Vattenfall verlaagt tarieven onder prijsplafond (voor nieuwe klanten)
Energiereus Vattenfall biedt nieuwe tarieven aan voor stroom en gas. De stroomprijs gaat met ruim 10 eurocent per kilowattuur omlaag en gas wordt exact een halve euro per kuub goedkoper. De tarieven komen daarmee onder het prijsplafond te liggen.
Er is helaas één nadeel: de nieuwe, lage tarieven zijn alleen beschikbaar voor nieuwe klanten die overstappen naar het energiebedrijf. Bestaande klanten zullen het moeten doen met de tariefwijziging die al klaarstond voor 1 april. Ook een verlaging, maar nog wel boven het prijsplafond.
Overzicht nieuwe tarieven
Dit worden de energietarieven (vanaf 1 april 2023) voor bestaande en nieuwe klanten van Vattenfall:
Soort | Bestaande klanten | Nieuwe klanten |
---|---|---|
Stroom per kWh (enkeltarief) | € 0,481 | € 0,378 |
Gas per m3 | € 1,831 | € 1,331 |
Vergelijk alle nieuwe tarieven hier.
De tarieven bij Vattenfall worden normaal gesproken ieder kwartaal gewijzigd. Dus het ligt voor de hand dat huidige klanten waarschijnlijk pas per 1 juli profiteren van de lagere energietarieven.
Normaal- en daltarief
Naast het enkeltarief wordt ook het normaal- en daltarief lager voor kersverse klanten van Vattenfall:
- Normaaltarief per kWh: € 0,403
- Daltarief per kWh: € 0,348
Terugleververgoeding
De terugleververgoeding van Vattenfall blijft staan op een riante 0,168 euro per kWh, wat een stuk meer is dan bij andere grote energieleveranciers:
- Essent: € 0,055 /kWh
- Eneco: € 0,090 /kWh
- Greenchoice: € 0,115 /kWh
Fors onder prijsplafond
De tariefverlaging van Vattenfall is op zijn minst indrukwekkend te noemen, want de prijzen komen nu fors beneden de grenzen van het prijsplafond te liggen: de elektriciteitsprijs ligt ruim 7 cent lager, en de gasprijs bijna 12 cent.
Op basis van een gemiddeld verbruik (2.479 kWh en 1.169 m3) betaal je bij Vattenfall zo’n 219 euro per maand. Toch zijn er meerdere energieleveranciers die het voor nog minder doen.
Check daarvoor de energievergelijker.
DDorus
Naast deze discriminatie is er nog meer an de hand. Vattenfall berekent niet gewoon de prijsplafond prijzen en waar de contracttarieven onder het plafond zitten de contract tarieven. Vattenfall berekent alle verbruik met de contracttarieven, in deze berekening verwerken ze dan de blijven loont korting en onder aan de streep keren ze geen euro blijven loont korting uit. Sterker nog het middelde verbruik 0.47 en 2,45 kan helemaal niet eens. Ik lig nu met ze overhoop over de eindafrekening (Ik ben dus ook vertrokken) omdat ik weiger om 213,70 bij te betalen, omdat ik op mijn berekening ruim 150 eiro lager uitkom, als ze dat bij al hun klanten doen. 3 miljoen? x 150 euro = ruim 300 miljoen voor vattenfall. Sta op en kom op voor je recht.
ReagerenBBianca
Mijn ouders klanten sinds 1975. Nu mooi opgestapt. Ik zou zeggen mensen stap op
ReagerenKKoosje.
Wat een schandalige profiteurs.Ben al 30 jaar klant.Vattenfall jullie doen je naam geen eer aan.Jullie moesten je schamen,zeker in deze zo moeilijke tijden.
ReagerenRR.Tigchelaar
Dus zover blijven loont
ReagerenCC.briene
Inderdaad niet zo netjes ik ben ook al klant sinds de jaren 80 op deze manier met je klanten omgaan is schandalig gewoon ga ook eens rondkijken om over te stappen
ReagerenDDennis
Schandalig. Dat wordt overstappen. Doei Vattenfal.
ReagerenWWilko
Hoop dat iedere klant van vattenfall overstapt zodat die oplichters uit Nederland verdwijnt
ReagerenLLouise Maaskant
Wat een waardeloze actie van Vattenfall Je vaste klanten moet je zo niet behandelen Als er snel niet iets veranderd ga ik weg bij Vattenfall
ReagerenLL.J. Voorthuijzen
Ik ben al jaren trouwe klant bij Vattenfall, maar stap nu over naar Budgetenergie. Heb eerst Vattenfall gebeld en krijg dan een onzin verhaal over de 25% trouwe klanten korting. Die geldt NL niet op gas. Schandalig hoe Vattenfall met haar vaste klanten om gaat.
