menu

Vattenfall verlaagt vaste tarieven: tientjes goedkoper (per 29 oktober)

Vattenfall verlaagt per 29 oktober de vaste tarieven voor stroom en gas. Een nieuw vast jaarcontract is daardoor goedkoper: huishoudens betalen zo’n 13 tot 33 euro minder dan wanneer ze gisteren een contract hadden afgesloten.

Onlangs voerde Vattenfall ook al fors lagere variabele tarieven door. Ook andere leveranciers hebben flinke prijsverlagingen doorgevoerd.

Een top 10 van energiecontracten die het meest zijn gedaald check je in dit overzicht.

Overzicht van tariefwijziging

De lagere tarieven zijn mogelijk doordat de gasprijs op de handelsmarkt al maanden op een stabiel, laag niveau staat.

Een overzicht van de oude en nieuwe prijzen:

Oude tarievenNieuwe tarieven
Stroom (enkel/normaal/dal)€ 0,246 per kWh€ 0,243 per kWh
Gas€ 1,207 per m³€ 1,193 per m³
Jaarcontract Vattenfall (voor nieuwe klanten)

Op jaarbasis loopt het voordeel van de tariefwijziging op tot ongeveer 35 euro, afhankelijk van het verbruik.

Nummer 1

Als gevolg van de nieuwe tarieven staat Vattenfall nu van de goedkoopste energieleveranciers bovenaan het lijstje.

Dat komt enerzijds door de lage tarieven en anderzijds door de hoge korting bij een overstap.

Bij een jaarlijks verbruik van 2.300 kWh stroom en 900 m³ gas komen de netto maandkosten bij het jaarcontract van Vattenfall uit op 124,66 euro.

Top 5 goedkoopste

EnergieleverancierStroomprijs /kWhGasprijs /m3OverstapkortingBedrag
1. Oxxio
Vast (1 jaar)
€ 0,249€ 1,172€ 380 korting€ 124,86
2. Vattenfall
Vast (1 jaar)
€ 0,247€ 1,192€ 400 korting€ 125,33
3. Energiedirect
Vast (1 jaar)
€ 0,239€ 1,178€ 340 korting€ 126,76
4. Innova Energie
Vast (1 jaar)
€ 0,262€ 1,214€ 415 korting€ 127,63
5. BudgetEnergie
Vast (1 jaar)
€ 0,254€ 1,188€ 390 korting€ 128,21

Wil je weten welke aanbieder in jouw situatie het goedkoopst is?

Maak dan gebruik van deze handige rekentool.


Auteur

Geschreven door:

Auteur Bart Koenraadt

Sinds 2014 is Bart Koenraadt actief als energie-expert voor deze site. Hij zorgt voor relevante en actuele informatie over de energiemarkt, zodat jij altijd beschikt over het laatste nieuws.

Meer over Bart

45 reacties

  • F

    Fulano de Tal

    Elke keer weer dat gezeik over vaste of variable tarieven. Geef gewoon iedereen de scherpste prijs afhankelijk van de inkoopprijs. Dat is een win/win situatie voor iedereen. Wat da ht je dat al die dure reclame op radio en TV wel niet kosten. Dat geld kan ten goede komen aan de windconsument.
    Even los van het verhaal dat er vroeger GRATIS energie was. Bezeken worden we toch, maar laat het, zolang het duurt, het in ieder geval wat transparanter maken.

    Reageren
  • R

    Rina

    Gewoon geen vast contract maar variabel dan heb je dit gezeik niet en dan krijg je wel korting

    Reageren
  • M

    Marcel

    Trouwen vaste klanten hebben van deze korting zeer zeker recht op, dit ook als beloning voor altijd trouw blijven aan Vattenval!!!!

    Reageren
    • M

      MrXperia

      @Marcel

      Ik ben al jaren vaste klant bij Vattenfall en er is geen andere energie leverancier die onder de 100 euro kan komen die ik nu per maand betaal voor gas en licht met een variabel contract.

      Reageren
      • B

        Bert

        Gemiddeld over 1 jaar ANWB energie betaal ik 62 euro per maand

        Reageren
    • H

      H.Rouwendal

      @Marcel
      Ik ben even geleden overgestapt naar Vattenfal,dat zou.toch te gek zijn !!

      Reageren
      • J

        JustMi

        @H.Rouwendal

        Als je ze even belt zijn ze altijd bereid mee te kijken
        Hebben ze bij mij jaren geleden ook gedaan en als vaste klant krijg je ook n aantal leuke extra voordelen hoor, iedere jaar weer

        Reageren
    • J

      Joost van den Broek

      @Marcel

      Reageren
    • A

      Andy

      @Marcel
      Dat vind ik en andere trouwe klanten dus ook. Beloon ons voor trouwheid

      Reageren
  • H

    Harry

    De tarieven voor stadsverwarming zijn ongehoord hoog. Vattenval heeft het monopoly en maakt daar verschrikkelijk misbruik van!

