Waar ben je naar op zoek?

Nieuws

Vooral belastingen (€ 851) zorgen voor hoge energierekening in 2023

Uit cijfers van het CBS bleek gisteren dat de energierekening van juni maar liefst 52 euro per maand hoger ligt dan die van een jaar geleden.

Nu blijkt uit een analyse van energievergelijk.nl dat de hogere belasting daar een belangrijke rol in speelt. Bij een gemiddeld verbruik maken belastingen ongeveer 851 euro van de totale jaarlijkse energierekening van 2.645 euro uit.

2022 vs. 2023

Tussen 2022 en 2023 is energiebelasting op gas en elektriciteit met respectievelijk met 9 procent en 87 procent verhoogd, terwijl de korting op de energiebelasting tegelijkertijd aanzienlijk is verlaagd.

Overzicht van de belastingtarieven op energie voor huishoudens in 2022 en 2023:

20222023Verschil
Energiebelasting gas€ 0,4497 /m3€ 0,4898 /m3+ 9%
Energiebelasting stroom€ 0,0673 /kWh€ 0,1260 /kWh+ 87%
Heffingskorting energiebelasting€ 681,63€ 493,27€ 188,36
*Bedragen zijn exclusief btw

Daar komt bij dat de btw in de tweede helft van 2022 nog 9 procent was, maar deze begin dit jaar weer is verhoogd naar 21 procent. Die verhoging tikt aardig aan, want de btw wordt geheven op alle variabele energiekosten, netbeheerkosten, belastingen en vastrecht.

Eén derde energierekening bestaat uit belasting

Hoeveel belasting je betaalt op je energierekening is afhankelijk van je verbruik.

Op basis van de gemiddelde energieprijzen in juli en een gemiddeld verbruik bestaat 32,2 procent van de energierekening uit belasting, blijkt uit deze berekening. Dit komt neer op een bedrag van 851 euro per jaar.

De hoge energiekosten nemen een flinke hap uit de koopkracht van huishoudens, waardoor de vraag rijst of het demissionaire kabinet moet ingrijpen.”

Koen Kuijper (Energie-expert)

Op basis van de belastingschijven in 2022 zou het aandeel belastingen voor de energierekening in juli slechts 17,9 procent bedragen, ofwel 390 euro op jaarbasis.

Moet demissionaire kabinet ingrijpen?

Onder burgers groeit de roep om maatregelen te nemen tegen de hoge energiekosten. Huishoudens voelen de pijn in hun portemonnee en zoeken naar oplossingen. Echter, een verlaging van de belastingen op energie zou een directe impact kunnen hebben op inkomsten van de overheid.

Het demissionaire kabinet staat dus voor een complexe uitdaging. Maar ze lijkt ook vrij machteloos. Zo loopt de uitkering van de energietoeslag ook al vertraging op.

Over de auteur

Sinds 2014 is Bart Koenraadt actief als energie-expert voor deze site. Hij zorgt voor relevante en actuele informatie over de energiemarkt, zodat jij altijd beschikt over het laatste nieuws.

Meer over Bart

61 reacties

  • JJos

    Vulling gasbergingen in Nederland totaal 87,18 % op 28 juli 2023!

    Reageren
  • JJos

    Vulling gasbergingen in Nederland totaal 86,96 %.

    Reageren
  • WWRM

    Kunnen we het een keer positief houden en een topic hoe mensen trachten energie te besparen

    Overigens denk ik als we meer besparen de energie belasting omhoog gaat omdat de opbrengst gelijk moet blijven

    Wellicht kan het topic beperkt worden tot echt besparen en niet tot het beperken van de energie rekening

    Dingen als tocht vrij maken zouden dan genoemd kunnen worden maar niet zonnepanelen als een voorbeeld

    Reageren
    • DDaan

      @WRM
      Tocht is ook noodzakelijk in een gezonde woning.

      Reageren
  • JJos

    Alleen al de congestie in hoog- en laagspanning netwerken oplossen kost de komende tijd enorm veel geld!
    TenneT, eigendom van de Nederlandse staat, beheerd het hoogspanning netwerk!
    Door de energieaanvoer van windparken, zonneweiden en energieopwekking bij particulieren, ontstaan er een verstoppingen in het transportsysteem!
    Gevolg, er moeten meer hoogspanningsmasten bijkomen en die betalen wij!
    Wij betalen in feite de noodzakelijke uitbreiding van een staatsbedrijf, terwijl de oorzaak van de congestie niet bij ons ligt!
    De huidige netwerken zijn sterk verouderd!
    Zij waren immers berekend op de conventionele wijze van energie opwekking!

