijk huurtoeslag en zorgtoeslag maar dat is het dan ook.
      Zonder hulp van vrienden kan ik namelijk niet rondkomen en ik duim dat er niks kapot gaat. Dit lijkt op klagen van mijn kant maar zo is dat niet bedoeld, er is mij geleerd dat er mensen zijn die het nog slechter hebben. Maar als ik jou toeslagen allemaal lees kon ik het niet laten om te reageren, omdat ik graag hoor hoe jij al die toeslagen regelt, en hoop ik dat ik zonder dat ik het wist recht heb op meer toeslagen, al ben ik bang dat ik het allemaal wel goed heb uitgezocht.
      Groet M

      Reageren
      • E

        Eleonoor

        @Mip
        Je hebt helemaal gelijk .
        1300 heb ik gehad …. maar de andere toeslagen ken ik niet eens .
        Sorry @joke denk dat je verkeerd bent in gefluisterd/ geïnformeerd.
        Waar woon jij eigenlijk welke gemeente ? Dan kom ik alsnog die kant op zodat mijn laatse stukje leven toch nog iets makkelijker word .
        Want met al die vergoedingen die jij opnoemt (moest er eigenlijk om lachen zoveel als het was wat er helemaal niet is) … dan kan deze oma ook een iets Leuks doen met haar kinderen.
        Ik hoef geen luxe.
        Ben helaas alleen staand 2 lieve mannen weg moeten brengen beide overleden.
        Ik heb wel prachtige volwassen gezonde kinderen en kleinkinderen.
        En kijk na wat ik kan en niet stampvoetend wat ik wil.
        Ik heb elke dag brood en ‘n hoofdgerecht plus mijn kopje thee Nou hoe heerlijk is dat
        Er zijn er bij die hebben zelfs dat niet dus Joke ga genieten van je leven.
        Het is zo voorbij en dat zou zonde zijn .
        Groetjes Noor

        Reageren
        • M

          Mo

          @Eleonoor

          U heeft helemaal gelijk! wees blij als je glas halfvol is en streef niet naar een vol glas.
          Er zijn miljoenen mensen die maar een paar druppels in hun glas hebben…..we klagen
          maar zo slecht hebben we het niet,de mensen worden helaas steeds afgunstiger en hebzuchtiger 🙁

          Reageren
          • L

            Leny

            Tevreden zijn met wat je hebt is ook een pré .
            Het kan altijd erger.

            Reageren
    • I

      Ivo

      @Joke

      Jij hebt het over toeslagen bij de de punten A, C en D.
      Deze zijn al lang geleden vervallen.
      Mensen met een minimum uitkering ontvangen dit al jaren niet meer.
      Dus…….informeer eest goed voordat jij jezelf nog meer baar beneden haalt, wat de financiële situatie betreft

      Reageren
    • G

      Grr

      @Joke
      Zuurtje …. misschien emigreren ???

      Reageren
    • B

      Brenda

      @Joke Hai ik snap dat het allemaal rot voor je is
      Ik heb mijn leven lang gewerkt totdat het echt niet meer kon, en leef tegen woordig van een wia uitkering met een klein beetje aanvulling van de sociale dienst
      Ik krijg idd energie toeslag, maar al die andere dingen/bedragen geen idee waar je over praat
      En ik snap best dat je ook bepaalde dingen wilt krijgen die jij nu niet krijg, maar ik kan je vertellen ik loop bij de kledingbank hierzo en ik ben er blij mee hoor maar dat valt nou niet echt onder nieuw zullen we maar zeggen
      En voedselbank krijg ik niet want je mag een bepaald “vrij” te besteden bedrag hebben voor boodschappen, echter dat heb ik niet want daar moet ik mijn maandelijkse niet vergoede medicijnen van kopen
      En wordt er gewoon gezegd dat is uw vrije keuze u kunt voor dat geld ook boodschappen kopen PARDON !
      zonder medicijnen doe ik het niet zo best meer
      Dus graag zou ik willen weten over welke gemeente jij praat, want daar is het blijkbaar allemaal een stuk anders geregeld dan hierzo

      Reageren
    • A

      Adtrid

      @Joke

      Nou Joke,het is voor mensen die niet meer kunnen werken door ziekte of wat dan ook niet prettig.
      Ik vindt je reactie toch wel wat bot ,sorry