ReagerenHHillie de Boer
Ik ben naar meer dan 30 jaar ook overgestapt naar budget energie
ReagerenMensen laat je niet langer bedonderen door vattenfal
JJesper
Het zijn bloedhonden. In juli nieuw contract en toen waren de inkoopprijzen op zn duurst. Nu willen ze dat ik voor een appartmentje van 50m2 100 euro meer ga betalen, ondanks het prijsplafond en goedkopere inkoopprijzen. Op valse voorwensen naar binnen gelokt. Criminele praktijken. Heb aangegeven om op te zeggen en nu hebben ze zelfs de jaarrekening verhoogd. Ik word met mijn rug tegen de muur gezet.
ReagerenWWilko
@Jesper
ReagerenHhenk
belachelijk smerige uitbuiters !!
ReagerenMMarjan
Dit is schandalig bestaande klanten betalen nu de korting voor nieuwe klanten,Vattenfall dit gaat klanten kosten ik heb een vast contract van 3 jaar ,kloppend tot 2024,doe hier wat aan anders ga ik ook weer eens een deurtje verder,hier maak je geen vrienden mee.
ReagerenBBianca
Mijn ouders zijn klant sinds 1975
ReagerenBelachelijke tarieven betaald. Nu verlaging alleen voor nieuwe klanten. Onmiddellijk weg gegaan. Trieste zaak voor bestaande klanten. Meteen afstraffen
JJan
Vattenfall is een boef, ik ben in februari overgestapt van Vattenfall variabel naar anwb dynamisch waarna ik 60% goedkoper uit was.
Blijven loont (niet)
Ik kan nu mooi op de anwb app zien wanneer de stroom goedkoop of duur is. Dus de wasmachine etc draait tegenwoordig niet meer tijdens de ochtend of avondspits. Kleine moeite.
ReagerenBBoy
Al heel lang klant.
ReagerenSchandalig voor de vaste klanten.
Ga nu ook naar een andere leverancier kijken.
AAw scholten
Boeven zijn het,overweeg om ook over te stappen
ReagerenBen al 35 jaar klant
VVan der Schouw
Je zou toch je abonnement opzeggen, dit is werkelijk te gek voor woorden,Ben al 40jr klant,en nu gaan jullie nieuwe klanten belonen,en de trouwe klanten hebben het nakijken, schandalig.Thea van der Schouw
ReagerenRRob
@Van der Schouw
ReagerenHelemaal gelijk eigenlijk zouden alle vaste klanten afscheid moeten nemen van deze boeven.
FFrank
Heel kwalijk dat bestaande klanten gepasseerd worden. Maar er is meer aan de hand:
Klik je op hun site voor “variabele leveringstarieven helft lager per 1 april”, dan zie je de oude tariefsverlaging die voor de bestaande klanten geldt. De nieuwste (hele lage) tarieven krijg je pas te zien als je je als nieuwe klant wilt aanmelden. Zo werpt Vattenfall bewust een rookgordijn op. Kennelijk in een poging die nieuwste tarieven voor bestaande klanten verborgen te houden.
ReagerenWWillem S.
Ik ben sinds half februari bij Vattenvall.
ReagerenToch maar even bellen na het weekend.
JJeanet
Ik zit er ook te denken, overstappen als contract voorbij is,al ruim 40 jr klant,nog nooit voordeeltje gehad, zelf geen prijsje gewonnen. Het is helaas bij meer afsluiten van en nieuw contract dat de klant voordeliger uit is als bestaande klanten.
ReagerenSchandalig gewoon.
AA Smit
Wij denken er ook aan om na bijna 47 jaar Vattenfall vaarwel te zeggen
ReagerenLLoes wilbers walraeven
Wij zijn al 55 jaar klant van jullie Vattenfall ,,het Is in een woord SCHANDE zoals wij mensen die jullie groot hebben gemaakt nu een flinke trap krijgen ,,hoezo blijven loont nou nee dus ,ik ga toch maar een kijken om over te stappen
ReagerenRRunderkamp
Ik ben 44 jaar klant nu gaat het voor nieuwe klanten omlaag
ReagerenPPjedro
Afschuwelijk, normaal krijg je korting als vaste klant, nu krijg je het als nieuwe klant waar zijn jullie mee bezig, we worden door en door opgelicht door jullie, en dan nog niet genoeg klanten?, mensen stap massaal over op een andere leverancier er zijn er die veel en veel goedkoper zijn.
ReagerenNNel
Al 55 jaar lid jullie moeten je schrammen haal Vattenfall loond er maar van al geef ons ook maar de korting trouwe klanten krijgen niet stap ook over naar een ander
Reageren