    Reageren
    • DDaan

      @Jos
      U bedoeld dat Tennet jaaarenlang niets heeft gedaan aan het hoogspanningsnet en Stedin bv niets aan het laagspanningsnet, behalve noodzakelijk onderhoud. Dus jarenlang opbrengsten in winst uitgekeerd.

      Reageren
      • JJos

        @Daan
        Niet alleen Stedin!
        Er gingen bakken vol geld in en er kwam vrijwel niets uit.
        Alleen noodreparaties.
        Aan de uitbreiding van het hoogspanningsnet en laagspanningsnet werd niet of nauwelijks iets gedaan!
        Daar betalen wij nu met ingang van 1 januari 2023 € 120,00 per jaar voor die verstopt is in de netbeheerkosten!
        Waar het geld is gebleven is mij een raadsel.

        Reageren
    • BBen

      @Jos
      Betreffende het hoogspanningsnet, in Zeeland komt de stroom van enkele windmolen parken aan land. Hiervoor wordt een nieuw 380KV hoogspanningsnet voor aangelegd. Het nu nog oude in bedrijf zijnde 380KV net wordt na ingebruikname verwijderd nu blijkt dat ook het hoogspanningsnet in Zeeland vol is begrijp ik niet waarom men het oude stroomnet
      Straks gaat verwijderen, een uitbreiding van schakel en of onderstations voor behoud van dit oude 380KV traject lijkt mij goedkoper dan weer een nieuw traject aan te moeten leggen.

      Reageren
      • JJos

        @Ben
        Hartelijk dank voor uw aanvullende informatie!

        Reageren
      • JJos

        @Ben

        “ Vertraag de energietransitie want er dreigt stroomuitval” is de kop van een artikel in de NRC vandaag!

        In Limburg, Noord Brabant, Zeeland zit het al vast!
        Toch wordt het ook door inzenders hier glashard ontkent!

        Reageren
  • JJos

    Vulling gasbergingen in Nederland totaal 85,95 %.

    Reageren
  • EEjc

    Ik, kleine zuinige gebruiker, val tussen wal en schip. Mijn verbruik is iets van 200% gestegen ten opzichte van voorheen máár is alsnog te laag voor het Energieplafond. Dus ik had liever die €190,- blijven ontvangen.

    Reageren
  • KKees

    Veel mensen hebben op d66 gestemt, straks betaal je 66 cent tax op een m3 gas, blijf maar stemmen hierop domoren…..

    Reageren
    • JJos

      @Kees
      Jazeker!
      In de tweede schijf, verbruik boven de 800 m3, 67 cent per m3, exclusief 21 % BTW!!
      Inclusief € 0,81 per m3 gas!

      Reageren
    • MMo

      @Kees

      Helemaal gelijk! Ik mag het niet zeggen maar o o o wat zijn mensen soms
      domme schapen en maar mekkeren. Maar eens nadenken waar stem ik het
      beste op …tja …..

      Reageren
      • AAOW

        @Mo
        CDA ?

        Reageren
  • KKas

    Sommige mensen vallen tussen wal en schip en dat is zuur. Maar de grootste schreeuwers online hebben toch echt vaak zelf zitten snurken en lopen nu te klagen maar doen zelf nog steeds niks… ik heb toen jaar gespaard voor een eigen huis met zonnepanelen, want dat de prijzen ergens de lucht in zouden gaan was natuurlijk al lang bekend. Afgelopen jaar was mijn energienota minus 80 euro per maand. Van de opbrengst van de afgelopen jaren van die panelen nu een hybride warmtepomp gekocht en ook dit jaar zal de energienota waarschijnlijk negatief uitkomen. Krijg dus weer geld toe. Dat krijg je tijd besteedt aan het zoeken naar oplossingen ipv alleen maar te klagen.

    Reageren
    • JJos

      @Kas
      U bent geweldig goed!
      In één jaar een huis met zonnepanelen bij elkaar sparen is een topprestatie!
      Dat geeft u nu kennelijk het recht om andere inzenders uit te maken voor grote schreeuwers, klagers en snurkers die zelf niets doen om hun eigen energievoorziening te verbeteren!
      Volkomen onjuist!

      Reageren
    • MMarcel

      @Kas

      Je snapt dat niet iedereen zomaar even een huis kan kopen?
      Sowieso is het aanbod er niet of hebben ze domweg niet de finaniële middelen.

