Vakantiegangers betalen fors verschillende tarieven voor elektrisch laden
Wie binnenkort met de elektrische auto op vakantie gaat naar het buitenland, of terugkeert van een vakantie, doet er verstandig aan om vooraf de tarieven van laadpalen te vergelijken. De oplaadkosten kunnen namelijk sterk verschillen per aanbieder.
Ook de bestemming zelf heeft invloed op de kosten. Dit alles blijkt uit een rondgang van energievergelijk.nl onder zes populaire vakantiebestemmingen met de auto: Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje, Nederland en België. Hiervoor werden gegevens opgevraagd in de chargeprice app van 178 oplaadlocaties langs snelwegen.
Frankrijk goedkoopste land
Van de onderzochte vakantiebestemmingen blijkt Frankrijk het goedkoopste land met een gemiddeld tarief van 56 cent per kWh. Spanje (€ 0,58 per kWh) en Nederland (€ 0,64 per kWh) volgen op plek 2 en 3. België en Italië blijken juist het duurste voor het laden van je elektrische auto.
Een overzicht van de gemiddelde tarieven en kosten per land.
Land | Tarief per kWh | Kosten (20 – 80%)* |
---|---|---|
1. Frankrijk | € 0,56 | € 28,56 |
2. Spanje | € 0,58 | € 29,58 |
3. Nederland | € 0,64 | € 32,64 |
4. Duitsland | € 0,68 | € 34,68 |
5. België | € 0,72 | € 36,72 |
6. Italië | € 0,74 | € 37,74 |
Een laadsessie in Frankrijk is gemiddeld ongeveer 9 euro goedkoper dan in Italië en circa 6 euro goedkoper dan in Duitsland.
Tesla supercharger kent laagste tarieven
Van alle onderzochte laadnetwerken blijkt dat de Tesla Supercharger als meest voordelige uit de bus komt. In zes verschillende landen betaal je bij Tesla gemiddeld maar 46 cent per kWh. Een flinke laadsessie van 20 tot 80 procent – pak ‘m beet 51 kWh – kost je dan 23,46 euro. Dit tarief geldt op alle auto’s die geen Tesla zijn.
In Nederland is laden bij Tesla helemaal voordelig met een gemiddeld tarief van 29 cent per kWh.
Duurste
Aan de andere kant van het spectrum staat Total Energies, die de prijzen wat hoger heeft hangen. Hier tik je gemiddeld 73 cent per kWh af, waardoor dezelfde laadsessie je 37,23 euro kost. Dat is bijna 14 euro meer dan bij Tesla.
Overzicht
Gemiddelde kosten per laadnetwerk:
- Tesla Supercharger: € 0,46 per kWh
- Fastned: € 0,66 per kWh
- Ionity: € 0,68 per kWh
- Allego: € 0,69 per kWh
- Total Energies: € 0,73 per kWh
De prijzen zijn opgevraagd via chargeprice.app (pay-as-you-go)
Nog goedkoper voor Tesla-rijders
Wie zelf een Tesla heeft of gebruik maakt van een Tesla-abonnement voor niet-Tesla rijders (100 euro per jaar) is nog goedkoper uit. Met zo’n abonnement krijg je al snel 20 tot 25 procent korting op je laadkosten.
Hoe kun je goedkoop laden in het buitenland?
Hoe kun je ervoor zorgen dat je zo min mogelijk betaalt voor het laden in het buitenland?
5 tips:
1. Kies het goedkoopste laadnetwerk
Zoals eerder in het artikel al is benoemd, ben je bij de superchargers van Tesla het meest voordelig uit voor elektrisch laden. Zelfs als je geen Tesla rijdt, is dit je beste optie. Het netwerk van Tesla is overigens ook de best dekkende van heel Europa.
Om gebruik te maken van de Tesla Supercharger dien je de Tesla app te hebben en een betaalmethode toe te voegen in de app. Daarna kun je de auto aansluiten, de laadpaal selecteren en het opladen starten.
2. Neem een abonnement
Als je vaak openbaar in het buitenland laadt, kan het slim zijn om een laadpas met een betaald abonnement te nemen. In ruil voor een vast bedrag per maand zijn je tarieven dan vaak lager dan bij andere laadpassen. Ook betaal je geen startkosten.
- Tesla: € 100 per jaar – lagere tarieven bij Tesla Supercharger
- E-Flux: € 3,23 per maand – geen startkosten
Wanneer zo’n abonnement financieel voordelig is, hangt vooral af hoeveel kilometer je jaarlijks openbaar laadt. Neem het Tesla abonnement. Gezien de hoge kosten moet je al snel zo’n 4.000 tot 5.000 km per jaar ‘superchargen’ om er financieel voordeel uit te halen.