    Reageren
    • G

      Gerard

      @Harry idd en dan die kosten voor onderhoud meer dan 750 euro per jaar. Ik verbruik de helft niet eens aan stadsverwarming.
      Rattenvall want we kunnen geen kant meer op.

      Reageren
  • W

    Wouter

    Vaste klanten zijn slapende klanten die betalen altijd te veel! Stap over of neem er genoegen mee. Aan jezelf te danken zo werkt het nou eenmaal. Dit doen vattenfal maar ook kpn ziggo etc

    Reageren
  • M

    Mick

    Onze geweldige overheid heeft al deze ellende veroorzaakt. Die hebben de macht aan de leveranciers gegeven. Dat heet privatisering. Grote energie reuzen geven niets om burgers, alleen om winsten. Dat zou nu toch wel duidelijk moeten zijn toch. Die zogenaamde blokverwarming of stadsverwarming zijn de beste melkkoe. Al gebruik je de verwarming niet, betaal je toch. Een alternatief is er niet. Resultaat consument kansloos. Waar blijft onze overheid? Alleen die kan door kordaat ingrijpen helpen.

    Reageren
    • A

      Annelies

      @Mick

      Reageren
    • A

      Annelies

      @Mick

      Ik roep dit al jaren die privatisering op alles heeft ons de kop gekost

      Reageren
      • H

        Harry

        @Annelies

        Dat wist pim Fortuin lang geleden al te voorspellen

        Reageren
    • M

      Mike

      @Mick

      Is er wel. Je kunt gewoon opzeggen. Alleen zul je dan via een electrische boiler oid moeten gaan, om te kunnen douchen ed. Ook een qooker oid systeem voor in de keuken. Scheelt je 900+ euro per jaar vaste aansluitkosten….

      Reageren
  • S

    Simon

    Ze moeten eerlijk zijn tegen over vaste klanten ben 34 jaar klant en verwacht dat ze ons ook deze prijzen aanbieden kijk ook of vattenfall dat doet.

    Reageren
  • E

    Erik van Vark

    Gek, dat Delta Energie niet wordt vermeld deze is ook voordeliger ben per april 2026 overgestapt

    Reageren
  • S

    Sanne

    Jammer dat er niet gesproken wordt over de ongelooflijk hoge vaste kosten voor stadsverwarming van vattenfall.

    Mijn verbruikskosten op 1 jaar zijn € 54,00
    Mijn vaste kosten € 680,- en dit was van vorig jaar. Dit jaar zijn de tarieven weer gestegen. Het staat niet meer in lijn met elkaar. € 680,- aan vaste kosten met zo’n laag verbruik. En juist mijn verbruik is zo laag omdat ik zoveel kwijt ben dat ik de kachel niet eens meer aan doe. Douchen doe ik via een speciale kraan die op stroom werkt. Welkom bij Vattenfall.

    Reageren
    • M

      Mike

      @Sanne ja dat klopt heb ik ook stadsverwarming. Het is jammer dat er geen andere bedrijven zijn die dat hebben anders was ik allang weg gegaan bij Vattenfall.

      Reageren
    • C

      Cc

      @Sanne
      Dit is een ACM en regering regelgeving probleem. Verhuis naar een ander warmtegeleiding en daar betaal je meer.
      Dit zijn namelijk de gestelde maximale… en somme bewoners hebben die van andere leveranciers.

      Maximale vaste warmtetarieven
      Naast uw verbruik betaalt u ieder jaar vaste kosten voor uw warmte. Deze kosten noemen we ook het vastrecht. In 2025 is het maximale vaste tarief voor:

      verwarming en warm kraanwater: € 577,48 (2024: € 582,82)
      alleen verwarming: € 288,74 (2024: € 291,42)
      alleen warm kraanwater: € 288,74 (2024: € 291,42)
      warmte die u verder moet opwarmen voor kraanwater en verwarming: € 321,69 (2024: € 310,52)
      Voor het meten van het verbruik (meettarief) betaalt u € 32,80 per jaar (2024: € 31,68).
      De prijzen zijn inclusief btw. Op uw warmterekening heet het warm kraanwater misschien tapwater.

      Reageren
  • T

    Thea

    Laatste jaar dat ik als vaste klant Vattenfall als leverancier wil. Je voelt je toch gewoon bedonderd als je ziet wat ze doen om nw. klanten binnen te halen. Laat klanten die al jaren trouwe klant zijn ook eens mee profiteren.

    Reageren
    • L

      Louise

      Ik ben ook al jaren bij Vattenval vaste klant en is heel oneerlijk dat vaste klanten met een vast contract geen korting krijgen

      Reageren
      • J

        Jan

        @Louise
        Vattenfall hanteert wel een blijvers korting van vijf procent per jaar met een maximum van 25 procent. Toch wel een leuke korting.

        Reageren
        • A

          Aad

          @Jan

          Reageren
        • P

          Pieter

          @Jan alleen als je stroom en gas gebruikt als je alleen stroom gebruikt vervalt 25 % korting dus al het werk ?