      Die mensen zitten daarom vaak vast aan een (matig verduurzaamde) huurwoning.
      Probleem is vervolgens dat je daar, als de verhuurder het niet doet, meestal niet zomaar zonnepanelen op kan of mag aanbrengen. Als je ze al kunt betalen.

      Reageren
    • WWRM

      @Kas Ik dank u dat mijn donatie weer te waarderen aangezien ik geen zonnepanelen heb en uw negatieve energie rekening vermindering weet te waarderen

      U snapt mijn sarcasme

      Reageren
    • DDaan

      @Kas

      Met minus 80euro per maand heb je toch helemaal geen hybridepomp nodig. Dan heb je zowieso geen gasverbruik.

      Of je verhaal klopt gewoon niet.

      Daarbij, de investering in de zonnepanelen zijn met minus 80euro per maand in pakweg 5jaar pas terugverdiend, daarna kun je pas weer sparen voor een hybridepomp van circa €12000 euro.

      Een eigen huis kopen kost ook circa 6% aan additonele kosten en die moeten dan ook eerst terugverdiend worden+investeringen en kosten verhuizing.

      Lijkt me met minus 80euro in de maand wel erg optimistisch of u liegt gewoon.

      Reageren
  • WWRM

    Ik moet spontaan aan drie liedjes denken

    Zeg maar niets meer Vluchten kan niet meer
    België

    Laten we de humor er van inzien straks hebben we 0.000036 graad bespaart en wellicht wordt dat getal net zo beroemd als de gulden euro omreken koers

    We moeten maar denken elke mislukking heeft een prijs

    Reageren
    • AAOW

      @WRM
      Goedemorgen @WRM.
      Prachtig.

      Reageren
      • WWRM

        @AOW Gezien de energiebelasting betaald u bijna zelf uw energietoeslag en uiteraard voor het militaire materiaal naar de Oekraïne en andere geopolitieke doelstellingen en de vluchtelingen met gezinshereniging waar mevrouw Carola schouten zich hard voor maakte

        Reageren
        • AAOW

          @WRM
          Als ik de Energietoeslag 2023, eind oktober 2023 ontvang, kan ik inderdaad een deel van de energiekosten in mindering brengen!
          Het is alleen Godgeklaagd, dat veel meer mensen óók in de knel zitten waarvoor helemaal niets wordt gedaan!

          Reageren
  • Kkees

    Nu werken wij samen per week een 130 uur gemiddeld om te zorgen dat we het elke maand rond kunnen breien voor eten op de tafel,het word steeds moeilijker en moeilijker.
    Onze buurvrouw uit Senegal houd meer over dan ons, we houden niets over.
    Na de bouwvak ga ik drie dagen werken en mijn vrouw gaat 1 a 2 dagen werken, na het uitrekenen komen we via zorgtoeslag en allerlei toeslagen voor energie 1300€ enzenzen dat soort dingen hoger uit dan dat we fulltime werken. Zijn we gek geweest die 30 jaar.

    Reageren
    • MMarcel

      @kees

      Reageren
    • MMarcel

      @kees

      Om heel eerlijk te zijn denk ik dat uitgaande van het huidige minimumloon het inkomen bij in totaal 40 gewerkte uren per week al te hoog is om in aanmerking te komen voor de energietoeslag.

      Ik zou het nog even na (laten) rekenen voor ik minder ging werken.

      Reageren
    • DDaan

      @kees

      U kunt ook in Senegal gaan wonen. Daar heeft u het vast beter dan uw buurvrouw. Uw ellende hier in NL is dan per directe verhuizing opgelost.

      Oh, ja, dan heeft u wellicht andere problemen zials geen water en eten. Maar in ieder geval is uw energienota veel minder tot nul gereduceerd.

      Reageren
  • DDirk

    De opbrengst van de energiebelasting wordt doorgesluisd naar zeer winstgevende bedrijven zoals Shell en Google met dank aan Rutte en de zijnen waaronder de pvda

    Reageren
    • NNico v Oss

      @Dirk
      Dus al helemaal geen PvdA stemmen !!!!

      Reageren
      • WWRM

        @Nico v Oss Het maakt niet uit ze hebben bijna allemaal dezelfde doelstellingen

        Reageren
    • KKas

      @Dirk misschien heeft u het gemist, maar Rutte is toch echt VVD… maar vooral links de schuld blijven geven, weer rechts stemmen en verbaasd zijn dat er niks verandert…

      Reageren
      • AAOW

        @Kas

        Dat zou toch het toppunt zijn!

