Vast energiecontract, maar toch hoger maandbedrag in 2024: hoe kan dat?
Voor veel Nederlanders gaan de energiekosten komend jaar omhoog. Bij een gemiddeld energieverbruik gaat het om een stijging van 12 euro netto per maand, blijkt uit eerdere berekeningen van deze site.
Met een vast energiecontract zou je echter verwachten dat je maandbedrag en tarieven in 2024 niet omhoog gaan. Je hebt immers niet voor niets een contract gesloten met vaste tarieven.
Helaas is er meer aan de hand. In dit artikel leg ik uit wat hoe het komt dat je zelfs met een vast contract meer gaat betalen per 1 januari 2024.
Overheid en netbeheerders
De stijging in je energierekening is namelijk het gevolg van wijzigingen die de overheid en netbeheerders doorvoeren.
Een opsomming van de wijzigingen voor 2024:
- Energiebelasting op gas gaat omhoog: van € 0,5927 naar € 0,7054 per m3
- Energiebelasting op stroom gaat omlaag: van € 0,15245 naar € 0,13164 per kWh
- De vermindering energiebelasting gaat omhoog: van € 596,86 naar € 631,39
- De netbeheerkosten gaan naar schatting met 8 euro per maand omhoog
- Er is geen prijsplafond meer om de stijging van de energieprijzen te limiteren
- Er is geen energietoeslag om burgers met een laag inkomen te compenseren
Alle bovenstaande bedragen zijn inclusief btw.
Vast tarief: wat staat echt vast?
Wanneer je over een vast contract beschikt, is het belangrijk te weten wat dit precies inhoudt. Bij een vast contract liggen enkel de kale leveringstarieven voor één, twee of drie jaar vast. Dit zijn de prijzen waarvoor de energieleverancier de energie heeft ingekocht.
Echter, bovenop dit kale tarief komen nog diverse belastingen zoals btw en energiebelasting. Dus, zelfs met een vast contract, als de belastingen stijgen, stijgen ook je kosten voor stroom en gas. Dit geldt eveneens voor de netbeheerkosten; ook deze zijn variabel.
Voorbeeld
Stel, we hebben een huishouden dat per maand gemiddeld 100 m3 gas verbruikt en 250 kWh elektriciteit. Laten we de energiebelasting van 2023 vergelijken met die van 2024:
Gasverbruik
- 2023: 100 m3 x € 0,5927 /m3 = € 59,27
- 2024: 100 m3 x € 0,7054 /m3 = € 70,54
Verschil: ▲ € 11,27 per maand
Stroomverbruik
- 2023: 250 kWh x € 0,15245 /kWh = € 38,11
- 2024: 250 kWh x € 0,13164 /kWh = € 32,91
Verschil: ▼ € 5,20 per maand
Vermindering Energiebelasting (Jaarbasis)
- 2023: € 596,86 per jaar (of € 49,74 per maand)
- 2024: € 631,39 per jaar (of € 52,62 per maand)
Verschil: ▼ € 2,88 per maand
Netbeheerkosten (Geschat)
- 2023: Aangenomen dat deze € 57 per maand zijn
- 2024: Aangenomen dat deze € 65 per maand zijn
Verschil: ▲ € 8,00 per maand
Maandelijks verschil
Als we de kosten voor elke maand in 2023 en 2024 optellen, ontstaat er een verschil van 11,19 euro per maand, oftewel 134,28 euro op jaarbasis.
Goedkoopste vaste contracten
Aan de ene kant kan de overheid aan de knoppen draaien, maar gelukkig heb je zelf ook de controle over je situatie, bijvoorbeeld door te kiezen voor een goedkoper contract. Zo zijn er nog een hoop Nederlanders die te duur zitten via een variabel contract.
Dit is onze top 3 jaarcontracten voor 2024:
- Vattenfall – 1 jaar: € 0,293 /kWh en € 1,322 /m3 | + Nintendo Switch (€ 285)
- Energiedirect – 1 jaar: € 0,338 /kWh en € 1,263 /m3 | tot € 280 loyaliteitsbonus
- Essent – 1 jaar: € 0,359 /kWh en € 1,315 /m3 | tot € 420 loyaliteitsbonus
Benieuwd naar jouw persoonlijke termijnbedrag bij deze aanbieders?
Bereken dit eenvoudig via deze pagina.
3-jarig contract
Liever een driejarige overeenkomst voor langdurige zekerheid over je tarieven?