          Reageren
      • J

        Jan vd werf

        @Louise
        Ik vind dat vattenfall ook beter moeten opletten op de vaste klanten met meerdere jaren een vast kontrakt i.v.m. met tussen tijdslot verlagingen

        Reageren
    • E

      Eus

      @Thea, dit geldt helaas voor alle bedrijven met vaste klanten. De Staatsloterij is er ook zo één, jaren lang vaste klant waar het dan ook ophoudt.

      Reageren
    • C

      Cc

      @Thea

      Ze hebben voor vaste klanten juist altijd acties. En permanente voordelen. Zo heb ik jaren geleden meegedaan met een actie Samen in Zon. Leverde mij jaarlijks meer op dan een overstap bonus. En nu hebben ze ook weer een actie. Zoek maar op pilot bij Vattenfall. Of doe de zon check. Ze investeren juist in de vaste klanten. En richten op verduurzamen met de klant.
      Je moet wel zelf reageren of lezen, wil je alles wat bij je past kunnen gebruiken.

      Reageren
  • T

    True

    Gods zegen wanneer we overstappen op zelfvoorziening. Weg van deze uitbuiters. Dit huidige is een ziek manier van leven.

    Reageren
  • M

    Marjo

    Iedereen hoort deze korting te krijgen en niet de nieuwe klanten alleen ben al 43 jaar klant zo zijn er veel meer mensen
    Wij verdienen die korting

    Reageren
    • M

      Mevr

      @Marjo
      Heb je Vooruit? Dan kan je daar je korting op stroom toch pakken?
      Of heeft u als u al zo lang klant bent, niet standaard 25% korting op stroom.

      Als vaste klant heb ik wel eens een tientje meer gezien, maar in totaal krijg ik bij Vattenfall toch meer, met zekerheid.
      Iedereen weet nog tijdens de crisis Vattenfall te waarderen, maar zijn dat nu al vergeten.

      Reageren
  • M

    Marjo

    Klanten die jullie al jaren hebben moeten jullie juist belonen en niet die ieder jaar van de 1 naar de ander over stappen
    Zij zijn jullie trouw

    Reageren
  • C

    Cari

    Vattenfall maakt misbruik van haar monopolie positie en buit haar klanten uit! Schande.

    Reageren
    • M

      Mevr

      @Cari
      Oh ja joh? Op basis waarvan is dat gebaseerd. De ACM heeft namelijk bij alle grote controles telkens Vattenfall als doorlichting gebruikt. En hebben een andere mening dan u.

      Maar, ik heb het aan Google gevraagd. Die gaf dit aan:

      +3
      Ja, Vattenfall wordt over het algemeen als een betrouwbare energieleverancier beschouwd vanwege stabiele levering, transparante communicatie en goede klantenservice. Het bedrijf heeft in 2025 de Gouden Energie Award gewonnen en wordt vaak goed beoordeeld voor de transparantie van facturen en de kwaliteit van de klantenservice, hoewel er ook klachten zijn over minder persoonlijke interactie en prijzen.

      Reageren
  • M

    M. Enzerink

    Wow. Onlangs verlaging Vattenfall gehad na 2 jaar alleen maar verhogingen (ook al 20 jaar klant). Tarieven €0,28 voor stroom en €1,31 gas. En dan zie je dat nieuwe klanten nu een aanbod van €0,24 en €1,19 krijgen. Vattenfall schrijft dat het me €30,- per JAAR minder kost dan mijn vorige tarief. Maar met deze nieuwe tarieven zou het me met mijn jaarverbruik (als ik een nieuwe klant zou zijn) €30,-per MAAND minder kosten. Voel me echt ziek hiervan. Deze vaste klant zijn ze nu dan toch eindelijk kwijt!!!

    Reageren
    • D

      Danny

      @M. Enzerink

      Als je je aanmeld als vaste klant krijg je 25% korting op stroom

      Reageren
  • L

    Lagarde

    Waarom alleen nieuwe klanten al bijna 50 jaar klant bij nuon/vattenfall

    Reageren
    • M

      Martena

      @Lagarde

      Ik ben al vanaf 2014 bij vattenfall waarom ik niet goedkoper

      Reageren
    • M

      Marjan

      @Lagarde
      Hier ook al 50 jaar trouw aan Nuon/Fattenfall , gisteren gebeld of mijn vaste contract aangepast kon worden. Fijn dat u al zoveel jaren een trouwe klant bent , maar contract veranderen kost geld , zei mannetje van fattenfall

      Reageren
  • F

    Fulano de Tal

    Gewoon iedereen de scherpste prijs geven, een wi /win situatie. Wat denk je wat al die misleidende reclames kosten in kranten en op radio en tv?

    Reageren
  • F

    Fulano de Tal

    Waarom staat Vattenfall op 1 als Energiedirect goedkoper is?

    Reageren
    • F

      Frank

      @Fulano de Tal

      Ze rekenen de korting dan zijn ze goedkoper

      Reageren
  • F

    Franciska

    Waarom doet vattenfall . Dat ook niet bij mensen die al een contract hebben. Elk €10of€35 is er 1.

    Reageren

Schrijf een reactie

Het e-mailadres blijft prive.