        Reageren
  • JJos

    Ook de middeninkomens, die geen enkele toeslag ontvangen krijgen er nu problemen mee!
    Er zou een overgangsregeling moeten komen bij die toeslagen!
    De grens is nu veel te abrupt!
    Paar centen teveel en je bent de sigaar!

    Ik verwacht overigens niets meer van dit kabinet.
    Toen het nog goed ging en het het geld binnenstroomde, konden ze alleen maar bezuinigen en de belangrijke zaken continu voor zich uitschuiven.
    Dat doen ze nu nog, maar bezuinigen is niet meer van toepassing.
    In tegendeel!
    De liberalisaties hebben niet het gewenste effect gehad.
    Integendeel.
    De energiesector en ook de zorg zijn daar onder andere een voorbeeld van.
    Vele van u kunnen dat met nog veel meer voorbeelden aanvullen.
    Met name @Marcel en @ stortgoed.

    Reageren
    • MMarcel

      @Jos

      Vorig jaar moesten ze de maatregelen er ff vlot doorkrijgen. Snap ik ivm plotselinge paniek op dee markt.

      Wat ik werkelijk niet begrijp is hetvolgende:

      Waarom is er in de inmiddels verstreken tijd niet gewerkt aan een aanpassing van de toeslagen ivm energiekosten? Door een simpele verhoging van de zorgtoeslag bijvoorbeeld zou het geld veel beter terechtkomen bij de meest kwetsbaren.

      Hetzelfde effect zou ook bereikt zijn door te draaien aan de knoppen van de algemene heffingskorting op inkomen. Die bouw je namelijk ook af naarmate je inkomen stijgt.

      Reageren
      • JJos

        @Marcel
        Daarom ben ik ook heel nieuwsgierig naar het wetsvoorstel van mevrouw Schouten.
        Ze hebben nu immers ruim de tijd gehad om goed na te denken en te rekenen!

        Reageren
        • NNico v Osd

          @Jos

          Ik verwacht niks van deze vrouw !

          Reageren
          • AAOW

            @Nico v Osd
            Dan ziet het er slecht uit voor de doelgroep.

            Reageren
          • AAOW

            @Nico v Osd
            Mevrouw Carola Schouten stopt ermee en neemt haar breiwerk weer ter hand!

            Reageren
      • WWRM

        @Marcel Er was niet echte paniek over de markt hooguit over de verkiezingen en de mogelijke politieke gevolgen

        Reageren
        • JJos

          @WRM
          Het spreekt voor zich dat @Marcel het over de energiemarkt had!

          Reageren
    • WWil

      @Jos
      Helemaal mee eens,ook de midden inkomens!!!
      Werken zou moeten lonen dat gebeurd niet en als je dus allebei werkt wordt je juist gestraft !! en val je overal uit de boot totaal geen toeslagen!!

      Reageren
      • MMarco harteveld

        @Wil
        U heeft helemaal gelijk wij worden net zo goed geraakt door de grote graai groep

        Reageren
  • MMarcel

    Ik heb zou hier wel 2 kleine opmerkingen willen plaatsen.

    1 – Opslag voor duurzame energie is dit jaar komen te vervallen en zit nu bij de accijns in.

    2 – In 2022 was er sprake van tijdelijke maatregelen.

    Wanneer je 2023 afzet tegen 2021 zijn de verschillen aanzienlijk kleiner. De stijging van overheidsheffingen op stroom zijn dan zelfs verwaarloosbaar.

    Is dit in de vergelijking meegenomen?

    Reageren
    • FFrits

      @Marcel
      Zo zit het inderdaad, het artikel riekt dan ook naar stemmingmakerij. Edoch, energie is duur en de belastingen hoog. Met eigen zonnepanelen kun je al veel van die kosten voorgoed elimineren.

      Reageren
      • WWRM

        @Frits Met het aflopen van de saldering kunt u het woord voorgoed vergeten

        Reageren
  • JJos

    Het is geen belasting maar tel daar dan ook nog eens de zeer sterk gestegen netbeheerkosten bij op en de ramp is compleet!

    Reageren
    • MMarcel

      @Jos

      Inderdaad.
      En ik vrees als ik denk aan welke investeringen nog nodig zijn omdat het net nu al vastloopt het eind van deze stijgingen nog niet in zicht is.