Dan zit je hier het beste:
- Vandebron – 3 jaar: € 0,333 /kWh en € 1,325 /m3 | € 150 loyaliteitsbonus
- Vattenfall – 3 jaar: € 0,330 /kWh en € 1,419 /m3
- Greenchoice – 3 jaar: € 0,358 /kWh en € 1,298 /m3
Contract met zonnepanelen
Heb je zonnepanelen op je dak liggen of wil je een dynamisch contract. Dat verandert de zaak.
In dat geval doe je er verstandig aan hier een persoonlijke berekening te maken.
JJ.
Ik heb een vast contract bij energie direct, sinds 1 jan. betaal ik 1,37 p/cuub.
Ik betaal in Jan. 1,67 p/cuub totaal.
In Feb. 1,92 en in Maart 2,37.
Uit de berichten hier begrijp ik dat het de transport en netbeheerkosten de variabelen zijn.
Maar waar houdt dit op?!
Zit er een plafond aan die kosten?
Is er een overzicht waar ik die kosten kan terug vinden, zodat ik weet wat ik kan verwachten, en zien waarop die prijsstjiging is gebaseerd?
Ik kan Niet van netbeheerder veranderen. Voelt als oplichterij!
ReagerenHHugo
Precies zelfde gevoel.
Misschien dom maar ivm reclame op facebook. Contact gehad met energie direct. Nu hun berekeningen 167 euro betalen 3 jaar vast moest op een gegeven moment 357 euro betalen. Energie direct die een zusterbedrijf is van Essent, waar ik vandaan kwam melde wel dat ik lager zit in gebruiks /maandelijkse kosten . In overleg 215 euro per mnd.
Bijzonder is dat een tussen woning naast ons ongeveer 60 euro moet betalen per mnd 3 a 4 personen heeft. Of maakt grapjes
Die heeft onze vernieuwingen eigenlijk niet. En zitten bij Essent
Kreeg van Essent 1100 euro terug.
Voordat ik overstapte naar energie direct
Het maand bedrag blijft nog steeds stijgen.
Terwijl de cv uitstaat
Nieuwe cv
Zonnepanelen
Palletkachel
Vloer, dak, gevel is geïsoleerd
Elektrische koken, we wassen overdag.
Het hele huis voorzien van hhr + glas kunstof kozijnen en deuren en luiken
Alle lampen van lichtpunten vervangen.
Gebruik van Remeha app van de cv geeft 0,5 kuup aan dit wordt niet geaccepteerd men zegt nieuwe cv na te laten kijken
Terwijl in ons contract blijkbaar ook een stuk dag en nachtstroom
Stuk zit
Waar gaat het mis..!!
We doen niks anders met zijn tweeën in het gebruik
ReagerenIn al onze mogelijkheden voor zuinig zijn met energie en mileu toegepast
De trend van tegenwoordig ☺️
HHompe
Ik heb een contract van 5 jaar tot 03-2026 en nu zie ik dat mijn vaste kosten van 0.75ct per m3 naar 0.99 gaat. Zonder de bijbehorende belastingen. Dat mag toch nooit? Kw/h prijs idem.
ReagerenDDana
@Hompe
Hier idem, ook contract van 5 jaar tot 2026 ineens de tarieven met €0,20 per m3 verhoogd.
ReagerenPP.leeuw
@Hompe
ReagerenIk heb het zelfde probleem met Oxxio heb een vaste contract voor 3 jaar en mijn bruto gas prijs per kub gas is verhoogd met ongeveer 12 euro cent per kub en ik heb volgens hun geen poot om het aan te vechten
RRia
Ik heb een vast contract bij HEM voor 3 jaar, was € 111,00 p.m. wordt in januari € 260,00 p.m.
ReagerenIk ben alleen, er is niets veranderd er is geen strenge winter en ik heb zonnepanelen. Hoe kan dit???
HH
Als het zo doorgaat zet ik een kachel, verwarm ik met bruinkool of afval m’n huis.
ReagerenMMeerta
@H
Beste H,
Dat dacht ik ook, namelijk m’n open haard in de toekomst meer gebruiken…
Maar drie dagen geleden dit ontstellende bericht: “Staatssecretaris wil (hout)stookverbod op wijkniveau mogelijk maken: ‘Niet wachten tot elke stoker vrijwillig gedrag verandert'”
De overheid wil het leven van de burger steeds zwaarder maken, zodat we uiteindelijk moeten overleven in de koude! Want de gaskraan moet volgens de wereldklimaatonzin gekte ook steeds verder dicht!
