Waar ben je naar op zoek?

Nieuws

Waarom je nooit telefonisch een energiecontract moet afsluiten

Je ontvangt een telefoontje van een onbekend nummer en besluit op te nemen. Aan de andere kant van de lijn hangt een deskundige en zeer overtuigende man of vrouw. Volgens diegene kan jouw energiecontract veel goedkoper.

Door zijn of haar gladde praatjes en beloftes van hoge kortingen lijkt het de ideale manier om te besparen op je vaste lasten. Maar niets is minder waar.

In dit artikel leg ik je daarom uit waarom je nooit via de telefoon een energiecontract moet aangaan.

Je wordt misleid

Het begint met het feit dat verkopers vaak telefonische energiecontracten onder valse voorwendselen aanbieden.

Feit is dat de verkoper vaak helemaal geen idee heeft van je huidige contract, leverancier en tarieven.

Toch vertelt de verkoper een leugen om je te strikken:

  • Uitgerekend jouw energieleverancier dreigt failliet te gaan.
  • Je zit momenteel in een veel te duur contract, je voorschotbedrag kan enorm omlaag.
  • Je maakt kans op een jaar lang gratis stroom en gas.

En zo zijn er nog talloze voorbeelden van misleidende handelsprakijken.

Hoge welkomstkorting, torenhoge tarieven

In veel gevallen worden er beloftes gedaan die niet waar gemaakt kunnen. De ene keer is iets gratis, maar achteraf moet je toch ergens voor betalen. De andere keer speelt de verkoper perfect in op jouw angsten en ben je geneigd om ‘ja’ te zeggen, terwijl je daar helemaal niet op zit te wachten.

Een andere, veelgebruikte truc, is het aanbieden van een enorme cashback of welkomstkorting, bijvoorbeeld van 250 euro. Dat lijkt een zeer aantrekkelijke korting, maar als je de kleine lettertjes leest, blijken de tarieven of vaste kosten exorbitant hoog te liggen.

De korting is een sigaar uit eigen doos. Sterker nog, je wordt opgelicht.

Aanstormend verbod

Met de recente daling van de energieprijzen constateert de ACM weer een flinke toename van verkopen via de telefoon en aan de deur.

Gelukkig wordt de consument binnenkort beschermd, want de Tweede Kamer eist dat telefonische verkopen en deurverkopen verboden worden. Vooral kwetsbare personen blijken er de dupe van te zijn.

Het is nog niet duidelijk wanneer het verbod van kracht wordt.

Tips

Lijkt een aanbod te goed om waar te zijn?

Zorg er dan altijd voor dat je de kleine lettertjes in elk contract leest. Je moet weten waar je je voor inschrijft en welke kosten er eventueel verborgen zijn.

Wat kun je doen als je wordt gebeld door een getrainde verkoper, bijvoorbeeld als je zelf misschien niet zo sterk in je schoenen staat?

Het klinkt simpel, maar volg de onderstaande stappen:

  • Wacht tot de verkoper zijn ‘zegje’ heeft gedaan
  • Vertel simpelweg dat je geen interesse hebt.
  • Ga niet inhoudelijk in waarom je geen interesse hebt
  • Ga niet inhoudelijk in op vragen van de verkoper
  • Zeg beleefd gedag en verbreek de verbinding

Voorbeeld

Een voorbeeld van hoe een gesprek zou kunnen lopen:

  1. Telefonische Verkoper: “Goedendag, u spreekt met Jan van EnergiePlus. Ik bel u met een fantastische aanbieding voor uw energiecontract. Heeft u even tijd?”
  2. Jij: “Dank voor uw aanbod, maar ik ben momenteel niet geïnteresseerd in het wijzigen van mijn energiecontract.”
  3. Telefonische Verkoper: “Ik begrijp het, maar mag ik vragen waarom u geen interesse heeft? We hebben namelijk gezien dat u momenteel een onnodig tarief betaalt”
  4. Jij: “Zoals ik al aangaf, heb ik geen interesse. Ik maak ik mijn energiebeslissingen graag in mijn eigen tijd. Een fijne dag gewenst.”

Verbreek de verbinding als de verkoper blijft doorgaan met het stellen van vragen of als het gesprek onprettig voor je wordt.

Maak gebruik van je 14 dagen bedenktijd

Ga je toch akkoord met een telefonisch aangeboden energiecontract?

Dan kun je daar onderuit komen.

Je hebt altijd een wettelijke bedenktijd van 14 dagen, ondanks de mogelijke druk van telefonische verkopers.. Deze bedenktijd, ook wel herroepingstermijn genoemd, geeft je de mogelijkheid om je beslissing te heroverwegen.

Binnen deze periode kun je het contract kosteloos en zonder opgaaf van redenen opzeggen. Dit kan vaak via de website van de energieleverancier, per e-mail of per post.

Doe zelf onderzoek

Als je op zoek bent naar een nieuw energiecontract, raad ik je aan om zelf onderzoek te doen:

  • Vergelijk de tarieven van leveranciers op verschillende vergelijkingssites
  • Lees beoordelingen van klanten en verdiep je in de kenmerken
  • Vraag zelf om hulp of advies als je dat nodig hebt

Benieuwd naar de laagste energieprijzen van dit moment?

Kijk dan eens hier.

Over de auteur

Koen Kuijper, al jaren actief als energie-expert, volgt dagelijks de ontwikkelingen in de energiemarkt. Met advies op maat ondersteunt hij huishoudens en is hij het vertrouwde gezicht in de media.

Meer over Koen

5 reacties

  • EEerlijke verkoper

    Beste Koen,
    Heb je nooit geleerd om niet iedereen over 1 kam te scheren?
    Je laat het lijken alsof iedere telefonische verkoper een oplichter is.
    Feit is dat ik afgelopen jaren duizenden mensen heb geholpen aan een goedkoop contract.
    Alsof er telefonisch nooit goedkope contracten zijn…
    Gelukkig zijn er genoeg wel denkende mensen die tarieven/vastrecht vergelijken. Kleine lettertjes worden bepaald door ACM niet door verkoper of leverancier. Verdiep je in vak voordat je erover schrijft!

    Reageren
    • FFrits

      @Eerlijke verkoper

      Ik ben anders nog nooit een eerlijke telefonische verkoper van energiecontracten tegengekomen. Misschien wel 10 keer gebeld, maar het het tarief is altijd hoger dan als je online gaat kijken.

      Conclusie: neem het risico niet.

      Reageren
  • MMarco Jansen

    mijn telefoon neemt nooit anoniem of buitenlandse of telefoon, gesprekken vanuit, telefoon cel aan.. kan iedereen aanzetten..

    wees eens slim, doe als, ik,

    DENK NA

    Reageren
  • MMarco Jansen

    gewoon opnemen en het naast de kat, neerleggen whahah die gaat, spinnen hun hebben kosten

    Reageren
  • MMarthijn

    Bedrijven bellen niet meer anoniem sinds enkele jaren. Dit is namelijk verboden geworden.
    Ook mag je alleen gebeld worden als je zelf klant bent geweest of wanneer je zelf akkoord bent gegaan met het gebeld worden.

    Wordt je gebeld? Denk dan nog even goed na via welk Candycrush-spel, TikTok-app of Facebook-quiz je zélf je gegevens hebt meegegeven..

    Reageren

Schrijf een reactie

Het e-mailadres blijft prive.