      Reageren
      • JJos

        @Marcel
        Terwijl ze jarenlang zijn gewaarschuwd!
        De 10 KV kabels liggen al geruime tijd te koken in de grond!
        Op sommige plaatsen ook al heel vaak gerepareerd.
        De capaciteit is al veel langer te klein!
        Had een woonhuis vroeger een aansluitwaarde van 6 A, dan is dat nu vaak 3 x 25 A.
        Dat moet allemaal door een betrouwbaar netwerk en dat is er niet meer!

        Reageren
        • JJos

          @Jos
          Het was wel heel erg dom van het kabinet om zonnepanelen te stimuleren en te subsidiëren terwijl je weet dat het netwerk de standaard capaciteit al niet aan kan!
          Op een zonnige leveren panelen zoveel energie op dat het netwerk vastloopt!
          Sommige plaatsten wel 60 of meer zonnepanelen!
          Vaak veel meer dan het berekende eigen verbruik!
          Daar was niet op gerekend.

          Reageren
          • JJos

            @Jos
            * Op een zonnige dagen leveren panelen zoveel energie op dat het netwerk vastloopt!

            Reageren
          • FFrits

            @Jos
            Netwerken lopen nergens vast. Lokaal kan hooguit een aantal uren per jaar de netspanning wat hoog zijn waardoor zonnepanelen tijdelijk afschakelen. 99% van de tijd is daar geen sprake van.

            Reageren
          • JJos

            @Frits
            Leest u de vakliteratuur niet?
            Ik spreek geregeld medewerkers van netbeheerders!
            Het is niet alleen het netwerk maar ook zijn het de kabels in de woon,wijken!
            In onze in de buurt bij Liander kunnen nieuwe aansluitingen er vaak niet meer bij?.
            Veel storing door verrotte kabels vooral in wijken waar de riolering is vervangen.
            De aannemer had het natuurlijk wel gezien maar repareerde de kapot getrokken kabels met ducktape!
            Zand erover en niets meer van te zien.
            Gevolg,.
            Uitval van straatverlichting, dan de ene fase en daarna de anderen er uit.
            Een kompleet verrotte kabel met veel overlast, urenlang!
            Vertelt u mij niets over het netwerk en zijn huidige staat.
            Er is ook jarenlang over gerapporteerd aan Den Haag.
            Ook door Tennet.

            Reageren
          • KKas

            @Jos ik werk in de energie branche (netbeheerders zijn mijn directe collega’s), wat u hier zegt is voor 90% klinkklare onzin… misschien eerst zelf eens inlezen voordat u anderen voor gek verklaard?

            Reageren
          • JJos

            @Kas
            Wie verklaarde ik voor gek?
            Waar staat dat?

            Reageren
          • JJos

            @Kas
            Geeft u eens aan waar wij van mening verschillen?
            Daar hebben we wat aan?
            Dus de enorme prijsstijging voor de netbeheerkosten is volgens u ook niet nodig?
            Er is niets aan de hand?

            Reageren
          • JJos

            @Frits
            Dit jaar een behoorlijke verhoging van de netbeheerkosten!
            Volgend jaar en de komende jaren ook!
            Een medewerker van een netbeheerder vetelde mij, dat zij het onderhand ook te gek vonden!
            Vijf kabelmoffen op een paar meter ipv een stuk kabel er tussen!

            Reageren
          • Kkees

            jos@

            Nu nog wel, komen steeds meer electrische auto s bij, staan ook dag te laden,warmtepompen,airco s die vreten stroom.Snachts duurder maken, overdag goedkoper,ken veel die snacht s alles aanzetten.

            Reageren
          • JJos

            @kees
            Tja, de grote stroomstoringen nemen enorm toe.
            Uren lang geen prik op de leidingen.
            Verdeelstations, tranformatorhuisjes en kabels in de fik!
            Een niet in te schatten teruglevering van zonnepanelen!
            Onvoldoende capaciteit voor nieuwe aansluitingen!
            Door overbelasting zakken zelfs hoogspanningskabels door!
            Jarenlang verwaarloosd.
            Dat gaat ons nu heel veel geld kosten!

            Reageren
          • JJos

            @kees
            Daardoor betalen we met z’n allen als eindverbruiker vanaf dit jaar € 120,00 per jaar voor de problemen in de transportcapaciteit bij Tennet!
            Alle energie wordt verplaatst over kabels.
            Ook de met zonnepanelen teruggeleverde energie!

            Reageren

Schrijf een reactie

Het e-mailadres blijft prive.