ReagerenMMeerta
@H
Beste H,
Dat dacht ik ook, namelijk m’n open haard in de toekomst gaan gebruiken…
Maar drie dagen geleden dit ontstellende bericht: “Staatssecretaris wil (hout)stookverbod op wijkniveau mogelijk maken: ‘Niet wachten tot elke stoker vrijwillig gedrag verandert'”
De overheid wil het leven van de burger steeds zwaarder maken, zodat we uiteindelijk moeten overleven in de koude! Want de gaskraan moet volgens de wereldklimaatonzin gekte ook steeds verder dicht!
ReagerenPPaul.goosen
Geachte
ReagerenHeeft er niemand al te maken met verlaagd salderings bedrag.
Energiebedrijven mogen.zekf de salderings bedrag verlagen zit bij Delta en krijg inplaats van 24 cent nog 10 cent terug.
Heb de acm.gebeld en deze zeggen dat de energie bedrijven dit zelf mogen bepalen.is niet wettelijk.maar mag wel.
Vroeg wie heeft dit dan toegestaan krijg je geen antwoord.
Vroeg ook een kamer vertegenwoordiger erkens vvd dit zei tegen me dat het de acm.was die dit bepaald .
Hij zat dus gewoon te liegen of weet van toeten nog blazen volksvertegenwoordiger dit is de politiek in Nederland liegen en.bedriegen.
Ze moeten de afbouw zogezegd nog gaan bepalen in de eerste kamer of het wel.doorgaat
Terwijl.het al ingevoerd is.
De gewone burger beliegen en voor de gek houden.
Wie heeft hier ook mee te maken contacteer me wil.een rechtzaak.beginnen.
Bij de acm.zeiden ze is niet wettelijk.maar mag wel.kunt u het nog volgen dit is democratie.
Die afbouw van de saldering bepaald dus het energie bedrijf zelf.
Graag reactie hier op.van wie zijn saldering is ook meer dan 60 % gehalveerd.
MMartin Swart
@Paul.goosen
Bij vandebron krijg je nog maar 6 ct per kwh en ik moest 95 ct terugleververgoeding PER DAG gaan betalen…..heb nu een dynamisch contract van de ANWB daar krijg je hetzelfde voor je kwh wat je er ook voor betaald en dat bevalt mij prima.
ReagerenIIngeborg
@Martin Swart
ReagerenWij ook dynamisch contract met zonnepanelen. Al zeggen ze nu dat je beter vast kunt doen. Ik denk dat we toch bij dynamisch blijven. Bevalt ons ook goed.
BBen Bos
@Paul.goosen
ReagerenHet bedrag wat u noemt heeft niets met saldering te maken. Dat gaat (helaas, want ontwrichtend) nog gewoon door. Het gaat hier om wat je na saldering meer in het net pompt. Bij mij is dat al jaren 5,5ct (Essent) maar hoef nog geen terugleververgoeding te betalen zoals bij Van de Bron.
Snel saldering afschaffen dan kan de terugleververgoeding vervallen. Ga je vanzelf beter opletten dat je je eigen stroom verbruikt. Wassen om13u bv en thuisaccu aanschaffen
JJohn Janssen
@Ben Bos
U heeft al zo’n thuisaccu?
ReagerenHeb onlangs vernomen van een installateur dat deze op dit moment vooral nog gezien moeten worden als een ‘gadget’ dat zich nog niet terugverdiend?
Ziet u het anders?
Met vriendelijke groet john
HHuub
@Paul.goosen
Net als de luchtvaart sector liegen en bedriegen , daar weet jij alles van ..toch
ReagerenGG v Breenen
Heel eenvoudig niemand weet het meer, de waarheid ligt in het midden .dus ,,,de tijd zal het leren simpel toch
ReagerenJJack
Dit is een lasten verzwaring van 1,7 miljard euro op jaarbasis.
ReagerenMMartin Swart
@Jack
Dan verbruik je wel heeeel veel gas en stroom…
ReagerenMMichael P
Terugdraaien die privatiseringen van eerste levensbehoeften zoals gas, electra en wat dacht je van onze nationale zorg. Kosten lopen alleen maar op! We zijn hier in Nederland gekke Henkie van Europa helaas.
ReagerenHHerman de Boer
@Michael P
Het is net wat Wilders nu eerst de Nederlanders en al die bijdragen in het buitenland in de koelkast nu eerst de Hollanders!
ReagerenRRobert
@Michael P alles terug naar de overheid gaat niet werken.