3. Let op idle fees
Een “idle fee” is een boete die je krijgt als je elektrische auto te lang aan een laadpaal hangt nadat het opladen is voltooid. Het is bedoeld om te voorkomen dat laadstations onnodig bezet blijven.
Zorg dus dat je de app van je voertuig in de gaten houd wanneer je auto bijna vol is. Vaak kun je in de app een melding instellen wanneer de auto een bepaald percentage bereikt.
4. ‘s ochtends laden
Bij Tesla is het goedkoper om de auto vóór 4 uur ‘s middags te laden, terwijl het tarief hoger ligt tussen 4 uur en 8 uur ‘s avonds. Bij andere laadnetwerken is het tijdstip van laden minder van invloed op de kosten.
5. Lokaal laden
Als je tijd over hebt, zoals bij een overnachting, is het voordeliger om je auto op te laden bij een lokaal laadpunt (destination charger). Deze laadpunten zijn weliswaar een stuk langzamer dan snelladers, maar ze bieden een veel lager tarief. Dit kan tot wel 10 cent per kWh schelen in de kosten.
Over het onderzoek
- Tarieven zijn opgevraagd tussen 11:00 en 15:00 op 12 juli 2024
- Tarieven zijn gebaseerd op het pay-as-you-go tarief van de verschillende CPO’s (Charge Point Operators), indien beschikbaar, anders via de Shell Recharge laadpas.
WWRM
Van mij mag het veel meer worden
Het sloopt de energie transitie en maakt duidelijk dat de minder bedeelden de elite faciliteren
Zelf heb ik een Dagobert spaar diesel van skoda en betaal 320 euro per kwartaal en die EV rijders rijden qua wegenbelasting gratis rond betaald en gesponsord door mij
ReagerenKKuip
@WRM
Nee hoor, die wegenbelasting voor een Diesel betaal je om de schade te vergoeden. Schade aan de natuur uiteraard. Dus wat mij betreft omhoog met die MRB voor stinkende diesels, hopelijk verdwijnen ze dan echt uit de straat.
ReagerenWWRM
@Kuip Er stinkt helemaal niets is een euro 5 diesel
Overigens bij een euro 6 diesel op basis blue tech komt er uit de uitlaat schonere lucht als er binnenkomt
ReagerenKKuip
@WRM
Ik zou het toch maar niet inademen.
Je doelt waarschijnlijk op de Nox uitstoot, de ANWB schrijft daarover:
De nieuwste generatie-dieselmotoren (motoren die aan de Euro 6d temp-norm voldoen) zijn uitgerust met een zogenaamd AdBlue-systeem, een additief dat de uitstoot van stikstofoxiden tot nagenoeg nul terugbrengt. Daarmee zijn deze nieuwe dieselauto’s wat betreft NOx-uitstoot niet langer schadelijker dan benzineauto’s.
Maar er komt nog meer uit de uitlaat.
Anwb weer: Voor elke liter benzine die je verbruikt komt 2269 gram CO2 vrij, voor elke liter diesel is dat 2606 gram en bij LPG is dat 1610 gram. Je kunt alleen een lagere CO2-uitstoot bereiken door een auto minder te laten verbruiken of door een andere brandstof te kiezen.
Dus diesels blijven de meest vervuilende motoren, ondanks alle mooie nieuwe technieken.
ReagerenWWRM
@Kuip Interessant maar het houdt met een ding geen rekening
Mijn Dagobert spaar diesel haalt zonder meer op de lange afstand 32 kilometer per liter en haalde eens bijna 40 km toen de bodem van de brandstof tank in zicht was in voormalig oost Duitsland
De meeste benzine autos komen niet zo ver
Wellicht is mijn spaardiesel per kilometer wel schoner dan een benzine auto aangenomen dat de parameters van u goed zijn
ReagerenBBent
@WRM
Jij wordt toch door de staat gefaciliteerd? Hoezo sponsor jij dan die staat?
ReagerenAAndré
@WRM
ReagerenJij wilt dieselen………. Dan betaal je de hoofdprijs aan wegenbelasting. Ga lekker hybride rijden (echt hybride zoals Toyota), dan betaal je de helft wegenbelasting en rijd ongeveer 7 tot 800 km op een tank benzine
WWRM
Ik mis op deze website altijd een kritische noot
Wellicht de electrische auto de deur uit en lekker vliegen naar Turkije of Egypte bij voorkeur buiten de vakanties en schijt aan alle elitaire ideen en je eigen ding doen
ReagerenWWRM
@Henk Kennelijk is niet main stream media volgen in uw ogen anti sociaal
U bent kennelijk al behoorlijk geïndoctrineerd en een voorbeeld wat tegenwoordig kennelijk noodzakelijk of wenselijk wordt geacht
Reageren