      Reageren
    • N

      Natasja

      @Joke
      Dat verschilt per gemeente, alles wat jij noemt hebben wij niet behalve langdurigheidstoeslag en dis is al jaren 80 euro in het jaar. Witgoed is een lening, ook geen 200 extra energie toeslag, geen dierenarts kosten. Dus ligt echt aan waar je woont

      Reageren
    • V

      verony

      @Joke

      beste joke,
      wij aow plus niks klagen niet hoor, we willen alleen weten wanneer iets uitgekeerd wordt ( zou jij ook doen toch)
      en hou op met te vertellen wat mensen met weinig geld allemaal wel niet in een oude kous hebben, wees blij voor iedereen , gun mensen iets
      en stop met gal spuien , jij mag ten alle tijden ook iets leuks doen hoor
      de garoeten

      Reageren
    • F

      Frida

      @Joke Ik ben het helemaal met u eens. Vele gebruiken de energie toeslag niet waar voor het is bedoeld. Zo blijf je schuld houden aan je opgebouwde schuld. Envele met een lage energie rekening kregen ook de toeslag, controle is ver te zoeken

      Reageren
    • H

      Hester

      @Joke

      Inderdaad stop zelf met klagen.

      Als ZZPer had je jezelf toen al moeten verzekeren tegen dit soort tegenslagen.
      Je heb niet zomaar een betalingsregeling van 6 jaar bij BBZ.
      En nu baal je dat je niks krijgt, omdat je ipv de overheid, je moet verzekeren?
      Vrij logisch toch.
      Hier in Nederland geldt nog altijd
      “Voor wat, hoort wat” Ook voor degene die ongewild of buiten hun schuld in een uitkering terrecht komen.
      Tuurlijk zijn er die er misbruik van maken, maar het overgrote deel niet.
      Jij houdt iig meer over dan ik!
      Kijk dus eerst naar jezelf ipv naar anderen.

      En nog ff dit
      Als jij weet waar ik , met inkomen van 1120, nog ergens 6000 euro heb liggen , help ik zoeken.!!
      Fijne dag

      Reageren
    • J

      Jan

      @Joke
      Watje zegt klopt helemaal joke. ik werk bij de gemeente en ik spreek die nietsnutten dagelijks. Bewust niets willen doen. En de mensen die hard werken maar een leeg inkomen hebben die de energietoeslag echt verdienen en goed zouden kunnen gebruiken krijgen niets. Weet je hoeveel mensen dagelijks bellen om te vragen wanneer die toeslag voor 2023 komt. 9 van de 10 heeft niet eens een hoge jaarafrekening gehad maar geld terug gekregen. Plus de gemeente Amsterdam is langs gekomenet bespaar tips en allemaal cadeaus om te besparen dat geld gebruiken om kleding te kopen naar de coffeeshop te gaan en noem maar op en elke dagmaat lopen zeiken om dat ze hun geld niet hebben gekregen! Hun geld hahah. Ga werken ga een goed voorbeeld voor je kind zijn en hou veder gewoon je bek dicht

      Reageren
    • L

      louis

      @Jokevolgens mij ben je zelf de grootste klager

      Reageren
  • O

    Olaria

    Hun betalen geen energie. Ze hebben top salaris. Ze begrijpen het wel. Maar ze voelen het niet. als zij ook in het minima waren was die energie toeslag allang betaald. Wie niet voel wie niet zorgen maak. Als je niet betaald word je energie afgesloten. Je gebruik je eten geld om de hoge kosten te betalen en je moet met honger blijven totdat ze willen betalen. Malicieus praktijk. Misbruik maken van hun functie en misbruiken maken van hun macht. Niemand ga in opstaand tegene zukle parkijken

    Reageren
  • M

    Maaike

    Ja ej dan al die mensen die lopen te klagen over al die uitkeringstrekkers Alsof mensen daar zelf voor gekozen hebben ofzo, en nee het is geen feest of een vetpot in de bijstand, Het is pure armoede, waarom begrijpen zoveel mensen dit simpelweg niet, Zo irritant en zo ontzettend dom of naief. En dan ook nog jaloers zijn of worden op mensen die in de bijstand zitten, dan is er echt een steekje bij je los. Ga lekker zelf eens ervaren hoe het is in de bijstand, dan piep je wel anders. Zielige figuren hier zeg op dit form. Ik gun iedereen met bijstand Wajong wia wel de Energietoeslag waar je recht op hebt!!