ReagerenDat zijn juist de “grootverdieners”
Check maar eens hoeveel je per M3 of kWh aan belastingen en heffingen je afdraagt.
JJan jansen
@Anita Y is ij
ReagerenEErwin
Dus elektriciteit wordt goedkoper?, Ik ga ervan uit dat de teruglevering iets meer lager wordt?!, dus waarop is het gebaseerd dat het goedkoper wordt, even buiten beschouwing latende dat de bedrijven niet meer uit de kosten komen en alsnog een verhoging, verkapt of niet doorvoeren
ReagerenLLenny
Had 30 september een 1 jaar contract afgesloten bij vattenfall ,prijs van gas 1,27
Reagerentoevallig keek ik nog even mijn contract na mijn gasprijs was nu 1,37
Navraag bij Vattenfall blijkt de verhoging van de energiebelasting.
Hallo,het is nog geen 1 januari 2024.
Ik begrijp er niets van Klopt dit wel.?
FF. van Gelderen
@Lenny ik zag dat ook. Maar als je je verbruik van een dag omrekend zit je gewoon op de juiste prijs. Heb gebeld voor tekst en uitleg. Ze hebben de verhoging alvast in de app gezet maar je betaald nu nog niets extra.
ReagerenAAndregroenen
@Lenny
Bij mij precies het zelfde ik zit alleen bij budget Energie, en ik heb gewoon al een dikke rekening ga nu van de maand weer over de 1000€ gas en licht. Wordt er ziek van
ReagerenDDaan
Waarom denk je dat ze wilders geen premier willen maken
ReagerenLLeijtens
Omdat hij niet tegen de boeven van de VVD en CDA en D66 op kan.
ReagerenDie boeven geven nooit de macht uit handen alleen als Wilders 51% van de stemmen zou krijgen want dan moet het .
LLeon
Alle energie bedrijven opdoeken en naar overheid. Scheelt een heleboel opvreters. Topsalarissen die wij moeten betalen.
ReagerenJJ.Gommans
@Leon
ReagerenMMeijer
Wat is nu beter vast zetten of niet
ReagerenJJet
@Meijer
Ik heb (nog) niets vast! Met zonnepanelen (zomer) & laag gasverbruik (winter) zit ik qua maandbedrag nog steeds op de helft van de prijs die (in dit geval Vattenfall) aangeboden wordt voor 1 of 3 jaar vast contract. (Zonder bijbetaling eindnota)
ReagerenMMartin Swart
@Meijer
Ik heb een dynamisch contract en ben veel voordeliger uit
ReagerenRR.J. Borger
Het vertrouwen in de regering is laag, gek hè met dit soort onzinnige belastingen.
Heel Europa gaat over op gas en wij moeten van het gas af en worden daarom extra belast door onze overheid.
Ze gaan het gas zo duur maken dat het op den duur inderdaad goedkoper lijkt om van het gas af te gaan.
Maar in feite is gas nog steeds goedkoper om te verwarmen en worden we bedonderd, Europese regels???? Nee Nederlandse klimaatwaanzin.
ReagerenEE.Krol
@R.J. Borger
In 8 EU landen is afgelopen jaar het gasverbruik flink afgenomen. Alleen Malta verbruikte meer. Waar kan ik een artikel vinden dat Europa juist op gas overgaat?
Gr Erwin
ReagerenHHarry
@E.Krol
ReagerenDuitsland gaat over op gas, daar wordt nog veel op olie gestookt. Dus uw verhaal klopt niet helemaal.
SS.de.jong
Ik betaalde bij energie direkt 83 euro per maand kreeg bij de jaarafrekening geld terug.mijn kontrakt in oktober voor 3 jaar verlengd en moet nu 183 euro per maand betalen .voor dezelfde woning niets veranderd. Ik voel me flink opgelicht
ReagerenJJW
@S.de.jong
ReagerenWat loop je nu te klagen? Je was er toch zelf bij toen je 3 jr contract afsloot?
JJohan
@S.de.jong, het gaat wellicht om één foutief (standaard) voorschotbedrag . Ik zou er even een vriendelijk telefoontje aan wagen met verzoek om uitleg
ReagerenIIndira
@S.de.jong
ReagerenBehoorlijk in de maling genomen
YYole
Ik lees dat Essent een bonus geeft bij 1 jarige contracten, dat is niet waar. En met 3zonnepanelen kun je ook alleen maar een 1 jarige contract afsluiten…ik ga dus bij Essent weg is veel te duur.
ReagerenHHarrie
@Yole
Je krijgt na 1 jaar €330,- gestort.
ReagerenHeb gisteren het contract afgesloten.
HHendrik
Om een eind te maken aan alle gekte op de energie markt, en de zorg markt, dienen vlgs mij deze weer onder de verantwoording van de regering te vallen.
ReagerenIedere aparte firma dient immers (forse) winst te maken, om de zakken van diverse bestuurders, adviseurs, en commissarissen te kunnen vullen.
RRia
@Hendrik
ReagerenHelemaal mee eens.
BBen v S.
@BJ Rosenboom
ReagerenIk onderschrijf het advies van u om zelf je maandbedrag te bepalen op basis van je verwachte verbruik en de tarieven voor gas en elektra.
Omdat Ik bij de laatste jaarafrekening zoveel terug kreeg, heeft Engie mijn maandbedrag verlaagd naar €80 p mnd, terwijl ze dat vorig jaar juist hadden verhoogd naar € 275!
Afgelopen jaar was extra zuinig door relatief zachte winter, bewust veelvuldig gebruik van airco om te verwarmen in plaats van de vloerverwarming. De vraag is of deze winter weer zacht is. Zo niet, dan wordt het bijbetalen in de jaarafrekening. Heb daarom het maandbedrag zelf verhoogd naar €150. Zelf regie houden en regelmatig verbruik checken
AAnoniem
Ik vind het echt onzin dat ze al die prijzen omhoog gooien! Op een gegeven moment kunnen wij het toch ook niet meer betalen?!
ReagerenEElzo
Ik doe mooi niet mee aan die gekte mijn Nefit hr draait nu al 23 jaar voor mijn vloerverwarming ( is mijn hoofdverwarming )als ik een nieuwe ketel met warmtepomp koop dan scheelt mij dat ongeveer netto €500 per jaar ik heb 19 zonnepanelen de stroom die ik daar mee opwek gebruik ik in september oktober en november voor mijn keramische kacheltjes het liefst wil de overheid dat ik ook nog een thuisbatterij koop en een elektrische auto waar je straks veel wegenbelasting voor moet betalen en als het salderen gaat veranderen ben je helemaal de klos , een installateur vertelde mij dat hij 35 zonnepanelen had gekocht om zijn grote warmtepomp te laten draaien maar ook hij ziet de bui al hangen. wat betreft het stroomverbruik van een warmtepomp, ik las op prikbord Harkstede dat in meerstad de mensen ook klagen over de zeer hoge verbruik van de stroom deze mensen moesten gasloos bouwen.
ReagerenJJohan
@Elzo
ReagerenFijne ketel een Nefit hr 32 turbo ? ik heb er ook een
FF.A
Zo wil de overheid burgers dwingen om aan de warmtepompen en zonnepanelen te gaan.
ReagerenIk ga heus nog niet gasloos wonen mischien is er wel een optie om op lpg te stoken want 1 liter vloeibaar lpg is ook bijna een kuub gas .
En is een stuk voordeliger dan Aardgas via energiebedrijven en betaal je ook niet voor netwerk en belasting van overheid.
Er is nog een manier om je water voor je cv op te warmen graaf een gat van 2 bij 1 meter en 1 meter diep leg hier roosters van oude vrieskasten in maak een stijgleiding en maak de roosters hier aan flexibel vul de gegraven ruimte met organisch materiaal en wat stro neem de leidingen naar je cv aanvoer en afvoer zet in huis een klein pompje tussen de afvoerleiding en pomp het water door de roosters naar de aanvoerleiding het water zal de temperatuur van de mesthoop opnemen en je huis verwarmen.let wel op dat je je cv ketel geschikt maakt voor Lpg.
Voor het leeg maken van de composthoop heb je een voordeel dat je dat weer in je tuin kunt gebruiken om te bemesten.
HHenny
@F.A, dat klinkt heel leuk, maar zelfs als je niks aan gas verbruikt heb je nog steeds een rekening van het energiebedrijf. Ik spreek uit ervaring; vorig jaar gasverbruik 4,14 euro en diverse kosten zoals levering en netbeheer rond de 160 euro. Mag ik nog van geluk spreken dat het geen afrekening over een heel jaar was….Anders nog meer kwijt. Het is heel simpel….gasverbruik word verminderd….netbeheer, leveringskosten en belastingen omhoog….zum kotzen
ReagerenLLen
@Henny Volgens mij zit je ook aan een af te nemen hoeveelheid per jaar die sowieso word doorberekend. Dus keihard bezuinigingen doe je iig niet voor een zo laag mogelijke verbruiks rekening…..