    Reageren
    • N

      Nan

      @Maaike dit!

      Reageren
      • M

        Moon

        @Nan

        Ja inderdaad had liever ook een baan gehad,dan in de bijstand.Hele inkomen gaat op aan rekeningen.En nog maar niet te spreken dat je eigenlijk er buiten valt,geen visite kan hebben.Omdat jezelf niet eens meer normaal kan eten.Het is overleven,elke dag.En je word er ook gedeprimeerd van,soms denk ik laat me niet meer wakker worden.Want het is geen leven,maar overleven.En sparen hoe,?Mensen oordelen,maar het is echt niet aan te bevelen.Had graag ook anders terecht gekomen in mn leven.Ben wel dankbaar dat ik in iedergeval een dak boven mn hoofd heb,maar alles is zo duur geworden.Dat je soms wel met pijn in je buik zit,omdat er nauwelijks wat in huis is.Nee je kan pas oordelen als jezelf weet hoe het is.Mam waarom eten we zo,nou lieve schat.Omdat ik het niet heb.En als je niet meer gezond bent,heb je totaal geen vooruitzicht.En ook je kind is daar de dupe van.

        Reageren
  • W

    William

    In Barendrecht is het net zo schandalig over de datum van het uitkeren van de energietoeslag 2023. Zelf hebben ambtenaren het niet zo nodig maar de minima wel, waarom moet je toch in vredesnaam wachten tot eind november, schandalig.

    Reageren
  • C

    Corrie Bloemink

    Niet normaal de eindafrekening komt er bijna aan sommige gemeenten hebben al 500 euro uit gekeerd Rotterdam is altijd de laatste waarom is al erg genoeg dat wij minima het nodig hebben.

    Reageren
    • R

      Remie

      @Corrie Bloemink

      Ik heb gehoord en las het net nog in een reactie. Dat het geld volgend jaar word uitgekeerd 1300 .r.dam spijkenisse rozenburg er is ook nog niets zeker w8ten op goedkeuring hogere hand .

      Reageren
  • N

    N.T

    Wat een schande dit! Zou uiterlijk in juli betaald worden en juli is nu voorbij en nog niks!!!

    Reageren
    • M

      Mary

      @N.T
      Ik heb er geen vertrouwen meer in steeds weer beloven en niets

      Reageren
    • S

      stortgoed

      @N.T

      Dat komt omdat Rutte de stekker uit het kabinet trok. Alle wetgeving is daardoor stil gelegd.

      Reageren
  • S

    Sienhouwaart

    Ach. Ja zal fyn ,,zyn. Beetje lucht om dat geld krygen ach ja had een tweedehands wasmachine gekocht haat het zo gebeurt altyd wat mee heeft geen zin in schuld durf de winkels niet in ook weer huur de hoogte in ach altyd als ik wat vraag nee u kom. Er niet voor aanmelden voor ja stond leeg huis kreeg niks gemeente ga niet op my knieen heel erg in my rug niks aan te doen inmiddels ander huisje dacht warm dit huis 2 kamers op my matras denk lyken wel vlooien weggegooid leg op de bank nou ach dacht in februari wat een gek gelyd o wat erg 15 kachelbuizen herrie sissen snacht ook my hoofd kan niet meer denken zo erg of het nou zomer is winterr hele waas door de kamer benedenhuis nog nooit meegemaakt ja zag huisjes leeg moet op woonnethaaglanden komen nou niks gezienis een al verhuurt hiervoor was ik in huisje zeg my huisje nee kom er een man kreeg het Nederlands was afgeblufd ja vestiahofwonen nou zyn er nog een paar weg hier gek in my hoofd wat dom om te smeken als ze my geen huisje geef zet dan kist hier wat een leven waar gaat het heen zo gestofzuigd bad kamer ook roet kom weer naar beneden ondanks dit ja nou yskast kopen hoop ik

    Reageren
    • M

      michiel

      @Sienhouwaart. Wat dacht u vam wat interpunctie, kan geen chocolade van uw reactie maken zo. Ik ga er gewoon scheel van kijken.

      Reageren

Schrijf een reactie

Het e-mailadres blijft prive.