ReagerenCCHH van Lier
@Henny dan gaat er wat anders mis. Heb nog nooit met zo’n laag verbruik zoveel netkosten betaald. Tenzij je dat bedrag per jaar bedoeld.
ReagerenCCanbolat
Boeven eerste klas. Afgelopen 2 jaar is gas en stroom op de wereldmarkt enkel maar goedkoper geworden. Vraag in NL en EU is enkel maar afgenomen wat betreft gas, gasvoorraden ruim gevuld en toch betalen we precies het dubbele van voor de oorlog. Breng die zooi eens onder de overheid als nutsvoorziening i.p.v. commerciële zooi!
ReagerenRRay
@Canbolat beste mensen , zoals water , ziekenfonds , energie , boodschappen, woning zijn basis voorzieningen , die elk mens nodig heeft om te kunnen overleven, zulke instellingen moeten in overheid handen blijven .. want particuliere bedrijven zijn om geld te verdienen en Mega winsten te maken , dus het zal nooit ten goede komen voor het volk , want het is nooit genoeg en daar moeten we voor knokken . Voor eens en voor altijd de stiekem verhoging en misleiding de kop in te drukken ..en dat is de realiteit… gretigheid, om misselijk van te worden ..
ReagerenCC v Tintelen
@Ray
Nou de enige prijsopdrijver is onze overheid, als ik 0 m gas verbruik( in de vakantie) moet k toch € 18,00 betalen hoezo zuiniger stoken??
ReagerenPPoetina
@C v Tintelen, Je betaald 18 euro vastrecht voor je slimme meter. Elke maand
ReagerenPPaul
Ik wil even het volgende kwijt we hebben met een Essent een drie jarig contract afgesloten voor 190 euro per maand afgelopen juni moesten we 506 euro bij betalen ik geloof niet meer in Essent toen kwam het volgende we kregen maandbedrag 257 per maand blij met contract
ReagerenBB
@Paul dan zal je gebruik wel hoger zijn dan verwacht. Vast contract betekent vaste prijs per m3 gas en kWh elektriciteit. Niet ongeacht gebruik vast bedrag per maand.
ReagerenJJohn
Heb deze discussie met essent ook gehad,.
ReagerenZe houden je aan de telefoon gewoon voor de gek .
Als je vraagt of het bedrag per maand vast staat zeggen ze gewoon ja ook als je het nog een keer vraagt nee meneer gaat echt niet omhooggevallen.
Daarna gewoon wel maandbedrag omhooggevallen.
NNlNosey
@John
Dat is niet een kwestie van boor de gek houden, naar tactisch antwoorden geven op de vragen die jij stelt!
ReagerenVoor als je het nog niet begrijpt:
Bij een vast contract ligt alleen de prijs vast die jij per m³ gas of per KWh stroom betaald.
Jouw verbruik én de leveringskosten en belastingen blijven variëren, waardoor ‘Het Maandbedrag’ absoluut NIET vast kan zijn.
BBJ Rooseboom
@John
Ik heb de ervaring met Essent dat niet iedere medewerker klantenservice goed op de hoogte is. Ik heb in 2021 nog voor de crisis een vast contract voor de duur van 5 jaar afgesloten. Op enig moment stelde ik de klantenservice de vraag of de prijzen die bij dit contract horen inclusief levering, belasting en beheerskosten waren. Hierop werd mij toen verteld dat dit zo was! Onlangs ontdekte ik zelf dat dit dus niet zo is! Ik heb het afgelopen jaar (2022/2023) weliswaar geld teruggekregen maar dit had te maken met mijn door mijzelf verhoogde maandbedrag van 150 euro. Ik heb in genoemd jaar namelijk aanzienlijk minder energie verbruikt dan dat standaard is voor een 2 persoons huishouden in een 2 onder 1 kap woning van 1992. Nu kwam Essent met de mededeling dat het advies voor het maand-termijn-bedrag voor 2024, 144 euro wordt!
Dit artikel verklaart dus het hoe en waarom. Mijn advies aan een ieder met een vast contract is: verhoog zelf je maandbedrag ipv dit af te stemmen op de kale prijzen van gas en stroom en ga ook beter niet af op wat Essent je aan een maandbedrag adviseert!!!
ReagerenHou zelf dus de regie en check heel regelmatig je verbruik via de app.
JJanneke
@BJ Rooseboom
Reageren